Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

IL-2 Sturmovik: 1946


Diskuze

< >
Vlastnit originál DVD je, zdá se u série IL-2 Sturmovik s výjimkou Forgotten Battles, dat. EAP a PF, skutečně za trest. Hru lze z originál DVD nainstalovat na 64 bit OS ale již ne spustit kvůli "dokonalé ochraně", kterou ovšem 64 bit Windows 7-10 s patřičnými security záplatami, pochopitelně zaříznou protože obchází Windows NT zabezpečení.

A tak majitel co vysolil 599 Kč za originál je nucen použít pro spuštění crack nebo (můj případ) si již jednou zakoupenou hru zakoupit znovu na Steamu nebo GOGu v akci za babku. Ale i tak si říkám proč? Proč mám platit za originál, který potom nelze spustit.

Vítězem je opět 1946 od Playmanu, stejně jako jeho starší bratříček IL-2 Sturmovik. Gratulujeme k prvnímu místu! Bravo!
@ntz (20.11.2018 22:21): když máš joy s FF tak máš každopádně těžší míření. FF v leteckých pákách fakticky vymizel. Smyl to má u WW1/WW2 letadel ale u moderních letadel s FBW (řízení po drátě) je to bezpředmětné.
@ntz (20.11.2018 22:21): tenhle rok uz si to prosvih , ale pristi az zas bude for games tak si muzes vyzkoust , nebo v alza showroomu by mohli mit k vyzkouseni , jinak jako spatny to neni a rika ti to treba kdyz se blizis padovce nebo kdyz ti zacne nepritel bubnovat na potah, ale ohledne pocitu z letu bu bylo lepsi 3osy stanoviste s kokpitem co se otaci , tusim se to da sehnat za 3900 dolacu ? :)
@Rapier (19.11.2018 23:07): diky ... jen jsem se ptal, aby se mnou nekdo sdilel svoji zkusenost ... joystick s force feedbackem jsem nikdy nezousel a nikdy nevidel, pritom kazdej levnej volant ten FF dneska ma ... ja mam levnej obycenej joy, kterej mi vyhovuje (cobra m5), protoze ale neco (v simulatoru) nalitano mam tak vim, ze ten force feedback prichazi az jako takove psychicke placebo jen v hlave, kdyz se clovek trosku litat nauci, takze by me zajimalo, jestli ten psychosomatickej force feedback kterej cejtim by byl stejnej/podobnej jako ten skutecnej na joysticku ....
mate nekdo nejake zkusenosti s joystickem co ma force feedback ??? ma nekdo takovej joy ? fungoval by vubev ve sturmu ?
krouceni joyem pro smerovku je pro me hrozny fujtajbl, parkrat sem to zkusil a nedavam to, zlata kolibka na plynovce
docela si mam chut zalitat :P ... pred par lety jsem lital celkem dost ... btw, tahle hra funguje pod linuxem ve wine lip nez ve windows ...
@Rapier (19.06.2018 08:38): Není, ta má ještě v názvu Force:) Já měl prostě tisícovku a chuť hrát Sturmovika. Tehdy na tom hrála snad polovina komunity. A drží dodnes, má dobrou trvanlivost.

Saitek Cyborg Evo pamatuji. Je to ta verze s Force Feedbackem nebo ne?
Zvyknou se dá pochopitelně na vše ale pro letecké simulátory jako min. základ je kroutící joystick (simulace pedálů) s plynem, HAT kloboučkem a cca 8 tlačítky.
@ntz (18.06.2018 14:31): nepopírám, že mít pedály není výhoda. Já lítal především IL-2 Sturmovik Forgotten Battles a jen online (kampaně jsem nikdy nehrál), takže mám představu jaké to je létat proti lidem. Nicméně stále mě přijde, že s kroutícím joystickem nebo kolíbkou na plynové páce (alá Saitek X-45 nebo ta plynová páka od Trustmasteru) uděláš totéž za nižší cenu, a ano nebude to tak přesné a citlivé jako pedály, jenže stejně online je hlavně o skillu, a tady Tě pedály nezachrání.
Já pochopitelně chápu jak to myslíš. Sám jezdím auta jen na gamepadu od Xbox One S místo volantu s pedály a řadící pákou. Jde to ale dře to, a ten pocit jako na volantu holt nikdy nebudu mít. :) Tedy min. dokud si nekoupím volant s pedály.
@Rapier (17.06.2018 19:39): ja vim ... ale realne to krouceni s tim joystickem je jako kdyby ses snazil operaovat rambo nozem ... mam neco nalitano ... kdyz litas na online serverech proti zivejm lidem tak bez pedalu je to proste jako kdybys hral fotbal bez kopacek ...
@ntz (17.06.2018 15:38): v době kdy jsem aktivně létal IL-2 Sturmovik online, jsem používal vždy místo pedálu kroucení joystickem (osa Z). Prostě na WW2 jsem používal jen joystick s kroutícími pedály a plynem na joysticku. Naopak, na modernu HOTAS. Vlastně dodnes tak lítám. Bez samostatných pedálů to jde, bez joysticku ne.
@Rapier (16.06.2018 21:45): Nech to být. Tohle prostě není pro mě. Podobně odesílám do kopru X Wing Alliance (asi - ještě zkusím najít někde youtube tutorial, páč tam lítám jak ping pongový míč a nemohu najít klávesy na logické věci - přepínání mezi cíli a mezi friendly objecty, afterburner a radar mě vyloženě mate a celej kokpit i interface ať jde do čerta). Jsou tu ale ty Freespacy. Tak koupím dvojku. Tam mám jistotu, že mě to bude bavit, neb jedničku jsem dvakrát dohrál.

Btw letci mají v Il-2 1946 jména, příběhové mise kampaně mají a údajně i fronta se mění dle výsledků misí. Ale celé je to takové... Mrtvé. Jako kdybych v té hře byl vyloženě na návštěvě. A to nehledě na stoupající sestřely i hodnost. Už jen to, že musím zapínat akceleracy a autopilota. A i tak s maximálním urychlením čekám na nepřátelská letadla klidně pět minut. Fandové chtěli realistický simulátor. Fandové jej dostali. Ale já si nepřipadám jako hrdina války. Který má během pár misí na kontě asi padesát sestřelů. :)

Už jsem něco k tomu xwingu našel. To by se člověk zbláznil, proč to nejde vše nastavit ve hře? Těžko uvěřit, že je to hra stará cca jak ten Freespace.
@Jab (15.06.2018 11:11): no jasně, mě šlo spíše o to, že to co řada hráčů vnímá jako chyby AI ve skutečnosti je naprogramované a často to kopíruje tehdejší taktiku. Neříkám, že AI nemá nějaké rezervy.

Co jsi vlastně čekal od té kampaně? Respektive co čekáš od kampaně v leteckém simulátoru? Příběhové mise? Jména pilotů tvojí letky? Pocit, že když něco zničíš má to okamžitý a citelný vliv (tvé výsledky v misi přímo ovlivňují posun fronty) na průběh kampaně?

Já Ti třeba mohu říct, že v již zmiňovaném F-22 Total Air War jsem v rámci dynamické kampaně létal mise které generovalo HQ v rámci dané dočasné strategie a prakticky bez jakéhokoliv příběhu v pozadí, mimo příběhu popisující proč daná letecká kampaň začala (čili geopolitické pozadí, co se stalo a co vedlo OSN k zásahu tam a tam). Fakticky jsem tak létal často tytéž mise, s obdobným nákladem zbraní, a hřálo mě vědomí, že co jsem zničil ve vzduchu, na zemi a na moři pomohlo dalším spojeneckým letkám v našem celkovém úsilí.

Ke konci létat to bombardovací mise a honit SCUDY byly místy už hodně unavující, zvláště když lety trvaly v průměru 2,5 hod. Ale taková je i válka. Pilota se nikdo neptá zdali chce po 155 letět s nákladem pum na další cíl někde v tom zatraceném Súdanu. :) Proč máš úkol a makej, za to tě platíme.

@Jab (15.06.2018 10:58): Šturmovik nikdy nebyl navržen jako arkáda. To se dalo čekat. :)
@Rapier (15.06.2018 11:05): Měli letecká esa a ze začátku zkušené piloty. Ale kladli důraz na obratné stíhačky v dogfightech. Postupně je tam umlátili amíci na těžších, rychlejších a lépe obrněných letadlech. Nikde se tam s nimi zdlouhavě netočili. Prostě na ně nalítli a bylo. Navíc Američané měli výcvik vice zaměřen i na útoky na zem.
@Jab (15.06.2018 10:58): taky je třeba přihlédnou k tehdejšímu výcviku pilotů např. v SSSR vs výcviku němcu v roce 1941 apod. Tvůrci Sturmovika se snažili o max. realismus.
Bylo např. známo, že na rozdíl od agilních neměckých pilotů a celkově pružné taktice a kladení váhy na indivialismus, naopak sovětští piloti museli skutečně létat v nepružných formacích, neměli často ani rádio, museli se džet leadera a poslouchat nesmyslné rozkazy, neexistovala žádná vlastní iniciativa (naopak byla tvrdě potlačována), atd... nevím jak to bylo u japončíků Ti mě nikdy moc nezajímali.
@Jab (15.06.2018 10:58): tak nemůžeš čekat dokonalou AI, osobně jsem relativně nedávno dohrál dynamickou kampaň v F-22 TAW (viz. moje zážitky v diskuzi) a AI prostě občas dělá kousky co nečekáš. Celkově jsem tam byl ale s AI velmi spokojen. Nevím jak Sturmovik.
@Rapier (15.06.2018 10:47): No... Hlavně ti ostatní japonští letci padají jak švestky. Také občas zábavně chtějí přistávat uprostřed bombardování vlastního letiště. :)
Ovládání je ale stále místy zbytečně složité. Že třebas u Ki-43 musím hledat klávesovou zkratku na otevření průzoru zaměřovače... To je zbytečný prvek realismu.

Měl jsem moc rád kdysi Freespace, kde wingmani uměli poslouchat aj rozkazy. Při větších bitkách to byla paráda. Hlavně proti vlajkovým lodím shivanských pejsků. :) Tam mi tedy celkově přišli lépe provedení.
@Jab (15.06.2018 07:52): jj když povypínáš realismus tak určitě.

Co se týče těch kampaní, úplně první IL-2 Sturmovik měl jen samostatné mise od IL-2 Sturmovik Forgotten Battles přišly tzv. dynamické kampaně, kdy pokud něco v misi A zničíš tak to chybí v misi B a posouvá se fronta ale nikdy jsem kampaně v IL-2 FB nehrál.
1946 jen převazal IL-2 FB+PF+datadisky a zabalil to do jednoho balíku.

Nevím co čekáš od kampaně ale opravdu výbornou dynamickou kampaň kde cítíš svoje výkony na bojišti na vlastní kůži (ted okamžitý vliv tvých výsledků na bojišti) máš v Microsoft Combat Flight Simulator 3: Battle for Europe, o tam básní úplně všude a úplně všichni.
Arkáda z toho jde udělat slušná. Včera jsem v jedné misi sestřelil sedm letadel. Mrzí mě ale ty kampaně, kdy mám pocit, že hraji jen jednotlivé mise narychlo pospojované krátkými texty. Zkusím alespoň před misemi po japonsku vyhazovat nadšeně packy ke stropu a křičet Banzai. Třebas to zabere. :) A už chci ten Ki-84!
Trochu s křížkem po funuse ale....IL-2 Sturmovik Cliffs of Dover je hardcore letecký simulátor bitvy o Británii. Obecně všechny IL-2 Sturmovik (statické mise v kampani ) / IL-2 Sturmovik Forgotten Battles (dynamické kampaně) + datadisky / IL-2 Sturmovik 1946 jsou hardcore simulátory.

Relativně nedávno jsem zakoupil IL-2 Sturmovik Wings of Prey s datadiskem a i na nejrealističtější nastavení se to nevyrovná IL-2 Sturmovik family výše. Nemluvě o problematické schopnosti namapovat HOTAS nebo jen joystick. To bylo peklo přijít na to jak to nastavit. Narozdil od výše uvedené IL-2 family od Olega, původního to autora originalniho IL-2, tohle (Wings of Prey) dělali autoři (Gaijin) kteří nyní dělají War Thunder.

Co se týče starších WW2 simulátoru, které stojí za to zahrát si i dnes, byť mají starší grafiku bych vyzdvihl Janes WW2 Fighters (Ardeny 1944/45), Microprose European at War (EAW), Battle of Britain od Rowan Software ve kterém byl sice hardcore letecký model a celkově velmi obtížné ovládaní - časté pády do vývrtky žádnou výjimkou ale ten pocit jak nad Albionem v době vrcholící bitvy o Británii jsou ve vzduchu stovky letadel!, desítky formací bombardéru a stíhaček je nepopsatelný, to musíte zažít, pak si jako Josef František (BTW československý pilot, padl, nejúspěšnější stíhací pilot Bitvy o Británii) v Hurricanu připadáte že jste tam! Tam na nebi Albionu.
@Wild One (04.07.2014 19:34): Vyzkoušej War Thunder. Je to free2play podobně stavěné jako World of Warplanes, ale na enginu Cliffs of Dover. Takže stokrát reálnější, hezčí a dokonce o dost optimalizovanější. Jsou tam tři stupně obtížnosti - od arkády až po hard core simulaci, můžeš hrát online, nebo samostatné mise, "jakous takous" dynamickou kampaň nebo si vytvořit skirmish. Vše zdarma.
@Aaron_Hill (04.07.2014 19:23): jj, tvůj popis je poněkud výstižnější :-D je to zajímavé řešení, ale jak říkáš, vypadá to krásně, pokud neletíš přímo nad tím. Dík za tipy, War Thunder asi neznám, o Wings of Prey jsem slyšel. Pokud to není až taková arkádovka jako World of Warplanes, tak mi to nevadí. Cliffs Of Dover je taky arkádovka? Já myslel, že je to dost promakané. Zkoušel jsem to, ale jelo mi to dost pomalu, takže s tím moc zkušeností nemám. Měl jsem od kámoše ruskou verzi toho simulátoru od microsoftu :-D ale moc mě to nepřesvědčilo. Il-2 je podle mě prostě nejrealističtější.
@Wild One (04.07.2014 17:48): Je to tak, stromy v lesích byly ve skutečnosti jen 2D. Jednoduché kulaté textury levitující nad sebou, obrázek zde. Z výšky šlo ale o dokonalou iluzi trojrozměrného hustého lesa. Počítače to zbytečně nebrzdilo a krajina šla tímhle způsobem parádně zaplnit.

Popravdě ono těch modernějších simulací WW2 moc nevzniklo, s čistým svědomím můžu doporučit snad jen War Thunder. Pak rádoby pokračovatele IL2 - Wings of Prey (2009) a IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover (2011), ale ty už jsou o poznání arkádovější. Ze starších klasik pak už asi jen Microsoft Combat Flight Simulator 3: Battle for Europe (2002) a European Air War (1998).
@Aaron_Hill (komentář): přiznám se, že tvůj bývalej komentář si úplně nevybavuju, ale tenhle je dost výstižnej :) pobavilo mě to s tím sebepoškozováním :-D já si takhle parádně vyhrál s demoverzí původní hry. Jen tak pro zajímavost, neznáš nějaké jiné simulátory z 2. světové, které by se IL-2 vyrovnaly? Já o ničem nevím, ale moc se v simulátorech nevyznám. Jinak ta krajina je tam vážně povedená, jen mě docela mě pobavilo řešení lesů... z výšky to vypadá fakt parádně, ale když letíš těsně nad zemí, tak zjistíš, že je to v podstatě jen skvrnitá plocha, nevím jak lépe to popsat. :D Ale chápu, že jinak to asi nejde.
Děkuji za pluska k bývalému komentu, ale po jeho přečtení jsem měl chuť tlouct hlavou o zeď, tak jsem raději napsal něco nového :P
[url]@KRoman47 (25.12.2011 22:08): Z IL-2 Sturmovik 1946 lze pár přepínačema udělat arkádu velice snadno až budou komixový bubliny lítat z nepřítele při zasazích, kdežto z WoP se simulátor udělá sotva z půlky. Je to iluze, přadpokládám, starým Sturmovikem může být myšleno něco z roku 2005 (verze)

Jsou lidé, kteří si myslí, že IL-2 Sturmovik nepodporuje širokoúhlé monitory, a jsou lidé, kteří si to nemyslí. IL-2 Sturmovik je dokonce tak úžesný, že dovolí nastavit i rozlišení, které se nenabízí v setupu (Jak nastavit rozlíšení monitoru, které IL-2 Sturmovik nenabízi v setup)

@KRoman47 (25.12.2011 20:20): Pokud je pro tebe obtížné odstartovat se skutečným letadlem, pak pro tebe bude obtížné odstartovat i v IL-2 Sturmovik. Správný dotaz má znít zda-li je obtížné s letadlem přistát. Při startu se pedálama drží směr za současného přidávání plynu a letadlo se vznese samo i na maximální obtížnost ... pravda, u některých se musí trochu přitáhnout.

Ať si vyberete cokoliv, IL-2 Sturmovik 1946 má největší hráčskou základnu, WoP předpokládám bude hrát online denně 5 lidí, jasná volba.
Radši arkádovější, takže jsem vzal Wings of Prey, ale od několika lidí jsem četl názory, že při nejrealističtějším nastavení se to vyrovnává starým IL-2 Sturmovikům. U IL-2 1946 jsem nenašel hratelné demo a nerad bych opět zjistil, že není podporováno širokoúhlé zobrazení, Logitech Rumblepad apod.
Tak přemýšlím, jestli brát na Steamu toto nebo Wings of Prey...jak moc tu jde nastavovat realismus? Abych byl vůbec schopný vzlétnout.