Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Fingon (03.11.2019 17:06): Tak druhá rozehrávak byla úspěšnější, dohráno tentokrát se správným koncem! Mně přijde, že je to i takto koncipované. Na první dobrou to dle mého bez návodu nemůže skoro nikdo dát tak, aby si byl na konci jist, jak se má rozhodnout a jak to vlastně bylo. I tak jsem měl v deníku na konci ve dvou seznamech incomplete, ale to už byly maličkosti.
S tím časem je to tak trochu na půl. Není to tak, že má hráč na každou tu část přiměřený čas. Tam jsou pouze triggery, které posunou hodiny o 15 minut pokud se stanete svědky nějaké události nebo přijdete do konkrétní místnosti. Kolikrát jsem probloumal celé panství a nic se neposunulo a jindy se mi hnul čas po návštěvě 3 místností, tedy skoro hned po sobě.
ALE! Jsou situace, kdy musíte jednat buď rychle (stalo se mi ,že přišel sluha a chtěl "bordel" odnést a já ho přitom neměl prozkoumaný) anebo neopouštět místnost než si je hráč jistý, protože po návratu může být vše "uklizeno" :)
Celkově ale opravdu hodně originální způsob hraní. Na žádný dead end jsem nenarazil, to podle mě ani nejde. Pouze můžete svou nepečlivostí, jiným sledem událostí přijít o důlěžité vodítku a pak třeba ani neobjevit skrytou lokaci. Viz můj příklad, kdy mě až skoro ke konci prvnho hraní napadlo u mrtvol použít search body...nějak jsme se spoléhal na Loot at body, které dalo nějaký popis :) Fatální amatérismus :)
zkusím sepsat komentář, i když nebude dlouhý.
Mám v plánu se dříve nebo později k The Colonel's Bequest vrátit. Možná dříve, ale ten parser si zase musím trochu osahat. IMHO je to jednodušší u textovek (třeba u těch legendích), než když zároveň musíte ovládat i avatara po obrazovce a akce jsou často časově omezené.

Jinak Laura Bow mě kdysi přiměla pídit se po filmech, které natočila herečka, která pro Lauru Bow byla předobrazem - Clara Bow.
Tak první "dohrání". totálně bez návodu, asi proto to dopadlo jak dopadlo :) hodnocení mých vyšetřovacích metod je ehm průměrné :) De factpo Laura si není jistá tím, jak to dopadlo. Přečtením zápisků pak odahlilo velé mezery a nedostatyk :) super je, že hra mi neřekla, jak to bylo, takže zítra jedu znovu a lépe! Geniálně udělané řekl bych. Úplně mě to vyrazilo dech, mistrovské dílo!
Tak mi Laura umřela po pár minutách hry :)) Chtěl jsem jen vyzkoušet, jak vypadá, když se sprchuje...
No a už se dostávám k tomu, na co jsem poukazoval v té debatě s Tulem o výhodách parseru. V click-and-point verzi většinou je buď akce "Talk". Zde ale manuál výslovně upozorňuje, že je rozdíl mezi příkazy Tell a Ask, reakce postavy může pak být úplně jiná. Prostě parser umí být přesnější, cílenější. A to mě prostě baví :)
Tak staženo, nainstalováno. Manuál je ovšem luxusní, jak svým formátem, ilustracemi i popisky všech postav ve hře, dává správnou motivaci se do toho pustit. Pomalu abych si nakreslil rodokmen :) Překvapilo mě, že Gog hru neinstaluje s dosboxem, ale se ScummVM (mám radši dosbox). Snad se mi podaří to dohrát bez návodu, jsem smířenej s tím, že holt budu se vracet ke starším pozicím. Co mě ale dostává je ta atmosféra 20.let minulého století v USA , k čemuž přispívá i ta smetánka, popsaná v manuálu :) Krásné charakterové vlastnosti!
@Richmond (14.01.2019 17:35): Jo, v počtu jsou Lucasové na druhém místě, nicméně u mně jejich Indyho nepřekoná žádná Sierrovka, byť je na počet třeba na tom místě prvním.

Jako celek u mě Lucas souboj se Sierrou prohrává trochu i tím, že většina těch adventur jsou okatě humorné ujetiny a já se do nich moc neumím vžít. Samozřejmě humor musí být, ale někdy mi u Lucasovek dost nabourává pocit, že jsem tam a chci především, jako všude, zachránit svět, vesmír a pod. :-)

Ale ten Indy IV, to je prostě pro mě no. One v každém ohledu, atmosféra, příběh, grafika, gameplay....
@Ringo (14.01.2019 17:33): jo tak jsem to taky myslel. Jenže nemám už žádné další studio, které by mi "dalo" tolik zábavných adventur. Lucasové jsou na druhém místě, ale o dost pozadu. Navíc Lucasovky neměli parser, takže se už předem odsoudili hoši na max stříbro :) Legendy dávám na bronz.
@jvempire (13.01.2019 22:42): On je tady snad někdo, kde NEMÁ rád adventury od Sierry?! :) Já k nim mám taky vřelý vztah ačkoliv u některých jsem fakt skřípal zubama. A Ultimy jsou případ sám o sobě, k nim získává člověk cestu hodně lehce a natrvalo :)

@Drolin (13.01.2019 19:57): Chápu, že zmíněné tituly mají trochu "masovější" oblibu a tak asi zákonitě se zdají být přehypovanými značkami. Ale krom té Syberie (ta mi nesedla především herně) si to snad zaslouží. Intro k IndyIV je prostě nepřekonatelné!
@jvempire (13.01.2019 23:08): Ono to je o pocitech, kde se cítíš více doma, přes to, že víš, že kvalita je jinde. Třeba u trilogie Amberstar, Ambermoon, Albion je docela jasné, že nejkvalitnější je Albion, přes to jsem se nejvíce in cítil v prvním a nejméně kvalitním díle, v Amberstaru :-)
@Ringo (13.01.2019 22:24): Klidně napiš rovnou celou adventurní TOP 10, to mě zajímá :).

Jinak (detective) mystery je také můj nejoblibenější žánr, téma. A i proto mám nejraději The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure (to si někdy určitě zahraj), The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery a Umineko no Naku Koro ni. Nebo Discworld Noir a Harvester.

Nicméně tu Syberii vidím skoro stejně jako Broken Sword a The Longest Journey... :)). Nejsou špatné, ale osobně nemám rád tento styl "dobrodružných" adventur .
@jvempire (13.01.2019 22:42): U mě je to něco jako s Beholderem u dungeonů, spousta dungeonů jej překonává o parník, přes to se v Beholderovi cítím tak nějak jakoby doma a tak samo to mám u Sierrovek jako je Space Quest série, Quest for Glory série nebo King´s Quest série.

Sierra má plus v tom, že má ty série početné a člověk má tak nějak +/- rád všechny ty díly, zatímco od jiných firem, byť ty adventury považuji třeba za nejlepší, tak jde o jednotlivosti, málokterá firma dokázala vytvořit 6 dílnou sérii s tím ,aby dokázala udržet nadprůměrnou kvalitu, většina firem se o to vlastně ani nesnažila.
@Drolin (13.01.2019 19:57): Já jsem v tomto teda na hype nikdy nedal, Indy IV, Broken Sword 1 a TLJ je u mě na basolutní špici. a to i přes to, že jsem začínal na Sierrovkách, z kterých mám nejraději Space Quest III a byly mému srdci vždycky tka nějak blíže, oveňuji u té trojice adventur, které jsem dal na vrchol, že mě doázaly kromě adventurního gameplaye totálně vtáhnout do příběhu. Možná je to hodně tím, že jsem na detective-mystery.

Mimoto ale mám rád i Legendovky, respektive tam se u mě nejvíce zapsal Death Gate.

Co naopak nesnáším, tak takovou bezduchost jako je Syberia nebo ty novodobější sterilní generické detektivky jako jsou Holmesové nebo Poirotové, byť v knižním nebo filmovém zpracování jsou to pro mě modly.
Hype je jak Indy (ačkoliv ten především v zahraničí), tak i The Longest Journey. Společně se Syberii a Broken Swordem vůbec nejvíce nadhodnocené adventury. Naopak co se bohužel více nedocenilo je Discworld 2 a Callahan's Crosstime Saloon.
@Ringo (13.01.2019 14:29): Však v pohodě, já nehraju a nepíšu pro lajky :) Teď třeba zkouším Laura Bow 2 a vypadá jako tradiční adventura bez nějakých zákeřností, tak jedu víceméně bez koukání do návodu :)
Borci to jste mě špatně pochopili. Já se snažím jet bez návodu. A to téměř vždycky, je to taková moje osobní hrdost když se do návodu kouknu třeba jednou, dvakrát za hru, nebo vůbec. Z poslední doby to byli z větší části například Indiana Jones jak Křížová výprava, tak Atlantida, Rex Nebular, Beneath a Steel Sky. To jsou všechno tradiční adventury, které nehážou klacky pod nohy, neobsahují dead endy ani podobné vychytávky. Mean Streets nebo Martian Memorandum jsem byl schopný projet všech 30 postav, abych se zeptal na nové jméno a dostal se dál :) Kupodivu i většina Monkey Islandů šla projít bez návodů, protože člověk ví, že se může motat kolem dokola a na řešení přijde ať je sebe více nelogické. I většina adventur z 90. let už se bez návodů nebo jen z občasným nakouknutím projít dá.
Jenže všichni víte, že je spousta prastarých adventur hlavně od Sierry, které ty klacky pod nohy hážou. Jsou nelogické, obsahují nehlásící se, objevující se či mizející předměty, time limity, dead endy a uprostřed hry Vás nepustí dál, protože jste někde něco nevzali, nebo vzali dříve než jste měli atd... Hrát třeba tu první Lauru Bow bez návodu, nevěděl bych z příběhu nic, za chvíli bych to znechuceně smazal a napálil tomu 20% že je to nelogická, otravná hovadina.
Proto když se k tomuhle musím snížit, vždycky to do komentu napíšu.
Kromě toho, drtivou většinu z toho co tu komentuju jsem dohrával dávno v dobách, kdy jediný návod byl Scorpion Cheater a starý Skoréčka a pokud tam něco nebylo tak smolík. Takže i šílené King, Space a jiné Questy mám projeté poctivě :)
@90210 (13.01.2019 11:22): No, tak třeba ve Space Questu 5 to s tím banánem bylo taky docela ujeté. Ale faktem je, že mi Lucas zbožštěl po dohrání Indyho IV, lepší adventura podle mě prostě neexistuje :-) I když The Longest Journey je taky hodně blízko k tomu nej :-)

Jako já Hanovi neberu, že to umí pěkně popsat, to ani náhodou, jen nevím, jestli je ok si nedat práci se samotnou hrou a pak jí pracně vypracovat koment bez zkušenosti z hraní (procházení do hraní moc nepočítám). Nechci být špatně pochopen, není to hejt na něj, jen to tak dávám k lehkému zamyšlení :-) Nebylo by fajn se s hrou poprat a pak jí vysolit koment, který bude psát pod naprosto jiným dojmem, než když to někdo projde podle návodu - na to si může defaktoi pustit walktrough video na Youtube a vyjde to na stejno.
@Ringo (13.01.2019 10:51): Myslim, ze Hanovy komentare patri k tomu nejlepsimu, co se tady na posledni rok objevilo a je skvely, ze se tomu nekdo zacal systematicky venovat. Plno her nema zdny komentar, nebo treba jen nejaky kratky zblept. Obcas s nim nesouhlasim, ale vetsinou se shodneme. Na 95% je vsech zakysu v adventurach "hratelnych" a da se na ne prijit, pokud ne, tak bych to dal najevo v hodnoceni. Jde o to si s tim dat tu praci, coz uz dnes udela malokdo.

MI2 a Lucas Arts obecne az tak nezeru, davam prednost Sierre a Legendum a rozciluje me, ze pokazdy, kdyz se bavi o adventurach, tak nekteri pokazdy vytahnou ten slavny monkey wrench z MI2. IMHO typickej priklad podvodu na hrace je slavny pouziti psa na zasuvku a opakovany spousteni kbeliku s zelektrizovanym coklem do studny, aby se vytahl urcity predmet v 7 dní a 7 nocí, na to se proste neda prijit a neni tam ani zadny hint. Nastesi se podobny momenty v adventurach prakticky nedejou, byt "znalci" typu Cerv a Bludr, kteri znaj jen Lucas Arts, tvrdi opak.
@90210 (13.01.2019 10:38): Jo, mám to taky tak, mám adventury strašně rád, občas nastane zákys, že člověk fakt koukne a pak jej žere, že kouknul. Pamatuji se, jak jsem hrál Monkey Island 2 a tam mi každý zákys přišel jako zakopnutí, z kterého jsem se rychle zvedl a otřepal, když jsem mrknul do návodu, jenže po dohrání hry díky tomu zela ve mně ze hry pocitově naprostá prázdnota. Abych se přiznal, a nechci být jako zlý, ale jet sériově jednu adventuru za druhou s návodem a psát na to jeden koment za druhým....pár lajků jsem dal, než jsem zjistil, že to je sériově procházené, nikoliv hrané, jedna za druhou. Kouknutí po nepřekonatelném zákysu pochopím, ale nainstalovat hru, otevřít návod a jet podle něj, to mě bavilo tak ve 14, kdy jsem se hrami poprvé setkával a časopis Excalibur mi přišel pomalu jako součást hry a myslel jsem si, že jsem tím hru nějakou featurou přečůral. Dneska bych si za to nafackoval :-)