Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Whispered World

The Whispered World: Special Edition

23.04.2010
68
28 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Hlavním hrdinou této klasické point & click adventury od německých Daedalic je dvanáctiletý klaun Sadwick, který putuje společně se svým starším bratrem Benem a dědečkem Antoniusem po světě a na chleba si vydělává tím, že se nechává vystřelovat z kanónu. Sadwick není se svým životem spokojený, chtěl by být něco víc jak klaun, chtěl by se vydat do světa a zažít nějaké dobrodružství.

Jednoho dne se pojízdný cirkus dostane do oblasti zvané Autumn Forest a Sadwickovi se začne opakovaně zdát jeden sen, ve kterém se střetává s podivnou modrou bytostí, jež mu předurčuje, že právě on bude příčinou zániku světa Whispered World. Sadwick si brzy potvrdí, že tyto noční můry nejsou jen výplodem jeho bujné fantazie a vydává se čelit svému osudu.

Sadwicka při jeho dobrodružstvích doprovází jeho nejlepší přítel - červík Spot, který se postupem času naučí přeměňovat do několika podob. Například "ohnivák" může zapalovat věci, v podobě "placka" se může protáhnout na místa, kam by se normálně nedostal, atd. Tyto jsou pak často nezbytné pro další postup ve hře.

Melancholický nádech celé hry podtrhuje podmanivá hudba a krásné ručně kreslené lokace, o které se postaral Marco Hüllen - hlavní designér a ilustrátor hry, který se podle svých slov nechal inspirovat hlavně Miyazakiho filmy (Spirited Away), případně snímky Labyrinth a The Last Unicorn.

Německá verze vyšla již na podzim roku 2009. V polovině roku 2014 vyšla reedice hry s podtitulem Special Edition, která přinesla alternativní zakončení hry a komentář autora scénáře, Marca Hüllena.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
O téhle hře jsem nikdy neslyšel ani nečetl žádnou recenzi (protože jsem v době vydání žádnou nenašel), přesto jsem po shlédnutí několika screenů neváhal a šáhl po ní. A zklamán rozhodně nejsem. První co si vybavím když na WW pomyslím je úžasná hudba, která mě opravdu chytla za srdce. Druhá věc je krásná ručně kreslená grafika, kdy hlavně lokace jsou zpracované opravdu na jedničku s hvězdičkou. Často jsem se při příchodu do nové lokace zastavil a kochal se tou krásou :) A další věcí je klaun Sadwick, u něhož mě vyloženě sralo jeho ušišlané nadabování. Na druhou stranu to byl záměr autorů, vylíčit ho jako neschopného, zakrslého, ufňukaného, ušišlaného, melancholicky laděného klauna bez budoucnosti, který se topí v každodennosti cirkusového života. A bez toho šišlání by to asi nebylo ono.

Přítomnost Sadwickova sidekicka Spota je potěšující a hlavně nezbytná kvůli jeho schopnostem, jejichž využívání příjemným způsobem osvěžuje hratelnost. Hodně se mi líbila jedna část, kde Sadwick zůstal trčet za zavřenou bránou a já se ujmul kontroly nad Spotem a s ním a pouze s ním jsem musel přijít na to, jak bránu otevřít, což vzhledem k faktu, že housenka nemá ruce a je poměrně malého vzrůstu, je úkol nadmíru těžký.

Co se na téhle hře nepovedlo? Chyběl mi tu rozšiřující se trend novějších adventur - nějaký rozumný systém nápovědy v případě, že hráč dlouho přešlapuje na jednom místě a ne a ne se pohnout dál, což by se tu náramně hodilo, protože se zde bohužel vyskytuje pár nelogických kombinací, u kterých se hráč může na dlouho zaseknout. Dále je to ne úplně 100% technické zpracování - hra mi dvakrát spadla a párkrát se mi také "šprajclo" ovládání, tzn. hra nereagovala na myš ani klávesnici, přitom dál normálně běžela. To je ale myslím otázka jednoho patche, který snad brzy vyjde.

Příběh tu nebudu moc pitvat, protože to je u adventur to nejcennější, a tak jen poznamenám, že je povedený a hlavně konec je zajímavý. Celkově se jedná o solidní old-schoolovou adventuru (btw pixelhunting se nekoná, protože všechny aktivní místa se dají zvýraznit mezerníkem) s velice přitažlivým audio-vizuálním zpracováním a povedeným příběhem zasazeným do kouzelného světa plného zajímavých míst a bytostí.

(Jinak doporučuju nekoukat na trailer, mě to kvůli spoileru zkazilo celou druhou kapitolu hry)

Pro: hudba, ručně kreslená grafika, postavy, Spot a jeho schopnosti, zajímavé zakončení

Proti: několik nelogických kombinací, chybí systém nápovědy, ušišlaný Sadwick

+23
  • PC 65
Daedelic Enterteinment jsou u mě prostě borci. Přišli s adventurami v době, kdy každej povídal, že tvořit adventury už nedává moc smysl. Prej umírající žánr…pche…kdyby ti malověrní věděli, jak to s adventurami bude vypadat za patnáct let, tak by asi nestačili zírat. Já nevím, kam dřív hrábnout, ale abych si splnil další rest, pustil jsem se do další z řady fantasy adventur, které tito borci z Německa mají ve svém portfoliu – do The Whispered World.

Popravdě jsem se do hry pustil a záměrně se moc nezajímal o příběh. U adventur to dělám často. Čekám, co předvede úvodní intro a pak se prostě a jednoduše nechám unášet. U The Whispered World jsem měl ale trošku problém. Jedná se sice o fantasy adventuru ze středověkého prostředí, ale příběh je vyprávěn, jak pro děti základní školy. Navíc nevím, jestli je hra pro děti nebo pro dospělé. Obtížností bych o dětech pochyboval, příběhem, ale ani ne. Dokonce i dabing, ač je zmáký skvěle, je na hranici snesitelnosti. Všichni tu mluví, jak kdyby byli po defragmentaci mozku. To pak i způsobovalo, že jsem měl tendenci některé rozhovory přeskakovat, protože mě prostě nebavily. A nejhůř na tom je právě klaun Sadwick, kterej navíc ještě šišlá a dokáže během hraní hráče akorát tak srát. Navíc, i když tvůrci vymysleli nápaditý příběh, což se jim nedá upřít snad nikdy, nezvládli úplně texty a tak je to místy fakt docela nuda. Navíc chybí i vtip, který by se do podobně laděného příběhu jinak náramně hodil. Možná, že ten vtip je právě ta mluva, což by se jako varianta dalo chápat, ale já to teda nepochopil.

Na druhou stranu se jim ale nedá upřít krásná kreslená grafika. Hlavně herní pozadí jsou naprosto úžasná. Hrál jsem rozšířenou verzi a tak jsem pak i viděl video, jak se taková pozadí vytváří a u noční oblohy jsem nechápal, kolik odstínů tvůrci použijí a jak precizní práce to vystínování například u jednoho pozadí je. Neskutečná práce a zaslouží si obdiv.

Když ale hru porovnám s ostatními adventurami, a že teď za poslední roky mám z čeho porovnávat, tak musím říct, že The Whispered World je z celého toho seznamu spíše průměrnější. Nejlepší na ní ale je závěr, který mě docela dostal. Můžete hrát co chcete, můžete hrát i jednu hru tisíc hodin v kuse, ale když Vás šokuje samotným závěrem, myslím si, že to zapomenout chtít rozhodně nebudete. A to je přesně případ této hry. Kvůli tomu závěru se vydrží počkat. A to je vlastně i důvod, proč mám adventury tak rád. Škoda některých ostatních motivů, kde jsem nebyl úplně spokojen, ale co na plat. Ne vždycky se dá všemu a všem zavděčit.

Pro: krásné kreslené pozadí dotváří fantasy atmosféru samotné hře, originální závěr příběhu

Proti: dabing, šišlání Sadwicka bylo na pěst mezi voči, adventura, která nemá konkrétní věkovou skupinu

+17