Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Return to Castle Wolfenstein byl jedním z mých největších herních restů. Hru jsem hrál poprvé těsně po vydání a z nepochopitelných (nebo zapomenutých) důvodů jsem skončil někde v druhé polovině. Když jsem se teď po více než dvou dekádách k titulu vrátil, některé mise či levely jsem si matně pamatoval a zkrátka mi vše přišlo povědomé. Je fér říct, že hra samozřejmě zestárla a patří už spíše do škatulky retro hraní. Já mám však tuto éru FPS rád, vzešla z ní hromada klasických a kvalitních stříleček, které jsou pohodově hratelné i dnes. 

A mezi ně patří i právě Return to Castle Wolfenstein. Jak už to u série bývá, jde o přímočarou střílečku plnou nepřátel z řad nácků doplněných nějakým tím nadpřirozenem. Přestřelky s německými vojáky mě bavily velmi, speciálně upravení supervojáci byli také fajn, horší to bylo s tou nemrtvou cháskou. Všelijací ti Dark Knighti, ohniví ghůlové a podobní mi pili krev, části s nimi mě moc nebavily, přestože kobkám ve druhé misi nemůžu upřít slušnou hororovou atmosféru.

Levely samotné byly velmi zábavné, i když i tady mi trošku vadily mise, kde nesmím nechat spustit poplach. Nakonec to však nebylo tak těžké a přeci jen to skladbu misí oživilo. Za nejhorší level bych tak označil spíš ten se závěrečným bossem, který mě tedy moc neoslovil. Jinak jde o mise s opravdu povedeným level designem (a za nejlepší bych označil asi X-Labs). Arsenál ve hře je parádní, od klasických kulometů po Tesla Gun, se vším se zabíjí skvěle. 

Také musím přiznat, že mi hra rozhodně nepřišla jako procházka růžovým sadem, třeba ve zmíněných kobkách jsem dostával pěknou čočku a se supervojáky byl také solidní kříž. Return to Castle Wolfenstein je každopádně po tolika letech stále skvělý titul s povedeným gunplayem, parádními lokacemi i dobrou atmosférou. Hrál jsem bez jakéhokoliv grafického či jiného módu a musím říct, že hra vypadá i dnes obstojně a stojí za zahrání. A když ne ve vanille, tak klidně s RealRTCW modem či jakýmkoliv jiným.
+32
  • PC 75
Tak jsem konečně splnil rest v sérii, což znamenalo vrátit se časem zpět do začátku druhého tisíciletí a společně s Williamem B.J. Blazkowiczem kosit esesáky v hradě Wolfenstein a nejen v jeho v blízkém okolí, kde probíhají prapodivné až okultní náckovské experimenty.

 Vzhledem k tomu, že se k RTCW vracím od The New Colossus, je jasné, že grafická stránka je jinde, nicméně určitě neurazí, před 20-ti lety určitě bylo úplně adekvátní. Zato zvuková stránka je výborná a není ji moc co vytknout, hlavně rachot zbraní, zahřívající se tlumič na automatu nebo rotačáku. Gameplay nabízí spoustu různorodých misí, kdy je úkolem nekompromisně kosit uniformy s hákáčem v podobě pěšáků, oficírů a dokonce likvidaci elitních generálů. Nechybí jakési ukrutně rychlé amazonky nebo geneticky upravené či jaké výtvory chorých mozků.

 Cesta levely je většinou přímočará – pokud nejste stejně jako já úplně příznivcem hledání všech možných artefaktů, secretů a tajných místností, pamatuju si, že jsem se zadrbal akorát v lesní otevřené oblasti, kde jsem měl dlouho problém se bez spuštění alarmu proplížit kolem hlídek na strážných věžích. „Muťáků“ nebo bossů zas a tolik nebylo, lehčí dřina byla s několika obrněnými smrady v podzemí s elektro děly a raketomety, finální boss se dal zmáknout taky vcelku bez potíží. Arzenál je rozmanitý - tady jsem chvíli bojoval s ovládáním/nastavením ostřelovačky, bohužel třeba takové granáty mají malou účinnost a samotný příběh je slabší, ale kolem a dokola jde o dobrou, nadprůměrnou zábavu – Wolfík bude asi vždycky táhnout – 75 %
+21
  • PC 100
Sice nevím proč, ale Retrun to Castle Wolfenstein jsem poprvé hrál, až v roce 2009. Byl to také stejný rok, kdy přišel na svět, můj oblíbený Wolfenstein.
Musím konstatovat, že moje první setkání s touto hrou, nedopadlo nejlíp a já se nebyl schopný dostat z krypty do další lokality. Dalo by se říct, že jsem hru přestal hrát hned na začátku, protože jsem jako 12ti leté kido, měl z podzemního prostředí a umrlců hnědý flek na trenkách.
Nějaký čas, pro mě, zůstala hra mrtvá, ale pak mi jí kamarád nainstaloval do nového noťasu a řekl: "Kámo, je to sice starší hra, ale tebe bude bavit". Když jsem uviděl název, řekl jsem si, že to asi znám a ono hle, fakt že jo.
Už o něco starší a zkušenější hráč, jsem se do této gamesky ponořil a během několika dní i dohrál. Samozřejmě, sem jí dohrál, postupem času, několikrát a bude to přibližně dva roky, co jsem si jí, ve slevě, koupil na Steamu a tentokrát z Češtinou opět pokořil.

Na hře se sice nemilosrdně podepsal čas, ale kdo vám, v dnešní době, dá takovou hru? Já myslím, že nikdo. Ať už grafika může, pro dnešní generaci hráčů, vypadat strašně, pro mě, má hra nádech starých dobrých časů, kdy vám nikdo necpal, skrze hraní, do chřtánu politiku a vývojáři, s omezenými možnostmi, dokázali vytvořit skvost, který dnes nedostanete. Dnes mají hry krásný obal, ale zbytek stojí kolikrát, promiňte mi to slovo, za piču. Samozřejmě, ne vždy.

No a co se týče samotného Retrun to Castle Wolfenstein, tak nemám vlastně žádné velké námitky. Já si hru užíval od začátku do konce. Grafické zpracování je, na tu dobu, bezvadné a třeba hodně propracované jsou i uniformy Německých vojáků.
Mnoho lokalit, kterými procházíte, jsou nezapomenutelné. Vývojáři si s tím fakt hodně vyhráli a je vidět, že měli spoustu zajímavých nápadů. Co se týče nepřátel, tak těch je tu pestrá škála. Když vám nejdou po krku obyčejní pěšáci, tak vám za zády přistanou potunění výsadkáři. A pokud se těmi hordami skopčáků prostřílíte, tak vás chce zadupat do země polorobotický Super soldier nebo kolem vás hopsají německé slečny se Sten Gunem v ruce. A to kolikrát dostanete pěknou bídu.
Musím taky vychválit krásný Soundtrack, který vás doprovází celou hru.

Jediné, co mě na hře zamrzelo, byl finální  Boss Fight.  Heinrich I.  měl solidní potenciál, ale jen se motal, plížil se jak stařena a moc humbuku nenadělal. A umírat se mu taky moc nechtělo. V tomto ohledu mi, Hans Grösse z Wolfa 2009, přišel mnohem lepší Boss jak tahle mánička.

Pro: Zpracování, pestrost nepřátel, Soundtrack

Proti: finální  Boss

+28
  • PC 70
Herní výzva 2023
10.  Před naším letopočtem 

Nemam rád hraní starých her protože většinou si diky nostalgickým vzpomínkám rozbiju názor na danou hru, tuhle hru jsem diky technickým potížím v mládí dohral jen do konce třetího levelu ale i tak k tomuto rozbití došlo. Ve hře sem si připadal jak na horské dráze a když jsem si říkal že je hra skvělá a pocitově jako bych hrál staré Call of Duty nebo Hidden and Dangerous tak mě musela hodit do otravného levelu plného nemrtvích nebo mechanických monster.

Ve hře se hráč ujímá role agenta B.J. Blazkovicze který se v alternativní realitě nacistického německa snaží sabotovat němcům jejich tajný výzkum zbraní nebo okultních a biomechanických věd. To B.J. provede po množství prostředí od hradních komplexů, letišť nebo laboratoří v Norsku, ve skvělém propleteném leveldesignu kde je spoustu k prozkoumáváni a hledáni secretu. Ve hře se nacházi sady dobovích, realných spojeneckých i Německých zbraní doplněné několika fiktivníma. Po každé kapitole je hráči sebrána čast munice a začína s novou sadou zbraní.

Hráč se za pomocí tohoto arzenálu zbraní snaží prostřílet v klasickém FPS stylu do konce levelu. Gameplay je plynulý dokud nenarazíte na nemrtvého nebo mechanického nepřítele kde musíte vystřílet zbytečně moc munice na to aby chcípli. V jiných levelech si zas užijete stealth akci s nožem nebo tlumenou zbraní kde hráč nesmí spustit poplach, naštěstí je tu klasický quicksave system. V této hře jsem si neužil žadnýho bosse, bossové byly nechutný bulletsponge a nejhorší boss fight kterýho jsem snad kdy v jakýkoliv hře hrál byl souboj s Über-Soldatem v laboratoři, málo místa k manévrování a překážek kde se schovat před střelbou Über-Soldata z raket a lightning gunu a do toho na vás ještě střílejí z patra vědci z pistolí.

Se hrou jsem měl velké problémy s jejim spuštěním na moderním stroji kde jsem musel hledat návody nebo programy třetí strany na úpravu FPS, FOV nebo rozlišení. Po tomhle boji hra běžela stabilně a crashla mi jen jednou kdy jsem se pokusil hru shodit do lišty během loadingu.

Pro: gunplay, množství zbraní, varieta prostředí,

Proti: Nemrtví, Bossové, někteří bullet sponge nepřátelé

+14 +15 −1
  • PC 80
Sérii Wolfensteina jsem začal hrát relativně pozdě, a to až s dílem z roku 2009, z něhož jsem rovnou přeskočil na novější díly. Přesto a možná právě proto mi vrtalo hlavou, jaké jsou asi ty starší díly, zvláště pak po zahrání New Collossum, které prostě nebylo to pravé ořechové. A to mě přivedlo k zahrání této hry a už teď můžu říct, že takovou pecku jsem nečekal ani v nejmenším.

Wolfenstein, stejně jako řada dalších her tohoto stáří je si hodně podobná, ale přesto se Wolfík něčím odlišuje, je zde boj proti náckům, boj proti příšeřám a neskutečně zábavná hratelnost a gunplay. Zpočátku jsem se u hry neskutečně bavil a po vzoru dnešních her jsem předpokládal mylně, že ji slíznu za jedno odpoledne, ale ejhle, RTCW dost překvapil nejen svou délkou, ale i svou příjemnou a vyzývavou obtížností, která mé hraní prodloužila, a k tomu ještě pátrání v úrovních po skrytých místech, poznámkách a samozřejmě munici a lékarničkách.

Po pár misích nadšení ale opadlo, začaly se objevovat potvory, které byly takřka nesmrtelné a mě osobně ta hra přestávala bavit, nicméně to bylo naštěstí jen pár minutek, než se navrátili zase náckové, a pak se to tak příjemně střídalo, že to člověku ani nepřišlo. A stejně tak se mi líbila evoluce lidských protivníků, kdy první z nich člověk sejmul na první dobrou, ale ty pokročilejší už dali zabrat přeci jenom více. A bossfighty, ty jsou prostě, ač nikterak originální, tak skvělým zakončením některých misí.

Stejně tak musím pochválit prostředí, které se pravidelně střídá a není čas jej okoukat, byť občas jsem měl problém zjistit, kudy dál, protože některé chodby dost splývaly, a totéž platí i pro náplň kampaně. Chvíli střílíte, abyste pak chodili potichu a nespustili alarm, načež musíte utíkat, protože už jste vystříleli veškerou munici do těch zrádných potvor, které ne a ne padnout.

V konečném důsledku vzato je počet misí naprosto dostačující, krásně gradují a jsou perfektně vytvořené, spojené i doplňujícími příběhovými filmečky. Zde mne jen mrzí fakt, že u nich úplně chyběly titulky a tak jim nebylo tak dobře rozumět.

Jsem rád, že jsem si tuhle pecku konečně zahrál, protože to byl dlouhodobý rest na mém seznamu! A rozhodně toho nelituju, protože splnila přesně to, co jsem od ní očekával - skvělou hratelnost, výzvu, ale zároveň i odpočinek, perfektní úrovně, dostatečnou délku a hlavně mi pomohla poznat "kořeny" série zase o něco lépe.

Pro: Grafika, lokace, náplň misí, nepřátelé (lidští), bossfighty, spojení s okultismem, obtížnost, stará dobrá klasika

Proti: Někteří nelidští nepřátelé, někdy zmatené tápání v lokacích, chybějící titulky

+31
  • PC 85
Na téhle dnes již dvacet let staré střílečce mi sedla nejvíc atmosféra prvotních úrovní, kdy se obrysy hradu Wolfenstein utápí v tajuplné mlze, v jeho zdech ověšených háknkrajcy a portréty Vůdce rezonuje nacistický mýtus a kdy B. J. Blazkowicz pomalu a neúprosně likviduje říšské vojáky. I později, pokud se design úrovní blížil těm počátečním, jako například na misi v Norsku, a bylo možné hrát stealth, jsem se bavil víc, než ve stísněných prostorách hororových katakomb zaplněných mumiemi a kostlivci nebo když jsem musel posílat do věčných lovišť biomechanické zrůdy. Ale i tak jsem se v zásadě celou dobu královsky bavil a to navzdory několika frustrujícím momentům, ve kterých je už i na střední obtížnost hra v pozdějších částech párkrát opravdu dost těžká a z vašich nepřátel se stanou chodící snajpři a supervojáci vám navzdory quicksave dokáží nepříjemně zatápět. Dobře zvolenými zbraněmi je ale vždy dokážete přemoci - jen škoda, že jsem se granáty a plamenomet naučil pořádně používat až v samotném závěru. Jednotlivé úrovně jsou navržené zajímavě, umně leckdy využívají i vertikální postup a obsahují vynalézavě umístěné skrýše. Těch 16 hodin herního času mi uteklo jako voda a, popravdě, Return to Castle Wolfenstein mě chytil víc jak celý Half-Life 2.

Pro: atmosféra, design úrovní, zbraně, zvuk a hudba

Proti: na střední obtížnost je hra v poslední třetině občas až moc těžká

+32
  • PC 80
Už jsem to řekl jednou a řeknu to znovu. Hry postavené na id tech 3 enginu stárnou velmi dobře. Return to Castle Wolfenstein vypadá i po letech stále slušně, a to z pohledu člověka, jenž ho v době vydání nehrál. Znám jen starého Wolf3d.exe. Jestli je to dostatečný odstup, nebo mě naopak omráčil technologický skok který série za devět let udělala, to už je jiná otázka.

Nacistický režim měl hodně špatných vlastností, několik opravdu odporných, výjimečně nějakou sympatickou (Albert Speer je díky svým architektonickým návrhům a poválečné sebereflexi mým nejoblíbenějším válečným zločincem) a jednu, či dvě opravdu bizarní. Námět hry přehání, ale zrnko pravdy v něm přece jenom je. Pokud jste hráli datadisk jedničky jménem Spear of Destiny, tak Vás okultní tématika zase tolik nepřekvapí. Druhý díl se téhle nepříliš známé zálibě Třetí říše věnuje hlouběji.

Hrdinou příběhu je opět B.J. Blazkowicz. Chronický útěkář dostal za úkol prozkoumat paranormální aktivity SS a vývoj událostí ho postupně protáhl přes celou okupovanou Evropu. Zápletku jsem bohužel moc nesledoval, protože mě zdlouhavé a nudné animované scény přestaly bavit. I když mi hra připomínala skvělý (a lepší) No One Lives Forever, kecací části jsou tentokrát jednoznačnou slabinou.

Akce je naopak silnou stránkou. Design misí je nápaditě vymyšlený a plný překvapení. Mapy nejsou přímo otevřené, ani vyloženě koridorové. Cesta vpřed je klikatá a členitá. Někdy mě mátlo, že jsou některé z dveří jen namalované a za průchozí se vydávají. Prostředí oplývá přepínači, rozbitnými stěnami, nebo žebříky. Občas je nutné splnit vedlejší úkol, bez něhož se mise nedá ukončit. Úkoly jsou většinou prostoduché - najít a zabít. Někdy mě nadřízení nutili do neobratného stealthu, na nějž chybí schopnosti i vybavení, a proto je ve hře spíš jen aby se neřeklo. Zvlášť trýznivá je lesní mise, v níž jsem se mučil přes hodinu, aniž bych našel způsob jak přechytračit posledního strážného. V zoufalství jsem odešel na fórum a tam se dočetl, že je to bug. Po restartu jsem mapu prošel za dvě minutky na první pokus. Tak pozor na to. Naopak assasinskou misi ve vesničce, v níž všude hraje Beethoven, považuji za jednu z nejlepších ve hře. Vcelku pravidelně se střídají taktičtější a přemýšlivější mapy s těmi, v nichž nepřátelé útočí ve vlnách a nijak se nekryjí.

Protivníků je k dispozici pestrá paleta. Od obyčejných a trochu zoufalých vojáků wehrmachtu, přes oficíry, nemrtvé, až po opravdová obrněná monstra. Nejvíc mi kupodivu zatápěly agilní ženštiny v kožených oblečcících. Na každého z nich platí trochu odlišná taktika, ale není potřeba vymýšlet nic světoborného. Většinu problémů řešil odstup a vynikající odstřelovačská puška. Ty zbylé pak panzerfaust a mocný rotační kulomet. Oblíbil jsem si sten gun, který se sice rychle přehříval, ale na blízkou vzdálenost byl smrtící. Plamenomet jsem prakticky nevyužil a tesla funguje nějak prapodivně. Zklamaly mě granáty, protože mají mizernou účinnost a odmítají létat na požadovaná místa. Dojem ze střelby je obecně dobrý - u sten gunu výborný, a munice je k dispozici dostatek.

V atmosféře hra opravdu exceluje. Postup misí doprovází chytlavá hudba, která se sice do druhoválečného období nehodí, ale má slušné tempo a pravidelně mě strhla k rychlejší akci, než na jakou bych se sám cítil. Po levelech jsou porůznu roztroušené skriptované sekvence a dojem dotvářejí skvělé zvuky. Vývojáři si hráli s mlhou, tmou i dohledem a některé mapy jsou téměř strašidelné. Narazil jsem i na několik puzzlů, které by v dungeonu neobstály, ale pro střílečku jsou ucházející. Blazkowicz toho příliš nevydrží a není problém umřít po čtyřech dobře umístěných ranách. Přesto není obtížnost příliš vysoká a pro lepší zážitek doporučuji hrát na minimálně na normal.

Return to Castle Wolfenstein je velmi solidní FPS. Svému legendárnímu předchůdci rozhodně ostudu nedělá a střílení nacistů je tak jako tak bohulibá činnost.

Pro: grafika, hudba, pestrý výběr zbraní, atmosféra

Proti: okultní téma, nezajímavý příběh, granáty jsou téměř nepoužitelné, závěrečný boss

+32
  • PC 70
K Return to Castle Wolfenstein jsem se dostal na střední škole, kde byl spolu s Counter-Strike 1.6 a Medal of Honor: Allied Assault nainstalován. Counter-Strike jsem hrál občas se spolužáky během hodin informatiky, Allied Assault jsem měl nějaký ten pátek úspěšně za sebou, a tak nezbývalo nic jiného, než se vrátit do hradu Wolfenstein.

Začátek vcelku ujde, ale bohužel se brzy začnou objevovat oživlé mrtvoly a další nadpřirozené jevy, čímž mě Wolfenstein trochu odradil od pokračování. Okultismus moc nemusím a už vůbec ne ve hře, odehrávající se během druhé světové války. Pasti byly naopak příjemným zpestřením a nesčetněkrát jsem nadával, když jsem přišel o část života kvůli šlehajícím plamenům nebo vystřelujícím bodcům.

Avšak vidina toho, že už se do konce hry krvežíznivých nestvůr nezbavím mě přílišným optimismem nenaplňovala, ale protože žádný jiný titul nebyl k dispozici, pokračoval jsem dál. Naštěstí přišli brzy na řadu opět nacističtí vojáci, a tak mě hra znovu začala bavit. Super vojákům jsem ale na chuť nikdy nepřišel.

Nejlepší zbraní pro mě byl, stejně jako v předchůdci, rotační kulomet, který se zde honosí názvem Venom. Netradiční Tesla Gun, který mi připomínal Tesla Cannon ze hry Blood, nebyl sice na většinu nepřátel moc účinný, ale občas jsem s ním pár elektrických výbojů vyslal.

Až na katakomby a super vojáky jsem se u hry vcelku bavil, dokud jsem se nedostal až k příšernému poslednímu záporákovi Heinrichovi. Je to jeden z nejstupidnějších padouchů, se kterým jsem se ve hrách utkal. Porazit ho nebylo až tak těžké, ale prostě rytíř v brnění, který si mě jednou za čas přitáhne svým řevem? To je moc i na mě. Navíc nechápu, proč se zachoval tak, jak se zachoval a vytahoval meč, když musel vědět, že se bude střílet.

Pro: hrad Wolfenstein, střílení nacistů, pasti v katakombách, Venom, Tesla Gun

Proti: nemrtví a okultismus vůbec, super vojáci, Heinrich I.

+24
  • PC 85
Pro někoho je legenda Doom, u mě vítězí Wolfenstein. Ať už mluvíme o Wolfenstein 3D, Return to Castle Wolfenstein, nebo Wolfenstein: Enemy Territory, všechny jsou mé srdcovky. Jako malému mi rodiče z dobré vůle zaplatili počítačový kroužek, abych se naučil s počítačem... no a tam jsem poprvé dohrál Wolfenstein 3D.
Když jsem pak dostal nový počítač rovnou s RTCW (po dlouhodobém hraní dosovek), byl jsem v celkem příjemném šoku. Obecně miluji alternativní dění druhé světové války, a tohle bylo přesně to, co mě zaujalo. Němcům se povedlo vyvolat pradávné bojovníky, a k tomu se ještě snaží vytvořit robovojáky. Vše dokresluje naprosto perfektní zpracování a samotná atmosféra RTCW.
Mise jsou velmi různorodé - nezůstanete pouze na hradě (jako ve stařičkém předchůdci), ale podíváte se prakticky po celém okupovaném území (Norsko, tajné zbrojovky, neměcká letecká základna na Maltě,..).
Abych to shrnul - grafická stránka je pro mě osobně naprosto doknalá. Jde o jednu z mála her, ke které se i dnes rád vracím, a tudíž v ní nevidím žádný velký nedostatek ani dnes. Vítězí celková hratelnost.
Vím, že to zřejmě s tou chválou trochu přeháním, ale nemohu jinak - RTCW je pro mě prostě legenda.

Pro: atmosféra, alternativní historie, různorodost prostředí.

Proti: Snad jen to, že němci nemluví německy...

+31
  • PC 100
Toto je moje první recenze jakou kdy píšu ale budu se snažit. RtCW jak budu hru zkráceně nazývat byla spolu s první mafií a vietcongem první hra kterou jsem kdy hrál. Tehdy mi bylo 5 let a chodil jsem ještě do školky. Pamatuju si jak to táta přinesl od kamárada vypálené na CD.

Hned první mise vás bez jakéhokoliv tutoriálu vrhne přímo do akce. Hned co zabijete doktora (vědce) který elektřinou mučil a zabil vašeho kolegu - kterého mimochodem můžete ještě víc probíjet :) tak se to rozjede. První velká zbraň kterou získáte je legendární MP40 která vás bude doprovázet do té doby než najdete tichý Sten který jsem pak už do konce hry nedal z ruky, tedy do tý doby než se objevili roboti atd. Projdete si zámek Wolfenstein ale pak příjde něco přes co jsem se nemohl nikdy sám dostat. KATAKOMBY. Přiznám se že jsem strašně moc bál těch mumií ketré na vás ještě k tomu všemu sesílají nějaké duchy ti se dají zabít v pohodě. Ale pak se objeví i odolnější a to mumie v brnění a se štítem který odráží vaše kulky zpět na vás. Tahle část je strašidelná ale zase má výbornou atmosféru. Tyhle mumie a po tom i elitní stráže (Opravdu pěkné holky v latexových oblečcích) jsou spolu s roboty nejhorší nepřátelé v hře. Hra mi nepřišla ani moc dlouhá prostě tak akorát. Pokud tedy se nezaseknete ve dvou stealth misích.

Takže moje konečné hodnocení: Vy co jste hru nikdy nehráli a uvažujete jestli si jí zahrát tak jí rozhodně doporučuju. Je to prostě klasická rychlá FPS střílečka.

Jak jsem již psal na začátku je to moje první recenze. Věřím že příště u nějaké jiné hry to bude lepší.

Pro: Na tu dobu grafika, zbraně, nepřátelé, obtížnost, Bossfighty

Proti: Asi jenom AI nepřátel ale není to zase tak strašný

+24
  • PC 90
K dalšímu návratu do minulosti jsem si vybral jednu z těch nejlepších 3D akcí, co jsem kdysi hrál. Return To Castle Wolfenstein má své kvality pořád a dá se říct, že FPS/3D akcí roku 2001 jsem ji kdysi korunoval oprávněně (Max Payne není FPS).

První co mě většinou praští do očí na těchto vykopávkách je grafika, ale tady ne. Jistě grafika z roku 2001 je poměrně strohá, ale ať už zobrazuje jakékoliv prostředí, je naprosto reálně působící a dostačující. Nekonají se sice žádné vizuální orgie, ale při hraní jsem měl pocit - ano takhle by vypadala základna, takhle laboratoř a takhle rozmlácené městečko za války.

Oslím můstkem jsem se dostal k tomu nejdůležitějšímu - fantastickému leveldesignu. Máme tu 7 misí a každá z nich má 3-5 submisí, přičemž ty jsou perfektně vyvážené. Ani dlouhé, ani krátké, žádný tunel ale ani žádné bludiště jako ve starých doomovkách. V každé segmentu máte jiný úkol, každá mise je jiná. Nechybí mrazivá tundra s tajnou základnou, středověký hrad, rozbombarodové město střídá strašidelné katakomby a ty zas supermoderní laboratoř. Navíc zde můžete spoustu věcí roztřískat, číst si poznámky a nebo hledat secrety (kromě zbraní a nábojů i klasické Wolfensteinovské poklady). Pokud se budete plížit, vyslechnete pár zajímavých rozhovorů. A všechno to kupodivu drží docela pohromady díky ladění příběhu do sci-fi/hororu.

Samozřejmě jsme stále v druhé světové válce, takže kropíme převážně nácky, ale protože náckové byli magoři a zkoumali okultismus i supermoderní technologie, dočkáme se různých oživlých monster a supervojáků. Nepřátelé se povedli a stejně jako samotné levely jsou perfektně vyvážení. Takový obyčejný nácek padne na jednu salvu, pokud ho překvapíte, ale pokud překvapí on Vás ubere Vám dost života. Zombíci a jejich obrněné verze jsou tuhé a nepadnou, dokud je nerozstřílíte doslova na sračky. A supervojáci se svými těžkými zbraněmi Vám dají zabrat až se z Vás bude kouřit. Pokud se například potkají obyčejní náckové se zombíky vznikne z toho celkem reálně boj a ne nějaká pochybná spolupráce, takže můžete koukat se založenýma rukama a tipovat jak to asi dopadne. Zkrátka nepřátelé se povedli, možná z výjimkou finálního bosse, který padl nějak podezřele snadno (narozdíl od super-supervojáka v laborce).

Samozřejmě něčím ty enemíky musíme pižlat a tady přijdou na řadu zbraně. Ne všechny jsou super, ale vyberete si. Osobně jsem využíval hodně samopal s tlumičem či sniperku s tlumičem, později výborný poloautomat se zaměřovačem. Raketomet se hodí na supervojáky, celkem zbytečný plamenomet přijde vhod na obrněné zombíky no a slaboučký tesla kanon jsem překvapivě využil ve finálním boji. Jak říkám, některé jsou horší - granátem nikam nedohodíte, rotačák než se roztočí tak máte půlku života pryč. Ale celkově je pocit ze střelby výborný.

Všechno to spoluje celkem slušný příběh o nacistických pokusech vytvořit robovojáky a oživit prastarého krále. Není úplně špatný, ale má své mouchy především v podání. Po bombastickém renderovaném intru se veškeré příběhové animace nesou v duchu "parta páprdů si povídá ala politici a přemýšlí kam hrdinu poslat", což je dost nuda a hlavní hrdina v příběhu nemá prakticky žádnou roli - jen tupě někam přijít a vystřílet. Podobně nanicovaté je i samotné outro.

Jinak je ale Wolfensteinův návrat bomba. Pefektní střílečka, která Vás nebude zbytečně frustrovat, ani nebude mít pocit že ji projdete s prstem v nose a která se dá bez problémů hrát i dnes.

Pro: Vyváženost, perfektní mise, skvělá hratelnost, stále pěkná grafika, výborná akce.

Proti: Slabší podání příběhu

+35
  • PC 85
Čo nové sa dá napísať k tejto úspešnej hre, navyše v tridsiatom komentári?? Dodnes si pamätám, ako sme s kamarátom u neho doma pomaly kráčali chodbami v hrobke a napäto čakali, kedy na nás vyskočí ďalšia múmia. Ako to ale funguje po takej dobe?

Prekvapivo dobre. Aj bez počiatočného úderu nostalgie to bolo veľmi zábavné hranie. Počas hrania si prejdete rôznymi prostrediami a autori vám priechod hrou ozvláštnia aj rozličnými nepriateľmi. Nacistov obliekajú do iných uniforiem, posielajú na vás sexy ženské komando alebo vás nechajú báť sa v hrobke s múmiami. Vďaka tomu sa vám hranie len tak neomrzí ani za cca 8 hodín, ktoré vám bude trvať priechod hrou.

Zábave napomáha aj streľba, ktorá je spracovaná dobre. Na výber je pomerne veľké množstvo zbraní a aj keď niektoré sú skôr bezcenné, budete medzi nimi pravidelne meniť. Umelá inteligencia vám dokáže narobiť problémy a celkovo by som ju hodnotil ako priemernú. Nebudú vám vždy iba pochodovať do mušky a ani vy by ste sa o to nemali pokúšať, lebo vám raz-dva napravia fasádu.

Grafika už dnes nikoho neohúri. Na druhej strane nie je hnusná a hraniu nebude prekážať ani dnes. Zvuky už taktiež patria do minulého desaťročia, ale kupodivu sa mi páčili a príjemne mi pripomínali detstvo. Soundtrack pekne dopĺňa atmosféru hry.

Celkovo sa jedná o podarenú FPS, ktorá dokáže veľmi dobre zabaviť aj po toľkých rokoch. Pamätníci to vedia, neznalí by si mali doplniť vzdelanie a túto veľmi dobrú akciu skúsiť. Udrží vás totiž počas celého priebehu hrania a ani sa nenazdáte a bude koniec.

Pro: hrateľnosť, prostredia

Proti: grafika, bossovia

+27
  • PC 65
Vím, že nejspíš zde budu za kacíře a spousta lidí mě bude chtít ukamenovat, protože RtCW je pro spoustu lidí modla. Předem bych chtěl upozornit, že se jedná pouze o můj názor, který nikomu nevnucuji a který stejně nikoho nezajímá :). Kdyby se někdo podobně navážel do Dooma, který je pro mě něco, jako pro křesťany Bible, tak bych taky nebyl nadšený, ale každý názor respektuji.

Pravděpodobná příčina, mého ne až tak kladného postoje k tomuto Wolfovi je pravděpodobně to, že jsem ho naprosto minul, z neznámého důvodu v době jeho největší slávy. Tím chci říct, že jsem ho poprvé hrál až v roce 2015, tedy až 14(sakra, už nejsme tak mladí) let po jeho vzniku. Takže jákakoliv nostalgie a vzpomínky na propařené mládí s touhle hrou na mě bohužel nemají žádný vliv.

Nedřív to co je fajn. Samožřejmě somotný nápad, se kterým přišel už původní Wolfenstein 3D. Skloubit drouhou světovou válku s mystičnem a Hitlerouvou paranormální divizí, která tuším skutečně existovala.

Začátek je naprosto parádní, hrad a druhá mise v horské vesničce, prostě parádní, hutná komorní atmosféra, žádné rozmáhlé akce, ale jen férové přestřelky jak ze špionážního románu. Dále katakomby a kostel, to samé, parádní atmosféra. Další mise(Forest Compoud) se mi taky moc líbila, hlavně pro to zaměření na stealth.

Ale potom jakoby se to zlomilo a otačilo o 180°, raketová základna, letiště, Kugelstadt, bomb facory, norsko, x-labs, přehrada. Stále dokola se prochází šedivé a stejné interiery. Potom následuje vrchol celé hry a tím je eliminace pěti důstojníku SS, jakoby malý sandbox se zaměřením hlavně na stelth, kde procházíte noční horskou vesničkou a postupně likvidujete jednoho za druhým, prostě pecka. A samotný závěr me bavil asi ze všeho nejméně, graficky nejslabší, jakýsi hřbitov a vrt a samotný závěr s bossem byl už jen utrpení.

Samotný gameplay mi přišel takový nemastný neslaný, hlavně gunplay se mi vůbec nelíbil, nedokážu říct proč, ale byl poměrně odlišný od ostatních her, zbraně meli takový zvláštní zpětný ráz, dost mi vadilo, přehřívání zbraní, hlavně tedy u stenu, i když rozumím tomu, že by byl jink asi hodně op, ale přišla mi to jako zbytečnost, zrovna u hry jako je Wolf. Hazení, granátů bylo naprosto nepoužitelné a několikrát se mi odrazil pod nohy a já ochotně zhebnul.

Hrál jsem na prostření obtížnost a musím řít, že nepřátele byli šlušní ostrosřelci, snažit se krýt bylo naprosto k ničemu, takže jsem používal technniku z původního Wolfa, tzn. štráfonání spoza zdi, palba a opět štráfonání za zeď.

Hru jsem stihl dohrát za nějakých 14 h.
Metascore: 88




Pro: Atmosféra v některých misích, nápad, někdy grafika.

Proti: Grafika, většina misí mě nebavila, gunplay.

+22 +23 −1
  • PC 85
Na tuhle herní výzvu jsem se neskutečně těšil. První hra co jsem na svém počítači hrál. Stačí, abych slyšel jakoukoliv melodii ze hry, a hned mi srdce poskakuje.

Inu jaká je hra samotná? Začátek je naprosto brilantní a atmosféra jemně zasněženého hradu patří dodnes k mým nejoblíbenějším lokacím z her. Vše je dávkováno tak hezky, aby toho nebylo na hráče hodně. Obtížnost se s každou úrovní stupňuje a snad v každé kapitole se objeví něco nového, počínaje zombíky a přes německé prostitutky se samopaly až po experimentální zbraně a pokusy šíleného vědce Deadsheda.

Na to, že je to jen jakási vojenská střílečka je tam hromada zajímavých postav. Hlavní nepřátelé mi připomínali padouchy z Bonda, jsou hráči hezky seznámení formou cutscény. A ono ani běžní nepřátelé nezůstanou stále stejní. Tu jsou v hradu náckové hezky čistě oháknutí do všedního dne, tam jsou na bojišti ve městě poněkud strhaní s rozbitými hlavami a letištní výsadek také vypadá jinak, vše doplňují oficíři v čepičkách a vědci a mechanici. Variabilita je tu velká, což jsem v moc hrách v podobném duchu neviděl.
Ale teď k tomu hlavnímu. Proč se mi ta hra tak setsakramentsky líbí. Ty věci pro mě tvoří jádro hry, jsou to věci, kterými jsem vkročil do světa her. Věci, které nebudou nikdy překonány. A proč teda hru považuju za geniální?

Protože vás může k zemi připlácnout zbroj.
Protože německý proviant je provokativně chutně vypadající a ten kdo může za zvuk „jezení“ by si zasloužil medaili. Navíc se z teplého jídla kouří!
Protože je fajn při přestřelce chlemstat víno 1938 Latour nalezené v německých vinotékách.
Protože je naprosto skvělý pocit někoho majznout židlí po hlavě, ke všemu nácka. Protože je tam pivo asi jen na třech místech a pokaždé tu získanou staminu z něj vyskáčete, ještě než vyjdete z místnosti, kde bylo.
Protože tam jsou nějaké dva obdélníčky v HUDu a nikdy jsem nezjistil co to je – hra má stále svá tajemství!
Protože je fajn dlouhé minuty skákat Kesslerovi na posteli.
Nebo testovat, že stačí střelit metr vedle něj a přesto umře.
Protože prostě vždycky Karla omylem zastřelíte a musíte si dát tu misi ve vesnici znovu.
Protože i když vím, že jinudy než v lanovce to nepůjde, zkouším ty kabely stále znovu. Protože v lesích je jeden němec, kterého jsme s kamarádem doslova šikanovali.
Protože Thompson je tak boží, že jsem z něj raději nikdy (nikdy jako fakt nikdy) nestřílel a šetřil náboje.
Protože je tam tak senzačně zobrazená brutalita, že jsem si s granáty hodně užil.
Protože zlaté cihličky!
Protože Blazkowitchův kopanec má sílu 0,078 dynamitu (testováno na zdi u krypty). Protože Draugirové jsou tu oproti Skyrimu stále ještě cool, navíc jejich štíty odrážejí kulky a občas tam i některý hezky efektivně hoří, za doprovodu atmosferického... a rychlého exitu ze hry, protože jsem se prostě moc bál.
Protože jsem si připadal jako Indiana Jones, když jsem plnil tři zkoušky v kryptách. Protože přestřelku s latexovými pornoherečkami v kostelní hale za zvuků bouřky a tlumeného „fu fu fu fu“ našich Stenů, překoná už snad jen zvuk jejich stenů, když je na konci v zámku upaluji plamenometem.
Protože hybrid je nejděsivější herní nepřítel.
Protože číst si poznámky doplňuje příběh a není to jen hromada blbých foteček jako v Order 1886.
Protože jsem si úctyhodnou chvíli užíval upalování ženských NPC.
Protože jsem posléze získal odpor k zabíjení ženských NPC obecně.
Protože jsem se naučil oceňovat textury ženských NPC, konkrétně jistých míst, a to pak i v reálném životě.
Protože opilý Němec klopýtne vždy na stejném místě, a jako vždy zase omylem střelíte Karla, abyste mohli zase od začátku zkontrolovat opilého Němce a poskákat Kesslerovi postel.
Protože jsem musel čekat na taťku až zabije jednoho bosse, který byl strašně těžký.
Protože váš kolega je stejně dávno mrtvý tak není nic divného zkoušet na něm dále elektriku.
Protože občas během mise dostanete spontánní chuť na ten kyanid co máte v botě.

Tohle je prostě hra ke které mám silné nostalgické pouto. Bohužel nedokážu oddělit ty pocity od mého hodnocení kvalit samotné hry, ale jako taková mi přijde stále nadprůměrná, ne-li perfektní. Je to moje hřiště nostalgie. Je to jedna z nejobtížnějších stříleček a do té bandy postav je příjemně nalitá nějaká ta kapka charakteru. Skvělé prototypy málokdy použitelných zbraní. Morbidní lokace, kdy mi husí kůži opět naháněly pouhé zvuky (sonaru?) v laboratořích.

Return to Castle Wolfenstein je hrou, na kterou si vzpomenu, kdykoliv se někde řeší, zda mají videohry neblahý vliv na hráče/mládež/děti. Protože, babičky, prababičky a rodičové, mohu vás uklidnit - "nebojte se, zcela nepochybně to tak je!" *wink* *wink*

Pro: Nostalgie, kvality ta hra má ve všech ohledech

Proti: Málo samotného hradu, chci víc!

+33
  • PC 85
RtCW je skvělým vyobrazením alternativního chodu druhé světové války a předhazuje nám scénář, co by bylo, kdyby Němci ( a že se opravdu o nějaké šílenosti pokoušeli) díky okultismu přivolali temné síly z podsvětí, vytvořili supervojáka, vynalezli letadlo na raketový pohon, vyrobili rotační kulomet, nebo kteroukoliv jinou technologii, která na dobu tehdejší byla tak šílená, že by i některá fantaskní díla od Julese Vernea zezelenala závistí.
A nakonec Amíci by na všechno toto nacistické zlo a technologické peklo nasadili jediného Muže - B.J.Blazkowicze - který to všechno nekompromisně vykosí.
Za normálních okolností by to v jiné hře vyznělo divně ba možná i komicky. U Wolfika to na mě mělo opačný efekt. Myslím jsi, že žádná jiná hra takhle syrově a temně nacistické Německo ještě nevyobrazila, což shledávám dosti paradoxním.
To je také pro mě osobně největší klad, jelikož hra působí atmosférou, která se těžko popisuje. Ne. Nemluvím teď o pasážích se zombíky, duchy, mumiemi, které sami o sobě hrají čistě na strach z nebezpečí, ale o tajné výzkumné laboratoří, o zámku, katakombách, a pochopitelně hradu Wolfeinstein. Díky depresivní paletě barev a skvělému soundtracku dokázala hra pěkně napnout nervy. Těžko se to popisuje, ale nepochybuji o tom, že mnozí z vás tuší, co mám na mysli.

Skvělý level design s hromady secretů není potřeba zmiňovat, grafika již značně zestárla, stále ale má kouzlo a své světlé chvilky (nasvícení jest stále skvělé)
A nakonec bych zmínil jaké překvapení a následné potěšení mi hra přinesla.
RtCW je snad první hra, která věrohodně prezentovala první/revoluční battle rifle FG-42. Za svých mladých let jsem se domníval, že se jedná o další výplod fantazie vývojářů. Leč jak jsem se po 5 letech dozvěděl, tato zbraň byla reálná a byla pro účely mobility vytvořena speciálně pro německý Luftwaffe přesně jak nám v jedné z misí ukázala hra.
Jednak jsi řeknete "Hergot ti helmuti umí vyrábět dobrý stříkačky" a jednak ukazuje fakt proč je tento wolfik, tak moc dobrej. Jak jsem již napsal výše. Takhle dobře podaný sci-fi WW2 se už asi jen tak neuvidí.

A jo, pořád se to hraje po čertech dobře! A jednoduché to také není a to se vyplatí!

+34
  • PC 95
Dodnes jedna z mých nejoblíbenějších her. Toto se opravdu povedlo, a myslím si že i nápad nacistického okultismu, kterým byla třetí říše známa, se povedla. Neustálé střídání jednotlivých druhů lokácí vypadalo perfektně, kdy se hráč ocitá od temných katakomb, přes vesničky až po zasněžené Norsko. Vyzdvihnout musím i to, že se autoři snažili vytvořit hru, která kombinovala různé styly hraní, ať už vražednou řežbu ve starém hradě, nebo stealth akci v lesích, kde hráč nesměl být spatřen nepřítelem, jinak byl spuštěn alarm a mohli jsme znovu loadovat. V kabátku Quake III enginu vypadala hra opravdu moc hezky a barevně, a kvalitní zvuková kulisa celý zážitek jen umocňovala. Příběh je bravurní a hezky propracovaný s velkou rozmanitostí nepřátel a zajímavých bosů. Vyloženě jsem neměl ve hře žádné slabé nebo konkrétně oblíbené místo, jelikož celá hra je fajn a letí s ní čas jako voda.

A na závěr, když se tak dívám pod tuto recenzi na řádky PRO a PROTI uvažuji co tam mám vlastně napsat? a udělám to tak, že tam tentokrát nenapíšu vůbec nic, jelikož kladů bych našel mnoho a nechci některé stavět před jiné, a zápory mě žádné nenapadají. Tak pokud je někdo kdo má rád hry a nebojí se spustit starší, a dnes již legendární OLD-CLASSIC FPS, tak Return to castle Wolfenstein vřele doporučuji.

s pozdravem Ibanez
+17
  • PC 80
Tak jako spoustu hráčů jsem začínal na původním Wolfenstein 3D. V době, kdy vyšel RtCW jsem zrovna dostal nový počítač. Musím říct, že jsem byl ohromen, hra byla na svou dobu velmi zajímavá jak grafickým zpracováním, tak i neotřelým příběhem.

Líbilo se mi, že autoři dokázali hru okořenit a změnit její ražení. Dost střílení pouze nacistických důstoníků. Do hry přibyl okultismus a mystika, která mě učarovala. V pozdějších částech hry se začali probouzet mrtví ze záhrobí, dále pak elitní SS komando a v neposlední řadě nacističtí kybervojáci. V posledních částech hry v poměrně nebezpečné podání. Některé mise se dali hrát jako stealth akce, někdy zase jako akční přestřelka. Pěkný level design a různorodost misí bylo nutnou samozřejmostí.

Celkově příjemná akční hra s dobrým singleplayerem. Rád se ke hře vracím s odstupem delšího času.

Pro: příběh + mystika, nápaditost misí

Proti: místy obtížnost, bugy, některé efekty

+26
  • PC 85
Hra která mně již poprvé vyděsila v mém mládí, dostala opět prostor i po 11 letech od jejího vydání. Autoři Return to Castle Woflenstein opravdu mají dostat pochvalu za vytváření mrazivé atmosféry. Památný vstup do katakomb byl pro hráče velmi děsivý, i dnes je setkání s nemrtvou cháskou atmosférický, až je skoro člověku líto jak němčouri zmasakrují, a za dalším rohem už čekají až si smlsnou na Vás!

Veskrze všechny mise mají solidní atmosféru, někdy kdy se vyžaduje stealth postup a vyhnutí se alarmu má tu správnou napínavou chvilku kdy nevíte jestli skopčák kterého jste právě odrovnali nespustí poplach a konec mise. I různorodá místa které agent Blazkowicz navštíví, nabídnou zajímavé kulisy pro následující masakr.

Nacisté opět experimentují, takže kromě nepříjemných nemrtvých se zde objevují i supervojáci kteří jsou solidní výzvou. On i vlastně špatný krok do místnosti kde se do Vás pustí poskakující sexy nacistky podporované bežnými vojáky znamená opět smrt. Zde je obtížnost staré školy, žádný autoheal, ale modlení se aby v další místnosti byla sada lékáren a munice. Zbraně jsou různorodé a každý si zde vybere tu svoji která mu bude nejvíce vyhovat k likvidaci pohůnků Třetí říše.

Přesto je už je hra staršího data, je vidět že si tenkrát autoři s grafikou vyhráli, modely postav a různé rozbitelné předměty jsou toho žárným příkladem. Hudba se též povedla a do mrazivých chvilek dokáže umocnit pocit stísněnosti a strachu co příjde za další hrůzy v následující oblasti.

Takže i po těch dlouhých 11 letech tato hra nic neztratila ze své skvělé atmosféry, lákavosti tématu a solidní výzvě, a kvalitní hratelnosti. Ten kdo ještě nehrál ať tuto chybu napraví, tohle je zkrátka klasika jak se patří.
+22
  • PC 95
Pamatuji si, že ještě na mém starém počítači byl Return To Castle vrchol techniky. Hrál jsem ho na nejhorší grafiku. I tak jsem se šíleně bavil. Po letech hra neztratila své kouzlo. Ta atmosféra je opravdu zvláštní.

Pořád mě baví skvělá různorodost misí. Začátek se odehrává na hradě. Prostředí na hradě, jako by z oka vypadlo starému Wolfovi. Poté se přenesete do vesnice. V poklidném akčním tempu se dostanete až do katakomb. A tam, zničehonic začne survival horror, který je opravdu hororový. Ve hře vyzkoušíte mnoho stylů hraní.

Hru drží nad vodou i skvělý příběh, který míchá druhou světovou válku se středověkou mystikou. Return to Castle Wolfenstein oplývá vynikající hratelností, kdy jsem se za celou hru vůbec nenudil. Určitě k tomu přispívá vyvážená AI, která je k poměru počtu nepřátel tak akorát. Vojáci uskakují, hází zpět granáty atd.. Rozhodně se nestane, že se zastaví na místě nebo zaseknou o zeď, jak tomu bývá jinde. Také to ale nejsou žádní supermani. Hra je opravdu vyladěná a bez chyb, takže zbabělé taktiky tady nefungují.

Kupodivu mě bavili i stealh mise, které mě jinak v akčních hrách dost štvou. Zbraně jsou všechny super, jak skutečné, tak smyšlené. Jen ten nožík se až moc podobá tomu z původního Wolfa a strach rozhodně nenahání. Grafika je svižná a bez chyb. Zvuky jsou pěkné. Jen ta hudba je strašná. Ještě, že šla vypnout. Hra je délkou na slušné úrovni. Akorát bossové jsou trapní. Vždycky mají grandiózní nástup. Velmi rychle jim ale odpadne brnění a umřou. Jinak je obtížnost dobře vyvážená. Pěkně se stupňuje.

Return to Castle Wolfenstein je pravá nefalšovaná střílečka ze staré školy. To se ještě hledaly tajná místa a sbíraly lékárničky.

Pro: hratelnost, atmosféra, různorodost, skoro vše

Proti: trapní bossové, nožem by se daly otevírat zámky, strašná hudba (na můj vkus)

+25
  • PC 65
Zahrál jsem, dohrál jsem, zapoměl jsem. Takto bych to asi shrnul, kromě začátku a konce které vyčnívaly nad průměr hry to bylo takové nijaké, zbraní dost, variabilita prostředí taktéž veliká, celé se to nějak zahrálo ale povzbuzen masáží dobových recenzí jsem tedy čekal něco více i k přihlédnutí data vzniku. Grafika stále koukatelná i dnes.

Pokud by někoho zjímal můj obšírnější názor najde ho zde http://vlci-doupe.blogspot.com/2012/02/return-to-castle-wolfenstein.html

Pro: Hlavně atmosférický začátek a konec, variabilita prostředí, grafika

Proti: Nudný prostředek hry, ve výsledku takové nijaké hraní, slabý finální boss

+8 +14 −6