Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Isair

Isair

Jirka • 33 let • Teplice (ČR - kraj Ústecký)

Komentář

Přejít na komentáře

Vaporum

  • PC 75
Vaporum, aneb blesk z čistého nebe? O Vaporum jsem se poprvé dozvěděl asi cca měsíc před vydáním, a kdybych nevěděl, že je od autorů jiných, myslel bych si, že Almost Human kuchtí další dungeon crawler, tentokrát však s lákavým steampunkovým settingem. Asi nebudu jediný, ale sci-fi dungeon bylo něco, co mi na trhu vždy docela chybělo, čili Vaporum byl samozřejmě instant buy v první den vydání.

Krom skoro až kopírování prvního Grimrocku, jistě nezapře ani značnou inspiraci Bioshockem, a tak se zde rozvíjí poměrně atmosferický, slibný příběh, který však bohužel táhne tak cca do čtvrtého-pátého patra, kdy hráče drží v nevědomosti, napětí a zdařile si pohrává s určitým tajemnem, to však od onoho cca pátého patra opadne, anžto hráči vše důležité autoři vyslepičí a dále už se příběh jen hrne rychlostí rychlovlaku do zdárného konce, který bohužel nekončí příliš zajímavým způsobem (a znalce prvního Bioshocku asi ani příliš neohromí, anžto je vystavěn v podstatě na stejné bázi). V prvotním příslibu nečeho většího jsem byl tudíž trochu zklamán, nicméně příběh v dungeon crawlerech nikdy nehrál prim, takže ještě zbývá fajn hratelnost.

Hratelnost je vesměs typicky Grimrockovská, dávkování puzzlů a soubojů je na podobné úrovni, patra jsou poměrně zdařile nadesignována. Secrety jsou správně skryté. Bohužel však v ani jednom odvětví nedosahuje až takových kvalit jako první Grimrock, a třebaže nezaostává příliš, na onu pomyslnou špičku ledovce to nedotáhl.
Souboje probíhají v menších arénách (vstoupíte do místnosti, zaklapnou za vámi dveře, všude okolo se vyrojí nepřátelé), což dává hráči většinou menší prostor k manévrování. Nepřátelé mají hafo nepříjemných skillů a bývají obecně poměrně tužším soustem. Souboje jsou tak tudíž mnohdy slušnou výzvou a na vyložené vatovky zde v podstatě nenarazíme. Občas působí možná až lehce zdlouhavěji, neboť enemáci vydrží poměrně dost zásahů.
Puzzle většinou spíše jednodušší, avšak i přesto se párkrát autoři opravdu blýskli a narazíme tak na některé, které dokážou solidně potrápit mozkové závity. Byť jsem měl však pocit, že hra své trumfy pořádně vytasila až v předposledním patře.
Tak či onak, oba Grimrocky mají u mě víceméně výhradní postavení na poli dungeon crawleru, čili třebaže možná Vaporum takové kvality designu a puzzlů nedosahuje, pořád je ještě na poměry dungeonů obecně velmi vysoko. Nicméně i přesto všechno jsem se však nedokázal zbavit pocitu, že tomu něco chybí, že to v něčem není úplně ono...

Ano, jsou to RPG prvky, resp. vývoj postavy jako takový. Hra působí, jako kdyby měla implementované něco jako „level scaling“ (i když mi je jasné, že vzhledem k linearitě hry byly statistiky nepřátel upravovány nejspíše ručně), což má za následek, že zde nejde příliš cítit vývoj/sílení postavy, tak, jak jsme na to v RPG obvykle zvyklí. Jinak řečeno robotický pavouk, kterého potkávám v prvním patře, vydrží cca stejný počet zásahů jako v patře devátém, hráč má stejnou šanci jej zasáhnout (ta se pohybuje kolem 85% u všech nepřátel) a působí procentuálně cca stále stejné poškození. Vše se lehce zlepší až v samotném závěru, kdy se najednou dostaneme k celkem solidnímu vybavení, pokud nalezneme speciální „super secret roomy“ a tak nějak už máme namaxované nějaké ty solidnější skilly.
Co se lootu týče, zde bych jistě ocenil vyšší variabilitu, nějak to na mě působilo, že je tu málo druhů všeho... vlastně nacházíme jen několik málo druhů zbraní, zbrojí, helmy, boty a rukavice a standardně „hp a mana“ „lektvary“. Proč tu třebas nemáme občas něco zajímavějšího, co se vymyká tomuhle klasickému konceptu? Co třeba něco jako ty bombičky, co se daly občas najít v Grimrocku? Ty by se sem třebas zrovna perfektně hodily... nu což.
Krom toho veškerý loot podléhá až příliš přísnému řádu, což je hlavně znatelné tak do poloviny hry, čili například v prvním patře najdu pušku s 30 dmg +1 precision , v dalším patře je to 45 dmg +2 precision, v tom dalším 60 dmg +3 precision... asi nemusím dále pokračovat, abyste si udělali obrázek. Zajímavější itemy s nějakými odlišnými vlastnostmi většinou naleznete pouze v secret roomech a zvláště pak v pozdější fázi hry, kdy už se tenhle nudný koncept popisovaný výše tedy trochu naboří a vaše výbava hned působí veselejším dojmem.
Vývoj postavy vcelku jednoduchý, máme tu 3 základní statistiky zvyšující se automaticky a 9 skillů do nichž můžeme investovat 5 bodů. Nicméně jakkoliv to nudně zní, během hry se naštěstí dostaneme jen k několika málo bodům, a tudíž si budeme moci namaxovat tak 3 skilly (a možná ještě zbudou tak 3 bodíky do čtvrtého), čili si to chce poměrně pečlivě rozmyslet, kam body investuji a opakované hraní tak může zajistit zase zcela jinak hratelnou postavu. Osobně jsem zvolil tupé zbraně (těžká obouruční kladiva), specializaci na zbroj (zvyšuje hlavně hp a později důležitý resistance), a protože se mi jevil jako hodně užitečný zdejší systém „magie“ (zde tedy gadgets), investoval jsem zbytek bodíků do nich + skill na regenerování energie.
Trochu jsem se bál hraní pouze s jednou postavou, mé obavy se však nakonec ukázaly jako liché, anžto postava je tu poměrně multifunkční a tak si tu v klídku střílíme střelnými zbraněmi, rubeme nepřítele zblízka (čemuž nám dopomáhá tlačítko na rychlou změnu slotu zbraně) a sesíláme vesele kouzla (resp. používáme ony gadgety), což pohodlně nahradí celou partu v jiných dungeon crawlerech.

Co se technického zpracování týká, tak tu máme naprosto skvostně a áčkově vypadající hru, která to však vašemu hardwaru (asi i díky použitému enginu) dává slušně sežrat. Hudba tu příliš často nehraje (pouze nějaké akčnější podkreslující tóny při větších soubojích) a ambientní zvuky skvěle dotvářejí atmosféru.

Sečteno, podtrženo moc fajn kousek, který přitáhne asi převážně díky zajímavému settingu, třebaže není bez chybiček, nabídne nám solidní Grimrockovský zážitek a zkrátka celkově skvělou zábavu (autoři samozřejmě apelují na to, že je hra inspirována Dungeon Mastery, Eoby a bla bla bla, ve výsledku má však feelem a celkovým gameplayem úplně nejblíže Grimrockům, které mnohdy až sprostě kopíruje, což však někdy není vůbec na škodu). Už se těším, co dalšího nám tohle studio ukuchtí.

Na závěr pár statistik: Dohráno za 17 hodin, 18 minut na Hard obtížnosti, nalezeno pouhých 20 secretů z 28 (některá skrytá tlačítka tu jsou vážně kurevsky špatně vidět a to jsem checkoval každou zeď mnohdy i několikrát :)) a nachozeno 25859 políček :). Postava dosáhla 15. levelu (zaměření Combat Rig).
+24