Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ferdish (08.08.2020 21:50): Heh, ďakujem :)
Uznávam, ten komentár je dlhý, ale ako som písal - je to v podstate trojkomentár a ťažko by sa mi to oddeľovalo, keď všetky tie veci som hral dokopy.

Aj u mňa to je výnimka, a neplánujem ju prekonávať ;)
Dá se datadisk rozehrát i zvlášť bez dohrání původní hry? Tj. něco na způsob BG 2 či IWD 1 HoW třebas importem existující postavy připravené vývojáři či vytvořením vlastní, která již bude začínat na vyšším levelu?

Datadisk bych si chtěl někdy zkusit, jakkoliv od něj toho příliš nečekám, ale původní Enhanced Edition hrát nechci.
Dohráno, byl to krásný návrat do světa Baldurs Gate.¨

Příběhově má své opodstatnění, vždycky mě zajímalo překlenutí mezi mezi oběma díly. Postav je víc než jsem čekal, tak na 3 dohrání abych prošel se všemi, s novými postavami jsou tak půl na půl. Nové dialogy a i využítí v rámci úkolů (například klerik dokáže posoudit zranění a nemoce). Chyběl mi bard, není tu ani pro něj zajímavé vybavení. Úkoly jsou rozličné, alternativní řešení. Souboje mnohem tvrdší než v původní hře, podobné těm v ToSC. Zbraně a vybavení fajn, některé postávám na míru.

Co se týče negativ, pořád se mi restartovalo oddálení a nastavení scriptů pro jednotlivé postavy. GUI ošklivé a nepřehledné. Obtížné se zorientovat v deníku a například listovat v zápisu akcí. Někdy nevyhovující nabízené možnosti dialogu.

Dohráno za 40h ve složení Minsc, Dynaheir, Corwin, Neera a Viconia. Kdyby hra vyšla před dvaceti lety, byla by brána za klasiku, v rámci dalších BG runů ho určitě nebudu vynechávat, mnohé úkoly a postavy jsem minul.
No tak jsem nad tím drakem strávil celý večer. Tohle na vysokou obtížnost nedám, na mé úrovni hrozně těžký. Buffy mi sice prodlouží život, ale ani po minutě na tom nejsem lépe než na začátku. A klasické ochcávky typu pastí a backstab tam nejde realizovat. Jde kolem něj projít, tak snad později...
@Jab (04.08.2019 22:10): Nenech se ovlivnit předsudky, po 8h můžu říct, že to má dobré momenty. Ten pocit, že nejseš sám, ale s tebou je zákon, the flaming fist:) Prostě ty přídavky v EE jsou jen aby se neřeklo, tady to má koule opravdu potrápit;)

První uvítací dungeon je poněkud chudý, žádný rewards, spíš takové seznamování pro nooby, potěší náhodná parta a nutnost odstraňování pastí a side questy. IMHO v cajku.

Kapitola shánění společníků a la armageddon, pěkné pomrkávání na původní hru. Vždy mě zajímalo, co vedlo Imoen k přesedlání se na dualclass mága. Irenicus v podobné roli jako Koveras dává další rozměr. Projdeš si ikonické budovy Baldurs Gate. Už to není otevřený svět jako spíše huby, ale má to něco do sebe. Už proto, že jako samaritán mám najednou reputaci 6. Prostě být hodný čestný "po japonsku" se nevyplatí, za pravdomluvnost tě lid nenávidí. Odkaz na jiné sféry, zkouřený dude vidící stvoření jiných sfér.

Další kapitola, na cestě. Safana jako společnice zlodějka se vyplácí. Hlavně díky svému nádhernému hlasu, když zpívám já, ukazují se akorát nepřátelské stíny, když zpívá ona, i menhiry jihnou:))) Dungeon s trpaslíčí výpravou naprosto vynikající, opravdu na úrovni původní BG. Skvělé puzzle i souboje. Ekonomika, kdy vás provianťák nenávidí a tak řešení Bronze Sentry stojí majlant:) Věštecké pohledy, vidím co dělá hlavní sokyně, Irenicus a Imoen.

BTW alternativní portrét Viconie má něco do sebe:)
Rozehráno, po dohrání Divinity original sin jsem dostal chuť. Uvidíme jak moc to bude pro mě kontroverzní:))
Zvolil jsem si čistokrevného zloděje, myslím že jsem někde četl že Imoen se mnou putovat nebude. Navíc je to v BG obecně podceňovaný povolání, jiný postavy jsou většinou hybridi.
@Thellwin (11.05.2019 14:31): Ten úvod v Baldurově Bráně je dost nuda, ale jakmile vylezeš, je to docela fajn dobrodružství. Ale nesmíš čekat nic světoborného, je to vážně dost blbě napsané. Lokace, průzkum, některé questy, to vše je fajn.
Dohrál jsem BG:EE, plán byl export postavy do dvojky. Ale hra mě rovnou bez ptaní hodila do SoG. Opravdu to je takový nijaký? Nebo to stojí za zahrání? Mám za sebou jen tu úvodní část v podzemí.
@Tulareanus (24.02.2018 12:35): Celou tu Jaheiru má popletenou. Její interakce s Khalidem mi nikdy nepřišly nijak urážlivé, naopak, vždy jsem ji vnímal jako láskyplnou manželku, akorát v rámci své tvrdohlavosti to neprojevuje tak, jak by to projevovala třeba taková Aerie nebo jiná puťka.

@John Mirra (24.02.2018 13:21): Viconii ještě takřka omlouvá ten fakt, že je drow. Shar- Teel mi přijde extrémnější, už jen díky hláškám jako: Men are pathetic,, This is the kind of stupidity we get with male leadership, This is such a waste of time, or should I say that men are such a waste of time atd. :)
@Vurhor (24.02.2018 12:13): Pamätám si na ten post a jednoducho sú ľudia, čo idú "over the edge" a nemusí sa jednať len o tieto témy, funguje to tak vo všeobecnosti, že žiaden extrém nie je dobrý. Písať nevedela, to som videl aj ja a BG v porovnaní s inými hrami mi nikdy neprišiel sexistický. Občas tam bol nejaký joke na nejakú ženskú, ale tak isto tam bol joke na to, že nejakí chlapi sú leniví alebo iba chlastajú a podobne. Nič však radikálne/urážlivé a zároveň už vôbec nie také, aby sa to dotýkalo samotnej príbehovej linky. Nesúhlasím s tou Jaheirou ako nagging wife. Sú tam ďalšie postavy, ktoré nagging nie sú. Jednoducho niektoré povahy potrebujú mať veci pod kontrolou a tak bola vykreslená aj Jaheira. Navyše v kontexte BG2 sa jej postava dosť posunula a bola jednou z najuveriteľnejšie a najlepšie napísaných postáv hry, ktorá verí v spravodlivosť, obetu pre svojich priateľov a morálku, ale zároveň má svoje neduhy, ktoré si postupne uvedomuje. To je personality upgrade a justice a nie to, čo urobila daná autorka.
@John Mirra (24.02.2018 11:49): Hlavním problémem celé hry je imho fakt ta hlavní scénáristka, která nejenom že neumí moc psát, ale je opravdu zapřísáhlou SJW. Dodnes kulím oči nad tímhle postem: “If there was something for the original Baldur’s Gate that just doesn’t mesh for modern day gamers like the sexism, [we tried to address that],” said writer Amber Scott. “In the original there’s a lot of jokes at women’s expense. Or if not a lot, there’s a couple, like Safana was just a sex object in BG 1, and Jaheira was the nagging wife and that was played for comedy. We were able to say like, ‘No, that’s not really the kind of story we want to make.’ In Siege of Dragonspear, Safana gets her own little storyline, she got a way better personality upgrade. If people don’t like that, then too bad.”
Nejhorší je ta poslední věta. Je to jako jeden velký fakáč na fanoušky série.
Btw, ohledně toho sexismu vůči ženám mě napadá jediné jméno: Shar -Teel :D

@Tulareanus (24.02.2018 11:15): +1

@valcik (24.02.2018 10:43): Ta je úplně celá špatně. A to i z "role-playing" hlediska, kdy jí jako evil alignment nemám možnost prostě poslat do prdele.
Ono sú to všetko témy, ktoré majú svoje miesto, ale nie takýmto spôsobom nasilu. Ani keď ide človek po ulici, tak sa mu niekto nepredstaví, čau ja som gay. Páči sa mi, ako to spravili v Night in the Woods. Tam jednoducho najlepší kamoš hl. postavy má frajera, ale je to tam len tak spomenuté, že "Angus? aha, to je priateľ Gregga, že? Aha ok." a that's it.
@Vurhor (24.02.2018 07:43): Jo, to bude ono :)

Mně ti parťáci moc nevadili, asi to bude tím, že jsem s nima moc nemluvil a když se mnou chtěli něco probírat, většinou jsem to prostě tak zběžně prolétl :)
No, kdybych to měl zhodnotit celkově... zhruba v půlce mě to nějak přestalo bavit, pak jsem si od toho dal pár měsíců pokoj, následně se k tomu vrátil a začalo mě to vyloženě štvát Sny a tajemná postava, kdo to asi tak může být???
Tak jsem si ke konci stáhl obtížnost na easy a prostě to projel, abych to měl za sebou. Není to vyloženě špatný, ale... něco tomu chybělo.
Nejvíc mě pobavilo, když jsem tak nějak znuděně prokecával Glinta, nedával jsem moc pozor co mi říká, a najednou ze mě byl gay. To se mi myslím ještě v žádné hře nestalo...
@Vurhor (03.05.2017 18:06): Jo, taky mi to nesedělo, aspoň ty sny tam neměli dávat, to bylo hodně zbytečné a na sílu. Plus ten konec měl být jiný. Takhle hráč začíná dvojku jako člověk obviněný z vraždy :/
Je to podľa mňa ako vraví Mick, hoci som hru nehral, len čítam tie kontroverzie a tak, akákoľvek téma vie byť s dobrým writingom a umiestnením zaujímavá a organická, treba však rešpektovať pôvodný kontext do ktorého ju zasaďujeme, aby sa nestala len prvoplánovým výkrikom do tmy, ktorý nielen pôsobí trápne, ale ešte vrhá aj zlé svetlo na danú tému. To je imho prípad Dragonspearu. Ja si to asi ani neplánujem zahrať, BG mám priveľmi rád na to, aby som si zničil svoje spomienky a dojmy.
@sxg (06.04.2016 23:15): Kotleba, klud. To co tu postujes uz nema nic spolocne s diskusiou o hre. ;)

@Paul (06.04.2016 23:02): Oster v prvom rade nemal najimat autorku, ktora nie je schopna napisat slusny dialog. Sorry, ale oni dobre vedeli co pustaju do eteru, medzi ludi. Teraz to uz je len damage control. (ako ja stale hovorim, hrat sa to da, ale obcas ta bez vystrahy slahnu medzi oci divnymi vylevmi. Co je rusive.)
@Jab (06.04.2016 19:55): Co Ti na tom přesně nebylo jasné? Jen jsem popsal, jak funguje reálný svět z hlediska mechanizmu udržení moci. Ale jelikož jsme už dost OT, tak mi klidně napiš soukromně, vysvětlím.
@Jab (06.04.2016 18:07): Že různí mocní (rozuměj v prvé řadě bohatí) jedinci i celé státy podporují (zejména finančně, ale např. i pomocí "vývozu ideologie" atd.) cokoli, co jim pomůže udržet/zvýšit moc či naopak podrazit nohy konkurenci je asi jasné a nevidím na tom nic nelogického. Dělo se tak vždy, stačí se podívat třeba na to, kdo a za jakým účelem vypravil do Ruska Lenina a jaké mu dal na cestu kapesné. Lidé jako Bill Gates nebo George Soros tak často podporují slušné prasárny (z výše uvedeného důvodu nebo naopak třeba proto, že se cítí být povinni v roli mesiášů spasit lidstvo). Tyto prasárny bývají pro lepší "prodejnost" maskované jako ohromně humánní / enviroment friendly (stačí dosadit jakoukoli jinou právě populární nálepku) počiny.

Samozřejmě ohledně dalekosáhlých NWO-like záležitostí bych byl dost opatrný, není třeba hledat spiknutí tam, kde jako vysvětlení stačí prostá lidská blbost. Na druhou stranu, po přečtení některých výroků mnohých "guru" dnešních revolucionářů typu Herberta Marcuse či hraběte Kalergiho člověka napadne opravdu leccos.
http://www.msnbc.com/msnbc/bill-and-melinda-gates-donate-500k-suppor
https://www.usaid.gov/what-we-do/democra ... i-inclusive-policies
Z Úradu vlády v roku 2012 bolo pridelených 482 957€ rôznym mimovládnym organizáciám na podporu ich projektov v téme rodovej rovnosti a gender ideológie.
To že to pre oblasť východnej európy chcel aj Hitler, je iba takou čerešničkou na tortičke.
Nie je pre učiteľov, nie je pre sestričky, nie je pre deti, ale keď chce niečo americký veľvyslanec a USAID tak sa nájde.
@Paul (06.04.2016 11:06): Problém spočívá v tom, že vůbec nejde o "jednu větu jedné optional postavy", jak se nám snaží na pointandclickbait nalhat.

Geneze celého problému:
1) Scénáristka se sama považuje za SWJ, jako problém Baldurů vidí sexizmus (pro Boha kde?). Stačí si přečíst rozhovor, kde tuto nehoráznost prezentovala ještě před vydáním hry.
2) Svůj ideologický světonázor se snaží protlačit v zavedené značce, místo aby
s podobně smýšlejícími jedinci vybudovala značku vlastní. Proti vybudování nové značky, která obsahuje nějaký (jakýkoli) světonázor, bych neměl zhola nic (hry s politickým podtextem už tady byly dříve, ale kromě velmi okrajových příšerností typu ZOG's Nightmare to nikdo nedělal takto hloupě a zaslepeně).
3) Nejde jen o jednu větu nějaké jedné optional postavy nebo jeden dialog, který má člověka přimět k zamyšlení. Jde o konstantní SWJ bashing autorů. Trans klerik, goblin nadávající postavám do rasistů, proimigrantské dialogy, věty typu "Mama doesn't need you" ...

Skvěle to podle mého shrnul příspěvek na Steamu: "Thank you so much from a trans gamer for painting a target on our backs once again so you can virtue signal how progressive you are. It wouldn't be enough to just, I don't know, put a trans person in a game and have them there as a character. No, it has to be a political statement and you have to just let everyone know it. Otherwise how would people know how great you are as a person, and isn't that what social justice is really about?"

A jakmile to dali hráči (z různých lepších či horších důvodů, které lépe či hůře vysvětlili) autorům sežrat, tak začal klasický kolotoč "tolerantního nesmiřitelného boje za vyšší dobro". Mazání příspěvků, mazání recenzí, bany za hatespeech, osočování z rasizmu a dalších k nálepkování oponentů vhodných modernistických nesmyslů a jako bonus žebrání jednoho z autorů za pozitivní recenze (že aby se vyvážila ta hlasitá, ale údajně nepočetná minorita).

To se opravdu nedá redukovat na "jste netolerantní fašističtí šovinisté, protože vám vadí jedna věta ve hře".
Unsolicited Opinions on Israel


ed: Mě tedy přišlo, že hlavně jde o to JAK je to tam podané, než Co je tam přidané. Byť tedy všechny ty články tvrdí, že lidi (GG) šílí jen proto, že je tam trans* a nějaká SJW témata (což asi může být na některých částech internetu pravda, zas tak nějak jsem to neřešil).

Prostě jak jsem říkal prvně:

Unsolicited Opinions on Israel
Tento clanok to vystihuje este lepsie (myslim, ze od rovnakeho autora ako postoval Garion).

Pre mna osobne nie je ani tak problemovy obsah, ale sposob akym je podavany. Ako som napisal, mne nevadi hodne vela veci a znesiem aj Jar Jara ;), ale po textovej stranke je skratka SoD bieda.
@Marcusss (06.04.2016 10:46): taky mám ten dojem. Dobrej článek :)
Ale na druhou stranu, taky mi tam přijde ta postava forced, a ten cringe joke od Minsca..lame. K tomu ještě trocha arogance tý scénáristky, a oheň je na střeše.
@Dorian (06.04.2016 08:06): Nejde pouze o jednu transgender postavu. Jde o to, že autorka nacpala na velmi mnoho míst ideologickou propagandu, navíc způsobem "in your face" a zcela nekonsistentně s již existujícím lore.

Baldury jsou notabene stran toho, co jim tato vymaštěná feministka vytýká (sexizmus), naopak zcela bezproblémové (rozhodně nemají výhradně "genderově šablonovité" hrdiny viz silná Jaheira nebo podpantoflák Khalid).
A co mají všichni proti tý transgender postavě ? Vždyť je to gnóm, ty jsou v DD tak bizarní že transgender je proti tomu nic. Přece to nemůže bejt horší než Grobnar z NWN2.

A co se gameplaye týče, jak to udělali s XP limitem ?

Ale teda taky nechápu proč se někdo snaží BG sérii vyvážit, přeci jen už ta Jaheira a Viconia.
Ta už to jedu taky. To main menu mi teda fakt extrémně připomíná Skyrim :D

Zatim to žádná divočina není, ale musím jim dát za dobrý, že konečně po třech pokusech ta hra "aspoň" vypadá, že je vylepšená.
Btw, Imoen je namluvená stejnou dabérkou jako v originále? Zní to tak, ale jistý si tím nejsem...
@Red (05.04.2016 20:22): Eh, nemam save, takze ti na toto bohuzial neodpoviem.

Ak si postavu vyrabas alebo importujes z character suboru, potom zacinas sam (alebo postavami, ktore si vytvoris) a po splneni prveho dungeonu najimas par spolocnikov, ktori su ale vybrani + dalsich stretnes hned v zapati.
BG je práveže dosť liberálne, ženy sú bojovníčky, kováčky, kúzelníčky, majú rôzne dôležité role a povolania ako muži a sú tam aj dosť rovnoprávne v mnohých oblastiach, to, že niekedy tam boli farmári a ich ženy, ktoré ich poslúchali vychádzalo skôr z historického kontextu snahy o feudálnu dobu, je to podobné, ako keby sa niekto sťažoval, že vo filme o koncentračnom tábore bolo v danom tábore málo černochov.
Včera som čistý BG 1 EE (Dragonspear otec zatiaľ nekúpil) rozohral znovu, reku skúsim tie veľké zmeny čo priniesol patch 2.0 a dnes večer mi to pri autosave pri vstupe do Nashkelu spadlo a nie a nie načítať žiadnu pozíciu... aj keď si o uložím znovu niekde (napr. v Černých jámach, tak spadne celá hra.....) grr... moje prvotné nadšenie pri novom datadisku a novom patchi 2.0 čoraz viacej vyprcháva...
Čo bolo v BG EE 1 šovinistické? Pokial so spomínam (hral som to s otcom asi pred rokom) Khalid poslúchal tú druidku Jaheiru na slovo... Akurát ten hraničiar s halapartňou (nespomínam si meno) neznášal knažku Viconiu... ale len preto, že bola drow (zabil nám ju skoro bez varovania a potom zmizol s partie tiež nečakane... :)
Tak ono se dlouho říkalo, že jestli feministkám přijdou hry šovinistické, mají udělat vlastní. Ale že by to musely zkoušet zrovna na BG... :D (které šovinistické není + když se to ještě udělá takhle dementně - nehrál jsem, soudím z reakcí ostatních)
Tak to mě štve :(
@ad142 (05.04.2016 18:53): Hra ako taka nie je zla. Problem je to vsetko cim je obalena (vid. moje dojmy). A ako ja vydrzim vela veci a vela veci mi nevadi, ale v tomto pripade ma to priam serie (pardon za vyraz :))
@Isair (05.04.2016 19:21): njn, kdekdo má plnou pusu tolerance k opozitním názorům, dokud se to týká ostatních :-) Jak je to vlastní hra, tak je třeba, aby na fórech zavládla sluníčkově pozitivní nálada. Kdo má jiný názor, je agent nepřátelské mocnosti, troll nebo šovinista a takové je třeba bez slitování mazat a banovat.
@ad142 (05.04.2016 18:53): Já jsem ji nehrál a ani ji hrát nehodlám. Sleduji to pouze jako fenomén, násilné cpaní vlastní ideologie do cizí hry opravdu nebudu podporovat.

“If there was something for the original Baldur’s Gate that just doesn’t mesh for modern day gamers like the sexism, [we tried to address that],” said writer Amber Scott. “In the original there’s a lot of jokes at women’s expense. Or if not a lot, there’s a couple, like Safana was just a sex object in BG 1, and Jaheira was the nagging wife and that was played for comedy. We were able to say, ‘No, that’s not really the kind of story we want to make.’ In Siege of Dragonspear, Safana gets her own little storyline, she got a way better personality upgrade. If people don’t like that, then too bad.”

Na něco takového musí být dotyčná slušně vymaštěná i na poměry dnešních feministek. Zrovna v případě BG se o nějakých gender/ethnic atd. stereotypech absolutně nedá mluvit. Minsc jako statečný válečník (a na druhou stranu prosťáček se srdcem na dlani, rozhodně žádný Conan), podpantoflák Khalid a silná Jaheira a další rozhodně ne tradiční postavy.

Řekl bych, že ty mrtě komentářů na GOG/Steam/Metacritic mluví za všechno (byť je samozřejmě nejlepší si udělat vlastní názor). IMHO GamerGate, díl druhý.
@Richmond (05.04.2016 18:39): Jeden z autorů už se stihl "proslavit" žebráním o kladné recenze, záporné recenze jsou často mazány (na Metacritic si na to nestěžovalo zrovna málo lidí) a několik lidí už na Steamu neuniklo "hezkému" Orwellovskému banu za Hate speech.

Kdyby si autoři vyrobili vlastní hru, ať si do ní narvou klerických tranďáků, orčích stěžovatelů na rasizmus, postav odkazujících na kauzu GamerGate a silných žen / svobodných matek klidně půl miliardy. Ale takhle ideologicky zprasit zavedenou legendární značku, to je opravdu na přesdržku.
@Vurhor (02.04.2016 22:55): Nope. Vsetko sa pusta samo ako za starych-dobrych cias :)

Mimochodom, zatial celkom slusne. Bolo tam par "facepalm" hodnych dialogov (ale uprimne ako mam rad povodne hry, tie sa tomu tiez nevyhli). Len sa mi to po tych cca 5 hodinach +/- zda byt celkom linearne.

Teda clovek kraca z jednej mapy na druhu a ako ide, tak sa vlastne posuvaju kapitoly a pribeh. Mozno za to zmeni. Mozno nie :)
Mmm, zatial fajn.

K tym spoilerom. Hmm, hned na zaciatku stretnes tohto chlapika - ak by to hral clovek co nikdy BG2 nehral, tak nema tucha, koho stretol. Ako clovek co ma cely BG2 za sebou niekolkokrat - je to absolutne jasne. Hlas kancelara Gorkona nepusti ;)

Takze (aspon po prvych cca dvoch hodinach) zatial nie je zrejme, ci poznat BG2 je v tomto pripade vyhodne alebo nie. :)
@ugraugra - "Vzhledem k možným spoilerům je ale tento díl vhodné hrát (pro nové hráče) jako poslední."

Prečo si to myslíš?
Ak ho urobili dobre, mal by byť hrateľný tak, ako je zamýšľaný - medzi BG1 a BG2.