Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Jak by řekl Rudolf H., "to není země, to je zahrádka". Etna si žije svým životem, mraky plují a vypadají realističtěji než ve skutečnosti. Sicílie je naprosto fantastická, míra detailů ohromí a je škoda, že se autoři nerozhodli vymáčknout potenciál vytvořeného světa trochu více. Všechny ty městečka, zříceniny, venkovské stavení a vyzdobené interiéry chci prozkoumávat během kampaně, ne po jejím skončení.

Volná jízda... už se chystá a brzy vyjde ve formě patche. Nový obsah a aktivity? Pozdě. Měla být součástí hned od začátku. Během kampaně jsou představeny možnosti výběru typu koně nebo auta, ale všechno je to tak nějak jedno. Hra má rychlý spád a nedovolí prakticky vůbec hráči jen tak volně jezdit, plnit vedlejšáky (žádné tu nejsou), sbírat cetky a kochat se. Nově otevřená benzínka na Sicílii? Nenavštívil jsem ji ani jednou, nebylo kdy... přitom jízdní model se hodně povedl a v režimu simulace dokáže být i zábavnou výzvou.

Akční část je klasický cover-based shooter za naaranžovanými překážkami, se špatným gunplayem a nepřáteli, kteří chodí ve vlnách a rána do břicha je rozhodně nerozhází. Pomocí stealth přístupu zase není problém všechno v tichosti vykuchat, protože siciliáni se čelem vzad snad už narodili a hozená mince na zemi v nich vzbudí více zájmu, než hozený granát... A samozřejmě nesmí chybět rentgenové vidění! Ze všech Mafií má Domovina nejslabší akci - bylo mi až smutno, při vzpomínce na skvělé přestřelky ze dvojky, poprvé za využití PhysX. 

Vcelku výrazným prvkem hratelnosti jsou také nožní souboje aka Mortal Kombat s žabikuchem. Sicilský boj s nožem se na ostrově historicky vyvíjel nejen jako základní obrana sedláků proti uchvatitelům, ale později i jako způsob řešení konfliktů nebo schopnost se bránit v úzkých uličkách Palerma. Řeč není o žádných rambo mačetách, ale menších kapesních nožích, které je lehké složit a nenápadně nosit při těle.

Autoři si řekli, že tuhle dovednost převedou i do hry, ale trochu to přehnali s četností a provedením. Postavy mají nad hlavou health bar, který postupně ukrajuje sekání a bodání a řezání a kromě klasického vykrývání je potřeba i uskakovat, pokud soupeř použije těžký "útok s bleskem". Množství ztracené krve, vpichů a seků, které každá postava vydrží, připomíná automatovou arkádu. Prakticky s každou důležitější postavou dojde k nožnímu souboji a každý bude otravný zase o něco více, než ten předchozí...

Nepovažuju příběh ve hrách za důležitý, ale když už se i já začnu chytat za hlavu a zavírat oči, je tady něco špatně. Hlavní postava nemá charisma, zachraňují to někteří členové rodiny v čele s Donem Torisim, ale ke konci už se všichni začnou formulovat jako banda psychopatů a sráčů. Korunu tomu nasazuje deník, který prozrazuje věci ještě dříve, než se vůbec stanou. Potěšilo mě ale propojení s druhým dílem, konkrétně několik postav, které Domovina ukazuje v dřívějších fázích jejich života.

Přes nesporné kvality českého dabingu mě mírně vytáčelo italské výrazivo pro sprosté slova, které se vyskytovalo snad v každé druhé větě a do češtiny nebylo přeloženo. Kvalitní základ pro návštěvu Itálie rozhodně mám, snad všechny ty stronza, vaffanculy a puttany nějak rozumně využiju...

Hodnocení: ✰✰
+17
  • PS5 75
Mafia je má srdcová záležitost. Předchozí díly jsem proto hodnotil i trošku subjektivně, jelikož se mi zasazení, příběh, postavy, mise natolik líbily, že jsem přidal pár procent díky osobnímu pocitu. Tady začnu tím, co vlastně další díl ze světa mafiánských intrik rozhodně není.

Rozhodně to není Mafia, kterou známe z prvního nebo druhého dílu. Nejde ani tak o zasazení do prostředí Sicílie, jde spíš o způsob vyprávění příběhu a změnu hratelnosti. Ani né tak z pohledu hlavní postavy, ale z pohledu prostředí jako takového. Sicílie není samozřejmě žádné velkoměsto. Obecně se ale jedná o poměrně přímočarý venkov, který nějak extra nežije. NPC se sice snaží navodit atmosféru něčeho víc, na druhou stranu se při bližším ohledání jedná o nikterak zajímavý prvek. U AAA z roku 2025 bych možná čekal trochu víc. Mise jsou docela přímočaré i když se odehrávají na různých místech, takové to cestování a objevování města se prostě nekoná. Na tohle se musí budoucí hráči připravit. Hra není nijak dlouhá, proto mě překvapil poměrně vleklý a dlouhý rozjezd. Seznamovací část se všemi postavami a poměrně jednoduché mise budou hráče provázet docela dlouho. Mise samotné se pak řeší v duchu stejného gameplaye jako předchozí díly. Zlosyni jsou někde v teritoriu a by se schováváte za bednami, abyste vystřelili v pravou chvíli. Opět musím říct, že na dnešní dobu mi to přijde docela málo. Ano, vlastnosti hlavního hrdiny si lze vylepšovat pomocí medailonků na svém náhrdelníku, což by mělo gameplay trochu obohatit, ale stále mi to přijde takové nějaké "bezduché". Stealth řešení misí je opět přímočará chodička po předem vymezeném teritoriu. Bohužel zde nejsou nějaké komplexnější možnosti, jak danou situaci řešit, než hodit láhev nebo minci (nebo nastartovat motor od auta) a čekat než NPC dojde na místo určení.

Padlo mnoho slov o grafickém kabátě. Tady se trochu divím proč bylo mezi nimi tolik superlativ. Hra samozřejmě nevypadá špatně, ale že bych se kochal vizuálem, to rozhodně ne. Zároveň mi ve hře dost často problikávají pixely, zejména na tvářích v cutscénách. Cutscény jsou obecně velkou porcí koláče ve hře.

Tady se dostávám k tomu nejlepšímu na celé hře. Příběh už jsem trochu nakousl. Ten se opravdu rozjíždí docela pomalu a chvíli trvá, než vás chytí tzv. za koule. Na druhou stranu to pak stojí opravdu za to. Pokud je zde důvod, proč Mafii hrát, je to rozhodně příběh plný napínavých momentů a skvělých dialogů. Skvělý, až filmový pocit, dotváří i zmíněné cutscény. Těch je sice hodně a budou asi rozdělovat tábory, ale za mě jsou super a vždy sem si je vychutnával. Trošku ruší přechod mezi hrou a cutscénou, kde se dočkáme velmi očividného propadu FPS. Hra totiž běží krásně v 60fps, zatímco CS jsou pouze ve 30. I přechod se ve většině případů nepřirozeně zadrhne. To jsou ale opravdu jen drobnosti na jinak velmi slušivém kabátě. Ano, přiznám se. Do celé mafiánské rodiny mi mnohem víc zapadal Tommy nebo Vito, než Enzo. Na druhou stranu si autoři s příběhem opravdu vyhráli a z celé série je rozhodně nejpropracovanější. Určitě potěší i často přítomné odkazy na předchozí (v příběhu budoucí) díly.

Co na závěr. Pro fanoušky mafie je hra samozřejmě povinností. Pro ty ostatní nevím. Asi dle chuti. Gameplay nenabídne nic nového. Časté, i když zajímavě udělané souboje s nožem později spíš rušily a v tomto ohledu Mafia pouze balancuje nad lehkou nudou. I tak budu hodnotit vysoko. Herní příběh je totiž opravdu skvělý, včetně českého dabingu. Není moc her, které mě udrží v podstatě jen kvůli příběhu.

Pro: Příběh, poměrně slušný vizuál, dabing. odkazy na předchozí díly

Proti: Přímočarý gameplay, žádná velká inovace, propady FPS mezi hrou a CS, změna z openworldu

+8
  • PC 90
Kromě toho, že posledních pár let mívám štěstí na fajn hry, zároveň zjišťuji, že jsem delší dobu nezalitoval koupí v rámci předobjednávek, které mj. v začátku vydání trpí různými neduhy. Nebylo tomu ani v případě Old Country.  

Vydání nového dílu Mafia to podle mého názoru má vždycky trochu těžké, zvlášť pro vyznavače prvního dílu, kteří bývají v rámci větší nostalgie někdy až moc přísní. Já, který jsem vždy tíhl spíše k dílu druhému a mnohem více k přepracovanějšímu dílu Mafia: Definitive Edition, jsem to měl přece jen jednodušší.  

Nutno podotknout, že tvůrci hry si dali opět velmi dobře záležet na příběhu, vývoji hlavní postavy, kterým je sympaťák Enzo, jeho včlenění do mafiánské rodiny, kde věrnost je v podstatě vším a zrada ztělesněním té nejtvrdší odplaty. Enzo se tak ponoří do světa drsných a dobře ohozených chlápků, kteří nejen v rámci byznysu dávají hlavy dohromady a plánují povětšinou likvidaci konkurence. A jak jinak, Enzo je tím, kdo se sám nebo s parťákem této špinavé práce ujme. Musím říct, že jsem v rámci animace velice rád spřádání těchto plánů sledoval a naslouchal tak proslulému českému dabingu, zvláště pak striktních instrukcí hlavního šéfa Bernarda Torrisiho, kterému propůjčil hlas můj oblíbenec Jakub Saic.  

Pokud jde o gameplay, ten nepostrádá velice povedené přestřelky s vydařenými zvuky zbraní, ale také i možnost tajného postupu. Ačkoliv tento gameplay chválím, je jeho podstata stále téměř navlas stejná. Řeč je o tom, že nejčastějším úkolem je odstranění nepohodlné osoby, k níž vede trnitější cesta přes větší počet kumpánů, a když už Enzo prostor vyčistí, vpadne mu do zad ona osoba, která je jakýmsi bossem, s nímž po prohození pár nenávistných slov začne stále stejný závěrečný souboj, při němž nejsou nikdy zbraněmi pěsti nebo střelné zbraně, jak bychom v rámci série mohli čekat, nýbrž výhradně zbraně bodné. Ano, má to svoji výjimečnost, jelikož takovéto souboje se v předchozích dílech nikdy nevyskytovaly, ale tato stále stejná šablona, která doprovází hráče prakticky po celou dobu hraní, na mě velice často působila až nepříjemně ohraně.  

V závěru se ještě krátce vrátím k příběhu, který má sice jako vždy určitě co nabídnout, ale ohlédnu-li se za celou hrou, mám při každé vzpomínce na ni pocit, že příběh mohl bez problémů pokračovat ještě alespoň o kousíček dál, osud postav by se tak dal prohloubit a nemusel hru utnout takřka v nejlepším.  

Co dodat? Kromě dvou vyjmenovaných výtek jsem se rozhodně bavil velice dobře s pocitem, že čtvrtý díl Mafie měl vypadat právě takto a nic na tom ani nezměnil fakt, že hra se úplně poprvé neodehrává v městském prostředí, jak byli doteď hráči zvyklí. Když k tomu přidám velice pěkný vizuál, kdy jsem si na Epic hodnoty mohl hru užívat v průměru se 120 FPS, odcházím s nadstandardně kladnými pocity. Zkrátka jsem si zahrál velmi dobrou Mafii a o to mi přece šlo nejvíce.
+17
  • PS5 85
Vždycky, když slyším český dabing v této době v jakýkoli hře, tak se mi rozzáří úsměv ala Joker. Říkám to pořád, když komentuju hru s českým dabingem a říkat budu. Pocházím z doby, kdy to bylo celkem běžný slyšet český dabing, zvláště u adventur. A teď je toho jako šafránu. A k herní značce Mafia to patří jako klobása k hořčici.

A proč nezačít komentování něčím fakt pozitivním. Protože mne dabing velmi překvapil. Já ani nevím, jestli je to tím, že sleduju málo zpráv z herního světa nebo i tím, že přestávám sledovat sociální sítě a podobně, ale nějak mne tahle zpráva minula. A o to víc jsem byl překvapen. A nejen, s jakou grácií byl udělán, ale jaké herecké zastoupení měl. Zase jsem byl v oblacích a užíval si tohle spojení dabingu a Mafie jako tenkrát na základce, když jsem poprvé zapnul původní Mafii.

A co si budeme. Tahle Mafia, která se vrátila, tam kde to začalo je prostě lineární hříčka, která ne každému může být pochuti. Ale budu se znovu opakovat. Jsem z generace, kdy jsme měli hlavně tyhle hry a nějaké sofistikované, vyšperkované či různé větvené příběhy nebyly a já jsem prostě prostej muž. Vidím lineární hru a hraju. A mne to naprosto vyhovovalo, protože tahle Mafia je spíše filmový zážitek než ten herní a vždy, když jsem viděl cutscény, tak se mi to jen potvrdilo. A já se nechal unášet celým tímhle pojetím až do konce a hltal jsem každý postup v příběhu.

Co to jen trochu občas komplikuje, tak jsou souboje s bossy. Jakmile jsem absolvoval první souboj, tak vlastně všechny ostatní souboje byly stejný, a to mne trochu mrzelo. Plus bylo, že se vytvořila jakási pomyslná aréna ve stylu bojovek, ale ten zbytek souboje už nebyl ani nijak zajímavý. Kopírování by někdy nemělo fungovat v těchto věcech. Ale co, na druhou stranu to tam prostě je a člověk s tím nic neudělá. Zase mi udělalo radost zrubat šmejdy, kteří si to zasloužili.

A druhá věc, která ale tak nějak nevědomky pasuje k Mafii jsou bugy. Hrál jsem to na PS5 a párkrát se mi stalo, že se zasekly postavy, ale bohužel mne i jednou hra spadla, ale naštěstí jsem neztratil postup, takže to ani nezabralo moc času. Ale hold prostě se stává.

Ale jinak se mi hra hrála opravdu dobře. Na gamepadu vše ok, střílení vlastně bylo skoro stejný jako v definitivní edici a mne to nijak nepohoršilo a bral jsem to, jak to je.

A víte, co bylo moc fajn? Že postavy, které vás provázeli a pomáhali vám, tak to opravdu byli vaši pomocníci. Já nevím, zdali to bylo tím dabingem, ale prostě tak nějak jsem měl pocit, že to nejsou jen NPC, ale další postavy, za které sice nehrajete, ale pomáhají vám a díky nim postupujete dál. Tohle jsem dlouho u hry nezažil.

Takže co říct v závěru. Emotivní závěr byl opravdu emotivní i z důvodu toho, že jsem musel zatlačit slzu, jelikož cca po 12 hodinách zase skončila další etapa Mafie a asi bude zase dlouho trvat než na televizích či monitorech poběží mafiáni v českém dabingu. Snad se toho dočkám.

Nezbývá než vzít klobouky, zbraně a nože a vyrazit na opakovanou jízdu na Sicílii.

Pro: příběh, dabing, atmosféra Itálie, celkové zpracování, emoce i trochu nostalgie, ostatní postavy nejsou prázdné NPC

Proti: někomu může vadit lineární přístup a kratší herní doba, opakující se souboje s bossy, bugy

+10
  • PS5 90
Mám za sebou druhý průchod hrou a jsem tak plný dojmů, že napsat komentář musím buď teď nebo nikdy. Znáte ten pocit? Já ho kupodivu už nějakou dobu neměl, tak jdeme na to!

Na novou Mafii jsem se těšil, ale rozhodně ne tak, že bych hltal každou novinku a nové video - docela jsem se obával zasazení a toho, že bez mrakodrapů, swingu a Tommygunu to prostě nemůže být Mafia. Dva dny před vydáním ale láska ke značce zažila znovuvzplanutí a nešlo jinak, než si Domovinu předobjednat a hned v den vydání se pustit do hraní.

Nevím, čím to bylo, ale první tři mise jsem měl ze hry docela smíšené pocity, moc se toho nedělo a začal ve mě hlodat pomyslný červ pochybností. Mimochodem podobný dojem jsem měl z KCD 2, kde ale počáteční "nedůvěra" trvala o "něco" déle, což je vzhledem k nesrovnatelnému rozsahu ale pochopitelné. Avšak pozor - vlastně i stará dobrá původní Mafia měla úvod velmi, velmi rozvláčný a děj se skutečně rozjel až misí Radši si zvykej. Takže vlastně dobrý :-) Čtvrtá mise, s onou romantickou vyjížďkou s Isabellou, přinesla onen očekávaný "bod zlomu" a hra si mě definitivně získala, do konce hry už to byla jedna velká mafiánská jízda.

Paradoxně právě jízdy jako takové bylo v tomto díle nejméně, herní svět není nikterak rozlehlý, ale právě o to více si cestování užijete - jen tak totiž neomrzí. Primitivní herky jsou v tomto časovém období ještě velmi špatně ovladatelné, ale s ovládáním se v pohodě sžijete, a kdyby ne, jsou tu koně, které mají své kouzlo a myslím, že hodně z nás je i volilo raději, protože k prostředí Sicílie tak nějak více pasují. Stejně tak se sžijete se starými zbraněmi, které jsou nepřesné, neúčinné, šíleně kopou, ale střelbu z nich jsem si maximálně užíval a byla to velmi příjemná změna! Samotná hra je na nižší obtížnost příjemně jednoduchá, což ale u příběhové hry rozhodně vítám. Jediný výraznější zápor celého titulu pro mě zůstávají ony slavné/neslavné souboje na nože... poprvé mě to bavilo, podruhé také, potřetí jakž takž, ale po cca desáté už fakt ne. Naštěstí na ovladači jsou poměrně snadné a zbytek hry je tak skvělý, že pro mě nepředstavovaly zásadní problém.

Zpracování Sicílie je přenádherné. Ona menší rozloha je rozhodně kladem, nikoliv záporem, protože myslím, že obrovských světů si v posledních letech užíváme až moc. Vymodelování světa je skutečně nadmíru povedené, má svůj styl, dokáže být depresivně šedý i hrát všemi barvami (takový východ slunce...) a ano, San Celeste se rozhodně nemůže pyšnit nějakou větší interaktivitou, ale svůj účel plní a osobně nevidím vůbec problém - v misích, kde jej navštívíte, vypadá skvěle a koneckonců i předchozí díly s prostředím zacházely podobně. A až uvidíte v plné kráse náměstí plné stánků, trhovců a různorodého zboží, hroznů, citronů a pomerančů, bude vám prázdnost města mimo mise víceméně ukradená. Grafika je pěkná, úplná špička současné technologie to sice není, ale celkově jsem naprosto spokojen. Jinak hrál jsem na PS5 Pro, přičemž první průchod byl v režimu Výkonu a druhý průchod v režimu Kvality s odemčeným frameratem a VRR, kde hra dosahovala běžně 50-70 FPS a vizuální prezentace byla o mnoho hezčí, především ve stínování. Občasné framedropy se vyskytovaly, ale u druhého průchodu s aktuálním patchem jsem jich zaznamenal kupodivu mnohem méně a obecně k technické stránce nemám přílišných námitek. Bugy ani pády jsem nezaznamenal, jen jednou mi přes dolní část obrazovky blikal zelený pruh, ale restart hry problém ihned vyřešil.

Příběh se ve zmiňované čtvrté misi rozjede a jen tak nezastaví, takže na nějaké courání po světě nebudete mít moc času, osobně jsem třeba na mapu kouknul sotva třikrát za celou hru, tohle mě ale absolutně nevadilo, protože příběh mě strhnul natolik, že bych nějaké vedlejší úkoly plnil spíše s nechutí :-) Ony tu ale částečně jsou, v rámci misí máte mnohdy možnost volitelně za někým dojít nebo s někým promluvit, což samozřejmě leckdy přinese kýžené rozšíření příběhu.

A příběhu jsem se vlastně bál nejvíc a úplně zbytečně. Nabízí všechno, co bych od Mafie čekal, tentokrát však mnohem více v osobní rovině. Enzo je totiž skutečně jen mladík, který chce žít normální život s dívkou, kterou miluje, a postupný rostoucí vliv v rodině mu přináší všechno - jen ne to, co skutečně chce. Ke konci hry samozřejmě dojde k tradičnímu posrání všeho, ale narozdíl od minulých dílů v tom byl dle mého názoru nejvíce nevinně. Skutečně: zatímco Tommy a Vito spadli do průšvihu kvůli touze po penězích, Enzo chtěl jen tu Isabellu a kdyby Don nebyl úplný debil, nemuselo to tak dopadnout. Ke konci hry měl Enzo již velice slušné postavení a nastalá jatka byla naprosto zbytečná. Nicméně taková byla doba a rozhodně si myslím, že situace, do nichž se postavy dostaly, byly velice autentické. Na samotný závěr jsem slyšel různé názory, velmi kritické i velmi pochvalné a za mě byl naprosto, naprosto super. Bez spoileru, Domovina má jeden z nejlepších konců, jaký jsem kdy měl tu čest u hry zažít! V momentě, kdy Isabella spatří Empire Bay, rozběhnou se závěrečné titulky a zazní sicilská megapecka Cummari Nina, Cummari Vicenza ve stylovém hudebním podání, jsem se jen ztěží mohl ubránit emocím a zároveň hřejivému pocitu, že série získala další plnohodnotný díl a opětovné pozlacení jména Mafia. Jak jste asi pochopili, hodně se zde jede romantická linka, která je ale překvapivě naprosto funkční, není trapná, není blbá, není naivní a - pozor - je dobře napsaná, zároveň ale není nijak upozaděné dění okolo rodin Torrisi a Spadaro, jemuž dle mého názoru nechybí vůbec nic.

Všemu nasazují korunu herecké výkony českého dabingu, který je, a nebojím se to slovo použít: DOKONALÝ. Herecké obsazení sice nehýří známými jmény, máme tu spoustu nováčků, ale všichni byli naprosto skvělí. Oskar Hes zpočátku skutečně zní jako nesmělý mladík z dolů, ale postupně nabude sebevědomí, aby ke konci hry zněl jako štvanec, co se svou milovanou snaží zachránit ze všech sil a jenž se snaží ze všudypřítomné smrti dostat za každou cenu. Ondřej Kokorský a Martin Donutil coby parťáci Cesare a Luca zdárně sekundují, Nikola Heinzlová jako Isabella je rozhodně jedna z nejlepších dabérek nové generace, ale Jakub Saic... to je král. Nikdy by mě nenapadlo, že to někdy řeknu, většinou jsem ho slýchával v rolích sympatických maníků, ale Dona Torrisiho zvládnul mistrně a když nasadil svůj pomalý vážný tón, reálně jsem z něj měl velmi nepříjemný pocit, což berte jako uznání nejvyššího stupně. Ani ostatní však nijak nezaostávají a oceňuji i narozdíl od remaku jedničky kvalitní zvuk samotného dabingu. Zvuky samotné ponechám asi bez komentáře, jsou plně na úrovní moderní áčkové hry, zastavím se ale u hudby, se kterou si Brian Transeau opravdu vyhrál a mnohé motivy mi znějí v hlavně doteď. Výběr dobových songů je pak na jedničku s hvězdičkou.

Z nové Mafie se tedy pro mě vyklubalo překvapení roku a především opravdu skvělá hra, která sice asi neuspokojí ty, kteří touží po obřím openworldu a stovkách hodin hraní, pro milovníky lineárních filmových her s rozumnou herní dobou se však jedná o naprostou povinnost, hru, jejíž koupí v žádném případě nebudou litovat. NIc není dokonalé, nedostatky se tu najdou, ať už v podobě pomalejšího rozjezdu nebo soubojů na nože, ale nedostatky se našly i u ostatních dílů této série. Druhý průchod jsem si užil ještě více než první a už teď jde pro mě o kultovní hru, srdcovku, ke které se budu pravidelně s chutí vracet. Mimochodem - mise odehrávající se v Opeře je společně s Výletem do přírody asi nejatmosféričtější mise celé série.

Pro: Poctivý mafiánský příběh, variabilita misí, pohodová hratelnost, pěkná a stylová grafika, funkční romantická linka, střízlivá rozloha a herní doba, opravdu skvělé zakončení, cutscény, český dabing, hudba

Proti: Pomalejší rozjezd, příliš mnoho soubojů s noži

+12
  • XboxX/S 90
Nová Mafii exceluje pro mě v té nejdůležitější věci a to v příběhu a prokreslení charakterů. Nebal bych se říct, že hned po původní Mafii je v kvalitě příběhu je tenhle díl druhý nejlepší. Co se týče gameplaye, hodně to vychází z posledních dílů. I když musím říct, že třeba střelba byla o něco příjemnější na ovládaní než v remaku jedničky. V jízdním parku jsou kromě dobových aut, také koně, které se ovládají příjemně. Sice z hlediska zpracovaní to třeba na úrovni třeba Red Dead Redemption 2 není, přesto to bylo rozhodně fajn. Samotná náplň jednotlivých misí je zajímavá i přesto, že nepřináší moc toho, co bychom neviděli v jiných hrách, tak je hra silně nerepetitivní. Novinka, která mě neskutečně chytla jsou souboje s noži, které jsou zpracovány velmi zábavně a filmově. Excelentní je na hře soundtrack, který skvěle podtrhuje sicilskou atmosféru. Na hře musím i pochválit kvalitní český dabing, který se více než z nějakých ostřílených veteránu skládá hlavně z nováčku, kteří odvedli parádní práci. Na hře je hodně kritizováno, že i na vyšší obtížnosti je hra poměrně jednoduchá, což mi úplně nevadí, jelikož u hry jako Mafia nechci nějakou silnou výzvu, chci zajímavý a poutavý příběh s různorodým gameplayem a chci aby hra měla mafiánskou atmosféru, což Domovina splňuje na výbornou.

Pro: Grafika, zpracovaní Sicílie, příběh, postavy, atmosféra, příjemný gun play, dobře ovladatelný jízdný model, jízda na koních, náplň a nerepetitivnost misi, souboje s noži, soundtrack, český dabing

Proti: Pro někoho hodně lehké, gameplay nepřináší skoro nic nového, možná až moc lineární

+11
  • PS5 90
Nová MAFIA je pro mě neuvěřitelným překvapením.

Ruku na srdce, pokud by někdo chtěl srovnávat jednotlivé díly, tak po třetí Mafii nebyla laťka vysoko. Jenže nezapomenutelný zážitek z prvního dílu není otevřené město anebo desetihodinový gameplay. Jsou to hlavně dobře napsané postavy a děj. A na rozdíl od již zmiňovaného třetího dílu, kde si stěží vzpomenu na motivy hlavní postavy (mám problém si vybavit i jméno), vždy mi problesknou hlavou momenty, jako Tommyho jízda v Taxíku, omerta, Don Salieri, Vito a Joe na konci druhého dílu a taky to osudové spojení Vita a Tommyho. Na nic z toho se zkrátka nezapomíná. Nyní mohu s klidným srdcem přivítat Enza do rodiny, protože v Domovině je hned několik stěžejních momentů, které se mi vryli podobně do paměti.

Dialogy byly perfektně napsané. Když jsme jeli autem a já měl možnost přeskočit jízdu, ignoroval jsem tuto možnost. Naopak, jeli jsme společně a já měl tu čest poslouchat rozhovor ze zadní sedačky. Skutečně, byl jsem u toho s nimi po celou dobu. Dobře napsaným dialogům pomohl i skvělý dabing (!). Tak skvělý, že rozhodnutí nepromovat jej více před vydáním hry v Česku považuji za nejhorší marketingové rozhodnutí této značky. Dlouho se mi nestalo, abych se zamiloval do postavy jen díky zapůjčenému hlasu (Cesare a hlavně Don  Torrisi). Vždyť jde o Mafii, probůh! S dabingem jde ruku v ruce od počátku.

Pokud někdo váhá s pořízením hry, tak zbytečně.

Pro: Dabing; Děj, postavy a originální prostředí

Proti: Kratší stopáž hry

+13
  • PC 90
,,Tome tak tohle se povedlo...'' Jak by řekl don Salieri.
A opravdu Mafia: The Old Country se fakticky povedla. Co mě uchvátilo hned na první dobrou je grafika, ta je neskutečná a Unreal Engine 5 hře nejen sluší ale i svědčí.

Po dlouhé době tu máme díl ze série, který má opět skvělou atmosféru, bravurní a lineární příběh a také skvělé a dobře napsané postavy. Mafia: The Old Country neboli Mafia: Domovina není Mafií 4, nýbrž prequelem původní Mafie nebo spíše Mafia: Definitive Edition
Zasazení na Sicílii je skvělé a vidět a hlavně zahrát si to, kde to všechno začalo nebo odkud Mafie pochází bylo parádní. Sicilská příroda je nádherná na pohled ale i budovy a hory, kterým vévodí sopka Etna.
Po herní mapě se tentokrát proháníme na koních ale taky samozřejmě i v prvních automobilech té doby, které byly ještě na kliku.

Jizdní model je skvělý, obzvlášť když hrajete na simulaci řízení, ovšem je tu jeden takový nešvar a to, že když nabouráte a to i ve větší rychlosti, tak to autu skoro ani ,,neublíží''. A když se převrátíte na hlavu tak ani neumřete a to je škoda v tomhle prostě byla původní Mafie realističtější. Ale to samotné hře nijak neubírá na kvalitě.

Dobré jsou i zbraně, konkrétně zde hlavně nože, na kterých je to hodně založený. Jsou zde tři typy nožů, každý má své vlastní využití.
Hra se svojí délkou, by se mohla zařadit vedle Mafie 2, to je jen můj odhad. Hru jsem zahrál za nějakých 14 hodin ale to jsem se občas zdržoval i sbíráním některých sebratelných předmětů, které jsou zde také.

Jak jsem psal výše, příběh hry je lineární což je super a je to tak návrat k prvním dvoum dílům série. Ale někdy ta lineárnost byla, přece jenom příliš, protože jste se nemohli vzdálit od někoho na pár metrů aniž by vás to donutilo se vrátit k cíli, nebo vrťte se do oblasti mise, tohle bylo trošku otravné a přece jenom jsme si nemohli chodit pokaždé, kde jsme chtěli a jak jsme chtěli. A také nascriptované dojíždění auta nebo koně k cíli, kde vám auto nebo kůň sám zaparkoval aniž by jste řídili, tam tak být nemuselo. Ale to jsou jen takové detaily, které ve výsledku, vůbec nerozhodují.

Hra je jinak parádní a je skvělým návratem ke kořenům série a doufám, že příští díl ať už to bude Mafia 4 nebo něco jiného bude v tomto pokračovat.

Pro: Příběh, grafika, postavy, Sicílie, soundtrack, Mafia

Proti: Někdy až příliš lineární

+15
  • XboxX/S 75
Série Mafia je po delší odmlce zpět na našich monitorech. Díl Domovina nás má vrátit do úplných počátků zločinecké organizace, což se podle mě povedlo a tento díl by se určitě dal označit jako nejvíc mafiánský díl ze všech.

Před vydáním samotné hry jsem četl nespočet názorů, že toto už není Mafie, že hra vypadá jako z PS3 nebo že chůze postavy zní jakoby chodila v blátě, přitom chodí po pevném podkladu. S ani jedním z těchto názorů se neztotožňuji, ale rozhodně netvrdím, že hra nějaké ty nedostatky nemá, o těch ale až později. Začneme klady, kterých určitě není málo. Tím prvním je příběh, na kterém si série zakládá už od prvního dílu. Čeká zde chladný, syrový příběh s uvěřitelnými postavami, hra se ale nebojí situace odlehčit zejména v první polovině hry, ale oproti předchozím dílům bezesporu zvážněla. Žádný automat na hlášky jako Paulie, Joe či Donovan zde nefiguruje. Ale že by mi to úplně vadilo, se říct nedá. Příběh mě bavil, od začátku do konce. Enzo se přes otročinu v dolech stane kydačem hnoje a nositelem prasat na večeři, aby se vzápětí stal součástí mafie a to vše za doprovodu výborného soundtracku a solidního českého dabingu, který před hrou v podstatě vůbec nebyl promovaný a za mě to je trochu škoda. Oskar Hes v hlavní roli předvedl i přes své malé zkušenosti s dabingem dobrý výkon a doplňují ho v tom i další dabéři, které jste už mohli slyšet např. v KCD 2 či v předchozích dílech. I ostatní postavy jsou dobře napsané a jednoduše zapamatovatelné.

Líbilo se mi i grafické zpracování, hra běží na UE 5 a vývojáři nám kromě krásných interiérů nabízí i krásná města v čele se San Celeste, ale ani ostatní města nijak výrazně nezaostávají. Není to ovšem pouze o městech, Sicílie nabízí spoustu dalších míst, které stojí za návštěvu, i když se na to hra moc netváří a hráče nutí pohybovat se v předem určené linii. Po dohrání hry v rámci obdoby volné jízdy to už možné je. Cutscény jsou rovněž fajn, plynulé přechody z gameplaye přímo do cutscén jsou zvládnuté dobře, dá se nastavit, aby jak cutscény, tak samotná hra měla stejný počet FPS, aby vás nepraštil do očí drop z 60 na 30 snímků za sekundu. Neopomenu ani jízdní model aut, který mi také přišel super, díky donovi a jeho finančním schopnostem se dá v garáži narazit na skutečné bonbónky. Jízda na koni také není špatná, jelikož jsem ale před nedávnou dobou znovu dohrál RDR2, jsem ohledně jízdy na koních ve hrách trochu více rozmlsaný, takže žádné zázraky nečekejte. Moc mě nepotěšily ty čáry, které vznikají při trysku na koni, které mají asi jakože symbolizovat rychlost no, to tam úplně nemuselo být.

Pomalu se již dostáváme k záležitostem, které se mi příliš ve hře nelíbí. Umělá inteligence protivníků není z nejlepších. Hvízdání a následné postupné pochody NPC k hráči jako ovce na porážku z Mafie 3 jsou naštěstí pryč, místo toho tu máme mince a flašky. Ale díky lineárnosti titulu nejsou NPC příliš vynalézává a pohybují se v přesně určených koridorech, koukají do mrtvých bodů, nevšimnou si, když pár metrů od nich Enzo zvedá mrtvolu, přičemž mohutně funí a odnáší ji do modré bedýnky. Při samotném střílení se sice nepřátelé schovají za nejbližší překážku a střílí z krytu, ale po čase jednomu z nich mrdne a zavelí, že toho parchanta musíme přece vylákat a začínají chodit k hráči jako ovce na porážku a vy je můžete bez potíží čistit, tedy kromě jednoho specifického NPC, mastodonta s čapkou a luparou, který toho vydrží více, než by bylo zdrávo. Není to ideální, ani když už nějakou část mise plníte s některým z vašich spojenců, kteří toho sami moc nepostřílejí a je to tedy primárně na vás.

Ani souboje s noži nejsou něco, co bych si úplně užíval. Není jich úplně málo a o to více mě mrzí, že si s nimi vývojáři více nepohráli a nepřidali např. trochu více animací. Navíc každý souboj probíhá naprosto stejně a ke konci jsem už jen prázdně civěl do monitoru mačkajíc tlačítka pro úskok a útok. Souboje navíc dost často vyplynou z nelogické situace, kdy váš protivník například upustí zbraň, vytáhne nožík a jde se vesele bodat.

Je mi samozřejmě jasné, že Mafia je zkrátka lineární příběhovka a je tedy logické, že zde nějaké skripty budou, ale tady jich bylo na můj vkus dost možná až moc a ke konci hry jsou už dost předvídatelné. Stačí zkrátka počítat s tím nejhorším a to přesně hra hlavnímu hrdinovi hodí pod nohy. Nepotěší ani hláška vrať se na místo mise, jinak skončí nezdarem. Hra nabízí i speciální schopnosti, které můžete získat pomocí korálků, které můžete najít různě po světě a jednu máte již od základu, Enzův instinkt, díky kterému můžete vidět nejbližší protivníky, klidně i za zdmi. I na toto jsem viděl pár lidí kydat hnůj, ale mně to zas tak nevadí, není to nutnost tyto prvky používat a někomu to může pomoci k hladšímu průchodu hry.

Co napsat závěrem? Mafia: Domovina není špatnou hrou. Je to jednohubka na 10-15 hodin s kvalitním příběhem a lineární hratelností zabalená do líbivého grafického kabátku. Nicméně pokud vývojáři skutečně plánují vydat plnohodnotnou Mafii 4, je potřeba na několika věcech zapracovat a být o něco vynalézavější.

Pro: příběh, postavy, grafika, jízdní model aut, český dabing

Proti: umělá inteligence protivníků, souboje s noži, až moc skriptů, pár dalších detailů výše zmíněných v komentáři

+11
  • PC 90
Nová Mafia je pěkný filmový zážitek. Hra se drží toho, co umí v sérii nejlépe. A to je lineární vyprávění příběhu, přechod z kapitoly do kapitoly bez nějaké větší volnosti. Začal s tím už první díl, bylo to i v modernějším remake a v menší míře i ve druhém díle. V Domovině je lineárnost ještě silnější než kdy dříve. A mě to vyhovovalo. Dohráno na střední obtížnost.

Hru jsem dohrál za 14 hodin, což je tak akorát. Hrál jsem pomalu, žádný kamikadze styl, jak někdy dělám. Užíval jsem si herní prostředí a kochal se detaily. Ať už se jedná o krásné prostředí Sicílie, malá městečka nebo průmyslové oblasti. Všechny lokality jsou krásně zpracovány do detailů. Budovy mají popraskané zdi nebo kovové kotvy na zdech, na polích pracují lidé, průmyslové budovy mají své animace parních strojů. Hra vás vtáhne do děje opravdu stylově.

Hra mi hodně připomínala první Mafii i tím, jak se vyvíjí postavy a počáteční děj. Tvůrci se inspirovali tím nejlepším, co nabídl první díl a originálně to zpracovali do Sicilské krajiny. Mladý Enzo, který otročil v sirných dolech dostal jedinečnou šanci utéct z otroctví. Podařilo se mu utéct pronásledovatelům až na pozemky patřící jisté rodině Torrisi. Členové této rodiny mu následně zachrání život a dovolí mu se ubytovat na jejich farmě. Pravda, ze začátku bydlí v nějaké stodole poblíž stájí. Postupně se setkává se členy rodiny, včetně samotného Dona Torrisi.

Oblíbil jsem si zejména Lucu. Hodně Enzovi pomáhá a několikrát mu zachrání život. Jeho kolega Cesare byl od začátku vůči Enzovi skeptický a nedůvěřoval mu. Postupně se z těch tří stanou přátelé, do doby než Enzo začne stoupat výše. Cesare to těžce nese a závidí.

Příběh hry se rozjíždí nezvykle pomalu, a to je dobře. Z otroka se Enzo vypracuje na váženého člena rodiny Torrisi. Kromě výše zmíněných osob je v rodině i půvabná dcera samotného Dona – Isabela. Z gangsterského příběhu je rázem zajímavý příběh o lásce, což také není v sérii zvyklostí. Lásce je zde věnována velká část příběhu. Jelikož se hra odehrává dávno v minulosti nejsou sňatky jen tak. Don Torrisi přesně naplánuje, koho si má Isabela vzít za muže. S čímž samozřejmě Isabela nesouhlasí.

Co se týče hratelnosti jedná se o klasickou Mafii. Hratelnost je podobná Definitivní edici prvního dílu čili takový cover shooter. Doporučuji si v nastavení vypnout pomocníky při míření (automaticky zapnuto při spuštění hry). Hra se na klávesnici s myší hraje skvěle. Ve hře se kombinují stealth úkoly s klasickou střelbou. Stealth je poměrně jednoduchý, kdy si stačí počkat na vhodný okamžik na odlákání nepřátel.
To střelba to je větší sranda. Dobové zbraně jsou kvalitně zpracovány a střelba z nich je uvěřitelná a taky nečekaně pomalá. Nejsou tady žádné samopaly nebo Thompsony. Musíte si vystačit s puškami nebo brokovnicemi a s pistolemi. Zbraní není mnoho.

Samotnou kapitolou jsou nože. Otravné pěstní souboje z druhého dílu jsou nahrazeny otravnými souboji s noži. Moc mě to nebavilo. Vypozoroval jsem, že je vlastně jedno, jaký nůž používáte. Zajímavostí je, že se nůž tupí (což v soubojích nemá žádný vliv). Nože se tupí jen při normálním hraní a je třeba jej občas nabrousit.

Nyní něco o pohybu po mapě. K dispozici jsou auta nebo kůň. Auta jsou zpracována velmi věrohodně a je radost je řídit. Měl jsem nastavenou simulaci s manuálním řazením a často se mi stalo, že jsem se přetočil, jelikož auta ještě nemají posilovače řízení, ABS nebo ESP. Jízda na koni zapadá do hry více.
Pochválit musím i parní vlaky.

Poslední věc co musím pochválit jsou efekty. Nebe, déšť, prach, střepy, ničení věcí při přestřelkách, pohyby parních strojů, výbuchy nebo samotná Etna. Její přítomnost významně ovlivňuje začátek i konec hry. Což jsem nečekal.

Hru můžu s čistým svědomím všem fanouškům série doporučit. Příběh plný klišé, předvídatelných i nečekaných zvratů. Přesně to, co máme na Mafii tak rádi. Navíc český dabing je opravdu povedený a kupodivu pasuje i na pohyb rtů.

Herní výzva č. 8 –  Zločin a trest.

Pro: Grafika, krásné prostředí Sicílie, mnoho detailů a skvělé efekty. Super mafiánsky příběh se vším všudy, skvělý dabing. Etna!

Proti: Jízda na koni je trošku krkolomná, volná jízda není tak záživná jako kapitoly. 

+16
  • PC 90
Mafie je po pěti letech zpátky. Do posledního dne jsem příchod nové hry příliš nevyhlížel, protože jsem si říkal, že srpen 2025 je až za dlouho a třeba nastane odklad vydání. Nicméně, remake prvního dílu mi ukázal, že když vývojáři chtějí, tak se mají s čím předvést. Sice udělali pár přešlapů, ale jako celek hra fungovala a bavila mě. Když tedy nastal den vydání jejich zbrusu nové hry, začalo mě nahlodávat očekávání s troškou naděje, s čím se Hangar 13 vytasí a předvede se v plné kráse. Nakonec jsem se rozhodl hru pár hodin před vydáním předobjednat. A nelituji jediné koruny, co jsem utratil.

Po zapnutí hry nás přivítá zápach sirných dolů a s nimi i Enzo Favara, místní caruso, tedy důlní otrok. Během otřesů a následném závalu dolu se mu podaří uprchnout ze zajetí. Během ukrývání před pronásledovateli v nedaleké stodole se ho ujme místní vinař a don Bernardo Torrisi a dá mu důstojnou práci na farmě. Vděčný Enzo začne poctivě pracovat na hospodářství, jenže jak to tak na Sicílii bývá, začne docházet na prácičky pro dona a jeho rodinu, kdy se z Enza pomalu, ale jistě stává soldato. Není na to sám, společnost mu dělají parťáci Luca, jeho mentor a čestný muž s vybraným slovníkem; a jeho přesným protikladem Cesare, jenž užívá bohémského života plnými doušky. Oba jsou Enzovi po boku a stávají se jeho blízkými přáteli.

Během prvních dní na hospodářství se Enzo seznámí s místní krasavicí, Isabellou Torrisi, dcerunkou samotného dona. Jak Enzo postupně stoupá po mafiánským kariérním žebříčku a buduje si uznání i úctu, tím častěji ho don Torissi pověřuje hlídáním své dcery, pro kterou má už vybraného snoubence. Enzo ví, že tahle slečna mu může přinést jen potíže, jenže Isabelle nechybí iniciativa a tak je na průšvih zaděláno. Jak je známo, zakázané ovoce chutná nejlépe a tak Enzo zcela propadne své vášni pro okatou krásku s vlnitými kadeřemi. Enzo je mezitím přijat do rodiny, jenže je jen otázkou času, kdy taškařice s Isabellou přinesou své důsledky. Mezitím dojde k několika nešťastným událostem, které zapříčiní rozkol v Enzovi a jeho slibech. Bude jen na něm, čemu dá ve svém životě přednost… 

Připravte se na to, že hra je tradičně velmi filmová. Videohra mi dala 20 hodin parádní zábavy. Sice jsou v ději místa, jejichž obsah je odhadnutelný, ale není jich zase tolik, aby vám hra filmový zážitek zruinovala. Hru jsem odehrál jako fanoušek série v českém dabingu. Volím ho pro jeho krásné slovní obraty, práci s intonací i emocemi. Především musím pochválit lip-sync, kdy se dabing skvěle trefuje do otevřených úst postav i do jejich aktuálních emocí ve tváři. Probudí to u vás pocity, že ani nejde o dabing, ale o zamýšlený jazyk přímo od vývojářů.

Zůstaňme ještě chvíli doma; soundtrack ke hře složil skladatel Brian Transeau a zahrál ho Pražský symfonický orchestr, který se opět náramně povedl. Spoluvytváří parádní atmosféru celé hry. Jeho propracování a hloubka dosahuje stejných kvalit, jako měla originální hudba v druhé Mafii. Je tak dobrý, že by zasloužil samostatně vydat a poslechnout si mimo hru.

Cutscény si také zaslouží vychválit. Všechny se odehrávají v reálném čase přímo ve hře a díky day one patchi, který odemkl možnosti více snímku za sekundu, jsem nepoznal přechod z cutscény do gameplaye; vše je krásně plynulé. Vše se dá příjemně nastavit v hlavním menu hry.

Ale jak je na tom gameplay? Ze hry je poznat, že byl primárně dělán na ovladač a na konzole, což dnes platí pro celou herní sérii. Hráči na počítači tedy musí různé asistenty míření povypínat. Nicméně hra se na klávesnici a myši hraje také dobře. Především během přestřelek má hráč větší svobodu během míření a je jen na jeho schopnostech, jak dobře se mu během přestřelek povede. Konzolisté zase ocení pomocníky během míření i snazší souboje na nože. Ty jsou na počítači jediné větší mínus v hratelnosti. Jsou poměrně náročné, navzdory viditelné snaze tvůrců mít tlačítka pro ovládání souboje blízko sebe, ale prostoru na chyby v boji příliš není. Například ve finálním souboji s Il Merlem, po autonehodě a pádu ze skalnatého srázu, jsem se v boji na nože zasekl na nepříjemně dlouhou dobu a těch nadávek, co během boje padlo, byl víc než dost. Podobně jsem dopadl během přestřelky po zradě barona Fantonelly v továrně na tuňáky, kde jsem se zasekl tak na půl hodiny. Ale upřímně, více věřím tomu, že se mé schopnosti hrát akční hry pomalu vytrácí, takže to bude chyba spíše mezi klávesnicí a židlí. Naštěstí jsem oba eventy překonal a nemusel se ponížit a snížit obtížnost hry; už takhle jsem hrál na střední úroveň (a v budoucnu mě čeká další průchod na těžkou).

Stojím si tedy za tím, že stejně jako Mafia remake i Mafia Domovina se dá plnohodnotně zahrát jak na počítači, tak i s ovladačem na konzoli. Obě hry jsou na to stavěné.

Hraní hry je jinak více poutavé, než dřívější díly. Ve hře nemáte minimapu na okraji obrazovky, takže vám nezbývá nic jiného, než se orientovat podle směrových šipek na každé křižovatce, co vypadají jako dobové rozcestníky. Doporučuji si vypnout viditelnost cíle mise a v nastavení přístupnosti zmenšit HUD, aby měla obrazovka hry co nejvíce prostoru. Hra je tak velmi imerzivní, a když se ztratíte, stačí zmáčknout - všem herním veteránům série známou - klávesu TAB. Po dohrání hry se vám v možnostech výběru kapitol odemkne i volná jízda, takže si můžete otevřenou mapu hry vychutnat svým tempem. Po mapě jsou rozesety sběratelské předměty, takže i tahle činnost vás na několik hodin zabaví.

Gunplay je jinak příjemný, enemáci přemýšlí a taktizují, jak vás zmáčknout nebo takticky obejít. Dali mi zabrat, ale kombinace pušky a pistole / lupary (sestava, se kterou hraju v každém díle, pokud je to možné) mi dala zábavný mix zbraní na blízko i na dálku, se kterými se mi příjemně hrálo. Cover shooter mechaniku, co se ve hře vyskytuje, mám v oblibě, hraje se mi s ní o něco lépe. Toto není první díl, co staví gunplay na cover systému, takže si myslím, že k sérii Mafia tato mechanika prostě patří.

Ve správné Mafii nesmí chybět automobily a tady tomu není jinak. Doručuji si zapnout simulaci řízení, což udělá ze řízení vozů výzvu. Nejednou ztratíte kontrolu nad vozem, neboť jste ve velké rychlosti v mírné zatáčce najeli na hrbol, což vás rozhodí, roztočíte se a skončíte i s vozem pod mostem v místním potoce. Díky dobovému zasazení do let 1905 vozy ještě hodně připomínají koňské kočáry, jen s tím rozdílem, že mají vlastní motorový pohon. I pneumatiky hodně připomínají loukoťová kola, které se odlišují jen vrstvou kaučukové gumy po obvodu. Místní prašné silnice však vozům příliš nesvědčí a ani neexistující provoz mě moc nemotivoval jezdit v autech.

Teď napíšu něco, co bych nikdy nečekal, že o hře Mafia někdy řeknu, ale mnohem raději jsem sáhl po koni než po autě, pokud jsem dostal možnost výběru. Mnohem více mi to sedí do venkovského prostředí ze začátku 20. století, automobily byly tehdy ještě velká vzácnost. Stejně tu nejsou žádné kloudné silnice, jen prašné cesty a občas kočičí hlavy na mostech a ve městě. Herní atmosféra ze sedla koňského hřbetu byla přeci jen lepší.

Po grafické stránce hra běží až na pár zaškobrtnutí naprosto parádně. Unreal Engine 5 poskytl tvůrcům nástroj, jak realizovat fotorealistickou grafiku. Vše vypadá uvěřitelně a živě, především místní krajina a její ráz; květiny, pole, ovocné stromy, lesy, domy a jejich místnosti. Má to však svůj háček; hra je velmi náročná na grafiku. Přiznám se, že jsem se úplně nevyznal v grafickém nastavení, tak jsem prostě nastavil grafiku na preset „epické“ a jen si užíval nádherných detailů. Moje grafika i procesor to zvládal, jen se mi roztočily větráky o sto šest. Následkem bylo, že jsem si doma, uprostřed léta, pěkně zatopil a u hraní se nejen vlivem obtížnosti pěkně zapotil. Hra nicméně běžela stabilně, bez pádů a relativně plynule; na žádné dlouhodobé propady snímků jsem nenarazil. Tím ale nechci říkat, že propady nejsou; to ne, občas se vyskytnou, ale po vteřině je hra zpátky na požadovaných FPS. Jediné, co občas zazlobí, jsou probliky textur, známé už z her běžících na předchozí generaci enginu. Naštěstí nejsou příliš časté a netrvají příliš dlouho.

Co tedy říci závěrem? Po pěti letech tu máme zpátky další díl ze série Mafia, tentokrát úplnou novotinu. Je z ní poznat, že se jedná o projekt, který byl úspěšně dotažen do konce tak, jak ho tvůrci zamýšleli. Příběh je správně mafiánsky temný s drobnou příměsí humoru. Avšak když nahlédnete do diskuzí pod recenzemi na internetu, všimnete si hlasité části hráčů, co po shlédnutí několika videí hru automaticky odsoudili, aniž by ji sami zahráli a hru označili za AAA odpad. Začínám nabývat dojmu, že je dnes trendem vše nové předem odsoudit a kdo tak nečiní, je jen vazalem velkých studií a vděčně přijímá vše, co tyto studia vydají. Tato přebujelá snaha vymezit se vůči každé videohře, co v dnešní době vychází, do hodnocení her podle mého názoru nepatří. A už vůbec ne do Mafie, které se povedl návrat na jedničku.

A pamatujte, přátelství je sračka

Pro: Vynikající filmový příběh, dobová atmosféra, originální soundtrack, skvěle napsané postavy, český dabing, imerzivní gameplay, fotorealistická grafika, odemykatelná volná jízda, příjemná hrací doba, poznámky po stolech

Proti: Neduhy Unreal Enginu 5, tedy propady FPS a problikávání textur, gameplay je poněkud repetitivní

+23
  • PC 70
Takže dohráno. Chvíli jsem váhal, jaký hodnocení tomu vlastně dám. Nakonec 70 %. Když to vezmu ve zkratce, vizuálně je to krásná hra, která je velmi krátká a z pohledu hratelnosti velmi primitivní. Navíc se najde pár technických nedostatků. Tak si to rozebereme.

Hra je plná filmových scén, až člověk chvílema přemýšlí, jestli ještě pořád hraje hru, nebo kouká na film. Dobře se na to kouká, takže nic proti tomu. Jenže ak se cutscény spouští přímo během hraní, když třeba přijdete na konkrétní místo, tak tady trochu pokulhává technická stránka, kdy při spouštění nebo ukončení cutscén často dojde k propadu FPS a zalagování. (Přičemž hráno na solidním železe s RTX 4090.)

Obecně je grafika krásná, dobře se na to kouká. Některé detaily textur jsou pomalu na úrovni, kdy by nějaký screenshot šel zaměnit s fotkou. Unreal Engine 5 umí být superkrásnej na pohled. Má však i svoje mouchy. Třeba prorůstání vegetace pevnýma materiálama. Tímhle UE trpí snad od jakteživ, jen se divím, že to do dnešního dne nikdo nevyřešil.

Celkově dohráno za 14 hodin, což mi u hry za 50 € přijde jako smutně krátký herní čas. Srdcaři to dají i na jeden zátah. Krátká herní doba je dána lineárností, která zároveň dost šidí prvky hratelnosti. V podstatě jdete z questu do questu, na nějaký otevřený svět nebo vedlejší questy můžete rovnou zapomenout. Skončí jeden quest, cutscéna, posun v čase a jsme v dalším questu.

Bytostně nesnáším, když mi hra nedovolí si ji uložit kdy já uznám za vhodné. Vždycky si vzpomenu na Vávru a jeho posranou Sejvovici. Proč mi má někdo kecat do toho, kdy si já chci uložit hru? Během hraní nastanou situace, kdy to člověk prostě potřebuje vypnout a nechce pak něco opakovat. No tak ani tady si hru neuložíte. Ukládá se sama v "checkpointech" a to tak debilně, že ani nepoznáte, kdy se vlastně ukládá. Můžete jen tipovat.

Hratelnost je vlastně dost primitivní. Z questu do questu, většinu questů plníte s nějakým parťákem, který vám svým postupem vytyčí trasu, možnost prozkoumávat svět je tak takřka nulová (vyjma samotných lokací, kde se odehrává hlavní část questu). Samotné questy jsou vesměs o tom, že se buď někde plížíte a nesmí vás chytit, nebo to můžete vystřílet, kdy se schováváte za bedny jako v každý konzolovce. Dost často kombinace, kdy směrem tam se musíte plížit, směrem zpátky se musíte prostřílet. Do toho si střihnete jeden závod na koních a jeden závod v autech. Nic inovativního. Některé prvky hry nedávají moc smysl, třeba obchod, kde si může nakupovat zbraně a vybavení. Poprvé vám ho ukážou zhruba po dvou hodinách hraní a protože je všechno tak uzavřené, tak se do něj dostanete během hry ještě přesně jednou, cca dvě hodiny před koncem. 

Celkově jsem z toho spíš zklamaný. Jak jsem psal v úvodu, po vizuální stránce je to krásná hra. Ale mám pocit, že jsem za svoje peníze dostal dost málo muziky. Celkově to na mě působí dojmem, kdy se vydavatel rozhodl podojit značku. Mafia má super jméno, vizuálně to udělali krásný, takže na videích a screenshotech to vypadá dobře, pročež si to jistě koupí spousta lidí. Co ovšem nechápu, jsou ty nadšený recenze, stejně jako nechápu všechny ty 80%+ hodnocení tady. To dneska hráčum fakt stačí hezkej vizuál a 14 hodin lineární hratelnosti, aby pro ně byla hra dobrá? Neni to spíš nostalgie po značce?

Čímž se dostávám k dabingu, který je v recenzích taky vychvalován. Já jsem teda člověk, co drtivou většinu věcí sleduje v originále s titulky a český dabing bytostně nesnáším. Přesněji řešeno si myslím, že dobrý dabing u nás existoval tak někdy v 90. letech, možná na začátku nultých let, kdy dabing dělali skuteční herci. Dnešní dabing je podle mě sračka co trhá uši. A český dabing Mafie chvílema trhá ušit taky - některé postavy jsou nadabovány ucházejícně, jiné trhají uši. Ale asi jsem nenarazil na jedinou postavu, kde bych si řekl "wau, to je dobře nadabovaný," pročež nechápu ty pochvalné recenze na dabing.

Sečteno podtrženo, je to možná víc filmový, než herní zážitek. Nic pro hardcore hráče. Casual hráče to určitě bude bavit, ale vzhledem k hern době bych asi klidně počkal, až bude v nějaký akci za půlku.

Pro: grafika; filmová atmosféra; krásný cutscény

Proti: krátká herní doba; lineární; primnitivní hratelnost;

+5 +12 −7