Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Star Wars: The Force Unleashed

Star Wars: The Force Unleashed - Ultimate Sith Edition

LucasArts •  Aspyr Media (PC)
16.09.2008
06.11.2009
kompatibilní
65
151 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Star Wars: The Force Unleashed přímo z dílen LucasArts příběhově částečně vyplňuje neprozkoumané období mezi novou a starou filmovou trilogií. Vše začíná ve chvíli, kdy Vader na Kashyyyku při plnění svého úkolu nalezne v síle velmi nadaného chlapce, jehož se rozhodne proti svým rozkazům ušetřit a skrýt před Imperátorem. Chlapce posléze vycvičí ve svého učedníka známého jako StarKiller. Jeho prvotním posláním je eliminace zbytků řádu rytířů Jedi a po získání potřebného množství zkušeností přijde na řadu, samozřejmě za pomoci Vadera jakožto strůjce tohoto plánu, eliminace samotného Imperátora a nastolení nového pořádku s Vaderem v roli Imperátora. Nicméně Temná strana není nikdy taková, jaká se snad zdá být...

Hráč se ve Force Unleashed ujímá samotného StarKillera a během svého putování při lovu Jediů navštíví mnoho planet známých ze světa Star Wars. Díky potřebě absolutního utajení, i před samotným Imperátorem, se jeho cílem stává prakticky každá živá duše, ať už jde o Jedie, rebela nebo vojáka Impéria. Velkou roli zde kromě světelného meče hraje také Síla v kombinaci s prostředím, jež se pyšní velkou mírou zničitelnosti, a není problém po nepříteli vrhnout třeba celý strom.

Hra běží na enginu Ronin od LucasArts, který v sobě kombinuje fyzikální engine Havok, engine pro počítání chování AI postav Euphoria a hlavně engine Digital Molecular Matter (DMM), který se stará o destrukci a deformaci materiálů (nejenom objektů) a zajišťuje, aby AI postavy využívaly svého prostředí (chytání se objektů, vyhýbání se troskám).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Už v čase prípravy sa o FU vravelo ako o "SW God of War", čo ma priveľmi netešilo, keďže nie som žiaden rubačkofil (iba starwarsofil). I tak som len mávol rukou pretože by som to i tak nemal na čom spustiť. Keď som si to nakoniec pred pol rokom zahral, prvé čo ma napadlo bolo toto:

To si robia zo mňa vývojári srandu? Ako som zmienil aj v diskusii, hlavná postava Starkiller má schopnosti ako Chuck Norris na steroidoch. Z vizuálneho hľadiska to môže byť efektné a pre fanúšikov Michaela Baya (medzi ktorých sa rozhodne neradím) aj slastné - všetko to masívne drtenie, dvíhanie, fritovanie, ale inak to pôsobí prehnane. V menšej miere by to občas bola aj sranda a napríklad čo sa týka rôznych útokov mečom alebo komb, takto nejak by som si predstavoval, že by mali bojovať rytieri jedi, zároveň by podľa mňa nemali mať problém ani s tým množstvom nepriateľom a nie byť také padavky ako v druhom a treťom filme (predsalen, to že nejaký jedi nie je jeden z top 10 žijúcich jediov neznamená, že je to potrava pre blastery, každý jedi musí byť predsa lepší bojovník než 90% humanoidného obyvateľstva galaxie). Učiť sa a používať nové kombinácie útokov teda rozhodne stojí za to a zvyšujú zábavnosť koridorového prechádzania levelmi. I tie boss fighty boli pomerne fajn spestrením, škoda, že len ten svetelný meč je viac nejakou palicou na mlátenie po hlave, než porcovačom.

Čo znakom dobrej hry nebude, je fakt, že v cca 6 hodinovej dĺžke (už si presne nespomínam) nastával častokrát stereotyp a ja som si želal, aby "toto už bola posledná vlna nepriateľov a ja som sa dostal do nového prostredia a hlavne, aby sa príbeh posunul". A keď už spomínam ten príbeh - z príbehu som mal pôvodne obavy, predsalen zo skúsenosti vieme, že príbeh v rubačkách býva častokrát len kulisou a občas zdôvodnením, prečo vlastne zabíjam. Ak si však odmyslíme tie Chucknorrisovské prvky pasáž so Star Destroyerom mi neprišla ani efektná, ani zábavná, ani vtipná, tak je príbeh celkom solídny, ba čo viac - rozhodne je najsilnejšou motiváciou k hraniu.

Z technického hľadiska to smrdí nie príliš podarenou konverziou - kamera sa občas hráčovi neseriózne vysmieva nečakanými zmenami uhlov, mizernou optimalizáciou (pričom grafika nie je nijak úžasná), obrovským žraním miesta na hdd (ešte v kontraste s krátkou hracou dobou)a ani to ovládanie nie je úplne kóšer. Preto mi pripadá, že najťažou otázkou je - komu vlastne hru odporučiť? Star Wars fans? Transformers fans? Rubačkofans? Hmmm...

Pro: príbeh, kombím, kombíš, kombíme, boss fighty

Proti: 99% midichlorianov galaxie v jednom tele, stereotyp, technické záležitosti

+17
  • PC 60
"Long time ago in a galaxy far far away... in a parallel universe..."

V rámci Star Wars maratonu, který si dopřávám poslední týdny, jsem se rozhodl okusit ne moc dobře hodnocený Force Unleashed a investoval do něj trochu větší peníz, než je u mne u těchto rozpačitě hodnocených her zvykem. Žánr akční rubačky mi totiž ke Star Wars tématice opravdu sedí a měl jsem strašnou chuť okusit boj se světelným mečem.

Po prvním spuštění mě uvítala klasická Star Wars znělka s velkým žlutým nápisem na obrazovce a úvodním plovoucím textem, takže jsem se v mžiku cítil jako doma. Po několika příjemně vypadajícím předrenderovaných animačkách jsem si pomlaskával, že tohle bude určitě něco pro mě. Nakousnutý příběh hezky doplňoval filmovou ságu a navíc je na něj ze začátku kladen docela veliký důraz, což jsem tak úplně nečekal. A i po dohrání hry ho hodnotím pozitivně, u hry mě udržel, byť působí hodně jako fanfikce. Je dost přitažený za vlasy a v rámci zachování cool hratelnosti dělá mnohé postavy mnohem mocnější, než ve skutečnosti jsou. Nehledě na jisté logické nesrovnalosti, které ale nemá cenu rozebírat, jinak bych hru musel neskutečně zhejtovat. Ústřední postava je neporazitelný terminátor, který za pomocí Síly kosí vše, co mu přijde do cesty. Jestli Anakin měl být onen Vyvolený, kterého předpovědělo Jedijské proroctví, tak sakra nevím, kolik midi-chlorianů má v sobě hlavní postava. Schválně říkám za pomocí Síly, protože zejména ta je těžce OP a občas ani nemělo smysl používat o několik tříd slabší světelné meče. Může asi za to i fakt, že jsem se za celou hru pořádně nenaučil používat složitější komba. U těchto her mi to totiž dělá určitý problém - pokud mě to nich hra nenutí, jsem línej se je učit.

Ze začátku je rubání tupých Stormtrooperů neskutečná bžunda. Na Starkillera chodí po desítkách a ten je sejme jedním mávnutím ruky (přičemž druhou rukou se šťourá třeba... v nose). Zábava je to především díky proslulé a notně přehnané Havok fyzice, kdy postavičky létají vzduchem jako hadrové panenky. Paradoxně mě tedy bavila více první polovina hry, kde jsou slabí nepřátelé. Jakmile se na scénu dostávají silnější jedinci, kteří jsou odolní proti základním schopnostem, už jsem se začal docela výrazně nudit. I při své relativní krátkosti je hra totiž docela stereotypní, což umocňuje mizerný level design prostý jakýchkoli wow momentů a v druhé polovině i návraty do již navštívených lokací a určitá recyklace obsahu.

Po technické stránce je hra taktéž rozporuplná. Grafika sama o sobě není nejhorší, ale trpí otravným doskakováním textur v blízkosti hráče, občasnými grafickými glitchy a hlavně mě otrávil FPS lock, který lze naštěstí obejít za pomocí upraveného .exe souboru, byť za cenu dalších drobných bugů, které ještě navíc přibudou k už ne tak zcela odladěné hře.

Trochu mě mrzelo, že tvůrci hráče neustále ženou do opakujících se chodeb. Sem tam se ukáže nějaká světlá chvilka a luxusně vypadající lokace, ale místo aby se hráč mohl vrhnout do víru velké bitvy, tvůrci ho nakloní směrem, který vede mimo ni. Nejvíc mě to asi nakrklo v doplňkové misi z Ultimate Sith Edition, která pojednává o bitvě o planetu Hoth, známou z filmové ságy a místo abych se pustil do bitvy na širé pláni, hra mě nahnala do podzemí, kde jsem prošel jednu chodbu, druhou chodbu a když jsem čistil cca pátou, opět stejně vypadající chodbu, hru jsem musel otráveně vypnout. Až tak mě to zamrzelo.

Pokud to tedy shrnu. I přes určité nedostatky zejména technického rázu je Force Unleashed příjemná rubačka, která však postupem času omrzí a je třeba její hraní prokládám i něčím jiným. V samotném základu ale není vůbec špatná. Stačilo by nadesignovat atraktivnější mise a nebál bych se hru nahnat do zelených čísel. Takhle je to jen mírný nadprůměr a pro hráče, který není fandou SW ságy spíše průměr a tomu bych doporučil poohlédnout se po něčem jiném.

Pro: licencované Star Wars universum, zábavná fyzika a celkově souboje, podání příběhu, neurážející grafika

Proti: promarněný potenciál a stereotyp pramenící především ze slabého level designu a přehnaného příběhu, technické problémy, v určitých sekvencích pitomé a nepřesné ovládání

+17
  • PC 40
Jednou za čas je potřeba zahrát si nějakou tu srajdu. Potom člověk ocení i ty průměrné kousky, které doteď během hráčské kariéry absolvoval.. SWFU je obyčejný mouse-killer, kde vlastně jenom zběsile bušíte do myši a doufáte, že toho 892. enemáka naporcujete dřív, než do vás 893. enemák vysolí naváděnou raketu, která vás posune nemilosrdně o 10 minut dřív, protože debilně rozestavěné checkpointy a protože HPčka sbíráte jenom zabíjením. Největší pozitivum hry je, že skončí relativně rychle.

Je to lineární koridorová TPSka, kde semtam něco upgradujete (smysl mají jenom blesky), semtam řešíte primitivní puzzle a semtam musíte zabít bosse, kde do zběsilého klikání musíte přidat i zběsilé mačkání kláves a jako třešničku na dort dorážíte dementními quick-time eventy. God of War toto všechno umí prostě líp.

Technicky je to hrozné, locknuté na 30 fps, neofi 60 unlocker nefunguje, ingame se to naštěstí ovládá normálně, ale v menu se musíte pohybovat pomocí hranatých závorek (wtf?). Prostě línej port z konzolí. Euphoria engine tu ani zdaleka neodpovídá vymazlené fyzice z GTAček, nicméně když ji profesionálně vybugujete, můžete zabít bosse, aniž by vám cokoliv udělal (takové to zaženu do rohu, srazím na zem a potom jenom porcuju, zatímco on se všelijak převaluje, ale fyzika mu nedovolí se postavit :D).

Příběhově to jenom plive na předlohu. Vaše postava je děsně nesympatická, jak vzhledem, chováním tak i dabingem (především, když se rozčiluje). Plus neuvěřitelně naivní, po pár cutscénách jsem si říkal KDY to tak dopadne a ne JAK to dopadne. O to víc bije do očí, jak moc jste OP. Jakože sundat Sílou ze vzduchu Star Destroyer, to by i Yoda vyblednul. Mimochodem v porovnání s tímto byl souboj s Darth Vaderem i Emperorem s prstem v nose.

Nikdy víc. Je to po všech stranách špatná a nudná hra a za 6 hodin hraní to nestojí.
+16
  • PC 50
Povzbuzen sérií KOTOR, jsem se vrhnul na další, atraktivně vyhlížející hru z Universa Star Wars. Ve výsledku se ale nedá mluvit o velké spokojenosti, co taky čekat, pokud hráč přejde z Bioware rpg na konzolovou bojovku.

Vzato kolem a kolem, nabízí Force Unleashed docela zajímavou vsuvku, mezi třetí a čtvrtou filmovou epizodu. A z počátku je hra opravdu zábavná, destrukce okolí a zvláště pohazovaní s nepřáteli dokáže zabavit na několik misí. Později, až si hráč uvědomí jak morbidně jeho počínání vypadá, zjišťuje že hra už nemá co dál nabídnout.

Všechny mise mají podobný scénář. Překonej bod A, musíš vybít desítky nepřítel, pak bod B kde opět vybij desítky nepřátel, no a u bodu F se konečně potkáš s hlavním cílem, který možná nabídne atraktivní souboj.
Samozřejmě, je to typicky konstrukt všech mlatiček, ale chtělo by to něco navíc. Docela dost by stačila složitější struktura levelů a méně stereotypní design.

Chtělo by to trochu více příběhu. Je tu Juno, Kota, či senátor Organa, ve výsledku o nich víme prd. ani polibek mezi Juno a Starkillerem to nespasí Pokud si odmyslím všechny pěkné efekty, moc toho už nezbývá. Hráč sem tam objeví nový krystal do světelného meče, ale žádný z nich vlastně neposkytne znatelnejší výhodu. Zvláště, pokud si hráč osvojí některé ze smrtonosných komb síly.

Co se týká Sith ultimate edition, podání alternativní historie potěší, zvláště mise na Hoth a osud Luka Skywalkera. Ve výsledku ale celá hra postrádá znovuhratelnost. Chybí otevírání nových schopností, či nákup předmětů po vzoru Devil May cry. Celková herní doba, čítající asi deset hodín mluví za vše.
+15 +16 −1
  • PC 60
Na túto hru som sa nikdy netešil - zdravý rozum totiž káže, že LucasArts už hodnú dobu nič poriadne nespravili, tobôž aby to bolo zo sveta Star Wars. Už len z princípu mal FU potenciál by aspoň tak dobrý ako prvý Jedi Knight (čo bola tiež hra vyvíjaná plne v réžii LucasArts). Lenže skutočnosť už je niekoľko rokov krutá a neprajúca.

Konzolový pôvod sa nezaprie a inšpirácia sériou God of War už vôbec nie. Kdeže Jedi Knight, na konzoliach posledné roky vládnu iné druhy hier a FU ide plne v jeho šlapajach. Prechádzate úzkymi koridormi, ktoré sa tvária, že sú nekonečné, voľné a široké, ale naozaj sa len tvária - mapa vás hneď vráti na pevnú zem. A tak idete od bodu A, do bodu B, do bodu C, do bodu... kosíte desiatky poskokov, sem-tam sa do toho zapletie nejaký mini boss, ktorého treba doraziť v správnej chvíli stlačenou klávesou (o veľkých bossoch to platí dvoj násob). Trochu nuda.

Pritom tie svety vyzerajú krásne, len sú zabité stereotypom level dizajnu. Prečo? Mňa sa nepýtajte, od toho sú tu páni od Lucasa. Z priemernej hry nadpriemernú konverziu nedostanete ani traktorom. Obzvlášť keď aj tá je odfláknutá, v podstate prevedená 1:1, vrátane ovládania a prístupu k herným menu. A to už nespomínam podivné lagovanie videa, resp. cut-scén a to aj po aplikovaní posledného patchu.

Apropo patch. Pokiaľ patríte medzi ľudí, ktorý majú na systémovom disku len systém a pár potrebných programov (a teda máte na to aj uspôsobený jeho priestor) pripravte sa, že aplikovanie patchu vyžaduje minimálne 18GB voľného miesta.

Pro: príbeh nie je úplne zlý, prispôsobovanie meča :-), hrať sa to dá, i keď to nie vždy je to zábavné

Proti: konverzia je odfláknutá, ovládanie ide proti PC zvykom, nechutný stereotyp a tunelovitosť celej hry

+12