Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Daymare: 1998

17.09.2019
28.04.2020
kompatibilní
66
12 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Daymare: 1998 je akční survival horor v pohledu třetí osoby z produkce nezávislé italské firmy Invader Studios. Navazuje na tradici a hratelnost ikonických hororových her 90. let, jako jsou série Resident Evil a Silent Hill.

Hlavním hrdinou je zvláštní agent Liev, jenž patří mezi přední zaměstnance agentury H.A.D.E.S. Spolu se svým záchranným týmem je vyslán, aby prošetřil incident v tajném výzkumném zařízení, kde se pracuje na ničivé chemické zbrani. Musí přijít na kloub událostem, proč se klidné městečko mění ve smrtící zónu a obyvatelé v krvežíznivá monstra.

Kromě Lieva se postupně ocitnete v roli dalších dvou postav – pilota vrtulníku jménem Raven a rangera Samuela. Hlavní náplní hry je likvidace tuhých monster, přičemž musíte šetřit vzácným střelivem. Řešíte puzzly, sbíráte předměty, vracíte se do již navštívených lokací, staráte se o inventář a pečujete o postavu, abyste zvládli vysoko nastavenou obtížnost.


Poslední diskuzní příspěvek

@Korbitch (15.02.2023 14:44): tak ta hra má dva módy a v tom modern je přebíjení jako v každý jiný hře. Já hraju ten classic a nijak mi to nevadí, prostě je jen potřeba mít připravenej zásobník pokud člověk chce přebíjet. Trochu víc inventory managementu je třeba.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Pamatujete na RE2 Reborn? Fanouškovský projekt, který měl předělat legendární RE2 do moderního hávu, s pohledem třetí osoby. Vydaný trailer z roku 2015 nemohl nechat chladným žádného fandu RE a i když jsem tehdy příliš nevěřil, že by se podařilo dokončit celou hru, stejně jsem si z toho kákl do textilu. Nadšení byli zřejmě i v Capcomu a to natolik, že zavolali autorům a nabídli jim... kafe. U sebe, v centrále Capcomu v Japonsku. Tam je poplácali po ramenou a celý projekt stopli s tím, že oficiální remake RE2 udělá samotný Capcom.

Když se Invader Studio vrátili z Japonska do Itálie, začali dělat na vlastním projektu. Zrušení Rebornu nebyla zase taková rána, protože Capcom pro ně byl vždy vzorem a kdo jiný by mohl RE2 remejkovat lépe, než původní studio. Chystal Capcom RE2 Remake ještě před ohlášením Rebornu? Možná právě díky Invader Studio tady máme oficiální RE2 Remake, který dopadl hodně dobře. Nepochybně lépe, než kdyby ho dělali invadeři...

Daymare: 1998 má být pocta všem survival hororům devadesátek se vším, co k tomu patří. Mikromanagement inventáře, patetické charaktery, špatný dabing, trapné video sekvence a příběh o biochemických pokusech... A to nevnímejte jako něco negativního. Naopak, je to přesně to, čeho chtěli autoři docílit a co se jim povedlo. Inspirace především v RE2 je znát na každém kroku a těžko lze přehlédnout neskutečnou hromadu easter eggů a narážek. Dokonce jsou tady i celé kusy map, které jakoby z oka vypadly některým částem RE2. Kdyby nebyli Invadeři takoví kamarádi z Capcomem, možná by mohli mít na krku i nějaký ten copyright claim.

K dispozici jsou dvě obtížnosti, Daymare a Beginner. Hodně dobře si rozmyslete, na kterou hru rozehrajete, protože ačkoli autoři doporučují hrát na Daymare, nedostatek munice je přestřelený. Né jeden youtuber si na Daymare vylámal zuby a skončil u prvního bosse s prázdným inventářem. Za sebe Daymare obtížnost také nedoporučuji. Spoustu míst bylo potřeba řešit systémem pokus omyl, často jsem zoufale quit rageoval a říkal si, že to přece nemůžou myslet vážně. Třeba když jsem musel ze SAVE místnosti (!) vylákat něco, co vypadá jako Volatile ve slevě a vydrží to 6 ran do hlavy. BROKOVNICÍ! A já neměl jediný náboj do devítky... nutno dodat, že nedostatek všeho jsem měl pouze za jednu postavu, za kterou ale hrajete nejdéle. Ostatní dvě postavy byly vyvážené a věci z inventáře jsem dokonce vyhazoval.

Ve hře je několik kiosků, u kterých si můžete uložit hru, nakupovat a uskladňovat předměty a jejich smysl se (na vyšší obtížnost) míjí účinkem. Mnohem častěji jsem loadoval z automatických checkpointů (kterých není moc) a zároveň jsem si za celou dobu hraní snad nic nemohl dovolit. Vše probíhá na bázi směnného obchodu a nasbírat třeba tři léčiva, pro výměnu za 15 nábojů, pro mě bylo nereálné. Navíc ani nefunguje sdílené skladování, jako v některých jiných RE. Tedy věci uložené s jednou postavou, už s druhou postavou z bedny nevytáhnete.

Docela originální a unikátní systém přebíjení nepovažuju za něco zábavného (zásobník můžete přebít buď rychle a postava ho odhodí na zem nebo přebijete pomalu a schová si ho do inventáře) a obrovské zklamání je i provedení útoku zombíka... ten probíhá tak, že se zombík zahákuje kolem krku a místo ohlodávání mi do xichtu zvrací zelený mrmel. Zombíci jsou vůbec docela rozviklaní a dávat jim headshoty není úplně jednoduché. Navíc, často hra nesprávně detekuje zásahy, kdy jednou střelím úplně vedle a poškození je započítáno a jindy střelím přesně mezi oči a kulka projde skrz, bez odezvy.

Hra běží na Unreal enginu, takže vypadá xvětu a smysl pro detail tu nechybí. Interiéry jsou opravdu hodně propracované, exteriéry se povedly pouze ve městě. Ty venkovské jsou jak z jiné hry, ale naštěstí jich není moc. Je to moje guilty pleasure a ačkoli se to z textu nezdá, Daymare jsem si užil. Pokud máte rádi survival horory podobného stylu, začněte na nižší obtížnost a užijete si jej taky.

Hodnocení: ✰✰
Herní doba: 12hod 42min
- moje 500. dohraná hra
+15
  • PC 80
Z toho, co se původně mělo stát remakem oblíbeného Resident Evil 2, se vyklubala samostatná hra, která ale svůj vzor ani zdaleka nezapře. Jak tedy ta hra vůbec dopadla?

Inu, už v první chvíli zacítíte záchvěv ne nepodobný již zmíněnému RE2, které pro mnohé zůstává dodnes nepřekonatelný, ale to naštěstí (nebo bohužel?) neplatí pro celou hru. Sice je jí inspirována, ale i dosti odlišná. Graficky je na tom hra na dnešní poměry hodně špatně, na fanouškovský remake hodně dobře a chvílemi je radost se na vizuál dívat, chvílemi je znát zub času a ne tak profesionální péče a vysoký rozpočet, jako mají vývojáři u Capcomu. Co si ale budeme povídat, na poměry vývojářů vypadají nepřátelé hodně solidně, jsou zajímaví, snadno rozlišitelní, i když těch typů je tam jen pár, a stejně tak to platí víceméně i pro "zpřátelené postavy". Lokace jsou naopak veskrze brilantní a dostatečně často střídané tak, aby nedocházelo k nudění a neustálému pobíhání sem a tam jen po jedné velké lokaci.

Ono i ozvučení se docela dosti povedlo, ať už dabing, zvuk prostředí, nepřátel, hudební doprovod, to vše je na velmi dobré úrovni, problém jsem měl s některými ukázkami, kde šel zvuk i o 6-8 vteřin napřed a ukázky pak skončily dřív, než se v nich událo to nejpodstatnější.

Ke cutscénám mám celkově jednu výtku - někdy nejsou příliš záživné, jsou příliš protahované, dialogicky občas dosti připitomělé a zbytečně dlouhé.

Hratelnost jako taková dosti druhého Residenta připomíná, a nejen způsobem hraní, ale i prostředím, v němž se odehrává (nebo například malůvkami na chodníku typickými i pro RE3), stejně tak monstry, počínaje zombíky pokračuje jistou obdobou Tyranta, postavami vědců a vojáků, kteří se snaží uklidit bordel v nakaženém městě a při tom všem odhalují, co se zde stalo za zrůdnosti. Co musím v této oblasti pochválit, jsou perfektně napsané příběhové linky, i když občas škobrtají, na poměry fanouškové hry se jedná o hodně solidní výkon a některé zvraty byly opravdu výborné, navíc příběhová linka se Samuelem trpícím halucinacemi byla výborným nápadem, kdy člověk neví, jestli je zombie naproti skutečný nebo jen zrozený v hlavě Samuela. Tak či onak na tom zas tak nesejde, ublížit může v obou případech, jen jde o to vybrat vhodnou zbraň. Stejně tak příběhové kampaně za ostatní byly velice zajímavé, za některé těžší, za některé jednodušší, ale za všechny poutavé. Do toho ještě souboje s bossy a nepřáteli, které byly veskrze zajímavé. Možná jen ten závěrečný bossfight mohl být rozmanitější nebo kratší, neboť oběhnout asi 30 koleček kolem auta s nepřetržitým střílením do výbušnin a brokovnicí do nepřátel už bylo po čase dosti nudné a frustrující, zvláště pak s nízkým zdravím znamenajícím každým zásahem blížící se návrat k nejbližšímu checkpointu.
I k checkpointům mám výtku, většinou byly umístěné rozumně a dostatečně od sebe vzdálené, ale umísťovat je před nepřekliknutelnou cutscénu mi přišlo také značně frustrující, kor když ten úsek člověk musí opakovat třeba pětkrát.
Někomu dokonce vadí i krkolomné ovládání, s tím jsem problém jako fanoušek původních Residentů zas tak neměl, vyjma nabíjení zásobníků a zbraní skrze inventář, což mi přišlo zbytečně zdržující. I ten inventář by zasloužil rozšíření, ke konci hry už jsem nevěděl, co vyhodit, abych si mohl vzít další náboje nebo další lékarničku a nepřišel tak o něco důležitého z inventáře. Nakonec to stejně vždy odskákaly, mnou nepoužívané, vylepšováky poškození a obranyschopnosti.

Technický stav jako takový je na vynikající úrovni, krom problémů se zvukem v cutscénách a občasným zasekáváním nepřátel jsem se s jinými problémy nepotýkal. Hra běžela plynule, textury fungovaly, umělá inteligence byla taková, jakou by hráč nejspíš očekával, a celkový stav hry opravdu hodně slušný.

Na poměry původně fanouškovského remaku se jedná o obdivuhodné dílo, které je poctou starým survival hororům v dobách, kdy ještě byly často nepřekonatelnou výzvou, i když i Daymare 1998 potkaly jisté ústupky současné době, a ten pravý Hardcore skrývá pod pokličkou nejtěžší obtížnosti, tak se nejedná o hru pro každého. Navíc si vývojáři zaslouží neskutečný obdiv za to, jak rychle dokázali celou hru předělat do této podoby poté, co se dozvěděli, že musí svůj remake zrušit, protože vznikal remake oficiální. A teď jestli dovolíte, jdu vyhlížet druhý díl.

Pro: Na poměry fanouškovského remaku: Grafika, ozvučení, příběh, lokace, nepřátelé, pocta starým survival hororům, schopnost vytvořit úplně jinou hru z původního remaku, technický stav, zbraně, ovládání

Proti: Inventář, umělá inteligence, zasekávání nepřátel, závěrečný bossfight, problémy se zvukem v cutscénách

+8