Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Teda, tahle hra je víc nástupce System Shocku, než Bioshock. Což furt posiluje moje přesvědčení, že Bioshock nikdy neměl být FPS, protože se v něm tlučou mechaniky s atmosférou a objevování příběhu s rychlou akcí. Á propos, ten sokoban na patře s opravováním výtahu mi dal docela zabrat. Doufám že další hádanky budou alespoň takhle těžké.
@Isair (25.09.2020 03:58): Osobne som bol voči beamdog remasterom tiež skeptický, hlavne keď som čítal o bugoch a nekvalitnom a nikým nežiadanom novom obsahu, ale po zahratí BG: EE ruku na srdce - áno, obsah navyše nie je dobrý, ale dá sa vynechať, bugy boli medzitým už opravené alebo som si ich nevšimol a niektoré veci z dvojky ako pauza v inventári, zvýraznenie predmetov na mape a podobné maličkosti som uvítal, takže za mňa - ak hrať tieto hry znova, tak asi v tej EE edícii. Hoci z pohľadu mňa ako hráča, ktorý hral pôvodné verzie xkrát, nebol žiaden remaster potrebný.

Tak ja nepopieram, že ak by som sa "obetoval" tak by som tie staršie hry vedel hrať aj v rámci ich interfacu a ovládania, ale čím som starší, tým je čas vzácnejší a takéto zaučenie, či pripomenutie fungovania niektorých hier žerie čas a niekedy trvá, kým príde tá fáza, kedy sa začnem baviť. A ako som písal, skoro pri každej hre, ktorú by som nainštaloval, stoja v danom žánre aspoň tri ďalšie, ktoré by som mohol nainštalovať miesto nej.

Súhlasím s tým, že niektoré remaky sú z pohľadu hráča a hrateľnosti zbytočné, kde sa v podstate remasteruje novší diel, ktorý je relatívne moderný a stále ľahšie ovládatelný ako jeho predchodcovia. Na jednej strane chápem ten marketing, že zvyčajne sa snažia remasterov najpopulárnejší diel série, ktorý býva častokrát jeden z tých novších, keďže ľudská pamäť je krátkodobejšia, než sme ochotní priznať. Ale je jasné, že je to zbytočné, bez ohľadu na to ako neslávne dopadol remake tretieho Warcraftu, je pravda, že remake prvého aj druhého by som si rád zahral, hoci som ich koncom 90. rokov hrával obidva, aj keď hlavne dvojku.

Tak o prvkoch, ktoré mi vadia na súčasných AAA hrách, by som sa vedel rozprávať dlho (myslím, že najviac mi vadia všadeprítomné nepodstatné a okrem achievementov a občasnej zbrane nič nedávajúce collectibles a prázdne open worldy, ktoré sú open worldami len preto, aby boli open worldy), ale mám pocit, že tie svetlé výnimky sa dajú nájsť vždy. Tiež veľmi nesledujem hollywoodsku produkciu pre jej povrchnosť a predvídateľnosť, ale občas sa výnimočne nájde niečo, kde si uvedomím, že som sa vlastne bavil, hoci z toho nemám zážitok, ktorý by som si odniesol a ešte naň dlho spomínal. Ale myslím si, že AAA hry sú stále rôznorodejšie než tie hollywoodske filmy - zabavil som sa pri spomínanom Resident Evil 2 remake, Doom z 2016 bola extrémne a pre mňa až prekvapivo zábavná akčná hra a Witcher 3 je pre mňa asi najlepšou hrou, ktorú som hral za posledných minimálne 5 rokov, asi aj viac. A to som za tých 5 rokov prešiel asi 250 hier. :)
@Tulareanus (25.09.2020 03:45): Tak samozřejmě, jak jsem psal, neznamená to, že když vidím nějaký remake, že jej ihned nekompromisně zavrhuji, vždy si zvážím, co přináší a jestli mi stojí za to jej upřednostnit před originálem. Ale v 90% případů (dle mé zkušenosti) se to nestává a originál mi přijde vždy o něco lepší, než nějaké naleštěné a někdy i zjednodušené cosi, třebas i se špatnými game designovými rozhodnutími. Možná ještě hůře na tom bývají remastery než remaky, které toho mnohdy příliš nepřináší a to co fungovalo v původních verzích rozbijí či zohaví, či jsou prostě jen zbytečné (viz. remastery Baldurů).
A nadto mají původní hry většinou pořád blíže k původně zamýšlenému zážitku, než nějaký remake, který mnohdy není tvořen ani původním vývojářským studiem.

V ovládání mě některé starší kousky, které jsem hrával až zpětně docela vycepovaly, dříve jsem byl rozmazlenější, dneska už skousnu kde co, což samozřejmě neznamená, že taky neupřednostňuji point and click před parserem, ale zase jsem pochopil i zastánce parseru, protože to vážně dost rapidně ovlivňuje i samozný gameplay a dává hře mnoho dalších možností. Ale ten parser byl zrovna špatný příklad, u těch strategií ten posun v ovládání vynikne třebas více a takové šílenosti jako první Warcraft 1 jsem sice schopen dohrát a užít si, ale že bych to ovládání neproklínal, se říci nedá, ale zase neodradí, byť tomu kdysi bývalo naopak. Určitě jde o to, jak moc si zvykneš a kolik opravdu starých her dohraješ a pak ti to ani nepřijde, ale samozřejmě chápu, že to drtivou většinu hráčů dokáže odradit, ale je to mnohdy škoda (u podobných her by třebas zrovna mohl být na místě ten remake/remaster, ale těch, kde je to opravdu potřeba se většinou nedočkáme... viz. Warcraft 1 remake bych bral hned, stačilo by mi pouze upravit ovládání po vzoru Warcrafta 2, víc bych nepotřeboval).

No těch výjimek typu Dark Souls je však imo naprosto minimum.

Samozřejmě též střídám žánry podle aktuální nálady, ale k tomu AAA tituly vážně potřeba nejsou :).
AAA tituly beru jako takové ty typické Hollywoodské popcornové kino velkofilmy (když už jsme u té analogie s filmy:)), ty též nevyhledávám (byť se jim taky někdy nevyhnu, ale ty dvě hoďky u toho ještě strávit dokáži, u hry je to horší) a přesto mám spoustu jiných variant.
Nechci aby to znělo nějak elitářsky, nemusí se jednat nutně o kdovíjak hluboké, zahloubané tituly (což mimochodem ani ty indie často nejsou, tam je ten rozsah už tak veliký, že si vybereš v podstatě cokoliv), ale zároveň zkrátka nemám rád některé ty prvky, které se asi staly tak masově oblíbenými... nevím, snažil jsem se, ale prostě mi to často nesedne (neříkám, že je to bezvýjimečné, nadto u filmů asi méně než u her, což je asi dáno i jejich délkou a možná i o trochu větší rozmanitostí). Ale vyloženě třebas nemůžu Marvelovské a podobně laděné filmy a jejich popularitu popravdě nechápu (nebo resp. vzhledem k tomu co je obecně masově populární asi chápu, ale podivuji se nad tím:)).
@Isair (25.09.2020 03:33): Tak jasné, z historického kontextu to je zaujímavé. U mňa však prvá otázka, ktorú si vždy pokladám je, či sa bavím. Viem, že to je veľmi individuálne. Ale osobne mám rád ak sú zážitky intezívne, to znamená aj aký to má pacing. Zároveň originálny kontext, v ktorom hra vznikala nemusí samozrejme znamenať, že tak si to autori predstavovali, videl som viacero rozhovorov s pôvodnými ľuďmi z black isle alebo westwoodu, kde vo viacerých prípadoch hovorili o tom, že niektoré mechanizmy a implementované scény boli predovšetkým dielom technologických limitov a časových kompromisov. Nevravím, že sa nepodarili a že sa tie obmedzenia nedejú aj dnes, ale minimálne tie technologické limity už nie sú také veľké. NIekedy dokonca autori priznali, že sú prekvapení, že sa to stalo kultovým, lebo retrospektívne by si to teda nekúpili. Teraz si ale ani za nič na svete neviem spomenúť, ktorí dvaja známi tvorcovia to spomenuli v spoločnom rozhovore ohľadom hry z 90. rokov.

Ďalšia vec je asi aj ovládanie, adventúry zo začiatku 90. rokov sa mi hrajú stále dobre, lebo som stále zvyknutý na point and click ovládanie a veľa sa tam nezmenilo. Ale parser a niektoré krkolomne prekombinované ovládania starších rpg a stratégii, to je už pre mňa niekedy viac škody ako úžitku. Mnohé hry to u mňa majú o to ťažšie, že mám tých hier na čakačke tak veľa. A to mám na mysli len hry ktoré vlastním, nie to ešte také, ktoré nemám a chcel by som. Je to v podstate tvrdá konkurencia, až na výnimky za každou hrou, ktorá by bola problematická stoja aspoň tri také, kde nie je napr. problém so spustením alebo intuitívnym user interfacom alebo bez dead endov, do ktorých sa človek môže dostať bez toho, aby to v danom momente zistili (osobne to považujem za veľmi zlú mechaniku v niektorých starých hrách).

I tak si nemyslím, že všetky AAA hry sú ako popisuješ, viď napr. souls hry. Zároveň pristupujem k hrám a herným žánrom podobne ako k filmom - niekedy mám chuť si dať po sebe dve komorné konverzačné indie drámy, ale potom mám chuť na zmenu a skončí to pri dokumentárnom filme alebo pri absurdnej britskej komédii. A od absurdnej britskej komédie neočakávam takú náročnosť alebo nutnosť pozornosti ako pri predošlých menovaných. A tak je to aj s AAA nezávislými hrami. No sa samozrejme vždy je to individuálne, resp. dá sa to aplikovať na sériu alebo herné štúdio.
@Tulareanus (25.09.2020 03:26): "Prišlo mi to ako cover verzia, ktorá bola decentne zahraná, ale vlastne nepriniesla nič zaujímavé a sebe vlastné na to, aby sa na ňu na rozdiel od originálu nezabudlo."

Naprosto trefně napsáno:).


Já rád hraji originální verze i třebas z toho důvodu, abych si vyzkoušel, jak byly originálně zamýšlené, abych viděl ten historický vývoj a kontext. A samozřejmě, to je i moje úchylka, holt si libuji v retru. Ale samozřejmě nepohrdnu i kvalitním remakem (kór když není zbytí). Třebas takový Tomb Raider: Anniversary vždy budu upřednostňovat před prvním dílem, stejně jako třebas nedám dopustit na HD remaky Serious Samů. Ale jinač mě tohle remakové a remasterové šílenství spíše míjí a v 90% případů sáhnu raději po originálu.

Tak ono nejde jen o obtížnost jako takovou (i když samozřejmě i ta je v tom zahrnuta) jako celkové kladení určitých nároků na hráče, kdy AAA tituly začaly hráče považovat asi za idioty (možná s výjimkou těch Dark Souls) a proto jim vše servírují pod nos, bez nutnosti se jakkoliv snažit, je to samozřejmě mnohem komplexnější problematika než by se dala popsat v jedné větě, ale asi víš, co tím mám na mysli a co mi na AAA titulech začalo zhruba od roku 2006/7 tak vadit.
@Isair (25.09.2020 03:15): Hej poznám ten pocit, stal sa mi to aj pri nejakých AGS adventúrach, že hra vo svojej podstate fungovala, ale chýbalo tam to "niečo" čo robilo tie staré vzory jedinečným. Prišlo mi to ako cover verzia, ktorá bola decentne zahraná, ale vlastne nepriniesla nič zaujímavé a sebe vlastné na to, aby sa na ňu na rozdiel od originálu nezabudlo.

Tak ja som práve originál RE 2 (A ani jednotku) nechcel hrať kvôli pre mňa nepríjemnému ovládaniu a statickým kamerám v rohoch, kde vojdeš do miestnosti vpravo a do druhej prichádzať z vrchu a úplne inak otočený. Čo je v prostredí, kde sa skrývaš/utekáš nepriateľom ešte mätúce. Navyše mám pocit po tom ako nejak po roku 2000 začala klesať náročnosť kladená na hráča, tak nejak cca v období po tom ako začali masívnejšie crowdfundingy (cca 2012+), tak tá jednoduchá náročnosť je predovšetkým v AAA oblasti a tej A/B tesne pod tým. Nemyslím teraz len na rogue-like a rogue-lite, ktoré mám niektoré veľmi rád (napr. Darkest Dungeon), ale mám pocit, že určitú výzvovosť zapracovalo práve ako vedľajší efekt boomu rogue-niečo hier viacero iných titulov. Osobne mám rád, keď sú hry zaujímavou výzvou, ktorú vedia atraktívnymi mechanizmami nastaviť a nie len ťažké pre to, aby boli ťažké alebo aby vyplnili vatou priestor. V podstate za to, že sa musím viac snažiť chcem od hry dostať niečo naspäť - či už materiálnu/skúsenostnú odmenu v hre, odokrytie príbehu/lore alebo satisfakciu v podobe parádneho priebehu náročného využitia mechaník. To posledné som zažíval práve v Darkest Dungeon alebo Dark Souls, ktoré samozrejme nie je indie. :)
Pixel Art mám tiež stále rád. Inak vec, ktorú si všímam a robí osobne mne častokrát problém alebo "v hlave smútok" z nejakej hry je to, že sa stretávam s tým, že buď má hra extra zábavné mechanizmy alebo má naopak zábavný príbeh a postavy, na ktoré je človek zvedavý, ale málokedy má na vysokej úrovni obidvoje.
@Tulareanus (25.09.2020 03:05): S druhým odstavcem naprostý souhlas a je to i jeden z důvodů, proč mám indie sféru tak rád, že i nějakým sobě vlastním způsobem osvěží to staré...
Na druhou stranu jsou i případy, kdy se jim nepodaří zachytit tu podstatu, proč byly ty opravdu staré hry tak dobré a tak i zahrání té opravdu staré hry, působí mnohdy jako balzám na duši:)... holt se to samozřejmě liší případ od případu, ale rozhodně souhlas.

Zrovna remake Resident Evil bych si klidně zahrál, ale to platí možná ještě více o originálu (který je bohužel dnes už hůře sehnatelný).
Pro mě ale důležitou, resp. nejdůležitější roli hraje hratelnost či určitá řekněme nekompromisnost, kterou se právě ty staré hry vyznačují, čili jakkoliv si mnohdy v novějších hrách užívám setting a třebas i určitou estetiku či grafiku (byť jsem jeden z těch, kteří si třebas libují v pixel artu a navíc nemám rád bloom a HDR, kterými se nové tituly často nepřiměřeně honosí), už mě mnohdy vůbec nebaví ten gameplay a určité popostrkování hráče, vedení hráče za ručičku a absence těch prvků, které dělaly starší hry tak zábavnými.

"Navyše dnes môže byť aj nezávislý titul nablyskaný vzhľadom na dostupnosť napr. Unreal enginu."

Vaporum je zrovna příklad nablýskaného indie titulu do jisté míry :).
Ale zase nemůžu říct, že bych vyloženě z podobného grafického kabátku skákal nadšením, holt jsem jeden z těch, který má největší radost ze znovu oživení takového built enginu v Ion Fury, než z podobně nablýskané grafiky. Ale zrovna Vaporum je jedna z těch her, která vizuálem rozhodně neurazí a nepůsobí přespříliš nablýskaně (tím myslím přehršel HDR, Bloomu a podobných laciných efektů), jen možná trochu nudně.
@Isair (25.09.2020 02:59): Tak aj tie vizuálne pôsobivé hry ma zaujmú predovšetkým nápadom, settingom, mechanikami, lore. Napr. za nablýskanú hru považujem remake Resident Evil 2, ale v prvom rade to malo super hrateľnosť a vynikajúcu atmosféru (a netreba zabúdať na veľmi príjemné ovládanie na m+k), ale práve tá grafika, kde si videl efekty dažďa a búrky na nočnej policajnej stanici a hl. hrdinoch, ktorí občas museli von do dažďa. Rapídne to zvyšovalo atmosféru, navyše hra využívala binauralné audio, čo má asi stále málo hier a väčšinou len tie fakt novšie tituly a to bol tiež zážitok. Navyše dnes môže byť aj nezávislý titul nablyskaný vzhľadom na dostupnosť napr. Unreal enginu.

Niekedy ma inak mrzí aj to, ako ma rozmaznávajú nové indie hry, ktoré majú estetiku starých hier. Totiž vizuálne síce pôsobia staršie, ale dokázali odstrániť neduhy starých hier svojich žánrov ako - pixelhunting, zlé ovládanie alebo interface či zdĺhavé presuny v rámci backtrackingu. O to viac sa mi niekedy ťažšie vracia k tým naozaj starším titulom. Ono je to samozrejme evolúcia a tak to má byť, aj Vaporum vlastne na povrchu emuluje to, čo je vnútri v niečom úplne legit modernou hrou (aspoň z toho mála, čo som hral).
@Tulareanus (25.09.2020 02:55): Hmm, nablýskané áčkové tituly mě už zpravidla nějaký ten rok nezajímají a naprosto se mi znechutily, jediný kousek, který mám v plánu je Kingdom Come a ten klidně počká :).

Horší je, že už občas začínají být problémy i s podobnými retro like kousky jako právě Vaporum :p, takže ty mě samozřejmě do upgradu rok od roku tlačí a mysl nahlodávají.
@Isair (25.09.2020 02:53): To chápem, ja mám na tom to-play zozname aj Vaporum a x ďalších hier, ale priznám sa, že aj pre tú zmenu oproti niečomu staršiemu alebo retro vyzerajúcej indie hry si rád dám aj nejaký "nablýskanejší" titul, aj keď v mojom ponímaní to znamená také veci ako napr. že hrám Witchera 3 tri roky po vydaní, ale pre mňa pôsobí nablýskane. :) Mám inak nutkanie upgradovať koncom roka kvôli RDR 2, ale zatiaľ sa držím. :D A cyberpunk snáď tiež nebudem musieť hrať rovno po vydaní.
@Tulareanus (25.09.2020 02:47): Asi chtělo, na druhou stranu není příliš her, na které bych jej využil, pročež mi to, prozatím, přijde jako zbytečná investice.
Zpravidla hraji starší hry či indie kousky, které se nevyznačují příliš velkou HW náročností a těch pár výjimek (možná včetně Lockdownu) holt bude muset počkat. Seznam "To play..." je tak dlouhý, že mi to klidně nějaký ten rok ještě vydrží :).

Sestavu mám v profilu (Moje aktuální PC sestava + příslušenství:
Zdroj: SEASONIC S12II-620 Bronze
Základní deska: ASUS P7P55D-E
Procesor: INTEL Core I7-870
Paměť RAM: Kingston HyperX 12GB 1600 MHz DDR 3
Grafická Karta: MSI Ge force N560GTX-Ti, 1Gb DDR 5
Zvuková Karta: Creative Sound Blaster X-fi Xtreme Gamer
Pevný disk: Western Digital Caviar Black 1TB, 7200 ot., Sata 3
Reproduktory: Creative Inspire T5900 , 5.1
Sluchátka: HyperX Cloud II , 7.1
Monitor: Philips 247E4LHAB 24" 1920 x 1080
Klávesnice: Logitech G15 new
Myš: Logitech Laser mouse MX400
DVD ROM: LG HL-DT-ST
Operační systém: MS Windows 10 Home 64-bit
).

Čert ví, jak na tom Lockdown poběží... na minimální/doporučené HW požadavky moc nekoukám, protože jsou zpravidla často nicneříkající a mnohdy jsem hru s doporučenými požadavky dalece přesahující můj HW rozjel naprosto bezproblémově a jindy naopak hra s nižšími byla problémová (holt i optimalizace dělá své).
@Isair (24.09.2020 22:51): Mick tam stále robí a priamo do Lockdown diskusie sa na túto tému aj vyjadril.

btw: to už máš celkom starší počítač, nie? Viem teda, že stále hrávaš viac starších hier než nových (na čom samozrejme nie je nič zlé, tiež mám množstvo restov, ktoré sa mi za tie roky nakopili), ale možno by to už chcelo upgrade? :)
@Najlvin (24.09.2020 13:33): To jsi jim ani psát nemusel, stačilo se zeptat tady Micka, ten pro ně tuším maká, jestli se nepletu či se něco nezměnilo :) (a mimochodem to potvrdil už předtím :)).

Ale jako u dungeonu podobného ražení je to asi jedno, ne? Toho textu tam je tak málo, že i neangličtinářům ,myslím, nemusí absence češtiny/slovenštiny až tak trhat žíly.


Já se spíš bojím HW nároků, už s jedničkou jsem měl (ihned po vydání tedy, od té doby vyšly nějaké optimalizační patche a updatoval jsem RAMku) poměrně problémy, čili pokud je Lockdown výrazně náročnější, tak si ho asi hned tak nezahraju :/.
Ale každopádně ho vezmu a vyzkouším.
Jsem jim psal, jak to bude s češtinou, případně se slovenštinou u Lockdown. No, oficiálně nic nebude. U první hry ještě prý nevěděli, jestli se jim to vplatí nebo ne, tak si s tím tu práci dali. Ale u pokračování máme smůlu. Budeme si na překlad muset počkat, až se toho chopí nějací fanoušci. Škoda :-/
Sakra ja som na to zabudol, ako na daňové priznanie :-D

Hmm, idem to kúpiť na Steame a "" Vaporum Lockdown = 17,99€",
"Vaporum Loyalty Bundle = 16,19€" ale je pekné odmeniť fanúšika.

@Phoenix (17.09.2020 00:59): Ak to niekto fandovsky naklepe tak prečo to tam nepridať a oni asi nie sú takí magori aby zamedzovali jazykovým doplnkom, takže to asi bude fajn. Určite existuje komunita starších Čecho(slováko)v, ktorí s tým nemajú problém.
@Kunick (11.02.2020 12:19): Pár puzzlů je rozprostřených po celém levelu, jinak se to plus mínus dá hrát po patnácti minutách, pokud jedeš na nějakou plenkovou obtížnost. Ale nedoporučuju to. Podobné hry by se měly hrát v klidu a užít si atmosféru.
@Charllize (11.02.2020 10:06): spíš jsem to myslel tak, jestli jde do hry naskočit po x hodinách a nebude mi chybět přesné info co se dělo předtím. Něco jako into the breach, kde nehledě na to po jaké době jsi se vrátil, tak je daná situace sebevysvětlující.
@Kunick (11.02.2020 10:00): tak tady chodis po ctvercich, ale souboje jsou realtime takze budes muset bud pauzovat nebo bojovat rychle aby te nikdo nezabil kdyz vystoupis o zastavku pozdeji, nebo ti switch vyrazi z ruky spratek co ti ho zavidi :)
Jaká je hra na Switchi? Hodí se na krátké herní seance ..cca 10-15 minut v metru?
@Laurona (01.11.2019 20:29): Pozri, pavuci tam nie su... teda aspon nie biologicky, takze je to v poriadku. Inak su tam stame mile zviera... teda, hmm technicke hracicky a premeneni ludia a... co bude v Lockdowne, mno... bude :)
@Tarhiel (31.10.2019 23:21): Jestli tam budou hnusný příšery tak to hrát nebudu :D Jako už v této původní hře to bylo tak na hraně, že jsem párkrát málem dostala infarkt...ale ještě to bylo na hranici snesitelnosti, že jsem hru dokázala dohrát :D
@Tarhiel (31.10.2019 23:21): kůl, zrovna jsem si říkal, že bych si měl znovu střihnout jedničku, ještě jsem jí nehrál od té doby, co tam přidali to nové zaměření a nějaké ty skilly + další balance updaty.
Mala prosbicka na ludi, co mate Vaporum na Steame. Mohli by ste hre priradit tag fantasy? Velika vdaka! :)
@MickTheMage (20.02.2019 18:40): Na tajných je najlepšia tá rozmanitosť tlačítok, koliesok a pák, nestačí pri každej stene pozerať na rovnaké miesto a hľadať rovnaký čudlíček. Tretiu hru si dám za thaumaturga, najprv som skúsil iba kladivo+štít a potom v každej ruke meč. Pár mesiacov ale počkám, nech pozabúdam detaily. :-)
@valcik (19.02.2019 20:05): Jj, niektore tajne su pekne skryte, ale nikdy nie tak, ze by si ich jedneho dna nevsimol. Ja som to tak mal zo zaciatku (nikto z chalanov mi nepovedal, kde tajne su :) ). Takze za kazdym ked som isiel testovaci run, sa mi podarilo objavit nejaku inu. Samozrejme, teraz ich uz poznam naspamat :D

Co som si pri testovani vsak zacal v poslednej dobe uzivat, boli rozne buildy, ktore mozes vdaka kombinaciam dosiahnut a zatial boli vsetky hodne zabavne.
@MickTheMage (19.02.2019 16:08): Kůl, kvůli Vaporum jsem kupoval novou ramku, místo původních bídných 4 GB upgradoval na 12 a ještě to ani znovu nehrál. Ale záškuby v některých rozsáhlejších a více nasvětlených/nastínovaných místnostech notně ubyly (z toho co jsem letmo zkoušel).

Vlastně to je první hra, která mě donutila vážně přemýšlet o tom, že možná po těch X letech by přeci jen mohl být čas na pořádný upgrade:) (do té doby mě to při hraní těch starých kousků a nepříliš HW náročných indie her ani nenapadlo :), až Vaporum mého starého plecháče slušně pozlobil).
@MickTheMage (19.02.2019 16:08): Dohral. A dvakrát! Pri prvej postave som dosť bodíkov minul neuvážene, nemohol som používať niektoré supersilné zbrane a okrem toho mi unikla aj hromada tajných miestností. Druhý pokus bol omnoho lepší a určite nie posledný, už si čítam changelog.
Arxpediu už poctivo čítam, neuvedomil som si že beštiár sa dopĺňa hneď pri prvom stretnutí s novou príšerkou. A je to zábavnejšie než Grimrock, škoda len tých krvavých hardvérových nárokov!
@Laurona (29.09.2018 23:05): Presne, ja som to ledva dohral na Hard či čo to tam bolo, a Laurona to dala na MAX, hádam sa nenecháš zahanbiť od nejakej ženskej... (EHM),
ani neviem, či jej ešte môžem tykať.
Já to ještě nedohrál... Přitom je to naprosto super hra! Ale nějak se děsím toho závěru, po tom, co jste tu psali :D S každým dalším levelem je ta hra těžší a hororovější. Myslím, že už jsem v posledním levelu. Bojím se, co mě tam čeká... :D