Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Pluto (16.06.2025 15:55): paráda, já tušil, že z toho kontroverzního videa nakonec bude nějaký výsledek. :) Díky za pohled z venku.

Tím se de facto potvrzuje, že Dirt 4, Dirt Rally/2.0, EA Sport WRC a WRC 8 - Generation, plus pochopitelně starší RBR a Rally Championship 2000 jsou blízko realitě, protože v těchto titulech musíte být přesní, a o nějakém driftování aby byl člověk na medailové pozici nemůže být ani řeč!

Kdo z nich je více reálný co se týče jízdního modelu je pochopitelně stále otevřenou otázkou, nicméně to, že je na první pohled EA Sport WRC jednodušší, neznamená automaticky, že není tak reálný, nebo je arkádovější než jeho předchůdci.

EDIT: plus Sébastien Loeb Rally EVO je taky blíže k realitě, pokud si vzpomínám z nedávného testovaní, člověk zde musí být velmi přesný aby zajel správný čas.
@Pluto (16.06.2025 15:55): paráda, já tušil, že z toho kontroverzního videa nakonec bude nějaký výsledek. :) Díky za pohled z venku.

Tím se de facto potvrzuje, že Dirt 4, Dirt Rally/2.0, EA Sport WRC a WRC 8 - Generation, plus pochopitelně starší RBR a Rally Championship 2000 jsou blízko realitě, protože v těchto titulech musíte být přesní, a o nějakém driftování aby byl člověk na medailové pozici nemůže být ani řeč!

Kdo z nich je více reálný co se týče jízdního modelu je pochopitelně stále otevřenou otázkou, nicméně to, že je na první pohled EA Sport WRC jednodušší, neznamená automaticky, že není tak reálný, nebo je arkádovější než jeho předchůdci.
@Rapier (10.06.2025 09:37): Teď o víkendu jsem měl příležitost spolupracovat s polským jezdcem Krzysztofem Holowczycem. Je mu už 63 let, stal se několikrát mistrem Polska, v roce 1997 dokonce mistrem Evropy, takže má spoustu zkušeností s auty od "áček" až přes všemožné evoluce vozů WRC. V posledních dvaceti letech se soustředí na cross country rally a Dakar. A při debatách jsme se dostali i na tématiku chování jednotlivých aut a porovnání s počítačovými hrami. Je pravdou, že chování aut se za poslední (dlouhá léta) hodně změnilo. Hlavně fungování podvozků a pneumatik, takže je potřeba jezdit s úplně jinou filozofií. Dřív bylo potřeba jet agresivněji, víc bokem. Teď je to spíš o tom držet auto co nejvíc v přímé stopě. Dá se jezdit smykem a pro řidiče je to zábavnější, ale je to vidět na čase. Počítačové hry se snaží udělat hru zábavnější, takže používají víc arkádovější styl a nutí hráče jezdit víc bokem, ale realitě se to hodně vzdaluje. Sám říkal (jel na Rajdu Polski jako předjezdec se Škodou Fabia RS Rally2), že ty první zkoušky jezdil jako na playstationu, projížděl širokými smyky a bavil sebe i diváky. Ale na časech to bylo vidět. Proto musel změnit přístup k jízdě a držet to víc "po koleji" a časy se najednou dostavily.
@Pluto (07.06.2025 18:42): chápu jak to myslíš. Inu zde je další video tom jak je/není RBR realistický. :) https://www.youtube.com/watch?v=ghzgMAnFsTI 
Porovnání s českými osobnostmi rally určitě udělejte, vždy je fajn vidět jak to vidí profíci.

PS: já si obvykle dávám tu práci přočíst všechny komentáře pod videem, protože zaslepení fanoušci obvykle hájí svůj produkt do krve, a občas se dozvís zajímavé věci z druhé strany, ke složení celkového obrázku to rozhodně přispívá.

Viz. např. komentář z prvního video, nechtěj ani vědět jak to schytal od RBR zastánce :)
"'m not a rally driver, but I've been looking at onboard rally footage for over 20 years. I've also played every rally game, arcade or sim, starting with CMR1. While I do enjoy RBR for its raw and unmuddied FFB, I have to say in terms of braking, turn-in ability, grip and control, EA WRC is the closest we've ever got to the onboards I've seen. Make of that what you will. " 

" Not even remotely true. EA WRC might give the perception that's closer to real life because it's easier to drive than real life and RBR, therefore it gives more people the feeling that they are driving like WRC drivers. But those are world-class drivers which also drove slowly and erratically back in the days. The fact that "EA WRC looks closest to real onboards" for the average Joe is sufficient evidence that EA WRC lacks realism and has way simpler driving dynamics. Not saying that you are one of such average Joes, by the way. Watch footage more closely and you'll realize just how much more realistic RBR is, compared to EA WRC's toyish physics. What you describe, "braking, turn-in ability, grip and control", is definitely a matter of sense of speed. EA WRC has a high sense of speed, but not just the sense; it IS faster, because the grip is extremely high arcade and totally arcade at times. On the other hand, RBR's sense of speed is pretty bad compared to real onboards due to these things: smooth +60 fps, high bitrate, no distortions, different FOV, cartoonish graphics. Real onboards are totally the opposite, and in fact, the worse the quality of the onboard, the faster it looks. This is where that sense of higher "braking, turn-in ability, grip and control" comes from. You think the car is going at Mach 1 speeds, and yet it reacts to the driver's inputs and remains stable, while cornering perfectly instead of going off the road; but the car isn't actually going that fast. On RBR the opposite is true: you are actually going at Mach 1 speeds, so naturally the car is unstable and has no reactions at all. But you think you are going slow, so you are expecting it to have grip and stability, when obviously it shouldn't have given the circumstances. This is a good trick to properly understand real onboards: grab and imaginary steering wheel and hit imaginary pedals, as if you were driving the car that's on the onboard. You'll realize many things you have never realized before, such as how erratic the braking inputs of the driver might be and how he needs to accelerate again, and even repeating this process several times before the corner arrives. You'll feel the fear of the driver of going off the road. You'll feel how FAR AWAY they brake compared to EA WRC. And also, you'll feel how SLOW it is compared to EA WRC! As your brain is now focused on "driving the car", that sense of speed produced by the camera characteristics totally disappears, and now it looks exactly like RBR. " 

" You can't drive in RBR precisely because it's realistic but the FOV is likely ruining your sense of speed, and thus your driving ability. EA WRC is arcade and there's plenty of evidence of this. It's also well known in the PRO real-life Rally2 community, as driver Diego Ruiloba said in an interview, that RBR is by far the most realistic. Nikolay Gryazin uses it to train for real life. It's a consensus among the top world-class drivers, including Kalle Rovanperä and Teemu Suninen. "
@Kotilion (07.06.2025 23:07): No, nevím. Oni totiž nejezdí jako amatéři jen ve hře, ale i v reálu. Jen tady v okolí Zlína bych dokázal najít desítky (a možná bych se nebál říct i stovky) lidí, co by v reálu zajeli líp, než tito borci. Ale jak už jsem říkal, je to jen má reakce na to, že to má být video, kde skuteční jezdci WRC hodnotí reálnost simulací. Zrovna tihle lidi auto WRC nejspíš ani naživo neviděli, natož aby ho řídili. A autor celého youtube kanálu je člověk, který ho začal tvořit před roke s cílem stát se z fanouška rally závodníkem. A už má za sebou dvě odjeté soutěže (jedna byla dvojzávod, kdyby chtěl někdo šťourat). Takže ano, neberu jim, že udělali zajímavé video, kde srovnávají zmíněné tři hry. Ale pro mě to moc relevantní názory nejsou. Možná ty kluky měli nejdřív nechat si ty hry ošahat, zajet pár zkoušek, aby věděli, jak se co chová, nechat je pohrát si s nastavením auta - každému vyhovuje něco jiného. Když někoho poprvé posadíš k nové hře, tak taky nic moc nezajede. Jedna z věcí, kterou tam zmiňují, je to, že reální jezdci jsou hodně tvrdí na řadící páku simulátoru. Kdo někdy jel v závodním autě, tak ví moc dobře, že právě toto je jeden z důležitých rozdílů - u sekvenční převodovky skutečného závodního auta musíš být tvrdý a rázný, aby přeřazení proběhlo správně. Když použiješ menší sílu nebo to děláš pomaleji, tak naopak vše ještě víc opotřebováváš. U simulátoru se neděje nic mechanicky, vše je elektronika a tak stačí do páky (pokud ji máš vedle volantu, pádla pod volantem jsou ještě snadnější) většinou jen lehce ťuknout. Větší síla = dřívější opotřebení. V této ukázce navíc nepoužívají sekvenční převodovku, ale klasické háčko, které se v současnosti už vůbec nepoužívá. Další věc, která mě zarazila, tak oni jezdí v RBR na defaultní setup auta? Přiznávám, že s Fiestou Rally3 jsem v RBR nejel, takže nevím, jaký má defaultní setup, ale co si pamatuju, tak jsem s defaultním setupem nikdy nedokázal nic zajet. Bylo potřeba použít správný setup na danou zkoušku/povrch, aby auto bylo řiditelné. Navíc si myslím, že i s nastavením toho simulátoru se dalo pohrát...

Každopádně, pořád se tu samozřejmě bavíme o počítačové hře. Každý u ní preferuje něco jiného - někdo co největší realističnost, někdo co největší zábavnost a většina něco mezi tím. A každému vyhovuje něco jiného. Každopádně, ať se můžou tvůrci snažit sebevíc, reálnému zážitku se to samozřejmě nikdy nevyrovná. To hlavní kouzlo je totiž v adrenalinu, kdy sedíte v autě, letíte velkou rychlostí po úzké uskákané cestě mezi stromy a víte moc dobře, že jakákoliv sebemenší chyba může mít dalekosáhlé následky. Ono stačí se jen posadit do závodního auta jako spolujezdec a svézt se s někým, kdo to opravdu umí a zažít to správné přetížení, zrychlení. Poznat, jak neskutečně fungují podvozky a pneumatiky, takže se dá spoustou míst proletět doslova naplno a naopak jak pozdě se dá začít intenzivně brzdit, aby se člověk vešel do další zatáčky. Na něco takového ani ten nejlepší simulátor nestačí. Ani ty v lunaparcích vydávající se za 4D projekce...
@Pluto (07.06.2025 18:42):  Pořád jsou to jezdci co mají víc real zkušeností než 99,99% všech hráčů, a to že ve hře jezděj jak amatéři nemusí nic vypovídat o jejich kvalitách. V jakýkoliv simulaci vždy bude chybět přetížení, a to nikdy nepůjde věrohodně nasimulovat. Na druhou stranu je i několik profi závodníků kteří trénujou právě na   RBR, což znamená že ani závodníci s opravdovými zkušenostmi se neshodnou kterejžto simulátor je nejlíp   simulovanej.

Osobně jsem nikdy nechápal tu honbu za ultra-realistickou fyzikou, primární pro mě vždy bylo jestli fyzikální model je uvěřitelnej a hlavně zábavnej. Naprostá většina závodních her které jsou označovány jako hardcore   simulátory, jsou pro mě nehratelný hry.  Ale jak je vidět na diskuzi pod videem, pro většinu virtuálních závodníku je realizmus v závodních hrách smrtelně vážná věc :)
@Rapier (07.06.2025 18:14): Nechci snižovat jejich zkušenosti ani kvality. Proto jsem dával příměr s tím hokejem - hráči amatérské ligy někde na periferii taky hrají hokej, ale je to přeci jen úplně jiná úroveň, než v NHL. Tihle lidi taky jezdí s auty, ale nikdy neseděli v drtivé většině aut, která jsou obsažená v těch hrách. A prakticky nikdy nejeli žádné závody na asfaltu, ani závody mimo Kanadu. Takže pro mě ta jejich "show" moc velkou vypovídací hodnotu nemá...

Když už jsem dělal recenze k závodním hrám, tak pokud to šlo, snažil jsem se tam mít i názor nějakého skutečného jezdce. Třeba jako Martina Macíka u recenze na Dakar 18. Ale každopádně je to zajímavý námět, už jsem oslovil pár lidí a možná se směrem k Barum Rally pokusíme nějaké podobné video vytvořit i v našich podmínkách.
@Pluto (07.06.2025 13:41): vytaženo z komentářů pod videem.

Nedávno k diskuzi k závodním hrám dal někdo video nějaké paní co jezdí Rally, a upřímně já ji také neznám, snižuje to nějak její kredit?! Proto bych byl s hodnocením, jsou to jen průměrní jezdci nějaké nezajímavé rally Kanada opatrný.

V letectví máš také většinou jen průměrné piloty, pak pár nadprůměrných a výjimečně pár elitních, schopných naprosto všeho. Když bude průměrný pilot hodnotit kvalitu simulovaného éra a pocit z letu, bude tím jeho hodnocení méně cenné než toho elitního pilota?
@USER47 (07.06.2025 12:35): No, proto jsem nenápadně naznačil, že si nejsem úplně jistý výběrem jezdců k danému tématu. Je to jako oslovit hráče amatérské hokejové ligy, aby porovnal hratelnost NHL...
RBR je podle mě výrazně lepší na asfaltu než na měkkejch površích. I díky tomu, že je to prostě moc stará hra na to, aby měla měkkej povrch dostatečně detailní, takže to působí moc hladce.

Nicméně ti týpci ve videu jezdili naprosto příšerně ve všem, což může být i nastavením FFB, FoV apod. Když vlítneš bez brždění do pravoúhlý zatáčky ve stovce, tak si pak nemůžeš moc stěžovat, že auto nezatáčí. Simulátor, kterej má přemíru gripu všude, jim při takovým stylu bude vyhovovat trochu víc.
@Pluto (07.06.2025 01:46): upřímně, dosud jsem se domníval, že RBR je nepřekonaný s NGP7 physics, a Dirt Rally/2.0 míle před nepovedeným WRC. Je pravda, že ve WRC mě trklo okamžitě do očí, že se to řídí podobně jako normální auto, což by tak trochu mělo, ten rozdíl proti DR/2.0/Dirt4 tam je vidět na první pohled.

Ukazuje se v celé kráse, že Rally simulátory jsou stále jen hry, a fyzika je zhruba tak realistická jako v ultra realistických bojových a civilních leteckých simulátorech ve kterých se fanoušci bijou do prsou, že ten jejich je 100% reálný. :) Letecké simulátory tě také perfektně připraví na avioniku, postupy, atd. akorát, že na rozdíl od reality, to můžeš klidně rozbít bez následku, zabít sám sebe bez následků, nechat zařvat své spolubovníky v F-16 bez následků, a dělat věci na které by jsi v realitě mohl okamžitě zapomenout pokud nechces být na 90+% mrtvý.
A buďme upřímní, fyzika stále není jako v reálu, ani přes stále lepší výkon PC.
Když jsem lítal na L-13 Blaník to teprve byl pocit, něco poděláš, neseš následky včetně vlastního života. A to byl jen bezmotorový větroň, kde máš real stíhačku s mnohem složitějším ovládáním!

Přesně jak to říkal ve videu, musíš jezdit tak aby jsi pokud možno auto nerozbil, protože je to drahé.
Dále je krásně vidět jak tyhle sety mají stále daleko k pocitu reálné jízdy, osobně jsem v něčem podobném jezdil několik hodin na fa. večírcích, a pak kámoš má doma plus mínus totéž, akorát se to s ním nehýbe. Nemluvě o tom, že to hýbání, platí speciálně pro auta, není reálné jako v reálném autě, jen jakýsi pokus o simulaci reality.

Presně na to na co si stěžovali ti chalani ve video bych klidně podesal. Necítíš motor, auto, to že máš FF volant není zdaleka totéž jako v reálu. Pak se stačí projet ve Fabii II trochu rychleji na alsfatu po okrskách a je to úplně jiná liga (odezva, pocity, řízení, obava o život) než všechny ty tzv. WRC a jiné simulátory.

Budu citovat z pár komentářů pod videem které mě zaujaly, strhla se tam solidní mela! :)

 "Also I've been saying since release that WRC was an improvement over DR2.0 But most sim racers have this weird idea that harder = more realistic and that simply isn't the case."

"We have real WRC2 drivers playing RBR and saying it's the most accurate and by a mile, so I don't really care what you say, but you are giving bad image to the game without knowing what you are talking about."

 "These guys have no credentials to make a real assessment of what makes a realistic rally game. They can't even keep the car on the road. Nikolai Gryazin, who competes in the 2nd highest rallying tier is an avid RBR user and frequently uses the game to test setups and practice stages. RBR has also helped create multiple local rally winners who have no prior real-life rallying experience." 

 "Somewhere out there Jon Armstrong (the real life driver that was helping on the development of EA WRC who said it's a proper sim) is saying "THANK YOU!!! Someone finally said it!!!" EA WRC gets so little credit just cause it's not some needlessly punishing bullshit sim like RBR... RBR is the all time classic hard=realistic bullshit that the community always falls for because "real driving must be insanely hard"... BULLSHIT... real rally cars behave much closer to EA WRC than RBR in terms of braking, corner rotation speed and grip... Thanks for putting some respect to the EA WRC name... it's been so baffling to me how every stupid sim racer that has probably never even watched a rally event has been calling it "arcadey" just because it says EA on the title... so "it must be arcadey... it's EA trash" And btw, thanks to the sim-racing "passionate community" of crybabies EA WRC was trashed and all of Codemasters rally employees have been fired... good job guys on making sure the game has no consistent player base to keep it alive and only caring about the super old and less realistic RBR!!! Big thanks to the "passionate" and always moronic community of rally sim-racing crybabies..." 
@Rapier (06.06.2025 22:19): Tak jsem se na to video podíval a trochu mě překvapilo, že ty jezdce od pohledu neznám. Až když je představili, tak jsem pochopil, že se jedná o jezdce kanadského šampionátu, který nemá kdovíjakou úroveň. A tihle dva navíc i tam patří k průměru. A majitele youtube kanálu neznám vůbec.

Ale je pravdou, že to není špatný nápad zkusit něco podobného udělat v našich podmínkách s přeci jen zkušenějšími jezdci, co už něčeho dosáhli.
@Rapier (28.05.2025 09:28): tak mě spíš nebaví ty věci kolem. Ty různé rpg prvky atd. Já chci jen nudné šampionat, kde jednotlivé závody na sebe navazuji a jediné co se řeší je čas na opravu auta. Právě třeba wrc 7 to mělo. Ve WRC 9 už řešíš jaký si vzit trenky, jestlí se mechanik dobře vyspal a jestli máš dost peněz na kvalitního meterologa (prehanim). Prostě byl bych rád kdyby to šlo hrát komplet bez tohohle (pro mě) bordelu.
Upřímně, v rally a závodních hrách obecně kariéru nejezdím taky, z časových důvodů. :)

Prostě si vyberu time trial, nebo složím vlastní kratší šampionát a jezdím dokud mě to baví. Pokud chceš "jen jezdit" tak je ideální Dirt 4, s vypnutými asistenty se dostaneš +/-, co se týče fyziky, na úroveň Dirt Rally 2.0. Vizuál je prakticky stejný, jen tam není tolik tratí, ale zase si je můžeš nechat vygenerovat dle libosti, což je fajn.

Každopádně pokud se nepletu, tak time trial je prakticky dostupný v úplně každé rally hře, takže je fakticky jedno jakou rally hru jezdíš. WRC 7 mě neoslovilo, od WRC8 je to výrazně lepší co se týče fyziky, nejvíc mě oslovily WRC10/Generation. Nicméně mám to stejné, šampionáty hraji málokdy, spíše vůbec, jen auto, trať, podmínky a jedu.
Je vůbec zvláštní, že WRC upada i v reálu.

Mě díly od Kylotonu bavili. Mraky času jsem strávil v sedmicce a i v devitce a desitce mám něco odjedeme. Jinak obecně mě poslední roky nebaví, že je v každé hře kariéra. Jsem v tomhle zpatecnickej a vyhovovalo mi prostě zapnout hru a jen jezdit. Ty věci okolo mě nebaví. Ale jsem v tomhle asi spíš sám :)
Jak mi to jezdí na sněhu v Dirt Rally 2.0 s Ford Fiesta R2 můžete vidět zde https://youtu.be/-J1Q_yfWDQA. Xbox One S konzole a Xbox Series ovladač. Asistenti off s výjimkou automatické převodovky/řazení.
Také nemám jak video nahrát, takže je to snímané mobilem přímo z obrazovky. Na PC je to easy, chybí mě nahrávací karta do PC abych mohl nahrávat přímo z konzole.

PS: nemám odježděno tisíce hodin v rally, stále jsem spíše příležitostný hráč závodních her.
@USER47 (26.05.2025 18:31): No, já jsem zvědavý, co z toho ještě bude. Upřímně, současný promotér WRC je na prodej a v nejbližší době ho přebere jiná americká skupina. Takže kdo ví, co bude. Navíc pořád není jasné, s jakými auty se bude jezdit od roku 2027...
@Rapier (26.05.2025 15:01): Ono strašně moc zálěží na tom, kde se závod jede a jak velké hroty se použijí. Ve WRC se vesměs používají dva typy. Jeden je tzv. typ Monte Carlo, který vyčnívá z pneumatiky o 2 mm. Používá se spíš na zledovatělé cesty či lehce zasněžené, dá se s tím jet i po zmrzlém asfaltu. Využívá se právě při Rallye Monte Carlo. Pomáhá držet pneumatiku na ledě, je potřeba s ním jezdit pěkně bokem, do driftu. Využívá se i na většině závodů mimo severské země, pokud to tam mají povolené (třeba v Rakousku to povolené je, u nás není). Pak je tu druhý typ, tzv. švédský. Ten vyčnívá z pneumatiky o 7 mm a používá se vesměs při severských soutěžích, v rámci WRC se tedy jezdí ve Švédsku. Na soutěži se tam jezdí jen tento typ, žádný jiný. Chování auta s tímto velkým hrotem je ale úplně odlišné od toho předchozího malého, auto drží doslova jako přibité, jede jako po kolejích a nejde tolik do smyku. A pro zájemce mohu nabídnout i jedno starší video s popisem švédských pneumatik.
Ohřebíkované pneu budou spíše k užitku na ledu než sněhu, ne? Na sněhu potřebuješ spíše užší pneu se vzorkem a dobrou směsí, šiřší pneu budou logicky více klouzat. Pak máš různé podmínky: sníh může být čerstvý, morký, zmrzlý, lehký, těžký, prašan, také záleží kolik dní už tam sníh, kdo před tebou projel stopu, kolik aut, atd. tudíž mě přijde opravdu zvláštní jak dobře auto ve WRC sedí na sněhu.
Připomíná to spíše jízdu na asfaltu za sucha. Zvláštní je to zejmána v konstrastu k Dirt Rally a Dirt Rally 2.0 které se považují spíše za rally simulátor a mají blíže k dosud nepřekonanému RBR.
Samozřejmě chápu, že řízení na volantu bude přesnější než na Xbox Series ovladači, nicméně takový rozdíl ve fyzikálním modelu bych nečekal.

@Kotilion (25.05.2025 15:32): vyzkouším, mám volant viz profil, jen jsem líný jej instalovat a proto jezdím na konzoli s ovladačem v ruce. Ano tráva doskakuje jen v replay, naštěstí. :) Díky za vysvětlení k čemu ty červené sloupy jsou, v jiných rally hrách jsem je nezaregistroval.
@Rapier (25.05.2025 13:15): Určitě vyzkoušej volant! Já hrál vždycky všechno na gamepadu, ale tahle hra mě donutila koupit volant. Na gamepadu to sice je hratelný, ale stále jsem měl pocit že auto ve vyšších rychlostech je nestabilní a těžko kontrolovatelný obzvlášť v těsnějších vlásenkách jsem měl problém. S volantem je najednou ovládání přirozené, hratelnostně to je úplně jiná hra.

Graficky je to kočko pes. Některá prostředí jsou pěkná, jiná vypadají jak z 10let staré hry. Zpracování oblohy je naprosto fantastické, počasí ať už chumelení a hlavně déšť vypadá katastrofálně.
Tráva teď už doskakuje jen v replay, to po vydání doskakovala i samotné hře, na tomhle zapracovali.
Dřív jsem si myslel, že jestli autoři vydají někdy nějaké grafické vylepšení, tak určitě zapracují na vegetaci, tráva i stromy. Bohužel na hře se skonečnou platností už nepracuje, takže nám na některých tratích zůstanou ošklivá párátka se zeleným chmířím, stromy se tomu říkat nedá.

Červené tenké sloupky tam jsou proto aby sis nezkracoval trať, pokud je mineš dostaneš pár vteřin penalizaci, proto jsou na všech tratích.

Středoevropská rally (ve hře) se jede celá na Moravě skrz Hostýnsko-vsetínskou hornatinu. Je to kousek od Bystřice pod Hostýnem, v tom místě se nejspíš nikdy nezávodilo. Relief krajiny a poloměry jednotlivých zatáček jsou docela přesně převzaté, ale prostředí ve hře se inspirovala realitou opravdu jen volně, si myslím že autoři na daném místě nikdy ani nebyli.
Další stage odjety, především SWE na sněhu. Tak propastný rozdíl ve fyzikálním modelu mezi prvním Dirt Rally a EA Sport WRC doslova bije do očí! V DR čím silnější auto tím větší problém s kočírováním na sněhu, tady? Cokoliv a kdekoliv, jako by se nechumelilo.
Normálně s osobním autem na sněhu mezi 100-130 km/h v mírných zatáčkách obvykle nejezdím, ale v moderním WRC je očividně možné cokoliv, a s čímkoliv. :)
Připadá mi to místy jako bych jel vlakem ukotvený pevně v kolejích, tedy až do momentu kdy vykolejím. Samozřejmě, že není vůbec snadné v takových rychlostech projet vše čistě bez sebemenšího škrábnutí.

A nedá mi to abych znovu nezmínil grafiku, ne, lepší nasvícení Unreal Engine 4 to prostě nezachrání.
K čemu to, když sníh na stromech vypadá tak uměle?! To se týká i těch panáků okolo trati, sledovat je jak máchají je tak nepřirozené, v DR 2.0 diváci působili mnohem přirozeněji. Když už dají dva panáky jenž mají fandit, proboha ať nedělají úplně shodný pohyb prefabrikátu, v replay to tak bije od očí, až to bolí!

Pustil jsem si DF analýzu a srovnání WRC PC vs PS5 vs XSX, teď už vím proč je všude tak málo trávy.

Snižuji hodnocení zpět na 70%. Slušná rally, neurazí, má své kvality, ale kdyby mě někdo řekl jak moc si začnu vážit WRC 10 / WRC Generation, tak bych se mu před časem ještě vysmál.
Zatracený Unreal Engine 4 tfuj, tfuj a ještě jednou tfuj, zlatý EGO engine! Nebýt toho pitomého limitu v délce tratí, měli bychom na monitorech pastvu pro oči a ne generický Unreal prefabrikát. :(

Upřímně i Assetto Corsa Competizione díky Unreal engine není bůhví co. Ve VR přímo hrůza a to až taková, že i graficky slabší iRacing to strčí ve VR hravě do kapsy. O HW nárocích UE nemluvě.
Nováčci v rally, a příležitostní jezdci, nejspíš budou spokojeni pro poměrně snadný fyzikální model, na míle daleko od DR/2.0, tak jak to jen může být. :)
Možná jsem to trochu jen s 70% hodnocením přehnal. Právě mám za sebou dalších 27 min na 1 stage v Portugalsku, a klobouk dolů! Grafika mě okouzlila mnohem více, především díky zapadajícímu slunci, tohle Unreal engine umí, nyní jsem viděl těch 1000 nitů na OLED zcela zřetelně. :)

Trať mě trochu svou obtížností připomněla Dirt Rally 2.0, první stage v Argentina kde to ovšem bylo peklo a gravel proklatě klouzal. Je zvláštní, že fyzikální model EA WRC umožňuje tak rychlou jízdu, v DR 2.0 a Argentině už byl byl dávno rozsekaný.

Ještě k tomu fyzikálnímu modelu. Děje se to především na tarmac, ve vysokých rychlostech nebo v zatáčce.
Auto bez varování uletí. Přijde mi, že motorky controlleru (feedback) nejsou zdaleka tak intenzivní jako v Dirt4, DR/2.0. Vlastně se mi ten přenos váhy na přední nápravu u intenzivního brždění docela líbí a svým způsobem řízení připomíná, tak trochu dali se to říci, civilní jízdu po okrskách ve vysokých rychlostech.
Vážně mě překvapuje jak je ovládání na XS controlleru snadné, nikoliv triviální (!) - to ani náhodou dojet bez škrábnutí je velmi náročné, nicméně v DR/DR2.0 bych byl už dávno vysekaný někde. Tady je to takové relativně uvěřitelné. Připomíná mě to více jízdu v normálním civilním autě.

Musím se k fyzikálnímu modelu znvou vrátit, protože jsem poslední týdny najezdil v DR/DR2.0 a Dirt 4 hodně a speciálně DR/DR2.0 mi přišlo na ovladači neuvěřitelně složité, platí to 2x pro první DR, který mě subjektivně přišel mnohem náročnější než DR 2.0, a to extrémně na sněhu ve SWE.

A ještě jedna věc, kterou zde v diskuzi již někdo zmínil. Krajina vypadá uvěřitelněji, tak nějak jako v reálu, trvalo mě chvíli než mi to docvaklo. Dirt4/DR/DR 2.0 vypadají skvěle, ale zdaleka ne tak uvěřitelně. Možná je to i délkou tratí, a proto to působí méně nahuštěně a více realisticky.

Zvyšuji na 80%.
EA Sport WRC je poněkud zvláštní rally hra. Pár hodin jsem na XSX odjezdil.

Začnu fyzikou. K mému překvapení není žádný problém ukočírovat auto ve vyšších rychlostech (130+km/h) i na controlleru, ale stačí trochu více šlápnout na brzdu a v té chvílí má auto tendenci jít do smyku, nebo mnohem častěji hodin. Chápu fyziku, takže přenos váhy na přední nápravu je pochopitelný, nicméně tohle autoři trochu nevychytali.
Co se týče rychlostí tak v DR/2.0 bych už byl dávno XX-krát mimo trať, zde ve SWE na sněhu relativně na pohodu, ačkoliv uznávám nejel jsem úplně nadoraz. Občas se mi také stalo, že při velmi rychlé jízdě z ničeho nic ztratím grip a už se točím. Bez jakéhokoliv varování!

Středoevropská Rally je fakt ehm ... podivná :) Takový mix rakouské, německé a české architektury jsem už dlouho neviděl. Vypadá to trochu nepřirozeně, rozhodně nemám podle názvů pocit, že bych jel někde v Česku.

A tím se vracím opět k (ne-)populární grafice. Zlatý EGO engine Codemasters!

Některé stromy v Unreal engine mi přijdou jako prefabrikáty, místy autory podezírám, že používají stejné presets pro domy, patníky, obrubníky, svodidla, mosty, apod. a vůbec to nevypadá jako bych byl v těch zemích.
Nevím co jsou kolem cesty ty červené tenké sloupky přesně zač (pravděpodobně označení zatáčky), ale přijde mi poněkud zvláštní vidět je v Evropě i v Oceánii. Něčím podobným trpěl Sébastien Loeb Rally EVO který vypadal bez ohledu na zemi všude téměř stejně. Zde je to naštěstí lepší, a nebije to tak moc do očí.
Vidět diváky, techniky, apod kolem trati jak drží v ruce vysílačku, tablet, etc. je také poněkud frustrující, postavy vypadají jako panáci, a hrozně nepřirozeně drží předměty v rukou. Kam se to hrabe na Dirt 4/DR/DR 2.0.

A také by mě zajímalo kde se poděla Britská rally, trochu škoda, ale nevadí, zase tu máme jiné méně známé země.

Můj problém s Unreal engine je stejný jako u Comanche. Na first look vypadá místy fakt dobře(!), ale v detailech mě tedy nijak zvlášť neoslnil. Čekal bych daleko více vegetace, detailní trávu všude a ne jen sem tam nějaké trsy. působí to trochu jako chudý příbuzný Richard Burns Rally. Nasvícení, i přes HDR OLED TV taky není bůhvíjaké. Mraky v pozadí vypadají hodně věrně, ale v okolí tratě se nic pořádně nehýbe, žádná zvěř, ptáci, nic, občas se na obrazovce mihne hejno ptáků aby se neřeklo.

Hra v porovnání s WRC10/Generation zas takové terno není. Překvapily extrémně dlouhé tratě, 30 min soustředění je docela hodně. :)

V Codemasters měli raději vylepšit vlastní EGO engine, udělali by lépe. Ace Combat 7: Skies Unknown využívá také Unreal engine, a v porovnání s Ace Combat 6: Fires of Liberation to už zdaleka taková sláva není. Nevím zdali se mám obávat her s Unreal engine, buď mě přijde, že vývojáři s ním neumějí pracovat, nebo UE4 není zas takové terno jak se nám snaží EPIC naznačit.

První dojmy hodnotím 70%.
Nedávno jsem koupil v 70% slevě, příjemným překvapením bylo, že všechna DLC jsou v ceně! :) Dojmy mám nicméně smíšené. Ve srovnání s DR a DR 2.0 se mi zdá fyzika horší, a to i přes vypnutí drtivé většiny asistentů v honbě za max. simulací.

Já vám nevím, ale Unreal engine se pro hry venku fakt moc nehodí, viz v mých očích ne úplně povedený remaster The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, nebo alespoň osobně mám takový dojem.

Zakoupeno na PC + Xbox a upřímně, že by to na 55" OLED TV byla nějaká pastva pro oči, to se nedá říct. Vypadá to hezky, ale žádný wow efekt jako u DR/2.0 se nedostavil. :)
Na XSX je naštěstí obraz ostrý jak břitva, překvapivě ovládání na controlleru je proti DR/2.0 výrazně snažší, což souvisí s fyzikálním modelem. Pocit z bůhví jakého oslnivého HDR se také nedostavil, subjektivně mi DR/2.0 přijde v nasvícení lepší.
Nevím jak vypadala hra v době vydání, respektive soudně podle diskuze níže hrozně, v roce 2025 je to vcelku OK. Nicméně nečekal bych v replay doskakující textury trávy na XSX. :(
Hra na XSX zabírá cca 100GB, což bych očekával min. kvalitu alá poslední Forza Motorsport, o čemž si ovšem Unreal engine může tak leda nechat zdát, respektive zatím téměř každá další závodní hra kterou jsem měl tu čest vidět na vlastní oči.

Nemluvě o divácích v okolí tratě, proti DR 2.0 mi připadá, že jich je nějak méně. Pocit z rychlosti tam každopádně je, tohle tradičně Coddies umí.
Ještě budete se slzou v oku vzpomínat na Kyloton:). Posledních zhruba 5 Kylotoních WRC nejsou vůbec blbý hry, mimochodem:).
@Luďa (25.12.2023 14:55): Jako upřímně jsem z toho v rozpacích. Člověk si říkal, že se to po letech vrátilo do dobrých rukou a ono ejhle... Ale kdo ví co v tom je. Třeba EA moc tlačilo na datum vydání a je to prostě v tomhle stavu kvůli nim. Codies rallye byly vždycky fajn, škoda.
Koupil jsem teď ve slevě, nevěřil jsem, že je to tak špatný a lidi přehánějí (ale že je to chvilku po vydání ve 40% slevě o něčem vypovídá). Ne, fakt je to tak špatný, využil jsem refund na steamu, což jsem udělal do teď snad jen jednou. Tohle je vyloženě scam. Zapnu hru a hned mě uvítá informace, ať nehraju kariéru, je rozbitá po posledním updatu (super, 2 měsíce po vydání a nemůžu hrát celou hru). Nastavím volant, řazení, ruční brzdu, vypnu všechny asistenty a jdu na quick event. I na medium/high co hra automaticky nastavila to vypadá hůř než Dirt Rally 1, ale co, vidím 70 FPS, tak se to snad nebude škubat jak ostatní říkají... Škube :D Nastavení všeho na low/ultra low na to nemá vliv, FPS ze zvedlo na 80 a časy mezi snímky jsou jak na horský dráze a občas hra škubne tak, že třeba na 300ms odhadem je stejný snímek. Nedá se to hrát, odmítám být alfatester. Takže na další roky asi zůstanu u DR 2.0 a komunitního RSF RBR, čímž jsem si musel zpravit chuť. :) Na videu jsem viděl že to vypadá hrozně, ale dokud si člověk opravdu to nezkusí zahrát tak nevěří, že to má tak špatný frame rate a občas dostává snímky se zpožděním. Ruce cítí něco jiného přes force feedback než oči vidí.
Mně příjde dost smutné toto srovnání s DR2, hlavně ta část s Imprezou WRC 01 https://youtu.be/k5t0n3r0fYY?si=R9XQC6rKQMAv1huS

DR2 za mě ve všech směrech o kus dál - 3d model auta (WRC má špatně interiér, wtf?), zvuky, nasvícení, kamery v replayi...

Já nechápu, jak se teď mohli zkušení Codemasters vytasit s něčím tak špatným. Nemám klapky na očích a nechci přehlížet, jak moc je nové WRC nedotažené, tvůrčí lenost a neschopnost všude kam se podíváte. Grafika velmi zastaralá, nasvícení za slunečna vypadá hodně zoufale a 20km vzdálené kopce to fakt nezachrání. Atmosféra okolo trati nulová, layout tratí dobrý, ale zase je to vizuálně copy&paste, kde 20 zatáček na RZ vypadá naprosto identicky, diváci vypadají stejně špatně jako v RBR před 20 lety, ani se neotočí směrem na auto. Zvuky mají sice skvělé samply a zvuk v kokpitu je téměř dokonalý, ale v replayi je to pořád hodně pozadu např. za fanouškovsky přidaným FMODem v RBR. Pak se vyflákli i na takové maličkosti, aby ve výběru Moments byla aspoň odpovídající cedulka k rally z deného ročníku, vždyť by to bylo jen pár minut práce navíc u každého okénka. Replaye jsou jen náhodně rozmístěné kamery, které snímají jízdu z neatraktivních úhlů, na to snad ani lidská ruka nesáhla. Fyziku rozebírat nebudu, není to hardcore sim a ani jsem to od něj nečekal. Podpora triple screenu údajně taky chybí (tím myslím opravdová podpora, aby byl každý screen renderovaný zvlášť bez deformace)

Prostě z celé té hry strašně smrdí, jak je to zplácané narychlo (za pět let, tsss) , chybí mi tam nějaké to srdíčko, které má třeba GranTurismo 7 díky tomu, že to dělají lidé, kteří těmi auty žijí. Je to prostě hra, na kterou se zapomene přesně v momentě, kdy výjde další ročník.
Co jsem zatím vysledoval z porovnání WRC a Dirt rally 2.0, tak:
WRC: více aut, licencované, pěkné tratě (navíc jich je hodně)
DR2: lepší jízdní model, lepší grafika

Vypadá to, že prostě cílili na většinu. Je to jednodušší a tím pádem to bude hrát víc lidí. Za mě zklamání :(
@Pluto (10.11.2023 16:23): Jsou tam ksichty reálných jezdců, kvalita je podobná jako diváci stojící okolo trati, všichni mají našroubovaný podivně spokojený výraz, ale v helmách vypadají ok. Podoba s předlohou tam určitě je, ale stále jde snadno poznat že jsou to počítačový panáci.
Kdo už to hrajete, měl bych jeden dotaz. Jsou tam ksichty reálných jezdců? A pokud ano, v jaké kvalitě?
Asistenti povypínat jdou, ABS, kontrola trakce, kontrola stability, vše se nastavuje v rozmezí 0 až 5.

Ai soupeřů je defaultně nastavená na 50% a to je opravdu extrém easy. Já mám nastaveno 75% a pak vyhraju jen když jedu na to největší riziko, občas jsem třeba i 10. V obtížnosti problém není, každý hráč si to jen musí nastavit podle sebe. 
 
Subjektivně se mě určitě hraje líp tohle, erzety v Dirtu byly zákeřnější, častěji jsem musel dávat restart, to tady nemusím skoro vůbec. Ale ber to opravdu jako hodně subjektivní názor, protože mě dirt 2.0 nikdy nějak extra nesednul, a už jsem ho taky hodně dlouho nehrál. 

 Dneska jsem si vytvořil šampionát který se skládal ze čtyř stejných RZ v Monaku a každá trať se jela v jiným ročním období. V zimě samozřejmě ve vyšších polohách bílo, na jaře všude krásně zeleno tráva i stromy, a na podzim je krajina pěkně laděná do hněda. Kromě barev tam těch rozdílů v jednotlivých ročních období bude asi minimum, ale i tak je to pěkný zpestření. 

A ještě ke grafice, tak nějak chápu že to někdo chválí a někdo to neskutečně haní. Ona tady ta grafika je taková hodně specifická, a jakmile se ta hra bude na přímo porovnávat ať už třeba s Dirtem 2.0 a nebo s WRC Generation, tak to tahle hra bude mít hodně těžký. Tady není ten realistický feeling co měl druhý dirt ani tady nejsou extra ostrý textury ve vysokým rozlišení jak to má WRCG, není to prostě tak oku lahodící. Tahle hra má ale něco co se strašně špatně popisuje, je to taková ta komplexnost a uvěřitelnost celý krajiny. Tohle WRC nevypadá nejlíp ale přesto má nejblíž k realitě, líp to asi popsat nedokážu.

Taky jsem koukal jak hru hráli kluci na Vortexu, oni hráli Xboxovou verzi a tam ten obraz byl opravdu ošklivě neostrej, ty konzolové verze pravděpodobně budou mít zapnutý vyhlazování hran a pak hra nevypadá dobře.

Kdybych měl teď po 20 hodinách hru hodnotit tak tomu z fleku dám 100%, ale na nějaké to objektivní hodnocení je ještě brzo. 

Proč vlastně nejsou žádný recenze ? vždyť hra už je týden venku.
@Kotilion (04.11.2023 01:38): Díky za dojmy. Můžeš trochu víc porovnat s dirt 2.0? Třeba nastavení asistentů, zda to jde povypínat? Nebo tak nějak subjektivně co se líp hraje? Případně obtížnost pc jezdců - co jsem viděl, vypadá to dost easy.
Taky jsem nehrál ale z toho co hráli kluci na Vortexu ta hra vypadá jako bych pustil Dirt 4 na Xbox One S, tzn vypadá hrozně na to, že to běží na výkonném XSX. Všechno je rozmazané, až to bolí.

Zůstávám u WRC10/ případně zakoupím v akci Generation, nejspíš málokdo čekal od Coddies takový fail. Proti tomu je nová Forza Motorsport (8) o několik světelných let napřed ačkoliv postrádá více obsahu (prozatím)!
I když jsem to původně nechtěl brát za plnou cenu, stejně jsem nakonec nevydržel.
Hraju na pc, odehráno mám asi 10hodin a čím dýl to hraju tím víc mě to baví. Sem tam nějakej bug se objeví. Auta v menu jsou totálně rozmazaná, je to jako kdyby byla zvětšená nějaká miniatura. Někdy v grafice problikávají šedivý trojúhelníčky, a jednou se mi zaklínil navigátor do sedačky, nohy mu pak lezli skrz podlahu na silnici, a pravá ruka s blokem mu trčela z auta ven přes zavřený dveře. Ale navigoval.
 
Fyzikální model je podobný jako Dirt 2.0, s lehkým příklonem k arkádě. Už to zkrátka není simulace ale spíš   simcada. Grafika není nic extra ale neurazí, občas se i kochám, jindy je lepší se moc nerozhlížet. Mapy jsou dobře navržený a zábavný, podobně nápaditý jako tratě od Kylotonu. Engine zvládne opravdu obrovský mapy, a tím nemyslím jen délku trati, ale i měřítko celého okolí. Ten pocit že opravdu jedu skrz velehory který se táhnou desítky kilometrů daleko na všechny strany, něco takovýho zatím žádná jiná rally hra neumí.

Ve hře je nepoužitelný vyhlazování hran, naprosto rozmazává obraz, a když vyhlazování úplně vypnu, tak pak je zas nepoužitelný anizotropní filtrování který vytváří silnej filmgrain. RX 7900 XTX ve 4K vytížená na 80%, přesto někdy spadne snímkování i pod 60Hz. Ještě to bude chtít od vývojářů poladit.

K dokonalosti to má daleko, ale zábavný a návykový to už teď je.
Já to teda zatim naživo nehrál, ale když tak čtu některý recenze hráčů... :  grafika je horší jak 10 let staré hry. Demoliční model otřesný. Fyzika diskutabilní. Rozmazané auta v menu. Tratě odfláknuté, textura povrchu tratě je děs. Dokreslování grafiky. Stuttering...  Podpora HW je mizerná...  totální propady FPS,  spousta hráčů se potýká s mizející tratí...  49,99€!.. 
Hele, mohl by mi to někdo zkusit vysvětlit jako pětiletýmu dítěti? To to jako neumí, nebo se jim nechce? Šikulové si řeknou padesát éček za výtvor a nemaj to pořádně vyzkoušený? Nějak mi to nejde dohromady s tim, že jsou pod tim podepsaný Codemasters - s drtivou většinou her od nich jsem po grafický stránce spokojenej.
Přidal jsem se na fb do oficiální skupiny vývojářů. Spousta lidí už to hrálo - hodně jich nadává na arkádovost, ale dost jich to i chválí. Je tam i video, kde to dávají hrát nejlepším současným WRC pilotům a ti to chválí hodně. Respektive říkají, že je to lepší než dřív. Nevím jestli myslí předchozí hry nebo předchozí verzi hry.
@Sasakr (18.10.2023 23:43): Tak jejich první hra čistě na UE5. Tak asi můžeme čekat, že to nebude nic bombastického. Za mě ale neurazí.

Mimochodem v mezičase dostali různí streameři možnost hru vyzkoušet a koluje po netu hodně záběrů z hraní. Třeba tady nebo tady dvouhodinový stream, kde toho projde hodně.
Koukám na ten gameplay trailer a to má být UE5? Já jen že na tom svým okem nic bombastickýho nevidím. Ego aspoň šlapalo...
Po mnoha a mnoha letech Rally hra, a závodní hra obecně, která mě zaujala. Pokud Codemasters zrotí UE5, s jehož optimalizací mají zatím developeři problémy, mohlo by to být opravdu pro každýho, pro casuály i zavodní labužníky. Uvidime. Prubnu to za 15 eček na EA play.