Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Witcher


Zajímavosti

Vývoj

Stručná historie vývoje:

Rok 2003:
Rok počátku vývoje. CD Projekt došel k názoru, že nemá čas na vytváření vlastního enginu a tak zakoupil od společnosti Bioware licenci na Aurora Engine, jenž byl základem hry Neverwinter Nights. Geralt se pohyboval ve značně omezených prostorách, připomínajících hry jako Diablo či Might and Magic.. Hrdinou neměl být Geralt, ale neznámý zaklínač.

Rok 2004:
Na místo chodbiček a údolíček nastupují rozsáhlé pláně, údolí a také začíná vývoj Wyzimy, středověkého města jaké jak tvrdí tvůrci ještě nebylo v herním světě dosud k vidění. Hrdinou je stále bezejmenný zaklínač. CD Projekt zahájil spolupráci se společností NVIDIA, The Witcher by měl být údajně optimalizován pro její grafické karty.

Rok 2005:
Oproti předchozí verzi je patrný značný nárůst detailů a také kvalitnější zpracování světla a stínů. V tomto roce také CD Projekt přehodnotil své stanovisko, co se týče hrdiny. Tvůrci si uvědomili, že se jim nemůže podařit vytvořit tak silnou osobnost jakou je Geralt. K radosti fanoušků bylo rozhodnuto, že na našich monitorech se bude prohánět bělovlasý hrdina románů.

Rok 2006:
Další vývoj celé hry a přepisování Aurora Enginu. Žádné dramatické změny ve vývoji, podobné těm v předchozích letech už se nedějí. Dochází také k podpisu s distributory.

Rok 2007:
Poslední rok vývoje, po mnoha odkladech vyšla hra v říjnu tohoto roku. Dokončen je zajímavý soubojový systém. Aurora engine je na konci vývoje hry z 80 procent překopán, k nerozeznání od toho použitého ve hře Neverwinter Nights.

Rok 2008:
V září tohoto roku vychází rozšířená verze hry, která obsahuje několik vylepšení původní hry a dvě nová dobrodružství - Cena neutrality a Vedlejší účinky.
Ve hře měl být původně stolní fotbal jako easter egg, ale nakonec přidán nebyl. Dnes to dokazuje jen jedna textura a toto video od tvůrců.
Ve hře mělo původně být i okrádání, o čemž svědčí mimo jiné některé řádky z jazykového souboru hry. Nachází se zde věty jako "Ukradl jsi xx zlatých", "Chudák se tě pokusil okrást!" či "Tvůj pokus o krádež byl odhalen!"
Odlišnosti hry v jednotlivých zemích.

Ve vydání americké verze byly všechny ženské portrétové karty cenzurovány ("retušované na skromnější standard"). Dryáda, Najada a Paní jezera pak byly předělány tak, aby vlasy pokrývaly celá těla.

Některé dialogy mezi postavami byly zkráceny v ne-polské jazykové verzi. Hlavní designér Michal Madej se přel s fanoušky, že to bylo díky někdy hrubému jazyku, ale že rozhodnutí o upravení dialogu došlo kvůli produkci spojenou s problematikou při vývoji her. Korektor Martin Pagan si všiml této zkrácené verze v průběhu své práce a spisovatel Sande Chen potvrdil, že to nebylo kvůli cenzuře. Fanoušci se domnívají, že se tak stalo kvůli ušetření nákladů na dabingu.
Witcher 1 byl původně koncipován jako hra s libovolně vytvořenou postavou po vzoru Neverwinter nights, až v pozdějších alfa verzích se tvůrci rozhodli napevno přidat charakter Geralta z Rivie.
Zaklínač byl původně akční izometrické RPG hraničící s diablovkou
Video

Video uvádí jeden z bývalých vývojářů, Ryszard Chojnowski. Ten také upozorňuje na to, že Zaklínač měl původně být ryze akční rubanicí ve stylu oblíbených diablovek. V tomto případě se dokonce jednalo o titul vystavěný na enginu budgetové a rovněž polské akce Mortyr. Ve videu viděná podoba hry zanikla v roce 2003. Za pozornost rovněž stojí rozhádanost celého týmu – ten chtěl to a ten zase tohle, a zatímco programátoři chtěli kratší akční titul, tak například scénáristé si žádali plnohodnotného a rozsáhlého RPG titulu hodného své předlohy.

zdroj:games.tiscali.com
Před začátkem vzniku českého dabingu vyhlásil distributor CD Projekt (dnešní COMGAD) ve spolupráci s herním portálem Hrej.cz anketu o tom, kdo by měl dabovat hlavní postavu, zaklínače Geralta. Uživatelé mohli hlasovat (podle krátké hlasové ukázky) pro: Robert Nebřenský, Marcel Rošetzký, Tomáš Karger, Rudolf Kubík, Svatopluk Schuller, Viktor Limr a Otto Rošetzký. Nejvíce hlasů obdržel Rudolf Kubík, který se tedy pak po odhlasování zhostil dabování této role.

CD Projekt také nabízel exkluzivní možnost zúčastnit se natáčení českého dabingu. Každý, kdo se chtěl zúčastnit soutěže, si vybral jednu z nabízených vět (pocházejících ze Sapkowského knih o Zaklínači), kterou namluvil na mikrofon a zvukový soubor pak poslal přes Hrej.cz. Vítězem se stal Libor Vaculík, který ve hře dabuje básníka Adama z Bahnic.

Tvůrci

V českém znění:
Rudolf Kubík (Geralt z Rivie)
Pavel Pípal (Vesemir, Vincent, více rolí)
Dagmar Čárová (Triss Ranuncul)
Petr Oliva (Lambert, více rolí)
Michal Jagelka (Marigold, více rolí)
Zdeněk Hess (Eskel, více rolí)
Vladimír Kudla (Magistr, více rolí)
Marek Libert (Leo, více rolí)
Libor Terš (rytíř Siegfried, více rolí)
V dalších rolích: Ludvík Král, Karel Richter, Stanislav Lehký, Pavel Tesař, Roman Hájek, Jiří Hromada, Otto Rošetzký, Bohdan Tůma, Bohuslav Kalva, Jan J. Nedvěd, Petra Hanžlíková, Jana Holcová, Regina Řandová, Hana Talpová, Tereza Chudobová, Klára Šumanová, Tereza Průchová, Svatopluk Schuller, Marek Tvrdý, Libor Vaculík

Dabér hlavního hrdiny byl zvolen fanoušky a hráči přes internetové hlasování.

Příběh

Příběh Zaklínače primárně čerpá a navazuje na chronologicky nejstarší (úplně první) povídku - "Zaklínač" (v knize Poslední přání). Hra odkazuje na její události a dále je rozvijí. I v dalším díle autoři využili a primárně čerpají z další povídky Sapkowského.
Lovec lidí, který se objeví jako odplata poté, co se ve hře rozhodnete zabít strážce veřejného pořádku, nemůže být poražen (100% šance na vykrytí vašich úderů, imunita vůči znamením, instakilly), lze ho zabít například na blatech pomocí trojice pylonů přivolávajících blesky, ale vždy se objeví další. Můžete mu však zaplatit výpalné.

Hardware

Minimální HW nároky:

Microsoft Windows XP, Vista
Intel Pentium 2.4GHz nebo AMD Athlon 64 +2800
1 GB RAM pro XP / 1536 MB pro Vista
128 MB nebo lepší grafická karta s DirectX9 Vertex Shader/ Pixel Shader 2.0 podporou (NVIDIA GeForce 6600 nebo ATI Radeon 9800 a lepší)
8.5 GB volného místa na HDD
DirectX 9.0c kompatibilní zvuková karta
DVD mechanika


Doporučené HW nároky:

Microsoft Windows XP, Vista
Intel Core 2 Duo 2.13 GHz nebo AMD X2 5600+
2 GB RAM
NVIDIA GeForce 7900 GTX nebo ATI Radeon X1950 PRO
8.5 GB volného místa na HDD
DirectX 9.0c kompatibilní zvuková karta
DVD mechanika
Minimální konfigurace:

CPU: Pentium 4/Athlon 64 or better
CPU Speed: 2.4 GHz
RAM: 1GB (1.5 GB for Windows Vista)
OS: Windows XP or Vista
Video Card: 128 MB DirectX 9 video card with Vertex & Pixel Shader 2.0 support (NVIDIA GeForce 6600+ / ATI Radeon 9800+)
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 8.5 GB
DVD-ROM: Yes

Doporučená konfigurace:

CPU: Intel Core 2 Duo 2.13 GHz / Athlon X2 5600+ or better
RAM: 2 GB
OS: Windows XP or Vista
Video Card: NVIDIA GeForce 7900 GTX + / ATI Radeon 1950 Pro +)
Sound Card: Yes
Free Disk Space: 8.5 GB
DVD-ROM: Yes

Easter eggy

Připadá vám jméno detektiva Raymonda Maarloeva povědomé? Jde o kombinaci jména Raymonda Chandlera, autora detektivních románů, a zkomoleniny jména jeho nejznámější postavy, Philipa Marlowa.
V Prologu se od Eskela dozvíte, že výbušniny byly vynalezeny jistým Alfredem Nábelem. Jedná se o odkaz na švédského chemika Alfreda Nobela, vynálezce dynamitu.
Ve třetí kapitole vás zaúkoluje rytíř Patrick de Weyze. V polštině se jeho jméno čte "Patrick z Weyze", což zní stejně téměr stejně jako Patrick Swayze (americký herec).

Ostatní

Ne všechny monology a dialogy pocházejí z per herních scénáristů. Mnoho pasáží bylo převzato přímo z knižní předlohy do posledního písmene. Je to například Geraltovo filozofování se Zoltanem o vývoji zla, Talarova předzvěst o nastávajícím krvavém konfliktu nebo Geraltovo stěžování si na obecnou nevděčnou povahu lidí, pro které nasazuje krk a oni se ho při tom snaží okrást.
V polském originále se Marigold jmenuje Jaskier, což doslova znamená "blatouch"(angl. buttercup). Jméno však bylo změněno na Dandelion (Pampeliška), protože Buttercup znělo příliš zženštile. V češtině je pak polské Jaskier přeloženo jako Marigold a Triss Merigold jako Triss Ranuncul.
Autor knižních předloh Andrzej Sapkowski se nijak výrazně nepodílel na tvorbě hry, neboť k ní má poněkud pasivní vztah. To dokazuje také to, že výrazně odmítl přijmout jakoukoliv spolupráci při psaní herního příběhu. Pomohl ale s vymyšlením jmen pro některé postavy a oblasti.
Jméno Zahin Schmartz je s největší pravděpodobností německého původu. Buď je tvořeno pomocí slov die Zähne - zuby a schmarotzen - přiživovat se anebo rozdělením a upravením slova zahnschmerzen - bolesti zubů.
Modroočka ve třetí kapitole říká, že podle Giacoma Cassana je kulturní rozprava nejlepší předehrou. Jde o odkaz na Giacoma Casanovu.
Ve hře je jako vrchol definována 50 úroveň postavy, k tomu se váží tyto fakty :

-ve hře je 111 bronzových talentů, 102 stříbrných talentů a 32 zlatých talentů (všechny možné, zakupovatelné schopnosti zaklínače)
-z toho je 11 bronzových talentů uděleno zdarma na začátku hry
-6 bronzových talentů lze získat jen z mutagenních elixírů (vypití mutagenu poskytuje specifickou schopnost Např. Východ měsíce)
-další 2 bronzové, 3 stříbrné a 2 zlaté talenty lze získat prostřednictvím mutagenních elixírů (investovatelné volně)
-jeden stříbrný talent navíc získáte za dokončení úkolu Zatopené město

Při dosažení 50. úrovně a požití všech mutagenních elixírů může Geralt získat 111/111 bronzových talentů, 80/102 stříbrných talentů a 25/32 zlatých talentů.
První díl využívá Aurora Engine, který byl vyvinutý společností Bioware pro jejich RPG Neverwinter Nights 1. CD Projekt ale celý engine výrazně upravil (cca 80 procent bylo přepsáno) a optimalizoval pro nejnovější DirectX 9.
Hra získala ocenění Steam Awards 2017 v kategorii "Není se za co stydět".
Podle hry vznikla roku 2007 její karetní varianta s názvem Witcher: The Adventure Card Game.
Hra obdržela hodnocení PEGI 18 (pro EU) a ESRB Mature 17+ (pro USA).