Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gorky 17

ōdi-um, odium

83
113 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
30.11.1999 PC
19.10.2015 Amiga
Vývojáři:
, (Amiga verze)
Oficiální stránky:
http://www.gorky17.com/
Tříčlenná skupinka vojáků NATO - velitel Cole Sullivan, sarkastický polák Jarek Owicz a vědec-strašpytel Thiery Trantigne - se v listopadu roku 2008 vydává do polského městečka Lubin, kde se snaží zjistit příčiny zmizení Skupiny Jedna. Po chvilce se setkávají s podivnými mutanty a co by kamenem dohodil leží zelená mrtvá těla. I přes fakt, že vojáci horko-těžko přežívají potyčky s monstry, číhajícími na každém kroku, vydávají se hledat zbytky Skupiny Jedna.

Gorky 17 je tahová strategie s prvky RPG, zasazená do nevlídného, postapokalyptického prostředí bývalé ruské základny. Cestou narazíte na všelijaká možná i nemožná monstra a některá se k vám dokonce i přidají. Celou hrou prostupuje pocit strachu "co bude za rohem", který je umocněn nedostatkem nábojů a tísnivou hudbou.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Z titulu Gorky 17 jsem získal pocit malé, ale o to lepší, jednohubky bez hluchých míst. Lokací není příliš, šarvátek v konečném důsledku také ne, a příběh se (možná naštěstí) ukončuje dříve, než bych čekal. Ze spádu a odladění většiny herních mechanik by se mohla studia učit ještě dnes, a obtížnost je nastavena tak akorát, aby byl hráč motivován zkoušet nové strategie a hleděl na každý náboj, který získá. Naopak v poslední části už likviduje celé oddíly nepřátel laserovým paprskem nebo jedním tlačítkem, které přivolá na nešťastníky elektromagnetický výboj a obvykle vyřeší souboj během jednoho kola.

Nutnost myslet většinu herního času do budoucna společně s tísnivou atmosférou dělají z přibližně deseti hodin zábavnou činnost, která je výbornou alternativou ke komplexnějším (Incubation) a delším (Jagged Alliance 2) tahovkám. Hraní Gorky 17 jsem odkládal, zvláště po nešťastném začátku (aneb špatně zvolená strategie na začátku může mít fatální důsledky a rapidní nárůst obtížnosti) časovaného deset let zpět, nicméně i nyní jsem nenašel brokovnici a byl to problém, který mě v určité části bez nábojů do pušek a pistolí řádně trápil.

Celkově jde stále o výbornou hru, na které se zub času příliš nepodepsal. Naopak, možná je nyní ideální čas na zahrání Gorkyho 17!

Pro: hratelnost, atmosféra, vizuální stránka, humor, napětí

Proti: menší rozsah

+26
  • PC 90
Tak po neuvěřitelných skoro patnácti letech znovu dohráno. Ještě dnes si pamatuju, jak usilovně jsem sháněl Score 83, kde právě Gorky 17 byly jako plná hra. Score tehdy bylo v těžkých problémech a 83. číslo vyšlo tenkrát na takřka novinovém papíru. Nakonec jsem si ho s dvouměsíčním zpožděním nechal poslat přímo z redakce. Gorky jsem tehdy dohrál jedním dechem a v hlavě mi zůstala vzpomínka na geniální strašidelnou atmosféru. Jak u mě dopadly Gorky dnes?

Především atmosféra zůstala parádní, přesně jak jsem si pamatoval. Trochu připomíná skvělé Incubation. Hra se odehrává v pro nás velmi atraktivním prostředí bývalé ruské základny v Polsku. Příběh je vcelku zajímavý, i když to o co tu jde se dozvíte až v samotném závěru. Trochu mi připomínal Neffovu triologii Milenium, kterou jsem kdysi četl.

Gameplay je velmi příjemný, boje probíhají na tahy a připomínají šachy. K dispozici je spousta zbraní, střelných, chladných, různých granátů a ke konci dokonce i několik poměrně exotických. Jejich použití je zábavné a má na taktiku boje značný vliv. Ve hře je zakomponován i RPG prvek. Postavy získávají zkušenosti a zlepšuje se jim účinnost střelby a možnost protiútoku.

Graficky hra staromilce neurazí a to i přes nízké rozlišení. Prostředí je ve 2D s 3D postavami. Já zcela náhodou zjistil, že mi na notebooku s AMD grafikou funguje 3D akcelerace. Nefungovali ale filmečky ve formátu .asf ohlašující bossfighty. Hudba je parádní a skvěle dotváří temnou atmosféru. Hra mi přišla celkem krátká, i když Steam mi ukazuje třináct hodin.

Gorky 17 můžu i po letech s klidem doporučit.

Pro: atmosféra, hudba, soubojový systém

Proti: technické bugy na novém HW

+22
  • PC 95
GORKY 17 je jedna z mála her, ke kterým jsem se dostal jak slepý k houslím. Po, pokud si dobře vzpomínám, prvním dohrání FALLOUTu 2, jsem přímo lačnil po nějakém dalším RPG z trochu modernějšího prostředí, žádné fantasy. A najednou, že bude příloha ke Score nějaké rpg i s českým překladem. No proč ne, řekl jsem si, a hru nainstaloval... První pokus ale hře moc nevyšel, oproti již zmiňovaném FALLOUTu mě v GORKY chybělo vše, na co jsem si zvykl a proto jsem hru odložil na poměrně dlouhou dobu. Po nějakém čase došel opět hlad po rpg a navíc i nutkavý pocit po dohrání již dříve rozehraných her. Nu.. dal jsem GORKY 17 ještě jednu šanci a dnes už s klidným svědomím mohu napsat, že jsem udělal opravdu velmi dobře.

To, že hra nevypadala ve srovnáním s FALLOUTem lépe se po pár minutách hraní vytratilo a na řadu přišla několikahodinová čistokrevná zábava s dobře zkonstruovaným a ještě lépe podaným příběhem s až hororovým nádechem, mrazivou atmosférou a hudebním pozadím, dotvářejícím výtečně stísněný pocit (podobné slýchal jsem ve hře Amaurote na Atari 800XE/XL) v detailně vykreslených lokacích. Ještě dnes si vzpomenu na vrak Trabanta nebo nákladního auta značky Ifa.

Dobře vybrané a vyvážené postavy, kterých je ve vaší partě hned od začátku trojice (postupně se přidávají další) a hráč se s nimi lehce ztotožní. Funkční je i soubojový systém, probíhající na tahy. Na eliminaci roztodivných zmutovanců disponujete různými zbraněmi, vybíraje ze širokého spektra, s možností případného vylepšování v podobě systému čím častěji danou zbraň používáte, tím lepší se stává. Tak jako se dají vylepšovat zbraně můžou se vylepšovat i postavy pod vašim velením (zkušenostní body) – štěstím, přesností či různými předměty (neprůstřelná vesta atd). K tomu si připočtěte ještě povedené renderované filmečky a dostáváme opravdu kvalitní non-fantasy rpg, neprávem zahrabané a opomíjené.

Pro: postavy, příběh, zbraně, soubojový systém, hudba, atmosféra a mnoho dalšího

Proti: občas malé chybky

+19
  • PC 85
Nedávno jsem dostal chuť na nějaké kvalitní, temné RPG a tak jsem si vzpomněl na hru z dětství Gorky 17. Když jsem ji nainstaloval, tak jsem se trochu zalekl grafiky a toho, že nejde změnit rozlišení. To je totiž proklatě nízké, ale co, zkusil jsem to a rozhodně nelitoval. Na grafiku, i když dnes již dosti zastaralou, jsem si zvykl a začal sosat příběh a klady které tahle hra nabízí. Nejste zde nesmrtelní vrahouni, co všechno proběhnou s batohem o tisíci nábojích, naopak musíte šetřit a rozvažovat každý výstřel. To se mi dosti líbilo, jelikož trend dnešních her je všechno zjednodušovat, což hrám ve výsledku často ubírá na obtížnosti a tím i zábavnosti. Obtížnost totiž často člověka motivuje překonávat překážky.
Gorky 17 je výborná tahová strategie, zasazená do temného prostředí v Polsku. Se svým týmem postupujete skrze zničené město, likvidujete mutanty, vylepšujete a sháníte svůj arzenál. Každá postava má své statisty, dostává zkušenosti a leveluje se, jak známe z ostatních RPG. Zároveň se jí zlepšují zbraně, které často používá, díky čemuž pak děláte větší škody. K léčení je zde velká škála předmětů od chleba přes náplasti a lékárny až po posilující tablety. Zkrátka staré dobré RPG :)
Co mi na hře vadilo, byl někdy špatný úhel kamery při boji, špatně pak bylo vidět kam vlastně můžu šlápnout a kolik je kolem polí. Jelikož jde o 2D hru, tak nejde kameru natáčet. Pro částečné odstranění tohoto neduhu radím zmáčknout TAB a používat tak zvýrazněnou šachovnicovou mřížku. Druhá věc která mě trochu zklamala byl závěr hry. Bosse na konci jsem si dal jednodušeji než první potvoru ve hře a ani mě neškrábnul.
Z celkového pohledu je však Gorky17 výborné RPG, které vás chytne a nepustí dokud ho nedohrajete. Vůbec tak nevadí, že jde o 12 let starou hru. Má totiž stále co nabídnout i dnešnímu hráči, nehledě na to, že svými kvalitami hravě strčí do kapsy spoustu dnešních titulů.

Pro: Příběh, temná atmosféra, RPG ze staré školy, důležitost šetřit munici, nezapomenutelnost na hru.

Proti: Někdy nepřehledné bitevní pole, zbraně lze vylepšit jen do lvl. 10, závěrečný boss je stejně nebezpečný jako první potyčka ve hře.

+19
  • PC 85
Hra začíná připlutí na člunu na vybombardovanou ruskou základnu v Polsku. Kde jak to vypadá hned při první souboji, že se zde asi dějí divné věci. Váš tří členný tým vede nebojácný Kanaďan Cole Sullivan, vtipně naladěný Polák Jarek Owicz a strachy uprděný vědec Francouz Thiery Trantigne.
Gorky 17 vzniklo v roce 99 a na grafice je to hodně znát ale komu to vadí, když Gorky 17 se skvěle hraje!! Souboje jsou rozdělený na kola, pohyb, útok, obrana, jako tomu je u XCOMu a dalších tahovek. Ze začátku jsem měl se souboji velké problémy, málo nábojů, špatně zvolená taktika, prostě jsem dostával na frak, a to dost. Hra mi vůbec nic nenapovídala, pokaždé jen poslala novou příšeru a já od ní dostal ještě větší kotel. Po několika opakování, se mi Gorky dostalo pod kůži a pak to šlo jak po másle. Tady použit plamenomet, tady ústup, tohohle poškádlit puškou, pak sekerkou a Vítězství! Soubojů a druhů nepřátel je dost. V hře využijte veškerý arzenál, který najdete, vyplatí se i pošetřit munici.
Na svojí dobu musel Gorky 17 mít dobrou atmosféru, temná hudba, před bossi dobová videa, která dnes vykouzlí úsměv na obličeji, nojono rok 99 co chceš...

Verdikt: U Gorky 17 se moc líbí, jak hra tě nutí si na vše přijít sám. Žádné nápovědy, prostě klasika starých her pokus omyl - ochrana proti ohni, A Kurva!! Je pravdou, že u Gorky 17 jsem si párkrát hodně zanadával ale o to jsem měl pak lepší pocit, když už jsem hrál souboje bez toho aby mě zasáhli. Gorky je přímočarý, nikam neodbočuje, jde jasně po své stopě až nakonec a možná proto mu to jde táááák dobře 85%

Pro: Souboje, Hudba, Kompletně využitý arzenál, Některé hlášky, Nepřátele.

Proti: Rok 99

+19