Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Interview - Lukáš Navrátil

Lukáš Navrátil má za sebou svoj herný debut, plošinovku Toby: The Secret Mine. Ja som ju hral ešte v prvých dňoch vydania a jedná sa rozhodne o príjemnú malú hru. Lukáš je sympaťák a tak sme pre vás pripravili krátky rozhovor.

Ahoj Lukáš, mohol by si sa predstaviť?
Jmenuju se Lukáš Navrátil a momentálně jsem herní vývojář “na volné noze”.

Tvorbě her se věnuju asi tři roky. Dlouho jsem pracoval úplně mimo obor, a to jako krupiér v kasinu. To mě ale nebavilo, a tak jsem se ve volném čase začal učit všechno kolem vývoje her. Po nějaké době ze zaměstnání odešel a začal se naplno věnovat tomu, co mě baví.
Nějakou dobu jsem pracoval jako vývojář v pražském studiu Silicon Jelly, kde se mi líbilo, ale neměl jsem čas na Tobyho a další vlastní projekty.

Ako vznikol nápad na vytvorenie hry Toby: The Secret Mine? Je to tvoja prvá hra na ktorej si pracoval?
Když neberu nějaké maličké pokusy, tak je Toby moje první hra. Nevznikala ale klasickým způsobem s předem promyšleným designem atd., ale spíš jako studijní projekt na koleni, na kterém jsem se chtěl všechno naučit a postupným nabalováním se z toho začala stávat plnohodnotná hra. Původně jsem ani nepočítal s tím, že bych hru někdy opravdu vydal.


Prvotné návrhy úrovní a rozloženia objektov.
Bolo ťažké dostať hru na Steam? Ako je to s recenziami zahraničných herných stránok? V dobe vydania som sa žiadnych zahraničných recenzií nevedel dopátrať a takmer nikde nebolo hru vidieť, prečo?
Dostat hru na Steam není nijak složité. Každý projekt musí sice projít schválením komunitou hráčů, ale to je dnes spíš už jen formalita. S recenzema na větších zahraničních serverech je to už těžší. Když člověk nemá kontakty a nějakou historii v herním průmyslu, tak se v té záplavě her, které každý den vycházejí, těžko prosadí. Tobyho jsem na Steamu vydával sám, bez publishera a bez peněz na marketing, a to je nejspíš důvod, proč o něm nebylo nikde moc slyšet.

Ja som Tobyho kúpil hneď ako bol na Steame dostupný a mal som z neho po dohraní celkom dobrý pocit. Aké sú ohlasy na hru? Aká je predajnosť a si s ňou spokojný?
Díky. :) Ohlasy jsou celkem pozitivní, což mě samotného docela překvapilo. Samozřejmě vím, že hra má spoustu chyb a není bůhvíjak originální, ale na to, že je to můj první pokus, jsem celkem spokojený. Prodejnost není nijak závratná, ale vzhledem k tomu, že jsem hru nedělal pro zisk, ale abych si vyzkoušel celý proces, to moje očekávání splnilo.
Rozdiel medzi staršou a aktuálnou podobou hry
Inšpiroval si sa pri tvorbe inými hrami? Ja som tam cítil hlavne Limba, ale inšpirovať sa niečím tak kvalitným určite nie je na škodu :)
Jasně, Limbo pro mě bylo rozhodně největší inspirací. Někdy až moc. Ale jak jsem říkal, původně jsem neplánoval hru vůbec vydávat. Prostě jsem se jenom učil a styl Limba se mi líbí. Když už jsem měl hodně materiálu a rozhodl se hru dotáhnout, nemělo smysl ten styl předělávat.

Kto okrem Teba ešte na hre pracoval? Ako dlho vývoj trval?
Na vývoji Tobyho se mnou spolupracovali ještě grafik Petr Štefek a muzikant Matt Steed. Matt vytvořil veškerou hudbu do hry a Petr se zase postaral o to, že hra vypadá tak krásně. Sám bych to takhle nezvládl. Na hře jsem dělal něco kolem roku a půl.


Pri vzniku hry bol aj Memphis, autor Databáze Her, akú úlohu vo vývoji zohral?
Memphis se neúčastnil přímo vývoje, ale hodně mi pomohl s testováním a zpětnou vazbou. Našel spoustu chyb a celkově pomohl hru doladit.

Nedávno hra vyšla na iOS, aké bolo prijatie? Chystáš vydanie hry aj na nové konzoly?
Na iOS a Android jsem už Tobyho vydal s publisherem, abych si vyzkoušel způsob, kdy se o marketing atd. stará někdo jiný. Na nějaké bilancování je ale ještě brzo. Uvidíme, jak se bude hře dařit třeba za měsíc. Výhoda spolupráce s publisherem je, že mi pomáhá domlouvat právě i různé konzole. Nechci předbíhat, ale pokud všechno půjde dobře, podívá se Toby i na nějaké další platformy.

Aká je tvoja obľúbená hra? Na ktorú máš najlepšie spomienky z detských čias a ktorá Ťa najviac zaujala v poslednej dobe?
Když neberu staré NES a Atari, tak jsem asi nejvíc vyrůstal na hrách jako Neverhood, první Tomb Raidery, HoMaM, Age of Empires, Worms a Atomic Bomberman. V poslední době mě chytlo Life is Strange ale hlavně třetí Zaklínač. Ten se vážně povedl.

Aké máš plány do budúcna? Pracuješ na nejakej novej hre? Chcel by si spraviť pokračovanie Tobyho alebo skôr niečo iné?
Popravdě sám ani pořádně nevím. Na Tobym je i po vydání pořád spousta práce. Nějaké další věci samozřejmě rozdělané mám, ale ješte netuším co bude.

Ďakujem za rozhovor a drž sa. :)

Linky na Tobyho:
Steam ­ http://store.steampowered.com/app/395160
iOS ­ https://itunes.apple.com/cz/app/toby­th ... d919008215?l=cs&mt=8
Android ­ https://play.google.com/store/apps/detai ... es.tobythesecretmine

Maximus

Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

Rozhovor mohol ísť ešte trochu viac do hĺbky, ale i tak ide o zaujímavé čítanie ;)
Pěkný rozhovor a hodně slušná práce na to, že to dělali ve 3 lidech. Mám Tobyho na seznamu a snad se na něj dostane ještě letos :)
@Laurona (01.05.2016 21:11): Jo jo, ten pokrok mezi starou a novou verzí je opravdu velký.

Díky za zajímavý článek. Klidně by mohl být i delší (třeba jaké nástroje při vývoji použil, kolik času na tom strávil, nejtěžší chvíle při vývoji apod.)
Tobyho jsem zrovna nedávno dohrála. Musím přiznat, že mi finále dalo celkem zabrat ale jinak moc pěkná hra. Určitě jsem zvědavá na Lukášovu další tvorbu. Díky za článek a za zajímavé porovnání s původní a aktuální podobou Tobyho. :)
Pěknej rozhovor, klidně mohl být i o něco delší! :) Co se hry týče, klobouk dolů, na prvotinu a ještě prakticky jen od jednoho člověka to vypadá moc pěkně. Inspirace Limbem tam je sice hodně znát, ale to vůbec nevadí.
Pěkný rozhovor a pěkně vypadající hra, na první projekt víceméně dvou lidí, klobouk dolů.