Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Dlouho jsem váhal jestli hru zkoušet. I když už stává jen pětistovku, pořád je líto to dát za nedohranou hru. Nakonec jsem rád, že jsem se do toho pustil a určitě doporučuji vyzkoušet. Days Gone lze objektivně kritizovat za hodně věcí, zrovna tak lze hledět jen na subjektivní dojem a na to jak hra baví. Pro mě to byl velmi dobrý čtyřhvězdičkový zážitek u kterého jsem byl ochotný nedostatky přehlížet.

Days Gone je hra s otevřeným světem a zaměřením na příběh. Z tohoto pohledu může být pro mnohé těžko stravitelné, že ten příběh je lineární a nestydatě béčkový. Není komplikovaný, nad některými věcmi nesmíte dlouze přemýšlet, postavy občas dělají nesmysly jenom aby se něco stalo nebo to vedlo k nějaké situaci, zvraty obvykle vidíte z dálky a hra se je nesnaží skrývat. Spousta populárních seriálů, například Walking Dead, jsou psány v podobném duchu, takže si nemyslím, že je vhodné to brát jako zápor. Days Gone je béčkový od začátku až do samotného konce a za mě to prostě funguje. Vytknul bych snad jen oblibu tvůrců vykonstruovat nějaký cliffhanger a pak vás přesunout jinam. Z hlediska příběhu je to laciné a kazí radost z té nové situace. Taky škoda pár zajímavých postav, které buďto účinkují jen minimálně nebo náhle odejdou a už je nepotkáte.  

Mimo hlavní vyprávění je tu i trocha řídkou mlhou zahaleného tajemna. Vedlejší questy a sbíratelné předměty ze kterých se mimo jiné dozvídáte proč se najednou nakazili skoro všichni a co se teď s těmi nakaženými děje. Hra to nijak netají, jen je občas potřeba ty informace někde najít. Snad jen škoda, že toto nemá více prostoru.  

Herní náplň mi sedla. Motorka je fajn a projíždět na ní po silnicích i lesech mě bavilo víc než bych čekal. Jediný zádrhel vidím v nemožnosti ji přivolat a la Witcher, takže je nutné se k ní vracet.  

Béčkový příběh si žádá i béčkového hrdinu. Ten na zádech unese kulomet, automatickou pušku, metr dlouhou sekeru a za pás si ještě pověsí brokovnici nebo automatickou pistoli. Nejprve jsem si říkal, že to je přitažené za vlasy i pro herní náplň, ale časem to začne dávat smysl. V pokročilejších částech potkáváte brnění, budete bojovat na větší vzdálenosti, no a taky budete potkávat hordy z nichž ta největší má 500 kousků. Do toho občas narazíte na parchanty které pižláte půl minuty nebo mají nějakou "schopnost" která vám dokáže pokazit odpoledne. Potkají vás i chaotické situace, například zatímco útočíte na kemp obrněných darebáků tam naběhne smečka zmutovaných vlků kterým nejde nikam utíkat, doběhnou vás totiž i když jedete na motorce. V takových momentech je to jako kdybyste munici splachovali do záchodu.  

Velkou slabinou je horkou jehlou šitý design questů. Občas vám někdo něco řekne, ale relevantní quest k tomu vyskočí až po delší době. Párkrát jsem se na něčem trochu zasekl, protože zcela očividnou věc bylo potřeba udělat ne zrovna očividným způsobem. Chybí mi textové komentáře ke questům (tak jak to bývá třeba ve Witcher nebo Cyberpunk). Když si vyberete quest tak jenom dostanete lokaci kam přijet a nějaký strohý popis. Ten může být úplně nelogický - například dle popisku máte jet na základnu se naučit sbírat nějakou kytku. Ve skutečnosti tam jedete abyste zjistili, že váš parťák má horečku. Až se vše odehraje, teprve pak uvidíte flashback kde budete sbírat tu kytku.

Přijímání questů je na přeshubu. Někdo vám vysílačkou řekne ať se stavíte do jejich tábora, že pro vás mají úkol. A často vám volají zrovna z toho tábora, ze kterého jste právě vyjeli. Velmi podivná je i kadence questů. První půlka je v podstatě lineární a jedete jednu misi za druhou. Jen výjimečně budete mít k dispozici více než dvě najednou. "Filler" vedlejších misí je tu jen minimum a občas jsem si říkal, že to odsýpá příliš rychle. V druhé půlce se přesunte do nové lokace a tam je situace přesně opačná - budete mít přehršel vedlejších misí a ty hlavní se budou posunovat velmi pomalu. Ačkoli ta druhá část se mi líbila víc díky rozsáhlejší herní náplni a méně prázdného přejíždění z jedné strany mapy na druhou, ideální to nebylo.  

No a ještě k obtížnostem. Ostříleným pařanům s myší doporučím minimálně Hard. Ačkoli většina nepřátel přežije příliš mnoho zásahů do těla, všichni základní umřou na jediný headshot a to i z obyčejné pistole. Navíc nechybí možnost se k nepřátelům přiblížit zezadu a sundat je jedním tlačítkem. Hra nabízela možnost Survival, tak jsem si řekl "proč ne" no a bohužel jsem zjistil proč ne až po několika hodinách kdy už se mi to nechtělo restartovat. Je to v podstatě totéž jako Hard, jen nemáte fast travel a HUD. Absence fast travel mi nevadila, jelikož podtrhuje nutnost doplňovat benzín a jezdit na motorce mě bavilo. Skrytá minimapa je však frustrující. Můžete ji na pár vteřin zobrazit stisknutím tlačítka a pak následuje několikavteřinový cooldown. Toto tlačítko budete potřebovat sakra hodně. Hlavně během jízdy jsem se často vracel ze špatné zatáčky nebo stál na místě a čekal až budu moct mapu zobrazit znovu. Zrovna tak to může být otravné při stopování, protože na minimapě vidíte v jaké oblasti máte něco hledat. New Game + jsem si proto rozehrál na Hard II.  

Grafická prezentace je sice dobrá, ale žádné tech demo to není. Příroda je hezká, budovy jsou na tom o něco hůř. Pak jsou tady některé odfláknuté detaily, například na střechách budov bývají předměty s urážlivě low-res texturami. Modely postav jsou takové různé. Někteří vypadají dost dobře, zatímco jiní... zrovna moc dobře nevypadají. Animace jsou spíš slabší.

Vzhledem k některým ohlasům jsem čekal horší výkon. 3060ti hru rozjede na 1440p a plnou palbu při 80 FPS. High se dostane na 100FPS a nejnižší detaily valí kolem 170FPS. Škoda že chybí DLSS.

Menu je velice dobře ovladatelné a přehledné, snaží se toho umístit na obrazovku co nejvíc aby nebylo nutné posunovat dolů, a při nastavování grafiky vidíte současnou scénu a rozdíly v detailech. Hra při tom dokonce ukazuje počítadlo FPS. Takhle by to mělo fungovat v každé hře.  

Limit FPS lze nastavit jen na předdefinované hodnoty, nelze zvolit libovolnou. Pokud tedy chcete jet na polovinu obnovovací frekvence 144Hz nebo 165Hz monitoru, tak skrz nastavení hry bohužel nelze.  

Zvuková stránka nikoho ze židle nezvedne, je čistě průměrná. Zvuky kroků, motorky, deště kapajícího na střechu a podobně bych určitě neoznačil za "pohlcující" a například zvukové efekty jízdy po mokré vozovce jsou spíš špatné.  

No a za celý průchod jsem se setkal jen se dvěma zásadními bugy které vyřešil restart.
+20
  • PC 80
Kdo četl nějaké moje recenze, ten ví, že všem portům z konzolí na PC vyčítám stále dokola tu stejnou věc - konzolové ovládání. Musím říct, že v Days Gone to zvládli obstojně. Ne skvěle, ale obstojně.

Hra mě celkově docela mile překvapila. Jízdní model motorky byl příjemný a třeba tvůrci Cyberpunku by se mohli učit. Příběh bal zábavný, herní délka taky fajn. Jen mě vůbec nebavilo zabíjení hord a mrzelo mě, že bez toho se prakticky nedá dostat k tomu nejlepšímu vybavení. Resp. u většiny táborů se bez toho nedostanete na nejvyšší level a nemáte tak možnost koupit si to nejlepší.
+1 +3 −2
  • PS5 90
„Čeká ho spravedlivý soud. A pak ho pověsíme.“  

Nikdy bych neřekla, že se u takové hry tak moc zasměji jako po téhle absurdní větě. Vůbec ta postava, která tuhle větu pronesla, byla pro mě nejvíce zajímavou, protože krásně ztvárnila naprosté klišé, jakým je vojenský vůdce s vizí. A její hysterické výlevy na pódiu stály za sledování. Když už jsem u těch postav, tak protagonista mi zrovna dvakrát k srdci nepřirostl a vlastně mi byl spíše nesympatický. To jeho neustálé nedokončování vět, naprostá neschopnost se vyjádřit a rozhazování rukama mě po chvíli začalo štvát. U vedlejších postav jsem si také nenašla vyloženě své oblíbence. Ovšem je třeba říct, že tyto postavy nebyly generické a  některé rysy jejich povah byly vtipné nebo aspoň zapamatování hodné.  Pár z nich mělo navíc několik dobrých příběhových momentů, při kterých došlo k nějaké jejich osobnostní proměně. Mise pro vedlejší postavy se skládaly spíše z výplňových úkolů, které se neustále opakovaly, jen se měnila lokace těchto misí a počet nepřátel. O něco zajímavější mise pak byly ty hlavní, kterých bylo opravdu hodně a i když i zde se našlo neustálé opakování téhož, tak přece jenom mě bavily více, neboť jsem se něco dozvěděla o světě, ve kterém se hra odehrávala. 

Hodně mě bavila jízda na motorce a její postupné vylepšování, kdy jsem pocítila nejen to, že moje vozidlo je rychlejší, ale i snáze ovladatelné. Navíc bylo třeba počítat s tím, že se motorka bude chovat jinak na zablácené cestě a jinak na asfaltu. Samozřejmostí byly i kosmetické úpravy, ale těmi jsem nakonec tolik času nestrávila a ani jsem neměla potřebu nějak výrazně měnit vzhled mojí motorky. I systém vylepšování výbavy byl dobře udělaný a brzy jsem si našla své oblíbené zbraně, které jsem až do konce hry nevyměnila. K některým receptům na výrobu jsem se dostala až později, takže jsem notnou část hry strávila spíše se základní výbavou, což se týkalo zejména výbušnin. To zapříčinilo to, že jsem úplně největší hordu ve hře dělala několik hodin, kdy jsem vybila část, odjela si doplnit/najít zásobu a mohla opět pokračovat. (A pak se úkol za hordu nesplnil, neboť jsem měla hordu vybít až o několik hodin později v rámci hlavní mise. Ale naštěstí vše dobře dopadlo a úkol se mi zpětně splnil.)

Co se týče hord a zombií, tak nejsem kdoví jaký fanoušek zombie žánru. Před mnoha lety mě to snad i bavilo, ale nyní se všemu, kde je tato tématika, vyhýbám. Výjimkou bylo právě Days Gone a musím říct, že souboj s hordami mě nakonec i začal bavit a pozabíjela jsem je všechny, které se ve hře nacházely. Některé vyžadovaly i taktický boj, kdy jsem si musela promyslet, kudy poběžím, kam nakladu pasti a tak podobně. Ovšem pořád jsem raději dělala mise s lidskými protivníky a účastnila se přestřelek. Co mě pilo krev, tak byli havrani (nebo co to bylo). Trefit se pořádně nedali, takže jsem boj s nimi nakonec omezila na vypálení toho jejich roští a odjetí co nejrychleji pryč.

Grafikou se ve hrách až tak nezabývám, ale musím říct, že hra vypadala na PS5 opravdu pěkně a bavilo mě se při jízdě kochat krajinou, byť značně depresivní, a narážet do překážek na trati, neboť jsem se snažila za jízdy číst jeden z mnoha dialogů, které se vedly v rámci příběhových misí. Je možná pravda, že dávám vysoké hodnocení, i když má hra spoustu záporů, některé věci by mohly být lepší, ale mě to prostě bavilo hrát.
+31
  • PS4 40
Asi už se nebudu nutit, abych tohle dohrál.

Days Gone je hra s docela chytlavým (leč repetetivním) akčněním a poměrně zajímavým resource managementem. Ale hlavně s absolutně nezvládnutým designem příběhových misí. Máme tu open-world hru s dynamickou denní dobou a vylepšitelnou motorkou. Nic z toho hlavní příběhová linie nevyužívá. Naopak!

Před začátkem skoro každé mise přetáčí denní dobu a mění počasí. Omezuje nebo rovnou zakazuje motorku. Taková mise na hřbitově, před kterou si schválně vylepšíte motorku a jdete tam za dne, aby vám hra udělala noc a zakázala na motorku sedat. A pokud neplníte misi po rigidních kolejích, které vám hra dává, tak se často rozbije. Třeba v misích kde máte šmírovat vojáky NERO se pravidelně rozbíjí AI, pokud si vyberete jinou než nedesignovanou cestu. A aby vás na těch kolejích udržela, tak nadužívá cutscény a zdlouhavé přesuny, při kterých do hráče cpe podružné informace. Hra je tím tak zaplevelená, že skutečné hraní tvoří menší část z přefouklé herní doby (prý 60 hodin, vzdal jsem to odhadem v půlce).

Náplň questů (i hlavních příběhových) se tu recykluje častěji než u Ubisoftu. Těch několik zbývajících unikátních misí je pak většinou tak plných neinteraktivního bordelu, že to má blíž k filmu než hře. Tady jsem si jeden takový hřích rozebral, vlastně je to skoro vtipný (minimální spoiler). Proč herní vývojáři nevyužili ten hlavní trumf, který oproti filmu a literatuře mají, mi nejde na rozum. Přece hráč může být hybatelem děje namísto tupého pozorovatele v pouťovém autíčku, kterého jen tlačí kde ho chtějí mít.

K tomu přidejme hloupého a emočně nevyvinutého hlavního hrdinu (anarchie, brm brm, lidi zlí, motorka hodná, motorka neublíží, brm brm) a není moc důvodů se tímhle pokusem o story-telling trápit. Jedná se samozřejmě o typickou cestu hlavního hrdiny k vykoupení, čili se to postupně lepší. Ale stejně, cynický a zapšklý hrdina nemusí být přece automaticky ukázkový pitomec. Podívejte na Joela z The Last of Us.

Hra si nicméně cílovku, která se za ni dokáže i prát, očividně našla. Nehodlám to nikomu brát, mně to ale proste nestačí.

Pro: souboje, crafting

Proti: rigidnost, zbytečné omezování hráče, ne-interaktivita, příběh, postavy, cutscény

+17 +22 −5
  • PC 80
Miluji tyhle zombie apokalypsy. Sice tu zombie vypadají jako z filmu I am legend, oceňuji spíš Walking Dead verzi, ale to je asi otázkou vkusu. Mise dávají smysl a jsou hezky seskládány do celkového příběhu, který se odvíjí trochu beznadějně a bezcílně, nicméně (spoiler!) po nalezení ztracené manželky vše dostane nový rozměr optimismu, v kterém se tak trochu ten konec hry utopí.

Pro: Zombie svět!

Proti: Místy grafika

+5 +6 −1
  • PC 25
Oregon, najbielejšia krajina, ktorá vypadá, že tam zombie apokalypsa už dávno vypukla. Už názov ich hlavného mesta (Salem) čo-to naznačuje. Je to čistý zapadákov, kde sú rasizmus, homofóbia, mizogýnia a vlastne všetky negatívne nálepky, čo existujú, na dennom poriadku, čiže v podstate je to také americké Slovensko. Aj my tu máme na väčšine územia pobehujúce vypatlané zombie, ktoré útočia na každého kto nie je ako oni.

Asi neprekvapí, že developeri sú tiež z Oregonu. Vďaka ich láske k svojej vlastni dokázali verne premietnuť realitu Oregonu, pričom pre nich je to simulácia a pre všetkých ostatných je to zombie apokalypsa. A úplne neprekvapí ani ich predstava hlavného hrdinu - priblblého motorkáristu uctievajúceho ruského goblina s malými očami.

Hranie hry je nezáživné ako samotné prostredie. Dej a dialógy sú fakt na zasmiatie hlavne preto, že roleplayovať mentálneho impotenta s pofidérnou etikou a morálkou má svoje limity. Skilly a vylepšenia sú čistá šablóna a pocit zo strelby je prinajlepšom žiaden, prinajhoršom mínusový; je to ako Just Cause 3 len horšie, vlastne všetko je tu horšie aj ako Just Cause, aj ako Far Cry, aj ako všetko ostatné čo si spomeniem a ani po hodinách som nepochopil, ako funguje ten save system, hra sa často tvári, že sa ukladá (pretočí sa také logo napravo dole), ale keď ju potom loadnem, tak ma to niekedy hodí aj 10-15 minút späť. Každý exit z motorky je ruleta a keďže ja hrávam v kratších úsekoch (30-60 minútových), tak save system, čo ma každý tretí raz hodí o 10-15 minút späť je fakt úlet, a tak jediné, čo bolo ako tak zábavné na tejto hre bol Deacon nude and underwear mod.
-3 +18 −21
  • PS5 70
Představce si The Last of Us. Odstraňte z něj skvělé unikátní postavy. Odeberte dokonalé interakce mezi postavami. Lineární, hutný, do detailu vypiplaný průchod hrou vyměňte za otevřený svět plný generických úkolů. Poté si představte typický béčkový příběh, přidejte tunu klišé, protřepte a zhruba máte představu o Days Gone.

Jako milovník The Last of Us nutně netvrdím, že je Days Gone špatná hra. Určitě není. Pokud máte rádi otevřené světy a tomu odpovídající hratelnost, rádi Days Gone lecos odpustíte.

A to přesně stojí za tím, jak moc se vám hra bude líbit - kolik jí toho odpustíte. Protože Days Gone je plná kladů. Je krásná. Exteriéry jsou opravdu nádherné. Některé západy slunce v UHD a HDR jsou nezapomenutelné. Některé techniky, které tvůrci vymysleli pro zobrazování vzdálené krajiny, jsou skvělým kompromisem mezi ušetřením výkonu a ztrátou vizuálu. Mnohdy ty techniky vypadají lépe, než by to vše vypadalo bez LoDu. Strom dovedností, některé hordy, jízda, boj, prozkoumávání... Je toho spousta, co na hře zbožňovat. Všechny tyhle aspekty mě udržely u hry více než 100 hodin a donutili mě splnit vše, co splnit šlo a já se opravdu většiny té doby náramně bavil.

Když ale postavy promluví nebo se děj sune dopředu, byly to chvíle těžkého utrpení.

Ze začátku člověk neví, co si myslet. Je tahle postava opravdu tak blbá? Tahle postava přehrává z nějakého důvodu? Opravdu se stalo, co se právě stalo? To tam nikdo nemá mozek?
A v určitém bodě to prostě vzdáte. Pochopíte, že zde žádný talent u scénáře neseděl, že zde bohužel nenarazíte na zapamatováníhodné charaktery, ani nebudete napětím nedutat, co se stane v dalších minutách.
Days Gone je příběhově běčko jako řemen, se vším všudy, až vám bude místy tak trapně. Když by vás měl někdo načapat při hraní, raději rychle překliknete na porno, protože to vysvětlíte snadněji.

Vše je dopředu tak hrozně předvídatelné nebo nesmyslné - osud Sarah, skutečnost o její práci... Když se pak hra snaží přijít s nějakým rádoby šokujícím twistem, vytasí se na vás třeba s identitou hlavního Rippera. Hodiny a hodiny se motáte okolo sekty Ripperů a jejich kápa Carlose, abyste se dozvěděli, že celou dobu byl Carlos Jesse. Wooow. To je šok co? Cože? Vy nevíte, kdo je Jesse? Aha, to vlastně neví nikdo. Hlavní postavy se o ní zmíní až po odhalení :) Scénáristi, takhle prostě správné odhalení nefunguje.

Celkově snaha tvůrci šokovat je zřejmá. Jenže buď to dělají blbě (Rippeři), nebo to není od začátku překvapení (Sarah) nebo je to sice šok, ale protože nedává smysl a nemohl by fungovat, viz popříběhové odhalení o Nero zaměstnanci, který s vámi pekl. To vyvolává tolik nelogičností, nad kterými se nikdo nezamyslel, že je vám jasné, že "šokovat" byla jediná motivace tvůrců, ale už neměli inteligenční kapacity na to si to dotáhnout do konce.

Na to, jak dlouhou herní dobou se hra může pochlubit, se příběhově klouže jen po povrchu. Ze všeho se dozvídáme jen plytké věci a vše tak vyvolává dojem, že ani sami tvůrci vlastně nikdy do hloubky nešli a používají příběh jen jako pozadí.
To celé mě trklo, když se mě přítelkyně po jednom shlédnutém kousku, kde jsem na motorce vezl nakaženého, zeptala, jestli se nebojím, že se nakazím a jak se vlastně nakazím. A já nedokázal odpovědět. Protože si za celou hru nepamatuji, že by někdo někdy řešil nakažení. Nikde není postava, která by byla nakažena před očima, nikde nikoho nikdo nekousne, nikdo se nepromění. Jediné, co víme, že se to na začátku přeneslo vzduchem (proto tolik nakažených), ale proč proboha není nakažený nikdo teď? Proč se všichni s nakaženými dostávají do styku a nenakazí se? Proč je každý pokousaný rovnou mrtvý a nenakazí se? Nikdo to tu ani neřeší. Prvek nakažení, potenciálně silné téma, tady není ani vymyšlené a přináší celou řadu nelogických situací. Vlastně celá ta motivace, vyvinout lék, je zbytečná :) Nechte je umřít, však oni do pár desítek let vymřou a je po problému.

A takhle byste mohli pokračovat dál a dál, až se vám celý svět rozsype pod rukama a zbyde jen ta hratelnost a audiovizuál. Jak říkám – záleží na tom, kolik toho hře odpustíte.

Koho by zajímal příběh a váží si svého času, zde najde story cut zaměřený na děj, v CZ, 4K, HDR a 60 FPS:   
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDueikfbpf4IQDdWbVBpFS8-xj0PB37mU

Pro: nádherná grafika exteriérů; povedený strom vlastností; herně zábavné i na 100 hodin; zaměřování gyroskopem; Na PS5 po free updatu krásně plynulých 60 fps

Proti: béčkové; natahované; hlavní hrdina je místy prostě pako

+3 +7 −4
  • PC 90
Na PS4 jsem tuto hru nehrál.. jednoduše jsem ji přeskočil s vidinou, že se jedná o Basic hru o zombie, jako každá druhá.. no a vlastně jsem udělal dobře, protože jsem si tenhle mistrovský kousek mohl zahrát na nejlepší platformě a to PC.
Ve 1440p tato hra vypadá naprosto famózně. Opravdu každý kout této hry jsem si užíval, že jsem nevěděl, kam dřív skočit, co dříve obhlédnout.. jít co nejvýše a koukat ze shora? Nebo přímo do akce? Pastva pro oči..Postavy vypadají fajn, člověk viděl i lepší řeč těla ve hrách, ale byl jsem určitě spokojen.

Atmosféra tohoto místa by se dala krájet. Strach jsem vyloženě neměl jako při sérii resident evil, ovšem k této hře se takto ani nedá přistupovat, to prostě nejde.. naprosto dvě odlišné hry, ale ze začátku s pistolkou a brokovnicí určitě byl strach o náboje a přežití.. postupně se strach vytrácel a možná až moc.. ale tu rubačku s tisíci náboji ve všech zbraních jsem si také užíval.. pak už to možná bylo trošku přitaženy za vlasy, ale tak od toho hry hrajeme.. abychom se odreagovali :D
Hudba je nepopsatelně kur*a dobrá! Intro song poslouchám i jen tak v autě a mám pocit, jako kdybych jel na nějaké daleké dobrodružství. Ke každé scéně se hodila a sedla jak *l na hrnec.
Příběh netřeba rozebírat, na každý příběh si člověk musí udelat svůj názor, co mu sedí..Možná někomu přijde jako klišé, ale já si myslím, že si zde každý přišel na své.. romantika, láska, akce, bratrství, věrnost. Co tomu chybí? Nic! Ze začátku je člověk zmatený, neví, kdo je kdo, co se děje, proč se to děje.. postupně se vše vysvětluje jak příběhem, tak i dobrovolnými záznamníky, ale pro mě to bylo povinnost, jelikož doplňovat si příběh je velice důležité, když se chcete do toho pořádně vžít.
Hlavní postava mi byla ze začátku těžce nesympatická. Boreček motorkář hrající si na tvrďáka s potetovaným napícháním kamarádem, který má bicak větší než obvod mojí hlavy. Duo pro mě těžce nesnesitelné.. ovšem postupem času to člověk chápal.. je to prostě vesničan, který si prošel ztrátou milované osoby a v minulosti patřil do gangu super motorkářů, které tak trochu opustil kvůli milované osobě, kterou už nemá, takže kromě boozera neměl už nikoho na koho se spolehnout. Hodně smutný příběh života a já bych byl asi ještě horší a náladovejsi.
Co se týče zbraní tak pro rubačku s tisíci náboji tomu opravdu nic nechybí. Každý si vybere, jestli to vezme stealth stylem, nebo naběhne jak největší magor s kulometem a rozsračk*je všechny na hov*a.. no zkráceně můj styl :D
Druhů enemy bylo celkem dost, s ostatními hrami toho typu asi porovnatelné a nic moc nového se v této branži vymyslet neda, ale za to vývojáře netřeba trestat.
Jste fanda open world her a máte rádi nekončící akcí a hordy zombie drapajici se k vám?Tak na co kur*a čekáš? Kup to hned teď? Za tuhle cenu úžasný!
90/100
Příběh 9Akce 9Hudba 9Znovu hratelnost 8Grafika 9,5Nepřátele 8Ostatní postavy 9Doporučuju? 10
+10
  • PC 90
Přiznám se, že když jsem poprvé viděl ukázky z Days Gone, okamžitě jsem hru zavrhl - hromada rychlých zombií, které připomínají spíše nějakého upraveného člověka nežli zombie byl ten hlavní důvod. Nicméně od té doby uběhlo pár let a názor se změnil. Teď jen otázkou, jestli si Days Gone dokázalo ten změněný názor obhájit?

Začnu grafickou stránkou hry, už při vstupu do ní jsem se nestačil divit, ať už perfektně vypracovaným postavám, tak především prostředí Oregonu, různých modelů v prostředí, různorodých budov, proměňujících se krajin a navrch k tomu ještě dynamické počasí? A to jsem si myslel, že se v podobných open world hrách sněhu, který skutečně padá, drží se a roztává, jen tak nedočkám. Nebo deště, který si tak brilantně pohrává s koly motorky, a nebo tolik vytouženého sluníčka, jež nabízí skvostný pohled na pláně, ale i hory a "města" Oregonu. Jedinou výtku namířím k osvětlení, zvláště pak v tunelech, z nichž jsem nahlížel ven do plné noci, ale přesto to tam vypadalo jak v pravé poledne, než si tam člověk došel/dojel, aby se ujistil, jestli ta noc ještě stále je.

Ozvučení je na perfektní úrovni, od dabingu přes hudební doprovod provázející různá místa v různých časech přes zvuky prostředí, nepřátel až samozřejmě po samotnou motorku. A že byla radost to její krásné vrnění poslouchat, zvláště pak po několika úprávách.

Teď to nejdůležitější. V životě by mě nenapadlo, že někdo dokáže vytvořit takhle dlouhou zombie hru, která bude zábavná a u které se nebudu ani chvilku nudit, a přesto budu smutnit, že už jsem se dostal ke konci příběhové linie. Příběh je až na pár škobrtnutí opravdu výborně napsaný, zvláště co se týče zombie postapo tematiky, tak nemá konkurenci, jen je škoda, že vývojáři už pak více nepracovali s charaktery vůdčích osobností jednotlivých táborů, a hlavně podivně unáhlený konec, který skončil dřív než začal.
Důležitou součástí jsou i samotné vedlejší úkoly, ty jsou "na jedno brďo", ALE díky jejich příběhovému pozadí a neustále novým lokacím, za což můžeme vděčit obrovské mapě, se jen tak neomrzí. A víceméně totéž platí i pro hordy, byť postupem hry už pro hráče, pokud má pár molotovů, granátů a nábojů, nepředstavují menší hordy žádný problém.
A samotný odstavec musím věnovat i jízdě na motorce. Osobně jsem s jejím ovládáním problém neměl a naopak si ji neskutečně užíval, protože byla ztvárněna poměrně realisticky a každé její vylepšení bylo hodně příjemně znát. To, co jsem na začátku hry jel 5 minut a musel u toho aspoň 2x tankovat, jsem ke konci projel za minutu bez tankování. A to ani nemluvím o skvěle zpracovaných efektech prostředí na motorku, nárazech, ba ocenil jsem i poškozování motorky a doplňování paliva. Co už jsem tolik neocenil, a to neplatí jen pro motorku, ale i jiné různé interakce, tak to, že Deacon nechtěl často reagovat na opravu motorky, doplnění paliva nebo otevření krytu a místo toho buď jen stál, nebo běhal dokola.
Nicméně hra nabízí spoustu parádních prvků, vylepšování Deacona s příběhovým pozadím zombie apokalypsy a NERA, zábavné obsazování stanovišť, protože stealth a střílení je zde jedna radost. Dlouho jsem se u nějaké hry netěšil z pocitu střílení tak jako tady. Dále budování vztahů s tábory přinášející různé výhody od vylepšování motorky až po zbraně. Je tu nicméně zase jedno velké ALE týkající se táborů - Proč vždycky, když se člověk vzdálí z toho daného tábora, tak mu volají vysílačkou, aby tam zas přijel? Nebo proč mu to neřeknou, když už tam je? Je to otravné, ale díky zábavné jízdě na motorce se tohle všechno dá nakonec přehlédnout.

Technický stav fungoval poměrně dobře, nestalo se mi nic, kvůli čemu bych nemohl hru dokončit, často se objevovaly spíše Deaconovy "tanečky" kolem interakčních míst a asi ve dvou případech problémy s hordou, která začala být apatická a Deacon v tu chvíli nemohl mířit, čemuž napomohlo načtení poslední pozice. Jinak hra běžela, navzdory krásnému Oregonu a obrovskému rozsahu (až několik stovek freakerů) hord, naprosto ukázkově.

A nevím, jak ostatní, ale já si myslím, že tahle hra si dvojku, už jen kvůli tomu závěru, už jen kvůli tomu, jak je unikátní a jaký má potenciál, prostě zaslouží!

Pro: Příběh, grafika, postavy, kempy a jejich fungování, prostředí, česká lokalizace, hordy, motorka, počasí, technický stav, UI, stealth, vedlejší mise, záznamníky NERA, zajímavé prvky, využitý potenciál

Proti: Občasné tanečky Deacona, příliš unáhlený závěr, některé příběhové kiksy (např. Lisa),

+15
  • PC 65
Velmi nesympatický hrdina s kšiltovkou jak 12-ti letý puboš a po pár hodinách zoufalý příběh kde jsem začal veškeré příběhové animačky překakovat. Škoda. Zpočátku mě hra hodně bavila, ale po více jak deseti hodinách na tu blbou motorku nedostanu ani pitomý blatník? Trapné. Open world?
Ale kdeže. Je to totální tunel a dělat cokoliv mimo hlavního příběhu nemá žádný smysl.
Grafika a animace hezké, o tom žádná, ale zábavnost po pár hodinách šla do kytek.
Zlatý KCD, nebo Horizon. Druhý jmenovaný sice taky neoplývá kdovíjakým příběhem, ale i po 30-ti hodinách ty mechanismy pořád baví. U Days Gone ovšem nastane neskutečná nuda.
Pokud hledáte hru jež opravdu umí vyprávět, pusťte se do Zaklínače 3. Nic lepšího není a tipuju, že ještě pár let nebude. Nazdar
-7 +8 −15
  • PS5 70
Popularita zombie žánru mě dokonale minula, ale v nedávné době jsem se rozhodl udělat výjimku v případě dvou her: The Last of Us a Days Gone. Jedna z těchto her je precizně napsaná, se skvělými ztotožnitelnými postavami a plynulým, dynamickým dějem, který je sice jednoduchý, ale dává smysl. Tou druhou hrou je Days Gone.

Hodlám zmínit pár věcí, které za spoilery nepovažuji, ale někdo by možná mohl, takže upozorňuji předem. Co jsem tak vyčetl z názorů, většina se shoduje na tom, že první polovina hry je nudná, celkem o ničem, a až v druhé polovině se děj konečně rozjíždí. Jsem přesně opačného názoru, v prvních hodinách se mi Days Gone velmi líbilo. Krásná krajina Oregonu funguje velmi dobře, jak už ostatně víme z jiných videoher, a hra má celkem slušné tempo, kdy jednotlivé úkoly pěkně navazují, děj dává smysl a pomalu se začínáte vpravovat do Deaconova světa a života. Hned se mi zalíbila jízda na motorce, která je podle mě perfektně vyvážená na hraně mezi jakýmsi reálným chováním stroje a dostatečně jednoduchým arkádovým jízdním modelem. Na druhou stranu, hned od začátku jsem si začal všímat zvláštně střižených cutscén a prapodivných náhledů do minulosti, které vypadaly vždycky hotové jen tak z půlky nebo splácané na poslední chvíli. Deacon je sám o sobě dobře napsaná a svěže originální postava, což se ale nedá říct doslova o nikom dalším v celé hře. Největší problém, který hra podle mě má, jsou sice dobře zahrané, napsané a znějící postavy, které mi byly ale všechny do jednoho více či méně nesympatické. Deacon, ne zrovna nejvzdělanější ranař a motorkář tak působí jako jediný normální člověk na planetě. Ostatní se chovají jako naprostí idioti, konající nepochopitelná rozhodnutí nebo jako nevděční zmetci. Několikrát se opakuje stejný scénář, kdy někomu zachráníte život nebo něco poradíte, a místo vděku se dočkáte jen ekvivalentu "naser si, zmrde" nebo přesného opaku toho, co jste postavě poradili. Například když řeknete svému parťákovi doslova 4x, že je fakt blbej nápad začít střílet v jeskyních, které jsou plné spících freakerů. Asi vás nepřekvapí, jak tato mise později vyvrcholí, že? Podobně předvídatelný je i zbytek hry, kdy se můžete pokaždé spolehnout na to, že postavy udělají to nejhorší možné, co se dá v dané situaci vymyslet, a tím vás pak už nic nepřekvapí.

Samotný příběh je pak na to, jak je divoce průměrný a nezajímavý, roztažen na obrovskou časovou plochu. Hráči open-world her jsou na to možná zvyklí, ale nějakých 30 nebo možná i 40 hodin, co jsem ve hře strávil, bylo na mě příšerně moc a je to asi i důvod, proč open-worldy ani nehrávám. Čím déle jsme ve hře trávil, tím moje pomyslné hodnocení postupně klesalo. Mise se opakují a nejsou nijak zajímavé, až na pár drobných výjimek. Absolutním vrcholem je pak konec hry, kdy se snad všechny klišé sejdou najednou a v bodě, kdy by mělo dojít k nějakému emotivnímu závěru a (to snad nikdo nemůže považovat ani za spoiler) opětovnému shledání se ztracenou ženou, neozvala se ve mně vůbec žádná reakce. Co následuje po tomto bodě hry je už pouze čirá příběhová stupidita. V momentě, kdy má příběh vrcholit, se z vás stává nudný poslíček a logika chování postav a vývoje příběhu začne zacházet za hranici lidského chápání. V průběhu dvou cutscén se situace vyvine z plánu "musíme zachránit lidstvo" na "pojďme páchat genocidu" tak nečekaně, že nestihnete jednotlivé nesmysly ani vnímat tak rychle, jak vám je hra za sebou sází.

Příběhově pro mě bylo Days Gone hořkým zklamáním, naštěstí se hra pořád velmi dobře hraje a i celkem slušně vypadá - říkám CELKEM slušně, protože když si pustíte videa z dema, pochopíte, jak je finální hra v porovnání ošklivá. Navíc se mi hodně líbila střelba, celkem i stealth, když se AI rozhodlo chovat normálně a fakt, že mě dokázala i celkem vyděsit, a to hordami nakažených, které jsou jednoznačně highlitem celé hry a je jde z nich opravdu strach.

Pokud ale nehodláte trávit 50 hodin plněním těch samých vedlejších misí a souboji s hordami a hledáte kvalitní post-apo příběh, doporučím hledat jinde.

Pro: Střelba, motorka, hordy, svět, prostředí, voice acting

Proti: Délka, příběh, postavy

+21
  • PS4 85
Na Days Gone jsem se strašně těšil. Otevřený svět, krajina, příroda, konec světa, dva motorkáři a přeživší s freakery (nakažení lidé - zombie). No, čekal jsem více. I když se příběh povedl a velice se mi líbil, stále se ocitáme v situaci, kdy jsou miliardy lidí na světě nakaženy. Námět o konci světa už tu ale byl u The Last of Us. V Days gone to pojali maličko jinak, a to způsobem open-world, což se rozhodně cení, S tím si pohráli a taky se jim to povedlo. Hře jsem dal několik desítek hodin. Ke hře jsem měl různé názory, které se v průběhu hraní často měnily.

Můj pohled na hru ovlivňovaly bugy, kterých tam byla spousta. Musím říci, že to v Bend Studio částečně odflákli. Bugy, které se mi stávaly opakovaně, jsou třeba projití motorkou, zvířetem, mrtvolou, ruka se zbraní skrz zeď, chůze po schodech, kdy se Deacon (postava, za kterou hraji) chodidlama ani schodů nedotkne -> zajímavé! Co mi ale hodně vadilo, byla mimika mnou osvobozených lidí, kteří mi za mou záchránu i pokřikováním děkovali, obličejem to ale najevo nedávali. Byli jako roboti :D. Ale kritiky bylo dost.

Rád bych pochválil grafiku a zpracovaný otevřený svět i s dojemným příběhem, kdy člověk častokrát nevěděl, kdy to skončí a hlavně, jak to skončí. Ta krajina, přiroda, pohoří a řeky... To je jedna velká radost. To se jim naopak velice povedlo. Ještě musím zmínit tu krásnou hudbu, která tam tak ladila, která se mi moc líbila a řadím ji mezi nejlepší herní hudbu. I když byly občas mise stereotypní, bavily mě.

Kdyby hru ještě opravili a odstranili bugy, rozhodně by to více hráčů přilákalo. Days gone je totiž na internetu s bugy známo. Nyní dávám 85 %.

Pro: Grafika, open-world, příběh, hudba

Proti: velké množství bugů, stereotypní mise, mimika lidí, občasné výpadky titulek

+18 +19 −1
  • PS4 85
This is Radio Free Oregon! The truth shall set you free!

Inu, byl to pořádný macek. A přesto, ničeho tam nebylo přehnaně moc a tak mě Days Gone rovnoměrně bavil skoro až do konce. A to rozhodně není Days Gone hra bez chyb. Vlastně jich není úplně málo a takřka po celou dobu hraní jsem měl pocit, že teď by se to mohlo už skutečně rozjet. A teď... nebo teď? A ono nic. Hra si plyne svým tempem, tu a tam se odehraje nějaký menší či větší zvrat, ale asi ten největší problém s celou příběhovou linkou mám, že tam jednoduše není moment, kdy by vyloženě dupla na plyn, vzala pořádně za koule a předvedla nějaký jaw-dropping moment. Z toho důvodu, ač jsem se při samotném hraní bavil náramně, pro mě Days Gone devítkovým titulem být nemůže, byť to neznamená, že hra není kvalitně napsaná. Naopak. Na poměry openworldových je napsaná velice dobře. Ale vezmu to postupně...

Gameplay. Spojení survival a mainstreamové akční hry funguje skvěle. Ze začátku dokáží zatopit i dva či tři freakeři naráz a ve chvíli, kdy jsem omylem naběhnul do skupinky nepřátel, znamenalo to instantní smrt. V téhle fázi jsem si hru užíval bezesporu nejvíce. Opatrný postup, nebezpečí na každém rohu, vymýšlení taktiky. Každý tábor nájezdníků byl taktickou lahůdkou, stejně jako každá zamořená oblast solidní výzvou. A vlastně mi ani nevadilo, že příběh se rozjíždí jen velice vlažným tempem. Pocit, kdy hráč postupně získává převahu a celkovou sebejistotu v boji je super. V poslední třetině hry se však jakákoli výzva ze hry vytratila, lidští protivníci představovali prakticky už jen panáky k postřílení a freakery jsem s kulometem kosil po stovkách. A tehdy už to byla zábava spíše poloviční. Celkově těch soubojů je s blížícím se koncem možná až moc a osobně bych ocenil více investigativních či adventurních misí, které by třeba i jen rozvíjely lore.

Příběhová linka není striktně rozdělená na hlavní a vedlejší mise, což je na jednu stranu fajn, protože gameplay nepůsobí tak schematicky a systematicky, jako v jiných hrách a vše je dávkováno hezky střídavě. Místo toho je celá hra rozkouskovaná na jakési tematické dějové linie, které se v menu procentuálně doplňují hraním jak zlatých (příběhových), tak bronzových (jakoby vedlejších) misí. Je to ale taky trochu dvousečná zbraň. I samotná hlavní dějová linka nabobtnala o řadu designově poměrně generických misí, které je ale potřeba pro postup dále nutno udělat. Osobně mi to nevadilo a dlouhou dobu jsem si toho ani pořádně nevšímal, ale faktem je, že tempo dávkování příběhu - zejména ke konci - tyto jednodušší mise možná až zbytečně rozmělňují. Na druhou stranu KAŽDÁ mise má své dějové pozadí, originální dialogy a animace, takže jejich plnění má smysl. A i těch pár aktivit navíc - obligátní bandit campy nebo obnovování elektřiny v NERO táborech - je díky detailnímu designu světa, odměnám, příjemnému jízdnímu modelu motorky a uspokojivému gunaplyi, radost plnit.

K příběhu bych řekl ještě to, že má dobře napsané postavy a řadu pěkných momentů. Nejen hlavní postavy, ale i ty vedlejší se hráči zaryjou pod kůži a bude si je pamatovat. Dialogy působí lidsky a přirozeně. Sám Deacon St. John má velice zvláštní a trochu otravný manýrismus drmolit, afektovaně funět, vztekat se a nervózně přerušovat věty v polovině. Někdy mi přišlo, že voice-actor možná až moc přehrává, ale jinak mi tohle chování hrozně moc sedlo tím, jak působí lidsky. Už jen třeba Deekovo nadávání na Copelanda a nebo vzteklé pořvávání na nájezdníky. Osobně jsem fakt rád za každou hlavní postavu, která má takto výraznou osobnost a není jen defaultním bezpohlavním avatarem.

Navzdory výše uvedenému mě ale příběh jako celek trochu zklamal. Ne že by byl špatný, ale tvůrci v průběhu naznačí řadu zajímavých směrů či myšlenek, kam by se lore světa mohl ubírat. Ve finále se to, podobně jako v The Walking Dead, zvrhlo jen v další válku frakcí. Nic proti tomu. Mám rád příběhy lidí v postapo světě. Jen měl Days Gone akorát potenciál být i něčím víc, než "jen další zombie hrou". Paradoxně ten největší dějový twist předvedli tvůrci v secret endu, který však hádám velká část hráčů ani neuvidí.

Technicky Days Gone na PS4 Pro vypadá a šlape obstojně. Hra ovšem trpí nepříliš dobrou vykreslovací vzdáleností, takže zatímco v hustých lesích a celkově méně otevřené krajině vypadá parádně, s vyšším dohledem scenérie trpí na šedivé, vyblité a často i rozbité textury. Nejvíce je to znát zejména na finální lokaci okolo Wizard Islandu, která je, zejména za jasného počasí, vizuálně daleko za vším, co do té doby předvedl zbytek hry. Je znát, že ani PS4 Pro občas úplně nestíhá a zejména v okolí hlavních lidských táborů se hra citelně pocukává. Také mě trápil problém, že se při delším hraní postupně přestaly dočítávat high-res textury půdy a cest a pomohl jen restart hry. Ale krom občasných grafických glitchů a podivně rozbitého timingu dávkování rozhovorů skrze vysílačku, mě žádný závažnější bug nepotkal.

Cením sníh, ale je ho na mapě málo. A dynamického zasněžování prostředí jsem si také moc neužil, neboť v řádu několika desítek sekund okamžitě taje. Jinak ale počasí fajn, zejména kombinace déšť/bláto.

Poslední výtku bych směřoval k hordám - tedy to, na co lákali tvůrci už v trailerech. Proč tenhle super zábavný herní prvek (pokud je dávkován s rozmyslem) tvůrci nezakomponovali do děje průběžně, ale upozorní na něj až před koncem hry?

Ale jo, jinak jsem spokojenej. Days Gone je poctivá žánrovka s velice trvanlivou herní dobou, která sice neatakuje ty nejvyšší kvalitativní příčky, ale přesto svými postavami a atmosférou dokáže chytnout za srdce a neumoří hráče přehnaným množstvím generického contentu. Osobně jsem hru nenuceně zplatinoval a, ač jsem po stránce gameplaye chtě nechtě už pociťoval jistou únavu materiálem, stejně se mi ani po 100% dokončení nechtělo z Oregonu odcházet. A to se mi u takto rozsáhlých otevřených her příliš často nestává.

This is Radio Free Oregon! Don't believe the lies!

Pro: Oregon, osobnost Deacona, design světa, vtahující hratelnost, writing dialogů a postav, jízdní model motorky, gunplay, skutečně zábavné vedlejší aktivity, hordy, secret ending

Proti: málo rozmanitý design misí, potenciál lore zůstal nevyužit, rozbité rozhovory skrze vysílačku, grafické bugy a vykreslování v některých lokacích, finální (ne)gradace, ke konci je hráč přehnaně overpowered, málo sněhu, hordy až ke konci

+20
  • PS4 80
Jednou z mnoha věcí, která se mi na Days Gone líbila je hráčův postup. Pomalu se učíte jak zabít jednoho člověka, jednoho Freaka, pět Freaků, jak správně jezdit na motorce, abyste šetřili benzínem a nakonec i jak vyhlazovat hordy. Na podobný přístup už v dnešních hrách moc nenarazíte. Zjednodušené lze říct, že se jedná o přímý opak k Horizon. A tím, naneštěstí, většinu casual hráčů odradí.

Nejedná se sice o úplný survival, ale několik prvků hry nebude každému sedět. Fast Travel je docela drahý a míst pro něj málo. Mapa není posetá otazníky a většinu úkolů si tak musíte najít sami. Nemáme tu žádný epický příběh o spáse světa, ale spíš osobní cestu jednoho, nepříliš sympatického, chlápka (a jeho motorky). A vůbec postavy jsou překvapivě zajímavé a většina z nich má i hloubku. V dobrém slova smyslu většinu z nich nebudete mít moc rádi.

Krásný vizuál (především efekty počasí) je zaplacen horším technickým stavem. Grafické bugy, doskakování textur a hromada dalších problémů zůstává, i na PS4 Pro, skoro rok po vydání. Žádný problém sice nezamezuje postupem hrou, ale nepříjemné jsou, o tom žádná. Stejně tak nepotěší stereotyp, tolik běžný pro open world hry. Úkoly se opakují a některé lokace navštívíte, v jejich rámci, i několikrát.

I přes to všechno si ale vývojáři za Days Gone zaslouží pochvalu. Udělali tří áčkovou hru, která není pro masy a pokud ji věnujete svůj čas, tak pevně věřím, že nebudete litovat.
+25 +26 −1
  • PS4 80
Romantický příběh latentních homosexuálů, kteří žijí v post-apokalyptické době, ve které přestala jezdit osobní auta, motorkám začala neskutečně rychle vysychat nádrž a v lesích na lidi útočí podivně chrčící bestie. Naštěstí mají všude kolem sebe bezedné kanystry s benzinem a velké množství zbraní.

Hlavním hrdinou je pokérovanej wannabe drsňák Deek, jehož nejlepší kamarád má tu nejdebilnější přezdívku na světě - Boozer, v horším případě Boozman. Deek je drsnej motorkář, takže v postapu mezi zombíkama je logicky jako doma. Nicméně srdíčko má na správném místě, takže během kidlení zombíků stíhá také zachraňovat kdekoho a pomáhat kdekomu. Případně zachraňovat štěňátka. Mimojiné také vzpomíná na svou manželku Sáru - na to, jak spolu chodili při měsíčku na procházky, na to, jakou měly cool svatbu bez svatebčanů a taky na to, že Sára pracovala v podivné vládní výzkumné laboratoři, kde se něco podělalo, ALE NIKOHO NENAPADNE CO BY TO MOHLO BÝT. Sára je děsivě protivná generická bloncka a nemá absolutně hloubku, dokud ji nepotkáme v současnosti, kdy je neskutečně bad-ass a cool.

Naštěstí baterií je v post-apo světě dost, takže vás může neustále někdo otravovat skrze vysílačku. Z nějakého důvodu vás ale neinformují o detailech úkolů, takže za každým blbečkem vždycky musíte nejdříve přijet, vyslechnout si naprosto banální zápletku s nulovou motivací pro hráče a ject někoho zachránit/někoho zabít/vyvraždit tábor. Beze srandy, jiné vedlejší úkoly tam nejsou.

Do toho plníte o něco méně generické hlavní úkoly, setkáváte se s obdivuhodně napsanými postavami, které vůbec nešustí papírem a dialogy jsou snad ty nejuvěřitelnější, jaké jsem kdy ve hře poznal. Jen se nad tím zamyslete - jak by se lidi chovali v post-apo světě? Ano, byli by nerudní, protivní a podezřívaví. A takoví jsou tady všichni. Snad všem postavám jsem chtěl dát někdy pěstí (včetně Deeka) a u pár mě mrzí, že jsem je nemohl zabít. Ale jakmile nastoupí na scénu debilní hopírek v kšiltovce, tak vyhrává debila hry.

Jedna příběhová linka (Rippers) má skvělý finále, na podobnou hru možná až zbytečně skvělý. Prostě za obřím množstvím balastu (ježdění, generické mise, doplňování paliva, craftění (už se těším, až tahle móda skončí), hordy, NERO základny) se skrývá jeden z nejlépe napsaných příběhů, s jakými jsem se kdy ve hře setkal. Možná úplně nejlepší.

Deek je zábavnej, bavily mě jeho kecy na Copelanda, bavilo mě jeho řvaní na enemáky, bavilo mě jak byl na všechny protivnej. Už méně mě bavily neustálé hovory přes vysílačku a ještě méně small talky s prodavači, ale přežil jsem.

Muzika je famózní. Opět možná až zbytečně kvalitní, na podobnou hru. Na dynamický sníh jsem čekal asi 15 let a příjemně mě překvapilo, že tu je. Tak prosím ještě závěje, a budu spokojenej.
Akce mě bavila. Hra je dlouhá, ale nudil jsem se až k úplnému závěru, kdy už mě fakt přestalo bavit sbírat plastové kelímky a další bordel jen proto, abych si vytvořil něco, co vůbec nepotřebuju (snad polovinu arsenalu jsem nikdy nepoužil).

Podtrženo sečteno - za pětikilo dobrý. Užil jsem si to, příběh je solidně napsaný (i když vás v něm absolutně nic nepřekvapí) a některé momenty jsou fakt perfektní. Trvalo mi se do hry dostat, ale časem jsem získal SKILL a hordy už si člověk dává s prstem v nose. Já si hraní užil a pokud se vám to někdy dostane do ruky, zkuste to.

Pro: dialogy, scénář, postavy, muzika, hodně obsahu

Proti: hodně balastu, zoufalé finále, craftění je vopruz, komický vztah mezi hlavním hrdinou a jeho drsným kámošem

+27 +28 −1
  • PS4 85
Úvod do deja
V koži motorkára a lovca odmien Deacona sa budeme snažiť prežiť v americkom Oregone, ktorý je tak ako zvyšok sveta zasiahnutý pandémiou ktorý ľudí mení na zombie.

Plusy hry
➤Deacon a Boozer: dvojica motorkárov ktorý hráča sprevádzajú celou hrou. Postupné sledovanie Deacona, ako sa z lovca odmien stáva vodca a zjednotiteľ komunity je veľmi zaujímavé. Postupne som si ho obľúbil a fandil som mu nech najde svoju stratenú ženu a tak dalej. No a potom tu je Boozer, ktorý v hre nemá zrovna vždy šťastie. Každopádne nám táto dvojica celú hru prináša značnu dávku humoru, takže sa nedá si ich neobľúbiť.
➤ale aj iné postavy: v hre určite vynikne aj pár vedlajších postáv. Za mňa hlavne Rikky a Skizzo no a samozrejme aj Sarah. Ale každá postava má v sebe niečo trošku viac, taký svoj príbeh ktorý niekedy stojí zato.
➤svet a prostredie v ňom: Oregon je v Days Gone vykreslený veľmi pekne a je v ňom plno lokalít na preskúmavanie z ktorých každá je niečim originálna. Taktiež počasie tu funguje skvelo, či už dážd alebo sneh (veľmi sa mi páčilo že ked snežilo a vy ste niekoho zabili tak jeho telo bolo o chvíľu pekne pokryté snehom). Niekedy mi jazda po Oregone pripadala ako jazda po Slovenských lesoch, akurát tu som zatiaľ nezaznamenal toľko freakerov :)
➤príbeh: niekomu sa môže zdať nudný, príliš dlhý a neoriginálny. Ale ja nemôžem povedať nič zlé, aj ked ma hladanie Sarah niekedy štvalo tak musím uznať že príbeh v Days Gone šiel pomalými ale istými krokmi.
➤vedlajšie aktivity: v hre ich je plno a je tu naozaj čo robiť. Väčšinu času len čistíte tábory alebo hniezda, zabíjate určené ciele a poprípade zabíjate hordy. Tieto aktivity majú možno rovnaký princíp ale v konečnom dôsledku je to vždy originál.
➤motorka: ked som hru zapol prvýkrát a zažil prvú jazdu na motorke tak som ju absolútne nevedel ovládať a hned som si povedal že toto hra pre mňa asi nebude. Ale ked sa to človek naučí tak je to neskutočná zábava premávať sa po zničenej krajine na motorke.

Mínusy hry
➤zhánanie paliva: neskutočne otravná vec v ktorejkoľvek časti hry. Rozumiem že to dáva zmyseľ ale niekedy to bolo fakt otravné. A pokiaľ tankujete mimo tábora tak na vás popri tom zautočí pár freakerov a máte o zábavu postarané.
➤koniec: úplný koniec mi prišiel strašne zosekaný a proste divný. Celý útok na pevnosť milície mi prišiel príliš jednoduchý. Obrovský plus ale prišiel ked sa po istých udalostiach objavil Boozer, to ma veľmi potešilo.
➤bugy: narazil som hlavne na grafické ktoré sa opakovali dosť často a bug spojený s vysielačkou kedy sa hovor sám ukončil a následne zapol.


!! Záverečné zhrnutie !!
Days Gone som kúpil hned pri vydaní a to dokonca Steelbook edíciu. A musím sa priznať že som bol mierne sklamaný pretože som hru po asi hodine vypol s tým že ma nebavila. Znovu som ju spustil po pár mesiacoch pretože som nevedel čo hrať a musím povedať že to bolo skvelé rozhodnutie. Hra ma chytila a už nepustila do samého konca. Skvelý príbeh a úžasné postavy menom Deacon a Boozer, ktorým som fandil po celú hru. Oregon je nadizajnovaný skvelo a niekedy by ste ani nepovedali že je koniec sveta. Freakery do tohto sveta zapadli veľmi dobre, hlavne ked ste pri menšej prechádzke narazili na obrovkú hordu. A práve boje s hordami boli neskutočne napínave a akčné. Horšie to na mojej strane ale bolo s ovládaním. Na začiatku som si myslel že hru znovu nedohrám. Nešlo mi ako strieľanie, tak jazdenie na motorke. No časom sa to človek začne učiť a ide to krásne. Motorka bola super doplnok na jazdenie, len zhánanie paliva bolo občas otravné. Zaznamenal som aj pár bugov ale nič vážne. Takže Days Gone môžem určite doporučiť pretože sa podľa mňa jedná o veľmi podarenú exkluzivitu pre PSko. Herná doba je veľmi dlhá takže si užijete plno zábavy.

HODNOTENIE: 85/100%

Pro: Deacon a Boozer, príbeh, freakery

Proti: bugy

+23
  • PS4 --
Vybalím to rovnou - Days Gone je v současné chvíli moje nejoblíbenější exkluzivita pro PS. Oregonská atmosféra post-apo se survival horor prvky zombi her, otevřený svět a opravdu detailní level-design, co bere dech. Ať už to jsou interiéry honosných dřevěných chatek nebo výhledy na zasněžené vrcholky hor, kochat se je čím a rozhodně to neomrzí.

Za denního světla moc zombíků (resp. freakerů, jaxe jim tady říká) nepotkáte, ale stačí trocha oblačnosti, deště nebo rovnou tma a začnou se rojit jak mouchy. Jedním z hlavních lákadel jsou samozřejmě hordy, které působí přesně tak, jako ve všech trailerech. Hrozivě a kurevsky nebezpečně. Přes den tráví čas uvnitř jeskynních komplexů, ale v noci vylézají ven a pohybují se na předem daných místech mapy. Prakticky není možné je ustřílet, musíte využívat okolí, výbušniny a vábničky, abyste jejich počet postupně redukovali. Hra si pamatuje množství zabitých freakerů z každé hordy, takže se nemusíte bát souboj opustit a vrátit se později.

Je tady ještě jeden unikátní druh nepřátel - "newts". Malé děti, které se separovaly od dospělých jedinců a žijí sami v malých skupinkách, povětšinou na vyvýšených místech. Neútočí, pokud je nevyprovokujete nebo se nedostanete moc blízko. Koukají z dálky a čekají. Vystrkují hlavičky přes okraj střech a když na ně zamíříte zbraní, schovají se.

Ačkoli těch zdravých entit je tady poskrovnu, o to aktivněji ovlivňují dění kolem. Srnka na sebe strhne pozornost útočící skupinky freakerů, smečka vlků se může připlést do vaší přepadové akce tábora nájezdníků a následné výstřely na sebe nalákají další freakery, přičemž vy jen z dálky sledujete všechen ten shitstorm. Nebo využijete rovnou celou hordu, kterou na motorce navedete přímo do nepřátelského tábora. I s medvědem, který šel zrovna kolem...

Jsou tady místa s trvalou sněhovou pokrývkou, ale stejně tak se může stát, že se pohybujete zatravněnou krajinou, začne sněžit a v reálném čase vše kolem pokryje sníh. A ten začne po chvíli zase tát. A na to reaguje i oblečení, které vlhne. A vůbec to počasí je tady celkem fajn.

DS rozhodně má svoje vrtochy a není jich málo. Občas zahapruje respawn, občas to nedává AI, kamera je dost neposedná, při rychlých přesunech krajinou dochází k frame dropům a těch glitchů taky není málo. Ale stále se bavíme o větší odladěnosti, než měly při vydání jiné AAA hry, které to v recenzích za svůj stav tolik neschytaly.

Jasně, náplň některých questů může být pro někoho frustrující a generická, stejně jako časté vracení se do již prošmejděných míst. Mně to nestihlo začít vadit, protože i když zachraňujete dvacátého rukojmího, zachraňujete ho z unikátního a krásně nadesignovaného místa, které je radost prohledat.

Rád bych si ale zanadával na sniperky, které jsou over-powered a stojí směšně málo kreditů. I ty nejsilnější nepřátele zabijete na jednu ránu do břicha, což prakticky smazává rozdíl mezi těžkooděncem a obyčejným freakerem. Likvidujete tábory lupičů na obrovské vzdálenosti, takže nepotřebujete ani tlumič. A ten tam máte taky! Prostě mít na zádech odstřelovačku s názvem .50 BFG (true story) ze hry odstraňuje jakoukoli výzvu ze soubojů. Pokud to nejsou souboje s hordou freakerů.

Nebo ta proklatá vysílačka... Hovory jsou otravné, často mi někdo volá pár vteřin poté, co od něj odejdu a již jsem opustil kemp nebo v naprosto nevhodnou situaci. Deacon sice zrovna vyprazdňuje zásobník do smečky vlků, ale to mu nezabrání si pokecat. Navíc dabér Deacona razantně přehrává a spousty situací vyznějí z jeho hlasu naléhavěji, než ve skutečnosti jsou.

DG není napsaná úplně blbě, postupně se dozvídáte detaily ohledně nákazy a retrospektivně sledujete život Deacona před tím, než šlo všechno do hajzlu. Odhadem mi hraní zabralo slušných 60 hodin a to ještě nechybí bohatý a zábavný obsah po dohrání. Samozřejmě to není nic menšího, než likvidace všech hord, kterých je tady několik desítek. Zároveň narazíte na jeden slušný zvrat, pro který rozhodně stojí ve hře ještě chvíli pobýt...

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
+39
  • PS4 --
Upřímně jsem původně vůbec nechtěl psát komentář, ale Days Gone mě naprosto dostalo a už dlouho jsem neudělil tak vysoké hodnocení, takže jsem se nakonec rozhodl nějak ucelit své dojmy a hru zde celkově zhodnotit.

Začnu první kritikou a tím, co se mi na hře nelíbilo, protože toho není moc. Nejvíce mě štvalo vypadávání textur, které se mě ze začátku netýkalo, ale po postupném odemykání mapy se mi to stávalo čím dál častěji a hru jsem často musel restartovat. Dále jsem narazil na pár bugů jako vypadnutí objektu, 1 propadnutí mapou nebo výskok do vzduchu a následné úmrtí. Pak zničená finální animačka, kde byl nutný restart hry a pak ukazatel jedné příběhové mise na 94%, přestože jsem vše kompletně splnil (hledal jsem poctivě na internetu a opravdu vše splněno).
Pak bych mohl ještě napsat, že mě ze startu štvalo neustálé doplňování paliva do motorky, ale o to větší radost jsem měl z upgradování nádrží, takže to vlastně ani nemůžu kritizovat.

A teď k tomu, co se mi líbilo. První čeho si člověk logicky všimne, tak to je grafika. Ta je opravdu nádherná a pokud mi zrovna nevypadávaly textury, tak to řadím mezi ty nejhezčí hry, co jsem na PS měl možnost hrát. Spolu s pěkně navrženou krajinou a v kombinaci se survival prvky ve hře to pak jen pořádně posiluje celkovou atmosféru.

Přiznávám, že hra má spoustu stereotypních vedlejších misí typu - dojeď zabij, unes a zajmi, vyvraždi kemp nebo stopuj cíl a zabij či osvoboď rukojmí a zbytek zabij. Všechno určité variace na to samé. Ale mně to nevadilo. Jde o to, že si tím získáváte reputaci u ostatních kempů, čímž se odemykají nová vylepšení motorky, možnost kupovat více vybavení a také získáváte zkušenosti na vylepšení dovedností své postavy. Mě to hodně motivovalo a plnil jsem tak všechno potřebné, abych se pořádně nabouchal a proto jsem nějaký stereotyp vůbec neřešil.

Dále také hra nabízí Nero Pointy, kde si vylepšujete další vlastnosti postavy, pak tu jsou hordy, které je ale lepší likvidovat až ke konci hry a dále tu jsou různí tuláci, které můžete po mapě zachraňovat. Není to nic originálního, ale jak už jsem řekl, tak motivace je velká. A je to hlavně i díky tomu, že hra má lehce nadprůměrnou obtížnost a za každé vylepšení budete rádi, protože se bude hodit.

Kdyby šlo ale pouze o to, tak bych hře neudělil tak vysoké hodnocení a tím se dostávám k tomu hlavnímu a to je příběh. Nebudu tady spoilerovat, ale je to ten největší tahač. Nikdy nevíte jak na tom jste a pořád se chcete dostávat dál a zjišťovat, co se vlastně stane. Něco tušíte a něco nevíte a někdy vás hra překvapí, že tohle jste vlastně vůbec nečekali. A to je to, proč hru takhle vysoko hodnotím. Vcelku to pak hře dodává tu hutnou atmosféru, kterou jsem již zmínil a v tom prostředí se cítíte, jako byste toho byli součástí. Alespoň u mě to tak bylo, když jsem na dlouhé hodiny nevěděl o tom okolním nudném reálném světě.

Celkově se navíc vedlejšáky objevují průběžně při plnění hlavních questů, takže si to můžete dávkovat rovnoměrně a nikdy se to nezvrhne na pouhé plnění vedlejších questů a ignorování hlavní příběhové linky a to se mi hodně líbí. Každá ta linka má něco do sebe a tohle je podle mě nejideálnější řešení. Na jednu stranu si vylepšujete skilly a plníte to vedlejší a na druhou se stále prokousáváte příběhem a zjišťujete, co se bude dít dál.

Závěrem bych napsal jen to, že už jsem dlouho nehrál nic tak kvalitního a hra mě opravdu dostala. Jen bych doporučil hru updatovat a hrát v nějaké novější verzi. Někdo třeba bugy a určité problémy mít nemusí, ale spousta hráčů je má. Ze startu jsem také na žádné moc nenarážel, ale v pozdější části hry jsem narazil na některé, které patří k těm otravnějším. Ale ani to mě neodradilo dohrát hru kompletně a otevřít následně i skrytý konec. Jen pokud nespěcháte, tak bych možná počkal na pár dalších updatů, než bych do hry šel.

Pro: Příběh, atmosféra, vylepšování postavy a motorky, grafika

Proti: vypadávání textur a některé bugy

+22