Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Vývoj

Na kickstarteru se na hru vybralo 1,7 milionu liber. Přestože původní celkový rozpočet na vývoj hry byl 8 milionů liber.
veka, 11.12.2021, zdroj: en.wikipedia.org/wiki/Elite_Dangerous
+3

Ostatní

Jak funguje průzkum.

Návod na průzkum hvězdných systémů (beta v.3)
--------------------------------------------------------
1, před cestou: vybavení a trocha teorie
2, vlastní průzkum
3, boj proti nudě

1, před cestou: vybavení + trocha teorie
Nejprve je vhodné zvážit snížení váhy lodi prodejem nepotřebných lodních modulů a koupi lepšího FSD (Frame Shift Drive) modulu. Obojí se pozitivně odrazí ve vzdálenosti, jakou může loď urazit hyperspace skokem (Maximum unladen jump range). U každé lodi se tato vzdálenost liší. Prodej "nepotřebných" modulů může však mít za následek snížení obranné schopnosti Vašeho plavidla nebo nemožnost zpestřit si hru těžbou surovin.

K ideálnímu vybavení patří:
1, co nejlepší Discovery Scanner. Tento modul má dvě funkce: zaprvé po manuálním spuštění odhalí nové astronomické objekty a označí je jako neprozkoumané (Unknown), zadruhé pro zvolené (Targeted) objekty po přiblížení automaticky provede základní identifikaci (název, velikost) objektu. Vzdálenost identifikovatelnosti cíle závisí na jeho velikosti a na použitém scanneru. K defaultnímu vybavení lodi patří Basic discovery scanner schopný odhalit objekty vzdálené 500 ls (light seconds, odpovídá vzdálenosti 1 AU, tj. např. vzdálenosti Země od slunce). Intermediate discovery scanner (s cenou cca 500.000 kreditů) odhalí objekty vzdálené 1500ls, Advanced discovery scanner (cca 1500000 kreditů) má vzdálenost objevování neomezenou, čili odhalí všechny objekty v systému.

2, Detailed Surface Scanner (cca 250000 kreditů). Tento modul přidává Discovery scanneru schopnost identifikovat pokročilé údaje (složení) o objektu. Za více informací dostanete při prodeji více zaplaceno.

3, Fuel scoop - modul pro tankování paliva z hvězd, doplňuje palivo automaticky po přiblížení se k hvězdě. Nezbytnost na výpravy do neobydlených končin.

4, Auto Field Maintenance Unit - modul pro opravu poškozených modulů. Oprava se zapíná u příslušného modulu na panelu Moduly. Vhodný, když se cestou něco semele.

2, vlastní průzkum
1, vyberte si systém označený na Galaxy mapě a skočte do něj
2, v novém systému zastavte, zaměřte novou hvězdu před Vámi, a počkejte na její automatické oskenování
3, manuálně spusťte discovery scan. Nemáte-li Advanced discovery scanner, který odhalí všechny objekty v systému, můžete nalézt další objekty podle orbity hvězdy, u které se nacházíte, a pomocí svých pozorovacích schopností, viz tento tutoriál. Vícehvězdné systémy Vám pomůže prozkoumat tento tutoriál.
4, zaměřte některý z neznámých objektů a vypravte se k němu. Planety identifikujete z větší vzdálenosti, pro identifikaci měsíců se musíte vypravit blíže. Pakliže nevlastníte Detailed surface scanner, nemusí se Vám identifikace objektů finančně a časově vyplatit. Nejvíce dostanete zaplaceno za identifikaci planet označených jako "earth-like".
5, shromážděná kartografická data můžete prodat na vesmírných stanicich, ať už jsou v prozkoumaném systému nebo mimo něj

3, boj proti nudě
Průzkum by se Vám měl odměnit nějakými pěknými scenériemi. Nic Vám nebrání proletět se mezi pěkně nasvícenými prstenci nějaké planetky a hledat v nich drahé suroviny (pokud s sebou vezete těžební vybavení).

Tak jako jiné aspekty hry, může se ještě měnit i průzkum, jak naznačuje tento design dokument.
Jak funguje obchodování?

Návod na obchod (gamma v.1)
------------------------------------
- první kredity lze v Sidewinderu vydělat plněním misí
- pak lze koupit Hauler, dokoupit Cargo Rack modul a upgradovat FSD (Frame Shift Drive) modul, čímž se otevře možnost cestovat do vzdálenějších systémů a převážet více nákladu
- je třeba vědět, co se v jakých ekonomikách nakupuje a kde se to prodává - viz. tento odkaz.

Následuje vytipování systémů, do jakých má smysl se za obchodem vypravit.

Pozn.: Jednodušší variantou k celému níže uvedenému popisu je obchodovat od místa, ve kterém se nacházíte, v tom případě si vystačíte s tipy uvedenými v tomto videu z betaverze 1 (práce s trade route filtry a sledování velikostí "pucků" tekoucích po trasách) nebo s následující jednoduchou radou "Vyberte si zboží s největším rozdílem mezi "Buy" a "Galactic Average" a najděte pomocí filtrů na galaxy mapě systém, který jej vykupuje. Tento systém najdete snadno i díky zakoupení "24 hodinových trade dat" - na komoditním trhu je pak vidět, zda tyto systémy vybrané zboží vykupují, není ale vidět za kolik.." Vhodné zboží i cílovou destinaci si můžete vyhledat i pomocí tohoto trading toolu (pokud bude po vydání hry stále fungovat).

Zpátky k komplexnějšímu pojetí obchodování.

Galaxy mapa
Nejziskovější obchodní cesty spojují stanice s vysokou nabídkou zboží (HIGH SUPPLY) a vysokou poptávkou po zboží (HIGH DEMAND). Pokud si budete chtít připravit komplexní okružní obchodní trasu mezi více systémy, a takové trasy mohou být profitabilnější, přijdou vám vhod i obchodní cesty mezi stanicemi s MEDIUM SUPPLY a HIGH DEMAND, nebo mezi HIGH SUPPLY a MEDIUM DEMAND.

Výše poptávky nebo nabídky je úměrná velikosti populace, která žije na konkrétní vesmírné stanici. Proto:

- na Galaxy mapě si všímáme velikosti populace, typu ekonomiky a vzdálenosti mezi systémy
- jakýkoliv systém s 500+ milióny obyvatel bude zřejmě něco finančně zajímavého prodávat, nejzajímavější ale budou systémy s miliardami obyvatel. Na záložce "View (Map - Show by Size)" nastavíme populační min slider na cca 60% a max slider na cca 70%. Na mapě zůstanou jen systémy s vysokou populací a po odzoomování u nich bude dobře patrný populační rozdíl.
- volba ekonomiky systému je na vás, ale začít lze třeba Refinery systémy, které často mají na skladě velkou zásobu všech druhů kovů s vyjímkou Palladia a Platiny. Např. přepravou zlata (zdrojem zlata jsou systémy s ekonomikou typu Extraction) mezi HIGH SUPPLY a HIGH DEMAND systémem můžete na 1 tuně nákladu utržit profit nad 1000 kreditů. Na záložce "View (Map - Show by Color)" si podle barvy vyberte systém s preferovaným typem ekonomiky.
- protože v jednom systému se může nacházet několik stanic, ale ne všechny z nich se hodí k obchodování, na systémové mapě (SYSTEM VIEW) si zobrazte informace o stanicích - pro obchod jsou zajímavé stanice s FACILITY COMMODITY (ty, které mají COMMODITY MARKET = trh) označené slovem "Large / Very Large / Huge" (velká populace) v popisu stanice a ideální je, když je v popisu i slovo "Wealthy" (bohaté). V popisu stanice se nezapomeňte ujistit, že se stanice specializuje na ekonomikou vámi vybraného typu, neboť systémy mohou být specializované na více typů ekonomik a každá stanice se věnuje něčemu trochu jinému.

Nyní již tušíme, odkud chceme zboží nakupovat. V dalším kroku zjistíme, kam bychom ho mohli prodat, tj. vytvoříme si jednoduchou obchodní trasu (trade route). Cílem této trasy bude najít odbytiště pro kovy ze zvoleného Refinery systému.

- odbytištěm pro kovy jsou Industrial, High Tech a Terraforming systémy. Zmenšíme populační min slider pakliže nevidíme žádný systém typu Industrial / High Tech / Terraforming při nynějším nastavení populačního limitu. Důležité je nemít zapnutý filtr systémů podle typu ekonomiky,protože když například odstraníte systémy typu Agricultural, tak neuvidíte systémy, jejichž druhotným zaměřením je např. Terraforming, tedy systémy, které vás můžou zajímat.
- naplněné plavidlo dokáže překonat menší vzdálenost než plavidlo prázdné. Na záložce "Navigation (Jump data - Cargo Mass)" proto nastavíme žlutý slider úplně vpravo, aby na mapě byly zobrazeny jen trasy, které je plavidlo schopno překonat při zaplněném (full hold) přepravním (cargo) prostoru. Ideální je vybrat si odbytiště vzdálená jeden dva skoky daleko.
- nejrychleji doletíte ke stanicím, které jsou blíže k primární hvězdě (poblíž místa, kde vyskočíte z hyperspace jumpu). Počítejte tedy s tím, že když se bude vámi vybraná stanice nacházet u nejvzdálenějšího objektu sekundární hvězdy (ve vícehvězdném systému), bude cesta zdlouhavá.

Nyní tedy tušíme i to, kde asi je výhodné vybrané zboží prodat. Dalším krokem je průzkum trhu.

Vlastní obchodování
V systému, nebo systémech, které jste vybrali za kandidáty pro ziskový obchod vámi vybrané komodity proleťte vytipované stanice a zapište si na papír nebo do excelu, které zboží mají v HIGH SUPPLY a HIGH DEMAND a jejich nákupní/prodejní cenu. Ignorujte zboží, za které toho moc neutržíte, jako scrap, waste apod. Proleťte jak stanice kde byste chtěli nakupovat, tak i stanice, kde byste chtěli prodávat.

Pak si z nashromážděných dat vyberte nejziskovější komoditu, nejziskovější trasu. Jakmile shromáždíte informace o tom, kde je co nejvýhodnější prodávat a co kde nakupovat, můžete tyto informace s úspěchem použít i k plnění dodávkových misí (fetch missions) z bulletin boardů. Ziskovou trasu opakujte do aleluja :D

Vliv na cenu zboží má asi i váš "faction status", tedy reputace u herních frakcí nebo u konkrétních stanic. Když budete často obchodovat s jednou stanicí, zlepšíte si u ní reputaci a dostanete lepší ceny. Na cenu/stav zásob konkrétních komodit má asi vliv i to, jak moc jsou stejné komodity obchodované ostatními hráči. V tom případě se o změně cen dozvíte z GalNet zpráv (např. "cena zlata klesá").

zdroj