Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Žánr:
akce > 1st person akce *
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
15.09.2008
Vývojáři:
GSC Game World
Oficiální stránky:
http://www.stalker-game.com/en/
Clear Sky je prequel k původní hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Tentokrát však hrajete za jiného Stalkera, který má vyšetřovat události před incidentem z původní hry.

Změn oproti původní hře je mnoho a většinou vylepšují stávající mechanismy. Je přepracovaný interface hry, obchodníci prodávají draho, za to ale více zbraní. Veškeré vybavení můžete opravovat nebo upravovat. Dále vás kromě těch již známých čekají nové lokace (město Lemansk, Rudý les, bažiny,...), stejně jako nové zbraně. Během hry se můžete přidat k jedné ze šesti frakcí, které sídlí v zóně. Avšak pozor, vztahy s jednou ovlivňují náklonnost ostatních frakcí k vám.

Grafika doznala také změn, má vylepšené stíny a modely postav a zbraní jsou propracovanější. Hra podporuje i DX10. Minimální HW nároky zůstaly stejné, na nově přidané efekty už však budete potřebovat silnější stroj.

Podpořte Databázi a kupte si hru přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře


Verze - 1.5.10 bez modů

Clear Sky je slušný prequel, ale na originál nemá.Atmosféra je sice pořád skvělá, ale může za to skutečně hlavně design zóny a perfektní ambientní hudba - co se gameplaye týče, tam se jí autoři pokusili zničit jak to jen šlo.Debilní systém faction wars, kdy mě neustále otravovaly neustále se opakující úkoly "zajmi něco", možnosti vidět všechny včetně mutantů na mapě, minimum creepy podzemních lokací..atmosféře to skutečně nepřidalo.Taky mě hodně naštvalo, že jsem asi čtyřikrát vymlátil sídlo banditů na smetišti (Garbage), ale vždy jak jsem odešel, tak se okamžitě respawnovali a mohl jsem je mlátit znova - takže jsem hru nakonec dohrál bez splnění tohoto úkolu (což věru dělám nerad).

Nové lokace (cca 50% hry) byly veskrze povedené - úvodní bažiny byly zábava, Red Forest mě uchvátil (procházet se jím v noci a narazit na neviditelného Bloodsuckera..kdy prostě víte, že je vám po krku, ale nevíte kde..nářez), Limansk byl taky pěkný, ikdyž zase dojížděl na šílenou akci a přeskriptovanost.Závěr mě (stejně jako v SoC) už víc štval než bavil, protože nikde v dohledu nebyl žádný trader a moje zbraně i brnění samozřejmě kondice = 0, takže jsem všechny pižlal pistolí (naštěstí super vylepšenou).No loadů bylo i tak dost.
Co bych ale z gameplaye vyzdvihnul, je systém upgradů a hledání artefaktů.Obojí se dočkalo výrazného zlepšení a skutečně pozitivně hru vylepšilo.Artifact hunt byla v Clear Sky moje oblíbená kratochvíle, a pak jejich prodávání...super.Navíc se zde konečně vyskytovalo několik skutečně kvalitních - regenerace zdraví nebo zvýšení nosnosti o 20Kg se vždycky hodí.

Příběhově..návaznost tam je, ale že by se jednalo o něco skvělého..ani ne.Navíc závěr je hrozně uspíšený a nezajímavý.Nechápu vývojáře.

Pro: opět ta magická věc s názvem atmosféra, grafika, zábava

Proti: pár dementních rozhodnutí designérů (jak už to tak bývá)

+23+23 / 0

Poslední ze tří Stalkerů, ke kterým jsem se dostal je prequelem dílů zbývajících. Jako v ostatních dílech je i v tomto Zóna zoufale přelidněná, ale na druhou stranu, proč ne. Tady si ještě lidé naplno neuvědomují jak moc zlé místo Zóna je. A Zóna se teprve probouzí, divočí. Pochopitelný je tedy i nižší výskyt mutantů, třeba na kuře jsem narazil jen jednou.
Mám rád realistickou grafiku a to je něco, čím Staker série vyniká. Co ale stejně jako v ostatních dílech zamrzí jsou občasné pády hry, ukradené neobratelné mrtvoly a novinkou jsou neviditelné ploty, jen tyčky trčí ze země. V jednom případě mi elektrický plot připravil nepříjemné překvapení, spojené s loadem. Vizuálně pěkné střídání dne a noci zaprudí, protože v terénu na noc nikde hlavu nesložíte, chybí tu totiž aktivovatelné postele. Nevím tedy jak vy, já bych ale za žádnou cenu v noci ven rypák v Zóně nevystrčil.
Atmosféra druhé půlky hry je opět dechberoucí, obzvlášť v Rudém lese, kolem Továrny, i ten závěr, kdy tvrdě tlačíte na Monolith má něco do sebe. Jen na ty skutečně zapamatovatelné momenty je Clear Sky o něco chudší, než první bráška. Dostanete se na stará známá místa z ostatních dílů, jen časově dříve. Překvapivě hodně událostí mi do sebe zapadalo a co nezapadalo, to jsem si domyslel.
Kde hra bohužel dost ztrácí je první půle. Zkrátka ta doba, kdy se jako v podstatě řadový stalker potulujete Zónou a hledáte, do čeho byste píchli. Ta část, kdy místo detektoru máte upravenou dětskou chůvičku a vykrvácíte z každé oděrky. Jak získáte první artefakty, slušný oblek a zbraň s hledím, je všechno jak má být. Proto vězte, že pro kvalitní herní zážitek je třeba vydržet, nezaplétat se s frakcemi a tlačit to dopředu k NPP Chernobyl. Všechno mimo hlavní linie je tu spíše do počtu, tedy frakce, upgrady a cashe. Obtížnost - je přiměřená sérii, hrál jsem na normál, ani jednou jsem se nevracel něco prodávat, hru jsem dokončil s druhou zbrojí, co mi kdosi vnutil. Na asi dvěstěpadesát loadů. Proti jedničce na hard zívačka. Doporučuju využívat ty sniperky s tlumičem, je to jedna z nejlepších zbraní ve hře a v podřepu, s vypnutým světlem a zdálky si někdy připadáte skoro jako na tropickém ostrově Far Cry a ne někde na Ukrajině.
Jestli se vám ostatní Stalkeři líbili, je tato další dávka emocí ze Zóny právě pro vás. Pokud vás Zóna, bratři Strugačtí i artové filmy ze Sovětských republik míjí, vraťte se ke svým sportovním hrám, ruce pryč tohle byste stejně neocenili.
Kdo čekal happyend, nedával asi v navazujících dílech pozor, hon za Strelokem je totiž jeden velký omyl. V prvním díle jdete ve Strelokových stopách a do značné míry dotáhnete to, co on začal, to, co jste v Clear Sky překazili.

Pro: Stará dobrá Zóna zamlada

Proti: Neviditelné ploty, slabší první půlka

+19+19 / 0

Takže: Na Clear Sky jsem se těšil celou dobu od oznámení. A to byla zřejmě ta největší chyba. Čekal jsem moc (čili uvěřil jsem hypu a kecům pana Yavorského) a slibované se rozhodně nedostavilo. Krom grafické stránky, tam GSC opravdu nelhali.

Vezmeme to po pořádku.

Příběh:
Vezmeme si jen hlavní dějovou linku. Hra začíná zajímavě-probuzení, následné zjišťování co se stalo, rozhovory s NPC, pomaloučké odkrývání příběhu-je zde pojímán velmi tajemně a zeširoka, tudíž skýtá velký potenciál (přesně podle mého gusta). Vysvětlení fungování a vzniku Zóny je krásně popsáno a vysloveno a s názorem Clear Sky se stotožňuji i já. Takže našlápnuto výborně. Následně první úkol v Bažinách. Pak se hra pěkně odvíjí dále. Přechod do další lokace, další nakousnutí příběhu Sidorovičem. Pak dál, další nakousnutí od dalších postav. A tak stále dokola. Pak Rudý les a nakousnutí Lesníkem a úkol s mostem. Ale očekávaný zlom, nebo moment pochopení se nedostavuje. Když se chci něco dozvědět, plním úkoly, to je jasné, ale že bych se za to něco dozvěděl?? Nene, pouze kam mám zase jít, abych zjistil, že to co tam mělo být tam už není. Nejdřív se honím za Střelcem, následně ho musím vystopovat skrz Ducha, ale pouze zjišťujeme, že tam kde měl být už není, nakonec ho nikde nenacházíme, takže nás další dějové postavy posílají od čerta k ďáblu, až se najednou ocitáme v Limansku. Wow, to byl fofr, že? Dále už není k příběhu nic, pouze předskryptované scény a naprosto zprzněný zoufalý závěr v podobě 15ti sekundové animace. Vrrrrr.

Atmosféra:
Byla tam. Spousta lidí a fandů tvrdí že ne, ale já si myslím opak. Sice tak 60% původní atmosféry ze SoCh, ale byla. Pořád jsem přemýšlel proč není tak hutná jako dřív.. První věc je, že Zóna žije mnohem více než předtím. Válka frakcí probíhá a je to všude vidět. Za druhé, je stále sluníčko!!! a Zóna už není zdaleka tak temné a Bohem zapomenuté místo jako v SoCh. Pro mě škoda, taky si někdy zahraju hru typu CoD, rozhodně bych to ale nečekal od Stalkera. Co ale hodnotím VELICE kladně, tak to je noc. Noc tady získala nový rozměr a noční pochody Zónou ve mě nechají silný dojem ještě hodně dlouho. Hlavně v Rudém lese. Brrrrr....Za to tedy jednička s hvězdičkou. Na druhou stranu velké mínus za podzemní lokace, brutální syrová atmosféra zde jednoduše není. Hromada Snorků bohužel nevyváží kvalitně udělané a atmosféru dýchající místo. Škoda, v SoCh jsem z těchto míst míval někdy i špatné sny..:-))

Grafika:
Jedním slovem nádhera. Prostě nádhera. Kdo má na to stroj, musí jen potvrdit. HW nároky ale nejsou zrovna příznivé. Je tu jedno velké ALE. A to je pozadí krajiny. V dálce je totiž vidět jen holé kopce nebo rozmazané cosi v mlze (Bažiny) a jinak nic. Při přibližování začnou z krajiny „růst“ stromy a keře a tráva. To je hnus velebnosti a velká hrubka v grafickém provedení. A není to proto, že by PC nestíhal, ale proto, že to tak prostě (ne)udělali. Dohlednost, hustota trávy, bla bla-vše jsem měl na max.

Level design:
Opět špička (krom toho pozadí). Tady bezvýhradně souhlasím s Karasmanem, že je to nejrealističtější ztvárnění ve hrách vůbec. Ikdyž Fallout3 toto tvrzení úspěšně nabourává, ale zatím nemám dohráno, nemohu říci závěr.. Staré lokace mi naprosto vůbec nevadili, naopak říkal jsem si "starý dobrý Stalker"...Bažiny, Rudý les, naprosto super. Limansk obrovské sklamání. Prostě tunel-hnus. Pripjať je oproti Limansku 100x větší, volnější, zajímavější, realističtější, dá se vlézt do baráků, interiéry, prostě vymakanost. Tady začíná být vidět to nehorázné odfláknutí. K samotné NPP Chernobyl není co dodat, to je vrchol nevkusu a lenosti vývojářů. To největší zklamání zkrátka přišlo úplně na konec. Tomu bych řekl jednosuše HNUS. Jak se designéři dokázali vyšvihnout v SoCH a v téměř celém CS, tak tady jako by hru dělal někdo úplně jiný. Nechápu to..A zklamalo mě to.

AI:
Řekl bych že na velmi dobré úrovni. Boje jsou super, dokud nezačnou házet granáty a dávat headshoty ze 100 metrů pistolkou. AI švindluje hrubým stylem, ale mám pocit že nějaký patch nebo mod už to opravil. Jinak spokojenost, opravdu náročné a tuhé bitky s nepřáteli a tak to má být. Bohužel je v Zóně nyní opravdu přelidněno, což kazí atmosféru, ale pro fandy bezhlavého bojování a střílení jistě to pravé.

Upgrady:
Ano, velmi povedené. Zbraně se dají až na pár fatalit modifikovat a upgradovat všemožně a hlavně je to pak při bojích opravdu znát, není to jen kosmetický zákrok. Zbroje jakbysmet. Jen flaschky s daty o modifikacích to krapet brzdily. Ale vem to čert, patří to ke hře.

Obchod:
Opět povedená složka hry, oproti SoCh dotažená opravdu do konce. Funguje, využívá se, pomáhá. Za to VELKÉ plus.

Artefakty:
Super. Opravdu super, artefakty nabyly nového rozměru, jsou vzácné a silné a při jejich získávání nejednou zařvete. Anomální pole v nichž se vyskytují jsou též vydařená, vyzařují různé emise, záření nebo jsou jedovaté, stačí si vybrat. Anomálie "Symbiont" v Rudém lese mi přišla jako jedno z nejděsivějších míst ve hře-přišel jsem k ní totiž v noci.:-)) I za světla vypadá nechutně a vražedně.
Hlavně artefakty výborně fungují, našel jsem si postupem času vyvážnou kombinaci a neměl jsem problém s ničím. Hledání artefaktů se pro mě stalo největší zábavou v celém Clear Sky.

Cestování:
Průvodce jsem ve hře využil dvakrát a to jen kvůli vyzvednutí odměny na druhém konci mapy. Jinak vše pěkně po svých, tak to má být. Absence vozidel mi tady naprosto nevadí, naopak to považuji za klad, protože se zde může člověk kochat.. Prostě to tak nějak ke Stalkerovi patří.

Válka frakcí:
Bojuje se všude, ale nějak jsem nezachytil, že by díky mému přidání se ke Clear Sky tato frakce vítězila. Nakonec jsme se všichni pěkně sešli u NPP Chernobyl, hmm, fakt perfektně podaná válka frakcí. Pokud se někdo přidal k nějaké frakci a zabral s ní celou mapu a tzv. vyhrál, ať mi dá vědět. Ale tuto složku jsem netestoval, hrál jsem jen jednou a nemám na další hraní zatím vůbec chuť. Dám tomu čas.

Ještě bych chtěl vytknout k válce frakcí ten neskutečně zmatený a nestíhatelný začátek hry, kdy se úkoly sypou ze všech stran. Ne jen že se nedají stíhat všechny, ale třeba někam běžíte splnit danou věc a když se tam teda člověk dokodrcá, tak už je po boji a napíše se "úkol selhal". Tak na co to tam teda je? Asi jen pro totální zmatení hráče a navození frustrace a pocitu, že jste tam tak nějak navíc. Opět to přičítám lajdáctví a netestování hry před vydáním.


Celkový dojem:
Nadějný příběh, který se nadechuje, nadechuje, nadechuje……..a pak už jsou závěrečné titulky. Jestli mi někdo poví hlavu a patu příběhu co byl ve hře vysloven (a ne hlavou domyšlen) tak před ním smeknu, protože nic konkrétního se tu prostě nedozvíme. Zamícháním Jizvy do příběhu je podle mě vysloveně kokotina a měli tam dát rozhodně postavu ze SoCh. Vždyť jich je tolik na výběr. Celková nedodělanost a zřejmě nulový betatesting je do očí bijící. Zejména ve finále hry.
Ale i přes to nepovažuji Clear Sky za špatnou hru. Je jednoduše je jiná než jsem chtěl. Podstatná většina toho dobrého z minulého dílu zmizela, část věcí byla naopak doladěna.

Pokud budu hodnotit s ohledem na minulý díl, dám 60%.
Pokud budu hodnotit samotné CS tak rozhodně 80%+.

Jedna věta závěrem:
TATO HRA MĚLA BÝT JEŠTĚ NEJMÉNĚ ROK DOMÝŠLENA A TECHNICKY DOLAĎOVÁNA.

Pro: Grafika, zvuk, artefakty, obchod, upgrady, zbraně.

Proti: Poslepovaný příběh, poloviční atmosféra, nedodělanost, odfláknutí, žádný betatesting

+16+16 / 0

Zatím jsem se dostal k místu, kde skupinka stalkerů spouští most. (Odhaduju, že do konce už moc nezbývá.) Tady jsem ale narazil na nepřekonatelnou překážku v podobě neustálého padání a nefunčkních savů, které se jinak vyskytovaly jen velmi vyjímečně (padání občas, load jednou). Patrně ale pujde o můj individuální problém.

Krom občasného padání je bugů ve hře proti původnímu stalkerovi minimum a přišlo by mi nefér nazvat ho zabugovanou hrou (alespoň za předpokladu že můj současný problém je skutečně ojedinělá záležitost :)). AI je lepší, úkoly jsou jediněčné, většinou mají silné příběhové pozadí a autoři se poukoušejí být originální v jejich náplni. Grafika byla viditelně vylepšena a hráč si tak vychutná hezké scenérie - hlavně Red Forest je kouzelný.

Zajímavý je systém válčení mezi frakcemi, ale kochat se jak skupinky stalkerů obsazují jednotlivé strategické pozice jsem měl možnost jen v uvodních swamps, jinde to nebylo tak patrné a k žádné frakci jsem se nepřidával. Taky je zajímavé sledovat jak Zóna vypadala dřív a příjemné bylo podílet se na věcech, které měnily svět ze stavu "dřív" do stavu jak ho známe z Shadow of Chernobyl. Potěsilo i složitější hledání artefaktů, které se vyskytují v menším množství, ale zase jsou silnější - mám 3 artefakty, s kterými můžu v klidu ignorovat jakoukoli radiaci.

Co se vytratilo je hororová atmosféra beznaděje. Atmosférická Zóna sice pořád je, ale věci jsou tu tak nějak klidnější, repsektive mají svůj řád. Mutantů tu není tolik a Zóna je tak svým způsobem bezpečnější. Zbraní, munice a medikamentů se všude válí mraky a jediné, čeho se mi nedostává, jsou peníze na upgrady a hlavně pak na drahé zbroje, což ale spíš jen zamrzí, než že by představovalo problém.
Menší počty mutantů vynahrazuje jejich tuhost - i smečka slepých psů teď představuje problém. Proti tomu lidské nepřátele, zejména zástupce z technicky slabších frakcí, není s lepší zbrojí problém kosit i relativně bezhlavě.

Celkově tedy Clear Sky hodnotím kladně. Autoři vypilovali technickou stránku původního Stalkera a kladou větší důraz na příběh a mise. Bohužel se při snaze vyladit hratelnost dopustili několika kiksů, díky kterým z atmosféry hry částečně vyprchal nádech post-apo hororu. Sečteno a podtrženo to dělá velmi solidní střílečku a velmi solidních 80. (update - s odstupem a pohledem na letosni hry to precejen zvednu na 85)
-------
Tak jsem ještě jednou projel opatchovanou verzi. Už to nepadá, i když objevil jsem pár bugů na které jsem predtím nenarazil, ale nic zásadního. Artefakty uz fungují všechny jak mají, hud ukazuje únavu, tuny munice už se nikde neválí a obtížnost asi je posunutá o stupeň nahoru, takže mě to skoro i mrzí. Každopádně už Zóna nepůsobí jako místo, kdy bych chtěl strávit dovolenou. Tolik.

Závěr v Limansku a dál je silně skriptovaný a lineární a jsou tam mezery v designu, kdy se snadno dostanete k neviditelným stěnám atp. Poprvé mě tu taky srala přesnost, s jakou nepřítel vrhá granáty pod moje nohy. Rozhodně byl ale úsek "Limansk a dál" zajímavější a zábavnější, než ekvivalentní úsek v SoC "Prypjat a dál". Zamrzel jen slabší konec, repsktive absence nějakého alternativního - přestože je k dispozici cesta podobná té k pravému konci SotC, nikam nevede :/

Pro: důraz na příběh, vylepšená AI, grafika, systém upgradů, odstraněné kiksy a bugy v gameplayi, možnost měnit svět do podoby známé z SoC

Proti: atmosféra je trochu míň tísnivá, bez novějšího patche hra ráda padá a kurví savy

+14+14 / 0

Ve dvatisícevosmym jsem CS rozehrál dvakrát, ale hektické války frakcí s neustálým časovým limitem, stornováním a zase naskakováním úkolů, respawnem nepřátel a nevábně vonící úvodní lokací (bažiny), mě od hry dokonale odradily. Nakonec jsem nahodil nejnovějšího Datastora, ke kterému jsem sice měl v CoP nemalé výhrady, ale zdálo se mi to jako nejrozumnější volba v aktuální nabídce modů.

CS se tak částečně stává trochu jinou hrou, proto celý komentář bude vycházet z dojmů datastorovi Renovy 3.13 a né vanilla verze...

Větší polovina hry se odehrává v recyklovaných oblastech původní ChoC, což pro mě bylo dost zklamání. Nějaké nové lokace ke kochání se tady sice najdou, většinu času ale člověk tráví na známých místech a škrábe si na hlavě, jestli jsou GSC tak líní nebo neschopní. Situaci nezachraňuje ani tragická náplň questů, které se soustředí prakticky jen na souboje s lidskými protivníky a ty jsou v datastorovi opravdu hardcore. Jedna rána = smrt. Proto jsem padal do mdlob, když mi spřátelená frakce dá úkol obsadit statek se třemi nepřáteli a následně zavolá, že když jsem to zvládl, mohl bych obsadit i druhý statek, kde je dvacet vojáků, zakopaných v budovách. Já, Mr. Makarov a půl zásobníku. Jasně, proč ne! Vy si klidně seďte na prdelích na svojí základně, já to tam zvládnu sám! Fuck that shit...

Od Limansku dál už je to lineární save/load shitstorm, ve kterém jsem navíc postupoval v noci, bez možnosti se vyspat, protože mě hra skriptovaně zabila při každém pokusu použít spacák. Se základním nočním viděním a rozbitým armorem bez možnosti opravy, jsem se dokulhal až do samotného finále, které bylo tak absurdně zmatené, že ani na youtube nejsou tři různé gameplay průchody stejné... Někteří stojí u Streloka, který se nehýbe a masírují ho brokovnicí v nose, jiní jej nekonečně snipují gaussovkou no a já se krčil za zídkou při přestřelce s monoliťáckým poskokem, když mi na obrazovku vyskočilo outro. Streloka jsem ani pořádně neviděl.

Podzemní atmosférické lokace skoro vymizely a CS se soustředí především na souboje s lidskými protivníky, většinou v neskutečných přesilách. Mutanta aby člověk pohledal, v Zóně to vypadá spíše jako na Vaclaváku a neuvěřitelně utahané pěší přesuny mohou vyvolat letargii až spánek.

K datastorovi a jeho výtvoru jen tolik - udělal toho dost pozitivního směrem k lepší hratelnosti (vymizel respawn, oprava chyb, eliminace časových limitů atd.), ale zároveň se uchýlil k dost nereálným vlastnostem zbraní a nevyváženého ekonomického modelu. Zbraně varšavské smlouvy mají všeobecně bezkonkurenční vlastnosti a žerou dostupnou munici. Všechno je přísně drahé a pokud u obchodníka prodám plně vylepšený kalach a koupím si něj rohlík, je tady něco v nepořádku...

Anyway, ačkoli furt nadávám, CS se nehrál zase tak špatně. Je to stále STALKER, svým způsobem unikátní střílečka v atraktivním prostředí Zóny, se svými klady i zápory. Podruhé už to hrát nebudu, ale pro doplnění příběhu a uspokojení mých stalkerovských choutek, posloužil CS dobře.

Hodnocení: ✰✰
+14+14 / 0