Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Draugen

29.05.2019
21.02.2020
kompatibilní
65
22 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

I am not alone - věta, která bude hráče provázet po cestách v krásném a drsném Norsku 20. let 20. století v psychologické příběhové adventuře Draugen. Hráč se ocitá v kůži amerického cestovatele Edwarda Charlese Hardena, který se do Norska vydal hledat svoji nezvěstnou sestru. Společnici a ochranu mu bude dělat mladá tajemná žena Lissie.

Hráč musí společně s Lissie prozkoumávat prostředí a komunitu v přímořské oblasti. Čím více informací zjišťujete, tím víc vám dochází, že mezi krásnými fjordy není vše v pořádku. Stejně jako se mění severské počasí, začne být nestálé chování hlavního protagonisty, který začne pochybovat o svém vlastním rozumu.


Poslední diskuzní příspěvek

Za mě velké zklamání...doba hraní 5 hodin max. a jediná činnost ve hře je otevírání dveří a čtení dopisů a cedulí...jde jen o příběh kterým procházíte a ten je nakonec taky dost slabý...co myslíte vy? těším se na jiné názory :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 40
Více jak tři roky od dokončení Dreamfall Chapters - Book Five: Redux se Ragnar Tørnquist konečně může pochlubit svým příspěvkem do žánru striktně příběhových adventur z vlastního pohledu. Šířka jeho schopností a inovací (klasická adventura The Longest Journey, moderní trojrozměrná adventura Dreamfall: The Longest Journey a epizodický formát Chapters) je obdivuhodná, ale dokáže to replikovat i u zcela nového příběhu a žánru?

Při letmém zahlédnutí hodnocení (DH, mého, ale i toho na Steamu) je patrné, že asi ne. Možná byla očekávání nastavena příliš vysoko vzhledem k tvůrci (podobně jako u Broken Sword 5: The Serpent's Curse, Syberia 3 a Broken Age), nicméně výsledek zanechává spíše rozpačitý dojem. Ano, Draugen vypadá dobře, bohužel ale zdaleka ne tak dobře jako v traileru. Příběh začíná být zajímavý, ale je rychle ukončen (více jak dvě tři hodiny asi nezabere). A design není tak silný, aby dokázal udržet adventuru prakticky bez puzzlů a rébusů vyšší kvality.

Jde tak o sympatickou jednohubku, která má co nabídnout, ale ve srovnání s konkurencí vzhledem k zázemí a zkušenosti tvůrců je to příliš málo. Výprava do Norska ve dvou, se starším vědcem Edwardem Charlesem Hardenem a jeho mladou společnicí Lissie, se točí okolo hledání sestry, která se zde měla ztratit a stopy ukazují na to, že tu opravdu nedávno byla. Náš pár tak připlouvá do vesnice na úpatí hor, nicméně nikdo je nevítá a obchody jsou uzavřené. Zápletka tak začíná zajímavě, ale je až příliš vágně zpracovaná, aby nabrala určité obrátky a dokázala zaujmout. Během poměrně dlouhého vývoje šlo přijít určitě na více peripetií, ačkoliv je děj omezen na dvojici, prázdnou vesnici a velmi malé okolí (ano, do lákavých hor se nepodíváte).

Promarněná příležitost, která není špatná, ale mohla být daleko lepší. Nicméně bych se velmi divil, kdyby se Ragnar pustil do podobného projektu - Steam hlásí pouze 562 komentářů (pro srovnání Devotion mělo během pár dní více jak 3000), a titul vlastní mezi 0 .. 20,000 uživateli.

Pro: dabing, hudba, komorní děj který nabírá na hloubce...

Proti: ... a rychle skončí, grafika, hratelnost

+32
  • PC 70
Největší hřích Draugen je fakt, že dřív zamrzne peklo, než by tato hra byla v něčem, byť jen vzdáleně inovativní. A to v absolutně každém jednotlivém ohledu – příběh, gameplay i hudba. Vše působí mdlým a nevýrazným dojmem. Miluji walking simulátory, patří k mým oblíbeným žánrům, ale tvůrci už dávno pochopili, že pokud má tento žánr přežít a zaujmout širší publikum, musí přinést něco navíc, nějaký výrazný prvek či "chyták". Draugen bohužel nenabízí vůbec nic.

Je velká pravděpodobnost, že už po dvaceti minutách odhadnete celý (a to nepřeháním) zbytek příběhu, včetně zásadních zvratů. Příběh je sice melancholický, v několika bodech krutý a smutný, ale nepřekvapí, neošálí ani nijak nenadchne. Hra vás vede za ručičku od začátku do konce, a to natolik, že nemáte příležitost cokoli skutečně zkoumat nebo objevovat nad rámec toho, kam vás lineárně směřuje děj. Konverzace s vaší společnicí, které by mohly být klíčovým prvkem hry, jsou tak osekané, že mě jejich nevyužitý potenciál doslova šokoval. A co je horší, iluze volby je přesně tím – pouhou iluzí. Hra nenabízí žádné alternativní konce, žádné větvení příběhu, ani dialogy nemají žádný skutečný vliv na směr nebo podobu samotné cesty.

Přesto musím uznat, že některé momenty příběhu, zejména závěr, mají svůj působivý aspekt. Pokud by Draugen byl pouhým prologem k něčemu většímu – což závěrečné titulky naznačují – nezlobil bych se. Naopak, k postavám bych se rád vrátil. Bohužel mám pocit, že v roce 2025 už je to ztracená naděje. A to je velká škoda, protože potenciál tu rozhodně byl.
+20
  • PS5 60
Draugen svým zasazením a s Ragnarem Tørnquistem v čele sliboval velmi zajímavou podívanou, kterou jsem dlouho odkládal. Walking simulatory jsou můj oblíbený žánr a rád se do nich pustím, když je na to ta správná nálada. Nakonec se zdá, že jsem čekal docela zbytečně. Norská vesnička je krásná, ale až překvapivě miniaturní a ne zcela uvěřitelně navržená. Příběh je předvídatelný a ani jedna z dvojice linek nefunguje ani trochu tak, jak bylo zřejmě zamýšleno. Šablonovitý scénář, společně s postupem hrou jak z příručky, tomu nijak nepomáhá. Jakoby šlo o prvotinu začínajícího indie studia, které jelo podle wikiHow to do walking simulator. Od takhle zkušeného týmu jsem čekal opravdu mnohem více. Tak alespoň se na to pěkně dívalo a krásně poslouchalo.
+14
  • PC 60
Výborné The Longest Journey jsem si i přes jeho stáří fakt užil a ani obě pokračování, byť v nich byla cítit určitá sestupná tendence, mě nijak výrazně nezklamala. A ač se Draugen dočkal, podobně jako Dreamfall Chapters, také spíše rozporuplného přijetí, měl jsem od něj i přesto určitá přiměřená očekávání a šel do hraní velmi dobře naladěn. A odcházím nadmíru zklamaný. Jediné, co Ragnar Tørnquist tentokrát předvedl, je po všech směrech naprosto generický walking sim, který nemá ve velké žánrové konkurenci téměř co nabídnout.

Na jednu stranu mám tenhle typ her fakt v oblibě, protože dobře uchopen umí přinášet umělecky silné zážitky a příběhy, které nejsou za každou ředěné zbytečným herním balastem, na stranu druhou mě ale fakt vadí všechny ty generické statické tituly, kde se žánrem tvůrci snaží spíše zakrýt absenci financí či nedostatek vlastní invence. A Draugen patří bohužel spíše k té druhé kategorii. Takže tu opět máme nějakou opuštěnou lokaci, kde hráč chodí sem a tam a pátrá, co se zde přihodilo. Prostředí je zachyceno docela pěkně, ovšem Draugen je jedna z těch her, které kvůli nepříliš detailním texturám, místy nehezkému nasvícení a nepříjemnému doskakování objektů vypadají lépe na statických screenech než v pohybu.

Přesto mě ale poklidné šmejdění po opuštěné severské vesničce, které trvá asi 2/3 celkové herní doby docela bavilo. Může za to jednak napjaté úvodní očekávání, jednak severské horské prostředí s náznaky místního folklóru a jednak fajnově rozpohybovaná a nadabovaná postava Lissie, která hlavního hrdinu na jeho cestě doprovází. Aniž bych konkrétně spoileroval, už od prvních okamžiků je zřejmé, že s jejich vzájemným vztahem není něco v pořádku. Je Lissie Edwardova dcera? Ne, její laškovní chování tomu neodpovídá. Je to snad jeho výrazně mladší přítelkyně? Studentka? Heh, nevlastní sestra? V téhle fázi se divoká představivost rozjíždí různými... ehm... netušenými směry. Kdo ovšem alespoň trochu zná mystery žánr, tak podvědomě začne tušit směřování velice brzy a jen doufá, že tvůrci z toho vybruslí alespoň trochu originálně. Inu, nevybruslili. Od určitého momentu se z toho lusknutím prstu stává přesně taková stokrát omletá fantasmagorie, kterou jsem od toho nechtěl. A přesně v tom momentu mě to přestalo úplně zajímat a bavit.

Nakonec tedy vnímám postavu Lissie jako trestuhodně nevyužitou, stejně jako celý příběh, který nejenže končí dříve než pořádně začne, ale končí i neosobně, nezajímavě a herně příšerně nudně. Což je u titulu, který se honosí označením "psychologický thriller" prostě problém.

Pro: prostředí severské vesničky ležící u jezera na úpatí hor, melancholické lavičky ala Life is Strange, mix melancholie a tajemna, charakter Lissie

Proti: nevyužitý potenciál, mdlý scenář, nezačištěná grafika, statičnost prostředí, poslední třetina hry

+13
  • PS5 --
Tvůrce The Longest Journey by mi to asi neprodal, nepatřím ani k obdivovatelům Dreamfallu, ale atmosféra "fjordského noáru" zaujala na první dobrou.

Lissie jsem prokouknul až nezvykle rychle a lezla mi spíše na nervy, než abych jí považoval za zábavného sidekicka. Příběh neurazil, ale chvíli mu trvá, než nabere obrátky a ke konci zase trochu povolí. Je škoda, že některé věci začnou dávat smysl až po přečtení komixu, který je ale plný spoilerů ke hře, takže je rozhodně lepší ho číst až po dohrání.

Nevýraznému melancholickému vizuálu sekundují hezké výhledy na blízké hory a barevnou krajinu, spolu s fantastickou hudbou. V nastavení je možné si zapnout černobílý režim (vhodné do Herní výzvy), je ale nutno počítat s rušivými slimáky na obrazovce, simulující starý film.

Čekal bych, že na PS5 hra pojede mnohem příjemněji. Obraz se při pohybu rozmazával a nahodile docházelo k lagům podobnými nedostatku paměti. Původní záměr to později zkusit na PC jsem hodil za hlavu a po roce dostal Draugen druhou šanci - na walking simulator se nechodilo úplně dobře, ale příběh a atmosféra to drží celkem pohromadě a těch dvou hodin jsem nakonec ani nelitoval.

Hodnocení: ✰
+11