Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Wolfenstein

18.08.2009
74
259 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Další díl ze série Wolfenstein, přímé pokračování Return to Castle Wolfenstein, nás zavede do válkou zničeného Německa, kde nacisté experimentují s moderní technologií a nadpřirozenými silami a snaží se změnit průběh druhé světové války v jejich prospěch. Hra se točí opět kolem amerického špióna B. J. Blazkowicze, který má za úkol zlikvidovat nacisty, překazit operaci Eisenfaust a čelit okultním silám. Tentokrát na vás nebude čekat pouze zámek, ale přímo celé město a dokonce i paralelní dimenze.

Wolfenstein je klasickou akcí z pohledu vlastních očí (FPS). Hra využívá silně modifikovaný engine id Tech 4, který byl použit například u akční hry Doom 3. Nechybí ani multiplayer, který obsahuje krom klasického Team Deathmatch i módy Objective a Stopwatch. V Objective je úkolem útočit a bránit určitá místa, ve Stopwatchi zase plnit předem dané úkoly.

Za velkou částí hry stojí vývojáři z Raven Software, kterým ale vypomáhalo studio Pi Studios, id Software poskytli zázemí pro engine a Endrant Studios měli na starosti multiplayer.


Poslední diskuzní příspěvek

@účet smazán (18.03.2020 20:31): Tak hra tehdy byla vyvinuta ještě pro Activision, tak odtum možná pramení právní třenice.

Jinak měl bych menší tip. Pokud by si hru sháněl a nechtělo se ti vyloženě pirátit, tak jestli by se ti nedařilo ji najít na aukcích, zkusil bych pohledat SCORE DVD 224, kde byla plnou hrou. ;-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Když přede mnou někdo vysloví název "Wolfenstein", mojí první asociací je můj herní klenot Return to Castle Wolfenstein, na který i po devíti letech od jeho vzniku hledím s úctou, jelikož tato hra mě také totiž uvedla do světa PC her a je tedy pro mě zároveň i hrou průkopnickou. Proto jsem informaci, že je vytvořeno volné pokračování této hitovky, přijal s velkým očekáváním a věřil, že se dočkám ještě něčeho lepšího. Počáteční odborné recenze a některé zdejší komentáře mě zprvu přiváděly na myšlenku, že mohu velice rychle zapomenout na kvality předchozího dílu, takže jsem se pomalu začal připravovat na to, že se bude jednat spíše o náhražku velmi ubohou. A jak to dopadlo?

Po prvních pár okamžicích jsem se od těchto negativních myšlenek odprostil. První pozitivum totiž přišlo v podobě vylepšené grafické stránky, která sice není špičková, ale pro moje oči je více než velmi pěkná, takže procházení jednotlivými misemi minimálně na úvod určitě zpříjemní. A tady se musím na chvíli pozastavit, jelikož většina misí se odehrává mezi tzv. Východním a Západním křídlem, kam se "můj" B. J. Blazkowicz v rámci plnění úkolů neustále vrací a bojuje, takže minimálně polovina z těchto misí je naprosto totožná, což na mě působilo velmi nudně a stereotypně, takže tento nápad si autoři s klidným svědomím mohli odpustit. Naštěstí tento neduh mi hra vynahradila v akční stránce, která mě u hry oslovila nejvíce, jelikož boje s nacisty se trefily do mého vkusu, snad až na ty zmutované, jelikož na tyto typy protivníků jsem někdy háklivý, ale tentokrát jsem to poměrně v pohodě strávil.

Jelikož čas oponou trhnul, přibyly podle toho i modernější zbraně, které je nově možné vylepšovat, takže jsou pak těmi nejspolehlivějšími společníky.

Co dodat? Když vše řečené shrnu, musím uznat, že přestože předchozí díl pro mě i nadále zůstává nedotknutelným symbolem akčních PC her, ten nový mě zaručeně nezklamal a v zapomnění u mě tedy rozhodně neupadne.

Pro: velmi pěkná grafika, skvělá akce, moderní zbraně a jejich upgrade

Proti: opakující se prostředí a tím podobnost misí

+50
  • PC --
Nový Wolfenstein mě velmi bavil. I když se jedná o úplně jinou hru, než asi každý čekal, i když trpí konzolovými neduhy a příběhem, kde nacisti povýšili svoje válečné úsilí o další dimenzi (čili klasická záchrana světa na druhou), hraní jsem si užíval jak jen to šlo a až na posledního bosse můžu s klidem prohlásit, že jsem spokojený.

Autoři se pokusili o mírně nelineární postup s výběrem nepovinných misí (i když by se daly spočítat na prstech jedné ruky) a implementováním města, ve kterém se B.J. může volně pohybovat, sbírat sýkryty a likvidovat nácky do nekonečna, rozmlouvat s NPC, nakupovat upgrady zbraní atp.

Zamrzí nízká obtížnost i na Hard. Řadoví vojáci jsou tady jen jako panáci na odstřel a svou slabost nahrazují počtem, výzvu představují jen speciální protivníci a bossové, na které ale zase stačí použít síly medailonu. Medailon je navíc tak velkou výhodou pro hráče, že jsem se ho snažil používat co nejméně, abych si nepřipadal moc trapně.

Velké barevné ikony pro slepé, candy vzhled (hodně barviček) a vedení hráče za ručičku už jsou věci, na které jsem si zvykl a přijímám je. Člověk dneska musí brát ohled na hráče za televizí s gamepadem v ruce a schopnostmi šimpanze.

Zasloužené čtyři z pěti.
+28
  • PC 100
Na mnohých webech čtu že mnozí čekali víc, nebo že to není ono, ovšem já jsem nadmíru spokojen. Temná atmosféra Eisenstadtu který je doslova ověšen hákovými kříži. Vykopávky, také ověšené hákovými kříži, farma na venkově která ukrývá vstup do obrovské podzemní laboratoře...no prostě nádhera. Vývojáři si s tím pěkně vyhráli a je na co se koukat. Mise jsou plné akce a k tomu se můžete kochat pěkným prostředím, co víc si přát? Zbraně, které ukořistíte od mrtvých Němců si můžete za peníze vylepšit, což je taky obrovské plus. B.J. Blazkowicz vypadá jak spojenecký agent a ne jak nějaká hora svalů připomínající Arnolda Schwarzeneggera, prostě normální chlap co bojuje proti zlým silám. Dost se mi zde líbil i Wilhelm Strasse, ty černé esesácké uniformy tomu taky daly pěkné grády, to byla masáž pro moje oči. No a třešničkou na dortu jsou mutanti a všelijak geneticky či roboticky upravení němečtí vojáci, kteří nemohou v této hře chybět.

Vytknout mohu jen takovou maličkost, chyběla mi tam nějaká služební pistole, která je snad v každém jiném díle. Mohli tam k tomu velkému arzenálu dát Waltera P38 nebo Parabellum, když už si s tím dávali takovou práci.

Pro: Temná atmosféra, uniformy Němců, vylepšování zbraní, celkové prostředí ve kterém se pohybujete

Proti: chyběla služební zbraň která jinak v ostatních dílech je

+24
  • PC 80
Vždycky jsem chtěl "nového Wolfa" vyzkoušet, ale obával jsem se jak na mě zapůsobí. Jakmile však vyšel na DVD příloze časopisu Score, již jsem neváhal a jal se koupě a instalace. Pravdou je, že jsem až tak úplně nevěděl, co mám očekávat a první dojmy ze hry nebyly valné. Intro se mi moc líbilo, to se musí nechat. Úvod na nádraží ale zas tolik ne. Přišel mi dost zmatečný. Dokonce jsem hru vypl a den ji nechal odpočívat.
Jenže mi nedalo ji nezkusit znova. Překousl jsem úvod a Wolf mě začal bavit. A já ho dokonce dohrál, což se mi poslední dobou u nových her nestává.
Stejně jako v původním díle i tady vystupujete coby agent Blackowicz, který se odebere do německého městečka Isenstadt kde nacisté experimentují s okultními silami a proti nim tu stojí odboj, kterému budete vypomáhat. Isenstadt je rozdělen do několika lokací, z nichž do některých se dostanete až po splnění úkolů pro odboj. Takže si vyzvednete úkol, mrknete na mapu kam musíte ve městě dojít a cestu znepříjemní ve městě hlídkující nacisté. Faktem je, že střílení nacistů ve městě mnohé nebavil ale dá se to vydržet, tyto přestřelky netrvají příliš dlouho.
Zbraňový arsenál je velmi povedený. B.J. si všecky tyhle serepetičky strčí hezky pod svou koženou bundu a běhá s lehkostí jemu vlastní. Od obyčejných střelných zbraní, které si časem vylepšíte, se mi oči zableskly při prvním výstřelu z pancéřové pěsti nebo plamenometu :). Když už je řeč o vylepšování zbraní. Každou zbraň lze vylepšit za zlato, které hledáte různě po lokacích. Ty základní střelné vylepšíte o přesné střílení, vyšší objem zásobníku, optiku..
Další věcí, která zásadně ovlivňuje hratelnost je medailon Thule. Postupně si přijdete na vlastnosti jako noční vidění alá Splinter Cell, beserkr, zpomalení času a štít. Každá vlstnost však pomalu ubírá energii medailonu a tu je třeba dobít. Jezírka jsou skoro na každém kroku, takže žádný problém. Navíc lze medailon vylepšit a zvýšit zásobu energie. Díky první schopnosti medailonu uvidíte různé skrýše a tajné vchody.
Příjemné zpestření byly souboje se závěrečnými bossy. Na každého platí trošku něco jiného. Myslím, že každý narazí na takového, u kterého se na chvíli zasekne.
Rozdílných nepřátel je tu dostatek. V samém úvodu se obyčejné pěchotě budete bránit s lehkostí vám vlastní. Ani za vámi nevyšplhají po žebříku. Jen prostě pobihají dole. Ale postupně potkáte další, které už tolik lidmi nejsou (i když nakolik byli lidmi nacisté?). Osobně za nejtěžšího a nejlepšího oponenta považuju neviditelného vojáka assassina?.
Ve hře můžete rozbíjet bedny a podobně jako v Half-life v nich najít náboje. Nebo můžete střílet do barelů když kolem něho stojí nacisté. Ale nejlepší stejně je vzít barel do rukou, vlézt do místnosti plnou nacistu a mrštit jej přímo mezi ně a utéct.
Původní Wolenstein 3-D byl koridorovou střílečkou. Občas se bloudilo v temných chodbách hradu a hledal se východ. Nový Wolfenstein jako by se snažil toto napodobit a vměsnal do hry strašlivou navigaci. Raději žádnou. Navigační systém podle mě neplnil moc dobře svoji funkci a tak jsem často bloudil.
Wolfenstein přináší hned několik různorodých lokací, což hře přidává na zábavnosti a svižnosti. Dostanete se na nádraží, do městečka Isenstadt (kde budete vlastně trávit nejvíce času), do jeskyní, na farmu (nevím proč ale první vteřiny jsem si vzpomněl na Chameleon, nemocnice mi zas připomněla Vampire: The Masquerade - Bloodlines, na hrad, letiště nebo také do vzduchu a jiné dimenze

článek s obrázky

Pro: souboje s bossy, zbraňový arzenál, hrad, efekty vody

Proti: repetitivní Isenstadt ne každému sedne

+23
  • PC 70
Před pěti lety by šlo o velmi solidní akci, dnes je to jen zastaralá FPS a těch několik málo vylepšení proti RtCW dneska už dávno nikoho nenadchne. Ze začátku jsem měl trochu pocit, že si autoři budou chtít z nekonečného zástupu WW2 fpsek tak trochu utahovat, ale to bylo asi jen nějaké moje chvilkové pomatení smyslů. Ačkoliv B.J.Blazkowitz je postava vpravdě absurdní - velká část úkolů má v popisu věci jako "prozkoumej", "infiltruj", "ukradni" a přesto snad každé místo, kam B.J. zavítá, skončí v troskách a poseté mrtvolami. Vůbec mi vzezřením i chováním připomíná spíš Serious Sama, sic s tou sérií nemám větší zkušenost.

Co by se dalo na téhle hře pochválit jsou experimentální zbraně, které sice na první pohled vypadají jedna jako druhá, ale nakonec celkem pěkně zapadly do arzenálu, sic jsem k nim přistupoval až v poslední části, kde už útočná puška silnější protivníky nestíhala kosit. Systém upgradů práci s arzenálem zpestřuje a motivuje k hledání zlata v úrovních. Hlavně v první polovině hry dost pomáhá pocit übermensche, kdy náckové padají k zemi po jedné, maximálně dvou kulkách a člověk si ani proti přesile nemusí moc dělat hlavu s krytím se před jejich palbou.

Co by se naopak nedalo pochválit je historický model navyšování obtížnosti skrz množství nepřátel, které se na vás často bezhlavě chrlí ze všech stran a největším nepřítelem se tak stává chaos. Taky respawn nepřátel v ulicích města sice nedosahuje absurdnosti Far Cry 2, ale ani k ní nemá daleko. Bossové jsou zvláštní - často jde jen o to zvolit vhodnou zbraň, dělat co tvrdí objectives a boss padne jako nic. Generál Zeta se nestačil ani vykecat a už ho chytaly posmrtné křeče - asi nejjednodušší boss ve hře. A taky tu chybí možnost vlastního savu, ale s tím se dá většinou žít.

No a pak je tu takový problém se základní magickou vlastností Veil - nepřátelé jsou s ní lépe vidět, taky jsou s ní vidět různé skrýše a tajné cesty, postava se se zapnutým Veil pohybuje znatelně rychleji, energii to žere velmi pomalu a po městě je rozeseto mrtě míst, kde ji dobíjet, takže není prakticky důvod ji vypínat. Co z toho plyne? Že 99% času je všechno zelený a je jen otázkou času než to jednoho začne štvát, bo když už náhodou energie dojde, člověka praští do očí celkem pěkné barvičky. (Následně zalituje že v těch barvičkách nevidí tak dobře vykukující hlavy nácků a dojde dobít energii na Veil.)

Grafickou stránkou sice Wolfenstein neurazí, ale rozhodně ani neohromí - prostě cca to, co by se dalo čekat. To samé zvuk.

První cca třetina vypadala nadějně alespoň jako solidní rubanice, pak ale hra začne silně nabírat na stereotypu, nudě a nakonec i frustraci ze situací, které imho mají být v level-designu roku 2009 dávno překonanou záležitostí.

Pro: zbraně+upgrady

Proti: zastaralé ve všech směrech, otravný respawn

+21 +23 −2