Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Edna & Harvey: The Breakout

Edna Bricht Aus

11.02.2011
09.08.2012
17.06.2020
kompatibilní
59
13 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Edna & Harvey se může řadit mezi tituly pocházející z Německa, které se dočkaly překladu až po dlouhých měsících či letech. Anglická verze dokonce vyšla až o více jak dva roky později od vydání v zemi své produkce. Mezitím už mezinárodně populární Daedalic Entertainment stačili vydat titul The Whispered World. Hra sází především na ručně kreslenou grafiku, dlouhou hratelnost a svébytný humor.

Samotná hra začíná probuzením Edny ve své cele v jednom zařízení pro psychicky labilní. Ona si nic nepamatuje, ale je si jista, že do takového místa nepatří. V tom si s uvězněnou Ednou začne povídat vycpaný plyšák v podobě králíka nazývající se Harvey. Tomu se také nezdá zůstat po další roky v této polštáři vycpané místnosti, a tak společně s Ednou začínají vymýšlet plán útěku.

O rok později vyšlo přímé pokračování nazvané Edna & Harvey: Harvey's New Eyes.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (14.01.2022 17:35): hele mě to taky mrzi. Z komentáře musí být patrný ze to studio mám fakt hodně rad. I ten jejich Alcatraz se mi docela i líbil, ale tady to byl proste hroznej úlet. Musíš to vnímat jako satiru, jenže těžce se to vnima jako vtip, když tu jsou místy dost vážné momenty. Mrzi mě to hodnocení, ale zároveň jsem rad za to, jak se vypracovali. Pilíře Země jsou fakt naopak totální adventura se vším všudy. Ale chápu to opakování dialogu, ty jsou opravdu silnou stránkou teto hry a je to jeden z důvodu proč jsem ji dohral. Omlouvam se za mé hodnocení :-) i já mám oblíbené filmy na které mi nikdo nesmí sáhnout…a stejně šahá :-D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 40
Němečtí Daedalic mě, coby fanouška adventur, nejednou dokázali herně dostat do herní nirvány. Je teda pravda, že ne vždy to bylo s plnou parádou, ale vesměs si u mě za ta léta okázali vydobýt pověst tvůrců adventur, se kterými to dokázali dotáhnout prakticky až k samotné dokonalosti. No, ale každý musí nějak začínat a toto studio si svůj zářez zapsalo pod hrou Edna & Harvey: The Breakout.

Tato hra je totiž prvním ryze adventurním počinem, který pod svým jménem vydali. Historicky ještě jen v němčině jako Edna Bricht Aus, což mi přijde poměrně vtipné a trošku mi to přomíná Aleše Brichtu.

Jenže tolik k úvodu. Adventur jsem hrál za ty léta bezpočet a řekl bych, že zrovna tahle není dobrou adventurou. Kdyby Daedalic za sebou nemělo takovou minulost jako nyní má a já bych je vnímal jako studio první hry, asi bych je s tímhle rychle poslal do hajzlu. Naivní malby kolikrát nemají ani úroveň některých freeware titulů, kde i u nás si ve vrcholných letech tvůrci s tímto žánrem dokázali líp vyhrát. Prostředí je kvůli tomu hrozně nezábavné a nezajímavé. A to i přesto, že se hra odehrává z většiny času v blázinci. Jenže i po příběhové stránce to nemá takový odpich. Edna je dívčina, která se zničehonic objeví v jedné kóji, vypolstrované vatou, aby Vás nikdo neslyšel, ze dveří slyšíte akorát tak strážníka, který se Vám směje a to je tak asi všechno. Vy máte výpadek paměti, netušíte, proč tu jste a kromě stolu se židlí držíte v ruce malého plyšového králíčka Harveye, který k Vám promlouvá.

Ano, po příběhové stránce to má klasické oblíbené motivy, které, by se dalo říct, nemůžou zklamat. Prostředí blázince, v něm holku Ednu, která neví proč tam je. Kolem ní salva bláznů, kteří moc dobře ví, proč v blázinci jsou a Vy, coby hráč, který se v tom všem musí zorientovat. A pravda, hráč to jednoduché opravdu nemá.

Inventář je nepřehlednej, ovládání snad ještě horší. K tomu si chodíte po blázinci, kde jsem se neustále motal a snažil se vyznat v tom, co vlastně mám dělat. V inventáři tři prdele předmětů a těch míst, které navštívíte...to byste sami ani nevěřili. Krásu samozřejmě taky nepobraly, to aby toho všeho nebylo málo. Je sympatické, že si tu tvůrci vyhráli s obrazovkami, ale k čemu mi to je, že jich je kupa, když se mi na ně hezky nekouká.

Kecal bych, když bych řekl, že jsem hru dohrál bez návodu. Podíval jsem se do něj, ale to jenom proto, že jsem ji chtěl ze slušnosti dohrát. Chtěl jsem se dozvědět víc o tom prostředí a přesvědčit se, že opravdu hraju jednu z těch nejhorších adventur, co jsem kdy hrál. Ono to tak totiž opravdu je. Jediné plus, které hra má jsou nakonec dialogy a dabing. Dialogy jsou totiž kolikrát opravdu hodně vtipné a dabing stejně tak působí hodně profesionálním dojmem. K čemu ale to všechno, když podstata hry je spíš na obtíž.

Nicméně jsem rád, že jsem hru zkusil. Byl bych hloupý, když bych tvrdil opak. Daedalic Entertainment si za tu dobu ode mě vysloužilo i nejvyšší hodnocení u Pilířů Země a tak bylo třeba poznat i druhou stránku jejich světa.

Pro: Pozitiva se hledají těžko, ale dialogy a dabing jsou určitě tím nejzajímavějším bodem hry, který si pozornost rozhodně zaslouží.

Proti: Nehezké prostředí, příběh o ničem, nuda, složité ovládání, hnusný inventář, nelogický postup ve hře. Nemám daleko k tomu, abych řekl, že tohle je jedna z těch nejhorších adventur, co jsem kdy hrál.

+15 +16 −1
  • PC 60
lyšel jsem pověru, že Němci nemají smysl pro humor. Když toto konstatování někdy uslyším ukážu či doporučím oné konkrétní osobě Ednu a Harveyho. Edna & Harvey: The Breakout je jasně a stručně srandovní hra s kvalitními dialogy a překvapivě velmi dobrým dabingem, jenž nebyl sletován svářečkou, jako novější projekty od Helmutích vývojářů. Příkladem jest A New Beginning.
Úhlavní duo Edna a Harvey nemají jejich jména v názvu hry jen tak pro nic a za nic. Oba dva táhnou celou hru svou verbální sehraností, jenž je podpořena dobrými hereckými výkony. Dabérka Edny hraje tak zvláštně roztomile a přesvědčivě, že je jen velmi těžké si ji neoblíbit. Zajímavý je i fakt, že s každým objektem ve světě je dá interagovat. Myslíte si, že vrata, květina nebo mozek v láhvi nebudou zrovna v komunikativní náladě? Omyl. Byt šílencem má své nepostradatelné výhody. Jak Edna, tak Harvey mají vždy co říci (většinou vtipně) o světě kolem nich, což hře dodává zvláštní a nezaměnitelný šarm. Proto mě v žádné jiné hře mě nebavilo tolik klikat na všechno (a používat všechno na všechno) kolem mě jako ve zdejším titulu.

Ovšem nikdy není vše naleštěné a dokonalé. Toto dílko je designováno jako "old skůl" adventura s čímž přicházejí i nevyhnutelné problémy. Hádanky ve valné většině případů nedávají smysl nebo jsou zbytečně komplikované nebo obojí. Orientace v inventáři je osina v oku, ve chvíli, kdy máte u sebe desítky předmětů. Technicky je to velmi zastaralé a nevzhledné. Animace, až na chůzi skládající se ze dvou snímků, neexistuje. Načítání mezi obrazovkami trvá někdy i několik vteřin, hra padá a párkrát mi nešel nahrát save. Délka je solidní za předpokladu, že zkoušíte ze hry vyždímat ze scenáristického hlediska úplně vše, čehož není zrovna málo. Pokud však již víte jak na to a o slovní přestřelky, narážky a odkazy nemáte zájem dokončíte tuto bláznivou adventurku do tří hodin.

Na to, že Edna & Harvey: The Breakout byl debut, který měl navíc být původně studentským projektem, tak opravdu nemohu býti osobně schopen obecně mluvit o hře či vývojářích ve zlém.

Pro: Kvalita i kvantita dialogů, profesionální dabing.

Proti: Roztahané a nelogické hádanky, technická zastaralost a nedodělanost

+12