Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Polda 4


Komentáře

< >
  • PC 75
Polda 4 představuje v sérii asi největší odklon. Je sympatické, že tvůrci ač díly sekali jak Baťa cvičky (4 díly během 5 let) se pokaždé pokusili přijít s něčím novým.

V případě čtvrtého dílu je to snaha udělat poměrně vážnou adventuru, kde fungují cestování časem, časové paradoxy, alternativní historie a především rusáci a komunismus. Pankrác si užívá luxusní dovolenou s Mucovou, když se ho pokusí někdo zabít a vzápětí ho žádá o pomoc vynálezce Santusov, kterého měl poznat na Sibiři v minulém díle (tam to ovšem nebyl Santusov, ale Sergej). Santusov vynalezl něco, co způsobí že všichni lidi na světě budou mluvit jen rusky a po Pankrácovi žádá, aby použil jeho stroj času, vydal se 10 let do budoucnosti a zjistil jak to dopadne.

Výsledek je děsivý a je to nejlepší pasáž hry. Rusko ovládlo svět, romantická Paříž je plná rusáků, papaláši se jezdí rekreaovat na Havaj. Pálí se zakázaná literatura, esenbáci pronásledují diverzanty, bují protekce, kontroly, údernictví. cenzura i disent. I když se hra nese v lehkém duchu, výsledek je mrazivější než tvůrci zamýšleli. Pankrác se tak vydá na cestu časem, která se vlivem pár "chybek" protáhne, navštíví pravěk, revoluční Paříž 18. století, starý Egypt a dokonce i jednu ujetou alternativní realitu, kde Francie bojuje s Anglií, používají se vzducholodě a parní stroje a nad vším bdí inkvizice... a to vše v roce 1996. Příběh je výborný, bohužel na úkor humoru. Ač řešení problémů či postavičky jsou pořád vtipné a Pankrác je inteligentnější a vychcanější než předtím, plácat se smíchy po kolenou nebudete.

Druhým mínusem je grafika. Kdysi mi to nepřišlo, ale renderovaná grafika je prostě ošklivá, čemuž napomáhá i šeď některých lokací. Havaj či Egypt ujdou, ale zbytek hry graficky za moc nestojí.

Jak dopadla samotná hra? Kombinace předmětů jsou stále stejně šílené jako vždy, naštěstí platí totéž co v předchozích dílech, že použitelné věci se ukážou a ten zbytek ne. Předmětů není moc, lokací je tak akorát, aby se v případě nouze dalo použít všechno na všechno. To co se zdá být logické se většinou dá provést, ale nad tím zbytkem si zavaříte mozek. A zbytečně, protože se vrátili nešvary z prvních dvou dílů - pixelhunting je zejména ze začátku šílený. I přes poctivé prohledávání obrazovek myší jsem občas něco našel vysloveně náhodou. A opět se v několika případech stane, že se některé místa stanou aktivní až časem. Pankrác naštěstí občas okomentuje ty největší špeky a dá hráči nápovědu.

Takže shrnutí. Cestování časem miluju, komunistická nástavba je mrazivě reálná, za to jdou body nahoru. Za špeky v hratelnosti a nevábnou renderovanou grafiku body dolů. Výsledek je tak zhruba nastejno s třetím dílem - nadprůměrná adventura, která sice není dalším Poslem smrti, ale rozhodně se za ni nemusí tvůrci stydět.

PS: Ten konec je na ranu. Pankrác zabrání vynálezům, ze Santusovat se stává houslový virtuoz, který nakonec ale stejně stroj času vymyslí. To si člověk řekne, že snažil úplně zbytečně.
+21
  • PC 80
Nevím, jak začít. Asi bych se opakoval, kdybych řekl, že jsem se pobavil, ale Polda 4 je díl vyjímečný, protože jsem v něm prožil určité napětí. Byl to díl, který se ukázal být vážný a to mě na čtyřce mile překvapilo.

Musím říci, že cestování časem bylo velmi, ale velmi povedené a byl to další skvělý nápad. O grafice a dabingu se nemá cenu bavit - jako vždy pecka.

Menší mínus bych dal hudbě, která nebyla tak výrazná a jako vždy tu pokulhává příběh. Ale i Polda 4 se dá považovat za skvělé pokračování série.

Pro: Cestování časem, dabing, grafika

Proti: Nezajímavý příběh, nevýrazná hudba

+17
  • PC 75
Polda 4 je bezesporu jediným dílem série, který je možné označit za plnohodnotnou adventuru, která měla možnost prorazit do světa. Nevím do jaké míry se jí to podařilo. Hra rozhodně ustoupila od ztřeštěné komediálnosti předchozích dílů. Příběh je temnější, zajímavější a propracovanější a musím říci, že mi přišel i zajímavý. Grafické zpracování a animace sice nejsou světové, ale v zásadě příjemné a povedené. Bohužel se ze hry vytratil humor, což mě vzhledem k této sérii mrzí. Ve výsledku jde o povedenou a nadprůměrnou adventuru, která vybočila z dosavadního pojetí série a to je určitě dobře. Přesto však nemohu hodnotit výše než první dva díly, protože polda má být o vtipu, který tu bohužel nebyl...
+8
  • PC 70
Čtvrtý díl Poldy je vůbec prvním dílem v sérii, který na své předchůdce přímo navazuje. Po záchraně prezidenta odjel Pankrác na zaslouženou dovolenou a to nejen on, ale i agentka Mucová. Vůbec poprvé se nám některé postavy vrací na scénu a to dává sérii nejen nádech velkého celistvého příběhu, ale i naději na vytvoření jakéhosi Poldovského univerza (s přihlédnutím na další díly víme, že naděje zůstala nenaplněna, ale to je předmětem jiného povídání).

Polda 4, ač se stále snaží být odlehčenou adventurou, odstavuje humor na vedlejší kolej a jde vstříc dobrodružnému příběhu, napětí, zvratům a dokonce místy solidní atmosféře, kterou doprovází stylová hudba. Jenomže vážný nádech Poldy 4 ztroskotává a to na dvou docela zásadních věcech. Za prvé je to dětinsky postavený námět o zlém Rusku, zlém komunismu a bla bla bla – prostě typicky krátkozraké čecháčkovské prskání. U vyloženě humorné adventury by takto absurdní námět nebyl marný, ale tady to prostě skřípe a to říkám navzdory tomu, že úseky hry točící se okolo komunistické budoucnosti patří k velmi zajímavým.

Druhý průšvih je ještě závažnější. U minulých dílů tak nějak nevadilo, že Pankrác lže, krade, podvádí, ohrožuje druhé, ubližuje nevinným a někdy i vraždí. Obrovská nadsázka tohle všechno umě zakrývala a nepůsobilo to zle. Jenomže ve čtvrtém díle se Pankrác nechová jinak ale vinou vážného pojetí příběhu je z něj totální svině. Scenárista musí mít trochu ponětí o tom, jak má dílo vyznívat a jaký má hrdina být. Udělat vážnou adventuru není sranda a když do ní dáte hrdinu, který se chová jako bezpáteřný hajzl aniž by měl proč, je to docela průser, protože ke komu jinému si má hráč vytvořit vztah než k hlavnímu hrdinovi?

Polda 4 má ale i své světlé stránky a ty naštěstí převládají. Především nápad s cestováním v čase je zdařilý a dá se na jeho základě vystavit mnoho zajímavých situací. Sice se hra až na dvě kapitoly odehrává celá v Paříži (nebo spíše oblasti Paříže), ale i tak je rozhodně na co se těšit, neboť lokace se napříč časem významně mění a je zajímavé změny zaznamenávat. Navíc i řada postav působí zajímavě. Krom Pankráce tu nechybí Santusov, který má fůru prostoru, opět se vrací Mucová, byť v podstatně menší roli a i další postavy jako prodavač z bufetu (Kaiser z něj svým hlasem udělal pořádného sympaťáka) nebo hrabě De Vries, či důstojník Gilbert jsou zajímavé a dobře zapamatovatelné figury.

Výraznou změnou je grafické zpracování, které přešlo z ryzího 2D do částečné 3D podoby. Lokace jsou realistické a je znát, že se grafik opravdu činil. I navzdory stáří hry je na co se dívat. U modelů postav, které přešly kompletně do 3D už je to výrazně horší, ale vše je poplatné době.

Nakonec je Polda 4 ukázkou toho, že i Zima Software mají, nebo spíše měli na to udělat vážnou adventuru. Bohužel, i když má Polda 4 nesporné klady, je pestrý, zajímavý a dobře se hraje, je tu řada průšvihů, které vycházejí právě ze sázky na vážno a neschopnosti tvůrců se novému žánru přízpůsobit. Přesto jde o díl, který bych doporučil snad nejvíce ze všech, tedy pokud přetrpí tu antikomunistickou masáž, která místy evokuje pocit, že scenárista má nějaký komplex. Potěšit může i délka, neboť Polda 4 je bezpečně nejdelším dílem série, který překonává i jinak dost dlouhý třetí díl. Nedá se říci, že by Polda 4 patři mezi kdovíjak kvalitní tituly, ale nadprůměr to bezesporu je.

Pro: Cestování v čase, příběh, pestré lokace, atmosféra, zajímavé postavy, hudba a grafika, dabing

Proti: Antikomunistický námět, slabé 3D modely postav, charakter Pankráce, nevhodná závěrečná lokace

+11
  • PC 90
„Já toho Santusova roztrhnu!“
Kdo by neznal Poldu? Českou sérii adventur, která se stala tou nejlepší ve svém oboru 'komické'. Hvězdný dabing, skvělé hlášky a až groteskní scény přinesly Poldovi velkou slávu v naší české kotlině, i slovenských pahorkatinách. A za mě také jedna z mých oblíbených herních sérií. Když vyšel čtvrtý díl na mobilní platformy, rozhodl jsem se oživit nostalgii a znovu začít ty nejšílenější toulky časem. A byl to návrat přímo triumfální. Haldy smíchu, zavařené mozkové závity a skvělý herní zážitek.
Hlavním hrdinou (opět) je Pankrác, střeštěný detektiv a agent CIA, který se po poněkud prohýřené noci spojil s profesorem Santusovem (spíše profesor s Pankrácem), aby zabránili Rusům (ano, Sovětům) v ovládnutí světa a aby ruština byla jediným povoleným jazykem. Jak je pro Pankráce zvykem, nic nejde podle plánu – Paříž v roce 2011 je noční můra plná byrokracie, nepodařený přesun časem ho vrhne do doby kamenné a dokonce se zaplete do intrik Velké francouzské revoluce, kde se mu dokonce povede změnit historii (týká se to Napoleona).
Přechod od 2D k 3D se vývojářům ze Zima Software povedl na výbornou. Komunistická, pravěká i revoluční Paříž jsou přímo uměleckým skvostem. Logické hříčky konečně nabraly na logičnosti a také atmosféra komunistického dušení se povedla na výbornou. Dabing je přímo ukázkový (Sobota, Kaiser, Lábus) a vynikne ze všech šesti dílů nejlépe, hlavně Kaiserův prodavač baget (Croque Monseiur) a sám Pankrác v podání Luďka Soboty. Dodatečně (jen pro mobily) Zima Software ve spolupráci s Fénix ProDabing vypustila v plné verzi i úvodní filmeček, který nestihli kluci ze Zima Software dodat k finální verzi hry. Ten zkraje nastiňuje Santusovu práci pro Rusy a jak asi vypadal 'velký soudruh Makarov'. Doporučuji shlédnout.
Co hře ubírá na kráse jsou trochu nedodělané animace (předávání předmětů) a pixel hunting, který ale byl na mobilech vyřešen pomocí zobrazení všech předmětů ve scéně. Hudba je sice vyhovující, ale je zcela odtlačena do pozadí. Také mohlo být přidáno více miniher, například v Egyptě nebo revoluční Francii mi nějaká tato chvilka na procvičení mozku (kromě logických hádanek) chyběla. Jakoby od pravěku si tu námahu vývojáři ani nedělali.
Ano, vím, vy šťouralové, Santusov původně neměl ani ve hře být, ale vývojáři si ho zaměnili za vědce Sergeje z předešlého dílu. Profesor Santusov původně zahynul při pokusném výbuchu.

Celkově ale Polda 4 naprosto vyniká. Výborný přechod do 3D prostředí, pětihvězdičkový dabing a naprosto vynikající příběh s cestováním v čase si zaslouží piedestal v síni slávy česko-slovenských her. Pokud tedy nějaká vůbec existuje.

Pro: Lokace, Grafika, Dabing, Logika, Humor

Proti: Hudba zatlačena do pozadí, animace

+5
  • PC 80
Na této sérii je hezké to, jak je každá epizoda odlišná. Pokaždé jiný grafický styl, humor, příběh, leč nejodlišnější z nich je právě čtyřka. Nejtemnější a bezpochyby nejvíce atmosférický dílek z již šestidílného dortíku. Právě možná z toho důvodu to zatvrzenému fanouškovi série bylo proti srsti. Onen přiblblý vesnický humor, kterým se Polda proslavil prakticky vymizel, což ze čtvtého dílu dělá černou ovci.

Příběh o cestování časem mi tehdy osobně přišel dosti originální a na naše poměry dost dobře zpracovaný. Při debutovém průchodu hrou jsem se vždy těšil, kde to zase skončím tentokrát, co jsem zase podělal. Mělo to tehdy i přes relativní jednoduchost zápletky svoje kouzlo. Tehdejší socialistická budoucnost a revoluční Paříž jsem si zapamatoval asi nejvíce.

Graficky to ani dnes není ošklivé. Co do detailu byl Polda 4 špičkou mezi tehdejší "klick and point" konkurencí a pokud opominu divné modely postav, nemá se ani dnes Pankrác zač stydět. Animace nejsou úplně super, ale na druhou stranu většina akcí, které Pankrác s předměty provádí jsou animovány, což také na rok 2002 nebylo zcela běžné.

Celkově pořád dost lituji toho, že se pětka od konceptu čtyřky odtrhla....možná by jsme potom nemuseli čekat na šestku jak na boží soud.

Pro: Grafika, solidní dabing, Atmosféra, na Poldovské poměry relativně logické hádanky.

Proti: Nevýrazná hudba, krátkost, nevyužitý potenciál příběhu.

+20
  • PC 70
Polda 4 je slušná česká adventura, která mě tak nějak dráždí a provokuje tím, že se jmenuje Polda.

Hlavním hrdinou je totiž stále Pankrác, který ale za ty díly neprošel jenom vizuální proměnou, jak je poměrně běžné i u jiných herních sérií (např. Monkey Island), ale nejspíš se dostal i k operaci mozku. Pokusím se stručně shrnout - V jedničce je Pankrác hloupoučký, infantilní a agresivní policajt, co bydlí u babičky a chodí přes mrtvoly. Ve dvojce už je to poměrně klasický hloupý policista českého střihu, který je sice trochu zabedněný, ale má za ušima a tendence pomáhat. Ve trojce už vidíme poměrně obyčejného soukromého detektiva, který se vyznačuje především selským rozumem, díky němuž převálcuje i kvalifikovanější kolegy. A kdo na nás čeká ve čtyřce? Pravděpodobně vysokoškolsky vzdělaný (neustále prokazuje vynikající znalosti ohledně fyziky, chemie, historie...) vyzrálý muž (většinou se zdržuje pubertálních poznámek a to i na konto žen) a schopný diplomat (umí se vlichotit do cizí přízně, v mžiku vymyslí sofistikované lži o svém původu apod). Takže Polda z jedničky a Polda ze čtyřky spolu mají v podstatě společného jenom velké oči a křestní jméno. A musím přiznat, že mně to trochu vadí.

Tvůrci prostě toužili udělat příběhovou, vážnější adventuru, v níž se budete připadat jako detektiv a dobrodruh. Udělat jí ale jako čtvrtý díl kdysi trhlé komediální adventury je ale trochu až "vychcané" - absolutně to nerespektuje žádný předchozí díl. Když už, tak mohli třeba "Poldu" udělat s novou hlavní postavou, třeba by šlo o staršího bratra polodementního Pankráce, kterého bysme mohli jenom spatřit při návštěvě poslanecké sněmovny....

Ale pojďme už dál. Grafika - není špatná, ale rozhodně ani není nijak zvlášť dobrá. Ve trojce se mi líbilo, jak jsou nakreslené postavy, ale prostředí bylo často dost hrozné. Zde je to naopak. Díky přechodu do 3D jsou charaktery povětšinou nevýrazné a ošklivé, ale s lokacemi si relativně grafici dali záležet, takže občas je i na co se koukat.

Příběh je čistý průměr. Máme jakous takous motivaci pokračovat dál, ale přes dialogy, které nenadchnou, sice děj tak nějak funguje, ale nesmíme nad ním moc přemýšlet. Například je zvláštní, jak skoro každý Pankrácovi hned věří, a tak za pár minut rozhovoru s cizím člověkem dostává na starost zábavní park nebo je vyslán na důležitou obchodní schůzku do zahraničí. Takže ano, hra je vážnější, ale to neznamená, že by byla inteligentnější - na hry jako Broken Sword či Gabriel Knight se zdejší scenáristi absolutně nechytají. Kdyby šlo o trhlou adventuru, tak by tyhle nelogičnosti nevadily, ale tvůrci chtěli serióznější adventuru a to se jim moc nezdařilo.

Hra je jinak poměrně jednoduchá, jen o něco těžší než téměř dětsky lehká trojka (kde obtížnost jen navyšovaly minihry). Opět 95 % předmětů, na které se dá ukázat, nějak využijete, pohybujete se vždy v okruhu jen několika lokací a Pankrác hráči často velmi pěkně radí.

Polda 4 je adventura, které (kromě proměny charakteru Pankráce) nemůžu nic výraznějšího vyčítat. Ale taky ji nemůžu nijak zvlášť chválit. Velmi slušně mě bavil začátek a komunistická Paříž, ale postupem času jsem už ji hrál skoro ze setrvačnosti. V rámci českých adventur jde ale o solidní kousek.

Pro: Hratelnost, grafika některých lokací

Proti: Pankrác Ne-Pankrác, grafika postav, nepříliš zajímavý děj a dialogy

+11
  • PC 40
Polda 4 mi opravdu nesedl. Nejsem vyloženě Adventurový hráč, avšak sérii "Poldů" jsem si oblíbil zvláště kvůli černému humoru, v minulých dílech všudypřítomnému. V tomto ohledu mě ale čtvrtý díl zklamal, jak jenom mohl.

Uznávám, že celá hra musela naznat masivních grafických změn (to si žádá celkový vývoj, ikdyž se to moc nevydařilo), to je věc kterou dokáži kvitovat ale celkové zvážnění, to už je na mě příliš. Vzhledem k tomu, jak jsem se těšil na další absurdity, které Pankrác vyvede, je suchost čtverky až deprimující.

To co ale musím naopak pochválit je rozsáhlost příběhu a množství časových linií, které ve hře navštívíte. Ta různorodost je velice povedená a mnoho lokací má hodně do sebe. Ovšem coby ne-Adventurový hráč, to nedokáži plně docenit a v tomto případě toho dokonce i lituji.

Zní to sice velice omezeně ale Polda 4 se na můj vkus změnil až příliš moc radikálně. Zkrátka to není můj šálek čaje.
jen 40%
+3 +6 −3
  • PC 70
Pankrác si užívá dovolené se svou milovanou Mucovou. Jednoho večera se vrací do hotelového pokoje. V tom je Pankrác vyrušen neznámým útočníkem, kterého Mucová zneškodní. A tady případ začíná. Kdo byl onen záhadný a proč chtěl Pankráce zabít?. V pořadí již čtvrté dobrodružství s Pankrácem v hlavní roli. Ale co všechno čtvrtý díl přináší? Vezmu to hezky popořadě.

Uplně první novinkou, bijící do očí je grafika. Ono to vyjádření "bijící do očí" není zas tak od věci. Pravdou je, že přechod na pseudo 3D Poldovi pro mě moc nesvědčil. Jsem zvyklý u takovýchto humorných adventur hezky malovanou a ulítlou grafiku, přesně takovou jakou přinášely předešlé díly. Vůbec se mi ztvárnění Paříže nelíbilo, nelíbila se mi ani krkolomná mimika postav. Prostě šeď a bída. Jenže chyba lávky! Ona ta hra má něco do sebe! Jakmile Pankrác poprvé odcestuje pomocí stroje času do Paříže roku 2011 (tedy v době, kdy je nad Paříží zatáhnutá železná opona Sovětů) začíná hra nabírat na zajímavosti a zábavnosti. A právě ztvárnění těchto lokací začalo hru řádně roztáčet. Od původní nechutě (lokace před použitím stroje času) mě hra začala bavit. I když ještě pro mě nestravitelné části hotelu nebo pláže (proboha ten soudruh Dubov rozpláclej na pláži, grafický hnus první jakosti, neříkejte že to nešlo udělat lépe - jinak) mě motivovaly k tomu, abych se ujal dalšího postupu ve hře. A to se vyplatilo. S Pankrácem jsem se koukl do pravěku a hlavně také do Paříže v době velké revoluce - nejlepší pasáž hry. Tady mě hra chytla za pačesy a nepustila. Od rozhovorů, ztvárnění prostředí, zápletku až po hudbu v pozadí. Přesně v této pasáži hry jsem byl rád, že jsem u ní vytrval.

Další zajímavostí je, že tento díl nepatří mezi ty "nejvtipnější", což mi v úvodu hodně vadilo. Humor tu je, ale je ho daleko méně. Polda 4 je spíše takovou detektivkou s nádechem humoru. Celkově jsem měl v úvodu hry pocit, jakoby i ten Luděk Sobota u dabingu spal. Žádné emoce. Když už jsem zmínil ten dabing. Strašně rád poslouchám postavy dabované Stanislavem Fišerem. Ten člověk, respektive jeho hlas, mě prováděl už od útlého dětství a tak jsem byl moc rád, že propůjčil svůj hlas několika postavám ve hře. Ozvučení ve hře je vcelku přijatelné, jen mi hra občas tzv. "zvukově zakřupala" ale to dávám za vinu spíše Windows 7, na kterém jsem Poldu hrál.

Taky bych rád zmínil, že nemám rád adventury, ve kterých můžete umřít. To je pak nakrásno vystřízlivění když si s Pankrácem vylezu z kanálu a... kde mám save? K sakru zas o nějakých 15 minut nazpět. Pankrác už věci okolo nekomentuje toliko vtipnými hláškami jako v předešlých dílech. O to víc nabral na vážnosti. Hra má také několik miniher jako skládání kulis v divadle nebo třeba hraní logické hry se šamanem (připomíná dosácký Hexxagon).

Neodpustím si rovněž i odkazy, které se ve hře vyskytují. Třeba na náhrobcích jsou jména tvůrců hry. A v divadle je plakát od skutečného muzikálu Into the Woods, který mě svým jménem zmátl a už už jsem tu viděl odkaz na filmovou prvotinu Raimiho :-) Mno a to outro hry bylo zatím nejukecanější a nejzdlouhavější ze všech předešlých dílů... vlastně... jak dopadla jednička? Vzhůru na ni!

článek s obrázky

Pro: méně humoru, grafika, cestování časem, dabing

Proti: méně humoru, grafika

+14
  • PC 75
P4 je oproti minulým dílům mnohem propracovanější - propracovanější 3D grafika v lokacích a 3D postavy. A navíc poprvé docela dost interaktivní lokace -> tj. docela dost věciček k prozkoumání, aneb - je tu opravdu na co klikat. Jen je trochu škoda, že Pankrác nejdřív nějakou věc popíše ("Bla bla bla to je hezká socha, kdo to je? bla bla") jenže napodruhé už jen řekne název té věci ("socha"). Ono je to logický - kdyby opakoval furt dokola to samý, asi by to působilo divně - ale zase na druhou stranu, sem tam omylem kliknu a pak už nemám šanci znovu zjistit, co vlastně řekl a jestli to nebylo důležité...

Ale aspoň tedy konečně nějaký díl ze série Poldů obsahuje skutečně živé a prozkoumatelné lokace - což byla věc, kterou jsem často u předchozích dílů kritizoval. Kromě lepších lokací, lepší grafiky tu jsou třeba i mnohem logičtější a vynalézavější hádanky a kombinace předmětů. Vypadá to všechno dobře, ale nemá to nějaký háček? Samozřejmě že ano:

Celý tento díl je totiž téměř bez humoru a když už to vypadá, že se k humoru blíží, tak stejně z toho nic není. To byl nebyl zase tak problém (když pominu, že to k Poldovi patří a asi to všichni očekávali), on se dá humor nahradit super atmosférou a perfektním příběhem... Atmosféra by tu tak trochu byla (třeba komunistická Paříš s tou svoji apocalyptistickou hudbou), ale příběh je docela o ničem...

Jde o to přenést se do budoucnosti o 10 let a zjistit jak to tam vypadá a zase zpět - jenže se pochopitelně stroj času pokazí a pak už projdeme několik prostředí, kde je úkolem jen nějak sehnat stroj času a nějak ho opravit a rozjet a vrátit se zpět... Nic moc co? Bohužel...

Tento Polda sice zvedl celou sérii v jistých oblastech o několik tříd výš - ale zase to v některých oblastech docela spackal... Takže bych to viděl tak na 75%

Pro: Lepší grafika než v předchozích dílech, logické a chytré hádanky, docela dlouhé na adventuru...

Proti: Příběh docela o ničem, absence poldovského humoru...

+9
  • PC 55
Najväčším problémom Pankráca v štvrtom pokračovaní nie je záchrana časopriestorového kontinua tak, ako ho poznáme, ale neústála nerozhodnosť v tom, či je to hra vážna alebo humorná. A Pankrác sa v tomto smere fakticky nerozhodne.

Výsledne to pôsobí tak, že veľa scén buď trpí nejakým veľmi nevtipným a nevkusným vtípkom alebo naopak tam, kde by sa humor zišiel, žiaden nie je. Samotná návšteva rôznych (alternatívnych) svetových lokácii má i tak celkom prekvapivé čaro. Za čo môže aj ich časté striedanie a nie príliš zákysový postup. Minihry sú dokonca napriek svojej neoriginalite zábavné.

Z príbehového hľadiska je to asi najmenej (pred)pubertálny Pankrácov výlet, čo určite považujem za plus, hoci dialógy, či zlý vtip mu občas dokážu zasadiť nepríjemnú ranu pod pás, nehovoriac o samotnom mišmaše a nelogike v cestovaní čase a efektoch motýlích krídel. Na druhej strane Polda nie je ten typ hry, kde by na takých veciach záležalo.

Celkovo vzato je tento diel asi najdospelejší (i keď predpošlými dielmi tá latka nebola nastavená priveľmi vysoko), ale i najmenej "humorný" a je na samotnom hráčovi, čo z toho bude považovať za plus a mínus. Pre mňa jemný nadpriemer.

Pro: najmenej pubertálny Pankrác, hra odsýpa, množstvo diametrálne odlišných lokácii, minihry

Proti: vážne alebo humorné pojatie? - ani ryba, ani rak, počas hry som sa vôbec nezasmial, mišmaš

+12
  • PC 80
Prvý krát trochu vážnejšie pojatý Polda a ako sa nám podaril! Pre mňa je štvorka rozhodne najlepším dielom. Dali by sa nájsť 2 hlavné rozdiely oproti predchádzajúcim Pankrácovým dobrodružstvám - 3D grafika a vážnejśie pojatie. Samozrejme, povestný Pankrácov humor, ktorý podareným dabingom vyšperkuváva Luděk Sobota, takisto nechýba, ale nájdeme ho v menšej a miernejšie miere. Autori si predovšetkým odpustili také tie najdebilnejšie vtípky. To zrejme preto, aby ich všetky napchali do piateho dielu, ale to je iný príbeh. 3D prostredie je vymodelované prekrásne a poteší predovšetkým rozmanitosť prostredí a ich prevedenie a atmosféra. Najmä komunistický Paríž budúcnosti prekypuje skvelou atmosférou, pozadu nezostávajú ani ďalšie klasické obdobia ako pravek či revolučné Francúzsko. Príbeh je slušný, no tak trochu pomalý a chýba tomu dynamika.

Čo je na hre zlé? Predovšetkým sú to otrasné animácie postáv. Naozaj, keď som videl, ako Pankrác vyťahuje z vrecka kraťasov olejničku a naolejuváva ňou kľúčovú dierku, musel som sa smiať. A to bolo pred piatimi rokmi, keď som hru hral prvýkrát. Nepríjemným prvkom je aj občasný pixelhunting, doplácajúci paradoxne na peknú grafiku. V niektorých lokáciách sa nedá rozoznať interaktívny predmet s nejakou textúrou, ktorá má iba dotvárať atmosféru. Toto sú však iba drobné kaňky na kráse inak veľmi sluśnej adventúry, ktorá robí zo série Polda aspoň trochu dôstojného konkurenta pre serióznejšie adventúry.

Pro: Grafika, dabing, hrateľnosť, príbeh, lokácie

Proti: Pixelhunting, pomenej humoru, animácie

+21 +22 −1
  • PC 80
U tohoto dílu se mi grafika vyloženě líbila. Co se humoru týče, neřekl bych, že byl vypuštěn ale spíše byl humor parodický nahrazen humorem satirickým, díky čemuž jsem měl také pocit, že již nehraju za Pankráce, ale za někoho jiného.

Pro: Grafika, dabing, vtipný konec

Proti: Není to přímo starý dobrý Polda

-1 +4 −5
  • PC 75
Poldu 4 bych patrně nominoval na nejlepší díl série - po totálně průměrném třetím dílu (hlavně ten prkenný Pankrác tam stál za to :), takovýhle pokerface by mu závidělo spoustu lidí) mě čtyřka potěšila hlavně příjemnou změnou a to celkově tužší atmosférou. Příběh sice není dvakrát originální, ale zase se díky němu podíváme do spousty zajímavých historických epoch. 3D grafika svoji technickou kvalitou není na výši, ale Pankrác aspoň vypadá jako Pankrác a lokace jsou podle mne mnohem hezčí než v tom zpropadeném pátém díle. Hratelnost občas trochu nelogicky zaskřípe (lepidlo+moucha+pravítko vám díky systému na střílení much sundá z police léky), ale děje se tomu méně často než v dílech minulých. Dabing je standartně dobrý.

Pro: grafika, atmosféra, dabing

Proti: někdy to všechno trochu skřípe

+12 +13 −1
  • PC 55
Hodně průměrný díl a možná i nejhorší z celé série. Humor (až na výjimky) byl totálně vypuštěn a ta "vážnost" Poldovi moc nesedí. Co si myslím, že také nesedí je grafika. 3D prostředí se mi opravdu nelíbilo a díky tomu je zde spousta "pixelhunt" momentů. A navíc je tam poměrně veliká chyba. Santusov byl ve trojce mrtev a ten profesor, kterému jste dávali tu veverku nebyl santusov, tudíž ani ve 4 to nemůže být santusov. To jen tak na okraj ;)

Pro: Občas se přeci jenom zasmějete, Dabing

Proti: Pixelhunting, grafika, hratelnost

+4 +7 −3