Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Mafia: Definitive Edition

  • PC 70
2K se rozhodli vzít ve svý době nadčasovou Mafii z roku 2002 a vydat ji znovu v roce 2020 ve verzi a kvalitě her někdy z roku 2012. A českej soundtrack je mimochodem strašnej.
-23 +4 −27

Avowed

  • PC 70
Hru jsem koupil a nainstaloval asi den po vydání. Dohrát hru včetně skoro všech vedlejších questů (vyjma dvou, v jednom případě jsem se moc rychle posunul v příběhu a ve druhém jsem quest rozehrál tak, že měl jen jeden možný konec, který se mi nelíbil) mi zabralo necelých 63 hodin. Moje pocity z hry jsou rozporuplné, ale rozhodně nechápu ten hype, který to mělo hned po vydání.

Kdysi jsem napsal o The Outer Worlds, že je to jedna z nejslabších her, které jsem kdy dohrál do konce. Byť je Avowed z úplně jiného žánru, podobnost práve s The Outer Worlds je značná. Ale objektivně je Avowed o něco lepší.

Za celou dobu mi hra ani jednou nespadla, ani jsem nenarazil na žádný bug, který by mi třeba znemožnil pokračovat v příběhu. Po technické stránce jsem se akorát občas potýkal s problémy se sbíráním předmětů (spíše výjimečně) a jednou jsem se glitchnul do textury (de facto svojí vinou, když jsem se snažil proskákat zkratkou). Z tohohle pohledu bylo docela příjemné hrát po delší době hru, která je hned v den vydání v takovém technickém stavu, že je de facto bez bugů. Ale je teda smutný, že je to v dnešní době něco, co vůbec stojí za vypíchnutí.

S AI už to bylo trochu slabší. Během bojů se nepřátelé občas prostě jakoby zasekli na místě a přestali bojovat, čímž se z nich stal snadný terč. Některé bojové dovednosti fungovaly zvláštně, tam už bych nějaké bugy asi našel (tedy jestli to nebyl záměr a pokud ano, tak díky, nechci).

Co mě sralo neskutečně byly běžný NPCčka. Svět se jmenuje The Living Lands a paradoxně aby člověk nějaký Living NPCčko pohledal. V tomhle smyslu se hra nachází na úrovni her nejméně o 10, spíš 15 let starších. Drtivá většina "neherních" NPC (= ten komparz, se kterým nemůžete nijak interagovat) jen tupě sedí nebo stojí (mnohdy i na nelogickým) místě a tupě čumí před sebe. Maximum, co jsem zaznamenal, byla (velmi špatná) animace zametání koštětem na místě. Hned na kraji prvního města jsem z tohohle měl velmi nepříjemný flashbacky právě s The Outer Worlds.

Hrál a dohrál jsem oba díly Pillars of Eternity a přiznám se, že si nepamatuju tvorbu postavy, ani velikost družiny. Nicméně tvorba postavy mě v Avowed nijak zvlášť neoslovila. Sice můžete být klidně válečník, který metá firebally, ale pro mě tahle volnost bez nutnosti specializace paradoxně ubírá trochu z kouzla starých RPGček. Co mě vyloženě mrzelo, že si nemůžete udělat klsický rogue build, který by vám dával výhodu v podobě páčení zámků a odstraňování pastí. Tyhle schopnosti máte totiž automaticky, bez ohledu na build.

Rekrutovatelný NPCčka taky nejsou žádná sláva. Je jich málo a rekrutujete je automaticky příběhem. Nejste vůbec postaveni před žádnou volbu koho rekrutovat a koho ne z důvodu nějakých přesvědčení. Pouze se rozhodujete, která NPC si vezmete s sebou a která necháte v táboře. Přičemž nejde s sebou NPCčka nevzít. Některé navíc mají zvláštní schopnosti, které vám umožňují dostávat se do skrytých lokalit, přičemž v jednom případě tu schopnost nedokážete sami nahradit. Pokud chcete pořádně prozkoumávat mapu, tak od jisté chvíle máte de facto jedno NPCčko dané.

Příběh sám o sobě neurazí, nenadchne. Prozkoumávání světa je docela zábavné, byť umístění některých itemů, zejména truhel není moc logické (opět podobnost s The Outer Worlds). Na druhou stranu možnost skákat po střechách a občas najít nějakou cetku v ptačím hnízdu byla docela příjemným zpestřením běžného prozkoumávání světů.

Graficky mi hra přišla taky v pohodě. Mizerná ale byla optimalizace pro rozlišení v poměru 32:9. Smutný je to zejména proto, že se autoři vyloženě chlubí podporou 21:9, přičemž až do teď jsem neměl problém s žádnou hrou, která neuváděla ani podporu 21:9. V mým případě se ta bídná optimalizace projevovala efektem "rybího oka" u stojících postav, které stály pár metrů předemnou. Když jsem se k nim otočil bokem, začal se naprosto nesmyslně měnit perspektiva a najednou to vypadalo, že nestojí pět metrů přede mnou, ale jsou nalepení těsně na mě. Žádný nastavení FOV ten problém nebylo schopný vyřešit.

Sečteno podtrženo, je to docela zábavný, ale je dost odvážný nazývat to AAA titulem. Je to ve skrze průměrná hra, přičemž nastavená cenovka při vydání (69,99 € standard edice) rozhodně neodpovídá kvalitě. Doporučuju si zatím zahrát něco jinýho a počkat, až bude hra ve slevách. Nebo mrknout na Game Pass.
+16

Marvel Heroes

  • PC 65
Svým způsobem se jedná o další nudné MMORPG postavené na free to play modelu. Oceňuji však snahu odlišit se tématem, byť na někoho může snaha o svezení se na vlně zájmu o Avengery a další superakčňáky v posledních letech působit lacině.
Co oceňuji jsou příběhová "videa" v komiksovém podání, včetně charakteristického humoru. Přesto však nemůžu dát víc než 65 % - takových her jsou nyní na trhu spousty a herní systém ničím nevyniká (ani neurazí).
+7

Empire of Sin

  • PC 65
Koupeno pár dní po vydání (verze se všemi DLC). Zatím odehráno nějakých 10+ hodin a odemčeno 30 % achievmentů. Zatím jsem si na hru neudělal úplně jednoznačný názor, mám spíš jednotlivé poznatky.

Koncept hry mi přijde zajímavý. Kdo by i nechtěl zahrát na skutečného mafiánského bosse a ovládnout město? Horší je to ale se zpracováním. Herní mapa se skládá z několika čtvrtí. Z herního dojmu pak ubírá skutečnost, že v každé takové čtvrtí těžce převládají budovy využitelné pro mafiánské aktivity (bary, palírny, casina, bordely) nad všemi ostatními budovami. Každá čtvrť je takové malé Las Vegas. Až z toho máte pocit, že ve městě vůbec nežijí normální lidé.

Ani této hře se nevyhnuly bugy při spuštění. Občas vám některý z gangsterů umře, aby záhadně okamžitě vstal z mrtvých. Koukáte pak celý boj na jeho mrtvolu, ale zároveň ovládáte jeho samopal, který se samotný vznáší ve vzduchu. Jakmile boj skončí, gangster vstanu z mrtvých doopravdy.

Dále, složitost. Ve hře je spousta různých statistik a možností. Zdaleka ne všechny jsou ale v herním tutorialu dobře vysvětleny. Osobně tedy doporučuji začít hru na nejnižší obtížnost a na první pokus si hru důkladně osahat. Některý mechaniky totiž objevíte až po několika hodinách hraní.

A na závěr nevyváženost ekonomiky. Hra se na jednu stranu snaží plus mínus reálně vzhledem k době řešit příjmy a výdaje všech barů a casin, které ovládáte (jednotky až stovky dolarů), aby vás následně stálo stovky a tisíce dolarů koupit si lékarničku, nebo granát.

I přes všechno negativní, co jsem napsal, hru stále považuji za zábavnou. Jen bych asi doporučoval s pořízením počkat až spadne cena, vyjdou nějaké patche, dojde k opravě bugů a snad i k lepšímu vyvážení ekonomiky.

Pro: koncept

Proti: bugy; mapa města; složitost; nevyváženost ekonomiky

+16

Watch Dogs

  • PC 60
Mé dojmy v podstatě vystihují Pride4U, AppleCore i Solidor. Já jen dodám, že mě trochu děsí neligočnost některých věcí. Hra, která chce být realistická, má spoustu věcí vymyšlených zcela nelogicky jen proto, aby mohli tvořit logické hádanky - typicky přístupové cesty na některá místa (nejčastěji věže ctOS), která by v reálu měla být dobře dostupná. Ve hře zjistíte, že k nim vlastně nevedou dveře a normální přístupová cesta, ale pouze ta "neoficiální," ke které máte přístup pouze vy. Občas se ptám, jak by se k té věži dostal údržbář, pokud by nechtěl skákat přes střechu...

Pro: Skvělá hra v roce 2010!

Proti: ...vyšla až v roce 2014...

+7 +10 −3

A Plague Tale: Innocence

  • PC 60
Upřímně, nechápu, z čeho jsou všichni tak nadšení. OK, ano, zpracování je líbivý, snad i kvalitní. Příběh je ale pitomoučkej jak přidušený štěně, celá hra je neskutečně koridorová, takže na vlastní volbu můžete de facto zapomenout, a k tomu všemu jsou všude blikající, svítící a bílou barvu označený nápovědy pro retardy. Asi kdybyste se v tom koridoru ztratili. Koupeno v akci za 13 €, odehraný asi 2,5 hodiny a už teď je mi líto peněz.

Pro: grafika, zpracování

Proti: koridorovka, všude nápovědy pro malý děti

-2 +12 −14

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 60
Proč? Prostě proč? Proč ještě v roce 2019 vznikají tupý repetitivní koridorovky? Jako nechápejte mě špatně, značku STAR WARS mám rád, ale to do psí díry nemůže z tohohle světa vzniknout jedna jediná pořádná open world hra? Nejvíc se tomu blíží P2W MMORPG Star Wars: The Old Republic a to je dost smutek.

Že to bude průser jsem věděl hned po spuštění, když mě hra upozornila, že si jí nejvíc užiju s ovladačem. Že to ale ve finále bude samý hopsání a běhání uzoučkym koridorem (a to ještě díky nepřesnosti ovládání s řadou neúspěšných pokusů o různý přeskoky), to mě nenapadlo. Co mě ale vytočilo do běla a ve finále donutilo po asi osmi hodinách hru prostě vypnout a odinstalovat, je celkovej koncept, kdy vás hra nutí se do některých lokací vracet třeba i třikrát, přičemž se samozřejmě respawnují nepřátelé, takže jedete ty stejný souboje stále dokola. Pro mě je to dost zoufalej pokus jak natáhnout herní dobu.

Jasně, je to moje chyba. Neměl jsem hned skočit na podzimní výprodej na steamu a měl jsme si tu hru nejdřív proklepnout. Ale celkově je to dost škoda. Hra jinak vypadá hezky, příběh by taky nemusel bejt uplně marnej (odehráno nějakejch 8+ hodin, takže nechci úplně soudit), ale ten gameplay je jak z roku 2000. Bez googlení bych si tipnul, že je to zase port z konzole. Proč nám PCčkářům tohle dělaj. :(
+6 +14 −8

The Outer Worlds

  • PC 60
Dohrál jsem celou hru včetně obou DLC. S každou další odehranou hodinou mě ta hra srala víc a víc. Je to jedna z nejslabších her, které jsem dohrál dokonce. Pojďme si říct proč.

Recenze jedním slovem pro ultra-líný čtenáře: Nedodělaný.

Krátká recenze pro líný čtenáře: Představte si vykradačku Fallouta, u které si někdy ve stadiu betaverze tvůrci řeknou "je to sice sračka, ale reklama se na to udělá tak jako tak a lidi to stejně koupěj" a s touhle premisou prostě jen poladí bugy a hru vydají jako hotovou.

A teď si pojďme říct, co mě na tom tak strašně sere. Vůbec by mi nevadilo, že je to vykradačka Fallouta, protože Fallouta mám rád. Ale tahle vykradačka je odfláknutá, bez jakýkoli invence a čehokoli navíc. Snad jediná věc navíc jsou NPC parťáci. Ale teda všichni do jednoho mi byli protivný. Bral jsem je sebou jen proto, že mi zvyšovali užitečný skilly.

Opakovaně říkám, že mi to přijde nedodělaný. Je na místě vysvětlit, proč si to myslím.

1. Svět a NPC jsou mrtvý. Většina NPC, na který narazíte, bude jen sedět nebo stát na místě a tupě civět do zdi. Většina přestřelek, do kterých se dostanete, bude jak přes kopírák. NPC budou na nějakém místě, kterým vede nejkratší cesta (ano, většině přestřelek se můžete vyhnout tím, že to prostě obejdete). To místo nebude ničím zajímavé. Pro NPC ve většině případů nebude vůbec žádný důvod tam být. Takže kolem cesty vývojáři rozhází bedny, aby vytvořili iluzi, že se zrovínka převrhla nějaká zásilka a NPC si přišla prohlédnout, co se děje. A tohle potkáte u cesty každých 100 metrů. Vývojáři se ani nesnaží předstírat nějakou simulaci života.

2. Absence humoru - jeden z důvodů, proč je série Fallout tak úspěšná, je humor. Tady žádnej humor nečekejte. Občas je někde nějakej chabej, až trapnej pokus o humor, ale zábava vás opravdu nečeká.

3. Bugy - ačkoli byla hra vydaná před dvěma lety, tak se vývojáři neobtěžovali pořádným testováním a člověk i dnes narazí na bugy. Není to nic strašnýho, nestalo se mi třeba, že bych kvůli bugu nemohl dokončit quest, ale rozhodně to kazí už tak mizerný dojem.

4. Kopírka Falloutu bez vlastní fantazie - tak třeba v každým druhým kanclu je počítač, který můžete hackovat a přečíst si na něm třeba poštu majitele. Kde jsem to jen viděl?

5. Odfláknutej level design - to si takhle jdete ukrást věci do výlohy a když prolezete dírou ve zdi po výbuchu, tak zjistíte, že k té výloze nevede žádná chodba, žádné dveře, prostě žádný normální přístup. Jak se kurva do té výlohy ty věci dostaly? Když si začnete víc všímat okolí, zjistíte, že spousta uspořádání, chodeb atd. prostě nedává smysl.

6. Nízká variabilita vybavení - opět to navozuje dojem betaverze. Ve hře je jen pár zbraní a zbrojí, které vypadají pořád stejně, jen se liší svými parametry podle toho, v jaké fázi hry je najdete (podle jejich levelu). Maličko to zachraňuje pár unikátních kousků, ale těch není moc.

7. Level cap - základní hra má level cap 30, s jedním DLC se posune na lvl cap 33 a s oběma DLC na lvl cap 36. A je to trestuhodně málo. Už během hraní prvního DLC jsem byl na maximálním lvl, takže jsem nezískával žádné nové zkušenosti. Zrovna tak jsem měl nejlepší možné vybavení, s kterým jsem hru v pohodě dohrál do konce. Jakákoli radost z nového tak úplně pominula. V téhle fázi už jsem to jenom chtěl mít za sebou.

Asi bych mohl ještě dlouho pokračovat, ale nechce se mi. Přijde mi, že jsem téhle sračce věnoval už teď mnohem víc času, než si zasloužila. Nejsmutnější na tom je, že i přes to, že se jedná o vykradačku Falloutu, tak je ten koncept fajn a mohla to být zábavná hra. Ale vývojáři by tomu museli dát víc času a práce.

Pro: koncept

Proti: nedotažený, mrtvej svět, absence humoru, budy, level design, kopírka bez fantazie

+24

Chernobylite

  • PC 60
Zase budu ten zlej, ale co nadělám.

Odehráno necelých 13 hodin, 10 dní in-game. A už mě to prostě nebaví. Ale ať teď nejsem jenom kyselej, tak si pojďme říct nejdřív kladný stránky.

Koncept není úplně blbej. Budujete si vlastní základnu, je tu prvek craftění, sbírání surovin. Prostě to, co znáte ze všech možnejch survival her. Pro mě asi nejzábavnější prvek týhle hry, Samotný chození na miste do různejch lokací mi ze všeho nejvíc připomíná online střílečku Escape from Tarkov. 

No a teď k té kritice. Předně musím říct, že nejsem fanoušek hororového žánru. Rozuměj, nevaděj mi monstra na každým kroku, ale vůči různýmu strašení a lekačkám jsem v lepším případě imunní, v horším se jim rovnou směju. Mám to tak i s filmy.

Po hře jsem pokukoval delší dobu s nostalgií v oku po sérii S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl a i když jsem z recenzí a videí pochopil, že se ta hra dost liší, tak jsem přeci jen trochu doufal ve větší podobnost. Dlouho jsem váhal, jestli hru vůbec kupovat. Když mě ale s kombinací vánočního kupónu a slev na Epic Games vyšla cca na dvě kila, řekl jsem si, že tomu dám šanci.

Tady mě nasrali vývojáři, protože se vzápětí ukázalo, že verze na Epic Games je úplně jiná, mnohem starší, než verze na Steamu. Moc nerozumím tomu proč. Když jsem se vývojářů ptal, odpověděli jen, že verze na Epic jim trvá déle, než čekali, ale že jí vydaj do konce ledna. Neznám podmínky jednotlivých platforem, tak neumím posoudit, proč ty verze nemůžou být stejné se Steamem, každopádně do konce ledna zbývají tři dny a update na EG žádný nebyl.

No a teď co mě sere na hře, je toho dost.

- Repetitivnost: Pořád lízt do cca pěti stejnejch lokací je prostě otravný. Je mi úplně jedno, jak hezký a reálný jsou. Jsou celkem malý a rychle se okoukaj.

- Skrytý časovač misí: Nevím přesně, kolik je to času, ale když jste na mapě dlouho, objeví se tajemný hunter, který vás chce zabít. Není to problém, stačí se dobře schovat a počkat, hunter zase zmizí. Ale je to otravný. Když chcete je v režimu stealth a nepřátelské NPC v tichosti omráčit, abyste si dostali do všech lokací, tak to chvíli trvá. A když vás pak vyruší tahle hovadina, tak to akorát otravuje a zdržuje.

- Skripty: Zapomeňte na AI. Všechno je postaveno na skriptech a bije to do očí. Každá hlídka chodí pořád přesně tu samou trasu. Každá událost se spouští přesně ve chvíli, kdy dosáhnete určitýho bodu. Bleh.

- Psychika: Hra si hraje na to, že krom zdraví fyzického, máte taky ukazatel zdraví psychického. Zabít nepřítele zhoršuje psychické zdraví, vypít flašku vodku naopak pomáhá. Chtěl bych říct zajímavý, ale spíš debilní a otravný. Tak tam nedávejte vole vůbec střelný zbraně a pojměte to rovnou jako stealth.

- Nesympatický NPC: Všechny NPC do jednoho jsou banda nesympatickejch vyšinutejch magorů, který bych s chutí zapálil. Včetně hlavní hrdinky. Snad jedinej normálně člověk je zdánlivě vyšinutej magor, kterej vás nahání. Nemůžu se s nim nějak domluvit a vyhladit všechny ostatní? Nemůžu hrát za něj?

- Příběh: Celá Tatjana je tak strašně otravná ženská, že je mi příběh úplně u prdele, videa s ní přeskakuju, je mi uplně jedno, co s tou krávou bude, hlavně ať už se mi neobjevuje ve snech!

- GUI: Ovládání inventáře a base buildingu je doslova na pěst.

Sečteno podtrženo, ta hra neni pro každýho. Někomu asi sedne, ale rozhodně to neni mainstream. Než se do toho pustíte, nakoukejte nějaký ingame videa a streamy.

Pro: koncept, base building, crafting

Proti: repetitivnost, skripty, nesympatický NPC včetně hlavní postavy, GUI

+14 +15 −1

Jagged Alliance: Rage!

  • PC 55
Tak mi to nedalo a i přesto, že hra měla spíše negativní recenze, tak jsem ji koupil a zkusil. Long story short - hra není špatná, ale není zdaleka tak dobrá a zábavná, jako původní Jagged Alliance a navíc i téměř rok po vydání obsahuje bugy.

Příběh je jednoduchý, až přiblblý. Herní čas je poměrně krátký. Neexistuje žádné levelování postav. Každá postava má nějakou speciální vlastnost a zhruba dvě třetiny hry odehrajete pouze s dvěma postavami, které si zvolíte na začátku. Později si k nim můžete přibrat ještě jednu a tím to končí.

Závěr hry je relativně jednoduchá, nezáživná mise. Doporučuji vzít si s sebou gumovou kačenku. Celkově jsem snad na jediné misi zakysl a to bylo někdy uprostřed hry.

Jako samostatná indie hra by to nebylo špatné, jako nástupce legendy je to bída.

Pro: vážně nemůžu na nic přijít

Proti: bugy; jednoduchý příběh; krátký herní čas

+12

Middle-earth: Shadow of Mordor

  • PC 50
Nainstalováno, odehrána asi hodina, odinstalováno. Prostě ne. To konzolový ovládání na PC je zkrátka peklo.
-14 +9 −23

Broken Roads

  • PC 50
Přirovnávat Broken Roads k hrám jako Fallout nebo Wasteland je od autorů velká drzost.
- příběh je stupidní a popravdě, jakmile se dostanete do prvního města, tak z hlediska příběhu vlastně nemáte důvod pokračovat
- jednotlivé mapy jsou směšně maličké
- rozhovory jsou nezáživné, lineární, bez humoru
- celkové možnosti činností ve hře jsou velmi omezené
- inventář je doslova primitivní
- možnosti vybavení jsou směšné (jedna pistol ve čtyřech verzích, jeden revolver ve čtyřech verzích, atd.)

Jediné plusy hry jsou vizuál a soundtrack. Celkově je drzost vydávat to za plnou hru, když něco taky primitivního, jako keybindings má přijít až s druhým(!) patchem. Je to prostě nedovařenej early access, ve kterým to mělo zůstat ještě třeba rok intezivního vývoje. Škoda, potenciál to mělo, ale dohrávat už to nebudu.
+9

Disco Elysium

  • PC 30
Nechal jsem se zlákat pár recenzemi a hodnoceními, které hru vychválili a zařadili mezi RPG. Tak prosím pěkně, o žádné RPG se nejedná ani náhodou. Je to adventura s pár prvky RPG. Na základě recenzí a hodnocení jsem se na to těšil, vyplázl za to skoro litr, nainstaloval a během cca 3 hodiny zjistil, že je to utahaná adventura, která mě ani trošku nebaví.

Ano, moje chyba, asi jsem si těch recenzí měl přečíst víc. Konec konců, proto píšu tento komentář, aby se nějaký jiný fanda RPG nemusel zbytečně spálit.
-4 +19 −23