Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Trine 4: The Nightmare Prince

08.10.2019
30.03.2021
kompatibilní
78
49 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Série Trine pokračuje již čtvrtým dílem. Na rozdíl od třetího dílu se série vrací do 2,5D zpracování, kde je pouze iluze třetího rozměru. Opět se setkáme s rytířem Pontiem, zlodějkou Zoyou a kouzelníkem Amadeem, kteří putují fantastickou nebezpečnou krajinou a poměrně nedobrovolně řeší svízele místního světa. Příběh se tentokrát točí okolo prince Selia, sužovaného nočními můrami, které z jeho mysli dokážou proniknout do reálného světa.

Hra sestává z kombinace skákání, řešení logických hádanek a boje proti nestvůrám. Z druhého dílu se vrací odemykatelné schopnosti hrdinů, které rozšiřují jejich bojový arzenál nebo možnosti řešení logických hádanek. Všichni hrdinové mají k dispozici nové schopnosti, neviděné v předchozích dílech. Nově se také v boji nebo hádankách používají přírodní elementy jako oheň nebo led, které umožňují manipulaci prostředí a nové způsoby řešení problémů.

Hrát můžete sami a přepínat se mezi jednotlivými postavami. Nebo můžete přizvat kamarády a hrát v místním nebo online kooperativním multiplayeru v až 4 hráčích.


Poslední diskuzní příspěvek

@Karasman (25.07.2023 07:09): Souhlas. První díl, dohráno, parádní zábava. Druhý díl, to samé a ještě lepší. Třetí díl... Fakt ne. To se nedalo, hru jsem vzdal, byla hrozná. Ale čtyřka, včetně DLC, opět velká zábava... :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Prešľap v podobe trojky môže byť konečne zabudnutý, pretože Frozenbyte zamakali a vytvorili plnohodnotné pokračovanie Trine. Tretí rozmer našťastie Frozenbyte zavrhli (ono to je 3D, ale dá sa pohybovať iba vľavo a vpravo) a každý, kto kedysi hral jednotku alebo dvojku bude ako doma. Nájdu sa drobné rozdiely, ale väčšina je dobrá. Napr. Amadeus sa môže konečne počas kúzlenia pohybovať. Možno je to prkotina, ale sakramentsky dobrá prkotina.

Trošku sa pomenili vlastnosti postáv (stačí jeden pohľad na hocijaký trailer a polovica je prezradená) aj ich získavanie, ale základ zostal pri starom. Amadeus primárne čaruje kocky a posúva predmety, Zoya sa hojdá na svojom lane a pri boji pomáha ohnivými alebo ľadovými šípmi a Pontius zase mácha mečom. Mne trošku chýbalo jeho kladivo, ale to je vec názoru a taktiky. V trojke mi vyhovovali najmä hádanky a tie sú v Trine 4 podobne dobré. Väčšina je založená na fyzike (rôzne odrazy gúľ, svetelných lúčov apod.), ale sú tu aj logické veci, najmä keď budete chcieť zabojovať o bonusové body a truhlice. Sprvoti mi hádanky vadili, bál som sa o tempo hry, ale časom som sa pri nich rád na chvíľu zastavil a pohol rozumom.

Ďaleko horšie (v podstate je to jediný zápor hry) sú súboje. Vadí mi, že sú arénovité, takže pokiaľ nepadne posledný nepriateľ, nikam sa nejde. Vadí mi aj to, že je tých bojov veľa, pretože prakticky na každej obrazovke treba zabojovať. Bolo by to možno fajn, keby sú boje náročnejšie, ale dá ich každý aj s prstom v nose, takže sú tam len preto, aby hráča zdržali. Pritom si nemyslím, že by bolo nejako nutné naťahovať hernú dobu, lebo štvorka je rozhodne najdlhšia zo všetkých dielov. Vonku je dokonca aj jedno krátke DLC, Tobyho sen.

Okrem dĺžky Trine 4 suverénne vyhráva aj v grafickom spracovaní. Celá hra je krásne farebná a bola veľká radosť pozerať sa na ňu. Možno aj preto som si dal Trine 4 hneď 2x. Hru som hral priebežne kooperatívne s deťmi a aj sám v singleplayeri. Autori si zasluhujú plus za to, že v prípade koopu sú hádanky trošičku iné. Zvyčajne pribudne nejaká na oko bezvýznamná prekážka, vďaka ktorej je potom nutné zapojiť viac postáv.

Na záver som zabudol spomenúť príbeh, ale ja som Trine sériu nikdy nehral kvôli príbehu a ani Trine 4 nie je výnimkou. Princ Celius spôsobí, že sa snový svet začne prelínať so skutočným svetom a tak si počas hrania zažije každá z postáv svoju vlastnú nočnú moru.

Je to staré dobré Trine, určite to berte.

Pro: Grafika, hádanky, hrateľnosť, herná doba, mierne zmenené hádanky v prípade coop hrania

Proti: Nudné súboje, na môj vkus zbytočne hrôzostrašný záverečný boss (z pohľadu dieťaťa)

+26
  • PC 80
Pokračování jak má být. Po nepříliš povedeném třetím dílu vývojáři zamakali a vrátili sérii tam, kam patří. Hezky do 2D s odemykáním schopností hrdinů.

Pryč je tedy špatná orientace v prostoru, Trine 4 se hraje lehce a znovu nás pošle na povedené pohádkové dobrodružství. Opět tedy procházíme krásným prostředím a řešíme puzzly založené hlavně na fyzice. Díky návratu schopností pak hra nezačne nudit, protože po každé nové abilitě se objeví i nová či složitější hádanka, kde novou dovednost využijeme.

Puzzly nejsou většinou těžké, rozhodně se nejedná o nijak náročnou hru. I tak jsem ale narazil na pár špeků, u kterých jsem se na (delší) chvíli zasekl. Ve čtvrtém díle mi přišel trošku méně využitelný rytíř Pontius, ale může to být mým způsobem hraní. Drtivou většinu hádanek jsem řešil kombem Zoya + Amadeus a vyšlo to. S Pontiem jsem jen občas něco rozbil a zabil. S tím, že dost soubojů jsem vybojoval se samotnou Zoyou.

Nutné také podotknout, že souboje jsou asi jediným velkým záporem hry. Jsou spíše otravné než zábavné a arénové řešení mi nepřijde jako dobrý nápad. V tomto ohledu mi daleko více vyhovoval styl z prvních dvou dílů.

Protože předchozí díl končil otevřeně (on to vlastně ani nebyl konec), docela bych očekával, že ve čtvrtém díle bude příběh pokračovat. A ono houby. Trine 4 má svůj nový příběh, který je opět fajn, ale jak končilo dobrodružství rozvyprávěné ve třetím díle už se asi nedozvíme.

Každopádně se jedná o povedený návrat a selhání v podobě třetího dílu je zapomenuto.

Pro: Hratelnost, grafika, puzzly, atmosféra

Proti: Souboje

+26
  • PC 70
Po tragickém třetím dílu jsem se do dalšího dílu Trine už ani moc nehrnul, ale kamarádi mě překecali. A bavil jsem se náramně. Bohužel teda ne ani tak kvůli příběhu, důmyslným puzzlům, nebo soubojům. Spíš prostě kvůli jakési pseudo spolupráci s kamarády, což byl z poloviny trolling, z druhé poloviny pokus "alespoň nějak" přechytračit herní mechaniky a překonat nachystané překážky.

Grafika a hudební doprovod zůstávají pohádkově kouzelné. Do hry je namláceno někdy až příliš nových mechanik, spousta z nich hru totálně rozbíjí. Často je to totální chaos. Ale z toho taky pramení docela kvalitní zábava. V jednom hráči to ale musí být nuda.
+18
  • PC 70
Po nepovedeném třetím dílu jsem byl moc rád, že se studio Frozenbyte vrátilo blíže k prvnímu a druhému dílu, které mě hodně bavily a tak něco podobného jsem čekal i od čtyřky. První co mě upoutalo, že i tak malé studio si dá tu snahu a zajistilo si překlad do češtiny. I když zde moc textu není a hra by šla zvládnout i bez našeho rodného jazyka, za tohle dávám vždycky kladné body k dobru.

Další věc co rozhodně potěší je nádherná pohádková grafika, která hře opravdu sedne, stejně jako kouzelná hudba a výborný dabing hlavních postav. Rozhodl jsem se, že navzdory předchozím dílům si do ruky vezmu gamepad a musím uznat, že i s ním se mi hra ovládala velice dobře. A příběh je takový jednoduchý, nic závratného, ale taky nic za co bych se na vývojáře musel zlobit, taková pohodička.

Co mě překvapilo byla rozlehlost jednotlivých levelů. Čekal jsem 5-10 minut, ale pozdější mise mají klidně i mezi 20 až 30 minutami, tedy pokud se zrovna někde nezaseknete, to může pak znamenat i výrazně delší dobu. A jsme u samotných hádanek, které tvoří většinu této hry což je za mě trochu škoda. Jsou sice pestré a nápadité, ale ve druhé polovině jsem začal mít i více záseků v jednotlivých levelech a nakonec to skončilo i tím, že mi musel poradit YT jak vlastně dál. Věřím, že většina hráčů je na tom lépe než já, ale i tak si nemyslím, že to někdo na první pokus projde snadno jako nůž máslem.

Každý level má i několik soubojů, které jsou bohužel velmi chaotické a nepřehledné a tím se stávají později i dosti otravné. Narozdíl od skvělých zakončení jednotlivých aktů, kdy na vás čeká skvěle navrhnutý boss, tyhle souboje jsem si užil, tedy kromě druhého bose, který je udělaný ve stylu hádanek, což je za mě hloupost, když čtyři levely řešíte hádanky se světlem aby byl nakonec boss jen hádanka se světlem, to opravdu nevím koho napadlo.

Nakonec jsem si hru tedy musel hodně dávkovat a to v poměru, jeden level za jeden den, víc jsem prostě nedával. A proto asi nemůžu udělit víc než těch 70 %. Věřím, že pokud hru budete hrát v mulťáku s kamarády bude to hned o něco lepší, ale já to hrál bohužel jen v singlu. Ale i tak je to pořád nadprůměr a já se těším co si na nás finské studio připraví dál, za další díl bych se rozhodně nezlobil.
+16
  • PC 80
Herní výzva 2021 - 8. Herní nášup - hlavní hra

Po naprosto tragické trojce, kterou jsme křupli společně se Stevem a Stradym, se mi do dalšího dílu už vážně nechtělo. Když jsem ale viděl, že má čtyřka na Steamu až podezřele vysoká hodnocení a podle obrázků ten rádoby třetí rozměr, díky kterému nás trojka tak nebavila, zmizel a jede se opět pouze zleva doprava, tak jsem si ji do toho wishlistu přeci jen vrazil. A udělal jsem dobře.

Když jsem ji totiž ve vánočních výprodejích koupil za nějakých 5 Euro a ukázal ji dětem, musel jsem si od kamaráda půjčit gamepad, abychom mohli hrát spolu. A zábava to byla opravdu veliká.

Prostředí jsou hodně rozmanitá, takže jednou řešíte puzzly mezi krásnou zelení, jindy ve sněhovém obležení a jindy zase v různých abstraktních kulisách ve snech. Každé toto prostředí s sebou nese jiné hádanky a možnosti, takže zatímco někde je potřeba dostat pramenící vodu z jednoho místa na druhé, v zimě lze zase čarodějem vyvolané krychle připevňovat do lepkavého sněhu apod.

A musím uznat, že co se týká obtížnosti, občas jsme museli hodně bádat, aby nás řešení napadlo. Hlavní příběh ještě ujde, ale v každé úrovni je schovaná spousta tajných místností a kolikrát jsme se fakt divili, když jsme na konci zjistili, že jsme tam třeba zapomněli dvacet "kapek" třeba ze sto dvaceti. A to jsme si byli jistí, že jsme se fakt podívali všude. Za tohle opravdu palec nahoru.

Grafika je jedním slovem nádherná. Přestože jsme na tenhle fakt u série Trine zvyklí, čtyřka vizuálně opravdu exceluje a my se vždy nemohli dočkat, kam nás další level zavede.

Hratelnostně je to pořád stará dobrá kooperace, kdy každá postava umí něco jiného a dohromady se dostanou dál. Postupně se všichni učí nové a nové schopnosti či vylepšují ty stávající a dokáží překonat těžší a těžší překážky. Po čtvrté už to možná bude v singlu nuda, ale ve dvou či třech se jedná o parádní oddechovku.

Pro: Nádherný audiovizuál; rozmanitost prostředí; puzzly; kooperace.

Proti: De facto stále to samé; v singlu možná trochu nuda.

+15