Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

SOMA


Diskuze

« Novější Starší »
Myslím že připravujou dokonce dvě hry, ale nevím o tom že už by k nim byly dostupný nějaký detaily. Nečekal bych nic razantně odlišnýho od jejich dosavadní produkce.
18 plusek? Děkuji za vřelé přijetí, to jsem ani nečekal. Mimochodem neví někdo něco co dalšího Frictional připravují?
Tak dohráno, musím říct, že jakkoliv to mělo hodně pomalý a poměrně nezáživný rozjezd, postupně se z toho stala solidní jízda. Gameplayově je to sice hodně osekané, nicméně příběh je vyprávěný a dávkovaný opravdu solidně a závěr se hodně povedl.

Docela mě překvapilo, jak je hra rozdílná oproti prvnímu traileru. Vlastně od té doby, co jsem viděl tenhle, jsem si o hře již více informací nezjišťoval, pročež mě její finální podoba poměrně překvapila. Byť jsem stále čekal, že se možná něco z onoho traileru ve finální hře objeví.
Docela by mě zajímalo, jak by tenhle koncept dopadl, vypadá to skoro jako jiná hra, jakkoliv základní stavební kámen bude asi podobný/stejný.
Zhruba od půlky hry (tj. tak cca od těch Theta laboratoří) to vážně konečně začíná mít ten správný "Frictional" feel:). Rapidně se zlepšil level design (místo lineárních koridorů už přeci jen trochu "větší" nelineární lokace), monstra už dokáží trochu potrápit (třebaže ono omráčení byl prostě imo blbý nápad a lehce tak vyváznete z většiny konfliktů- určitě bych ocenil nějaký hard mód, kde toto není obsaženo), atmosféra rovněž vzrostla (začíná se z toho stávat opravdu už trochu horor), navíc příběh se postupně vybarvuje... jinými slovy, konečně to začalo být celkem zábavné :). Zjednodušené je to tedy pořád až na kost, adventuření tu prakticky už není, ale přinejmenším to začíná být konečně zajímavý walking simulator/horor. Byť bych jistě ocenil přinejmenším propracovanější survival prvky/nebezpečnější nepřátele (třebas mj. hlídání příčetnosti a energie do baterky byly dobré nápady v předchozích jejich hrách a určitě by se dalo vymyslet ještě něco dalšího, místo naopak osekávání o tyto prvky). Takhle mnohokrát působí spíše otravným dojmem, než nějakou větší překážkou.

Nechápu, proč se autoři rozhodli pro tak nudný a nezajímavý úvod, resp. cca celou první polovinu hry, při které jsem měl už pomalu chuť s tím seknout... ale jak se zdá, možná by to byla chyba.
@M.a.t.t. (20.08.2019 10:00): Nepřijde mi, alespoň ne z hlediska hratelnosti... zatímco v Penumbře či Amnesii jsem už velmi záhy musel řešit všemožné logické úkony. Soma je už několik hodin opravdu jen oním walking simulátorem, pokud se něco rapidně nezmění, tak nemám důvod si myslet, že je něčím více než Machine for Pigs...

Amnesie není komplikovaná hra, ale nabízí alespoň nějakou hratelnost ;). Ze Somy byla odebrána nutnost si hlídat energii do baterky, ubyla nutnost hlídat si příčetnost, inventář a používání itemů v podstatě neexistuje... lokace jsou veskrze velmi lineární (snad jen toulky pod vodní hladinou jsou menší otevřené prostory, ve kterých ovšem skoro nic není) a nenabízí možnost/nutnost vracet se do předem navštívených, opravdu mi tyhle prvky více evokují Machine for Pigs ...
U nepřátel vidím zatím jediné plus a to je to, že mohou hráče opravdu zabít (s nutností vrátit se k poslednímu savu) a není tu autoheal. Na druhou stranu při zásahu hráče jen omráčí a ten má následně možnost se lehce vytratit... je to o něco lepší jak Machine for Pigs, ale rapidní rozdíl to není, celé je to hrozně jednoduché, nějaký hard mode by bodl. Ale je možné, že se dočkám ještě nějakých obtížnějších protivníků či složitějších pasáží... uvidíme.
Už v první Amnesii mi vadilo určité zjednodušování co se nepřátel týká (tj. po zabití hráče po čase zmizí), řešil jsem to loadem starší pozice. Ale pořád to byla solidní adventura. Soma jde s tím zjednodušováním ještě dále a stává se z ní už prachsprostý walking simulátor s občasným proběhnutím kolem nepřítele, což mě nesmírně štve. Samozřejmě nejlepší z hlediska hratelnosti byla z té trojice imo Penumbra, která se ještě nesnažila brát nějaké přehnané ohledy na casual hráče a nijak zbytečně nezjednodušovala hratelnost, přesto se však nedá říct, že by byla kdovíjak složitou hrou. Imo třebas perfektně vyvážený gameplay, ale Amnesia až na ty nepřátele zase taky příliš nezaostávala.

A nemůžu říct, že by mě (zatím) ani ten příběh táhl dopředu, zatímco v Amnesii/Penumbře jsem hltal každý nalezený zápisek a opravdu mě zajímalo, co se na onom místě vlastně stalo/děje, v Somě ti téměř vše osvětlí velmi záhy po střetnutí s Catherine, poté už místo odhalování nějakého tajemství, máš jediný cíl dostat se pryč, jak v nějakém béčkovém akčním thrilleru. Do toho sice jsou lehce dávkovány informace o tom, co se vlastně stalo, ale už to nějak moc nepůsobí. Samozřejmě doufám ještě v nějaké příběhové zvraty. Ale zatím nacházím vesměs jen generické nahrávky o evakuaci, opravdu nic, co by mě nějak vystřelilo ze židle. Je to celé takové nijaké, nezajímavé, nudné, vůbec to na mě nepůsobí. Pořád čekám, kdy se to rozjede a začne to trochu táhnout... pravda, že zatím nejsem tak daleko, takže prostor tu samozřejmě ještě je.
@Isair (20.08.2019 06:03): Až na to, že SOMA má skutočne bližšie k štýlu prvej Amnesie od rovnakých tvorcov (ktorá mimochodom taktiež nebola neviem ako náročná záležitosť s komplikovanými adventúrnymi úkonmi). Nepriatelia predstavujú ako celok určite väčšiu prekážku ako v A Machine for the Pigs, kde ťa snáď ani nemôžu zabiť, pokiaľ nie si vyložene nešikovný, no z úvodu sa to tak nemusí javiť. No a z menovanej trojice hier je príbeh určite najlepší, respektíve najlepšie vyrozprávaný.
Teda, říkal jsem si, jak si spravím po Machine for Pigs trochu chuť něčím od Frictional a jaké rozčarování bylo, když jsem po několika hodinách hraní zjistil, že ono je to skoro to stejné. Lineární walking simulátor bez hádanek, jen s těmi nepřáteli se ve hře střetnete dříve než jsem čekal, ale opět jako v případě Machine for Pigs jsou jen velmi jednoduchou překážkou. Nechápu, k čemu je ve hře inventář, když máte beztak pouze jeden item, celé je to (stejně jako Machine for Pigs) zdebilizované až na kost, jestli je tohle směr, kterým se Frictional vydal, tak s jejich případnými dalšími hrami asi už nechci mít nic společného. Gameplay je asi pro mě holt důležitým a pouhopouhé držení šipky vpřed a naleštěná grafika mi nedostačuje.

Ještě nechci dělat předčasné závěry a počkám si, jak zaujme příběh, teď jsem v "Thetě", ale je to vážně celkem nuda. Tohle se fakt až příliš podbízí casual, mainstream hráčům.
Tématika je docela dobře zvolena, na druhou stranu, pokud někdo viděl Krajní Meze, tak asi příliš nepřekvapí (tam podobnou "problematiku" řeší hnedle několik dílů).
Ty příšery jsou tam opravdu otravné a imho to celkem kazí. Docela lituju, že jsem si nedala variantu bez nich.
Má někdo rozumné vysvětlení pro tu představu o kontinuitě? Vzhledem k tomu, že spustila vlnu sebevražd, mi nepřipadá jako zrovna přesvědčivá. Zabít se je přeci od počátku marná snaha; na Arše se nachází moje kopie, jejíž cesta se s tou mou rozchází od okamžiku provedení skenu.
@mazar1234 (08.04.2017 16:18): jj, v podstatě jo. Proto mi ten film vždycky připadal krapet hloupej, že si tam ty postavy libovaly v tom jak jsou nesmrtelný, přičemž ale ve skutečnosti vždycky chcíply permanentně a akorát oživla jejich kopie jinde, což už jim ale jaksi bylo k ničemu.
Ale jinak to bylo zábavný béčko :)
@Laurona (08.04.2017 13:26): Simonovo vědomí se vždy zkopírovalo, takže to původní zůstalo tam kde je, zatímco nové vzniklo na novém místě. Takže neumřel, to jeho poslední já za které hrajeme zůstalo dole v pekle, a nová kopie kterou hrajeme posléze se objevila na arše...a ten si ani neuvědomil, že vlastně odsoudil svou předchozí kopii zůstat na zemi. Je to depresivní i uplifting závěr zároveň..relativně :)
@Paul (08.04.2017 13:07): Jo konec se mi taky líbil. To, jak vypustili Archu do vesmíru a Simon zůstal tam kde je - úplně jsem cítila tu narůstající paniku a bezmoc(zajímalo by mě jestli pak umřel - a následně se ocitl na té arše- nebo tam Simon zůstal a já se převtělila do té kopie Simona - co myslíš?)...pak na mě ještě zapůsobilo, jak se na sebe podíval do zrcadla a zjistil, jak opravdu vypadá.
@Laurona (08.04.2017 11:37): gratuluju! Taky si to časem dám znovu a zkusím ten mod. Atmosféru to trochu změní, ale neřekl bych že zhorší. Že byl ten závěr úžasnej ? :) Já si jen poslechnu ten song u závěrečných titulků a goosebumps po celém těle.
@Paul (11.03.2017 13:36): Tak jsem to dohrála. Příběh byl fakt super. Díky vynálezci módu jinak bych to fakt nedala :D A i s tím módem to nebyla tak úplně procházka růžovou zahradou. Překvapilo mě, že si monstra umí otevřít dveře a moc příjemné zjištění to nebylo :D Ale jinak dobrý. Jsem ráda, že jsem se překonala a dohrála to :)
Tak jsem tomu dala druhou šanci s neútočným módem ale jakmile tam zhasli tak jsem to zase vypnula :D :D Není mi pomoci.
jo, tenhle mod jsem při druhém hraní taky použil.

On je ten příběh prostě tak dobrej, že vlastně ty "souboje" a úniky před příšerákama hrozně ruší atmosféru.
@Laurona (17.02.2017 09:22): Existuje mod, kterej nepřátelům odebere agresi - tzn. stále tam budou a zvuky tedy budou dělat taky, ale nebudou útočit - s tím by to nešlo ? :) Ta hra má fakt výborný příběh a atmosféru.
Snaha byla ale prostě ani při rozsvíceným světle to nedokážu hrát :( Ani tu příšeru nemusím vidět,stačily mi zvuky a hned jsem to musela vypnout...ale začátek ve městě mě jinak bavil :D
Má to smysl pro někoho, koho Amnesie i Penumbra nudili, ale líbí se mu tématika a zasazení?
@Hrashek (16.11.2015 00:36): Díky moc, vážím si toho.. Ono je docela těžký napsat koment k SOMA úplně bez spoilerů, takže jsem se jim snažil vyvarovat jak to šlo, ale to bych asi žádný koment nakonec nenapsal. Nicneříkající koment nemá ani cenu psát. No už je to tam, nedá se nic dělat. :-)
@fak (komentář): Smekám... Krásně napsaný a určitě vyčerpávající koment, kterej perfektně popisuje jak kvalitní a velký počin od malého studia Soma je... Po dlouhé době hra s PŘÍBĚHEM a ne jen skripty... Jen bych se možná vyvaroval těch sice malých ale svým způsobem velkých spoilerů... viz.: Ale to platí jen do chvíle, než se podíváte do zrcadla. V ten moment mi došlo opravdu spoustu věcí. Jinak opravdu super... Jen tak dál...
Tak zorovna procházky po dně oceánu byl super, velmi atmosferické. Zabloudit se tam nedalo, protože to vesměs vždy byla jen jedna cesta dopředu, maximálně sem tam nějaká slepá odbočka. Co se týče Puzzle, tak si nějak nejsem schopen vybavit, že byy tam vůbec nějaké byly. Kdyžtak mi osvěžte paměť, ale většinu věcí, co ve hře děláte, má logicky daný postup. Prvda, asi na třech místech se objevila taková minihra, kde člověk musel správně nco nastavit, nasměrovat a podobně, ale rozhodně se nedá říct, že by to bylo něco extra obtížného. Větší problém jsem měl s monstry - obecně nemám ve hrách rád, kdyyž je člověk úplně bezbraný. Ale i to jsem zvládl, narozdíl od Aliena :D Takže, já SOMU taky klidně doporučuji, je to za poslední roky opravdu výborná hororová hra, která je dobře vyvážená, má skvělou atmosféru, zajímavý příběh a poutavé prostředí. Jsem zvědav na další počin tohoto studia :-)
@Chuck (13.11.2015 09:47): Já to opravdu vřele doporučím. Co jsem sledoval, tak hlavně ve hrách hledáš příběh, což tady je prostě výborné a bude tě bavit každá minuta. Kup to, neprohloupíš. Drahé to taky není. :-)
Pokiaľ Chuck isolation hral, hodnotené to myslím nemá. Iba som k tomu "za", uviedol aj "proti" Inak je SOMA naozaj kvalitná hra a nevidím dôvod, prečo by som mal od nej niekoho vedome odrádzať ;)
Je jedno, či to je, alebo nie je v štýle Alien: Isolation, ale keď som videl ako sa Chuck trápil pri Ethanovi Carterovi, tu by to mal chvíľami ešte znásobené, takže sa len snažím taktne upozorniť dopredu. Voľba našťastie nie je na mne :)
@Chuck (13.11.2015 09:47): Len by som si dovolil ťa upozorniť na to, že puzzle nie sú zase až tak jednoduché, určite sú na vyššej úrovni ako u Ethana Cartera a je ich nepomerne viac a taktiež pri potulkách na dne oceánu medzi jednotlivými základňami (inak za mňa najhoršia a najmenej zábavná časť celej hry) sa dá aj stratiť a nemusí ti byť hneď jasné, čo treba spraviť.
@Najlvin (10.11.2015 22:09): Přesně, on se tam dostal tak, že byl vlastně pokusnej králík, když vyvíjeli technologii skenu mozku, takže ten jeho sken byl takovej pilotní/zkušební a byl prostě v databázi. Proč byl nakonec nahrán do těla a probuzen?? To nevím.. Jinak s tím koncem jsem čekal něco podobnýho. Protože jsem WAU nezabil, tak jsem tušil infiltraci na Archu.
@Najlvin (10.11.2015 15:08): mám dojem že tohle bylo vysvětlený jen velmi nejednoznačně na některém z terminálů, do robota ho nahrál WAU, pravděpodobně aby splnil ten svůj úkol zachovat lidstvo
Hmm, tak to dík za info. Alespoň se nemusím cítit o něco ochuzený. Ta hra je prostě výborná. Ale čekla bych, že když ke konci třeba nezabiju WAU (což jde), tak že se pak na tu archu nějak infiltruje a já se na konci neprobdím v krásné rajské zahradě, ale v další noční můře. Taky mi není zcela jasné, díky čemu se Simon vlastně probudíl na Phatos, co ho tam přivedlo. A to jsem procházel všechny dostupné informace, ale tohle mi nějak uniklo :-)
Přátele, má tahle hra víc konců? Trochu se to nabízí, vzhledem k tomu, že během hry jste mohli učinit několik rozdílných rozhodnutí. Ale co jsem se tak díval na videa, tak všude je ten konec stejný. Přitom si pamatuju na scénu z jednoho z dřívějších videí, která ve hře zaručeně nebyla. Možná žlo jen o nějaké promo demo, nevím. Ale minimálně dva konce bych u téhle hry očekával :-)
@GrungeChild (05.11.2015 10:44): No, upřímně si pod "hororovým stylem" vybavím takový ty hříčky, kdy člověk půl hodiny bloudí ve tmě a pak na něj něco vybafne, až se mu rozlítnou repráky, ale tohle vypadá zajímavěji. Zkusím, díky za tip!
--------------------------------------------------------------------------
SOMA tak nefunguje. Tam máš miesta, kde vidíš nepriateľa pobehovať, nepriateľov je viac druhov (jeden reaguje na zvuky, na ďalšieho sa zasa nesmieš pozerať atď.) a musíš sa cez tie miesta dostať ďalej. Žiadne lacné ľakačky, ale tma v tej hre bude, to áno - odohráva sa to na dne oceána.
Tak sem neodolal a dnes rozehrál ,našel sem i češtinu od Mrazíka (ne, že by mi eng dělala nějaký větší problémy, jen občas něco nezachytím), a tak si mlžu užívat veškeré "povídání"... Atmosféra super a ten příběh... Hororové adventury mě zatím moc nebraly, ale tohle je první, do které sem se zakousl na krásné 4 hoďky a ta hra mě BAVÍ... Už se těšim až dohraju... Sice mam pocit, že tak nějak začínám tušit "vo co go", ale i tak se těšim...:)
Konec. Frictional nezklamali, SOMA je spolu s Alien Isolation nejlepší scifi horor. Zapůsobilo moc. Kéž by všechny hry byly takhle dobře napsané a atmosférické a kladly takový důraz na zážitek (immersion). Nedovedu si představit jak silné to bude s VR. Ta část v abyss, 4200 metrů pod hladinou..

Spoiler konce a přiznávám že na konci mi silně zvlhly oči..a pak ta procházka po arše, kterou jsem ani nečekal..jsem tam běhal a užíval si tu přírodu :)

A ještě výborný článek o Somě a game designu od Adriana Chmielarze
http://www.theastronauts.com/2015/09/som ... of-narrative-design/