Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní archeolog #1 - československé hry "1984"

Jaká byla první hra vytvořená v Československu? Dá se ještě dnes sehnat a dohrát? Stojí vůbec za to?

Úvod

Pokud požádáte nezasvěceného člověka, aby si tipnul nejstarší českou (československou) hru, odpovědi se budou asi dost lišit. Někdo si tipne prvního Poldu (1998), ti více znalí vyrukují s Tajemství Oslího ostrova (1994), načež je ještě více znalí opraví, že předtím přece ještě vyšly nekomerční hry typu Vlak či Cervii (1993). Tady si však dovolím tvrdit, že většina lidí skončí a co se dělo na české / československé vývojářské scéně před rokem 1993, bude vědět málokdo.

Ani já jsem to nevěděl, a tak jsem popustil uzdu své úchylce v herní archeologii a vydal se pátrat po informacích. Hned na začátek chci upozornit, že se nebudu příliš zabývat okolnostmi vzniku her (na to vyšly dobré články na games či rootu a já bych je pouze kopíroval), ale zaměřím se spíše na hry samotné a zkusím je buď dohrát, nebo jim alespoň dopřát dostatek času, abych je mohl popsat a zhodnotit.

Tak která byla ta nejstarší?

Začněme tím, že se koukneme, co nám říká naše databáze. Pokud si vyfiltrujeme české hry a seřadíme je podle roku vydání, tak zjistíme, že nejstarší českou hrou je textovka Belegost (1991), což je pravda, ale jen pro české hry na DOS. O samotné hře si povíme jindy, teď jen zmíním, že hra vyšla původně v roce 1989 na platformu ZX Spectrum a to je také směr, kterým se dále vydáme.

Z vícero zdrojů je totiž patrné, že pokud nepočítáme hříčky na mikropočítače VIC-20, ZX-81 a Atari 800, které kolovaly mezi několika málo lidmi a do dnešních dnů se nedochovaly, tak zpočátku hrála prim právě platforma ZX Spectrum a nejstarší dochované původní československé hry se jmenují "Poklad" a "Business" (1984). Nezbývá tedy nic jiného, než stáhnout ZX Spectrum emulátor a sehnat hry (viz odkazy na konci článku).


Poklad & Poklad v2.1

Rok vydání: 1984 & 1985
Autor: František Fuka alias Fuxoft
Platforma: ZX Spectrum 48K
Počet hráčů: 1
Dohráno: Nelze (bug) / Ano

Poklad je klasická textová hra, pod kterou je podepsaný tehdy asi nejznámější vývojář František Fuka působící pod jménem Fuxoft (web). Právě on byl v týmu Golden Triangle, který vytvořil zmiňovanou první českou hru pro DOS Belegost.

Úvodní obrazovka hry

Úvodní menu

Jak už vidíte z prvního obrázku, cílem je najít 5 pokladů, načež následuje seznam příkazů - S(ever), J(ih), V(ýchod), Z(ápad), N(ahoru), D(olů), VEZMI, POLOZ, ZASTREL, INVENTURA, ROZSVIT. Ty vždy musíte zadat (stačí první 3 písmena) a potvrdit klávesou Enter. Klasika. Zatímco prvních 8 je asi jasných, ZASTREL je něco jako "zaútoč", INVENTURA zobrazí inventář a ROZSVIT se použije jednou za hru pro rozsvícení zhasnuté lampy.

Takto vypadá většina hry

Začínáte v blíže nespecifikovaném lese, po kterém se můžete volně pohybovat a hledat poklady. Mapa je velmi malá (4x5 políček) a pokud "narazíte do zdi", hra vás na to upozorní hláškou "TAM SE NEDA JIT". Brzy jsem pochopil, že bez mapování to nepůjde a asi poprvé v životě jsem si začal kreslit mapu do Excelu, což mě nakonec překvapivě bavilo.

Mapa první lokace

Nejdříve jsem našel zamčené dveře, a tak jsem se vydal na druhou stranu, kde se zatím se studnou nedalo nic dělat, a tak jsem sesbíral všechny předměty (klíč, puška, svítilna, ptáček), odemkl dveře (stačilo mít klíč u sebe) a našel jámu a vedle hada, který mě nechtěl pustit dál. Položil jsem tedy ptáčka na zem (jak je vidno, příkaz "použít" tu není), načež had zmizel (dobrou chuť) a cesta k diamantu byla volná (1. poklad). Poté jsem trochu tápal, ale vyšlo najevo, že musím přijít k jámě a zvolit D(olů). Tím se dostanete do "1. podzemí", kde je ovšem tma jak v pytli a musíte mít připravenou rozsvícenou lampu, jinak ihned zemřete.

Mapa 1. podzemí


Tady jsem našel Zázračnou komnatu a hra mě vyzvala "rekni ALLAH", což jsem prozatím raději neudělal a šel sebrat náboje a lahvičku s jedem. Na druhé straně jsem našel lva, který mě nechtěl pustit dál, a tak jsem na něj poprvé zkusil příkaz ZASTREL a díky tomu, že jsem měl v inventáři pušku i náboje, tak se povedlo (představuju si, že jsem vystřelil do vzduchu a lev utekl, ehm). Zjistil jsem, že hlídal pytlík zlaťáků (2. poklad) a hlouběji v jeho doupěti jsem našel skafandr.

Vrátil jsem se ke strace a přemýšlel, co s ní. Nakonec jsem jí taky zastřelil a získal stříbrnou lžičku (3. poklad). Nezbývalo nic jiného, než v komnatě začít skandovat "ALLAH", načež mě hra poslala zpátky do lesa ke studni. Chvíli jsem tápal, co to má znamenat, ale poté jsem zjistil, že se skafandrem můžu do studny skočit, proplavat jí a vylézt na další mapě.

Mapa 2. podzemí


Zde jsem nejprve přišel na políčko, kde jsem zjistil, že je na zdi napsáno "Vstup zakázán". Nedbaje varování jsem postoupil o políčko na západ a skončil v Kobce smrti, ze které prý není návratu. Našel jsem zde jen nějaké lidské ostatky a opravdu se odtamtud dostat nedá. Load.

Ruská komnata a game-over


Na druhé straně jsem našel švýcarské hodinky (4. poklad) a zajímavou Ruskou komnatu, kdy mě hra opět nabádala, ať řeknu "Balalajka", což jsem udělal a... skončil jsem opět v Kobce smrti. Load. Kromě dalších předmětů jsem našel hlavně draka a podle mapy mi bylo jasné, že hlídá poslední políčko, na kterém je velice pravděpodobně pátý a poslední poklad. Jenže... nemohl jsem se draka zbavit.

Zkoušel jsem všechno - ZASTREL nešel, protože prý není koho. Dával jsem mu na zem lahvičku s jedem - nic. Zkoušel jsem mu dávat květináč, jestli si ho třeba nezískám květinou - nic. Měl jsem ještě nevyužité předměty - šroubovák a kleště. Zkoušel jsem s nimi různé kombinace a nic. Prostě jsem se naprosto zasekl. Hledal jsem tedy návod a dlouho jsem nemohl nic najít (už jsem i přemýšlel, že napíšu email přímo Fukovi, aby mi poradil), ale nakonec jsem ho našel, ovšem trochu překvapivě pod názvem "Poklad 2".

Po menším průzkumu jsem zjistil, že je v tom totální chaos. Totiž, oficiálně podle rozhovoru s F. Fukou by se hra měla jmenovat "Poklad 2", protože sám vycházel z jakési hry "Poklad", která vyšla na předchůdce ZX Spectrum - ZX81.

"Hru Poklad jsem udělal na motivy stejnojmenné hry, kterou jsem viděl na ZX 81 (v češtině!). Netuším, kdo ji vytvořil a jestli byla původní česká, nebo jen přeložená. Nedohrál jsem ji a neviděl jsem její zdrojový kód. Nicméně jsem se jí při svém "Pokladu" velmi inspiroval"

"POKLAD 2 byl inspirován hrou POKLAD na ZX-81. Byla to první textovka, kterou jsem kdy viděl a rád bych touto cestou poděkoval tomu, kdo ji tenkrát přeložil z Angličtiny a jehož jméno si bohužel nepamatuji. Z předchozího samozřejmě vyplývá, že hry POKLAD 1, PODRAZ 1 a PODRAZ 2 na Spectru neexistují."

Podle prvního obrázku ale můžete sami vidět, že hra se jmenuje "Poklad" - je to tam šedé na červeném! Každopádně jsem si stáhl i hru označenou jako "Poklad 2".

Tak je to Poklad 2...

...nebo Poklad v2.1?


Tentokrát je hra označena jako "Poklad 2", ale jen na úvodní obrazovce, na té další se zase mluví o "verzi 2.1", takže Fuka v tom nadělal pořádné zmatky. Každopádně kromě toho, že je hra o něco hezčí a obsahuje systém ukládání, tak je úplně stejná, rozhodně tedy existuje jen jeden díl "pokladu".

Mezi verzemi je jeden podstatný rozdíl a to fakt, že novější Poklad se dá konečně dohrát! Ano, nakonec jsem zjistil, že verze z roku 1984 obsahuje bug a drak se nedá zabít, takže nejde dokončit.

Projel jsem tedy celou hru ve verzi 2.1 znovu, draka otrávil jedem a získal poslední, pátý poklad - "kousek platiny".

Seznam příkazů je o něco rozšířený

Vítězství

Celkově mě hra poměrně překvapila, 16ti letý Fuka předvedl na tehdejší dobu slušné programátorské schopnosti. Hra je ale pořád spíše takový krátký prototyp bez jakéhokoliv příběhu a přijde mi, že zatímco v předchozích patrech se použilo vše, ve 3. patře zůstaly některé nevyužité předměty (kleště, šroubovák, květináč) - možná měla být hra původně ještě o něco delší.

Business

Rok vydání: 1984
Autor: mch84
Platforma: ZX Spectrum 48K
Počet hráčů: 2 - 4
Dohráno: Nelze (bug)

Druhá a poslední hra z roku 1984, kterou se mi podařilo najít. Někdy je označovaná také jako "Obchod" nebo "Business – Obchod", ale ve hře je vždy jen jako "Business". Pod hrou je podepsán jakýsi "mch84", ale o tomto vývojáři se mi nepodařilo zjistit žádné další informace.

Úvodní obrazovka

Hra samotná není nic jiného než převedení deskové hry Monopoly na ZX Spectrum. Ze začátku si zvolíte počet hráčů (2-4), napíšete jejich jména a pak už vidíte "herní svět" složený z 48 políček. Na začátku každého kola má hráč několik možností, ale většinou padne volba na hod virtuální kostkou, načež následuje posun o daný počet políček. Políčka jsou různého typu - z větší části jsou to nemovitosti (různé pražské ulice a náměstí) a železnice, ale jsou tu i speciální políčka, kdy hráč získá/musí zaplatit určitý obnos či skončí v žaláři.

Martin hodil prvním hodem trojku a teď přemýšlí, jestli koupit Podolí

Jakmile hráč projde přes poslední políčko, vrací se na start a získá startovné 200 Kčs. Kromě hodu kostkou se můžete na začátku tahu kouknout na informace o nějakém políčku, či nemovitost prodat. Pokud se dostanete na nemovitost, kterou již vlastníte, můžete přikoupit další dům, čímž zvednete "nájem", čili obnos, který musí ostatní hráči zaplatit, pokud skončí na vašem políčku. Prostě Monopoly.

Bug

Hru jsem se pokoušel dohrát, ale je to poměrně zdlouhavé a hrát za dva hráče není ani moc zábavné. :) Každopádně jsem poměrně brzy objevil bug, kvůli kterému jsem musel hru restartovat. Bohužel je poměrně lehké do toho bugu "spadnout" a to většinou v momentě, kdy chcete koupit něco, na co nemáte peníze. Po dalším rozehrání jsem se dostal do situace, kdy jeden z hráčů neměl na zaplacení nájemného a hra mě vyzvala, abych něco prodal. O což jsem se pokusil, ale rozhraní je v tomto případě nepřehledné a když už se mi to povedlo, tak se hra opět bugnula - sice pokračovala dál, ale ani jeden z hráčů už nemohl nic koupit, i když měl peníze.

Z tohoto důvodu si myslím, že hru nelze dohrát. Možná za to může emulátor, možná je hra prostě zabugovaná. Každopádně vítězný screen nemám - pokud se mi ozve nějaký odvážlivec, který hru dokáže dohrát, tak doplním.

Co bude dál?

Pokud mě někdo neupozorní na další československé hry z roku 1984 (či starší), tak se příště podívám na některé hry z roku 1985. Tentokrát už je seznam delší, takže to vyjde na více článků. Konkrétně se podíváme na tyto hry, většinou ze Spectra, ale je tu i pár her pro československou platformu Tesla PMD 85:

- Bowling 2000 (Fuxoft)
- Boxing (Fuxoft)
- Exotron (P. Zapletal)
- Horác a Pavouci (Tesla PMD 85)
- Indiana Jones a Chrám zkázy (Fuxoft)
- Itemiada (Cybexlab Software)
- Karel 85 (Jan Ruppert)
- Maglaxians (Cybexlab Software)
- Manic Miner (Tesla PMD 85)
- Space Saving Mission (Ultravideo Software)
- Willy Walker (Tesla PMD 85)

Odkazy:

Seznam her (anglická wiki)
Seznam her (česká wiki)
České a slovenské hry pod koly času (games.cz)
Historie vývoje počítačových her (root.cz)
ZX Spectrum Games
Textovky.cz
World of Spectrum
Emulátor SpecEmu
Tesla PMD 85

ugraugra

Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

@Crash (15.02.2017 19:05): Huh a já myslel, že C64 skončil v 80. letech :)

Já bych nejradši zůstal pod záštitou DH, ale mám toho materiálu fakt mraky a chtěl bych to mít lépe strukturované a nechtěl bych tu spamovat blog. Už jsem psal Memphisovi s prosbou o nějaký jiný prostor na DH (oddělená sekce článků), ale víme jak to tady funguje... To bych se taky nemusel dočkat. Pokud se něco nezmění, tak asi rozjedu stejný blog jako má cRPG Addict na blogspotu a na DH budu jednou za čas (jednou za 2 měsíce?) zveřejňovat blogový článek, kde sepíšu nějaký přehled jaké hry jsem zkoumal a odkazy na ten blog.

Pokud byste chtěli přiložit ruku k dílu, tak to uvítám. Zatím je největší úkol vytvořit master game list (už jsem začal), protože nikde není seznam všech českých her na všechny platformy. Podle tohoto seznamu pak chci vybírat hry a psát o nich.

@ajne (15.02.2017 17:30): Jasně no, ty články jsou fajn, ale je to vyloženě jen rychlý přehled - třeba vůbec neodhalil, že Poklad a Poklad 2 jsou ty stejné hry a mluvil o pokračování, což je neodpustitelná archeologická chyba :) Já chci doopravdy ty hry hrát a dohrát.

@MickTheMage (16.02.2017 10:31): budu na to myslet.

@Bedivere (16.02.2017 00:32): jo, atarimania jsem už objevil, ale díky. Možná tě ještě kontaktuji s pár otázkami, protože vypadáš, že o tom něco víš :)
Ugra (alebo ktokovlek iny) ak by ste nahodou narazili na nieco, co sa da klasifikovat ako RPG, dajte vediet. V tychto najstarsich dobach sa hodne tazko hlada :) Stale sa snazim obohatit tento svoj zoznam (na konci clanku) i ked som ho uz teraz dlho neupdatoval.
@ugraugra (15.02.2017 14:52): Pokud hledáš hry na Atari tak na to je nejlepší databáze Atarimania.

http://www.atarimania.com/pgelstsoft.awp?system=8&type=G&country=5&step=25
http://www.atarimania.com/pgelstsoft.awp?system=8&type=G&country=33&step=25

Není do toho zařazena hra Bloud (za nímž stojí kluci z dnešního Bohemia Interactive Studio) a 2 hry od Roberta Knilla - Imagine a Android, protože to vydali Poláci.
http://www.atarimania.com/list_games_ata ... rt_team_716_8_G.html

Podobný problém tam je ještě u Bewesoftu, který pár her taky vydal v zahraničí.
http://www.atarimania.com/list_games_ata ... iri_team_99_8_G.html
@ugraugra (15.02.2017 14:52): Ten nápad se mi líbí, zmapovat českou scénu, podobně jako cRPG addict mapuje RPG hry. Možná by nebylo od věci zůstat i pod hlavičkou DH, přeci jen tu budeš mít širší publikum, než na nějakým svým blogu, ale zas to tu bude zapadat pod jinými články. A taky by možná nebylo od věci, jít do toho ve více lidech, ono časem počáteční nadšení opadne, a pak je to mnohdy spíš řehole. Já sám bych se do takovýho projektu nepustil, protože vím, že bych ho do konce nedotáhl, ale jinak bych se s chutí přidal.

Jo a tady máš pětidílný článek o československých hrách na C64, abys ten nejlepší osmibit neopomněl.
1. díl, 2. díl, 3. díl, 4. díl se věnuje překladům, 5. díl.
@ugraugra (15.02.2017 14:52): Zmíněný Indiana Jones byl ze Spectra portován i na Atari, pak tam byly takové menší hříčky typu Pyramida. Z textovek přímo na Atari je to například Pomsta šíleného Ataristy a její pokračování. Přemýšlím, jestli si teď vybavím nějaké netextové české hry, ale zrovna mne nic nenapadá. Všechno co mne zatím napadá a bylo v češtině, tak to jsou překlady originálů (byl česky Spellblound atp.) Každopádně určitě znáš články Pavla Tišnovského na rootu, který zmiňuješ, ten to vzal opravdu od podlahy a sepsal ohledně historie her hodně materiálů, včetně českých textovek.
@ajne (15.02.2017 12:35): Vzpomínáš si na nějaké české hry na Atari?

Prvního Indiana Jonese už mám dohraného a článek o něm vyjde příště. Máte se na co těšit :D

Vlastně teď přemýšlím, jestli nejít ve stopách cRPG addicta a nerozjet blog, kde bych se každé hře věnoval zvlášť. Kde bych vytvořil master game list, kam bych zapisoval úplně všechny hry, které se mi (nebo vám) podaří najít i s verdiktem a hodnocením.
Moc pěkný článek, já měl doma začátkem 90. let, když jsem začal pořádně vnímat a chodit Atárko 800XL, které přinesl brácha, a rád na ten stroj vzpomínám. :-) Byla to jiná doba, hry na kazetách, kopírování na dvojčeti - o autorských právech prakticky nikdo neslyšel. A člověk slintal nad Amigou v časopise. V něčem to byla temná doba, ale na spoustu zážitků zase člověk vzpomíná rád. Hlavně to byla doba WOW efektů, kdy člověk nestačil zírat na všechny novinky. Dneska jsou počítače tak vyspělé, že už jen vnímáme ty drobné krůčky k vylepšení. Tenkrát poprvé člověk slyšel hrát z počítače hudbu, která se postupně přibližovala reálné hudbě atp. Jinak zrovna zde zmíněné textovky od Fuxoftu (Františka Fuky) byly parádní. Jeho Indiana Jonesové jsou legendární textovky.
@Crash (14.02.2017 19:14): Jo, měl jsem podobné pocity :D Zpočátku na to člověk kouká a netuší, k čemu to vlastně je. Proč tam není vpravo-v-bok, když tam je vlevo-v-bok? Až když jsem pochopil, že to je nástroj na výuku základů programování, mi to všechno začalo dávat smysl.

@Kwoky (14.02.2017 21:04): Jo, tenhle vtip patří do zlatého fondu xD
@Crash (14.02.2017 19:14): Prozření při algoritmizaci je první fáze. Druhá fáze je, když počítáš všechno od nuly :)

Manželka posílá programátora nakoupit. Kup deset rohlíků a když budou mít vejce, kup jich 30. Programátor přijde do obchodu a povídá: "Máte vejce ?" "Ano, máme" odpoví prodavačka. "30 rohlíků, prosím."
@ugraugra (14.02.2017 14:35): Ty složitější úlohy se mi už vůbec nevybavují, ale pamatuju si právě tu první hodinu, kdy učitel začal tím, že Karel umí jen "vlevo v bok", tak jakpak ho naučíme "vpravo v bok"? Čuměl jsem na něj jak idiot a říkal si, že ho to naučíme asi těžko, když je tak blbej. Načež nám byl samozřejmě nenásilnou formou vysvětlen cyklus s pevným počtem opakování tedy "opakuj 3x vlevo v bok" a bylo vymalováno. Byla to naprosto primitivní věc, ale tehdy to prozření a pochopení algoritmu na mě mělo dost zásadní vliv a i mnohem později, když jsem se někde ve svých programovacích pokusech zasekl a měl pocit, že to prostě nejde, tak jsem si vždycky vzpomněl, že Karel taky vpravo v bok neuměl, a že to určitě nějaké řešení mít bude.
@90210 (14.02.2017 13:33): S tím se nedá nesouhlasit, Fuka určitě neudělal "první hru v Československu", ale jeho tvorba je to nejstarší, co se dá momentálně sehnat a hrát. K těm hrám pro sálové počítače viz článek od Bedivera, se určitě dostat nedá a pro ty tři starší platformy VIC-20, ZX-81 a Atari 800, se mi nic vygooglit nepodařilo, i když emulátory na to existují. Předpokládám, že se tedy nic nedochovalo.

@Bedivere (13.02.2017 19:56): zkusím od něho něco najít, dík.

@Crash (14.02.2017 14:03): no výborně a co nejsložitějšího si naprogramoval? :)
@ugraugra (13.02.2017 18:39): Karel skutečně není hra, ale normálně se ve školách používal k základní výuce programování, moje první hodina informatiky ve škole byla právě s Karlem na IQ151. :)
Rozhodne jsou i starsi hry nez ty, ktere udelal Fuka. Fuka je ale narozdil od ostatnich archivoval a vzhledem k tomu, ze je to znama postavicka, tak rezonovaly nejvic, ale hlavne asi v Praze. IMHO mela vsechna mesta svy vlastni prukopniky a hry, ale celkovy resume je vzdy vyrazne pragocentricky, jak je to ostatne se vsim, takze je to vlastne docela logicky.

BTW jeste behem studia na VS jsem mel k teto tematice prezentaci na sjezdu soudobych historiku.
@ugraugra (13.02.2017 18:39): Tušil jsem že to asi nebude splňovat to co potřebuješ. Jinak můžu doporučit články od Jaroslava Švelcha, který se věnuje českým hrám z osmdesátých let. Napsal na toto téma i rozsáhlou disertační práci "Osmibitové poblouznění," kde je i seznam her z období před rokem 1989, ale nemá tam žádnou hru starší než 1984.
@Bedivere (13.02.2017 00:15): Hezký článek, přečetl jsem ho s chutí celý. Akorát mě trochu nebavilo, jak autor vzpomínal na "ty staré dobré časy" a kritizoval dnešek. Každopádně se tam hovoří opravdu o hrách pro sálové počítače (navíc těžko říct co všechno z toho se opravdu vyskytovalo u nás a o čem jen slyšel) a s nástupem PC (což mě zajímá nejvíc, protože pak je šance si to zahrát) to končí :( Takže nic moc použitelného pro moje záměry (chci si ty hry hlavně sám osahat).

Ještě se chystám přečíst krátké knihy od Fuky (k nalezení na jeho stránkách), ale ty se při rychlém projetí moc českým hrám nevěnují.

@účet smazán (13.02.2017 09:54): Haha, klidně se rozepiš, tyhle historky si vždy rád přečtu. Já už měl ve škole na střední normální Windows, takže nuda. PMD85 bych si hrozně rád osahal, nemá to někdo? :)

Karla85 už mám nastudovaného a i když to není úplně hra, tak o tom napíšu své dojmy. Celkově jsem vyhrabal pár hodně zajímavejch věcí, o kterých jsem původně psát nechtěl, ale asi udělám bonusový "neherní" článek, protože to fakt stojí za to.
V září 1989 nám v elektronickém kroužku dodali k dvoum PMD 85 2x Atari 130XL, to byly teprve pařby :) Jinak Karel 85 na PMD si pamatuju :) Dále mám ještě historku, kdy jeden kluk se k nám vetřel a byl naštvanej na jednu matikářku, poněvadž furt dostával od ní koule, tak napsal do Basicu - Bozka je kurva. Načež mu počítač odpověděl - syntax error, tak se ptal co to je a já mu řekl: jo, že máš pravdu :) konec nostalgického vzpomínání...
Tak se mi ten článek konečně povedlo najít. Je to ten soubor prehistorie her. Bohužel asi není nějaká šance, že by si to člověk mohl někde zahrát.

odkaz
@Bedivere (12.02.2017 18:10): Dobrý nález ! Byl jsem si téměř jistý, že někdo najde něco staršího a taky že ano :) Měl jsem více prozkoumat "Advanced search" na stránkách World of spectrum... Otázka ale je, jestli se to dá považovat za hru. Je to v podstatě vědomostní kvíz, kde hádáš kde na mapě se jaké město nachází. Je to hra nebo ne? Názory?

@Red (12.02.2017 17:27): Také jsem rád, že většinou je to ovládání popsáno na úvodní obrazovce. Shánět manuály k těmhle hrám (pokud nějaké někdy existovaly) by bylo komplikované.

@Indian (12.02.2017 21:35): Přesně tak. Rozhodl jsem se, že Epizodu 2 předělám na ZX Spectrum.

Jinak díky všem za ohlasy.
Aniž bych chtěl nějak snižovat úroveň článku, tohle číst nebudu. Historie her mě zajímá až od doby, kdy jsme měli doma první PC, což je cca 1994. 1984 je herní pravěk.
No teda, respekt. Tohle bych hrát nechtěl :) Moje nejstarší česká hra je asi Pampuch :D
V roce 1983 vyšla výuková hra Města, ale nevím jestli se dá počítat mezi hry. Pamatuji si článek co se zmiňoval o hrách z doby starší než osmdesátá léta, ale nemůžu ho najít. Byla tam byla nějaká multiplayerová hra se zombíky. Ještě to zkusím najít, jinak dobrý článek, těším se na další pokračování.
Příjemné čtení. Já s 486 jsem logicky hrál jako první Belegost.

Obojí vypadá překvapivě jednoduše na ovládání. Přeci jen příkazy v Pokladu znáš, v některých jiných nejen adventurách sis je musel vymyslet a chyběl ti třeba jen člen a měl jsi smůlu...i když třeba to bylo někde v manualu mimo hru:)
Pěkný výzkum, muselo to dát práci!
Belegost jsem tenkrát chvíli hrál, alemoc daleko jsem nedošel, prostě holt jsem přinesl diskety s jinýma hrama a nešlo odolat :) Naopak paradoxně na osmibitech (měl jsem tedy Didaktik Gama) jsem snad žádnou CZ/SK hru neměl a to dokonce ani of Fuxoftu.