Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Contrast

15.11.2013
19.11.2013
26.06.2014
10.10.2015
kompatibilní
69
50 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Extravagantní svět puzzle adventury Contrast roku 1920 plného polopravd, magie a intrik, se soustřeďuje kolem příběhu devítiletého děvčátka jménem Didi a její imaginární přítelkyně Dawn, jejíž role se ujme hráč. Didiina představa o idylické rodině zdaleka neodpovídá jejím snům. Matka Kat je slavnou kabaretní tanečnicí a vzhledem ke své práci nemá na dcerku prakticky čas a otec Johnny rodinu nedávno opustil.

Nyní je ale načase nechat zacelit staré duševní rány a dát novou příležitost radosti a kladným emocím. Didi se jedné noci rozhodne vydat odhalit fakta, jež mají co do činění s rozvratem rodiny. Sépiové prostředí večerních ulic velkoměsta, přeplněného kabaretními podniky a dospělou zábavou není určena pro dětskou klientelu. Z tohoto důvodu tu máme Dawn, ochranný doprovod a průvodkyni, oplývající zvláštními schopnostmi dovolující jí přecházet z 3D reálného světa do paralelního dvoudimenzionálního.

Kulisou vám bude tíživá atmosféra s konturami filmu noir s liniemi her světel a stínů. Ona manipulace se zdroji světla a přesuny mezi světlo-stínem budou klíčovými prvky při řešení mnoha hádanek.

Bez kvalitního soundtracku by byl zážitek z hraní neúplný a chabý. Compulsion Games tedy nezahálelo a ke zdejšímu hudebnímu, jazzově pojatému, doprovodu si přizvalo montrealské uskupení Wave Generation společně s talentovanou jazzovou zpěvačkou Laurou Ellis.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hra Contrast je titulem založeným na hrátkách s kontrasty světla a stínů a v tomto směru jej název dokonale vystihuje. Jedná se o zajímavou směsíci žánrů - logickou 3D adventuru kombinovanou s arkádovou plošinovkou. To vše v atraktivním audiovizuálním zpracování.

Hlavní protagonistkou je holčička Didi, nacházející se v neutěšené rodinné situaci. Rodina je bez otce a matka - kabaretní tanečnice - na výchovu nemá čas. Didi se vrhá do nočních toulek městem, snaží se zachránit rodinu a přivést tatínka zpátky za pomoci imaginární dospělé kamarádky Dawn, za kterou hrajete. Dawn je pěkná, vysoká a elegantní šťabajzna, která následuje Didi do ulic zešeřelého města a plní úkoly, co vám děvčátko zadává.

Městské ulice jsou zpracovány velice hezky a jsou pastvou pro oči. V kombinaci s jazzovým soundtrackem dokonale vystihují nostalgickou atmosféru 20. let. Tmavé barvy projasňují jednak neóny, různé plakáty a poutače, ale hlavně světlo vycházející z pouličních lamp a reflektorů. A právě světlo a vrhané stíny dodávají hře na originalitě. Ty mimochodem hrají roli i v cut scénách, kde postavy (kromě hlavních postav obou dívek) jsou také zobrazeny ve stínové podobě.

Zatímco v běžném herním režimu se Dawn pohybuje jako Lara Croft v typickém stylu 3D adventur, pokud jste v příhodné pozici, můžete se přepnout do 2D módu a vrhané stíny využíváte jako základnu pro platformový režim, ve kterém se po nich proskákáte k cíli, kam se za normálních okolností nemáte šanci dostat.

Ve hře není žádná akce v podobě střelby nebo zabíjení nepřátel. Hlavní náplní je výhradně prozkoumávání prostředí, pátrání a přemýšlení o správné cestě, a taky hledání sběratelských předmětů vysvětlující okolnosti příběhového pozadí. Potřebujete sbírat též světélka (luminaries), jež využíváte ke spouštění aktivních míst. V počátku hry si zvykáte chvíli na ovládání, jež mi zpočátku trochu činilo obtíže s koordinací, ale posléze mi přešlo jakž takž do krve. Nicméně takové elegantní pohyby jako v traileru jsem v žádném případě nepředváděl.

V prvním aktu převažují zřejmě na rozehřátí úkoly zaměřené na hledání správné cesty, ale později hra vrší zejména logické problémy s nutností používání předmětů. Zde je tempo pomalejší a puzzle mají navrch, což se mi jevilo méně atraktivní než na začátku a hra mi odsýpala znatelně pomaleji. Puzzle nejsou příliš obtížné, potřebujete zejména prostorovou představivost. Nicméně dvakrát jsem musel nahlédnout na YouTube návod.

V prvním případě jsem opravdu nepřišel na správnou kombinaci siluety přístroje, abych přenesl kouli na plošinku. A v druhém případě se projevil nedostatek patrně v enginu hry. Stalo se mi totiž, že jsem úkol nevyřešil tak jak hra plánovala (přenesením bedny pomocí kuželu světla ve stínovém obraze). Ve hře jsem předmět nesl v rukách a došlo k mému pádu do propasti. Po loadingu se bedna kupodivu ocitla na cílovém místě.

Podobná situace nastala ještě třikrát. Jednak mě po pár neúspěšných pokusech o přeskok ulice hra sama přenesla na druhou stranu. A ještě v místě, kde musím vystřelit z kanónu, mi taky hra přeskočila animaci. V prvním aktu se mi ani nevím jak podařilo dostat na balkón v baru po jakémsi věšáku, i když jsem se tam měl dostat pomocí stínů z druhé strany.

Naštěstí hra není příliš dlouhá a tak mě ani puzzly ani zmíněné řekněme bugy nepřestaly bavit a dostavil se zajímavý konec. Tím pádem jsem hrou prošel úspěšně, dokonce se všemi achievementy, a lze si odškrtnout poslední čárku do letošní Herní výzvy.

Pokud vše shrnu, Contrast nabízí příjemný audiovizuální zážitek i lidský a uvěřitelný příběh. Co mi však chybělo, je aspoň trocha akce, jedinou pistoli uvidíte v cutscéně s probíhajícím sporem matky a otce. Ale herní doba je volena ideálně a i přes pomalejší a komplikovanější závěr se nuda nedostavila. Takže Contrast určitě fanouškům zejména umělecky zaměřených her doporučuji.

Pro: Audiovizuální zpracování. Dobová atmosféra. Originální námět a hratelnost. Adekvátní délka.

Proti: Přílišné zaměření na puzzly v druhé polovině hry. Problémy v některých situacích ve hře.

+23
  • PC 75
Contrast hned na první pohled zaujal svojí stylizací a zasazením do doby okolo roku 1920. Kdy sledujeme příběh malé Didi a její kamarádky Dawn které se zhostí hráč. Že řeší obtíže spojené s problémy v rodině, už v tak malém věku se vlastně dostává do světa dospělých, kdy vidí problémy rodičů, nedostatek peněz a vlastně celá výchova ze strany matky je zanedbávána, z důvodu práce v kabaretu. Celý příběh je díky tomu lidský a uvěřitelný, a při hledání detailů lze najít spoustu zajímavých podrobností okolo hlavních postav.

Celý svět je pěkně vytvořen, dýchá z něj parádní atmosféra, která je podtržena skvělým soundtrackem a dabingem. Jen je škoda že je trochu prázdný. Hra se světlem a stíny, která je hlavní náplní hratelnosti, je fajn, jen občas Dawn neskočí ideálně a je potřeba to zopakovat. Naštěstí po úmrtí, je hráč vrácen na místo kde padl. Některé hádanky či pasáže se proto musí několikrát projít, než se povede postoupit dále. Naštěstí zde nejsou žádné místa kde by došlo k dlouhodobějšímu záseku. On ten stínový svět vypadá pěkně, jen je potřeba si zvyknout na jeho pravidla.

Contrast je záležitost malého studia, takže nečekejte dlouhou herní dobu, ta zabere zhruba okolo 3 hodin. Přesto si myslím že odvedl kus kvalitně odvedené práce. Napsali a odvyprávěli pěkný příběh, podkreslený skvělou atmosférou a parádním soundtrackem.

+16
  • PC 60
Velmi zajímavě provedená kombinace 3D adventury a 2D plošinovky rozpohybovaná prostřednictvím Unreal enginu. Ve slušivém kabátu art-deco pomáháme malé dívence Demi jakožto imaginární stínová postava Dawn nalézt odpovědi ohledně neurovnaného vztahu jejích rodičů.

Jednoznačně největší kouzlo celé hry spočívá právě ve způsobu propojení adventury a plošinovky, respektive na využití hry se světlem a stínem, na čemž je prakticky postavena celá hra. Ve 3D světě se pohybujeme mezi jednotlivými lokacemi a řešíme primitivní logické úkoly. Můžeme v něm však také hýbat se světelnými zdroji, což se výrazným způsobem týká plošinovkové 2D části – hlavní postava Dawn se totiž na osvětlené zdi umí přepnout do formy stínu, čímž se může dostat na jinak netušená místa. Výborný nápad, kolem kterého se točí prakticky celá hra, která je navíc nasáklá atmosférou fantaskního prostředí barů doplněná o efektní jazzový soundtrack.

Problém je ale v tom, že tento nápad o propojení světla a stínu je sice unikátní, ale vesměs jediný. Na něm je postavená celá hra, která sice zabaví, ale velmi brzy se tento nápad vyčerpá a hra chtě nechtě přechází do stereotypu. Autoři si byli tohoto nedostatku nejspíš vědomi a tak se rozhodli hru příliš nenatahovat a po zhruba čtyřech hodinách přichází závěrečné titulky.

Co však hru totálním způsobem zabíjí, tak ovládání. Možná je efektní pro konzolové ovladače, na klávesnici je dílo prakticky nehratelné – klávesami se ovládá směr chůze, myší pohyb kamery. Ovládání jako takové je hodně citlivé, na druhou stranu však také hodně nepřesné a otravné. Což je bohužel dost zásadní u plošinovkových fází hry, hlavně pak ve 3D. Bohužel, tento nedostatek dokáže dost výrazně překrýt všechny klady.

Jako oddechovka na jeden dva večery není Contrast špatný. Pokud překousnete otřesné ovládání, můžete se po krátkou dobu bavit zajímavým nápadem i zpracováním.
+15