Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Elite: Dangerous

Elite IV

16.12.2014
26.04.2016
27.07.2017
83
28 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Elite: Dangerous je akční, objevovací a obchodní vesmírná hra, která se odehrává v reálně (1:1) namodelované Mléčné dráze s cca 100 miliardami hvězdných systémů (400 miliardami hvězd) vytvořenými pomocí procedurálního generování. Umístění a klasifikace cca 160 tisíc nejznámějších hvězd včetně Slunce odpovídá skutečnosti a několik objektů Sluneční soustavy (k 14. 12. 2014 zatím pouze Země a Mars) má speciální textury. Menší část hvězdných systémů je ve hře obsazena frakcemi Federace (The Federation), Císařství (The Empire) a Aliance (The Independent Alliance of Systems), zbytek herního světa je neprozkoumaný a k dispozici vesmírným tulákům k objevování. Vývojáři projevili smysl pro detail nejen v tom, že umožní hráčům prozkoumat mnohé typy astronomických objektů a jevů z pohodlí kokpitu své vesmírné lodě cestující nadsvětelnou rychlostí, ale např. i tím, že renderovaná obloha věrně odpovídá skutečné pozici hráče v galaxii, nebo tím, že je do hry naimplementována newtonovská fyzika (gravitační pole objektů).

Hra probíhá v otevřeném světě, který by měl být ozvláštňován dynamickými událostmi, ať už procedurálně generovanými, nebo připravenými vývojářem. Hráč se o těchto událostech dozví z novinek (Newsfeed) na vesmírných stanicích. Herní frakce mají svá vlastní vesmírná plavidla, ke kterým může být přístup omezen v závislosti na reputaci hráče a do kterých lze dokoupit moduly rozšiřující funkcionalitu lodí. Obchodování má vliv na stav zásob materiálu na vesmírných stanicích, který je společný pro všechny hráče (MMO prvek), a tím pádem zpětně ovlivní i profitabilitu mezihvězdných obchodních cest. Svými akcemi si budujete reputaci u herních frakcí a korporací. Pokud překročíte pravidla platná pro politické uspořádání navštíveného systému, můžete být místními autoritami pokutováni nebo zničeni. Přivydělat si můžete na černém trhu, plněním questů, prodejem kartografických údajů, PvE souboji nebo těžbou surovin. Čím dále od civilizace budete hledat suroviny, tím větší šanci budete mít, že najdete něco cenného.

Vývojáři chtějí hru postupně rozšiřovat o nové funkce - o herní NPC, posádku, možnost procházet vesmírnými loďmi i stanicemi ve first person pohledu. Svatým grálem, ke kterému vývojáři vzhlíží, je umožnit přistání a volný pohyb po (mrtvých, živých, obydlených - ale každopádně procedurálně generovaných) planetách a měsících. V jednom ze starších herních newsletterů byla naznačena i podoba měst při pohledu seshora. Vývojář slíbil, že bude různé aspekty hry průběžně vylepšovat, a jednou za čas vydá placený datadisk, který do hry vnese novou funkcinalitu.

Hra vyžaduje připojení k internetu. Hrát lze online v Open play (všichni se všemi) nebo Group play (v uzavřené skupině). Singleplayer je přístupný online v Solo play. V Open play a Group play dokáže hra do jedné herní instance pomocí matchmakingu připojit nanejvýš 32 hráčů (přátele preferovaně). Většinu vesmírných lodí ovládá AI.


Poslední diskuzní příspěvek

@AlieN (19.06.2020 23:43): musime makat, bez prace nejsou kolace..lol, mezitim Braben vymysli jak se ma spravne kroutit korona u slunce a generovat kopec na prazdne planete :) (pac to je space nerd, a je to nejdulezitejsi)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Ok, trochu jsem to s tou stěnou textu přehnal. Nejprve trochu delší komentář, pak detailnější popis hry.

V Elite Dangerous je cílem samotná cesta. Když na mě vykoukla mise na převoz velkého množství nákladu s více než trojnásobnou výplatou, než co normálně dostávám, bez váhání jsem ji vzal, že je doporučena pro piloty s výrazně vyšším hodnocením mě netrápilo, je to přece jen blbý transport. Kromě této mise jsem si nabral ještě dvě další ve stejném systému a vydal se na cestu. Zadavatel mise zmínil něco o tom, že mě mohou pronásledovat piráti, a nedělal si vůbec srandu. Hned po skoku do sestavy jsem byl odchycen a během 10 vteřin zjistil, že nemám sebemenší šanci boj vyhrát. Podařilo se mi však uniknout a vydat se k cílové planetě. Těsně u ní se mě pokusili znovu odchytit, což mě výrazně odchýlilo. Podařilo se mi však odchycení ubránit a vrátit na správný směr. Těsně nad orbitou jsem byl odchycen potřetí a tentokrát na mě čekaly tři lodě. Během chvilky jsem to koupil tak, že mi vypadl FTL pohon a já se nemohl z bojiště dostat pryč. Chvíli se mi dařilo efektivně manévrovat, ale nakonec jsem schytal několik naváděných střel. Přestal fungovat pohon, selhaly zbraně, na to i zhasl kokpit. Po chvíli se opět rozsvítil, ale loď byla neovladatelná a já tam bezmocně kroužil na místě s 1% integrity trupu. Věděl jsem, že je konec, že budu muset zaplatit náhradu lodi, nedostanu zaplaceno, a také dostanu pokutu za ztrátu nákladu. Jenže tu jsem si všiml, že piráty mezitím napadly cizí lodě a nemají čas si mě všímat. Podařilo se mi opravit zničené moduly, spustit se na povrch planety, přistát na stanici a tam náklad jen o fous doručit. Zajímavé věci lze zažít i bez skriptů, ale bude trvat hodně dlouho, než je zažijete.

Lze hrát pouze online. Nikoli nutně bok po boku ostatních, ale vždy jako součást stejného vesmíru. Solo hraním se nevyhnete problémům, stále zde budou NPC, kteří vás mohou napadnout, podpořit, nebo v chatu okomentovat vaše nesmyslné manévry při dokování. Na prvním místě je vydělávání peněz. Musíte mít dostatečně nacpané konto pro zaplacení náhrady zničené lodi a pořád bude za co utrácet. Období, kdy budete mít všechny lodě a nejlepší výbavu, je hodně vzdálené.
Během prvních 24 hodin hraní nebudete mít nijak hluboké vědomosti a během prvních 10 hodin budete spíše tápat kde co je, kam máte letět a jakým způsobem se tam vlastně dostanete. Elite Dangerous není střílečka, ale simulátor. K tomu se váže nejen velmi nekoncentrovaný styl hraní, ale taky dost pokročilé ovládání. Ačkoli si někteří budou chtít hru užívat na joysticku, pro plnohodnotní hraní vám bohatě stačí myš a klávesnice.

Svým způsobem je hra repetivní, většina misí generická, zrovna tak jako stanice a planety. Což mi kupodivu nijak nebrání si hru užívat. Nenajdete tady nic ve smyslu hlavní dějové linky. Nejste středem vesmíru ani galaxie. Samozřejmě hra sama o sobě není zas až tak tupá, jen je těžké shlédnout její celý obrázek. V lidmi obývané části galaxie probíhá celá řada konfliktů a jsou zde různé příběhové vrstvy, které prostě probíhají a vy se o nich obvykle dozvíte skrz kodex hry nebo na internetu. Jsou zde pozůstatky po nějaké dávné civilizaci o které nikdo neví určitě proč vymřela, kromě mezi sebou lidé válčí také s Thargoidy (hodně silní MZáci staří miliony let), a na pozadí jsou také různé příběhy o spiknutí, infiltraci, podivných událostech a nějaké velké hrozbě, která by mohla ohrozit lidskou rasu. Ale zpátky k vám, vy teď musíte zabít Černovouse a doručit 40 beden čaje do Alpha Centauri. Tak šup, ta nová loď se nezaplatí sama.

Problémem pro většinu bude počáteční časová investice, protože nejsou zvyklí tak dlouhé hry vůbec dohrát, natož si za tu dobu pouze projít tutoriálem. O složitém ovládání ani nemluvě. Ve výsledku můžete mít pocit, že jste do hry vrazili spoustu času aniž byste cokoliv pořádného zažili. A tady je těžké komukoli říct jestli ho hra bude nebo nebude bavit. Můžete narazit na poklad, můžou vás někde rozsekat piráti, můžete objevit nějaké tajemství, narazit na černou díru... Nebo se taky nemusí stát nic a jenom za váš herní "den" převezete třeskuté množství čaje. Pro hry bývá běžné, že když se vydáte hledat poklad, máte určeno kde hledat a taky jakousi garanci, že tam něco najdete. Tady si poklad musíte najít sami a nemáte jistotu, že vůbec něco najdete.


>>>>>
Konec komentáře, následuje detailní popis hry.
>>>>>


Máte k dispozici celou galaxii. To je a není pravda. Pravda je, že celá galaxie je zaplněna soustavami, do kterých můžete skočit. Skoky mezi soustavami jsou doslova skoky. Nelze jen tak odletět z jedné sestavy do druhé. Skok můžete začít odkudkoli, ale vždy skočíte do stejného místa. Každá loď je schopná dělat různě dlouhé skoky a taky pro ty skoky potřebuje palivo. Tady už vám možná dochází, v čem hra omezuje vaši schopnost se někam podívat. Abyste mohli skočit, musíte mít kam. Nemůžete jen tak skočit z jedné strany galaxie na druhou, a nemůžete skočit do libovolného bodu v ní.
 
Galaxie ve hře má mít kolem 400 miliard planetárních soustav. Pouze nepatrná část z toho je domovem lidské aktivity (tomuto regionu se obvykle říká "The Bubble"). Dle různých zdrojů co jsem četl by se mělo jednat o region velký cca 100 tisíc soustav, z nichž kolem 20 tisíc je obydlených. V neobydlených sestavách jste odkázání jen sami na sebe. Až na některé vzácné výjimky zde nenajdete žádné stanice na kterých se můžete zásobovat, opravit, či doplnit výbavu. Drtivá většina galaxie je zkrátka "prázdná", otevřená jen průzkumníkům kteří zde občas narazí na nějakou zajímavost.

V obydlených soustavách se nachází různé frakce. Nejedná se jenom o velmoci, většina bydlí jen v nějakém malém regionu. Vždy když někam přiletíte, máte k dispozici informace o tom co se tam děje, tj. jak je na tom ekonomika, k jakým dochází konfliktům nebo jaké jsou zvláštní stavy (třeba epidemie atd.) Vaše akce ve hře se budou v první řadě promítat do reputace v těchto frakcích. Frakce, u kterých máte dobrou reputaci, vám budou dávat lepší mise a v případě velmocí u nich koupíte také zajímavější věci. Kromě toho budou vaše akce ovlivňovat stav frakcí a regionů. Takže například převoz surovin bude zlepšovat ekonomickou situaci v daném regionu, ale můžete také přijmout mise které některé frakce poškodí. Je dobré si opět připomenout, že se jedná o online hru tudíž frakce nejsou ovlivňovány pouze vámi, ale všemi hráči kteří zrovna aktivně hrají.

Pro pohyb v rámci soustavy využíváte supercruise režim, tj. režim ve kterém se můžete někam dopravit rychleji než světlo, ale ne zas tak rychle abyste mohli cestovat z jedné sestavy do druhé. Tady máte možnost buďto použít asistovaný režim, kdy jen nastavíte směr a spustíte řízení, nebo tam přiletět manuálně. V obou případech musíte dávat bacha, abyste do něčeho nenarazili, a v obou případech se vám může stát, že vás někdo násilně zachytí a napadne. Manuální řízení je sice rychlejší, zvlášť pokud využijete pokročilé herní mechaniky, ale taky musíte hlídat vzdálenost a rychlost, protože zrovna tak jako trvá zrychlit vám bude trvat i zpomalit. Abyste přiletěli tam kam potřebujete, musíte opustit supecruise režim, což lze bez poškození lodí jen při dostatečně nízké rychlosti, a taky se musíte trefit do správné vzdálenosti, jinak vystoupíte příliš brzy, nebo to přestřelíte.
No a po vystoupení ze supercurise režimu se pohybujete klasicky a la NASA, tj. v galaktickém měřítku zanedbatelně pomalu, ale dost rychle na to abyste překonali vzdálenost tisíce kilometrů v rámci desítek vteřin. A jen takhle můžete přiletět do stanic, přistát na planetě, účastnit se bitev, atd.

Teď k tomu co vás čeká, jestli se rozhodnete hrát. V prví řadě na vás hra vyrukuje s účinným tutoriálem jak loď vůbec ovládat a jak se dostat do stanice. Bez těchto znalostí si hru nezahrajete, takže dávejte bacha. Hrajte pak všechny následné tutoriály a jenom mačkejte tlačítka jako opička, nezkoušejte si měnit rozložení klávesnice ani nic podobného, nebo se vám může stát, že si zrušíte mapování funkce kterou zrovna budete potřebovat pro tutoriál. V tuto chvíli se nacházíte v ochranné zóně pro nováčky. Jakmile ji opustíte, už se tam nebudete moct vrátit. Určitě nikam nespěchejte - tato zóna je taková mírná, bez častých problémů s piráty, a mise jsou zde obvykle jednoduché a přímočaré. Skrz počáteční tutoriály zjistíte základní věci. Většina dalších věcí se  buďto dělá podobně, nebo vám to časem dojde že by to tak mělo fungovat. Po tutoriálu si vybírejte kurýrské a přepravní mise (hlavně to první protože základní loď nemá moc velký nákladový prostor). Nezapomeňte si loď trochu vytunit. Zbraně jsou zatím to nejmenší, ale můžete si například zvýšit kapacitu pro náklad. Jako první vlastní loď (ta dosavadní je půjčená) si kupte Hauler, který má pořádnou korbu, do které se vám vejde kotel čaje. Nyní kromě kurýrských misí převážejte čaj (a cokoliv jiného co bude potřeba). Vybírejte jen ty mise, kdy stačí vyzvednout a letět, neberte mise kde musíte něco někde nejprve nakoupit, časově se to nevyplatí protože ještě nemáte moc dobrou představu o tom co kde koupit. Nezapomeňte to nejprve vyzvednout (tzn. v tabulce misí si musíte odklikat množství daných surovin a přemístit si je do lodi). Nyní šetřete na tu nejdražší loď co vidíte, Cobra MkIII. Sice za ni trochu přeplatíte, ale to až tak moc nevadí, peníze rychle vyděláte. S touto lodí jde velmi zdatně dělat všechno. Až časem bude mít smysl kupovat a vybavovat specializované lodě, zásadní by pro vás teď mělo být si první řadě osvojit co nejvíce aktivit.
Až vám přijde, že už nemáte moc co na práci a máte nejlepší výbavu co daný region nabízí, vydejte se mimo ochrannou zónu a hrajte dle vlastního uvážení. 

Co se toho ovládání týče, jak už jsem zmínil, klávesnice a myš je naprosto v pohodě. Doporučuji si ovládání nastavit tak jak hrajete střílečku. WSAD dopředu/dozadu/do boku. E a Q klávesy pro rotaci. Na myš si nastavte natáčení čumáku lodi (funguje to podobně jako joystick, výchozí poloho je nula a když posunete myš nějakým směrem, loď se tímto směrem bude natáčet dokud myš nevrátíte do výchozí polohy. Snadné! Zpátky ke klávesnici, budete v první řadě potřebovat namapovat stoupání a klesání. Toto je velmi důležité při manévrování. Hned na to si budete muset nastavit minimálně dvě klávesy, jednu pro zvýšení a druhou pro snížení rychlosti (a ideálně ještě jednu pro nastavení automatické rychlosti do nuly). Já mám toto nastavené na kolečko myší s tím, že se mi posunuje o 10% za jeden zoubek. Tato tlačítka budou často užitečná během lokální dopravy (hlavně když budete něco lupkat na palubních počítačích), a budou taky nezbytné pro supercruise. Jakmile se pustíte do bitev, bude nutno správně nastavit klávesy pro distribuci energie (máte možnost ji dát do systému, pohonu a zbraní). To je hodně důležité protože během střílení potřebujete mít na max zbraně, během ústupu pohon, a pro dobití štítu zase systému, a tak to potřebujete být schopni přepnout ve zlomku vteřiny. Osobně toto mám nastaveno pro kombinace shift + WSAD (ano, ve hře si můžete nastavovat i kombinace kláves). Pro efektivní hraní je prostě nutné mít efektivní rozložení.
Pak ještě budete mít to autíčko se kterým jezdíte po planetě (vyžaduje přídavek Horizons který se obvykle ve slevách prodává v rámci balíku). Tam si na klávesnici bude nejlepší vypnout asistenci řízení, akceleraci nastavit po 25% a na tlačítka W a D. Tím dosáhnete toho, že se autíčko ovládá stejně jako vozidla v jiných hrách. 

Pro: Žádné zbytečné berličky, velmi nízká náročnost na HW

Proti: Špatná přístupnost skrz náročné ovládání a velký rozsah

+16
  • PC 80
Ačkoliv povětšinou k tak velkým hrám nepíšu komentáře, tak se zde neubráním vyjádřit. Nemám nahráno stovky hodin a dozajista jsem neviděl ani polovinu obsahu. Dostal jsem však přehled o tom, jak hra vypadá a jak se hraje. Jelikož tohle však nemá být recenze, ale komentář, tak se můžu do toho pustit!

Jak bych měl u takové hry začít? Nějakým RPG úvodem o popisu soustavy, lodi a s plno chytrýma řečma? Blbost, nepopsal bych své dojmy. Začnu tedy jinak.
"Ku*va, hnědej trpaslík! To vypadá fakt super!" říkal jsem si, když jsem prvně spatřil jeden z mnoha objektů ve hře. Byl jsem však hlavně překvapen, že vím, jak by měl vypadat hnědý trpaslík. Hra mě nenásilně učí o vesmírných objektech a základních zákonitostech, které jsem znal jen ve velmi malém množství.
Nejsem žádný extra nerd, ale vědu mám rád. Velmi mile mě překvapilo, že kupříkladu při vypnutí pomocných modulů u lodě vás začne gravitace táhnout k nejbližšímu velkému objektu. To hezké na tom je, že jelikož máte "poblíž" vícero obrovských objektů, tak začne sebou loď házet takovým způsobem, že je neovladatelná.
Spoustu podobných detailů je ve hře mnoho a dozajista potěší každého člověka, který se alespoň trochu zajímá o vesmír a má rád sci fi.
Díval jsem se na negativní recenze a vysledoval jsem jednu velkou podobnost. Lidé často zmiňují grind, který je ve hře všude. Jestli jsou herní mechaniky v Elite založeny na grindu je už velmi subjektivní názor. Pokud vás ta činnost bude bavit, tak bych to jako grind nebral. Ve hře je optimální množství činností, jak vydělat a postoupit ve hře zase někam dál. Je to prostě simulátor ve vesmíru bez nějakého extra příběhu. Ten si totiž tvoříte vy.
Ve výsledku se mi tedy Elite zdá jako dosti love/hate hra. Buď si ji jednoduše zamilujete a nebo ji budete nenávidět. V každém případě na vás zapůsobí.
Doporučeno hrát hru při sledování něčeho poutavého. Pokud totiž hrajete více hodin v kuse, tak vás začne délka skoku v supercruise štvát. To už ale také záleží na trpělivosti a touze po relaxaci. Jak jsem již popsal, Elite Dangerous ve vás vyvolá pocit, který je ovlivněn vašimy zájmy.
Pokud bych však měl popsat hru jednou větou, tak to bude: cesta je cíl.


Pro: vesmírný simulátor, svoboda, OBROVSKÝ svět, grafika, detaily,

Proti: možný pocit repetetivnosti, vesmírný simulátor, obtížnost

+15