Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hru jsem si koupil na doporučení kámoše v loňském létě, jelikož jsem pořád nemohl přijít na to, do čeho bych šel, tak jsem po odehrání dema zvolil pro většinu z vás už dávno odehraný Far Cry. Dodnes nelituju, jelikož mě zaujalo exotické prostředí, ve kterém se hra odehrává, s čímž souvisí i pocit akorátní volnosti, což bych u hry vyzdvihl jako její největší klad, společně s vyvedeným českým dabingem, kde jsem se nejvíce pobavil nad legendárními hláškami nepřátel typu "mám kulku s tvým jménem" apod.

Velmi kladně bych také hodnotil to, že při své pouti "můj" Jack využívá i rogalo, motorový člun apod., čímž se mi hra stala podstatně zábavnější a celkově záživnější.

Jelikož nejsem zas tak ostřílený profík, problémem se pro mě stala absence rychlého ukládání, jelikož autosaving a netrpělivé čekání na něho bylo pro mě při některých scénách občas stresové. S tím souvisí i další stránka hry a tou je obtížnost. Ze všech odehraných her (viz profil) považuju FC za jednu z nejtěžších, což ovšem může mít za příčinu právě to neexistující rychloukládání a rozmístěnost checkpointů. Na druhou stranu, přestože jsem nijak nespěchal, hru jsem odehrál za rovný měsíc, což vzhledem k její rozsáhlosti a zmiňované obtížnosti možná není zas tak špatná herní doba.

Hru mi pouze znepříjemnil, stejně jako u Crysise, výskyt mutantů, ale nakonec jsem se je naučil vnímat a bral je jako nechtěné, leč nutné zpestření.

Co dodat? Pěkné vzpomínky na hru zůstávají, ale nervy, které jsem při ní zároveň zažil, nemálo také. Kvalitativně to však hře příliš neublížilo.

Pro: krásná grafika, akce, dopravní prostředky, dabing, hlášky nepřátel

Proti: vyšší obtížnost, absence rychloukládání, výskyt mutantů

+57 +58 −1
  • PC 95
Rok 2004 bol rokom veľkej FPS trojky. Po 10 ročnej pauze sa vrátil Doom, prišlo očakávané pokračovanie kultového Half Life a z Nemecka sa k týmto dvom gigantom nečakane pridal Far Cry. Výtvor začínajúceho Nemeckého herného štúdia CryTek s vlastným grafickým enginom, nová neznáma značka (paradoxne je dnes z tých troch najživšia a enormne žiadaná) Ubisoftu, herného distribútora, ktorý v tom čase ešte ani zďaleka nemal takú silu, akú má dnes.

Far Cry sa dvom gigantom kvalitatívne vyrovnal. Ponúkol veľké, otvorené lokácie, mnoho možností likvidácie nepriateľov, úžasnú grafiku a šikovnú AI nepriateľov. Vojaci sa ma snažili obiehať, skrývali sa a nenabiehali mi na hlaveň ako sliepky. Prvé úrovne sú otvorenejšie a Demo, ktoré na hru vyšlo som prešiel snáď 10x. Ten tropický ostrov bol jednoducho úžasný a možnosť naozajstného hrania sa s nepriateľmi mala neskutočné čaro. Potom prišli na scénu mutanti, hlavný mínus niektorých hráčov. Mne však nevadili, hra viditeľne potemnela, slnečné pláže sa už nevrátili a obtiažnosť sa zvačšila (mohla za to hlavne výdrž a kvantita mutantov).

Far Cry obsahuje jedny z najpamätnejších herných momentov, aké som v hrách zažil.

Prvý - zlikvidoval som vrtulnik tak, že som sa poriadne rozbehol s autom z útesu a ako auto letelo vyskočil som z neho a narazilo do helikoptéry - buchla! a ja som spadol do mora a horiace kusy z výbuchu za mnou, prežil som a doteraz je to moj najvačší herný zážitok vobec - nečakal som totiž, že sa tak vobec tá situácia dá vyriešiť.

Druhý - Misia, kde som mal len M4 a ak si dobre pamatám, tak nejakých 6 nábojov a bol som vyhodený z vrtuľníka do oblasti plnej mutantov. Plavil som sa nepozorovane v rieke, horko-ťažko som sa dostal k padnutému vrtuľníku s rotačným guľometom a rozstrieľal som tie mutantie smradľavé rite. Neskutočná eufória.

Far Cry teda veľmi príjemne prekvapilo. Ponúklo otvorenejšie úrovne a možnosť hrania sa s nepriateľom, krásnu grafiku a kvalitný fps zážitok. Všetci očakávali boj 2 veľkých značiek a prišiel Far Cry a svojou kvalitou si vyslúžil veľké uznanie a nečakane sa stal rovnocenným súperom a v celkovom boji troch kohútov na poslednom mieste neskončil :) Je len škoda, že v predajnosti ťahalo Far Cry neprávom z veľkej trojky za najkratší koniec. Z podceňovaného outsidera sa však stal čierny kôň a aj preto mi bola táto nová značka tak sympatická a je to moja druhá najobľúbenejšia FPS všetkých čias.

Doyle: “You can’t change the future.”
Jack: “No, but I can make sure you’re not a part of it !” (Shoots Doyle in the face) “Stupid bastard !”

Pro: Krásna grafika, voľnosť, veľa možností likvidácie nepriateľov, prostredie tropického ostrova

Proti: pár slabších a menej zaujímavých úrovní v druhej polke hry

+52
  • PC 90
„Můžeš tam plavat, potápět se, válet sudy, létat rogalem, jezdit čluny, používat stealth postup, stejně jako rambo styl. Sám se rozhodnout, kudy půjdeš nebo jakým způsobem nepřátele sejmeš, zda je přejedeš džípem, vyhodíš do vzduchu či zastřelíš. A to vše máš zabalené do líbivé, technologicky vyspělé grafiky. Hrou by si jistě neměl být zklamán, jsi-li příznivec first-person stříleček a máš-li přešlou prakticky každou, která byla mezníkem nebo posunem v žánru“

Tato charakteristika asi nejlépe vystihuje podstatu a genialitu Far Cry. Proto je škoda, že není takovýchto her více. Potenciál tu totiž pořád je. Schovávat se v trávě, nechat se obklíčit deseti žoldáky poté, co se prozradím a oni na mě za mými zády čekají, vydat se jinou, méně pravděpodobnou cestou či způsobem a vyvarovat se tak střetnutí s nepřítelem. Tohle vše zmíněné je zde možné a osobně jsem se o tom při druhém dohrání sám přesvědčil. V základu sice nelze libovolně ukládat, ale pomocí Quick Save funkce v modu Far Cry Add-On Mod to možné je.

Odpadne tím hráči neoblíbená frustrace z nemožnosti splnit nějaký úsek ve hře, což v mnoha případech končí nedohráním a snížení hodnocení titulu. Díky původním checkpointům se rovněž ukazuje, jak jsou jednotlivé části nevyvážené. Někdy dochází k ukládání dost brzo, jindy pozdě, to platí i o lehkých a těžkých úsecích. Hra tak představuje poměrně adrenalinovou a ostražitou cestu za dalším checkpoitem, neboť jen nerad by hráč zhebnul po vystřílení deseti a více nepřátel, těsně před oním místem na uložení. Po aplikaci zmíněné modifikace jsou mise z výše uvedených důvodů tedy o dost snazší.

Několikero tropických ostrovů dodává na atmosféře a rozmanitosti zdejšího prostředí, takže je hráč skvěle vtažen do děje, prahne po další a další mapě, těší se na to, čím ho tvůrci překvapí příště. Mise mají spád, jsou variabilní, disponují odpovídající délkou a nebojí se používat veškeré archetypy tohoto žánru. Tudíž je čtvrtina hry klasický koridor uvnitř interiérů, zatímco ten zbytek v exteriérech se tváří nelineárně. Často se mění i doba, během níž se mise odehrávají, jednou je slunečný den, jindy temná noc a podobně. To vše vytváří dobře poskládanou směs herních prvků, určujících výsledný dojem. A ten je po dopaření velmi dobrý.

Grafika samotná umí zaujmout i dnes. Ostatně není nic neobvyklého, že v době vydání řada z nás kupovala lepší grafickou kartu, aby Far Cry běžel a vypadal lépe. Platí to i o mně. V současné době už HW nároky žádný problém nepředstavují, hru je možné si dát na úplný max, použít detailnější grafiku a plně si vychutnat dostatečnou plynulost. Vizuální stránka zkrátka jen málokoho zklame, byť samozřejmě byla už dávno překonána. Přesto, nebo právě proto, mi stále učarovává a vždycky fotím jeden screenshot za druhým.

Také se mi líbí celkové pojetí hry jako takové, spadající ještě do staré škatulky čistých, ničím nerušených, nezdržujících FPS. V nichž vždy hrálo roli pouze střílení, vykecávačky tu jsou jen v cutscénách, po odehrání značného úseku dané části, žádné sbírání předmětů nutné není, snad krom zbraní a nábojů, HUD je klasický, totéž platí o lékárničkách. Souboje s pár obtížnějšími protivníky rovněž nezklamaly, závěr dal vzpomenout na stářičký Quake. Hororové situace dokáží kolikrát solidně pocuchat nervy.. Jednoznačně nadčasová pařba a nejlepší střílečka roku 2004.

Pro: Perfektní intro, grafika, hratelnost, variabilita a svoboda konání. Vyvážená obtížnost díky Far Cry Add-On Modu. Série SP map a kampaní Matto 1 až 4.

Proti: Systém checkpointů, těžké mise s Valérií po boku, v misi Dam jsem nenašel přístupovou kartu od brány a musel to obejít po skále.

+45
  • PC 80
Tato prvotina od CryTeku se povedla. Podobně, jako u Crysis, šlo ve své době o grafickou revoluci. Po 7 letech od vydání má Far Cry pořád co nabídnout a vypadá stále moc pěkně.

Ostrov, kde se celá hra odehárává, je nádherně barevný, plný bůjné vegetace a švitolících papoušků. Rovněž se ale na ostrově nachází něco neobvyklého. Něco, co nevzniklo přirozenou selekcí. A nejsou to mimozemšťané a ani černý kouř! To jenom nezbedný profesor Krieger si hrál na boha a stvořil pár krvežíznivých mutantů. Příběh jako celek je nezajímavý, a až na jeden zvrat se vlastně za celou hru nic nestane a tak zůstává jen samotné střílení, které je ale provedeno naprosto famózně.

Ve hře je celkem 20 vcelku rozsáhlých misí. Většina se odehrává venku na ostrově a některé v podzemních laboratořích, které by sloužily jako příjemné zpestření, kdyby jich nebylo tolik. Ano, podezmních pasáží je na můj vkus až moc a jsou hodně lineární. Nejradši jsem měl rozsáhlé exteriéry, a že jich je! Moc se mi líbilo, že Far Cry nebyla jen obyčejná koridorová akce, jakých v dnešní době vznikají desítky, ale jednotlivé lokace byly velmi komplexní a rozsáhlé. Moc mě bavilo jen tak vyčkávat v křoví a plánovat, kam se vydám, abych z oné situace vyvázl s co nejmenší újmou na zdraví. Hrál jsem na střední (2 ze 4) a nebylo to VŮBEC lehké. Sice to nebyla vyloženě hardcore hratelnost, ale stačila malá chybka a hned byla půlka života v háji. Proto jsem VELMI ocenil vyklánění, které mi ve hrách z poslední doby často chybí.

AI protivníků je skvělá, vojáci se kryjí a občas se dokonce snaží hráče obejít a mnohokrát mě nemile překvapili. Občas se zasekli, ale tyto případy bych spočítal na prstech jedné ruky, a jelikož je AI dynamická a ne skriptovaná, dá se to pochopit. Zbraní je hodně, o mnoho více než v Crysis. Využíval jsem opravdu všechny, což se jentak u hry nevidí. Snad jen M4 jsem po výukovém začátku odhodil a už se k ní skoro nevracel.

Užíval jsem si pasáže, kdy jsem se dostal do křížové palby mezi mutanty a lidmi a proto misi Rebellion považuju za vrchol hry, protože mě strašně bavilo projíždět a plížit se bitevní vřavou. Samotný závěr ale moc dobrý nebyl, jednak byl až přehnaně těžký a jednak měl hodně slabou závěrečnou animaci. Jako poslední věc vytknu přehnaný počet bazukářů, kteří mě párkrát dokázali řádně rozčílit. Obzvláště jejich občasný výskyt v interiérech mě dokázal slušně naštvat.

Jako celek je Far Cry skvělá střílečka. Není po všech stránkách dokonalá, ale po hratelnostní stránce je velmi zábavná. A jelikož jde o první dílko této německé firmy, musím tleskat. 80%

Pro: hratelnost, na FPS střílečku slušná délka, prostředí tropického ostrova, pěkně navržené mise a nutnost taktiky, skvělá AI

Proti: na mutanty jsem si musel zvykat, ubral bych interiéry, slabý příběh, konec, nic moc český dabing

+37
  • PC 85
Ach ta krása. Slunce, teplo, dovolená na krásných tropických ostrovech... se zbraněmi v ruce a mutanty po okolí...
No a tímto sranda končí... Boj o život začíná...

Po pár letech, co jsem hru dohrál jsem nyní udělal repete a opět zaletěl na tropické ostrovy.

Hra se stále po těch letech hraje velmi dobře a stále má v sobě ten potenciál. Hratelně stále super záležitost, která neurazí ani ty největší kritiky. Překrásná grafika je další bod, který rozhodně nezklame. Už jen při prvním spuštění vás praští do očí. A vzhledem k tomu, že jde o střílečku, tak nemusím o nějaké akci ani mluvit, je jí tam nespočet.

Ovšem, co mě u této hry opravdu vždy frustrovalo, tak bylo rozmístění některých checkpointů ve hře. V misi Vzpoura se checkpointy dělají po dlouhé době a vy po smrti jdete dlouhou část znovu...

Další věc - M.U.T.A.N.T.I. !!! Dlouho jsem si na ně zvykal a měl kvůli nim vždy strach pokračovat dále, ale to bylo ještě mé dětství, teď už jsem si na to zvykl.

Celkově je ale první Far Cry stále skvěle hratelnou legendou, která i přes menší mouchy, má stále, co do sebe a rozhodně nemůže mrzet.

Pro: Grafika, hratelnost, akce, hlášky,

Proti: Checkpointy, mutanti

+36 +37 −1
  • PC 100
Na úvod sa priznám, že Far Cry je jednou z mojich srdečných záležitostí.
Svojho času bola hra porovnávaná s hrami ako Half-Life 2 alebo Doom 3, čo ale podľa mňa nebolo celkom presné.

Far Cry si ide svojou vlastnou cestou. Tam kde konkurencia ponúkala hromadu skriptov a "tuneloidnú" hrateľnosť, Far Cry ohromil obrovskou voľnosťou pohybu a slobodou rozhodovania.

Grafická stránka bola dosť ospevovaná a dá sa na ňu pozerať dodnes. Samozrejme, stihol sa na nej podpísať zub času ale to je celkom prirodzené. Tropický ostrov je parádne vykreslený, zbrane a protivníci sú taktiež detailní.

Hrateľnosť je kapitola sama pre seba. Ako som už spomínal, ku cieľom na ostrove sa môžte dostať v podstate cestou, ktorú si sami vyberiete. Výnimkou sú misie situované v interiéroch ako sú laboratória alebo bunkre.
AI je takisto na vysokej úrovni, protivníci mi neraz dali dosť zabrať kým som ich poslal na druhý svet.
To platí pre humanoidných nepriateľov. S mutantmi to nie je až také slávne, na druhej strane sú omnoho silnejší a väčšinou stačí aby po vás skočili len raz a máte vystarané.

Mnoho ľudí sa sťažovalo, že hra ich prestala baviť, keď sa na scéne objavili mutanti. Ja som s tým problém nemal, pretože mi to prišlo celkom prirodzené.

Jediným negatívom je príbeh, ktorý je dosť klišé a nedovolí Vám patrične sa zžiť s postavami. Ale to je len malá chybička krásy na inak (pre mňa) dokonalej hre.

Pro: atmosféra, akcia, hrateľnosť

Proti: slabší príbeh

+35
  • PC 85
A poslední ze svaté trojice 3D akcí roku 2004 je za mnou. Far Cry mě tehdy v roce 2006 absolutně nadchnul především graficky, doteď vzpomínám na svůj úžas nad nádherným tropickým ostrovem, relativní svobodou a spoustou úžasných scenérií. Herně jsem si ho zas tak ale nepamatoval a po letech musím své nadšení krotit.

První co i po letech praští do očí je grafika. I se stáhnutými detaily je to pořád paráda, když se po východu z jeskyní rozvine v plné parádě tropický ráj, plný křišťálově čistých vodních hladin, stromů, křoví, vlnící se trávy. Máte pocit (ale opravdu jen pocit), že se můžete vydat kamkoliv, jít si zaplavat, vylézt támhle na skálu nebo se jen tak brouzdat trávou.

Příběhově je to trošku slabší. Ve hře sledujete ztroskotání Jacka Carvera, turisty s minulostí speciálních jednotek na ostrově plném žoldáků, který se snaží najít svou přítelkyni Val, na mobilu mu pomáhá agent Doyle a záhy zjišťujete že si zde jistý doktor Krieger hraje na doktora Moreaua a vytváří mutanty jak na běžícím pásu. Hra Vás žene 20 misemi za jeho zničením bez většího zvratu - tedy pokud nepočítám naprosto stupidní zvrat na konci Doyle je záporák, který vzhledem k ději nedává žádný smysl. Navíc hrdina je věčně naštvaný rádobydrsňák, který by měl po vzoru Gordona Freemana radši mlčet a celý děj je tak béčkový, že mu nejspíše film Uwe Bolla ani nedělá moc ostudu (neviděl jsem).

A hratelnost? Zdánlivě parádní. Ostrov se hemží vojenskými základnami, plnými hangárů, sniperských věží, palpostů s rotačními kulomety. Kolem hlídkují vrtuníky, které jdou zničit, motorové čluny a džípy, které jdou obsadit a které mají kulomet i sekundární raketomet/torpédomet. Základny jsou plné vojáků, ale můžete se k nim připlížit a zlikvidovat jich většinu zdálky sniperkou aniž by Vás viděli. A samozřejmě to platí i naopak, takže pokud na Vás někde střílí z houští, vzdálené skály tak často nebudete ani tušit odkud. Vojáci jsou chytří, umí Vás obklíčit, ale pokud je překvapíte, reagují zmateně, jak by to bylo ve skutečnosti.

Můžete jet cestou autem a vojáky přejíždět, objet si místo v člunu a zlikvidovat vše z bezpečí moře, vydat se pěšky houštím či dokonce proletět se rogalem. Můžete se držet radaru a jít za úkolem a nebo propátrat každou píď okolo. Až Vás začne nudit džungle tak se nebojte, protože prostředí se střídá, objevují se chrámy, vojenské základny a především nejrůznější laboratoře, kde místo sniperování a rychlého kulometu na dálku přijde na řadu brutální brokovnice a těsný boj na blízko.

A když Vás přestanou bavit vojáci, přijdou na řadu mutanti, nejprve ti obyčejní, kteří ovšem umí skočit pěkně daleko a zabít Vás i jednou ranou, později se objeví mutantní střelci a raketometčíci. Nebo jejich neviditelné verze, odhalitelné pouze v termovizi. Od jisté fáze navíc probíhají líté boje mezi vojáky a mutanty.

Ani zbraně nejsou zlé. Většina z nich jsou samopaly, které pohříchu využívají stejné náboje, a tak slabou M4 postupně nahrazuje P90, OICW se skvělým zoomem a nakonec brutální M249. Nechybí celkem rychlá brokovnice, sniperka vleže = jeden zásah, jeden mrtvý, raketometem sestřelíte vrtulník či výsadkové letadlo. Nechybí míření přes zoom ani granátomety u příslušných kousků. Bohužel nejlepší zbraně dostanete až hodně za půlkou hry, což je trošku zklamání, sebou navíc vemete jen 4 kousky.

V čem je tedy problém? V prokletém systému checkpointů a autosave. Nemožnost ukládání dělá ze hry peklo a vlastně neguje půlku možností. Vystřílíte půlku základny a dostane Vás voják v houští nebo raketometčík na skále, které ani nevidíte a jedete znovu. Skočí na Vás mutant zrovna když přebíjíte a jedete znovu. Vydáte se prozkoumat okolí, narazíte na nečekanou hlídku, nebo spadnete do propasti a jedete znovu.

Hra Vás tak přes otevřený svět nutí spěchat za cílem a modlit se za checkpoint. Ty jsou rozesety podivně - někdy po dvou místnostech, jindy vyčistíte 4 menší základny a nic. Některé pasáže jsem opakoval snad 10 krát a nechápu jak jsem to před těmi 12 lety dohrál (například pasáž s vrtulníkem na potápějící se lodi).

A to je problém. Mě to nepřijde jako napínavé či zábavné opakovat pasáže do zblbnutí. Já se chci bavit a ne zuřit a podobné triky mi přijdou jako umělé nastavování herní doby. A tak jsem srabácky po půlce misí nainstaloval quick save mod a dohrál hru tak jak jsem chtěl - s průzkumem, zkoušením možností, taktizováním a ne cestou nejmenšího rizika a nejrychlejšího postupu. A hlavně bez vztekání.

Takže shrnutí? Na 3D hru neskutečně otevřený svět s parádními zbraněmi, nepřáteli a nádherným prostředím, kterou naprosto zabíjí nemožnost ukládání. I tak parádní záležitost, ale Half-Life 2 i Doom 3 mě bavili mnohem více.

Pro: Úžasná grafika i prostředí, skvělí nepřátelé, spousta možností polootevřeného světa, vozítka, palposty.

Proti: Nemožnost ukládat dělá z parádní hry frustrující záležitost.

+32
  • PC 80
Trojrozměrné akce z prvního pohledu nevyhledávám, ani mě jejich hraní příliš nebaví. Far Cry byl ale vyjímkou potvrzující pravidlo. Tvůrcům z CryTeku se podařilo zvýraznit přednosti žánru a omezit počet chyb na minimum.

Předně bych vyzdvihl opravdu tuhou obtížnost s nemožností ukládat v průběhu hry. Ač jsem tuto funkci mnohdy v průběhu přestřelek proklínal, na konec se ukázala, podobně jako u Operace Flashpoint či Vietconga, jako prvkem stěžejním. Mnohem více jsem se snažil v džungli přežít, bál jsem se útoků skrytých mutantů a využíval jsem všechny možnosti, které poskytovala volná plocha korálových atolů. Mimo toho je Far Cry značně rozsáhlý, dvacítka úrovní dostatečně provede připraveným prostředím vně vědeckých interiérů, ukotvenou vojenskou lodí nebo jen tábory najatých žoldnérů. Potěšil mě i český dabing, který se podle mě do FPS her celkem hodí.

Hlavní předností v době vydání byla ale jednoznačně grafická stránka. Když jsem prvně viděl tento trailer, pustil jsem si ho pro jistotu ještě několikrát. Jednodušše jsem nevěřil, že je možno do hry s otevřeným prostředím implementovat volné projíždění se v teréním voze, či z vrcholků seskočit s rogalem a poté plynně plachtit. Ke hře jsem se sice dostal o tři roky později, ale to nic neměnilo na fascinaci technickou prací grafiků CryTeku.

Far Cry se pro mě stal milým překvapením, a jednou z nejpovedenějších her svého žánru. I když původní myšlenka ostrova obydleného pravěkými ještěry, jak se původně zamýšlelo, vypadala ještě lákavěji.

Pro: hratelnost, tuhá obtížnost spolu s délkou, grafika

Proti: nic podstaného

+31
  • PC 80
Titul jsem prvně hrál kdysi v roce vydání na nejhorší detaily a nedávno jsem si osvěžil paměť, tentokrát na nejlepší. Samozřejmě, o kladech jako je technická stránka, inteligence nepřátel, postupné dávkování adrenalinu, hratelnost a co já vím kde ještě co, není třeba se více rozepisovat. Víte co ale co mi přijde smutný? Ta grafická podoba hry se mi libí a líbí se mi mnohem víc než novějších Far Cry 2 nebo Crysis.

Sedím si na molu ostrovní chatky, v rukou prut a čekám, až zabere. Všude je klid, krásný počasí. Pestrobarevní ptáci si prozpěvují a v hejnech létají kolem ostrova. No dobře, pravda je taková, že stojím na molu vedle vodkrouhnutýho žoldáka a jeho prutu, v rukou mám smrtonosnou karabinu a z pestrobarevných ptáčků tvořím chuchvalce pestrobarevných peříček. O to nejde. Ta hra vypadá parádně, žádný přepálený efekty z nových her, žádný přebytečný kraviny. Jasně, textury by mohly mít větší rozlišení a barevná škála je až nereálně pestrá, ale co na tom sejde.

Do světa Far Cry bych chtěl jet na dovolenou, chtěl bych sedět na tom molu a rybařit, chtěl bych se tam opalovat a povalovat se jako líný prase na těch nádherných písčitých plážích. Nevím, co by na to řekli domorodí mutanti, ale to je práce pro delegáta. Jaká jiná hra umí vyvolat takový pocity?

Pro: je to nádherný

Proti: je to tak nádherný, až mě to sere

+30 +31 −1
  • PC 55
Protože se postupně snažím dohrávat FPS staršího data, nemohl mne neminout i první Far Cry. Popravdě jsem se něj poměrně těšil a očekával jsem hru srovnatelnou s Half-Life 2 a Return to Castle Wolfenstein. Prostředí tropického ostrova s možnostmi vícero cest jak řešit souboje by k tomu vybízelo, ale už na začátku mě nepříjemně zaskočila náhrada rychlého ukládání za systém automatických checkpointů. Tenhle způsob, pokud není dobře implementován, dokáže hraní poměrně otrávit. 

Bohužel je to i tento případ. Nejde ale jenom o nesmyslně rozmístěné checkpointy, kdy dopředu nevíte, kdy se vám hra uloží, ale i o neférově zvýhodněné nepřátele, kteří, pokud jen o milimetr vystrčíte hlavu z křoví, vás vidí na velkou dálku jak ostříži. Úplně absurdně je to vidět hned z počátku hry, kdy na vás pobřežní člun střílí jednu raketu za druhou při sebemenším pokusu jej nějak překvapit. Nejde to a vy buď musíte vyběhnout a raketometčíka sejmout perfektně mířenou ranou, nebo prostě pasáž bez zastavení projet. Samozřejmě se tím ničí nějaký pomalejší taktický postup a stealth. A byť by se to tak ze začátku mohlo zdát, stealth zkrátka není příliš validní způsob hraní. I snajperka vás hned při první ráně prozradí. Hraní je tak spíš o dobrém prvním výstřelu, následném rychlém taktickém přesouvání a excelentní mušce, protože nepřátelé se na vás začnou okamžitě hrnout (měl jsem pocit, že často všichni z celé mapy).

V kombinaci s větším množstvím silných nepřátel mne to v třetině hry přestalo bavit. Nepřispívají k tomu samozřejmě ani trigoni, kteří by mi sami o sobě nevadili, ale opět, jsou příliš silní. Kdyby první dva exempláře neskákali jako opičáci na speedu, tak by to bylo tak akorát. Korunu všemu tomu nasadil bug, který je obsažen ve verzi 1.4 na Steamu, kdy vás nepřátelé vidí skrze stěny stanů. Při pokusu o různé neoficiální patche mi hra zatuhávala a nakonec jsem byl už ze všeho tak otrávený, že jsem se vrátil k neopatchované verzi a zbytek hry dohrál v godmodu, čemuž se u her snažím maximálně vyhýbat. Paradoxně mě ale Far Cry začal bavit více. A to i díky ukazateli vašich úmrtí, který jsem se snažil držet na co nejnižší hodnotě a tím alespoň trochu kompenzovat využití cheatu.

Každopádně se po dohrání nemůžu zbavit pocitu, že hra je svým způsobem rozbitá. Vysoká obtížnost mne kvůli systému checkpointů nemotivovala jako u jiných her, ale naopak mi přišla neférová a leckdy vyloženě o štěstí (stačí jeden žoldák schovaný ve křoví a opáčko) a nebýt pestrých misí a opravdu pěkně navrženému tropickému prostředí, které se mi za celou dobu neokoukalo a které i po mnoha letech působí hezky, od dohrání by mě spolehlivě odradila.

Chápu, že mnoho hráčů na první Far Cry dodnes vzpomíná. Technologicky to byla hra jistě na výši a představila i několik originálních prvků, ale myslím, že její nedostatky jsou oproti jiným hrám z téže doby dnes mnohem viditelnější a nepříjemnější. Za zahrání stojí, ale je potřeba se obrnit buď velkou trpělivostí nebo se připravit na různé způsoby, jak tyto designové vady obejít (neoficiální quick save / quick load, nekonečné náboje nebo godmode).
+29 +31 −2
  • PC 85
Velmi kvalitní FPS, která mě ve své době uchvátila hlavně nádhernou grafikou, kvalitní atmosférou, pěkně zpracovaným prostředím a napínavým (leč nepříliš originálním) příběhem. Během hry u sebe můžete nosit pouze 4 zbraně, a pokud budete chtít sebrat další, musíte ji vyměnit za jednu ze stávajících, což mi přišlo jako docela dobrý nápad a hráč si alespoň trochu musel rozmyslet, jaký styl boje bude vlastně vést. Za zmínku také stojí velmi kvalitní AI, nepřátelé se budou snažit vás všelijak překvapit a často se jim to i podaří, neboť dokáží velice dobře spolupracovat. Ve hře sice není možnost uložení hry, ukládají se pouze automaticky checkpointy, ale díky tomu je hra zajímavější a napínavější a v dnešní záplavě velmi jednoduchých titulů je tohle příjemná změna. Pravda ale je, že občas mi zde i ty checkpointy trochu vadily, protože se často ukládaly v nesprávnou dobu, nebo příliš daleko od sebe, nebo někdy naopak každou chvilku, i když je hráč ani nepotřeboval. Dále mi zde přišel trochu nepřirozený boj s jednou nesmrtelnou helikoptérou , se kterou bojujete na potápějící se lodi a i po vystřílení několika desítek raket si dále vesele poletuje, ale i tak je to jedna z mých nejoblíbenějších FPS a pokud někoho bavil například Crysis, tak tahle hra ho určitě chytne, neboť je minimálně stejně dobrá, ne-li lepší.

Pro: Grafika, prostředí, Atmosféra, AI nepřátel, délka hry

Proti: boj zmíněný ve spoileru, občas trochu nepřijemné rozmístění checkpointů

+27
  • PC 95
Můj pohled na Fary Cry asi není a nebude příliš objektivní - svým způsobem pro mě znamenal přelom v hraní, protože byl první "novodobou" hrou, kterou jsem na novém počítači rozjel.

Hlavní, co na mě jako na hráče působilo, byla atmosféra otevřených prostor. Karibské souostroví, otevírající se do daleka a působící dojmem toho, že člověk může jít kam chce, mě po zkušenostech z uzavřených prostor většiny stříleček doslova dostalo do kolen. Když pak člověk ještě navíc byl nucen tohle prostředí využívat a mohl se proplazit bez povšimnutí skoro kamkoliv (jiná věc je, že ty protivníky pak stejně musel postřílet)...no, měl jsem opravdu na krajíčku. Volba použít jako protivníky hlavně lidi (tedy alespoň ze začátku) mě nijak špatná nepříšla, zjevení mutantů mě pak upřímně překvapilo. Je sice pravda, že postupem času může obrovská rozlehlost začít nudit ale mě osobně se to nestalo.

Zbraně a systém jejich nošení (tedy že nemůžete mít všechny jako v jiných hrách) se mi zamlouval, a zamlouvá i dnes, bylo to něco jiného a nutilo to člověka přemýšlet. Jejich kombinace s vozidly pak vytvářela opravdu barevnou kombinaci různého vyžití v soubojích.

Příběh samotný je trochu béčkový, to je pravda, ale je podaný natolik "čtivě", že mi to ani na chvilku nepřišlo jako špatná volba.

Jediná vada na kráse, která mě opravdu štvala, byl dost prapodivná systém save pointů - jejich pevné ukotvení dost vadilo a snadno se stávalo, že si člověk dvakrát po sobě vyplácal save, když procházel obě cesty za křižovatkou aniž něco podstatného našel a po tuhém souboji, který nepřežil, se pak musel dlouze vracet zpět (a to několikrát za sebou)

Sám za sebe musím říct, že na pár momentů ze hry asi nikdy nezapomenu - ať už jde o létání v rogalu nad apokalyptickým bojem mutantů za ovládnutím souostroví, boje s nimi na visutých lávkách, které se hemží zoufalými vojáky, pomalé a dlouhé plížení se křovinatým svahem abych překvapil tábor pod sebou či osamělé projíždění pláží/lagun/džungle....všechno tohle ve mně zanechává hezké vzpomínky na hru, která působila jako vynikající film či kniha.

Pro: Atmosféra, venkovní prostory, zbraně,

Proti: Save pointy...

+27
  • PC 60
Hru jsem hrál asi dva roky zpátky. I přesto jsem se nemohl vynadívat na grafiku, a to zejména na grafiku vodní hladiny. Po vizuální stránce pěkné.

První minuty jsem házel kámen na lampu a koukal, jak se kývá a vrhá světlo tu tam a tu tam. Tohle byla první hra, u které jsem viděl takový fyzikální model...

První minuty hry jsou skvělé. Nemáte pořádnou zbraň, nepřátelé jsou docela tuzí a prostředí je úchvatné. Jenomže nic netrvá věčně. Pak se z Far Cry stane přímočará střílečka s naprosto nezajímavým scifi příběhem kazící atmosféru...bohužel.

Pamatuji si, jak mě nebavilo sledovat animačky míhajících se potvor a umírajících vojáků, protože jsem stejně věděl, o co jde a na rozdíl od takového Half Life mě nebavily ani lekací scény, kdy na mě ve větrací šachtě vyskočil příšerák.

Jakmile se člověk dostane do interiérů, mizí hlavní kouzlo hry. Opěvovanou AI jsem nijak nepocítil, ale rozhodně jsem nezaznamenal nějaké její vady. Dodnes si pamatuji i pár skvělých momentů, jako když přede mnou přistávala helikoptéra plná vojáků, ale než vystoupili, stihl jsem do ní hodit granát :) nebo mise, kdy máte v samopalu osm nábojů a s tím se musíte dostat přes fůru mutantů - kteří naštěstí zemřou jakmile se dotknou vodní hladiny anebo ta chvíle, kdy letím na rogalu a střílím u toho z raketometu :) Někdy jsou ty hry úsměvné.

Hra byla na svou dobu opravdu graficky dokonalá, ale dneska podle mě nemá příliš co nabídnout...snad jen to plavení se na člunu okolo ostrovů...

Pro: Grafika, jednoznačně; přestřelky jsou záživné; exteriéry; intro

Proti: klišovatost příběhu, zejména konce; interiéry; ze hry se postupně stane tradiční fps

+27 +29 −2
  • PC 90
K Far Cry sem přišel jako slepej k houslím... Nainstaloval,spustil a ........ Pařil a pařil a pařil... A když sem se někde zasekl,dal sem si pár dní pauzu a pařil znovu... Takhle to pokračovalo pár týdnů... Měl sem i období,kdy sem si říkal,že se na to "vy*eru"... Ale nedalo mi to a musel sem se dostat dál... Hra mě naprosto pohltila...

V první řadě musim vyzdvyhnout grafiku,ta byla na svou dobu fenomenální... Plavání ve vodě,procházky nádhernou džunglí s bandou enemáků na zabití,co víc si přát?? Možnost sednout do jakéhokoli vozidla,které se naskytlo... Byla to prostě nádhera... Zábava a napětí... Strach... Prostě všechno... Ale pak přišla bomba!!! Obří mutanti... Ale ne klasičtí mutanti,kteří se dají zabít plivnutím pod nohy... Ne,ne... Porádně tuhí parchanti... Všechno krásně vyvážené... Ano,párkrát sem se zasekl,což pokládám za obrovské plus... Není to totiž jako klasická FPS,která vás vede od začátku do konce za ruku jako malé dítě,díky tměř neomezenému pohuby po "světě" můžete mise plnit z různých stran,různými způsoby,pokud tedy nejste v uzavřené lokaci... Což je velké a významné plus...

Obtížnost je celkem dobře vyvážená,i když poslední mise mi dala pořádně zabrat... Absence rychloukládání je docela stresující... Mnohokrát během hraní by se hodilo... Ale o to déle mi hra trvala...

Co na závěr?? Far Cry je jedna z nejtěžších her,kterou sem měl tu čest za těch cca 13 let hrát... A snad nejtěžší FPS... Do paměti se každému nesmazatelně vryje krásou a obtížností... Při vzpomínání na Far Cry se usmívám a zároveň pláču a klepu se z nervů... Ale vždy převažuje ten úsměv... Kdo nehrál,měl by to okamžitě napravit a zahrát... Protože pak zjistí jak sou všechna CoD,MOH a Battlefieldy nudné a dětské...

Pro: Úchvatná grafika,zvuky,vozidla,dabing,hlášky,obtížnost

Proti: Rychloukládání,obtížnost...;)

+27 +29 −2
  • PC 70
Asi jsem čekal příliš, což samozřejmě není chyba hry samotné, ale hezky postupně.

Umím si představit, jaké zjevení hra ve své době pro příznivce FPS představovala, hlavně z technologického hlediska. Grafika i fyzika - obojí je mnohem lepší než u lehce novějšího Half-Life 2 (hlavně fyzikální engine mi přišel opravdu slušně propracovaný oproti směšně gumovému Havoku).

Ruku na srdce, kdo hraje hry kvůli technickým parametrům? Možná tak leda recenzenti hardware. Ale když už jsem s tím začal, musím říct, že vidět v klasické FPS konečně opravdu rozsáhlé exteriéry, je nesmírně osvěžující - zvlášť když se na něco takového nevzmohly ani některé "válečné hry", k tomu dobře fungující zbraně, slušná AI a taky všelijaké dopravní prostředky! Jenže... pak je tu hodně těch "jenže"...

Proč je tu i tolik interiérů? V menším počtu bych je chápal jako osvěžení, každopádně tak jak jsou se zřídka svou zábavností vyrovnají venkovnímu prostoru - a to zejména kvůli zastoupení nepřátel (a že se mutanti objeví relativně záhy po začátku...). Často jsem pak při hraní těchto pasáží doslova hledal ono světlo na konci tunelu.

Vymyslet zajímavějšího hlavního hrdinu není dle mého názoru náročný úkol ani pro tvůrce FPS. A když už teda ano (nebo to zkrátka z nějakého důvodu není žádoucí), proč se na to prostě nevykašlat a neudělat hlavní postavu třeba ve stylu BJ Blazkowicze, tj. jako by tam vůbec nebyla? Každopádně si nedovedu moc dobře vysvětlit, jak dokázal někdo "vymyslet" tak nehorázně nesympatické hovado, jaké se vám dostane pod ruku právě zde. Klišovitý příběh by třeba ani nevadil, nicméně Jack Carver (jak se ona karikatura jmenuje) jej posunuje do zcela nových rozměrů. Pochopitelně jsem vteřinu přemýšlel o možnosti, zda nejde o pouhou parodii, avšak na to není dost absurdní a bere se moc vážně.

Pravděpodobně i vývojáři/testeři si už během vývoje všimli, že střety s lidmi jsou několikanásobně zábavnější než boje s mutanty, vyvstává tak jednoduchá otázka (a trochu souvisí s prvním bodem) - proč tolik, chci říct TOLIK, mutantů, proč? Místy má jejich samotná přítomnost i své opodstatnění, to když jsem se zúčastnil bojů mezi jimi a vojáky (copak už jste někdy někde viděli, aby se mutanti nevzbouřili proti svým stvořitelům?), které byly skvělé a přímo volaly po tom, abych pasáž zkusil projít několikrát po sobě různými způsoby - což jsem nakonec nezřídka i udělal, jelikož savepointy jsou občas pěkně daleko od sebe a znenadání vystřelená raketa "odnikud" není nic, za co bych vývojáře plácal po zádech. Ale jinak - je opravdu nutné mít i v této hře spoustu temných chodeb plných bestií, co mé snažení ukončí jediným zásahem?

No a pár úletů potvrzujících mé dojmy na závěr. Doufal jsem, že v této hře nebudou přítomni bossové v klasickém podání. A opravdu dlouho to vypadalo, že nebudou, jenže pak na mě designéři pošlou helikoptéru, vizuálně úplně stejnou helikoptéru, jako bylo těch 10 předešlých, které jsem sundal jedinou střelou z raketometu. Rozdíl je, že tahle má nálepku "boss" a proto je těch raket třeba vystřílet mnohonásobně více. A finále... místo nějaké velké bitvy a třeba stíhání hlavního zlouna skrze několik ostrovů s mnoha způsoby řešení jsem se octl v aréně (což zní teď, když to píšu, ještě absurdněji, než jak mi to přišlo při hraní) a tam - samozřejmě vyzbrojen nejlepšíma bouchačkama - se mi na relativně malém prostoru postaví zástupy těch nejsilnějších mutantů. Uvažuju, jak dlouho trvalo tohle naklikat v editoru. Pět minut?

Tak nevím, ale - bez ohledu na technické zpracování - takhle podle mě převratná střílečka nevypadá.
+26 +27 −1
  • PC 80
Far Cry bola v dobe vzniku grafická pecka. Bola považovaná za technologickú hru, po ktorej prišiel Crysis a ďalej (možno) príde Crysis 2. Už v úvode hry, prvé pohľady z okna na krásnu tropickú krajinku a následný pohľad z blízka na vodnú hladinu vedeli hráčov túžiacich po grafických orgiách uspokojiť. Samozrejme, len pre toho, kto mal dostatočne silný stroj a mohol si Far Cry dovoliť na plné detaily.

V dnešnej dobe grafika až tak moc nepovie aj keď si po čase na ňu zvyknete. Sám som urobil chybu, že som hru nedohral skôr. Prvé levely boli vážne skvelé. Až do príchodu mutantov to bola fajn akčná hra, v ktorej ste mohli využívať ako brutálnu silu zbraní, tak aj stealth prvky. Ku koncu hry sa z Far Cry stala tupá strieľačka, v ktorej ste robili len to, čo vám prikázali (to ste vlastne robili celú hru a keď ste sa dozvedeli, že ten, kto vám pomáhal, bol vlastne hlavný parchant, chceli ste ho vlastnoručne zaškrtiť).

Počas hry, okrem interiérov, budete môcť využívať viac ciest, ako sa dostať ku svojmu cielu. Môžete sa preletieť rogalom, povoziť s džípom alebo prejsť cez rieku/more loďou. V interiéroch toľko priestoru mať nebudete.
Spomínaná "velmi intuitivní AI" sa nedostavila. Okrem toho, že vás nepriatelia bez nočného videnia budú vidieť na míle ďaleko a to aj v noci, kľudne môžete chodiť po nepriateľskom tábore bez tlmiča a strieľať do prichádzajúcich stráží. Niekedy som si v hre pripadal ako terminátor. Český dabing v hre pobaví: "Tvoje prdel pozná středověk., Mám kulku s tvým jménem., Chcípni, chcípni, CHCÍPNI!"

Na strednú obtiažnosť bol Far Cry v druhej polovici hry veľmi neoptimalizovaný. Posledné levely som vyvaľoval oči,keď na mňa autori vytasili tucet mutantov s raketometmi so slovami "bež si nájsť cestu sám", alebo keď vám nechali pušku s desiatimi nábojmi a skokom z vodopádu ste sa museli predrať až veľkej bráne nie nepodobnej z LoTRa.. Sklamaný som bol aj z automatických autosave (aj keď ste sa s ukládaním nemuseli obťažovať).

Aj tak som s radostným úšklebkom malého dieťaťa ničil po jednej strele do hlavy MP5 s tlmičom celú základňu bez jedniného alarmu a so slovami nepriateľov "Co se ti stalo?". :-)

Pro: grafika (na rok vydania), volnosť, voda!,...

Proti: niekedy AI, druhá polovica hry je bezduchá, neobtimalizovaná obtiažnosť

+25
  • PC 85
Far Cry vůbec není špatná hra. Ovšem jak už to tak bývá a má také nějaké ty mouchy.

Co se mi jednoznačně líbí je grafické zpracování a celkové pojetí herní plochy, tomuhle nezbývá než zatleskat (i v dnešní době). Hratelnost je slušná, hra má dobré tempo a stále na vás chrlí něco nového. Ať už jsou to nepřátelé, vozidla, zbraně anebo prostě jen úžasný výhled do krajiny. Docela povedená je i inteligence nepřátel, kteří si vám dokáží třeba nadejít anebo vyčkávat v krytu dokud nevystčíte tu svoji škebli na ránu. Tady ovšem už bývá ale i háček, kdy se stává, že vás sniper neomylně trefí i přes půl ostrova, aniž by o vás měl vědět - to trochu zamrzí. Zvlášť v kombinaci s ne zrovna šťastným checkpoint systémem (údajně se dá jakýmsi patchem změnit, oficiálně ale beru checkpointy), kdy kvůli takovéto prkotině můžete opakovat značný kus hry znovu.

S oněmi nešťastnými checkpointy dále souvisí i to, že když se rozhodnete řešit některou situaci ne zcela standardně (např. obeplavání celého ostrova, abyste se dostali nepříteli do zad či podobné šílenosti) můžete si snadno nabít kokos, protože hra v daných místech prostě checkpoint nemá. Tím se trochu vytrácí pocit volnosti (abych nebyl moc přísný, na podobný problém jsem narazil asi 2x nebo 3x za celou hru, takže to není tak žhavé).

Co je ale horší (a řekl bych i největší mínus celé hry) je obtížnost. Nemůžu říct, že by FC byla nějak extrémně obtížná hra, ale u jednotlivých misí jsou v obtížnosti naprosto otřesné rozdíly. Takže se stává, že jednu misi projdete naprosto bez problémů s prstem v nose, zatímco hned u následující si budete připadat jako u porodu trojčat. Zvlášť poslední dvě mise jsou docela tvrdý oříšek, kdy je nutné se obrnit velikou trpělivostí.

Celkově ale FC hodnotím kladně a považuji ho za jednu z nej FPS (alespoň z těch, co jsem měl tu čest).

Pro: herní prostředí, grafika, ještě jednou prostředí

Proti: nevyvážená obtížnost, některé checkpointy

+24
  • PC 80
Poprvé jsem hrál Far Cry už kdysi dávno a pamatuji si jak mě dostala okamžitě nádherná grafika, která tehdy předběhla dobu a potěšil i český dabing. Hru jsem tehdy nedohrál celou, protože byla dost obtížná a já se občas někde zasekl. Nyní jsem to napravil a nainstaloval znovu.

Začátek hry
První mise mě hrozně chytla jak jste začínali v kanále a mohly poslouchat dva žoldáky jak se o vás baví v českém dabingu to mě uchvátilo. Pak jsem vyšel ven a spatřil nádherné rozlehlé souostroví v překrásné grafice ve své době. Dále jak jsem se prostřilával žoldákama hrou chrlili na mě jednu hlášku za sebou a já se z počátku bavil a smál se ale zanedlouho mě dabing štval, protože to bylo pořád dokola a téměř ten samý dialog.

Obtížná hra
Zjistil jsem že se tady nedá chodit jak v Call of Duty, kde nemusíte pouštět klávesu W ale musíte se pořád soustředit, skrývat se a dávat bacha na nepřítele, protože jeden voják vám může narušit celou dobře rozehranou část mise. Vybral jsem si obtížnost hry Normal ale mi teda přišla v častých případech dosti těžká. Třeba když se prozradíte a vojáci po vás začnou střílet někde z druhé strany ostrova kde sotva vy vidíte a oni vás krásně trefí s jakoukoliv zbraní když jen kousek vykouknete.

Verdikt
Far Cry odrazuje některé hráče postupně svou obtížností ale nakonec jsem rád že jsem ji znovu naistaloval a dohrál do konce. Ukázala mi trochu jiný styl FPS hry kde není vše jen rychle zadarmo.

Pro: Grafika, Inteligence nepřátel, Délka hry, Dopravní prostředky, Prostředí

Proti: Obtížnost, Přístupová karta, Multiplayer

+24 +25 −1
  • PC 95
Prvý FAR CRY je zároveň aj posledný v tejto sérií v štýle klasickej strielačky s fixne-zasebou-zoradenými misiami. Všetky nasledovné diely počnúc (FC2) sú už FPS-ky v otvorenom svete, s questami a rozhovormi. S povodným Far Cry nemajú nič spoločné.

Hru som hral už v dobe jej vydania v roku 2004, a dlhé roky potom sa k nej vracal. Mám ju vela-krát dohranú. Moje subjektívne dojmy v tomto komentári sú spojením spomienok z časov ked hra vyšla a s neskoršieho znovu-hrania po dlhých rokoch.

Grafika je to, čo v prvom momente upúta. V tej dobe nie moc ohraný "raj na zemi" v podobe tropických ostrovov, sa tu ukázal v plnej kráse. Nádherné lokácie či už v slnečnom dni, pri západe slnka alebo v nočnom závoji tvoria silnú kulisu. V hre ale nieje len tento typ vonkajších levelov. V neskoršej časti hry prídu na rad aj interierové oblasti v základniach a laboratóriach, v ktorých sa atmosféra zmení na hororovú.Po tých 16tich rokoch samozrejme je badatelné, že grafika zostarla, ale nič čo by mi vadilo. Vizuál ma stále veľmi nadštandardnú a úplne dostačujúcu úroveň.

Čo si doteraz na tejto hre najviac cením, je skoro neobmedzerný pohyb hráčovej postavy v misiách. Bol to v tej dobe pre mňa doslova šok, ked som vybehol v prvom leveli von z bunkru a predomňou zrazu nádherná tropická pláž bez mantinelov. Ísť k základni plnej žoldákov po vytýčenej ceste sa ponúkalo samo. Ale vymyslieť si plán, kade by sa to dalo obísť, preplávať, prepadnúť ich z druhej strany, potom to zrealizovať, a ono to fakt FUNGOVALO! - zanechalo super dojem.

Použitie vozidiel/plavidiel/rogala bola takisto úplne skvelá vec na tú dobu. Možnosti postupu v misii sa rozšírili. Vela krát som pritom aj zabudol, že mám splniť nejaký ciel - len tak som sa vozil po plážach v Humvee a skúšal cez akú maximálnu hlbku vody to zvládne prejsť, offroad prejazdy cez potôčik a podobné pokusy. Kameru som si prepol na externú a obdivoval, ako džíp reaguje na nerovnosti, vodu a skoky.

Zbraňový arzenál je obsiahly, obsahuje len realistické kúsky kde každá zbraň má rozdielny rozptyl, účinnosť, spätný ráz. Hráčova postava môže niesť max. 4 zbrane, takže je treba si zvážiť, čo sa viac hodí, viacero zbraní má rovnakú muníciu. Mačetu a Desert Eagle z úvodu krátko na to nahradia rózne typy samopalov a útočných pušiek. Napr. M4 bola u mňa svojou účinnosťou a presnosťou taká stálica počas celej hry.
Potom je tu automatická brokovnica a ťažký gulomet - na stiesnené priestory a na odolných mutantov obe nenahraditeľné.
Bojuje sa často na veľké vzdialenosti, čiže odstrelovačka je absolutne klúčový nástroj skazy a nemá konkurenciu.
Raketomet je použitelný akurát proti vrtulníku/vozidlu, inak mi prišiel veľmi slabý na živé ciele, oproti iným hrám - hlavne na mutantov je úplne k ničomu, neúčinný.

Nepriateľov tvoria žoldáci, rôzne odolní a ozbrojení. Neskôr nastúpia na scénu veľmi odolní mutanti a dosť tým vzrastie obtiažnosť. Menšie beštie sú velmi rýchle a dokážu doskoćiť niekolko metrov. Vačšinou stačí od nich schytať jediný zásah a nasleduje hráčova smrť. Velký hajzli s raketometmi vydržia zásahy z aj niekolko celých zásobníkov z pušky/samopalu. Pre skúseného hráča FPS-siek to ale nebude problém, si s nimi poradiť. Spŕška nadávok bude smerovať hlavne na systém automatického ukladania na checkpointoch, čiže nedá sa sejvovať manuálne hocikde. Pri niektorých pasážach sa möže dostaviť frustrácia s opätovného chcípnutia a načítania posledného checkpointu, ktorý môže byť sakra ďaleko.
Mne sa prítomnosť príšer páči. Ísť iba proti luďom celú hru by ma asi nudilo. Ale chápem, že to je vec vkusu a niekoho to môže dosť odradiť od dalšieho hrania.

Hratelnost je veľmi dobrá, klasická FPSka ničim neprerušovaná - žiadne vedlajšie questy, žiadne rozhovory, žiadne imbecilné animácie nastupovania do auta/animácie preliezania/animácie lozenia po rebríku a podobné unavujúce nezmysly, ktorými sú zamorené nasledovné časti.

Príbeh je jediné velké minus, hovadské klišé typu: šialený doktor robí pokusy na luďoch, aby vyrobil supervojakov. 1000-rázi omletá vec. Meno hlavného hrdinu tiež velmi nápadité - Janko Vyrezávač.

Celkovo je prvý Far Cry pre mňa super hra. Najlepšia z celej série.
Moje doporučenie znie: kto má chuť na starú, graficky stále príťažlivú strielačku s velkou volnosťou v tropickom prostredí - TOTO JE DOBRÁ VOĽBA!

Pro: super akcia a hratelnost, prostredie, grafika, dĺžka, inteligencia vojakov, volnosť postupu v misii, vozidlá, 

Proti: niektoré frustrujúce pasáže, C-čkový príbeh,

+24
  • PC 70
Další FPS klasika za mnou. Tentokrát jsem zvolil kousek, který byl ve své době oblíben především díky svému hodně líbivému vizuálu, který hraje všemi barvami. Oproti většině ostatních FPS z té doby je vše takové barevnější, pestřejší, až skoro veselejší.

Nicméně dnes už vizuál toho moc nenabídne, lokace jsou dost na jedno brdo, hodně nerůznorodé a po 3-4 misích vás již ničím nezaujmou. Zprvu se místní fauna jeví fajn, ale postupem času už to budete tak nějak ignorovat a vše vám začne splývat. Samozřejmě, efekty fyzikálních efektů předběhla svou dobu, ale když to člověk hraje takhle s odstupem, tak už to prostě nedokáže plně docenit (nicméně u HL2 jsem to třeba docenil i s velkým odstupem).

Hratelnost je celkem fajn. Ze začátku mě to dost bavilo, poté se to trochu omrzelo. Hra je a není výzva zároveň. Obtížnost umí být v některých úsecích krutá (až přehnaně - hrál jsem na druhou nejtěžší), ale není to způsobeno nepřítelem jako takovým. Když si najdete dobré místo, tak si stačí nechat nepřátele nabíhat pod svou hlaveň. Otevřené prostory jsou naopak velmi otravné, nepřátelé střílí přes stany, vidí vás přes celou mapu a často se díky tomu z toho stane taková panická přestřelka.

Naopak vítám, že některé úseky lze vyřešit "chytře", konfliktu se třeba vyhnout či si všechno předpřipravit. Nicméně tohle dost nabourává hodně nefunkční stealth, který vše stěžuje, takže se valná většina vašich taktických manévrů zvrhne v přestřelku. Je to škoda, gameplay mohl být rozhodně mnohem zajímavější.

Jako plus bych ještě vyzdvihnul využívání dopravních prostředků, které dost souvisí i s tím, jak danou lokaci projdete, například se mi povedlo objet ostrov a obejít tak jednu základnu, případně přeletět kopec místo toho, abych ho obtížněji dobýval. Nicméně opět, vyhnout se většině nepřátelům je téměř nemožné a vše se zvrhne... v souboj, tudíž je to jen takové hezké zpestření.

Příběhově se nejedná o žádný zázrak, nějak zvlášť vás to nevtáhne, ačkoliv závěrečný plot twist je fajn, nicméně se nedá říct, že je až tak nečekaný nebo by se jednalo o něco, co nebylo vidět již jinde. 

Hra je to pořád docela slušná, ale kousky z podobné doby jako Call of Duty, Vietcong, Half-Life 2 či F.E.A.R. jsou na tom dnes mnohem lépe a určitě je všechny řadím výš a příště bych sáhl po nich. Tuhle hru jsem si měl užít ve své době, kdy věřím, že by mě zaujala víc, dnes je to takový trochu staříček, na který je lepší vzpomínat, než ho znovu hrát.

Pro: atmosféra, volnost pohybu, dopravní prostředky, obtížnost

Proti: vtáhnutí do příběhu, dosti jednotvárné prostředí, obtížnost

+23