Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Roberta Williams' Laura Bow in: The Dagger of Amon Ra

1992
79
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Dagger of Amon Ra je pokračování adventury The Colonel's Bequest s Laurou Bow v hlavní roli. Na jejím vývoji se podílela známá herní vývojářka Roberta Williams.

Hra začíná v roce 1926. Laura Bow, čerstvá absolventka žurnalistiky na Tulane University se stěhuje do New Yorku. Zde si najde zaměstnání u jedněch z nejprestižnějších novin. Její první úkol je napsat jednoduchou reportáž o večírku, pořádaném u příležitosti otevření výstavy o starověkém Egyptě v místním muzeu. Během slavnosti se ovšem stane vražda a všichni podezřelí zůstávají zamčeni v muzeu. Laura musí okamžitě začít vyšetřovat, jinak hrozí, že vrah uprchne nebo se ona sama stane další obětí.

Hlavní náplní hry je tedy nalezení vraha. Odhalení jeho identity však není automatické a může se stát, že se dopracujete k jinému než úspěšnému konci. Navíc Laura může během hry několikrát zemřít. The Dagger of Amon má VGA grafiku a hraje se klasickým point and click stylem. Hra obsahuje i dabing, který je ale dostupný pouze v CD verzi.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Adventury od Sierry jsou mé nejoblíbenější a série s Laurou Bow je jedním z jejich vrcholů. Druhý díl nás přenáší do doby, kde je Laura již vystudovaná novinářka a právě získala novou práci. Z relativně obyčejného článku se stává mnohem zajímavější a větší případ, není nutné dodávat, že hlavní hrdince jde i o život. Příběh je docela spletitý a je nutné vše pečlivě zkoumat a s každým hovořit. Informace a důkazy jsou vše a výsledek rozhodne o konci hry. Těch je totiž několik a v každém se dozvíte jak závěr vyšetřování ovlivnil život nejen hlavní hrdinky, ale i dalších postav. Celý děj je situován do New Yorku roku 1926, větší část především do perfektně zpracovaného Leyendecker Museum. V muzeu naleznete několik sekcí nad rámec ústřední nové egyptské expozice, například dinosaury, a o každém exponátu je ve hře alespoň stručná informace. Perfektní je i dodávaný neherní obsah. Mimo klasického manuálu je totiž přítomen i průvodce muzeem s plánkem a krásně zpracovaným popisem jednotlivých expozic i některých exponátů. Rozhodně doporučuji mít ho během hraní po ruce, skvěle doplňuje atmosféru. Hra moc dobře zachycuje dobovou atmosféru, k čemuž dopomáhají i postavy. Ty jsou sice vytvořené dle jasných stereotypů, ale zapadají perfektně a často vykouzlí úsměv na tváři.

Oproti prvnímu dílu je zde využit již novější engine, takže se můžete těšit na VGA grafiku a ovládání přepínatelným kurzorem. Grafika je tradičně Sierrovsky povedená, na jednotlivé lokace je radost pohledět. Jen postavy mohly být nakresleny lépe, v tomto mám raději jednodušší ale jaksi líbivější styl prvního dílu. Při pohledech zblízka během animací je ale vše naprosto skvělé. Hodně musím také vychválit hudbu, jde o jednu z her kvůli kterým jsem rád, že mám Rolanda. V CD verzi je přítomen také dabing, ale jeho kvalita je nevyrovnaná. Některé postavy se povedly, jiné zkrátka méně.

Ovládání je bez problémů, jen u některých přechodů na jinou obrazovku hra nereaguje nejlépe. Ideální je kombinovat pohyb s klávesnicí, vše je tak rychlejší a plynulejší. Relativně komplikované je také ovládání rozhovorů. Po vybrání patřičné funkce a postavy se otevře deník nabízející všechna témata. Nejsou nijak omezována, takže se lze bavit o každé postavě, lokaci, předmětu a několika dalších tématech. Není toho tolik, ale probrat vše by bylo opravdu na dlouho. Možná byla jedna z motivací autorů, aby se hráči nebavily s každým o všem. To totiž opravdu není nutné a lze volit jen témata, která vedou k řešení událostí. I tak je jich někdy příliš a minimálně by se po dokončení konverzace mohl deník otevřít znovu. Kromě rozhovorů je vaším nejdůležitějším úkolem poslouchat o čem se baví ostatní, sledovat události a pečlivě zkoumat a sbírat důkazy.

Stejně jako v jedničce hraje svou roli i faktor času, být ve správnou dobu na správném místě. Hra je v tomto ale trochu shovívavější a neměl jsem pocit takového spěchu. Ačkoliv jsem hru již kdysi hrál, tak se mi na poprvé nepovedl nejlepší konec a musel jsem se vrátil o pěkný kus zpět. Naštěstí nejde o velký problém, když víte co a jak a nečtete pečlivě rozhovory, tak je proběhnutí i větší části celkem rychlé. Rozhodně se vyplatí pečlivě ukládat. Tentokrát jsem využil také relativně novou češtinu, překlad není špatný a žádné problémy nezpůsobuje. Ve výsledku zde máme skvělou detektivní adventuru, která má hodně co nabídnout i v dnešní době.
+20
  • PC 70
Herní výzva 2018: "Krize identity"

Na této hře mě nejvíc lákalo zasazení hry - New York roku 1926. Dnes vychází mnoho titulů se zasazením do minulosti, ale jsou často politicky korektní a svým způsobem tak i bezpohlavní a nezajímavé. Ale Sierra svobodných 80. a 90. let slibovala daleko větší hody...

Stereotypy, rasismus a sexismus se na vás valí už od začátku a hrát za ženu zde bylo dvojnásobné potěšení. Nedokážu spočítat kolikrát rozhovor skončil opovržlivým "you silly female" a každý se diví že reportérkou solidních novin může být i žena. Máme tu fyzicky pracujícího Ira a černocha, promiskuitní lehkou Francouzku, žvatlavého Číňana, snobské Angličany i militantního Němce v holinkách:) Jednotlivé postavy prostě nepřestávají bavit a jejich dabing s daným přízvukem je dalším potěšením hry.

Co mě trošku zklamalo je, že New Yorkem cestujete jen v prvním aktu. V dalších aktech, tedy v téměř celé hře, už jste zavření v muzeu s dalšími podezřelými. Budova muzea je však řádně využita, nechybí kanceláře jednotlivých zaměstnanců, tajné chodby i bizarní technické prostory. Až vyčerpávající je popis exponátů, občas okořeněný nějakým skrytým vtípkem.

Vedle zasazení a typicky nadčasové grafiky mě potěšil i detektivní postup hrou. Velkou části hry je konverzačka s postavami a naslouchání jejich rozhovorů, prozkoumávání místa činu lupou. Tento pomalejší, ležérnější typ detektivní adventury mi sedl. Bohužel o to víc se však ke konci nahustily akční pasáže, nutící využívat rychle a správně sesbírané předměty. Dalo to sice hře adrenalin, ale také mě to přinutilo se podívat do návodu.

Vůbec se jedná o Sierra adventuru své doby se všemi plusy a minusy. Mezi minusy jsou nepohodlné přechody kurzorů, nijak signalizovaná úmrtí, splývající či zmatečné přechody mezi lokacemi, nelogické postupy, nošení dinosauřích kostí v kabelce, pixelhunting či nemožnost v některých lokacích ukládat a tak občas i zdlouhavá opakování některých pasáží. Zajímavý je princip času a že se postavy po muzeu pohybují, díky tomu však dochází i k bizarním situacím, kdy se postavy volně procházejí mezi mrtvolami aniž by na to nějak reagovaly.

Rozsáhlé rozhovory jsou velkým plusem ale i minusem hry, z velké části kvůli ovládání. Nejdřív je třeba navolit ikonku s otazníkem, kliknout na postavu(často pohybující se nebo ukrytou za vámi), listovat ve svém zápisníku mezi tématy, vybrat dalším stisknutím a když se chcete zeptat na další téma tak toto absolvovat znovu. Zkrátka máte na půlhodinu o zábavu postaráno, mnohdy jsem po vyčerpání všech témat byl už tak unavený, že jsem hru vypnul s tím že další rozhovor dám zítra. Na 95% témat jsou banální odpovědi.

I přes řadu sierráckých "lahůdek" mě hra nezklamala. I hlavní hrdinka mi přes telecí intro a dabing, několik podivných animací a vyloženě telenovelový románek přirostla k srdci. Samotný příběh je rozhodně napínavý a má správnou atmosféru. Pokud máte rádi detektivky, stereotypy a trochu šarádový přístup, je Laura Bow pro vás.

Pro: Atmosféra, dobové zasazení, zábavný dabing, postavy, detektivní příběh

Proti: Zastaralé ovládání, zdlouhavé rozhovory a popisky exponátů, frustrující akční část hry

+14
  • PC 70
Laura Bow 2 - takže rovnou začnu pozitivy a zlepšeními od minulého dílu. Ovládání je díky bohu klasické sierrovské z počátku 90 let, kdo hrál nějaké King Questy nebo jiné série, bude tady jako doma. Na rozdíl od Lucasů si vystačíme s pár ikonami a nejsou tu žádné zbytečnosti. Grafika se také celkem povedla. Není to žádný zázrak, ale na rok 1992 standart a hlavně některé lokace jsou působivé (například nádrže s různými mytologickými či herními postavami). Docela mě potěšilo roztomilé intro a neodfláklé outro, kde se dovíte osudy všech postav (i těch mrtvých) a následují vtipné titulky.

Co se bezesporu povedlo je atmosféra. Nechybí tu prohibice a tajné nálevny, rasismus a hlavně všudypřítomný šovinismus, ani bych nespočítal kolikrát někdo hrdinku nazval hloupou nánou (volný překlad) či podobně. A mezi námi, ona na mě jako naivní husa taky působila, hned na začátku se nechá nadvakrát okrást, celým příběhem se proplétá s divením se všemu a naivními dotazy, její románek s přitroublým Stevem stojí taky za to. Atmosféru dokresluje celkem zajímavý swing včetně jednoho songu. Pobavily mě docela brutální a vtipné úmrtí.

Co se nepovedlo? Systém výslechů. V deníku máte asi 18 postav, 7 lokací, x předmětů a pár obecných témat a v rámci postupu hrou je třeba se každého zeptat na všechno. V praxi to znamená otevřít deník, vybrat téma, zavřít ho a tak dokola a to všech postav... z toho by jednoho švihlo. Prasárna největší je, že v některých místech nejde ukládat!!! Něco podobného jsem v adventuře ještě neviděl a pokud to nebyl bug GOG verze, tak to nechápu. Obzvlášť to potěší při přechodu z 4 do 5 kapitoly, kde prozkoumáte místo činu, následně máte prchat před vrahem, nevíte co dělat a nestihnete uložit. A znovu. Moc mě nebavily ani sáhodlouhé historické výklady o obrazech, zbraních, brnění, na rozdíl třeba od druhého Gabriela Knighta jsem to přeskakoval. Nehlásící se předměty pod kurzorem rovněž nepotěší.

Jinak hratelnost se celkem dá. Ze začátku jezdíte po městě a sbíráte stopy pomocí výslechů, později v muzeu vyslýcháte, odposloucháváte, šmírujete, občas něco použijete. Lupa a sklenice na odposlech budou nejlepšími kamarády. V druhé půlce přituhne, protože musíte v určitý čas být na určitém místě, abyste získali stopy a posunul se čas a hra se promění v procházení lokací stále dokola, kde se co objevilo. Závěrečný útěk před vrahem je parádní, ale kazí ho nemožnost ukládání v některých místech.

Málem bych zapomněl na příběh. Inu je to klasická detektivka - v muzeu někdo ukradl cennou dýku, brzy se objeví mrtvola a tak je muzeum uzavřeno, mrtvoly přibývají jak na běžícím páse a Laura musí na vše přijít. Sbírka podezřelých je pestrá, ale takovým tím béčkovým způsobem - francouzská asistentka která ojede každého, německý strážný s náckovskými manýry, snobský archeolog, úlisný práskač, profesorka se zálibou v mrtvolách a jizvách atd.. přiznám se že konec, kdy máte odpovědět kdo, co a proč mě trošku dostal a musel jsem kouknout do návodu. Podezření jsem měl, ale copak jsem nějaký Sherlock Holmes?

Zkrátka Laura Bow 2 je bezesporu lepší, než první díl, ale do klasiky má celkem daleko.

Pro: Atmosféra 20. let, politicky nekorektní, slušná grafika, slušný příběh, celkem snadné ovládání.

Proti: Časové limity, béčkové postavy, pro mě hrdinka a nemožnost ukládat v některých místech.

+9
  • PC 95
Perfektní sierrácká adventura, dnes už bohužel zapomenutá a z mého pohledu neprávem ve stínu slavnějších her Sierry. Já si to tehdy užil.... srdce dodnes plesá! :-)

Pro: podle mého názoru nejlepší detektivní adventura, která kdy zářila z monitorů

Proti: -

+4