Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Nie je v zásade jedno či je Diablo RPG alebo nie je? Hra je v zásade aj tak zaradená pod žánrom akčné RPG, je to v zásade podobný žánrový mix ako prvý Mass Effect aj keď odlišným spôsobom, kedysi však tieto kombinácie rôznych žánrov neboli tak bežné ako teraz a aj preto bolo označované mnohými ako RPG a dodnes je. Skrátka si to berie prvky z oboch žánrov a je len na každom ako ho bude brať, podstatné je či sa pri ňom baví alebo nie.
@Abel (14.05.2012 14:51): Abele já nejsem v konzervativec v rpg. Já žánr "akčních'" rpg uznávám, jen do něj diablo prostě nepatří diablo je akčni hra s prvky rpg, nikoli akní rpg, to je prostě totální blbost. Dole jsem uvedl věcné argumenty, co diablo má. Pokud je diablo akční rpg, je akční rpg pak správně uváděná i laracroft, Mount and blade a mnoho dalších akčních her a v konečné řadě Battlefield for free(online verze) World of tanks atd. atd., co mají společného s diablem, strom zkušeností a expení postav, tudíž čistokrevná akční rpg žánrovky.

Pravdou prostě je že rpgčem diablo není stejně jako předchozí zmíněné hry, protože skill tree a expy, je jedním z x charakterictických rysů rgp a diablo prostě nemá tolik a už vůbec ne slůvko role(což jsem vysvětloval níže)

Stejně jako každá hra co má inventář není adventura atd.


Kubulus: Max payne má jen jedno kriterium rpg(a pokud to srovnáš s rpg hrami tak velmi špatné), proto to z něj rpg nedělá.
@pipboy (14.05.2012 20:26): Vôbec to tak nie je, minimálne z môjho pohľadu. Nezostavujem to na základe obľúbených hier, resp. vôbec nepoužívam nejakú moju definíciu, ktorú som si pre seba vymyslel, ale opieram sa o tie, ktoré boli vytvorené skôr, než nejaké Diablo vôbec bolo. Navyše tu nepredkladám žiadnu moju konkrétnu obľúbenú hru. Stále nechápem, ako by to tej hre uškodilo, keby to bola akcia s rpg prvkami. Veď sa to hrá ako Crusader: No Remorse/No Regret, Expendable, Gauntlet a tým nik neupiera, že sú to akčné hry.

+ ak sa niekto žalostne držať zubami nehtami diablo v rpg len preto, že je na to zvyknutý, hoci tá hra vlastne neobsahuje 90% bežných rpg prvkov, tak je chyba evidentne na jeho strane.

Akčné rpg ako žáner je absurdný už len názvom - ktoré rpg v sebe nemá akciu? Taký prívlastok by mal logicky sedieť na hru, ktorá má prvky, ktoré ten žáner normálne neobsahuje (napr. akčná adventura).

To, že je niečo zaužívané, neznamená, že je to pravda. Napr. veľa ľudí si myslí, že rajčiny sú zelenina a pritom sú ovocie. Prípadne si myslia, že melón je ovocie a je to zelenina.
Hele ty vase motory v autech a saxofony v jazzu jsou docela trapny, uvedomujete si to?

Btw uvedomujete si vubec ze jakakoliv edifnice rpg kterou se pokusite kdokoliv sestavit bude zakonite vychazet ze spolecnych specifickych prvku her, ktere sami za rpg povazujete? Cili bud podle vas diablo rpg je a pak vase definice rpg ho zahrnovat bude, nebo podle vas diablo rpg neni a pak ho vase definice rpg zahrnovat nebude? Jinymi slovy ze objektivni odpoved na otazku zda diablo je ci neni rpg neexistuje? Nejblizsi odpoved je pak vseobecny postoj verejnosti a tam k memu poteseni prevlada nazor, ze diablo (akcni) rpg je :)
@Abel (14.05.2012 19:39): Čiže považuješ za jazz všetko, v čom hrá saxofón?
Mal si hneď povedať, že nechceš žiadne argumenty, by som si ušetril kopec času...

Ok, posledný príklad: v rôznych rebríčkoch a hodnoteniach "10 najlepších gitaristov" figuruje Kurt Cobain, hoci pravdou je, že bol napriek popularite pomerne amatérskym gitaristom, hrajúcim jednoduché akordy a veľmi jednoduché riffy (nehodnotím teraz ich kvalitu). Ak ti toto napíšu nejaké populárne magazíny a weby, tak je to podľa teba automaticky pravda len preto, že to tam napíšu? Nemám totiž potrebu hľadať nejaký web či časopis, pretože to nie je argument a už vôbec to nie je fakt. Ak si sám uznal, že Diablo vlastne nespĺňa základne parametre RPG a naďalej tvrdíš, že to RPG je, tak fakt neviem čo mám napísať...
@Tulareanus (14.05.2012 19:33): Divné mi to nepříjde, ale nezdá se mi, že bychom se na tom mohli dohodnout. Tak na to půjdu jinak - fakta:-) Ukaž mi časopis, herní databázi, ať už odborné nebo laické pojednání, nějakou fanstránku, která neřadí Diablo mezi RPG.
@Abel (14.05.2012 18:55): "Pravda, interakce s prostředím je v Diablu malá, možnost ovlivnění příběhu prakticky nulová (až na to, že třeba nemusím splnit quest nebo vyslechnout nějaký dialog), ale můžou být přece hráči (a já jsem jeden z nich), kterým i tyhle omezené nástroje pro imerzi do fantasy světa stačí. " A? To, že ti niečo také stačí nemá žiaden vplyv na to, aký je to žáner. Veď hra na to, aby zabavila nemusí byť predsa RPG. :D

"To se mi pořád zdá pouze jako věc názoru, jak hodně potřebuješ, aby Ti k tomu hraní role autor pomohl a ne jako rozlišovací kritérium." Kto iný ako autor má hru spraviť v danom žánre? :D A toto tvrdenie mi príde absurdné v tom, že keby ho použijem v hudobnej prirovnaní, tak by to znamenalo, že k tomu, aby si niečo mohol považovať za jazz, ti stačí, že tam hrá saxofón. Tebe niečo takéto nepríde divné?
@Tulareanus (14.05.2012 18:48): Pravda, interakce s prostředím je v Diablu malá, možnost ovlivnění příběhu prakticky nulová (až na to, že třeba nemusím splnit quest nebo vyslechnout nějaký dialog), ale můžou být přece hráči (a já jsem jeden z nich), kterým i tyhle omezené nástroje pro imerzi do fantasy světa stačí. To se mi pořád zdá pouze jako věc názoru, jak hodně potřebuješ, aby Ti k tomu hraní role autor pomohl a ne jako rozlišovací kritérium.
@Abel (14.05.2012 18:44): Nie, pochopil si to zle, nechápem to v tom hardcore zmysle, ide mi o to, že u RPG sa možno hlavne v minulosti počítalo, že hráč zapojí aj predstavivosť (minimálne v TES ságe to bolo vždy nápomocné a pri dlhších textových popiskoch aj v nejakom Falloute alebo Planescape: Torment). Ide mi skôr o to, že herné mechanizmy RPG sú na to, aby pomohli napĺňať tú základnú premisu, ktorou sú možnosti v interakcii s prostredím, nemusí to byť hardcore, aby to spĺňalo premisu, len tam musí niečo byť, niečo viac než, či budem používať meč alebo luk.
@Tulareanus (14.05.2012 18:32): Díky moc za doporučení literatury! Kouknu i na ty články; klasifikace her a zvlášť RPG se mi zdá jako hodně zajímavá problematika.
Každopádně, jestli to dobře chápu - Ty chápeš RPG v tom užším "hardcore" slova smyslu, kdy skutečně hraješ tu konkrétní postavu ve fantasy světě. Takže třeba jako elf si nerozumím (jak názorově, tak vlastně aní jazykem) s orkem nebo když se jako druid změním do medvěda, tak nemůžu mluvit, obchodovat atd. Taky postavy musí jíst, aby nezemřeli a odpočívat i tehdy, když nepotřebují doplnit manu/životy. Není tohle dost omezující? Myslím, že 99 procent her, řazených tady v databázi do RPG, by tohle nesplňovala.
@Abel (14.05.2012 15:04): Keďže základnými komponentami každej hry sú pravidlá, ciele, výzva a ich vzájomné pôsobenie, to, čo považuješ za hlavný prvok (vylepšovanie postavy) je len spôsob na dosahovanie cieľov, podliehajúci pravidlám. Vo väčšine literatúry som sa stretával s tým, že hlavným definujúcim prvkom je keď jeden alebo viacero hráčov zaujme vo virtuálnom svete určitú rolu, prostredníctvom ktorej tento svet ovplyvňuje, resp. má možnosti počas svojho konania, ktorými dosahuje (aj rozličné) ciele.
Viem, že dnes spočíva problém v tom, že veľa ľudí si vyloží ako zaujatie role hranie za akúkoľvek postavu v príbehovej hre, princíp je však v tom, že hráč danú postavu "hrá" a tvaruje tak, že to ovplyvňuje nazeranie virtuálneho sveta na túto postavu (viem, že sú hry, kde je toto na facepalm) a hoci mnohé rozhodnutia sú len ilúziou (hráč má tri možnosti reakcie, ale reakcia NPC, či outcome situácie je vždy rovnaký), roleplay nespočíva vo výsledku ako takom, ale v tom, že hráč zaujal jedno z ponúkaných stanovísk a tak virtuálne tvaroval postavu.

Relevantnosť tlačového/marketingového prehlásenia má vždy k pravde veľmi ďaleko - je to len oficiálne firemné stanovisko.
Čo sa týka odbornej literatúry, nemôžeš to hľadať u verejne známych herných osobností, pretože sú vlastne častokrát len tvárami firmy, vedúcimi (Newell, Molyneaux) - v nijakom prípade nie je ich popularita a úspech prejavom kredibility či rozumeniu problematike (pre porovnávaciu paralelu sa stačí pozrieť na populárnych ľudí vo filmovom alebo hudobnom priemysle). Ak ale chceš odbornú literatúru, ktorá je nielen podľa mňa dobrá (hlavne na základe toho, že autor si neuzurpuje jedinú možnosť riešenia rôznych aspektov, ktoré tam rozoberá, ako aj nepopiera ich postupný vývoj a zmenu) tak určite môžem doporučiť:

Brown, Harry: Videogames and Education
Crawford, Chris: Chris Crawford on Game Design
Jenkins, Henry: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide (táto sa mi obvzlášť páčila)
Kolektív autorov: Handbook of Multimedia for Digital Entertainment and Arts
Poole, Steven: Trigger Happy Videogames and the Entertainment Revolution
Sheldon, Lee: Character Development and Storytelling for Games

Ak chceš niečo konkrétne k RPG, tak doporučujem aj tento článok a hlavne tento, kde je veľmi výstižné využitie Wittgensteinovej rodinnej metódy.
@Tulareanus (14.05.2012 14:44): Já jsem jasně psal, že vývoj postavy je hlavní, nikoli jediný charakteristický prvek RPG. Diablo obsahuje i další prvky, sice je povětšinou osekává na minimum, ale jsou zde.
Co řekl bývalý zaměstnanec pracující na Diablu je podle mého irelevantní, jelikož oficiálně Blizzard Diablo klasifikuje jako "action RPG" (http://eu.blizzard.com/en-gb/games/legacy/).
A co se týče odborné literatury - osobně si nejsem jistý, kdo má dostatečný kredit, aby něco jako rozdělení na herní žánry provedl (Garriot, Molyneux, Romero, Morhaim, Zeshuk?), ale i tak bych si něco rád přečetl...
@konvice (14.05.2012 12:36): Terminologie je IMO dostačující, jen je potřeba dát si tu práci a najít pomyslnou linii, která spojuje Dungeon Mastera, Betrayal at Krondor, Baldurs Gate, The Elder Scrolls, Diablo, Zaklínače a další milníky v RPG historii. Je taky zapotřebí nebýt konzerva a taky trochu přijímat nové trendy. Tedy fakt, že jsem se hrám nejvíce věnoval např. v první půlce 90. let neznamená, že všechna rpgéčka musí být dvojníky Ultimy, Albionu nebo Might and Magiců.

Jinak s příběhem jsem Ti rozuměl dobře a o intrech jsem nemluvil - atmosféra je dokreslována hláškami postav a knihami, které nacházíš přímo v dungeonu. Jasně, nemůžeš tu klepnout na okno jako v Planar Sphere a nenapíše se Ti: "V hloubce pod sebou vidíš Athkatlu." Ale to přece není jediný způsob dokreslení prostředí a příběhu, nehledě na to, že se používá hlavně tam, kde to hráč reálně vidět nemůže. Na konci Oblivionu se taky nenapsalo: "Před Tebou stojí obrovský zlatý drak - Akatoshův avatar." A proč? No protože jsi ho viděl a tak Ti ho nikdo nemusel popisovat:-)

Jinak to citování z wiki je ošemetná věc, uznávám, já to ale používám jen pro to, abych dokázal, že nejsem zdaleka sám, kdo zastává tento názor. A Akheře děkuju za otázku, pokud sem snad někdo hodí názor o tom, že je Guardian of Light RPG z nějakého nepochybného důvodu, pak to uznám a o spánek mě to rozhodně nepřipraví.

Jinak Matthew sem dal link k manuálu D1 a v jeho poslední části je jasný důkaz o tom, že už první díl měl svět slušně rozpracovaný. A zase musím zopakovat - argumentovat v tomhle směru rozsahem je zavádějící, to bychom za chvíli uznali za RPG jen hry z Ardy a DaD.
@Abel (14.05.2012 10:29): Odborné zdroje - Napríklad knihy, ktoré napísali ľudia, ktorí sa pohybovali v brandži už dávno (najmä herní scenáristi). Tak podľa jedného atribútu nemôžeš niečo identifikovať, hlavne ak sa ten atribút dokáže vyskytovať i u iných hrách. S wikipediou som mal v minulosti viackrát problém, že tam boli bludy (buď niečo zle odcitované a tým pádom meniace kontext alebo vyslovene zlé údaje, prípadne nejaký dohad/teória tam bol postavený do podoby faktu.). Ale i keď vezmem tú wikipediu do úvahy, tak i tam je rozpísaných mnoho elementov, na ktorých vlastne rpg stavia (to, že sú dnes niektoré zjednodušené, či zbastardizované, nehrá rolu).
Nechtiac som si prečítal diskusiu k Diablo III (hľadal som tam túto diskusiu, keďže som sa omylom nazdával, že sa odohráva pri trojke) a tam si písal, že diablo je ako tie staré rpg z 80. rokov v najčistejšie podobe a tu musím nesúhlasiť. Tieto zväčša textové prerábky pen & paper hier obsahovali aj nebojové interakcie, rozhovory, puzzly, element nelinearity (z hľadiska explore, ale i z hľadiska riešenia vzniknutých problémov) atď. Samotné Diablo však, ako kdesi písal aj jeden z autorov (ktorý už v Blizzarde nepracuje) vzniklo na báze hier typu Rogue, Gauntlet a Golden Axe, čo sa týka hernej náplne, len rozvinulo tento štýl o rpg prvok v podobe levelizácie. Inak paradoxné je, že existujú i staré rpg z 80s, ktorý práve element levelizácie nemajú, pretože to boli pokusy o interaktívny román, nie v zmysle japonského odklikávania textu a občasného výberu, ale o tom, že postava prežíva rôzne veci, ktoré emocionálne a skúsenostne spracúva, bola tam nelinearita a výber z mnohých možností - paradoxne k takým veciam majú zas najbližšie japonské hry a to princess maker (hoci tam už matematický vývoj postavy pokiaľ viem je.:)).
@Abel (14.05.2012 00:40): abele vypravečem nejsou intra, vypraveč funguje itneraktivně během hrání. Dialbo nemá vypraveče. Popisuje ti vzhled a chování postav atd. jak jsem říkal je to prvek (často)společný s advnenturou. V moderní době rpg samozřejmě odpadá postupně protože a je ale nahrazován jinými vychytávkami např. scut scény, grafickým detailním propracování postav a jejich emočních reakcí(odpadá popis) atd.
Každopádně asi jsme zjistili to že dnešní herní terminologie již nestačí :D
Mno, hry ze serie UFO a jim podobne za odnoz rpg povazuju a original war ma holt mnohem silnejsi rts prvky. Laru jsem nehral, takze nevim.
@Abel (14.05.2012 10:29): Abele Akhera ti dala komparaci, naprosto nezaujatou, jestli že platí nějaké škatulkování a pravidla tak snad plošně. A ty jako opdověd dáš své subjektivní zabarvanení, která nezplob se na mě ale zní jako když řekneš: "LARACROFT I PŘESTO, ŽE MÁ TO CO DIABLO, NENÍ RPG PROTOŽE DIABLEM NENÍ."

A to je úraz zastánců rpg dia, nedokážou si totiž uvedomit že je tisíce her se stejným rysy jako dia1/2 a přesto za rpg nikým nejsou považovány, čím to asi bude?? Asi tím že dia rpg není.
Nabízel jsem srovnávací komparaci v rámci dějových liníí, jako odpověď nic. opět jen subjektivní názory.
My, rpg hráči totiž víme že diablo prostě není rpg a to že dochází z zastánců dia(coby rpg) k naprosté ignoraci všech věcných a argumentů, je více než zřejmé, říkáte že je rpg protože to píšou na wiki, to je váš jedinný argument. Na naše arguemtny totiž nemáte relavantní odpovědi. Mno a já si jdu dát do profilu Diablo není rpg. :D A jestliže je celým smyslem vylepošání postavy, tak fakt rpg není :D
@valcik (14.05.2012 05:40): @Akhera (14.05.2012 08:04): @Tulareanus (14.05.2012 03:48): Vím, že wikipedie se obecně nepovažuje za odborný zdroj (co se ale za něj může v oblasti PC her považovat?), přesto vám sem dám odkaz na pěkné pojednání o CRPG:
http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_video_game

Odpověď na otázku, proč Lara/UFO není RPG je stejná, jako v debatě o těch míčích. Uvedl jsem pouze jeden stěžejní atribut, kolem kterého se každé RPG točí - rozvoj postavy. Pravda, je jeden z mnoha, ale je to ten hlavní. Lara je přeci hlavně o skákání a řešení puzzlů, UFO je zase o managementu a tahových soubojích. Fakt, že tam je vylepšování (ikdyž v tom smyslu, jak jsem o něm psal níže, si ho ani v jedné z těch her nevybavuji) hraje jaksi druhé housle a je to pouze "bonus". V Diablu je SMYSLEM celého hraní vylepšování postavy a to je velmi podstatný rozdíl.
Se mě líbí ty vaše neustálé dohady, co je a není Diablo série. po desetiletí furt dokola.
A vždy to začne dohadováním, stejně se nic nevyřeší, jen se více či méně vymění agresivnější názory a zase to vymizí a je chvíli klid a pak nanovo :D
Na rozvoji postáv je založená aj séria UFO alebo napríklad Original War. Sú to výborné erpégéčka! ^^
@Abel (14.05.2012 00:34): Ale je to len jedna z čŕt, na to aby to fotbal to má ešte xy pravidiel, nikto predsa nevraví, že s fotbalovou loptou si nemôžu hádzať deti alebo to nestanovuje kto a či to môže chytať rukami... jednoducho povedané vývoj postavy, nestačí. To je to isté ako keby si povedal, že adventúra je hra, ktorá ma inventár, pričom sú dokonca adventúry bez inventára a rpg, či dnes aj akčné hry, ktoré majú inventár.
@konvice (13.05.2012 20:18): Co to tu meles? Jakym zvykem? Jake utoky? A jeste si dovolis rict, ze ja nemam argumenty? Argumenty k cemu? Vzdyt vsechno, co jsi v diskuzi o D3 predvedl, nebylo nic vic, nez spatny vtip. Bez ohledu na debaty nebo informovanost a zkusenosti druhych tu na zaklade nekolika slabych faktoru omilas jeden crap za druhym a snazis se nam dokazat svou vsugerovanou ''pravdu''.
@konvice (13.05.2012 20:06): Ještě k argumentu vypravěče - zrovna v D1 je vyprávění skvělé a oproti BG dokonce nadabované. Po podzemí můžeš najít spoustu knih pojednávajících o Válce hříchu, Komnatě kostí atd. Když pak vlezeš do nového prostředí, postava to i okomentuje.
@Say (14.05.2012 00:12): Kde má volby Dungeon Master? Ten přeci je RPG nebo ne?

@Tulareanus (13.05.2012 23:11): Ano, ale fotbalový míč je typický pro fotbal, stejně jako rozvoj postavy je typický pro RPG.

@konvice (13.05.2012 20:06): Čti a žasni porceláne...
Příběh Baldrů: Hráč zjišťuje, že je synem boha vražd, kvůli čemuž ho chce nejprve zabít bratr Sarevok, poté zkoumat šílenec dříve-elf Irenicus a pak pro změnu zase zabít jeho další sourozenci v čele s Melissan. Po jejich postupné likvidaci hra končí.
Příběh Diabla: Hráč se vrací do rodné vesnice Tristram, kterou sužuje zlo v podobě Diabla, pána děsu a jeho party. Po jejich likvidaci přichází druhý hrdina z řad vyvolených určité frakce, aby zjistil, že Diablo zůstal v tomto světě a osvobozuje své bratry. Po jejich likvidaci hra končí.
Oba scénáře obsahují příběhová překvapení např. Bodhi je Irenicova sestra. Irenicus vás provází Asylem..... Hlavní rek z D1 si ten šutr vrazí mezi voči a sám se stane Diablem. Výslech provádí Baal....
Jinak argumentovat množstvím textu nebo rozpracovaností světa je dost chabé - ten Tvůj Nox by pak šel žebrotou, zatímco takové WoWko by se naopak mělo zřejmě stát nehynoucí legendou mezi RPG:-D