Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 90
Původní RE4 jsem sice hrál kdysi na PS3, ale je to už tak dávno, že pro mě jeho remake byl prakticky novou hrou. Přesto jsem právě čtvrtý díl dlouho považoval za jeden ze dvou nejlepších (spolu s dvojkou) a jeho remake mi naprosto odzbrojujícím způsobem připomněl, proč.

Čtvrtý Resi byl vždycky trochu jiný. Pro mě osobně představoval jakýsi most nebo transformační předěl mezi původní “svatou trojicí” a žumpou v podobě následující pětky a zejména šestky. Ovšem předěl, který se povedl. Tatam byla statická kamera, zmizeli dokonce i (zdánlivě neodmyslitelní) zombící a naopak pořádně přibylo akce, takže všechny klíčové fundamenty se zásadně změnily. Tedy, naštěstí ne úplně všechny, protože to nejdůležitějsí zůstalo - atmosféra, výzva, zábava, prostě duše samotné hry. RE4 Remake pokládám za téměř dokonalý remake, podobně jako remake dvojky nebo třeba Demon´s Souls. Zachovává všechny kvality, genialitu a jakýsi x-factor originálu, nabízí překrásné moderní technické zpracování a hlavně, nic neztratil. Všechny obsahové změny a implementace moderních prvků hru výhradně vylepšily a pro fanoušky originálu je tohle splněný sen a naprostý “love letter” od kouzelníku z Capcomu.  

Obrovský respekt si u mě RE4 Remake vysloužil tím, že nevyměkl. Nejde zbytečně naproti casual hráčům a nebojí se místy pořádně přitvrdit, a to i na normální (nebo standardní) obtížnost. Zároveň však není vyloženě sadistický a netrestá hráče víc, než kolik unese. Je to prostě původní klenot v novém kabátě, který vám toho nedá příliš zadarmo, ale který vás také umí odměnit skvělým zážitkem, adrenalinem a pocitem, že hrajete výjimečnou hru.  

Hra nabízí tři výrazně odlišná prostředí, přičemž nejlepší a nejtěžší mi přišel prostřední hrad a zabere velmi slušných 20 hodin.
+6
  • PC 90
Obtížnost: HARDCORE
Předem podotýkám, že jsem originál nehrál.

Hra mi trvala dohrát cca 23 hodin a většinu času v ní jsem si náramně užil, ale i tak v rámci série se pořád drží na prvním místě Village.
Hra vypráví příběh velmi dobře a nebyla tam chvíle, u které bych se řekl "Eh...Vážně?" Leonovy hlášky mi nepřišly ani jednou trapné, za což velký plus a Ashley nebyla vůbec otravná, čehož jsem se na začátku bál (občas ji ale krýt bylo za trest).
Vedlejší úkoly, které dostáváte od obchodníka jsou krátké, snadné a neodtrhávají vás od příběhu.

Hratelnost už u mě úplně nevítězí. Docela mi vadilo, že tlačítko pro uhýbání je zároveň i skrčení a že jsem často nevěděl, kterému útoku jde uhnout a kterému ne. Proto jsem tuhle mechaniku používal zřídka...V podstatě jen, když mě hra nutila v určitých boss fightech ji oprášit. Je to takové malé mínus, ale chtěl jsem, aby zde zaznělo.
Střelba je stále stejná a stále dobrá, jako u ostatních remaků a plus k tomu ještě nakopnout enemáka? Boží.
Soubojový systém typu "arény", kde vás někde zavřou a posílají na vás nepřátele mě moc nebaví, ale tady mi to kupodivu až tolik nevadilo.
Další takové mínus je inventář, kde mi dost vadilo, že můžete uklidit jen v podstatě zbraně a heal ve spreji. Často jsem bojoval kvůli velikosti zbraní s místem a trošku mě mrzelo, že věci na crafting nejsou oddělené jako třeba právě ve Village.
Střelnice mě trošku potrápila, ale bylo to super místo, kde si protrénovat střelbu. (Ustřílet tam všechny lebky mi zabralo více času, než bych chtěl přiznat.) U žetonů ze střelnice, za které si vytočíte přívěšek na váš kufřík se náhodně vygeneruje určitý seed a je pevně dané, co z něj vypadne. Jediné, co můžete zkusit je měnit kombinace, ve kterých žetony do automatu hodíte. Pokud ve hrách rádi sbíráte věci a chcete mít vše, tady moc nepochodíte. Je tedy dost možné, že hru můžete projet několikrát na new game+ a stejně nebudete mít všechny.
Dále mechanika pokladů, kde si vylepšujete jejich ceny pomocí drahokamů je parádní a přidává to hře další rozměr.

Po grafické stránce jsem byl spokojený. Nic nevypadalo hnusně a odflákle. Cutscény běžely bez problému a mimika postav nevypadala divně. (Taky malé bezvýznamné plus je to, že celkem rychle zahodíte tu hnusnou bundu hah.)

Celkově jsem tedy dost spokojený a zbývá mi tedy zahrát DLC Seperate Ways, u kterého nevím, co moc čekat, tak jsem zvědavý :)

Pro: Akce, Gunplay, Leon S. Kennedy

Proti: Uhýbaní, Inventář

+10
  • PC 90
Herní výzva 2023 – 6. Sága pokračuje (Hardcore)
Není tomu tak dávno, co jsem obecně sérii Resident Evil považoval za ne příliš povedenou se značně až neoriginálním obsahem. A pak jednoho dne jsem si pustil Resident Evil 7: BioHazard a konečně jsem zjistil, jak strašně jsem se mýlil. Od té doby s napětím a předobjednávkou očekávám příchod dalšího a dalšího dílu až jsem se dočkal i remake kultovního čtvrtého dílu. Celý tento příběh má také některé výhody, především naprostá nezaujatost z důvodu neznalosti původní předlohy. O to více jsem se na tento díl těšil a dostal jsem asi ještě více než jsem čekal.

Už samotný úvod hry naprosto okouzlí svou atmosférou. Obecně celá první část ve vesnici působí jako jedna z nejlepších lokalit, které jsem za svůj herní život navštívil, příběh je už jen třešnička na dortu. Uteklo pár hodin a byla tu výrazná změna v hratelnosti v podobě druhé části hry, tedy hrad. Hra najednou přijde natolik odlišná až jsem si říkal, že v mnoha jiných sériích by se jednalo klidně o další díl. Poslední lokace je již o poznání kratší, ale po poslední misi jsem nevěřil vlastním očím při pohledu na odehranou dobu, a to i přes takřká žádný pokles zábavy.

Hratelnost je dost obdobná jako v případě předchozích předělávek, což je vlastně také velké pozitivum. Střelba je zábavná, arzenál bohatý a možnosti střelnice by byla věčná škoda nevyužít. Monstra jsou nápaditá jako v každém díle (snad s výjimkou zmíněné Resident Evil 7: BioHazard) a příběh i přes mou nepříliš velkou znalost celého lore byl dost napínavý a poměrně originální. Jediné z čeho jsem příliš nadšený nebyl jsou bossfighty, ale ty mě příliš nenadchly v rámci celé „moderní“ série.

Co jsem od hry očekával, jsem dostal a dokonce mnohem víc. Bezpochyby se jedná o jednu z nejlepších předělávek všech dob a už nyní se jako celá řada skalních fanoušků těším, co nám vývojáři přinesou příště. Ačkoliv dle hodnocení, pátý díl série zrovna neoplývá vysokými známkami, pokud si Capcom zachová stejnou píli a pečlivost, nebojím se žádného většího zklamání. Otázkou samozřejmě zůstává, kdy a zda vůbec se dalších předělaných dílů dočkáme. Pokud ale ne, byla by to obrovská škoda.

Hodnocení: 90 %

Pro: Atmosféra, gunplay, arzenál, příběh, délka hry, lokace (především pak ta první)

Proti: Třetí lokalita, nepříliš zábavné bossfighty

+8
  • PS5 75
Nikdy jsem nehrál originální RE4, ale hrál jsem všechny remastery/remaky (0, 1, 2, 3) a i nové díly (7 a 8) a možná díky takto čistému štítu mi nedělá problém sdělit, že jsem si RE4 Remake užil ze všech těchto dílů skoro nejméně (jen ta 0 byla nudnější). Vůbec, ale vůbec mi nesedlo zasazení do vybledlé hnědého Španělska. Přiklon k akčnosti považuju za úkrok špatným směrem a stejně tak i omezení hádanek mě zklamalo.

Atmosféra zapadlé vesničky a přilehlých dolů na mě vůbec nedýchala a působila na mne příliš levně, nicméně akčnost v této části hry se ještě dala zvládnout a postupné objevování příběhu bylo super a hra mě hodně táhla dopředu. Atmosféricky na mě hra dýchla až v hradu a výzkumné laboratoří, který byl jak za "starých dobrých" RE. Nicméně v posledním úseku hry jsem byl opět překpaven, jak mě ty otevřenější pasáže nebáví. Navíc se hra v poslední třetině stává až nepříjemně akční a díky tvrdému ovládání tím pádem i těžká. Úplně upřimně, tolikrát jako v této hře jsem v jíných RE nikdy neumřel.

Technické zpracování je naprosto na jedničku a reEngine je skvělý, jak nasvícení, tak zvuky či celkově animace jsou parádní a hra prostě vypadá a hraje se plynule.

Příběh je pořád dost zábavný a na dřívějších RE mnohem více vysvětluje, což je super. Leon vtipně hláškuje, Ashly mu sekunduje a hra se nebere moc vážně, což mi hodně sedlo. Jak jsem nehrál originál, tak ji postupné rozkrývání příběhu a proplítání se lokacema mi přišlo celkem v tahující a mnohokrát mě některé scény překvapily. Takže tady taky palec nahoru.

Pro: Technické zpracování

Proti: Přílišná akčnost, obtížnost v poslední třetině

+10
  • PC --
Koukám na svůj komentář k původní hře, psaný přesně před šestnácti lety (bez jednoho dne) - bylo to ošklivé, ovládalo se to špatně i s patchem pro zaměřování pomocí myši a kromě nepřátel jsem bojoval i s Leonovou toporností a kamerou. A i když mi odklon od survival horor akční adventury k ne příliš ohrabané střílečce z třetího pohledu nejprve nevoněl, nakonec jsem se královsky bavil.

V přímém porovnání obou verzí je vidět obrovské množství zásahů do level-designu. Poněkud excesivně působí snad jen jízda v důlním vozíku, ale jinaxe autorům podařilo upravit všechny tři hlavní části (vesnice s jezerem, hrad a ostrov) do mnohem uvěřitelnější podoby. Vystřižený obsah je nahrazen jiným a kupodivu se mi hru podařilo dohrát za plus minus stejnou dobu, tj. 22hod 29min (originál za 22hod a 15min).

Atmosféra brnká na mnohem hororovější strunu a líbily se mi změny vzezření postav a nepřátel, minimálně Salazar je neskutečně creepy. Jsou tady nově vedlejší úkoly, mechanika soubojů s nožem nebo jednodušší inventory management. Na druhou stranu už hra neobsahuje Separate Ways a Assignment Ada (určitě se můžeme těšit na placené DLC).

Největším problémem pro mě bylo padání hry. Po dlouhém hrabání se v detailech jsem veškeré nastavování vzdal a nechal vše v defaultu. I přesto hra sem tam spadla se stejnou hláškou. Nepomohly hrátky s virtuální pamětí nebo ovladači a nakonec jsem to prostě přetrpěl, k čemuž mi pomáhala nová funkce autosave. Výtku bych měl ještě k hudbě, která byla méně výrazná, než u originálu.

Capcom už dnes remaky umí. Vědí, kdy zůstat věrný předloze a kdy přepracovat zastaralé mechaniky. Nikoho nebaví QTE - puf, jsou (skoro) fuč. Nikoho nebaví nutnost zastavit, abych mohl střílet - puf, už nikdy více. Sexistické narážky Luise na Ashley by dneska působily trapně - puf. Ashley byla v původní hře otravná koule na noze a i když jsem kvůli ní v remaku taky párkrát rage-quitoval, není to s ní taková polízanice, jako tenkrát...

Hodnocení: ✰✰✰✰
+16
  • PC 60
Když jsem hrál před pár měsíci Resident Evil 4 (HD Project - což je asi nejdokonalejší verze původní hry hratelná na PC), tak jsem byl překvapen tím, jak ta videohra dokáže být pestrá a zajímavá. I proto mi působí nověji, než jaká doopravdy je. Líbí se mi, jaké situace vývojáři nadesignovali. Příkladem může být ten náklaďák, který se rozjede proti hráči, který ho musí sestřelit dřív než do něj narazí (čtvrtá kapitola, poté co hráč otevře bránu s pomocí oka velitele vesnice, kterého zabije ve stodole). Tvůrci remaku tuto sekvenci vystřihli namísto toho, aby takových situací přidali více. Proč je řada scenérií chudší ve srovnání s originálem a to navzdory tomu, že má originál horší textury? Proč vývojáři dělají graficky hezčí, ale obsahově a gameplayově chudší remaky a ještě jsou hardwarově náročnější, než by být měly? Normies, hlupáci a rádoby kritici tohle vůbec nereflektují. Remake sice není tak osekaný jako remake RE3, ale to samozřejmě neberu jako pozitivum - beru to jako méně závažné negativum. U hraní remaku jsem si naopak říkal, že ta hra působí starší než jaká ve skutečnosti je. Proč třeba tvůrci přeruší kontinuitu dění tím, že hráči vezmou kontrolu kvůli cutscéně, kde se odehraje to, co by klidně mohlo být in game? Snad Uncharted 4 z roku 2016 ukázalo, o kolik působivější je, když hráč kontrolu nad gameplayem neztratí.
+2 +3 −1
  • PC 95
Herní výzva 2023 - 6. Sága pokračuje

Ja som vedel, že to dopadne dobre. Napriek všetkým hlasom, ktoré hovorili, že nechcú remake Resident Evil 4, pretože hra ešte nie je natoľko stará, aby si to zaslúžila a najmä príliš dokonalá na to, aby sa na ňu čo len siahlo, tak ja som cítil, že toto bude jeden z tohtoročných absolútných highlightov. Teraz len môžem povedať, že som sa nemýlil a dokonca si myslím, že 2023 verzia Resident Evil 4 nie je len vynikajúcim titulom a kvalitným remakom, no podľa mňa je spracovaný ešte lepšie, než bol originál z roku 2005. Príbehovo je to podané zaujímavejšie, niektoré pomalšie pasáže sa tu výrazne zlepšili, dorobilo sa väčšie množstvo dialógov a vyhodili sa scénky, ktoré na dnešné pomery už pôsobili veľmi komicky. Ako príklad by som mohol povedať, že v čase keď som pôvodný štvrtý diel hral, tak ku koncu mi celkom začínalo vadiť, že vo vysielačke sa mi vždy ozvýali len Salazar a Saddler. A tak nejako ma chceli pripravovať na to, čo sa bude diať. Tento element bol kompletne vyhodený a hoci po tom ako sa dostanete na zámok sa už s Hunniganovou nespojíte, vysielačka bude plniť svoj účel aj naďalej. To však nie je jediná vec, ktorá mi výrazne vyhovuje.

Veľmi vďačný som najmä za to, že postavy dostali oveľa väčší priestor na to ukázať, čo sa v nich skrýva. Lepšie som tak mohol vnútorne prežiť momentky s nimi. Luis je v tejto hre oveľa zaujímavejšou postavou a rovnako oveľa prítomnejšou. Vďaka tomu je pre mňa oveľa zaujímavejší a budem si ho pamätať aj pre iné veci, než to, že posledná vec, ktorú urobil bolo doručil Leonovi tabletky, ktoré majú zastaviť rast parazita v jeho a Ashleynom tele. Dialógy medzi Leonom a Ashley sú spracované uveriteľnejšie, pričom samotná Ashley tu pôsobí oveľa uveriteľnejšie a prejavoval som voči nej oveľa väčšie sympatie. Dokonca som si o túto verziu robil v mnohých momentoch oveľa väčšie starosti. Keď Ashley od Leona utečie v tejto verzii, pôsobí to tiež oveľa skutočnejšie. Nelezie jej na nervy, že sa neustále pýta, či je v poriadku, aby vletela do pasce, no miesto toho ju priamo ovládne Saddler, ktorý skrz ňu bude komunikovať s Leonom a ukáže mu, čoho je schopný a ako ju môže na diaľku ovládať. To je oveľa zaujímavejšie. Scénky s Krauserom sú kvalitnejšie napísané, bossfighty sú urobené kvalitnejšie, atmosféra hry je podľa mňa perfektný balans medzi hororom a akciou, v tomto smere je všetko spracované perfektne.

Náročnosť v Standard verzii je podľa mňa úplne v poriadku. Hru som zvládol dokončiť zhruba za nejakých 20 hodín, čo je podľa mňa solídny čas na prvý playthrough, kým sa dostávate do hry a snažíte sa dokopy nájsť úplne všetko, čo hra ponúka. Následne vás pravdepodobne budú čakať aj nejaké tie speedruny, no na prvú hru mať celkový počet 20 hodín je dobrá dávka príbehu. Som rád, že obchodník tu taktiež zostal. Funkcie sa mu nezmenili, no taktiež mu boli pridané monológy a nebude teraz hovoriť len asi dokopy 10 fráz, ktoré bude donekonečna opakovať. Veľké plus. Okrem toho však máte od neho aj úlohy, za ktoré môžete získať spinely. Úloha tých je tentokrát oveľa väčšia a slúžia na výmenný obchod. Veľmi dobrý nápad. Namiesto lacného šperku tak môžete získať za výmenu niekoľkých z nich celkom dobré a užitočné veci. Zbrane, kufor s inými funkciami, nástavce na zbrane, mapy pokladov a podobne. Počas niektorých stretnutí dokonca môžete výťahom ísť na strelnicu, ktorá slúži na jednej strane ako tréningová miestnosť, no tiež môžete za odmenu získať žetóny, za ktoré budete mať kľúčenky na kufor. Tie môžu priniesť bonusové výhody do vašej hry.

Jadro však ostalo primárne nedotknuté. Máme tu scénky v dedinke, následne sa dostaneme na hrad a finálna tretina sa odohráva na ostrove presne tak ako si to pamätáte. Toto je super, lebo ak ste originál hrali, vaša intuícia vám veľmi jednoducho napovie, ako máte pokračovať a čo vás bude čakať. Niektoré hlavolamy boli jemne upravené (podľa toho čo si pamätám) no princípy sú rovnaké. Oceniť ešte musím ale dve veci. V prvom rade je v tejto verzii oveľa kvalitnejšie zapracovaný nôž, ktorý mi počas RE hier vždy prišiel tak trošku zbytočný. No toto je prvá hra, v ktorej som dokázal výrazne oceniť jeho výhody, ktoré ponúka. Treba si ho však nezabúdať opraviť u obchodníka. Bez neho bude hra oveľa náročnejšia. Môžete nájsť na mape aj lacnejšie varianty, no váš primárny bojový nôž si určite opravujte.



Druhá vec, ktorú ešte vyzdvihnem je PC ovládanie, ktoré je absolútne nádherné. Preč sú časy, keď hral starého RE 4 s portnutým ovládaním, kde som to mal dokonca označené ako mám stláčať tlačice 1 - 6 a musel som komplikovane prichádzať na to, ktorá tlačica patrí k čomu a najmä ako správne dať prsty na klávesnicu, aby som to bol schopný hrať. Kto to hral s týmto portnutým ovládaním bude vedieť o čom hovorím (nakoľko neskôr to bolo vylepšené). Tu som ani raz nemal pocit, že by som klávesnicu najradšej vyhodil von oknom. Pracovali na tom ľudia, ktorí sa rozumejú ako treba PC ovládanie urobiť.

Čo viac by som mal ešte o tomto povedať? Nemám sa moc na čo sťažovať. Ak mi niečo vadilo, boli to vyslovene len detaily. Jediný väčší problém, ktorý ale môžu ešte CAPCOM fixnúť je nejakým spôsobom opraviť zatemnenie niektorých oblastí, v ktorých nie je absolútne nič vidno. Nastavenie jasu v tomto titule tak nejako kríva a hoci sa mi podarilo dať hru do prijateľného stavu, kedy som nemusel neustále šlapať na pasce na medvede, treba to nejako opraviť. Inak však nie je moc čo by som kritizoval. Silný titul v silnom hernom roku, ktorý sa už síce blíži do svojej polovice, no zatiaľ mi nepriniesol žiadne výraznejšie sklamanie. Resident Evil 4 uspel presne tak, ako som veril a teším sa na svoj ďalší playthrough.
+13
  • PS5 85
K sérii RE jsem neměl nikdy extra blízko, krom Resident Evil 3: Nemesis a Resident Evil Code: Veronica jsem žádného RE nedohrál. To se změnilo až s Resident Evil Village , který mne uchvátil a proto jsem se rozhodl dát i šanci tomuto remaku, jelikož o něm všichni známý mluví jako o nejlepším díle.

V roli Leona S. Kennedyho se vydáváte zachránit Ashley Graham, do "malebné" španělské vesničky, kde již na první pohled něco nehraje. V cestě za záchranou vám bude stát nejedno nebezpečí od infikovaných vesničanů, přes zmutované mouchy, až po nepřátelé, kteří se neustále regenerují. Toto jsou základní nepřátelé, pak jsou to bossové a každý z nich je unikátní a na každého je potřeba trochu jiný přístup.

Příběh je rozprostřen do 16. kapitol a hru lze dohrát cca za 20 hodin. Myšleno první průchod, kdy si to budete prozkoumávat plnit vedlejší úkoly a šmejdit po všelijakých pokladech, ale skončit u jednoho průchodu by u této hry byla škoda. S každým dokončeným průchodem se vám odemknou nové předměty, které lze využít (samozřejmě některé odměny jsou spojeny s obtížností, nebo čas za který musíte hru dohrát). K dispozici máte vcelku širokou škálu zbraní, které však musíte buď najít, nebo zakoupit u obchodníka. Každou zbraň můžete vylepšovat a modifikovat.

RE 4 se hraje velmi dobře, až na pohyby vaší postavy, kde mi přišlo, že se postava pohybuje pomalu a to i při běhu, ale to může být jen preferencemi, kdy jsem zvyklý spíš na svižnější pohyb. Co se týče střelby, je vcelku intuitivní a s trochou cviku trefíte co potřebujete, v čem je trochu rozdíl oproti jiným hrám tohoto typu, že se ne vždy vyplatí střílet na hlavu, jelikož nepřítel se může zvednou a zaútočit na vás ve své zesílené formě. Takže většinou střílíte na nohy a doděláváte ho v kleku nebo na zemi. Kapitola sama o sobě jsou útoky na blízko, které můžete provést kopem, ale to jen v případě, že nepřítel klečí. Druhý způsob je útok pomocí nože. Má to jedno velké ALE. Nůž se vám opotřebovává a po čase se zlomí. Lepší nože můžete opravovat, anebo můžete za dohrání na specifický způsob dostat jakožto odměnu nezničitelný nůž. S nožem můžete odrážet útoky na blízko, i na dálku. Nůž se mimochodem vcelku hodí, jelikož munice je zde vcelku málo. Není to tak, že byste každý náboj museli třikrát otočit, ale na rambo styl to není. UI zde, krom bossů, moc inteligence nepobral, ale to nevadí, jelikož to koresponduje s myšlenkou "nemyslících" nepřátel. Takže povětšinou humanoidní nepřátelé půjdou prostě za vámi, psi a mouší mutanti kousnou a uskočí. Ve hře se nachází několik hlavolamů, ale které nejsou nikterak složité a naopak zpestřují hru.

Po grafické stránce hře není co vyčítat a dělá čest tomu, že si hra může říkat remake. Mimika a celkové propracovanost postav je skvělá. Oceňuji i možnost nepříteli ustřelit končetiny, což přidává hře na autentičnosti. Zároveň atmosféra je dobře udělaná a dostatečně stísněná, jak se k takovým survival horrorům hodí. To samé se dá říct o zvukové stránce, i když tam pro mne není vyloženě hudba, kterou bych si poslechl, ale je na dobré úrovni a co se týče ostatních zvuků není co vyčítat. Snad jen hlas Ashley v anglickém dabingu mi přišel extrémně otravný, ale to je jen můj názor.

Technická stránka hry je bezproblémová. Hra mi běžela stabilně bez znatelných propadů FPS. Na žádné zásadní glitche, nebo bugy jsem nenarazil, sem tam problikne textůra, nebo ji projede vaše noha, ale nic rušivého a ani častého.

Závěrem se jedná o velmi kvalitní remake, který by měl vyzkoušet každý fanoušek survival horrorů.

Pro: atmosféra, puzzly, mechanika

Proti: snad jen hlas Ashley

+7
  • PS5 95
Čtvrtý Resident Evil je podle mě nejlepší díl série. Village je podle mě nejlepší nový Resident Evil a adekvátní zástupce čtverky. Aby ale splněných snů nebylo málo, vyjde ještě opravdový remake čtverky, u kterého se spíš než k nostalgii ze čtverky, vracím ke vzpomínkám na Village a jak krásně evokoval tu čtverku. Zamotané, každopádně komentář se zde bude psát velmi složitě a já ho asi trochu odbudu.

Co mi totiž vadí na hře nejvíc? Animace přebíjení Red 9 není tak cool jak v originále a některé obličeje mi přijdou trochu horší než v originále. A abych byl opravdu přísný kritik, zkusím vyhrabat i třetí zápor – Leon má bundu o číslo větší, je prostě moc fluffy – rozumíme si, komentář sice odbývám, ale stále chci ať je na úrovni!

Co je ale na hře nejlepší? Vše ostatní! Soubojový systém ve Village byl dost neohrabaný a chvíli mi trvalo, než jsem si na něj zvykl. Zde si to sedlo po prvních minutách. Oblíbeným prvkem bylo hledání různých pokladů, zde rozšířené o možnost kombinovat je s nalezenými klenoty a v závislosti na jejich typu a barvě zvyšovat násobky jejich hodnotu. Jednoduchý systém, který pro mě ale až absurdně vylepšil touhu nacházet nové kousky. A stále jsem se snažil odhalit tu naprosto nejhodnotnější kombinaci. Pokud si někdy hru zahraji znovu, nebude ti primárně pro to, vyzkoušet nejtěžší obtížnost, ale i vyzobat veškerý obsah. Hra totiž nově nabízí i vedlejší úkoly, některé jsou naprosto primitivní jako třeba zabít tři krysy, jiné jsou trochu promyšlenější, třeba zabít jednoho většího nepřítele, ale jsou zde zastoupeny i velmi sofistikovaná zadání, jako třeba prodat vejce nebo tři hady. Není si nač stěžovat, protože hra a její soubojový systém je dostatečně zábavný, abyste si po dohrání řekli, že by to ještě tak dvě hodinky sneslo – inu, prodávejte vejce a kuchejte hady a třeba ten pocit mít nebudete. Za mě fajn přídavek. Velkým bonusem je mnoho dodatečného lore o zdejším kultu, nové zbraně jako samostříl a nový prvek blokování útoků nožem, noví mini bossové, ať už znáte originál sebevíc, stejně vás tu tvůrci několikrát překvapí, čeká vás víc času s oblíbenými postavami v naprosto absurdních situacích, propracovanější bossové. Je tady vše!

Už od Village, potažmo remaku dvojky (nevím co z toho jsem hrál dřív), mi velmi začal vyhovovat systém, kterým se tvůrci ubírají. Žánr se mi moc líbí, absurdita hádanek je zábavná a patří to k sérii, bossové jsou adekvátně obtížní, aby z vás vycucali většinu nábojů, zároveň si pak málokdy oddechnete, protože intenzivní akční scény nahrazují ty horrorové a jakkoliv originální čtvrtý díl nebyl nikterak děsivý, zde to tvůrci trochu napravili. I když mi v patách nebyl žádný nesmrtelný Nemesis, ona populace menší Španělské vesničky postačí, aby vás držela v napětí celou dobu. Podobnou hru bych vážně snesl jednou ročně a moc se těším, jak budou pokračovat v nové sérii – věřím, že se po Village podíváme do nějaké exotické lokace, která tu ještě nebyla, aby to podtrhlo odlišnost každého dílu v nové „trilogii“.

Absence kampaně za Adu slibuje její značné vylepšení a rozšíření oproti originálu, alespoň s tím pocitem každý den usínám. Tak snad nebudeme čekat dlouho a snad si dají záležet. A kdo ví, třeba nás překvapí i nějakým dalším dodatečným obsahem – vždyť se ten Luis naprosto nabízí. Mód mercenaries mě bohužel nebaví. Akce je zábavná, když máte své oblíbené zbraně a vylepšujete si je a snažíte se šetřit náboje – takhle ne. Ještě bych na závěr dodal, že má hra působit trochu izolovaně a právě proto jsem si dost užíval velmi vzácné scény, kdy bojujete dva - vzduchem lítají kopance a hlášky a vy víte, že každá radost jednou skončí. I když bych určitě nechtěl díl série, kde se celou hru ovládají dvě postavy (i když jsem zvědav, jak by pojali remake pětky), je faktem, že když to tvůrci zkusí, tak to funguje, líp než kdy dřív.

Remake Resident Evil 4 není jen nejlepší remake jaký jsem kdy hrál, ale i nejlepší hororová akční hra. Jsem zvědav co řeknu na Remake Dead Space, RE4 mě přiměl těšit se na něj. A Alan Wake 2 to bude mít sakra těžké.
+17
  • PS5 90
Vzhledem k tomu, že původní RE4 je mojí nejoblíbenější akční hrou, a zároveň povedenému remaku druhého dílu, jsem měl od nové čtyřky nemalá očekávání. K mému vlastnímu překvapení se je i povedlo povětšinou naplnit. Výsledkem je pak zvláštní kombinace poměrně staromódní hratelnosti v moderním provedení. 

Zachovány jsou všechny stěžejní prvky originálu. Atmosféra zapadlé vesničky a středověkého hradu pod nadvládou šíleného kultu. Trochu těžkopádný pohyb hlavní postavy, žádný systém krytí nebo třeba častý nedostatek munice přináší svěží vítr mezi současné střílečky. 

Úprav, nebo kompletního přepracování, se dočkaly střety s bossy. Nutno podotknout, že většinou k lepšímu. Stejně tak tu máme rozšířené lokace (např. jezero), nepovinné vedlejší úkoly a zajímavěji vyřešený systém kombinování pokladů k prodeji. Leon je znovu hláškující mašina a do výbavy dostal i několik nových pohybů, povětšinou točících se kolem nože. Nyní slouží i k odrážení útoků, ale za to může se zničit a poté opravit u obchodníka. 

Vše doplňuje povedená grafika podpořená skvělým ozvučením. Jedná se tedy čistě o akci a survival horor příliš nečekejte. Podobně tak puzzly zůstávají vyloženě primitivní a na první díly se rozhodně nechytají. Podobně i redesign některých postav mi příliš nesedl (konkrétně Luis nebo Salazar) a původní anglické namluvení mi přirostlo k srdci více. 

Nebudu popírat, že v mém hodnocení hraje velkou roli nostalgie, ale to nic nemění na výsledných kvalitách nejnovějšího počinu od Capcomu.
+20
  • PC 100
Capcom to opět dokázal. Čtvrtý díl jedné z mých nejoblíbenějších sérií je moje srdcová hra, která má své čestné místo na vrcholu mých nejoblíbenějších her (společně s Abem samozřejmě). A jelikož remaky dvojky a trojky slavily úspěch, bylo jen otázkou času, kdy nám Capcom přidá remake čtyřky. Přiznám se, že jsem měl zpočátku velké obavy, aby remake neztratil to kouzlo, které má původní díl a díky kterému ho mám dohraný asi desetkrát. Ale obavy byly zbytečné, protože po Atomic Heart je Resi 4 další pro mě stovková hra tenhle rok. Rozhodně nehodlám poměřovat kvalitu původního dílu s remakem, protože tyhle dvě hry jsou si rovny a vůbec to neznamená, že původní čtyřku už hrát nebudu, protože obě strany mají svoje pozitiva.

Příběh hry zůstal víceméně zachován, protože i zde se ujmete nejcharismatičtější postavy celého univerza a sice Leona Scotta Kennedyho. S Leonem se opět vypravíte do Španělska hledat dceru prezidenta Ashley Graham, která byla unesena kultem Los Iluminados pro svoje rituály. Remake má rozhodně kvalitnější dialogy než původní díl a taktéž bylo ubráno na humoru, načež příběh obsahuje ještě temnější podtóny. Celkově je to značně atmosféričtější, vedlejší postavy dostaly více prostoru a více to zapadá do celkového lore. Přiznám se ale, že ty dětinské humoresky z původního dílu mi občas chyběly, protože uměly senzačně uvolnit napětí a člověk nemusel být neustále napnutý jak šňůra. Bingo sice zůstalo, ale to roustění mezi Leonem a Salazarem musíme oželet. Čímž neříkám, že je to špatně, je to prostě tak, jak jsem psal výše, obě hry mají svoje pozitiva. 

Kdybych měl porovnat, který díl je obtížnější, tak ani zde nebude jasná odpověď. Remake klade větší důraz na survival, munici málokdy najdete se jen tak někde povalovat (pokud tedy nemáte case na handgun ammo). Přesto ale hra nabízí crafting, kde si můžete vyrábět všechny typy munice, pokud seženete dostatečně množství surovin. Za mě je crafting celkem zbytečná věc, protože suroviny vám akorát zasírají místo v inventáři a nejčastěji stejně budete vyrábět náboje do pistole, protože nepotřebují tolik střelného prachu. Párkrát se mi ale stalo, že jsem měl kompletně vše vystříleno i když jsem měl třeba přesnost přes osmdesát 80%. Je třeba proto hodně využívat karate kopy, nože, granáty anebo vybuchující sudy. Hra není dělaná, že budete jen stát někde vzadu a střílet. Je třeba i občas využívat prostředí a skopávat nepřátele ze žebříků či vyvýšených míst. Z toho celkem vyplývá, že remake by tedy měl být těžší, ale není tomu tak. Oproti původní čtyřce hra nabízí plynulejší gameplay, lepší pohyb, snadnější míření, blokování pomocí nože a zmizely quick-eventy, které dokázaly v původním díle zajistit smrt, když je hráč dosral. 

Cestou opět potkáváte obchodníka, u kterého si můžete kupovat nové zbraně a následně postupně vylepšovat statistiky. Peníze sbíráte z padlých nepřátel či rozbíjením beden nebo váz. K tomu ještě po úrovních nacházíte různé poklady, jejichž hodnotu můžete navýšit vsazením drahých kamenů. Nově pokud se chcete zbavit nějaké zbraně kvůli místu v inventáři, ale nechcete jí prodávat, tak ji lze odeslat do skladiště, kde si jí opět budete moci vyzvednout u psacího stroje. Párkrát si ještě můžete zajít na střelnici, kde si pro vás merchant přichystal střílecí minihry, kde musíte dosáhnout určitého počtu bodů. Za jejich plnění dostáváte žetony, které můžete naházet do automatu, jež vám následně vydá nějaký vylepšovací přívěsek pro váš kufřík. Můžete craftit více nábojů, mít větší movement speed, levnější upgrady, lepší healování atd, přičemž můžete mít najednou pouze tři. Novinkou jsou také vedlejší úkoly přímo od merchanta, kde za jejich plnění dostáváte spinely. Spinely potom následně můžete vyměnit za poklady, nějaké bonusové zbraně anebo třeba mapu s poklady. Nutno podotknout, že tato herní ekonomika funguje velmi dobře a činí hru o mnoho zábavnější. Rozhodně si každý najde svůj vlastní herní styl a v dalším průchodu zkusit jiný.

Technický stav hry je na té nejvyšší úrovni. RE engine opět úřaduje a nabízí suprovou grafiku a absolutní odladěnost s optimalizací bez bugů nebo pádů. Voice-acting nabízí sympatické hlasy a i když původní hlasy jsou prostě kultovní, tak jsem velmi spokojený s celkovým castingem a naštěstí původní, otravou a uječenou Ashley už nechcete zaškrtit. Hudební podkres už ale není tak výrazný, jak tomu bylo dříve a nějak jsem ho ani nevnímal. A možnost koupit původní soundtrack jako DLC by mělo být trestné.
+12