Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

15.09.2008
75
181 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Clear Sky je prequel k původní hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Tentokrát však hrajete za jiného Stalkera, který má vyšetřovat události před incidentem z původní hry.

Změn oproti původní hře je mnoho a většinou vylepšují stávající mechanismy. Je přepracovaný interface hry, obchodníci prodávají draho, za to ale více zbraní. Veškeré vybavení můžete opravovat nebo upravovat. Dále vás kromě těch již známých čekají nové lokace (město Lemansk, Rudý les, bažiny,...), stejně jako nové zbraně. Během hry se můžete přidat k jedné ze šesti frakcí, které sídlí v zóně. Avšak pozor, vztahy s jednou ovlivňují náklonnost ostatních frakcí k vám.

Grafika doznala také změn, má vylepšené stíny a modely postav a zbraní jsou propracovanější. Hra podporuje i DX10. Minimální HW nároky zůstaly stejné, na nově přidané efekty už však budete potřebovat silnější stroj.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Verze - 1.5.10 bez modů

Clear Sky je slušný prequel, ale na originál nemá.Atmosféra je sice pořád skvělá, ale může za to skutečně hlavně design zóny a perfektní ambientní hudba - co se gameplaye týče, tam se jí autoři pokusili zničit jak to jen šlo.Debilní systém faction wars, kdy mě neustále otravovaly neustále se opakující úkoly "zajmi něco", možnosti vidět všechny včetně mutantů na mapě, minimum creepy podzemních lokací..atmosféře to skutečně nepřidalo.Taky mě hodně naštvalo, že jsem asi čtyřikrát vymlátil sídlo banditů na smetišti (Garbage), ale vždy jak jsem odešel, tak se okamžitě respawnovali a mohl jsem je mlátit znova - takže jsem hru nakonec dohrál bez splnění tohoto úkolu (což věru dělám nerad).

Nové lokace (cca 50% hry) byly veskrze povedené - úvodní bažiny byly zábava, Red Forest mě uchvátil (procházet se jím v noci a narazit na neviditelného Bloodsuckera..kdy prostě víte, že je vám po krku, ale nevíte kde..nářez), Limansk byl taky pěkný, ikdyž zase dojížděl na šílenou akci a přeskriptovanost.Závěr mě (stejně jako v SoC) už víc štval než bavil, protože nikde v dohledu nebyl žádný trader a moje zbraně i brnění samozřejmě kondice = 0, takže jsem všechny pižlal pistolí (naštěstí super vylepšenou).No loadů bylo i tak dost.
Co bych ale z gameplaye vyzdvihnul, je systém upgradů a hledání artefaktů.Obojí se dočkalo výrazného zlepšení a skutečně pozitivně hru vylepšilo.Artifact hunt byla v Clear Sky moje oblíbená kratochvíle, a pak jejich prodávání...super.Navíc se zde konečně vyskytovalo několik skutečně kvalitních - regenerace zdraví nebo zvýšení nosnosti o 20Kg se vždycky hodí.

Příběhově..návaznost tam je, ale že by se jednalo o něco skvělého..ani ne.Navíc závěr je hrozně uspíšený a nezajímavý.Nechápu vývojáře.

Pro: opět ta magická věc s názvem atmosféra, grafika, zábava

Proti: pár dementních rozhodnutí designérů (jak už to tak bývá)

+26
  • PC 60
Tak krásně to začalo a tak strašně to skončilo.

Clear Sky jako prequel k S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl začíná působivě. Skvělý audiovizuál a atmosféra prvního tábora v bažinách mě ihned připoutaly k obrazovce. Potěšila také mnohem větší interakce s okolními postavami než v SoC, člověk se tak toho dozví o pozadí příběhu, pohnutkách frakcí a o jednotlivých lokacích daleko více. Vedlejší questy jsou trochu propracovanější a mají za sebou na rozdíl od SoC aspoň nějaký náznak příběhu. Navíc se je docela vyplatí plnit, protože hromady peněz se tu neválí na každém rohu a je tu i mnohem více možností za co je utratit (upgrady zbraní, lékarničky).

Tím však asi výčet pozitivních změn oproti prvnímu dílu končí. Příběh není tak zajímavý a tajemný, celý je postaven v podstatě jen na tom dopadnout hlavního protagonistu ze SoC. Postupně tak náš nový hrdina Scar navštíví jak staré známé lokace, tak i některé nové, které jsou vesměs povedené a opět skvěle stalkerovsky atmosferické. Ubylo však těch strašidelnějších pasáží v různých podzemních objektech, což může pro někoho znamenat řidší atmosféru, mě však zrovna tato změna nevadila.

Clear Sky je mnohem akčnější než její předchůdce, zabíjíte tu neskutečné množství protivníků v obrovských přesilách, ať už v rámci války frakcí či v rámci hlavního příběhu. Počet nepřátel postupem hrou roste a hra se stává koridorovější a lineárnější. Po překročení mostu do Limansku, ač lokace jinak hezká, mě hra pomalu přestávala bavit, protože již nešlo o nic jiného než o zabíjení nekonečných hord nepřátel v koridoru. Vrcholem pak byl otřesný závěr opět u černobylské elektrárny, kde se spawnují protivníci ze všech stran opět ve více než hojném počtu. Neměl jsem tady už žádnou lékarničku ani obvaz, moje vybavení bylo zničené, takže k tomu všemu se přidalo spousta frustrujících loadingů. Po překonání toho všeho se ale odměna v podobě uspokojujícího závěru nedostavila.

Nelze nezmínit otřesný technický stav hry. I když jsem hrál steam verzi na posledním patchi spolu s aktuálním modem SRP, narazil jsem na mnoho bugů, z nichž některé by se daly označit za game-breaking. Naštěstí se daly vyřešit nekonvenční cestou, např. dav zaseklých spřátelených vojaků blokujících dveře se dá rozehnat granátem, musíte ale vyskočit na plot s ostnatým drátem vně základny, abyste mohli granát vytáhnout. Hra mi taky často padala, naštěstí je tu quick save.

Clear Sky mě tedy hlavně po překročení mostu do Limansku zklamal, i když o vyloženou tragédii se nejedná, hra má pořád plno nesporných kvalit, především první polovinu hry jsem si náležitě užil. Nezbývá teď než vyrazit do Pripjati, kde si snad spravím chuť.

 Herní výzva 2022 - kategorie. č. 5 - Na vážkách - Normal

Pro: audiovizuální zpracování, atmosféra, hudba, zóna

Proti: závěr, technický stav - bugy, časté pády, kousavé loadingy, respawn nepřátel

+23
  • PC 65
O fous lepší, než jednička. Zóna více žije. NPC mají konečně co říct, více se po mapách pohybují a občas mi i pomohli. Do toho mezi sebou jednotlivé frakce zápasí, takže připlést se do nečekané křížové palby není až takový problém. Arkádově pojatý úvod v bažinách, navíc s příšernou dvouhlavňovou brokovnicí, který měl představit "válku frakcí," mě zprvu docela vyděsil, protože.... je to prostě jen další mechanismus navíc, který stojí za hovno a nefunguje. Nevím, jestli to bylo Complete módem a nebo faktem, že jsem se za celou hru k žádné frakci nepřidal, ale jakmile jsem překonal bažiny, tak pro mě tenhle mechanismus i skončil a já se tak mohl v poklidu potulovat světem, náhodných eventů se objevovalo k mému překvapení minimum. A na artefakty jsem zapomněl úplně, nebyly třeba, ani jsem se nesnažil naučit se je lovit a raději jsem prodával nalezené zbraně. Ale pravda, že kvůli tomu jsem byl i věčně bez peněz.

Clear Sky je každopádně daleko přímočařejší, než Shadow of Chernobyl. Rád sice recykluje lokace z původní hry, ale ty jsou daleko živější. Ubylo otravných mutantů, ubylo náhodně rozmístěných anomálií a i paleta barev se rozjasnila. Nemůžu ale říct, že by tím atmosféra vyloženě trpěla. Je trochu jiná, ale ne horší. Zmizely generované fetch questy a nahradily je relativně normální questy vedlejší, byť jejich kvalita valná nijak zvlášť taky není. To samé s dějovou linkou - dojdi, seber, přines, zabij. Nic příběhového a nic, co by hráči vyrazilo dech.

Na barevnější, byť stále ponurou, krajinu se ale dívalo docela hezky a tím, že dějová linka Clear Sky pěkně odsýpala, jsem ji, na rozdíl od Shadow of Chernobyl, se kterým jsem naopak zápasil měsíc, dohrál během víkendu. Nové lokace jsou na koukání fajn, zejména Red Forest a Limansk. Jen škoda, že konci se zase projevuje ten samý neduh, kterým trpěla jednička. Finále v městské zástavbě je opět jen lineární střílečkou a Chernobyl... ten už klasicky raději bez komentáře. Ti kluci z GSC to snad dělají schválně. :)

Clear Sky mi přišel na bugy překvapivě docela ok. Pořád je to toporná budgetovka s pochybně fungujícími systémy a nedomrlým designem, ale nenervoval jsem se u ní ani zdaleka tolik, jako minule. S jednou jedinou výjimkou: game-breaking bug rozbíjející save po vstupu do Limansku, který prý opravuje SRP mód, ale mnou použitý Complete mod nikoli. Nalezený hot fix na netu mi nepomohl, ale řešení naštěstí existuje: je potřeba rychle a bez střílení proběhnout celou úvodní částí města až k další skupině stalkerů (viz diskuze). Je to o hubu, s trochou štěstí to ale jde.

Pro: svižnější hratelnost, více zbraní, barevnější a živější svět, košatější dialogy, absence generovaných subquestů

Proti: stále hodně povrchní a budgetový pocit z hraní, úvod v bažinách lehko odradí, recyklace původních lokací, technicky rozbitý Limansk a opět příšerný závěr v Chernobylu

+21
  • PC 80
Poslední ze tří Stalkerů, ke kterým jsem se dostal je prequelem dílů zbývajících. Jako v ostatních dílech je i v tomto Zóna zoufale přelidněná, ale na druhou stranu, proč ne. Tady si ještě lidé naplno neuvědomují jak moc zlé místo Zóna je. A Zóna se teprve probouzí, divočí. Pochopitelný je tedy i nižší výskyt mutantů, třeba na kuře jsem narazil jen jednou.
Mám rád realistickou grafiku a to je něco, čím Staker série vyniká. Co ale stejně jako v ostatních dílech zamrzí jsou občasné pády hry, ukradené neobratelné mrtvoly a novinkou jsou neviditelné ploty, jen tyčky trčí ze země. V jednom případě mi elektrický plot připravil nepříjemné překvapení, spojené s loadem. Vizuálně pěkné střídání dne a noci zaprudí, protože v terénu na noc nikde hlavu nesložíte, chybí tu totiž aktivovatelné postele. Nevím tedy jak vy, já bych ale za žádnou cenu v noci ven rypák v Zóně nevystrčil.
Atmosféra druhé půlky hry je opět dechberoucí, obzvlášť v Rudém lese, kolem Továrny, i ten závěr, kdy tvrdě tlačíte na Monolith má něco do sebe. Jen na ty skutečně zapamatovatelné momenty je Clear Sky o něco chudší, než první bráška. Dostanete se na stará známá místa z ostatních dílů, jen časově dříve. Překvapivě hodně událostí mi do sebe zapadalo a co nezapadalo, to jsem si domyslel.
Kde hra bohužel dost ztrácí je první půle. Zkrátka ta doba, kdy se jako v podstatě řadový stalker potulujete Zónou a hledáte, do čeho byste píchli. Ta část, kdy místo detektoru máte upravenou dětskou chůvičku a vykrvácíte z každé oděrky. Jak získáte první artefakty, slušný oblek a zbraň s hledím, je všechno jak má být. Proto vězte, že pro kvalitní herní zážitek je třeba vydržet, nezaplétat se s frakcemi a tlačit to dopředu k NPP Chernobyl. Všechno mimo hlavní linie je tu spíše do počtu, tedy frakce, upgrady a cashe. Obtížnost - je přiměřená sérii, hrál jsem na normál, ani jednou jsem se nevracel něco prodávat, hru jsem dokončil s druhou zbrojí, co mi kdosi vnutil. Na asi dvěstěpadesát loadů. Proti jedničce na hard zívačka. Doporučuju využívat ty sniperky s tlumičem, je to jedna z nejlepších zbraní ve hře a v podřepu, s vypnutým světlem a zdálky si někdy připadáte skoro jako na tropickém ostrově Far Cry a ne někde na Ukrajině.
Jestli se vám ostatní Stalkeři líbili, je tato další dávka emocí ze Zóny právě pro vás. Pokud vás Zóna, bratři Strugačtí i artové filmy ze Sovětských republik míjí, vraťte se ke svým sportovním hrám, ruce pryč tohle byste stejně neocenili.
Kdo čekal happyend, nedával asi v navazujících dílech pozor, hon za Strelokem je totiž jeden velký omyl. V prvním díle jdete ve Strelokových stopách a do značné míry dotáhnete to, co on začal, to, co jste v Clear Sky překazili.

Pro: Stará dobrá Zóna zamlada

Proti: Neviditelné ploty, slabší první půlka

+20
  • PC 80
Takže: Na Clear Sky jsem se těšil celou dobu od oznámení. A to byla zřejmě ta největší chyba. Čekal jsem moc (čili uvěřil jsem hypu a kecům pana Yavorského) a slibované se rozhodně nedostavilo. Krom grafické stránky, tam GSC opravdu nelhali.

Vezmeme to po pořádku.

Příběh:
Vezmeme si jen hlavní dějovou linku. Hra začíná zajímavě-probuzení, následné zjišťování co se stalo, rozhovory s NPC, pomaloučké odkrývání příběhu-je zde pojímán velmi tajemně a zeširoka, tudíž skýtá velký potenciál (přesně podle mého gusta). Vysvětlení fungování a vzniku Zóny je krásně popsáno a vysloveno a s názorem Clear Sky se stotožňuji i já. Takže našlápnuto výborně. Následně první úkol v Bažinách. Pak se hra pěkně odvíjí dále. Přechod do další lokace, další nakousnutí příběhu Sidorovičem. Pak dál, další nakousnutí od dalších postav. A tak stále dokola. Pak Rudý les a nakousnutí Lesníkem a úkol s mostem. Ale očekávaný zlom, nebo moment pochopení se nedostavuje. Když se chci něco dozvědět, plním úkoly, to je jasné, ale že bych se za to něco dozvěděl?? Nene, pouze kam mám zase jít, abych zjistil, že to co tam mělo být tam už není. Nejdřív se honím za Střelcem, následně ho musím vystopovat skrz Ducha, ale pouze zjišťujeme, že tam kde měl být už není, nakonec ho nikde nenacházíme, takže nás další dějové postavy posílají od čerta k ďáblu, až se najednou ocitáme v Limansku. Wow, to byl fofr, že? Dále už není k příběhu nic, pouze předskryptované scény a naprosto zprzněný zoufalý závěr v podobě 15ti sekundové animace. Vrrrrr.

Atmosféra:
Byla tam. Spousta lidí a fandů tvrdí že ne, ale já si myslím opak. Sice tak 60% původní atmosféry ze SoCh, ale byla. Pořád jsem přemýšlel proč není tak hutná jako dřív.. První věc je, že Zóna žije mnohem více než předtím. Válka frakcí probíhá a je to všude vidět. Za druhé, je stále sluníčko!!! a Zóna už není zdaleka tak temné a Bohem zapomenuté místo jako v SoCh. Pro mě škoda, taky si někdy zahraju hru typu CoD, rozhodně bych to ale nečekal od Stalkera. Co ale hodnotím VELICE kladně, tak to je noc. Noc tady získala nový rozměr a noční pochody Zónou ve mě nechají silný dojem ještě hodně dlouho. Hlavně v Rudém lese. Brrrrr....Za to tedy jednička s hvězdičkou. Na druhou stranu velké mínus za podzemní lokace, brutální syrová atmosféra zde jednoduše není. Hromada Snorků bohužel nevyváží kvalitně udělané a atmosféru dýchající místo. Škoda, v SoCh jsem z těchto míst míval někdy i špatné sny..:-))

Grafika:
Jedním slovem nádhera. Prostě nádhera. Kdo má na to stroj, musí jen potvrdit. HW nároky ale nejsou zrovna příznivé. Je tu jedno velké ALE. A to je pozadí krajiny. V dálce je totiž vidět jen holé kopce nebo rozmazané cosi v mlze (Bažiny) a jinak nic. Při přibližování začnou z krajiny „růst“ stromy a keře a tráva. To je hnus velebnosti a velká hrubka v grafickém provedení. A není to proto, že by PC nestíhal, ale proto, že to tak prostě (ne)udělali. Dohlednost, hustota trávy, bla bla-vše jsem měl na max.

Level design:
Opět špička (krom toho pozadí). Tady bezvýhradně souhlasím s Karasmanem, že je to nejrealističtější ztvárnění ve hrách vůbec. Ikdyž Fallout3 toto tvrzení úspěšně nabourává, ale zatím nemám dohráno, nemohu říci závěr.. Staré lokace mi naprosto vůbec nevadili, naopak říkal jsem si "starý dobrý Stalker"...Bažiny, Rudý les, naprosto super. Limansk obrovské sklamání. Prostě tunel-hnus. Pripjať je oproti Limansku 100x větší, volnější, zajímavější, realističtější, dá se vlézt do baráků, interiéry, prostě vymakanost. Tady začíná být vidět to nehorázné odfláknutí. K samotné NPP Chernobyl není co dodat, to je vrchol nevkusu a lenosti vývojářů. To největší zklamání zkrátka přišlo úplně na konec. Tomu bych řekl jednosuše HNUS. Jak se designéři dokázali vyšvihnout v SoCH a v téměř celém CS, tak tady jako by hru dělal někdo úplně jiný. Nechápu to..A zklamalo mě to.

AI:
Řekl bych že na velmi dobré úrovni. Boje jsou super, dokud nezačnou házet granáty a dávat headshoty ze 100 metrů pistolkou. AI švindluje hrubým stylem, ale mám pocit že nějaký patch nebo mod už to opravil. Jinak spokojenost, opravdu náročné a tuhé bitky s nepřáteli a tak to má být. Bohužel je v Zóně nyní opravdu přelidněno, což kazí atmosféru, ale pro fandy bezhlavého bojování a střílení jistě to pravé.

Upgrady:
Ano, velmi povedené. Zbraně se dají až na pár fatalit modifikovat a upgradovat všemožně a hlavně je to pak při bojích opravdu znát, není to jen kosmetický zákrok. Zbroje jakbysmet. Jen flaschky s daty o modifikacích to krapet brzdily. Ale vem to čert, patří to ke hře.

Obchod:
Opět povedená složka hry, oproti SoCh dotažená opravdu do konce. Funguje, využívá se, pomáhá. Za to VELKÉ plus.

Artefakty:
Super. Opravdu super, artefakty nabyly nového rozměru, jsou vzácné a silné a při jejich získávání nejednou zařvete. Anomální pole v nichž se vyskytují jsou též vydařená, vyzařují různé emise, záření nebo jsou jedovaté, stačí si vybrat. Anomálie "Symbiont" v Rudém lese mi přišla jako jedno z nejděsivějších míst ve hře-přišel jsem k ní totiž v noci.:-)) I za světla vypadá nechutně a vražedně.
Hlavně artefakty výborně fungují, našel jsem si postupem času vyvážnou kombinaci a neměl jsem problém s ničím. Hledání artefaktů se pro mě stalo největší zábavou v celém Clear Sky.

Cestování:
Průvodce jsem ve hře využil dvakrát a to jen kvůli vyzvednutí odměny na druhém konci mapy. Jinak vše pěkně po svých, tak to má být. Absence vozidel mi tady naprosto nevadí, naopak to považuji za klad, protože se zde může člověk kochat.. Prostě to tak nějak ke Stalkerovi patří.

Válka frakcí:
Bojuje se všude, ale nějak jsem nezachytil, že by díky mému přidání se ke Clear Sky tato frakce vítězila. Nakonec jsme se všichni pěkně sešli u NPP Chernobyl, hmm, fakt perfektně podaná válka frakcí. Pokud se někdo přidal k nějaké frakci a zabral s ní celou mapu a tzv. vyhrál, ať mi dá vědět. Ale tuto složku jsem netestoval, hrál jsem jen jednou a nemám na další hraní zatím vůbec chuť. Dám tomu čas.

Ještě bych chtěl vytknout k válce frakcí ten neskutečně zmatený a nestíhatelný začátek hry, kdy se úkoly sypou ze všech stran. Ne jen že se nedají stíhat všechny, ale třeba někam běžíte splnit danou věc a když se tam teda člověk dokodrcá, tak už je po boji a napíše se "úkol selhal". Tak na co to tam teda je? Asi jen pro totální zmatení hráče a navození frustrace a pocitu, že jste tam tak nějak navíc. Opět to přičítám lajdáctví a netestování hry před vydáním.


Celkový dojem:
Nadějný příběh, který se nadechuje, nadechuje, nadechuje……..a pak už jsou závěrečné titulky. Jestli mi někdo poví hlavu a patu příběhu co byl ve hře vysloven (a ne hlavou domyšlen) tak před ním smeknu, protože nic konkrétního se tu prostě nedozvíme. Zamícháním Jizvy do příběhu je podle mě vysloveně kokotina a měli tam dát rozhodně postavu ze SoCh. Vždyť jich je tolik na výběr. Celková nedodělanost a zřejmě nulový betatesting je do očí bijící. Zejména ve finále hry.
Ale i přes to nepovažuji Clear Sky za špatnou hru. Je jednoduše je jiná než jsem chtěl. Podstatná většina toho dobrého z minulého dílu zmizela, část věcí byla naopak doladěna.

Pokud budu hodnotit s ohledem na minulý díl, dám 60%.
Pokud budu hodnotit samotné CS tak rozhodně 80%+.

Jedna věta závěrem:
TATO HRA MĚLA BÝT JEŠTĚ NEJMÉNĚ ROK DOMÝŠLENA A TECHNICKY DOLAĎOVÁNA.

Pro: Grafika, zvuk, artefakty, obchod, upgrady, zbraně.

Proti: Poslepovaný příběh, poloviční atmosféra, nedodělanost, odfláknutí, žádný betatesting

+19