Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (24.04.2018 18:06): Které moderní hry myslíš? Jediné moderní co jsem posledně hrál je X-COM, Civilization V a VI a M&MX, což jsou vše pokračování starých mnou oblíbených konceptů. A to je tak docela vše, jinak se z 80% neustále hrabu v retru, protože mě moderní hry opravdu nebaví a nepotřebuji v tomhle ohledu nějak poučovat či radit, co si zahrát, fakt ne :-) Strategie jsou vyjímka, protože v mnohých je jen stále oprašován starý koncept a rád si tak zahraji nové díly nějaké letité série.
@pajmič (24.04.2018 18:01): Nevidím důvod, proč bych měl skončit u chocholouška. Na hře je důležité, jestli mě baví, ne jakou má grafiku nebo featury. Můžeš mít 1000 moderních featur a může to být nuda k uzoufání a pak můžeš mít hru 16 barvách a zjistíš, že od ní nejde odejít. To by ses divil, co i s dětmi udělaly staré SNES hry ze SNES mini, to nadšení a světýlka v očích, jak kdybych pustil večerníček. A to mají k dispozici 2DSko s moderní grafikou) i počítač.
@Charllize (24.04.2018 17:39): Hele krom jednoho ad hominem přirovnání si zatím nic nenabídl. Takže si s tebou asi nechci povídat.

@Phoenix (24.04.2018 17:37): Objektivně ne. Točili bychom to v kruzích. Že je něco obtížně "objektivně" neměřitelné neznamená, že je to nesdělitelné. Nevyráběl bych ty postmoderní "objevy", kdy je pochopení textu vlastně nezávislé na autorovi. :) Kolika lidem třebas opravdu sedli souboje v Dragon Age 2? Pár se jich našlo, nicméně když už přijmeš tradiční triádu rolí (tank/dps/heal), tak jaký pak má smysl, když se všude okolo spawnují nepřátelé, které ji naprosto roztřískají? Jako i tohle samozřejmě může někdo oceňovat. Ale je to prostě naprosto nelogické.

Imho zrovna ta grafika prostě buď děsivě zestárne nebo ne. Zase porovnání Omikron vs. dejme tomu nový Prey... Kolik lidí si lajsne, že Omikron je hezčí? Pravděpodobně i spousta původních fanoušků připustí, že ta hra grafickou nezestárla "dobře". Ten Maniac Mansion to s kreslenou grafikou (kterou jsme piplali jako lidé podstatně déle jak 3D enginy) dá spíše. Podobně jako ta civka či HoMaM hratelností.

Stran tehdejšího open worldu a dnešního... Pokud i dnes neumí hry velký open world (je otázka, zda to znamená nutně jednu velkou lokaci nebo velké množství menších), tak je samozřejmě trudné, pokud to neumí ani dnes. Ale i tak je dobré si poukázat na ty, kteří s tím hříchem přišly jako první a už vůbec neměly prostředky, jak ten svět vyplnit.

@Ringo (24.04.2018 17:40): Kontroverzní koment má kontroverzní obsah. Bez něj bychom si tu nepovídali. :) V to i zahrnuji odkaz na případnou psychiatrickou léčbu. Teprva pár let zpět si začal skutečně hrát "moderní" hry. Třebas by ti předtím nějaký "expertní" názor pomohl, abys dal těm novým hrám šanci o dost dříve. ;)
@Ringo (24.04.2018 17:40): Jsem poctěn. Děkuji. :)

Mimochodem, neber si můj polední dodatek moc k srdci, protože s tímhle přístupem opravdu brzo skončíš u Chocholouška :)

@Phoenix (24.04.2018 17:37): Co jsem napsal, za tím si stojim. Pokud tě Arena pořád nějakým záhadným způsobem baví...jsem za tebe rád, ale podle mě v dnešní době si tuhle hru může užívat jen masochista :)

"Byl jsi někdy v nějakém městě nebo v lese :-)) ? Vždyť je to naprosto reálné a úplně stejně vypadá každý jiný podobně velký openworld"

Já ti nevim, ale po Witcherovi a Kingdom Come je má představa o -"naprosto reálně vypadající mapě" v 24 let staré hře od studia, které neudělalo reálně vypadající město ani ve SKYRIMU - trochu zkreslená. Možná by jsi si měl vyjít ven... nebo upgradovat počítač či konzoli :)
Jinak Pajmič má i ode mě mínus, první, které jsem kdy v nějaké takto uzavřené komunitě lidí udělil. a není to pro to, co si o hře myslí, mně, když se nelíbí nějaká hra, umím být i ostřejší, ale ke hře, nikoliv abych psal nesmysly typu:
"Prapodivný herní artefakt, který se zde nachází ve žlutých číslech v důsledku slepé nostalgie. Ponevadž není možné, aby si dnes někdo ted sednul k počítači, zapnul DOSBOX a řekl si: "Joo, první TES je pořád pecka!" Pokud někdo shledává ve hraní Arény stále potěšení. Možná by nebylo od věci návštěva psychiatra. "

Tohle je prostě lživý s prominutím debilní odsudek lidí, kteří se rádi baví a pokud je baví zrovna Arena, nebudu je posílat k psychiatrovi, stejně jako nepošlu k psychiatrovi nikoho, kdo hraje první Ultimy a podobně a to prostě jen z ryzí zábavy, zvědavosti a pro atmosféru. Pokud někoho baví čumět na dokonalé polygony a potřebuje na monitoru reálný svět, taky mu nebudu na každém kroku připomínat, že to chce asi proto, že reálný život žít neumí. I když bych mohl.
@Jab (24.04.2018 17:09): Ano, pocity si můžeme nějak částečně zprostředkovat, ale protože jde o pocity, bude to vždy subjektivní. Bez ohledu na to, jestli se jedná o radost, smutek nebo bolest. Každý z nás někdy v životě něco vyhrál, s někým se rozešel nebo se praštil do kolena, ale to skutečně neznamená, že jsou tyto pocity a jejich intenzita nějak objektivně měřitelné. A dojem z uměleckého díla je řádově složitější záležitost než pecka do brňavky.

Já se vůbec nepřu o to, že jistě existuje nemalá skupina lidí, která označí 2D grafiku za hezčí než je ranná 3D grafika (počítám se mezi ně). Jenomže to není objektivní hodnocení, protože není možné definovat "hezčí grafiku" stejným způsobem jako třeba metrovou vzdálenost. A totéž platí pro "prázdný open world" (musí být na jednom kilometru pět NPC nebo stačí tři?) nebo cokoli co uvádíš.

Ten open world a obhajování pajmičova názoru pořád úplně nechápu, protože jádro mého sdělení bylo "ukažte mi dnes (notabene tehdy) někoho, kdo to na stejném rozsahu umí lépe co do unikátnosti obsahu". Já mám s open world záležitostmi problém obecně (právě díky přílišnému kopírování obsahu), nicméně Arena má pro mě hned několik plusů (je to RPG, vedlejšáky mě nikdo dělat nenutí, jsou tam hádanky, super systém tvorby vlastních kouzel, originální dotazování na konkrétní postavy atd.). Jinými slovy nevím o tom, že by někdo od dob Areny předvedl něco podobného na stejném rozsahu s násobným množstvím unikátního obsahu (Daggerfall měl stejný "problém" a další díly jsou menší a menší). A nebylo by lepší, kdyby šli všichni jednou cestou, pak není s čím porovnávat (opět, Gothic nebo Witcher mi stran ruční práce sedí více, jenomže se odehrává na výrazně menší ploše, jinak by to také nebylo reálné dělat).

Hratelnost je samozřejmě také těžko definovatelný (a ještě hůře měřitelný pojem) a nemusí mít nic společného s unikátním obsahem. V Borderlands máš velmi vysoký počet zbraní, které se charakteristikami liší, ale zjednodušeně řečeno dává jedna DMG 10 a druhá 10.1 (a část hratelnosti spočívá podobně jako třeba v Diablu v "honbě za vyšším číslem"). Není to tak, že bys měl stovku různých zbraní, každá by byla originální třeba jako Gravity Gun a hratelnost by tomu byla přizpůsobena. To bys nevyvážil ani za sto let.
Hru jsem hrál v době, kdy byla aktuální, tehdy jsem ji nedokončil, znovu rozehrál a dokončil jsem ji někdy před snad 4 lety a mohu bezpečně říci, že i při hraní v neaktuální době mě bavila ze v šech The Elder Scrolls, se kterými jsem měl tu čest, nejvíce. Hned v závěsu je Daggerfall. Morrowind a Oblivion mě nebavil tak zoufale, že jsem pak už nesháněl ani Skyrim, ale The Elder Scrolls: Arenu bych si klidně hned rozjel znova. A koukám, že jsem jí tu dal ze všech asi nejvyšší hodnocení, ale stojím si za ním i dnes.
@Richmond (24.04.2018 16:03): Taky bude vždy skupina, která má moc a moc ráda ovečky. :) Ale jinak pěkně napsané!

@Phoenix (24.04.2018 15:46): Nejde jen o zkušenost. My si ty pocity můžeme částečně zprostředkovat, páč mají nějaký reálný základ (prázdný open world, fetch questy, důraz na košaté dialogy)... Druhý pak už nemusí souhlasit s tvým hodnocením těch "základů". Ale u řady bude ten souhlas pravděpodobný. Dejme tomu se asi spíše shodneme na tom, že pěknou grafiku má Day of the Tentacle spíše než většina 3D her z druhé poloviny devadesátých let. Čím neříkám, že se nenajde někdo, kdo bude na Omikron přísahat. Ale bude to velmi specifická skupina. Stejně tak mám kamaráda, který buřty vrazí doprostřed plamene a pak si na tom karcinogenním škvarku zálibně pochutnává. Daly by se samozřejmě najít ještě méně chutné analogie. :) Proto jsem také operoval s tou intersubjektivitou (namísto hůře definovatelné objektivity). Ta má ty definice poměrně srozumitelně popsané.

Stran toho open worldu ale teď v podstatě obhajuješ ten pajmičův názor (alespoň v tom smyslu, že je relevantní), který si předtím zařadil do kategorie "nesmyslů". S tím jsem primárně polemizoval. Ale stejně mi to nedá, abych nedodal, zda by nebylo lepší, aby raději všichni šli cestou Witchera 3 nebo toho prvního Gothica. :)

Ty hry neznám, tak to pro mě je těžká argumentace. I s Arenou jsem se zastával jen pajmiče proti tomu tvému názoru shrnujícím jeho pohled pod ty "nesmysly". Ale tak nějak jsem předpokládal, že ty tebou jmenované hry jsou oceňované především pro hratelnost. Já ale 3D střílečky neshledávám skoro nikdy zábavné. Half life mi přišel hroznej. Dokonce ani Riddicka jsem nedokázal dohrát. Ale NOLF či Jedi Academy docela šly... Jak říkám, ty tebou jmenované hry těžko posoudím.

@Charllize (24.04.2018 16:41): Mileniál nejsem. Můžeš si to spočítat.
@Jab (24.04.2018 15:22): Mně přijde řešení pořád jednoduché. Nasekej těm hrám mrzká čísla a v komentářích je znecti. Možná se i ostatní probudí a zjistí, že dali taky nesmylně vysoká čísla a svoje známky devalvují. Pak se konečně dungeony přestanou v přehledech rpg her objevovat na předních místech a skvět se tam budou pouze kecací rpg. s prolpetenými vztahy mezi družiníky. Zatím to děláš dobře, osvěta je třeba, zejména mezi neznalými (kteří to jsou ale?). Ale prostě pochop, že stále bude skupina lidí, kteří si Arenu a další lobotomní hry budou cenit výše než tvá oblíben rpg. Ale tak to je se vším, ne jen s hrami... :)

Mimochodem, já jsem Arenu vs. Civ1 docela dobře diferencioval, a na obou číslech trvám :)
@Jab (24.04.2018 15:30): Pravděpodobně nečteš co píšu.

Nikde netvrdím, že hodnotit audiovizuální díla nemá smysl, jen že to musí být z podstaty věci vždy subjektivní, pokud se tedy neomezíme na jednovětné "recenze" typu píseň XY je dlouhá 3 minuty 51 sekund. Něco takového je skutečně zcela objektivní informace (dokud do toho samozřejmě nezačneš tahat teorii relativity). Ale dokud budeme recenzovat hry stylem taková grafika, maková grafika, taková hratelnost, maková hratelnost, tak tam žádnou objektivitu nedostaneš. Člověk, který bude mít nahráno hodně, bude pravděpodobně lépe hodnotit v kontextu své zkušenosti (to je i Tvůj příklad se steaky), ale to stále nemá nic společného s objektivitou.

Vidíš tam někde obhajobu prázdného openworldu? Napsal jsem, že tehdy to asi jinak nešlo (určitě ne za zachování velikosti daného světa), že osobně dávám přednost jinému přístupu, že to je reálné (což nemusí nutně znamenat zábavné) a že to ale úplně stejně dělá drtivá většina konkurence (ať už se jedná přímo o Bethesdu či kohokoli jiného, ať už jde o RPG nebo čistou akci). Existují open-world věci typu prvních dílů Gothic, které jsou celé dělané ručně, ale jsou logicky řádově menší než věci typu Areny (a když se zrovna Piraně pokusili o "něco většího" tak se jim to IMHO také rozsypalo pod rukama).

Ať už vezmu v úvahu věci typu Just Cause, sérii Far Cry, sérii Assassin's Creed, sérii Borderlands nebo cokoli podobného, tak unikátního obsahu je v nich jako šafránu a všechny lokace jsou si mechanicky dost podobné (tj. jak v nich probíhá boj, jací se tam principielně vyskytují nepřátelé, jaké v nich můžeš provádět akce atd.). Jak bys to také chtěl jinak dělat, když potřebuješ v rozumném čase vyrobit obrovskou mapu?
@Phoenix (24.04.2018 15:26): Už jsem to řešil třebas u Duny 2. Lidé si mohou doporučit restauraci na dobrý steak. Jejich hodnocení bude tedy, stejně jako u her, intersubjektivní.

Pokud obhajuješ prazdný open world, tak je to na úrovni obhajoby fetch questů. Jinak řečeno tím Arenu střílíš do hlavy, když už se beztak válí raněná na zemi.

@Richmond (24.04.2018 15:29): Tak teď přitlač a zkus zase přemýšlet o té mé argumentaci. Arena není první Civilizace nebo HoMaM.
@Jab (24.04.2018 15:22): Nevím, co máš na mysli tím "více objektivně". Pointou mé reakce na Tebe bylo to, že hodnocení audiovizuálního díla bude vždy z podstaty věci subjektivní. Protože se nebavíme o matematice nebo fyzikálních veličinách.

A teď mi zkus napsat, v čem konkrétně nemám pravdu.
@Phoenix (24.04.2018 15:08): Napsat "více objektivně" by nemělo ten efekt.

Za pajmiče btw mluvit nebudu, ale jak si mu zdůvodnil to mínusko je za mě fakt mimo. Zejména když se oháníš svou představou open worldu, která zase může být úplně jedno jemu. Když tak zdůrazňuješ to právo na vlastní "subjektivní" názor... Možná tedy mírni ten svůj tón, že píše "nesmysly".

Přesně ty tvoje "mlhy" jsou důvod, proč když hledám na DH nějaké RPG k hraní, tak nastavuji hry až od roku 1997.
@pajmič (komentář): Nedělám to příliš často (mínuskování), pokud někdo nepíše do komentáře vyložené nesmysly.

Co to znamená "v dnešní době nehratelná hříčka", když se dá hrát stále velmi dobře? Nejsem žádný zaslepený Bethesda fanboy, ale nedávno jsem Arenu nainstaloval znovu a je to stále výborný a bez problémů hratelný kus. Ano, spousta věcí je náhodně generovaná (ono to tehdy asi ani jinak nešlo) a osobně dávám přednost "ruční práci", ale není možné se tvářit, že Arena v době vydání nebyla přelomová a že neobsahuje širokou paletu možností (velmi odlišné rasy/povolání, zejména v jedničce velmi svobodná výroba vlastních kouzel až k originalitám typu likvidace zdí dungeonu, cechy a spousta dalších), které se v (sub)žánru používají dodnes.

Co přesně u RPG, open-world zejména, znamená nevybalancovanou obtížnost? Arena rozhodně nemá jednoduché souboje, zejména ze začátku, a kde kdo je postavu schopen svěsit na pár ran. Později se s lepší výbavou situace zlepší, neměl jsem pocit, že by obtížnost skákala nahoru a dolů (a i to bych v RPG chápal, protože k nelinearitě a hře za různá povolání holt patří to, že některé situace zvládne lépe zloděj a jiné mág).

Velká prázdná mapa? Byl jsi někdy v nějakém městě nebo v lese :-)) ? Vždyť je to naprosto reálné a úplně stejně vypadá každý jiný podobně velký openworld (a často mnoho těch menších včetně ručně dělaných, čest výjimkám). Kolik openworld her je dělaných tak, že se vyplatí prolézat každý kout, protože obsahuje něco zajímavého a unikátního, co jinde nenajdeš?

"Ponevadž není možné, aby si dnes někdo ted sednul k počítači, zapnul DOSBOX a řekl si: "Joo, první TES je pořád pecka! Pokud někdo shledává ve hraní Arény stále potěšení. Možná by nebylo od věci návštěva psychiatra."

Že to nebaví Tebe ještě nemusí nutně znamenat to, že neexistuje někdo, koho to bavit může.

@Jab (24.04.2018 15:02): Objektivně můžeš vnímat to, kolik zabírá v bytech exe soubor verze 1.0, nikoli to, jestli je něco dobrá nebo špatná hra (přesně to je subjektivní pohled). Museli bychom být schopni se shodnout na jasných a přesně kvantifikovatelných měřítcích. Ve sportu jsou také výkony objektivní, sprinter uběhl 100 m v daném závodu objektivně za 9,6 sekundy (protože čas je fyzikální veličina), kdežto krasobruslař dostal XY bodů na základě subjektivního hodnocení několika různých rozhodčích.
Chtěl jsem tím říct že s hrami z osmdesátek nemám problém, ale začátky 3D mi paradoxně přijdou až příliš zastaralé.
Navíc samozřejmě s hratelností či nehratelností to nemá vůbec nic společného, jde akorát o vizuální dojem.
Mám rád hry z osmdesátek ale tohle nejstarší 3D mi přijde fakt úplně nehratelné. Vždyť tam ani nejsou modely ale sprity.
Ja se už "vykřičel" na oldgamesk.sk. Nevadilo mi, že neznají všechny detaily všech dílů. Ale jako nedoporučovat divákům některé díly, když jsem je ani nehrál, to je už krapet moc. Uvažování typu - hra má hnusnou grafiku, tak to radši nehrajte - mi hlava nebere. Notaben, pokud se prezentuju, jako že tahle série je moje nej.
@90210 (02.10.2013 15:35): Ono na druhou stranu je potřeba uvést, že dobře se připravit na takovou "reportáž" je pěkně časově náročný. Ty hry jsou dost časově náročný a rozhodně se nedá říct, že po pár hodinách hraní, víš o čem ta hra je, natolik, abys o tom mohl jít někam vykládat něco zajímavého. To je ale neomlouvá, buď měli přizvat někoho kdo to má v malíku a on by se určitě někdo našel a nebo se do toho nepouštět.
@Crash (02.10.2013 15:28): Proste hrali akorat Morrowind, Oblivion a Skyrim a k tomu maji dost drzosti na to, aby okomentovali celou serii, coz je za a) beznej novinarskej pristup a za b) diletantismus.
@90210 (02.10.2013 15:15): Tak debatu na oldgames.sk si předpokládám zaznamenal. ;-) Každopádně jsem se u toho videa jakožto aktuální průzkumník této série dost bavil.

Hlavně mě zaujalo jak nejprve ty první 4 hry docela znectili. A pak začali vychvalovat Morrowind! Zvláštní ovšem bylo, že do jednoho všechny plusy (samozřejmě kromě grafiky), které u této hry vyzdvihovali, jsem viděl v některé z těch her předchozích, většinu samozřejmě v Daggerfallu, a popletený to rozhodně nemám, protože jsem dosud Morrowind nehrál (teda pokud nepočítám cca dvě hodinky nedávného testování, neboť se na něj právě chystám.)
Dostal se ke me link na vidcast z hrej.cz,

http://www.youtube.com/watch?v=YI1Uva-mkHU

kde se "pokousi" o sumarizaci cely serie. Uz celkem tradicne se to nedalo moc poslouchat (skoncil jsem ani ne v polovine), redaktori blaboli nesmysly, v jejich cele pak udajnej fanda cely serie, kterej ale nehral Arenu ani Daggerfall. Nedivim se, ze pod toutou partou (bohuzel skoro) skoncil Plevel.

Tato videa ma cenu celat fakt jen s nejakym velkym fanouskem tech konkretnich her, kterej je opravdu poctive hral (ideane uz pred lety) a ma k nim co rict, jak to na hrej.cz predvedli u Final Fantasy, kde se clovek dozvi i nejaky zajimavosti o backgroundu serie a ne povrchni pochybny kecy z wikipedie a par postrehu typu "dnes uz se to neda hrat", coz je mozna pravda, ale ktera ze starych her se z pohledu new bread hrace hrat da...
asi po 68 hodinách konečně dohráno ( Skyrim 200 hodin - nevíte už někdo jak je to s tím DLC pro PC - kdyžtak někdo dejte vědět až vyjde v česku ) - teď si dám TES 4 pak TES 2 a nakonec Morrowind. ( všechny TES za norda - barbara )

- ke konci to byl opravdu parádní nářez
- také se mi podařilo získat 2 artefakty
- a splnit docela dost vedlejších úkolů

TES 1 ARENA - final gameplay part 321
Představte si jak by to vypadalo, kdyby měli všeci na tom coveru zbroj jak tá bojovnica. :D
Hru teď hraji poprvé. Hraju za Seveřana - barbara. Už jsem na 15. levelu, získána 1. část nějaké magické hole. čistý herní čas asi 36 hodin. Velmi rozsáhlá hra - teď jdu prozkoumávat provincii Skyrim. Chci hru dohrát než vyjde TES 5, což ale asi nestihnu :)