Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Hned na začátku musím podotknout, že až doteď jsem byl zaklínačský panic, takže nemohu porovnávat s předchozími díly. A taktéž hraji na konzoli. To načítání po smrti mě zabíjí...

První setkání s hrou je docela zásadní, zejména pokud jste nikdy do trilogie nenakoukli. Jeden důvod je neznalost Witcher universa a ten druhý je zahlcení velkým množstvím informací. Jako novic chcete ze startu dát příšerám ochutnat stříbro, což se stane, ale ne tak dynamicky, ne tak často. V tomhle případě rozhodně nečekejte Doom 2016, Zaklínač staví na pozvolném vstřebávání veškerých kvalit, což ale otevře i prostor pro všímání si chyb (není jich sice mnoho a dojem z hry kazí jen minimálně, ale jsou tu). Hráč se ani nestačí rozkoukat a hra ho zahltí variací útoků, znameními, petardami, alchymií, tunami postav, gwentem a dalšími věcmi. Pro nováčka je to křest ohněm, ale jakmile se z něj dostane a mozek si všechny aspekty přebere, ocitnete se ve hře, která - troufám si říci - atakuje TOP 10 her v historii gamingu.

Na 9GAGu jsem viděl vtipnou recenzi. Její pointa byla, že Zaklínač je všechno, jen ne hrou. Jediná hra v tomhle případě je Gwent. A já musím souhlasit. Postavy jsou opravdu mimořádně napsány a jejich charaktery mají sílu, mají své záměry a nabízí prostor pro sympatie i antipatie. Tento fakt ještě víc umocňuje prvek "volby", který sice ve většině případech nemá vliv, protože odpověď postavy bude jen lehce pozměněna, nicméně vytváří to jistou iluzi důležitosti rozhodnutí, což hráči vnukne pocit, že je jako médium opravdu důležitý. Jak si potom asi hráč připadá, když musí uskutečnit rozhodnutí, které něco skutečně může ovlivnit? No přece jako Geralt samotný a to je mimořádná deviza.

Ve věci questů Zaklínač 3 taktéž nezklamal. Na to, jaké jich je množství, se CDP daří vyhýbat monotónnosti a pokud nejedete vyloženě na 100% dohrání, tak questy nenudí a zejména zaklínačské zakázky ve vás vzbudí pocit důležitosti vašeho povolání pro severní říši. I v případě gwentu jde o zábavný počin a získávání nových karet po oblafnutí protivníka poskytuje pocit náležité satisfakce, stejně jako po skolení Běsa či Baziliška. Avšak našla by se jedna věc, která mě na misích nebavila a to jsou mise "Hledání zaklínačského vybavení". Jednotlivé plánky jsou rozesety často po celé mapě, přičemž je set roztroušen přibližně na 3 místech. A to mluvím pouze o jedné úrovni vylepšení, nehledě na to, že setů je zde celkem 5 a úrovní vylepšení taky 5. A to je opravdu hodně hledání a chození navíc.

Bojový a levelovací systém je vzhledem k mentalitě hry v pořádku. Logicky budete získávat úrovně pomaleji, protože sama hra nabízí několik desítek hodin hraní. Nevyváženost ale přichází v bodu, kdy si užíváte hru jako takovou, splníte pár hlavních úkolů, k tomu několik vedlejších, pak jednu dvě zaklínačské zakázky a rázem jste o 5 úrovní napřed, před hlavním úkolem, což je činí o mnoho lehčím. Dalo by se zde argumentovat tím, že na nejtěžší obtížnost je to ideální stav, ale pro hráče, který hraje na normal a neprahne po nějaké mimořádné výzvě, to může být trochu odrazující a pocit uspokojení po splnění mise nebude tak velký. Strom schopností nabízí hezkou škálu nejrůznějších abilit a jde hezky ruku v ruce s alchymií nebo zvolenou výzbrojí. Pomoc taktiky proti monstrům v podobě bestiáře je příjemná a v kombinaci s bojovými komby, úskoky a podobně, dělají bojový systém zábavný a po pochopení i docela jednoduchý.

Grafickou stránku hry nemohu tak zcela ocenit, jelikož hraji na PS4. Pominuli tedy rozlišení a fps, o které na konzoli přicházím, hra stále nabízí úchvatné scenérie a různorodá prostředí. Taktéž postavy, jejich mimika a gesta jsou skvěle zvládnuty a nevyhnete se okamžikům, kdy by jste nemysleli na osamčení Triss nebo Yennefer, protože ano, vypadají opravdu dobře.

Už na začátku komentáře jsem zmínil, že hra je pomalá, dlouhá, táhne se. Pro děj je tato povaha hry fatální. Ale v dobrém slova smyslu. Nejenže stihnete v této době poznat hru detailněji a zvládnete si osvojit její mechaniky, ale propadnete ději, postavám a vztahům mezi nimi. Tenhle "úkaz" vám pak v závěru, či v několika důležitých scénách umožní eskalaci emocí a vtiskne vám tak třetího zaklínače hluboko do vašeho herního srdce. Nejste-li typický CoD hráč, po dohrání hry budete mít ten hořko sladký pocit v těle, říkajíc "tak... a co teď, mám umřít nebo si ten mistrovský kousek dát znova nebo co sakra!?", což je známka mimořádné hry (U mě osobně pouze u TW3 a Bioshock série).

Závěr si nechám pro negativa. Moc jich není, ale jsou také trochu paradoxní. Prvním je Klepna. Ten kůň je někdy prostě magor! Není to časté, ale Klepna neposlouchá tak, jak by si hráč někdy představoval. Moje oblíbená vlastnost Klepny je zběsilé pobíhání v kruzích a zaclánění kamery v momentě, kdy bojuji se skupinou nepřátel a nevidím ani hovno. Druhá, malinko nemilá věc je absence lokace postav (pro nepovinné úkoly). Kdybych z předešlého hraní nevěděl, kde Triss bydlí, asi bych se zbláznil z hledání. No a teď ta paradoxní část. Velkou nevýhodou je to, že bude trvat velmi dlouho, než na herní svět vstoupí podobně výjimečný titul a to mě na Zaklínači těší i sere zároveň. I přes to minimum nedostatků mi nezbývá nic jiného, než dát plnou palbu!

Pro: Postavy (Geralt is love, Geralt is live), rozmanitost bojového systému, bohaté prostředí, inteligentně napsané postavy a úkoly, děj

Proti: Občas Klepna, nezáživnost hledání částí zaklínačských setů, Zaklínačské universum není skutečné.

+24
  • XOne 100
Psát „sáhodlouhý“ komentář ke hře, která je k dnešnímu dni již cca 5 let stará, a kterou hrál snad každý, kdo je alespoň trošku RPG pozitivní, by bylo jako nosit sovy do Atén. Pokusím se proto raději vypíchnou to, co mě osobně na hře zaujalo nejvíce. Z tohoto pohledu nemohu než na prvním místě jednoznačně zmínit naprosto skvělý scénář, a to jak hlavního příběhu, tak především bočních questů. Troufám si říct, že Zaklínač 3 je v tomto ohledu nejlepší hrou, jakou jsem buď vůbec, nebo alespoň za hodně dlouhou dobu hrál. Téměř každý z těchto úkolů mě něčím zaujal a zajímalo mě, jak nakonec dopadne, což je docela podstatný rozdíl oproti úkolům např. v AC Odyssey. Uvedené pro mě platí navzdory tomu, že i posledně jmenovaná hra mě celkem dost bavila. Dále musím kladně hodnotit i grafiku, která, samozřejmě za přispění několika patchů od doby vydání, nevypadá ani v roce 2020 vůbec špatně. Podle mého k tomu přispěla zvolená („pastelová“) grafická stylizace, která mě doslova pohltila. Pozitivně pak hodnotím například také zvolený strom skillů, a to hlavně proto, že neobsahuje jen perky typu vyšší damage s takovým a takovým útokem, ale i modifikace používaných znamení, komba atd.

Pokud bych měl jako protipól kladům uvést alespoň nějaké věci, které mi na hře vadily, zmínil bych asi repetitivnost „otazníčků“ na mapě, a to především ve Skellige, což ale bude problém snad jen pro ty, kteří jako já mají tendenci ve hře prolézt co se dá. Dále, což ale vnímám úkorně téměř u každé hry, mě místy iritovalo, když hlavní hrdina na jednu stranu dokázal kde co přelézt a přeskočit, aby jen o pár minut později nebyl schopen překročit třeba kámen na zemi, nebo vylézt z vody na minimálně vyvýšený břeh. To jsou ale v souhrnu veskrze drobnosti. Pět let po vydání pak mohu říct, že na bugy či glitche jsem narazil opravdu jen zcela výjimečně (s nemožností dohrát z tohoto důvodu quest jsem se setkal jen jednou), což dává do budoucna naději i ohledně stavu Cyberpunku :-).

V souhrnu shora uvedeného asi nikoho nepřekvapí, že všem, kteří jako já donedávna, mají Zaklínače 3 stále mezi herními resty, nemohu než jeho dohrání jednoznačně doporučit. Pro RPG fanoušky bych to dokonce označil za povinnost. Nad to lze dodat, že nebudete-li mít ani po dohrání základní hry dost, tak stejně skvělá DLC (věru nevím, které z nich mě bavilo víc), Vám poskytnou pořádný nášup.

Pro: úžasně nápadité questy, grafická stylizace, povedený strom skillů, celkové zasazení (což je přirozeně zásluha především knižní předlohy)

Proti: snad a opravu jen snad možný stereotyp co do „otazníčků“ (lokací) na mapě

+24
  • PC 100
Zaklínač není ve všem dokonalý - boj je akční klikanice, rozvoj postavy není nikterak zajímavý ani podstatný a hra přeci jen nedává příliš té hráčské svobody v řešení situací. V aspektech jako je příběh, politicko-ekonomicko-mýtické podhoubí, v dospělosti přístupu k látce, ve věrohodnosti světa a jeho designu, je naprosto jinde nežli konkurence. Skyrim proti němu působí jako by vyjel na pásu nějakého generátoru, osazen neživými androidy, bez té skutečné, špinavé člověčiny. Witcher 3 s naprostou samozřejmostí spojil ten opojný pocit zkoumání neznámého fantasy světa plného krásných scenérií i nočních děsů s dospělým, skvěle dávkovaným, komplexním příběhem a živými postavami. Polákům se prostě povedlo účelové využití technologie (např. miminka a vzhled herců dodává postavám na rozměru) k posunu na poli velkých RPG. Naprosto úžasná hra.

Pro: Dospělý příběh, slovanské legendy, živé postavy, atmosféra, design světa, grafika.

Proti: Slabší bojový systém a rozvoj postavy .

+23
  • PC 95
Jak tak koukám, tak se zde každý k Zaklínačovi vyjádřil dosti podrobným způsobem. Proto to vezmu rychle.
Ano, hra je naprosto perfektní. Dospělý příběh, který je originální a překvapivý. RPG systém silný svou jednoduchostí a zábavností v honu za výbavou či materiálem. Jo, prostě ty klady, které jste tu už četli.
Měl bych ale pár kvákanců na třetího Zaklínače. Ačkoliv je hraní na gamepadu opravdu pohodlné a přehledné, tak ovládat chůzi Geralta je občas tak trochu porod. Z počátku si toho nevšimnete, ale jakmile začnete vrážet do lidí aniž by jste chtěli, tak se budete cítit několik okamžiků trapně.
Také mi chyběl ten atmosférický "rituál" před bojem. Meditace a vyptí lektvarů. Změna systému alchymie je sice praktičtější a dává větší důraz na užití lektvarů, ale už je to moc obyčejné. Necítíte, že by to bylo něco jedinečného.
Často se říká, že hra je bez bugů a naprosto dokonalá. Není tomu tak. Zaznamenal jsem několik málo pádů hry a při krocení Klepny jsem byl občas svědkem události o které by mohla TV nova natočit reportáž.
Všiml jsem si, že několik hráčů nadávalo na souboje ve hře. Mě se naopak líbily. Zaklínačský styl boje je založen na úskocích a různých fintičkách, takže je podle mě hloupé si na to stěžovat. Daný styl boje patří k tomu obrovskému loru a má tak být.
Další vyjádření snad není třeba, jelikož bych se pouze opakoval.
Zaklínač není hra bez chyby, ale je od bezchybnosti skutečně jen maličký kousek.
Udané připomínky jsou spíše hnidopišské a upřímné. Ve hře nijak nevadí a vaši hratelnost nenaruší. Pokud jste ještě nehráli, tak přestaňte číst komentáře a kupujte!

Pro: Svět, Zaklínač, soundtrack, questy, boj, dialogy, příběh/y, postavy,RPG systém, otevřený svět, prostředí, grafika, crafting, gwint, dospělost

Proti: krocení klepny, občasné pády hry, vypuštění od lektvarů při meditaci

+23
  • PC 95
Nemá smysl opakovat, co už tu bylo psáno mnohokrát, přesto mi to nedá. Už od první minuty ve hře jsem se nestačil divit té neskutečné realističnosti prostředí. Krajina, změny počasí, živoucí města a vesnice, to vše je naprosto dokonalé. Popravdě je to první hra v mém životě, kdy jsem se prostředím kochal od začátku do konce a i po odehrání mnoha hodin a navštívení snad všech možných míst na mapě jsem stále nacházel nové a nové důvody proč se jen tak zastavit a rozhlížet se po kraji. Vše propracované do detailu. Musím říci, že v tomto je Zaklínač 3, alespoň pro mě, naprostou jedničkou.
Hlavní příběhová linie byla velmi dobrá, bavila mě a měla logickou posloupnost. Přesto musím říci, že úplného vrcholu nedosáhla a po dohrání jsem měl pocit, že skončila jaksi nedokončeně nebo snad i předčasně. Ale to jen tak trochu zbytečně rýpám.
Vedlejší mise se také povedly, především z hlediska osudu postav a minipříběhů, které je obklopovaly. Některé tyto vedlejšáky mě zůstaly v hlavě více, než hlavní příběh. Velký plus vidím také v celkové mytologii zaklínače, která pro mě byla vítaným osvěžením v moři už zkomercializované anglo-americké fantasy (středoevropan ocení o to více). Po čase hraní se však přirozeně dostavil určitý stereotyp (např. hledání stop pomocí zaklínačských smyslů). Mrzelo mě také, že rozhodnutí (dobrý vs zlý skutek) neměla často vliv na průběh hry a tím i ztrácela trochu smyslu.
Ovládání a soubojový systém jako celek ušly, ale pokládám je za jednu z hlavních slabin hry. Ovládání koně (Klepny) bylo místy přímo hrozné (hrál jsem na PC) a proto jsem mise se závody na koních vynechával. Stejně tak snaha z koně bojovat většinou byla jen zbytečnou ztrátou času, než člověk stejně z toho koně slezl. Výhodou tak byly pouze přesuny na větší vzdálenost ve sprintu. Rozčilovalo mě také vylézání z vody, které místo skoro nešlo. Souboje byly celkem přehledné a zábavné, ale vyváženost obtížnosti mi moc neseděla. Na třetí nejvyšší obtížnost to bylo stále bezproblémové a naopak největší obtížnost už byla místy hodně hustá (překvapivě víc než při soubojích se silnými příšerami či bossy, tak spíš v soubojích s bandou topivců či pavouků). Hrál jsem tedy na třetí obtížnost a hrou jsem procházel bez větších komplikací. Tudíž jsem neměl potřebu využívat všech možností (především lektvarů, olejů či petard - kuš mi pak přišla už úplně k ničemu, kromě podvodních bojů), které hra nabízí. V zásadě mi tak po celou dobu hraní stačilo mít meč a zbroj odpovídající aktuálnímu levelu, využívat znamení a doplňovat životy jedením nebo vlaštovkou (jo a občas použít kočku v jeskyni).
Přes tyto menší komplikace, které mi neumožní abych této hře dal plnou palbu (a pouze ji zařadí mezi asi 5 her těsně pod vrcholem hodnocení) považuji hraní této hry za opravdový zážitek a potěšení. Hudební podklad byl dokonalý a myslím, že se budu ještě dlouho vracet, třeba jen proto, abych znovu nasál tu atmosféru.

Pro: Atmosféra, krajina, města a vesnice, příběh (včetně příběhů vedlejších misí), hudba, mytologie zaklínače, souboje

Proti: Některé prvky ovládání, po delší době určitý stereotyp v hratelnosti, vyváženost obtížnosti

+22
  • PC 100
A je to tu. Po hodně dlouhé době jsem dal nějaké hře 100% hodnocení a jsem přesvědčený o tom, že i když Zaklínač nemá úplně čístý štít, patří do síně slávy někam opravdu vysoko.

Grafické zpracování možná může pokulhávat, ale i přes střední nastavení kvality jsem se s radostí kochal. Navíc dostaneme NextGen update, což Geraltovi zase o něco víc přeleští meče. Nelze nevyzvednout také boží rustikální soundtrack, který jsem sice slyšel ještě před rozehráním hry, ale až po jejím dohrání ho dokážu pořádně ocenit - jo, vztah k materiálu je důležitý.

A teď to nejdůležitější: příběh. Scénáristé tohoto skvostu by mohli vyučovat jak napsat dobrý scénář křížem krážem všemi myslitelnými platformami. Úroveň detailů v hlavní, vedlejších i podřadných a absolutně nedůležitých dějových linkách je pro mě nepochopitelná, ale natolik kouzelná, že jsem shledal už první úkol se studnou emocionálně více vyčerpávajícím, než celý Horizon: Zero Dawn. Každý prd je někde odůvodněný, nebo se alespoň kolem válí útržek hajzlpapíru, na kterém je vzkaz.

Zároveň si požehrám na seriálového Zaklínače: jak je možné, že hra je stylu vyprávění, světa, postav a celkového vyznění může držet zuby, nehty, a přesto nezklamat? Jak zároveň může přijít s něčím novým a přesto si zachovat charakter? Asi proto, že autoři nejsou diletanti. Obrovská poklona za drama, humor, chlastačky, a specificky za vedlejší linku Krvavého Barona a hlavní příběh. Tahle hra si zasloužila všechnu popularitu, které se jí dostalo.

A co hratelnost? Často jsem slyšel stížnosti na otazníčky, nebo že příšera o level silnější vás dokáže pořádně nakopat do Geralta. Říkám: a co jako? Naučil jsem se za otazníčky jezdit jen, když jsem chtěl, a jinak se věnovat příběhu, který sám vydá na 50 hodin. Do toho sem tam side-quest a prakticky není možné, aby vám monstra nepadala na meč dobrovolně.

Jenže pak přijde chvíle, kdy na vás naskáče smečka vlků a vy byste se v Blavikenu viděli. Nebo vám troll uštědří pár ran na solar a hned je hotovo. S tím pomáhají lektvary z všemožných surovin, a i když se mi na začátku moc nezdálo, že si je nemůžu vařit do zásoby, nakonec jsem si na tenhle styl zvyknul, a přes jejich množství jsem spíš nevěděl, co vychlastat dřív.

Už to nebudu rozpitvávat. Witcher dokáže poskytnou výzvu, ale také vás odměnit božím příběhem, kde cítíte dopady svých rozhodnutí. Svými mechanikami možná nepřekvapí, ale zato je díky nic tak zábavný, že invenci nepotřebuje. A pokud už se najde nějaká chybka, hra si sama ze sebe dokáže udělat srandu. Viď, Klepno? Zaklínač je nutnost pro RPG pozitivní hráče.

Pro: Příběh, scénaristická onanie, postavy s charakterem, význam rozhodnutí, grafika, mechaniky, rozsah

Proti: Méně přehledný inventář? A vadí mi to vůbec?

+22
  • PC 90
  • PS4 90
Witcher 3 pro mě symbolizuje dokonalé spojení úžasně vytvořeného světa, kvalitně napsaného příběhu a naprosto dokonalého vzhledu i dabingu Geralta z Rivie. Svět, do kterého vstoupíte, je obrovský, vysoce detailní a jednoduše dechberoucí. Pozornost věnovaná detailům v herním designu, od rušných měst až po klidný venkov, je pastvou pro oči. Téměř každý dům je propracovaný z vnějšku i zevnitř, což rozhodně není samozřejmostí a spousta jiných her odbývá tento detail ve formě prázdných nebo zamčených kulis. Modely postav jsou komplexně navrženy a monstra, se kterými se setkáte, jsou děsivá a vzbuzující hrůzu. Grafika, i roky po vydání her, bez problémů obstojí ve zkoušce času.

Dějové linky v Zaklínači 3 a jeho DLC patří mezi nejlepší příběhy, které kdy pro herní projekty vznikly. Jsou plné složitých postav, volby, které vás nutí pochybovat o morálce, a každý dialog nebo akce má své důsledky, které formují váš příběh. Značné množství koutů mapy se hemží úkoly, záhadami a skrytými poklady. Vedlejší úkoly nejsou rušivé, doplňují hlavní příběh a nabízejí hráčům šanci prozkoumat hlubiny světa a jeho tradice. Ať už lovíte mýtická stvoření nebo řešíte záhady, každý úkol má smysl a přispívá k celkovému příběhu hry.

Soubojový systém je náročný, zábavný a opravdu uspokojující. Pohyby a boj jsou tak plynulé díky velkému množství bojových stylů, které budou vyhovovat všem, ať už jde o boj s mečem, sesílání znamení, střelbu nebo lektvary, které hráčům umožňují skutečně strategicky naplánovat komplikovanější souboje. Je to dokonalá rovnováha mezi dostupností pro nováčky a složitostí pro ostřílené hráče.

Zvukový design a hudba je něco opravdu výjimečného a zaslouží si velkou pochvalu! Hudba je obzvláště strašidelná v kombinaci s atmosférickými zvuky a má obrovský emocionální dopad na každý herní okamžik.

Může to trvat pár hodin, než se do hry pořádně dostanete, ale jakmile se svět otevře a začnete opravdu chápat všechna pravidla a zákonitosti, budete se divit, proč jste třetí díl Zaklínače nehráli dříve.
+22
  • PC 100
Tak mám dohrán i třetí díl (ještě bez datadisků, ty nebyly obsahem akčního balíčku na Steamu). A dá se říct jen jediné – wow!

Začnu popořadě, jako obvykle grafikou. Ta je vynikající, ale má pro mne bohužel menší háček, a to je HW náročnost. Hraju na notebooku, a není to žádný nový herní nabušenec, nicméně Fallout 4 a GTA 5 si na něm v klidu zahraju plynule a ještě si můžu dovolit přihodit balík efektů (běhá mi to plynule tak na střední detaily). Zaklínač 3 ne, toho dám jenom na úplné minimum a ještě se to lehce trhá. Grafika ale i tak vypadá dobře, především postavy jsou jak živé. A živé pocity máte z celé grafiky, když jste na polích, začíná vichřice, stromy se ohýbají a do sluchátek fičí vítr, úplně jako byste tam byli.

Tím plynule skočím k ozvučení, které je naprosto úžasné. Orchestrální hudba plynule podbarvuje děj, mění se v adrenalin nahánějící kompozice při soubojích. A pak dorazíte na Skellige, kde začnou do uší znít sférické melodie…dabing je opět bez výtky, a přitom je ve hře neskutečné množství textu. Automaticky jsou k dispozici kvalitní české titulky.

Příběh hry je jako se dívat na film, na skvělý film. Nejenže je opravdu pečlivě vyprávěný a rozsáhlý, ale hlavně je spojitý a opravdu chytlavý. Myslím, že pokud jde o příběh, je trilogie Zaklínače asi tím nejlepším v herní oblasti. A třetí díl je opravdu rozsáhlý, bezmála 100 herních hodin, a to jsem úplně všechno neprolézal (skryté poklady, jeskyně a poklady zaklínačských škol). A opět herní volby hráče mají vliv na průběh příběhu, nejenom toho blízkého, ale mohou se projevit až o řádný kus příběhu dále. Herní prostředí je opravdu komplexní, promyšlené a hlavně s obrovskou rozlohou. Krásné jsou i takové detaily, jako když při načítání hry se zobrazí komixově zpracovaný pohyblivý obraz, a k tomu krátké nadabované shrnutí aktuální situace. Krásný detail.

Naštěstí se tu nekoná nekonečné běhání jako v prvním díle (ve druhém bylo prostředí takové kompaktní a aktuální cíle byly vždy poblíž). K dispozici máte totiž rychlé cestování (formou rozcestníků, které je třeba objevit, nebo zakoupit jejich pozice od obchodníka), a hlavně koně, který je na rozdíl od Skyrimu opravdu použitelný. Nejenže je k dispozici téměř kdykoli na zapískání, ale ve cvalu je s ním opravdu rychlé cestování. Můžete jej i vylepšit doplňky, včetně brašen, které kdykoli zvyšují nosnost hráče, ale přitom není třeba otravné přesouvání mezi inventáři, prostě zvýší hráčovu nosnost. Jediný malý zádrhel je, když se v rámci úkolu dostanete do oblasti, kde není kůň k dispozici. Najednou je postava přetížena, pokud toho máte více a dá se leda odházet předměty. Ale takových situací je minimum. A i si zazávodíte.

Stabilita a vyladěnost hry je perfektní, pouze asi dva pády, což mohlo být způsobeno čímkoli, ale hlavně si mi nikdy nezasekl quest, postava atp., jak se často stává v jiným RPG (co, Skyrime a Falloute?).

Dalo by se toho napsat opravdu hodně, ale shrnu to asi tímto. Pokud jde o prostředí, je mi mnohem blíže Fallout, který je moje srdcovka. Takže i 4 díl si dokážu užít a přehlédnout jeho sporné stránky. Ale kdyby byl poslední Fallout zpracován a vytvořen s takovou pečlivostí a láskou, jako je třetí díl Zaklínače, asi bych se zes*al do výšky. Fakt, bez osobních preferencí, je dle mého Zaklínač 3 asi jednou z absolutně nejlepších her na světě. Je kvalitně naprogramovaný, netrápí ho programové chyby, má výborně napsaný a chytlavý příběh, překrásnou grafiku a úžasné ozvučení.

Pokud jste Zaklínače zatím náhodou nehráli, doporučuji, a dejte si celou trilogii, tohle fakt stojí za to.

Pro: Grafika, zvuk, hudba, dabing, české titulky, excelentní chytlavý příběh

Proti: Jen vyšší HW nároky (ale jsou oprávněné)

+21 +22 −1
  • PC 100
  • PS5 100
Dlouhá léta jsem odkládal hraní třetího Zaklínače kvůli tomu, kolik času hře musí člověk věnovat. A teď jsem mu věnoval druhých 150 hodin za poslední dva roky. Je to vážně klenot, hra nabitá neskutečným množstvím obsahu, který se mi ani po těch 150 hodinách nepovedlo vyčerpat. Rád bych se v komentáři věnoval především porovnání těchto dvou až překvapivě odlišných zážitků co jsem se Zaklínačem měl.

Hrál jsem Zaklínače poprvé na PC předloni v době covidu, období lockdownu bylo na hru tohohle rozsahu ideální, letos po vydání next-gen updatu jsem ho rozjel znovu na PS5 a říkal jsem si, jestli mě bude bavit stejně jako při prvním průchodu. Ukázalo se, že odpověď je - bude mě bavit ještě víc. Objevil jsem spoustu obsahu, co mi při prvním průchodu uniknul, většinu rozhodnutí z minula jsem zapomněl, takže jsem měl opět spoustu dilemat jak se rozhodnout a některé zápletky a osudy postav mi dopadly úplně jinak než v prvním průchodu. V rámci letošní výzvy a kategorie Karbaník jsem se navíc plně věnoval i Gwentu, který jsem do té doby úplně ignoroval a konečně trochu pochopil, proč jen u téhle části stráví spousta hráčů dlouhé hodiny.

Grafický upgrade je značný. První průchod jsem měl na starší PC sestavě ve fullHD a středních detailech. Next-gen verzi pak na PS5 v performance modu 60FPS, kde může trochu trpět rozlišení a občas to ze 4K padat na nižší, při hraní jsem si toho ale vůbec nevšiml a hra běžela drtivou většinu času krásně plynule a bez nějakých grafických artefaktů. Netrávím ve hrách většinou velký čas v photo modu, spíš ho často ani nezapnu, ale tady jsem se v některých lokacích kochal nádhernými výhledy a nasvětlením scény.

Co do hratelnosti mám asi jedinou drobnou výhradu k ovládání Klepny, které bylo jak v původní, tak vylepšené verzi lehce krkolomné, ale dá se na to zvyknout, není to úplně dokonalý dopravní prostředek :) ale na krátké vzdálenosti je kolikrát lepší jít pěšky, na delší kromě objevování nových lokací jsem většinou používal fast travel. Soubojový systém je i na ovladači velmi dobře zvládnutý - jedna z věcí ze kterých jsem měl největší strach po přechodu z PC a klávesnice, kde jsem Zaklínače dohrál poprvé. Zvyknout se na to dá velmi rychle a je to intuitivní.

Kromě hlavní hry se určitě nesmí opomíjet ani obě DLC, které jsou taky perfektně zpracované a když je rozsahem porovnám se spoustou standalone titulů, s přehledem by obě DLC mohly vyjít i jako samostatné hry. Ostatně to platí u DLC od CD Projekt RED obecně, nové DLC Cyberpunk 2077: Phantom Liberty je toho dalším důkazem.

V Zaklínačovi se dá strávit 100 hodin, ale klidně i dvojnásobek toho. Pokud by tam chtěl člověk vyzobat každičkou drobnost co hra nabízí, možná i trojnásobek toho. Narozdíl od spousty jiných RPG jsou zde vedlejší questy vždy něčím zajímavé, rozhodně nejsou jen nějakou povinnou výplní co by natahovaly čas a nemusíte se nutit do toho je plnit kvůli trofeji, nebo nějakému splnění procent hry. Snad všechny jsem hrál s chutí a těšil se na co díky řešení různých problémů narazím. Tak nějak si myslím, že s třetím Zaklínačem jsem se neviděl naposledy.

Pro: epický příběh, v roce 2023 stále aktuální hratelnost i grafika díky next-gen update, rozsah, propracovanost všeho co hra nabízí

Proti: není mnoho tak dokonalých her :)

+21
  • PC 85
W3 je treba brať z dvoch pohľadov. Jeden pohľad je čisto z pohľadu gameplayu, v ktorom W3 obstojí lepšie, než čokolvek iné. Od dizajnu sveta, cez súbojový systém, absencie level scalingu či náhodnej tvorby dungeonov, až po kvalitu dialógov, textov a questov. V tomto W3 absolútne exceluje a zahanbuje takmer každé RPG vydané v poslednej dobe.

Atmosféra, grafika, zvuky, všetko vytvára úžasný zážitok, ktorý pohltí na veľmi dlhú dobu. Z tejto stránky nie je možné moc čo vytknúť ani čo dodať, to je nutné zažiť. W3 je triumf a dôkazom toho, že RPG s otvoreným svetom sa nedá rovnať s príbehovými lineárnymi RPG (prvé dva diely). To akým spôsobom poráža svoje prvé dva diely je až zarážajúce a to nehovoriac o konkurencii. Z tretích dieľov je to takisto jedno z mála RPG, ktoré sa neustále zlepšovalo (Risen 3, Gothic 3, Dragon Age 3, Sacred 3,...). CDP rozumie hráčovi a má zjavne perfektných programátorov, dizajnérov a textárov, ktorí rozumejú žánru a čo žiada hráč od RPG hry. Bethesda sa má čo učiť, a narozdiel od plastického a umelého Skyrimu, W3 dýcha skutočným svetom.

Má to však aj druhú stránku veci - morálnu a obsahovú. Len ťažko sa vžíva do prestárnutého kurevníka, ktorý si myslí, že vrchol jeho života je dosiahnuť "vrchol" každý deň s inou ženou a zároveň očakávať, od ženy, ktorú miluje, nejakým záhadným spôsobom vo svojom zvrátenom pohľade na svet, že mu to všetko odpustí, čo sa nakoniec aj stane. To už je na tom lepšie sterilný Skyrim.

Za to však CDP až tak nemôže ale určite mohli dať postave väčšiu voľnosť pri svojom chovaní. RPG predsa nikdy nebolo o tom, že hráč hraje fixnú postavu bez toho, že by sa akýmkoľvek spôsobom podielal na jej vývoji. Asi preto bude Witcher vždy populárnejší v slovanských krajinách, než na západe. Je to škoda, aspoň pre mňa, kedže v ostatných aspektoch je W3 absolútna špička a naozaj neviem čo sa tomu dá vytknúť.
+20 +25 −5
  • PC 100
Po dlouhé pauze po Zaklínači 2 jsem rozehrál Zaklínače 3. Hra předčila oba dva předchozí díly. Zaklínač 3 nabízí open-world, kde můžeš přecházet z jedné lokace do druhé a případně se do dané oblasti vracet. Takže některé questy jsem si mohl nechat až na později a mohl jsem se věnovat například qestům hlavní líne.

questy
Mimo hlavní příběh hra nabízí velmi mnoho nejrůznějších zakázek a hromadu samostatných úkolů. Plno questů se ale dá i úplně minout při používání rychlého cestování (pomocí rozcestníků. Ty jsou skoro všude). Přijdete tím totiž o různé náhodné události, jež vás mohou potkat cestou. Každá vývěska na mapě vám kromě zaklínačských zakázek navíc odhalí spoustu otazníků Základním kamenem questů je tu možnost volby a záleží proto jen na vás, na čí straně budete. Hra má několik zakončení jež sami ovlivňujete svými volbami v jejím průběhu.

Elixlíry a inventář
Oproti Zaklínači 2 došlo k několika zásadním změnám. Mnohdy v dvojkách kritizované používání elixírů jen mimo boj už neplatí. Exilíry se můžou používat i v průběhu boje. To je výrazné usnadnění boje. Většina elixírů se dá navíc i různě vylepšovat. Pokud elixíry dojdou obnoví se automaticky během meditace Inventář předmětů se také trochu změnil. Hlavní změnou je, že se dá každá nalezená věc rozebrat na součásti, z nichž se dají vytvářet zbraně nebo zbroje. Ušetříte si tak čas hledáním surovin na meč nebo zbroj

Vedlejší činosti
Každý Zaklínač má nějaké vedlejší činosti pro ukrácení chvíle. Jako kostky nebo páka. Ve trojkách je karetní hra Gwint. Musím říct, že i přes tutoriál v hospodě v Bělosadu jsem tuhle hru jsem pochopil až po desítkách neúspěšných pokusů. Poté mě začala docela bavit. V Gwintu si můžete zahrát i turnaj. Další kratochvílí jsou dostihy, a pěstní souboje. Dále se můžete potápět a hledat skrýše pašeráků nebo hledat vylepšení zbrojí.

Závěr
Zaklínač 3 je vinikající RPG, kterou překoná asi jen málokterá hra. Svět Zaklínače nabízí rozsáhlý svět plný různorodých nestvůr a lidí. Děj i dialogy jsou perfektní. Hra vás pohltí a to i přesto, že je poměrně velmi dlouhá.

Pro: open-world, rychlé cestování, děj, gwint,možnost rozebrat předměty na součástky.

+20
  • PC 100
Skvělá hra, která se skoro ani nedá popsat slovy, protože Vás vtáhne a nepustí, po jejím dohrání však příchází dny plné deprese, protože nevíte, co hrát dál, co by stálo za to po téhle fascinující hře. Ovšemže má hra své nedostatky, a to pouze v hratelnosti, tím mám na mysli chůzi a soubojový systém, který sice není nejlepší, ale po předešlých Zaklínačích je o dost lepší.

Hru jsem dle statistik dohrál rychleji něz běžní uživatelé, a to i přes všechny side questy a otazníky, což mě docela udivuje, stále je to však pořádná porce hodin. Na PC bězí krásně i s relativně špatným setupem. Příběh je to nejlepší, co hra nabízí, tedy pokud opomenu nádherný otevřený svět, kde každý, i sebemenší kousíček stojí za to. Yennefer fan boi.

Pro: příběh, otevřený svět, soundtrack, side questy, postavy mají charakter, maličkosti

Proti: kolísavý soubojový systém, stále se opakující loot v podobě otazníků

+20
  • PS5 100
Až ve třetím díle jsem konečně dostal hru ze světa Zaklínače, jak jsem si ji představoval. Musím se přiznat, že nejsem moc velký fanoušek prvního dílu. Dohrát ho pro mě bylo celkem utrpení. Skvělý promyšlený příběh byl pro mě utopený v neohrabané hratelnosti a těžkopádných soubojích. Když jsem však spustil třetí díl a odehrál pár prvních hodin, zamával se mnou Divoký hon natolik, že jsem hru odložil a rozhodnul se obstarat si knižní předlohou a poprat se s osmi knihami, jak se sluší a patří. Po návratu do herního světa už jsem si mohl užít konečně bez jakýchkoliv kompromisů vyšperkované herní umělecké dílo se vším všudy. Hru, o které se právem říká král RPG a která opravdu vznikne možná jednou za 10 let. 

Co bych vyzdvihnul:
 
+ Naprosto skvělý soundtrack
+ Zajímavý bestiář a seznam s popisy postav
+ Rozmanité questy se skvělými dialogy
+ Hra doslova protkaná odkazy na knihy, předchozí díly a vzájemné souvislosti
+ Karetní hra Gwint, kde si umím představit, že hru někdo spustí jen kvůli této minihře
+ Konečně nějaký smysluplný item management, kdy neběhám s jednou a tou samou zbrojí v podstatě celou hru
+ Propracované vedlejší questy, které navíc často mají možnost volby

Našly by se i zápory, abych netvrdil, že je třetí díl úplně bez chyb:

- Nepropojené nalezené poznámky s úkoly, kvůli kterým je často peklo je hledat v inventáři pro aktuální úkol
- Nezajímavé závody a pěstní souboje
- Občas hluchá místa jako hlavně pašerácké skrýše na Skellige
+20
  • PS4 100
Už jsem pomalu přestával věřit, že se někdy vyhecuji k rozehrání třetího Zaklínače. Natož abych ho dohrál. Zvěsti o až tří set hodinové výdrži hry. Zkazky od hráčů, kteří si na to brali dovolenou. Reference od známé, která se díky návykové hratelnosti od toho nedokázala odtrhnout, aby pak konec hry náležitě oplakala a dlouho hledala další hru, do které by se šlo takhle ponořit. A tak dále.. Nakonec jsem to prubl. Už na tom letím půl roku a to mám ještě oba dva datadisky před sebou.

Ano, ne všechno ve hře je geniální. Na začátku mi trochu vadila muší váha Geralta. Ovládání pohybu reaguje okamžitě bleskurychle. Chyba hry to asi není. Jen můj zvyk z Death Stranding. Prostředí mi přišlo trochu ploché a generické. A to hlavně v přírodě. Vzpomněl jsem si hlavně na Gothic 2, kde byl snad každý kout mapy unikátní a pamatuji si ho do dneška. V třetím Zaklínačovi se vždy snažím dostat k úkolu nejrychlejší cestou. Nejlépe přes rychlé cestování. Klasická daň za obrovskou mapu. Vesnice a města naproti tomu vypadají líbezně a neuvěřitelně detailně.

Možná bych si také mohl stěžovat na milión otazníků na mapě. Hlavně ve Skellige. Po jejich vyzobání mi ale začali chybět, takže na tohle už si ztěžovat nemůžu. Vlastně už není nic dalšího, na co bych si mohl ztěžovat, protože hra je to naprosto fenomenální a jako celek nastavila laťku opravdu vysoko. Obsahuje až neuvěřitelnou spoustu povinných i nepovinných úkolů, přičemž každý z nich má svůj unikátní příběh. Některé větší, některé menší. V rozsahu, na poli herní zábavy, nevídaném. Nejen, že je toho hodně. Je to také všechno skvěle nebo hodně slušně napsané a podpořené skvělým dabingem. Scénáristé se opravdu činili.

Určitá repepetivnost se nevyhnula ani Zaklínači. Používání zaklínačských smyslů se používá snad všude. Na druhou stranu je to přímočařejší postup než nošení deseti tuřínů s druhého konce mapy, jak to bývá jinde v nejmenovaných RPG. Obrovská rozsáhlost a pečlivý důraz na malé detaily ve ztvárnění světa si někde muselo vybrat svou daň. Za atmosféru a propracovanost této hře takové maličkostí s radostí odpustím. S radostí vyzobu všechny otazníky na mapě a dohraji všechny questy. Některé i vícekrát, protože jsou rozvětvené díky hráčově rozhodnutím.

The Witcher 3 je fenomenální hra, která mě svým uceleným světem a atmosférou uhranula. Jako znalec předlohy jsem věděl do čeho jdu a připadám si jako doma. A to není všechno. Momentálně jedu první datadisk a je skvělý. Nenásilně a přirozeně naroubovaný na původní hru. Laťka nespadla. Ba naopak.

PS4 Pro řve jako blázen, ale stabilních 30 fps si drží. Hlavně po updatu na verzi 4.01 mi hra přijde ještě plynulejší.

Zábavný a návykový Gwint je kapitola sama pro sebe. Jen u toho jsem strávil tolik času co v průměrně dlouhé hře.

Pro: desítky poutavých příběhů v jednom velkém a skvělém eposu, fenomenálně zpracovaný svět Zaklínače

Proti: zpočátku citlivé ovládání, maličkosti, které v celkovém kolosu nestojí za řeč nebo ve výsledných vzpomínkách vůbec nejsou špatné

+20
  • PC 95
„Evil is evil. Lesser, greater, middling... makes no difference. The degree is arbitrary. The definition is blurred. If I'm to choose between one evil and another, I'd rather not choose at all.“

Na začátku bych chtěla napsat, že jsem nehrála první díl herního Zaklínače, nečetla předlohu a neviděla žádný z filmů. Zato Zaklínače 2 považuji rozhodně za jednu z nejlepších her, kterou jsem kdy hrála, to i přes mé nemalé výtky k těžkopádné a nepřívětivé hratelnosti. A Divoký hon všechny ty výtky vymazal do jedné.

1) Geralt z Rivie sice nepatří do bratrstva Assassínů, takže parkour po budovách není jeho silnou stránkou, nahnutější skála, pokud je hladká, mu rovněž činí problémy, ale rozhodně se už pohybuje suverénněji, než v předchozím díle. Alespoň už dokáže skákat a dokáže se i za běhu chytnout převisů, výše vyšplhat atd. V otevřeném světě navíc samozřejmě už nemáte problémy s obcházením obrovské oblasti a načítáním tabulek.

2) U předchozího dílu jsem si stěžovala na kvalitu map – problém vyřešen. Mapa je přehledná, dá se na ní vyznačit i hráčův vlastní bod, ukazuje vzdálenost (kroků), ukazuje dokonce i přesnou cestu, což je opravdu luxus pro lenochy. To znamená pro většinu hráčů, včetně mě. :D

3) Vím, že se tu spousta hráčů chvástá tím, jak hráli Zaklínače 3 na obtížnost Krev a kosti. Já se nebojím přiznat, že jsem celou hru odehrála na nejjednodušší úroveň, stejně jako předešlý díl, ovšem s tím rozdílem, že tady byla lehká úroveň konečně skutečně lehká. Krýt se jsem prakticky nepotřebovala, tvrdý zásah mečem jsem skoro nepoužívala, u většiny nepřátel stačily lehké útoky a posilnění Quenem, u bossů bylo občas nutné uskakovat. Žádný trainer už nebyl potřeba, a ačkoli daleko těžší, než jakýkoli pozdější boss Divokého honu, byl pro mě ten úplně první v jeskyni s Keirou Metz a především, pak vlkodlak, troll a jeden Skeližan z vedlejšího úkolu (čímž chci upozornit na zřejmou nevyrovnanost obtížnosti mezi nepřáteli), tento systém mi vyhovoval, včetně očíslování nepřátel podle obtížnosti.

4) Grafika byla dobrá, nepíšu ohromující, ale pěkná a odpovídala době svého vzniku. Už se nestávalo, že by postava mluvila a neotvírala při tom pusu. Zvuk se znatelně zlepšil, hlasitost v dabingu byla v celku vyrovnaná, horší to bylo s animovanými „mezičástmi“, ty byly znatelně slaběji nahrány, naštěstí další věc, co se taky zlepšila, je, že se konečně dá hra zesilovat přímo na klávesnici.
Co se stále ještě týká technických záležitostí hry, našlo se pár menších bugů – především s Klepnou, která se občas někde kousla, a motala se chvíli v křoví, jindy se hlavou zasekla v nějakém předmětu a nebylo možné na ni vyskočit, nebo nechtěla jet rychlejším tempem a asi dvakrát se mi stalo, že za mnou nepřišla vůbec, ačkoli byla volána a bylo to v dané oblasti možné.

Vyskytly se ale i závažnější bugy – ten úplně největší, kdy jsem se musela vrátit o dvě uložené hry zpátky (jedna nepomohla), se objevil při finále vedlejšího úkolu se zavražděním krále Radovida. Když jsem zabila Dijkstru (který se mylně domníval, že ho nechám, aby zabil moji nejoblíbenější postavu – Rocheho, se kterým jsem prožila tři čtvrtiny předchozího dílu) a jeho kumpány, nenaskočilo žádné video, postavy tak nějak postávaly okolo a nic se nedělo. Nemohla jsem odejít z nádvoří, s nikým mluvit, atd. Musela jsem hru načíst o dvě uložené hry zpátky a pak video jelo i při naprosto stejných volbách.

Další, méně závažný, docela vtipný bug přišel až ke konci, kde jsem měla nejprve přemoci, coby Geralt, Caranthira na ledu, Caranthir se úplně zaseknul, stál na místě a ani se nehnul, takže ho Geralt jenom řezal mečem, než vypršela čára se zdravím.

Tedy bugů bylo více, než u předchozího dílu, ale samozřejmě chápu, že to byla asi nutná daň za to, co je na té hře nejlepší – za komplexnost a rozsáhlost.

A tohle je okamžik, kdy začnu pět na Divoký hon ódy, jako všichni ostatní. :-)

Skutečně jsem ještě nikdy nehrála nic tak obrovského a to nejen, co se týká (téměř) neomezeného, otevřeného světa. Kde končí pevnina, tam začíná moře, jen vyměníte Klepnu za malou loď a jede se dál. Ubíhá čas, ubíhají dny, mění se počasí. Vesnice i města si žijí vlastním životem, sedláci pracují na polích, děti si hrají na rozbrázděných, blátivých cestách, kněží Věčného ohně kážou ve městech nenávist vůči „nelidem“ za vděčného poslechu svých fanatických příznivců. Ať se Geralt ocitne kdekoli, lidé na něj pokřikují, reagují na jeho přítomnost a velmi často od něj potřebují pomoc. Na rozsáhlých travnatých pláních pevniny, či na zasněžených kopcích ostrova Skellige se prohánějí divoká zvířata (koně, divoké kozy), ve vesnicích zase polehávají v ohradách ta domestikovaná. Drobné nestvůry číhají každých pár metrů, těch větších se Geralt může zbavit za peníze. Ve městech i vesnicích jsou obchodníci, u nichž je možno jak kupovat, tak prodávat zbraně, zbroj, jídlo, bylinky, sedla a klapky pro Klepnu a další předměty. Ve světě Zaklínače 3 se zkrátka cítíte svobodní. Sami si můžete volit, kdy budete, nebo jestli vůbec, řešit vedlejší úkoly, či Zaklínačské zakázky. Sami si můžete zvolit, kdy se pustíte do hlavního příběhu. Je jen na vás, jestli se u nespravedlivých a mnohdy krutých rozmíšek mezi vojáky a obyvateli, nebo obyvateli vesnic mezi sebou, někoho zastanete, někoho zabijete, či je necháte vlastnímu osudu. Sami si volíte cestu i způsob cestování.

Vše ve hře je dějově provázáno – válečná tažení Nilfgaardu bezprostředně ovlivňují jak životy obyvatel měst (radikalizace obyvatel Redanie, upalování „nelidí“ pod čím dál zoufalejší a čím dál krutější vládou Radovida/ Uvažování, kdo by měl zasednout na trůn na Skellige, aby ostrovy odolaly nájezdům Nilfgaarďanů), tak životy lidí na vesnici (vypalování, rabování, vraždění obyvatel). V jedné Zaklínačské zakázce musíte zabít nestvůru, aby se vyléčila holčička, která se napila zkažené vody, v níž plavaly mrtvoly vojáků; v jiné zakázce se zase ukáže, že „příšerami“, které vraždí redanské vojáky, jsou ve skutečnosti Scoia’tel. Každý z neuvěřitelně mnoha vedlejších úkolů a každá ze zakázek má svůj vlastní příběh, který se větví, komplikuje a velmi často přichází s překvapivým, nečekaným závěrem.

Snad u žádné hry, jakou jsem kdy hrála, nebylo znát nadšení a radost z jejího vytváření tak markantně, jako je tomu právě u Zaklínače 3. Detaily různých, i třeba sebemenších příběhů, detaily rozličných osobností, které Geralt na své Stezce potká, různorodost jejich vyjadřování, uvěřitelnost jejich chování, rozsáhlé zápisky v Geraltově inventáři ke každé alespoň trochu důležité z nich, to vše svědčí nejen o onom nadšení a radosti, které jsem předeslala – svědčí to rovněž o obrovském talentu scénáristů. Svědčí to o lásce ke hře, již CD Projekt Red vytvořil a tím ji učinil ještě výjimečnější.

O monstróznosti světa Zaklínače 3 tedy není nejmenších pochyb a tady se dostávám k hlavnímu ději:

Zatímco u předchozího dílu jsme museli vypátrat vraha krále Foltesta, abychom očistili Geraltovo jméno a děj se v průběhu hry stával ještě zajímavějším a komplikovanějším, zde je to přesně naopak. Bohužel, i přes veškerou vypiplanost, se hlavní děj u Zaklínače 3 stává s každou další částí jednodušší, přímočařejší, očekávatelnější a nudnější. Pátrání po Cirille by mohlo být vypjatější, kdybychom do tohoto dílu o nějaké Cirille vůbec slyšeli (alespoň, pokud jsme nečetli předlohu). Takhle pátráme po někom, koho neznáme a na kom nám nesejde, a ačkoli se na Stezce dozvídáme o dceři císaře Emhyra nějaké informace, stále to není dost, abychom si k ní vytvořili vztah a udělali si o ní komplexnější obrázek. Flashbacky už nejsou nic, co by nás u Zaklínače ohromilo, a tak nezbývá, něž spolehnout se alespoň na zajímavé okolnosti pátrání. A těch se nám v první části příběhu skutečně dostane.

Samozřejmě mám na mysli výbornou část s Baronem a jeho rodinou, kterou se nebojím označit za stěžejní příběh hry a dokonce si myslím, že kdyby se děj točil kolem této (vlastně spíše vedlejší) zápletky, namísto hledání Ciri, hra by byla už téměř dokonalá. Takhle zábavnou, krutou a strašidelnou zápletku jsem skutečně nečekala ani omylem, zvláštěpak ne skoro hned na začátku. Část s Potracenkou byla strhující a emocionálně vypjatá, stejně jako postupné odhalování okolností, za nichž skutečně manželka a dcera Krvavého barona opustily. Hrála jsem pár dílů ze survival série Silent Hill, takže co se týče hororovosti, snesu celkem dost, ale z ježibab z Křivušských blat se mi opravdu zvedal žaludek a po prvním setkáním s nimi jsem si nepřála nic jiného, než je všechny odkrouhnout. Naneštěstí je hra až tak frustrující, že mi to ještě dlouho nedovolila, což ale paradoxně ještě umocnilo zážitek z ní. Dolní strážná se pro mě dokonce stala natolik nepříjemnou, že jsem dlouho odkládala návrat pro baronovu ženu a její následný hořký konec (vybrala jsem si pomoci duchovi ve stromě, takže chápete).

Po takto silném prvním dojmu, který se mi dostal, jsem doufala, že zbytek příběhu bude stejně úžasný, jako zápletka s Baronovou rodinou, ale bohužel nic, co se později objevilo, mě už takhle neohromilo, z čehož plyne, že od tvůrců nebylo příliš moudré vyložit svou nejsilnější kartu hned na začátku. Když už jsem u karet, Gwint šel úplně mimo mě. :-)

Co se hlavního děje týká, zaujala mě bitva o Kaer Morhen s pomocí všech Geraltových přátel, sledování skoro všech postav bylo výborné, přepínání na Ciri taky a smrt Vesimira mi nejen způsobila husí kůži, ale i vehnala slzy do očí. Zase bohužel, tohle byla stěžejní část hlavního příběhu, která už zůstala až do konce nepřekonána.

Za zmínku ještě stojí zabití dvou ze tří ježibab a Imleritha ve Velenu nebo dosazení Ceryse nebo Hjalmara na trůn ve Skellige, jinak se děj, i přes veškeré už dříve vyjmenované nesporné kvality Zaklínače 3, odvíjel víceméně rutinní cestou. Bylo jasné, že budu muset zabít i další důležité členy Divokého honu, což nebylo vůbec tak strhující, jako (podle všeho menší, podle dojmu ze hry vetší a důležitější) bitva u Kaer Mohren a v úplném závěru hry jsem se ani nedozvěděla, jak to vlastně Cirilla udělala, že zabránila příchodu Bílé zimy, a co víc, jak se jí podařilo přežít (při závěru se zaklínačskou budoucností pro Ciri). Zkrátka a dobře – závěrečná část Zaklínače 3 na mě působila zvláštně useknutě a „odfláknutě“ po tak úžasném rozjezdu a při tak detailně propracovaném světě, v níž se odehrála.

Závěrem bych se chtěla omluvit za rozsah mého textu a za množství spoilerů, které jsem, doufám, snad všechny skryla. Mám pocit, že pokud si nějaká hra zaslouží tak dlouhý komentář, je to právě Zaklínač 3, a vyjadřovat se jenom obecně mi zase přišlo jaksi nepřirozené vzhledem k tomu, jaký důraz hra klade právě na děj samotný.

PS: Vybrala jsem si Triss. Yennefer je sice krásná a podle všeho i schopnější čarodějka, ale na můj vkus se chovala až příliš „namachrovaně“, chladně a arogantně. Navíc jsem z její strany necítila skoro žádný cit vůči Geraltovi. Triss je na druhou stranu holka do nepohody, která Geraltovi vždycky bezpodmínečně pomáhala, i když nemusela, a která je do něj očividně velmi zamilovaná a stojí o budoucnost s ním. Takže pro mě je na prvním místě vždycky Triss. :-)

Ačkoli nedávám 100%, Zaklínač 3 je hra, která stojí za to. Vrchovatě stojí za peníze, které za ni dáte, neoddiskutovatelně stojí za to, abyste si ji nejen zahráli, ale hlavně prožili. Je to hra, která se mistrně propracovanými (především vedlejšími) zápletkami a postavami v současnosti žádné jiné hře nevyrovná, a která dokáže být krutá a nelítostná stejně, jako milá, lidská a vtipná. Je to hra, z níž nečiší kalkul (zdravím poslední díly Assassin’s Creed série!) a na níž je patrné, jak moc její nadané tvůrce bavilo ji vytvářet. Pokud bych měla někomu dnes doporučit jedinou hru, byl by to Zaklínač 3 s dodatkem, že by bylo nejlepší si před ním zahrát kratšího, technicky o velký kus slabšího, ale co se týče hlavního děje více strhujícího Zaklínače 2, aby hráč lépe pochopil postavy a svět, v němž Geralt z Rivie žije. Svět, do něhož se budete rádi vracet, který vám zajistí hodiny a hodiny chytré zábavy, a u něhož stále budete doufat, že se s ním setkáte za pár let při dalším dílu této herní série, nebo alespoň dalším slušném rozšíření.

Update po druhém dohrání: Zvyšuji na 95%, jedna z úplně nejlepších her, které jsem kdy hrála, jíž se žádná další nemůže vyrovnat rozsáhlostí při vysoké kvalitě příběhu. Podruhé byl Zaklínač III snad ještě zábavnější, než poprvé + Gwint je opravdu závislácká karetní hra. ;-)

Pro: famózně propracovaný otevřený svět, výborné postavy, skvělý scénář, Vernon Roche, dabing Charlese Dance na císaře Emhyra, délka hry

Proti: slabší hlavní děj, který se postupně stává rutinnějším; useknutý konec, málo Vernona Rocheho. :D

+19 +20 −1
  • PS4 100
Zaklínač 3 je práve jednou z tých hier, ktoré sa jednoducho oplatí aspoň raz za život vyskúšať. Úžasný príbeh a hrateľnosť vytvárajú skvelý zážitok. Máloktorá hra na mňa zanechala takýto dojem po jej dohraní ako Witcher 3. Človek v tejto hre musí zapojiť občas všetky mozgové závity (nie žeby v iných hrách nemusel), ale predsa v Zaklínačovi 3 treba dosť rozmýšľať.

Páčia sa mi aj animácie, či už zaklínačských schopností, alebo rôzne iné animácie. Svet je naozaj pestrý, a preto si prídete na svoje, či už máte radi ,,svetlejšie prostredie" alebo pochmúrnejšie. A vyzdvihol by som aj cyklus dňa a noci. Úplne iný level zážitku po hraní xy hodín ako v prípade, ak si prechádzate ,,statickou" hrou bez reálnej viditeľnej zmeny prostredia.

Ozaj všetkým odporúčam. Ak ste túto hru nehrali, odporúčam ešte túto stránku. odkaz
odkaz
odkaz

Pro: skvelý príbeh, výborná grafika, animácie, atmosféra

Proti: pre niektorých hráčov vyššia náročnosť ako v iných hrách (pre mňa skôr výhoda)

+18
  • PC 100
Pojednání o Zaklínači 3 (z blogu Hráče 0)

S příchodem dlouho očekávaného třetího dobrodružství Sapkowskiho světa, se linula světem internetu taková masážní vlna, že by všem trollům narovnala jejich skoliózy. Je to efekt, který ve mně vyvolal spíše negativní pocity, jelikož jsem se bál, že za všemi těmi trailery a gameplay bude nakonec velké zklamání. Jak hloupé toť uvažování, plné zbytečných předsudků.

K trojce se váže již dospělý a vyrovnaný přístup mé hráčské duše. Ačkoliv jsem se opravdu výsostně těšil na onen titul a samozřejmě ho v dostatečném předstihu předobjednal (ovšem až po ustálení věčně odsouvajícího se data vydání), tak půlnoční prodej minul mé fanouškovské zapálení. Nakonec i den, kdy jsem tuto záležitost dřímal ve svých pažích, nebyl dnem prvního dlouhého hraní. S kamarádem jsem vyrazil na jedno chlazené, zatímco moje drahá a k mým koníčkům ohleduplná žena, měnila DVD nosiče při domácí instalaci. V mírně nachmeleném stavu po návratu z restauračního zařízení, má nepříliš pohybově jistá ruka konečně spustila onu věc.

Každý start nového zaklínače je něčím magickým. Logo sem, logo tam, intro v tradičním omalovánkovém stylu a meditující Geralt v menu. S pošetilostí mě vlastní, jsem nastavil všechny grafické hodnoty na max a spustil hru. Je až s podivem, jak se věci opakují. Samozřejmě, že hodnota framerate nebyla podle mých představ a snad i na chvíli jsem si říkal, ono to zas tak zázračně nevypadá. Tento pocit mě provází nejen u Zaklínačů. A už tolikrát se stalo, že prvotní nemastnost, neslanost, se posléze proměnila v lásku na první (druhý) pohled. A naštěstí se tak stalo i u třetího pokračování Zaklínače. Aktualizace grafických ovladačů, nastavení nejrůznějších vyfikundátů (listoví, vlasy, krajina atd.), kdy zprvu nevíte, co vlastně znamenají jednotlivé posuvníky a jak ovlivní samotný vizuál a nějaký ten patch, nakonec stabilizovali hru natolik, že jí více méně hraji na max a jsou to orgie.

Bez jakéhokoliv nátlaku mohu říci, že je to to nejhezčí, co jsem zatím hrál. Atmosféra prostředí je natolik démonicky pohlcující, vše žije a tetelí se, lidé okolo Vás mají svá trápení a žijí si životy strastiplnými i veselými. Takhle vypadá svět ve světě. Jak se pozná změna k lepšímu ve smyslu změny konceptu hry? Jednoduše, nepocítíte jí, ona je tam tak samozřejmá, že ji přijmete a víte, že je to tak dobře. Je to jako s herními prvky. Jednou Vám hra naservíruje něco, co jste předtím neviděli a vy si na to tak zvyknete, že to příště musíte mít zas. A tak se dělá pokrok. Otevřený svět byl skvělý krok vpřed. Jestli je hnacím motorem současných her jejich příběh, tak Geralt a jeho svět v třetím pokračování, má pod kapotou motor z Ferrari. Nejde snad ani o příběhovou linku, jako o dokonalou propletenost všech těch malých velkých epizod dějících se všude kolem. Není malých rolí a není malých příběhů. Tak nasycený svět se vidí málokdy. Obrovský kus práce stojí za scénáristy třetího Zaklínače a já jim za to děkuji. Je to hra, která si zaslouží koupit a nezaslouží ilegálně stáhnout.

Hrací dobou je to obrovské dílo nekonečných rozměrů, které není nijak uměle natahováno, ono jen žije v ohromném měřítku, o kterém by si mohly konkurenční tituly nechat jen zdát. Jestliže odehraji dvacet hodin a mám stále pocit, že jsem na začátku, klobouk dolů mistři vývojáři. Nemá cenu mluvit o českém dabingu (proč proboha), nemá cenu mluvit o všech těch prvcích, které máme rádi, jsou tu a jsou skvělé, nemá cenu mluvit o Klepně, ano je tu a já vím, že je to tak dobře, má cenu mluvit o těch nadpozemsky uhrančivých momentech, kdy se otíráte o pocit virtuální reality, protože tomu všemu věříte a dřímáte v rukou něco, co není dětskou hrou.

Rozhovory, postavy, drobné niance odehrávající se v zdviženém obočí či tónu hlasu, Vás ujišťují, že existuje ve vesmíru svět, který Vy prostřednictvím herního média, můžete alespoň na chvilku ovládat. Když při rozhodování, co odpovím osobě, která je mi ve hře blízká se s pocitem nejistoty rozhoduji tak, abych toho posléze nelitoval, nebo pokud se mě pohne koutek úst vzhůru při dvojsmyslném laškování Geralta s nějakou jeho oblíbenou čarodějkou, jsou to momenty, kdy se posouvá hranice her na úroveň filmů a seriálů. Věříme jejich postavám a příběhům, což je největší čest pro toto médium.

PS. Tento text vznikl léta páně 2015 během tropického léta a byl psát na listy starého sešitu na nejrůznějších místech Orlické přehrady. Sloužil jako povinnost Hráče 0, sdělit světu jeho názor na jednu z nejúžasnějších her, které měl čest hrát. Celý text týkající se všech zaklínačů naleznete na blogu Hráč 0.

S pozdravem Hráč 0

+16
  • PS4 95
Moje první dohraná PS4 hra, kterou jsem si neskutečně užila, jak graficky, příběhově, tak hratelně.
Nemá cenu se tu rozepisovat, protože to udělali desítky lidí přede mnou.
Jen já osobně jsem ve hře vůbec nevyužívala, jak kraftění předmětů, tak tvoření nějakých elixírů, takže ještě že bylinky nezabírali místo v inventáři. Vždy sem si vystačila s věcmi, co jsem našla a jediné co jsem nakupovala byli karty, které mně chyběli do kolekce.
Nejvtipnější bylo klouzání s Klepnou po skalách.
+16 +17 −1
  • PS4 100
  • PS5 --
2 roky. Tolik jsem strávil času s touhle hrou, ano někteří si říkají proč tak dlouho? Ani sám nevím, prostě jsem nějak ve volných chvílích chtěl prozkoumat, co se dá a dát tomu opravdu šanci. Dokonce tahle hra může za to, že jsem tehdá podstoupil upgrade své konzole na novou generaci konzolí. A byl jsem za to rád.

Tento komentář nebude klasickýho typu, protože když se člověk podíve, kolikrát si tu hru lidi otevřeli, kolik je tu diskuzí a hodnocení a všeho, nemá smysl to rozebírat. A po přečtení některých opravdu skvělých komentářů nemá smysl něco říkat, stejně už neřeknu nic navíc, vše již bylo napsáno. Spíš jen dodám, že hru jsem hrál od prvního vydání a celé 2 roky jsem prožil s upgradama a musím říct, že chápu její oblíbenost a musím jen poděkovat CD Projektu, že udělali něco takového a dali si tu práci aby ji nadále udržovali. Horko těžko se to bude nějakým způsobem překonávat protože každá hra, která by měla být nástupce bude srovnávána a to je opravdu těžký úkol, který není sice nereálný, ale kdo ví.

Takže spíš jsem chtěl říct jen zajímavost a čas, který jsem se hrou strávil a vyjádřit jí hold. Rád si ji i za dalších 20 let doma vystavím a zahraju až zapomenu na všechny ty emoce a strávenej čas, kterej jsem u hry strávil.

Pro: -

Proti: -

+16
  • PC 100
No musím říct že po dvojce která mě zklamala tak tohle je se z Assassin's Creed IV: Black Flag nejlepší hra všech dob jsou tam takový drobnosti jako že Geraltovy rostou vousy, ale takových věcí tam je víc, dokonce mě baví dělat vedlejší aktivity které mě ve dvojce nebavily. No řeknu tohle Zaklínač 1 byla výborná hra dvojka mě sice zklamala, ale je to dobrá hra za 70%, a tento díl zkombinoval vše dobré z obou dílů a vznikla z toho dokonalá a nepřekonatelná hra no prostě ten kdo si tuhle hru nezahrál jakoby nebyl nejlepší hra desetiletí. Když jsem hru dohrál chtělo se mi brečet protože tohle je dokonalé završení série a a také velká rozlučka z Geraltem. Zaklínači vítej v síni slávy.

Pro: příběh, grafika, humor, atmosféra, prostředí, nepřátele. velký a otevřený svět, řada vedlejších úkolů, malé drobnosti například Geraltovy rostou vousy. no prostě celá hra.

Proti: nic

+15 +22 −7