Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Po dlouhé době hraji opět svůj head canon DA: Inquisition a tak nějak mě to, společně s celou situací okolo EA a BioWare, vedlo k přemýšlení nad vývojem celé série.

Přemýšlela sem nad tím, čím se vlastně tolik lišil Origins, který má oproti dvojce a trojce tak jedinečnou a dost odlišnou atmosféru.

Nebyl to soubojový systém - i když ten svojí troškou také přispěl do mlýna. Mohla bych i říct, že ten z Inquisition se mi líbil nejvíc, kdyby ubrali trochu na té laser show.

Postavy byly rozhodně jedinečné, ale myslím, že tady je to hodně o nostalgii. Tací jako Varric, Solas, Anders, Cullen, Fenris, Dorian a pod. se jim rozhodně můžou rovnat.

Dragon Age: Origin ale mělo něco, co pokračování ne. Silně klasický epický příběh, mnohonásobně převyšující množství nejširších rozhodnutí a to hlavní - ultimátní kombinace naprosté pohádkovosti s tvrdým dark fantasy. To byla ta jedinečnost.
Lesy plné bájných Dálů, kouzelných stromů, vlkodlaků a duchů, drak vládnoucí armádě, možnost stát se (spolu-)vládcem království... versus Nákaza alias mor, hororová stvoření ve stylu Broodmothers a jejích dětí, krutá chudoba, násilí, otočení, opravdu krutá rozhodnutí často končící smrtí a to vše bez obalu.

Jestli bych Origins přirovnala k pohádce, pak dvojka je film na pokračování a Inquisition neškodná politika s trouchou démonů navrch. Prostě byť jsou ty hry více či méně dobré, postrádají právě to "kouzlo".

Bohužel jsem se již nadějí na podobnou hru ze světa Thedasu vzdala. Je zajímavé, jak každá kniha, která kolem DA vznikla nese tu atmosféru Origins daleko více a lépe než následující hry.

Takže mé poslední naděje směřují na "další DA - nebuď MMO/MP/COOP" a "prosím, ozamte další knihy" :D

Jak jste na tom vy, veteráni? :)
@Jab (28.02.2018 08:43): Tak příšerný že je občas problém poznat kam postavy jdou, natož co dělají při soubojích :-) A to těch soubojů jsou tuny. Obávám se že kvůli tomuhle NWN2 nikdy nedohraju.
Znovu doporučuji, kupte na gogu NWN 2. O dost lepší varianta k DA:O. Jen má tedy příšerný engine. :)
@pajmič (23.01.2018 10:27): Tak... ME taky nejsou trhák. Byť lepší než DA série to je. Ale jsem teprve v půlce ME série. Názor na jedničku už ale měnit nebudu určitě.

Za mě EA dělá s Bioware psí kusy. Což je vidět i na Andromedě. A obecném poklesu kvality Bioware her po Jade Empire (byť první NWN je hrozná hra i bez EA). Anthem ale předem neodsuzuji. Nebude to moc RPG, ale stále to může být skvělá hra.
@Jab (23.01.2018 10:10): Bioware a CDPR byli a pořád jsou v pozitivních vztazích. Krom toho, že jim BW propůjčilo svůj stánek, kde tehdy myslím propagovali Jade Empire, tak do svého E3 buildu schovali Kotor "kopii" do jedné z truhel, nehledě na to, že to vypadalo jako Fantasy Kotor. :D

Nu, to je zkrátka evoluce, tomu se nemůžeme bránit. Generačně je BW rozděleno na BG, Jade Empire, Kotor. Pak přišla nová generace konzolí, a bum! Je tu mass effect a Dragon Age. Ted je tu zase Anthem a lid, jenž se prvně seznámil s BW u ME naříká, jak moc se BW změnilo, že Anthem hrát nebudou. Stejně tak to bylo před deseti lety, kdy předsatvili Mass Effect. Mě je to osobně šumák, mě se líbila jak Baldurs era, tak i MASS éra, důležité je, aby byla kvalita, že? Cítím se jako dědek, jak tady o tom píšu. Utíká to rychle :)
@pajmič (23.01.2018 08:38): Mě i trápí, že z mého oblíbeného Bioware udělali, když hraji tu ME sérii, bandu indoktrinovaných a husků. :)

Kde je konec té firmy, která stojí za peckami jako BG2 a první KotOR. A která tehdejšímu nonamu CDprojekt nabídla místo ve svém stánku a Aurora engine pro tvorbu prvního Witchera...
@Jab (22.01.2018 23:33): tak pokud u tech samostatnejch dlc bude fungovat dabing, tak to za to stoji. Pac mnoha lidem, (vcetne me) v ultimate edici v DLC dabing nejde a musi se ty dlc stahnout rucne nekde z bioware fora nebo odkud a je to opruz:)
Zabil někdo z vás Flemeth, když se proměnila? Já to ani moc nezkoušel. Hlavně by se asi neobjevila ve dvojce.

2) Postavil se vám do cesty drak, když jste zničili sektu? Jak jste šli pro ten popel. Nedává to smysl. Protože pak nevyužiju tu malou lest. Čekal jsem, že to jinak snad nepujde. A on tam pak vubec není. To byl bug, nebo co?
@Old Branch (komentář): Ty podobnosti s NWN 2 imho přeháníš. Btw osud hrdiny z jedničky je takový že zmizel/zmizla, aby šel hledat jak zamezit postupu "taint" u Grey wardenů. Ale jinak fajn koment.
@pajmič (21.07.2017 18:24): Je pravda že postavy nejde pořádně oddělit od sebe a tu a tam zapomenou příkazy. Ale aspoň se tu ještě nějak dá taktizovat, narozdíl od pokračování kdy ti nepřátelé klidně spawnou za mágem uprostřed družiny. Škoda že je těch soubojů tak moc.

@pajmič (21.07.2017 18:24):
Pravidla Dungeons and dragons romanci nijak neřeší, jak se NPC bude chovat či jaký skillchecky záleží čistě na pánovi jeskyně jinak na hráčích. Vím že v BG II nemohly mít romanci malé rasy, což IMHO dost škodilo. Dragon age se ale stejně DD pravidly neřídí, má své vlastní.
By Andrastes tits, já tak vášnivě pohrdám tím soubojákem a celým designem okolo něj. Na lehkou obtížnost je to peklo, ale víš je to skoro nehratelné. Je zcela mimo mé chápání, jak jsem to mohl tehdy dohrát ve zdraví :D
"hra mě plně uspokojila (ach) v předvedení celé škály nálad - od epické roviny přes intimní"

Co to sou prosimvás pravidla Dungeons and Dragons? Mužu si to rozdat s Morganou, když jsem Elf(ka)?
It may be allegory, meant to tech us that our own evil causes human sufferin. Or it may be true. It is as good an explanation as any, for now.

Advice? Never. You young ones know all there is to know about the world anyway. Why would you need advice from an elder?

Any time your spirit leaves your body, whether its to dream or to die, it passes into the realm we call the Fade. Its home to many spirits, some benevolent, others far less so. At the heart of the Fade lies the Black City.

Some say the BC was once the seat of the Maker. But when mages from the Tevinter Imperium found a way into the City, its … their sin. That taint transformed those men, turning them into twisted reflections of their own hearts. And the Maker cast them back to the earth, where they became first dark pawns.

Anyone with the power may learn blood magic from these demons. Hence we are considered dangerous. This is our curse. Those with magical talents attract demons and spirits. We can be possessed easily, and thus become horrors known as abomination.

Tak na začátku řekli ve zkratce uplně všechno. Všimli jste si propojení našich světu, nebo pořád věříte, že to jsou pohádky?
"aby ses neposral :) Je to asi nejakej bug, me se to stalo u vsech DLC z kompletni edice na Originu" no cement.
@vodkasesemtexem (24.06.2017 20:34): aby ses neposral :) Je to asi nejakej bug, me se to stalo u vsech DLC z kompletni edice na Originu. bylo treba DLC stahnout zvlast odnekud z EA/Bioware stranek, Prvni DA nebyla jeste pres Origin tudiz se DLC stahovaly pres nejakej ten jejich EA club nebo co to bylo a jsou tam porad, pak to bylo ok. me tam ale nemluvil vubec nikdo a bylo to pouze u DLC.
https://social.bioware.com/login.php?return_url=/user_entitlements.php
tady nekdo by to melo bejt, ale prihlasovat se tam nebudu, to uz snad zvladnes.
Co kdybyste mi raději odpověděli, kde je zakopanej pes. Nejdřív si tuním hlas, a pak tu děvku ani neslyším. Co z toho pak mám?
@Jab (29.09.2016 19:19): me se asi nejvic libi sety ruznych armoru v Dark Souls. A co se tyce prekryvani a kombinace jednotlivych casti zbroji, jasne vede Dragons Dogma. V prvni Dragon Age to nebylo taky uplne spatny, ovsem ve dvojce a i ve trojce to byli spis uz nejaky kombinezy nebo co to vlastne bylo:)
Sety vládnou fantasy. V TES sérii člověk měl občas pěkné artefakty, ale pro složení do nějakého normálně vypadajícího setu (aby "hrdina" nevypadal jak kretén) bylo třeba použít mody. Ve Skyrimu se mi líbila ale snad jen ebonitová zbroj. Takovej ten Sauron styl. Dragon Age byl v tomhle dobrý. Mám rád ty standardní rytířské zbroje a první díl i datadisk jich měly dost a dost. Pár z nich i vypadalo hodně solidně. Róby mágů se mi zase moc líbily v Risenu. V NWN2 vypadaly i rytířské zbroje hůře než v DA:O, ale ne o moc a navíc byly ve hře lépe rozhozené, takže byla větší radost je získávat. Opravdu pěkný "set" jsem ale měl až v MotB, kdy můj paladin běhal v kompletně modré zbroji s modrým štítem a fialovým pláštěm. Zajímavá leč padnoucí kombinace. Might and Magic 6-8 samozřejmě byly na vybavování všechny parádní. Ale svou družinu člověk viděl jen v inventáři.
@marwel (29.09.2016 16:11): Mace of Molag Bal sa dá vylepšovať ak si smith, čiže získava na sile, u mňa je to stále druhá najsilnejšia jednoručná zbraň po Dragonbane, hoci som ho získal pomerne skoro a pôvodnú hru som už prešiel a momentálne hrám DLCčka.

Vo Falloute bola presne tak, ako píšeš, unikátnosť v získaní a tom progrese a nie preto, že by to bola špeciálna zbraň (hoci aj takých zopár bolo, napr. vo Falloute 1 to bola upílovaná FMJ .223 rifle, ktorá rýchlo strielala a dala sa získať len za quest v Hube s likvidáciou banditov na farme). V BG bolo fajn, že si postupne získaval aj tie silnejšie +x zbrane tou istou formou questu, súboja a mali častokrát tiež špeciálne vlastnosti. V prípade BG ma bavili čítať aj popisky špeciálnych predmetov, pretože ten lore tam bol zaujímavý a bol rozkúskovaný, zatiaľ čo ten lore v Dragon Age je na jednom mieste a skôr odpútava pozornosť od dynamickejšieho posunu hrou.
@JohnCZ (29.09.2016 11:32): Jo, to chapu. Me souboje v Dragon Age docela bavi (i ve dvojce, kde jsem asi jeden z mala), ale nesmi jich byt zase prilis. V Awakening jsem cekal nejake velke bitvy, ostatne tak to s datadisky, kde pokracujete s vylevenovanou postavou byva, ale ony nikde. To me zamrzelo.

@Tulareanus (29.09.2016 13:50): Ja jsem z techto pouzival v podstate jen Dragonbane. Luk jsem ani v jednom pruchodu hrou prlis nepouzival (kdyz jsem to hral za zlodeje, tak jsem pouzival udery do zad, ktere jsou pozdeji vetsinou instant kill) a Mace of Molag Bal, pokud si to pamatuji, mel uz v dobe, kdy jsem ho ziskal nizky dmg ve srovnani s tim, co jsem pouzival. Krom toho nejsou jeho vlastnosti nic, co byste si sami nemohli vyrobit. Mozna ne s takovou ucinnosti, ale zase na zbran s lepsimi vlastnostmi.

Fallout je zajimavy tim, ze tam jsou predmety prakticky normalni, nic specialniho, zadny unikat (byt ve hre je nekterych malo kusu, predevsim se to tyka prvniho dilu), ale hrac z nich ma radost kdyz je ziska. A jak rikas, v Baldur's Gate se kolem ziskani predmetu toci bud zajimavy quest nebo alespon zajimavy souboj. Byt u zbrani to nakonec stejne vetsinou dopadlo tak, ze +3 mec je v boji uzitecnejsi nez +1 s haldou dalsich ucinku.
@marwel (29.09.2016 01:43): V TES boli vždy fajn jedine tie daedrické predmety a niektoré iné legendárne. Aj V Skyrime neustále používam nightingale bow, dragonbane a mace of molag bal. Čo sa týka zbrojí, tie si vyrábam. Ostatné predmety sú generické. Mám pocit, že circa v období KOTORu sa to začalo lámať - niektoré kryštály do lightsabrov a niektoré zbroje boli ešte fajn a človek mal pocit dobre odvedenej práce, no postupne sa zahltil generickými blbinami. V sériach ako Might and Magic, Baldur's Gate a Fallout 1 a 2 ma však vždy bavilo objavovať a identifikovať predmety, pretože naozaj mali hodnotu a vedeli postavy občas aj znateľne boostnuť. Častokrát bolo ich získanie cez nejaký dungeon alebo quest ešte aj pamätihodné.
@marwel (29.09.2016 01:43): Jo, Awakening je opravdu hodně jednoduchý, alespoň tedy s naimportovanou postavou. Zatímco na normal jsem se u základní hry dost často zapotil (ze začátku hlavně - dokud jsem neměl v týmu Wynne), u Awakening to procházím s prstem v nose, což mi ale zas tolik nevadí, protože souboje zrovna nejsou to, co mě u té hry drží.
@Tulareanus (29.09.2016 01:01): Mne prislo, ze je to s predmety v Dragon Age pomerne dobre nastavene, tedy ze se v nich nekoupete, ale kazdy ma pro vas slusnou hodnotu. Alespon tak si to pamatuji. Skyrim, stejne jako Oblivion, ma cely system priserne genericky. Ostatne vy si muzete temer cokoli vyrobit sami. Pokud se budete zlepsovat v kovarstvi a ocarovani, tak na sobe a u sebe nebudete mit nic, co jste si sami nevyrobili. To mi na jednu stranu prijde zajimave, na druhou dost na prd. Ale jo, vzpominam si na veci, ktere se vyrobit nedaji, treba ty, ktere dostanete od cechu vrahu, ty, ktere vam znasobuji dmg pri backstabu.

Dungeony jsou v Dragon Age opravdu prehnane dlouhe, ale treba zase Awakening datadisk mi prisel obtiznosti hodne jednoduchy a tudiz i mensi pocet souboju v dungeonech pomerne nudil, protoze jste se vubec nezapotili. Dohraval jsem na nejtezsi a stejne to bylo prilis lehke.
@Tulareanus (29.09.2016 01:24): Právě, bylo to zbytečně dlouhé. V Awakening to je prozatím mnohem lepší. Zatím jsem prošel Kal'Hirol a tenhle dungeon mě bavil mnohem víc než cokoli z Origins - je kratší, není tam tolik bojování a po cestě furt na narážím na nějaké dialogy a miniquesty. Tedy žádná hluchá místa, byť po stránce designu bych si i tak dokázal představit něco víc. Například takovej Arx Fatalis se celý odehrával pod zemí, ale nepamatuju si, že by mě tam nějaká chodba za celou dobu hraní vyloženě nudila.
@JohnCZ (29.09.2016 01:10): Tak v prípade Origins to boli všetko otravné lineárne koridorové fillery, ktoré naťahovali hernú dobu, rozmýšľam, že či tam boli nejaké, ktoré ma bavili. Možno chvíľu vo Fade, keď hráč robil hlavný prest pre mágov z circle, ale minimálne Brecilian forest, väčšina Deep Roads a aj tie generické Denerimské ulice a interiéry ma dosť nudili a otravovali. Jediné interaktívne prvky tam navyše boli len truhly a páky na otváranie mreží/dverí.
@JohnCZ (komentář): K dungeonom v RPG: "NAŠTĚSTÍ nejsou úmorně dlouhé, jako u leckterých jiných RPGček" Ono v podstate v súčasných RPG a aj iných hrách mám pocit, že autori zabudli, že dungeony sa do hier dávali pre zábavu, nie preto, aby mohol hráč nezáživne farmiť expy a predmety na predaj zabíjaním kvanta nepriateľov. Pri rpg z 90. rokov som dungeony veľmi rád prechádzal, lebo boli sami o sebe zábavné z hľadiska level dizajnu, lore a mali tak svoju atmosféru a pritom boli xkrát dlhšie, ako tie dnešné lineárne chodby. Plus mám pocit, že od čias Baldur's Gate 2/Icewind Dale 2 už equip v hrách nemá takú hodnotu či už z hľadiska získania alebo použitia, kedysi bolo megacool získať hocijaký predmet, ktorý nemal generický názov alebo pomenovaný, lebo to väčšinou veštilo, že bude aj silný. Z posledných rokov som si pár predmetov zapamätal asi len zo Skyrimu (daedrické artefakty).
@Tulareanus (17.08.2016 23:13): Jojo, vim co myslíš, quest s blood mágy. Pokud pominu ty výraznější boss fighty, tak jeden z nejtužšich bojů byl pro mě asi závěrečný střet se zplozenci před tím než vstoupíš do pevnosti Drakon. To i kdyz si zavolas posily, tak je to celkem masakr.
@Vurhor (17.08.2016 18:14): Mne tuším prežili všetci, problém som mal skôr u otrokárskeho mága v Denerime, nejaký sidequest, kde bolo v poslednej miestnosti niekoľko mágov, ktorí pri vstupe hádzali firebally a ice stormy, či čo to bolo.
@Lukaskon (17.08.2016 18:52): No... vzhledem k tomu, že jsem helmy téměř v žádných fantasy hrách nikdy moc nemusel (protože prostě vlasy dělaj člověka), tak jsem z toho zas tak odvařenej nebyl. Ale jo, Alistairovi se nějakou dobu líbila :D
@Tulareanus (17.08.2016 18:02): Když já jakožto hrozný lidumil jsem se to vždycky snažil ubránit tak, aby mi nezemřel nikdo z důležitých vesničanů (Thomas, Murdock, Lloyd,...), což je fakt úmorný vzhledem k tomu, že toho moc nevydrží.