Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Daymare: 1998

  • PC 80
Z toho, co se původně mělo stát remakem oblíbeného Resident Evil 2, se vyklubala samostatná hra, která ale svůj vzor ani zdaleka nezapře. Jak tedy ta hra vůbec dopadla?

Inu, už v první chvíli zacítíte záchvěv ne nepodobný již zmíněnému RE2, které pro mnohé zůstává dodnes nepřekonatelný, ale to naštěstí (nebo bohužel?) neplatí pro celou hru. Sice je jí inspirována, ale i dosti odlišná. Graficky je na tom hra na dnešní poměry hodně špatně, na fanouškovský remake hodně dobře a chvílemi je radost se na vizuál dívat, chvílemi je znát zub času a ne tak profesionální péče a vysoký rozpočet, jako mají vývojáři u Capcomu. Co si ale budeme povídat, na poměry vývojářů vypadají nepřátelé hodně solidně, jsou zajímaví, snadno rozlišitelní, i když těch typů je tam jen pár, a stejně tak to platí víceméně i pro "zpřátelené postavy". Lokace jsou naopak veskrze brilantní a dostatečně často střídané tak, aby nedocházelo k nudění a neustálému pobíhání sem a tam jen po jedné velké lokaci.

Ono i ozvučení se docela dosti povedlo, ať už dabing, zvuk prostředí, nepřátel, hudební doprovod, to vše je na velmi dobré úrovni, problém jsem měl s některými ukázkami, kde šel zvuk i o 6-8 vteřin napřed a ukázky pak skončily dřív, než se v nich událo to nejpodstatnější.

Ke cutscénám mám celkově jednu výtku - někdy nejsou příliš záživné, jsou příliš protahované, dialogicky občas dosti připitomělé a zbytečně dlouhé.

Hratelnost jako taková dosti druhého Residenta připomíná, a nejen způsobem hraní, ale i prostředím, v němž se odehrává (nebo například malůvkami na chodníku typickými i pro RE3), stejně tak monstry, počínaje zombíky pokračuje jistou obdobou Tyranta, postavami vědců a vojáků, kteří se snaží uklidit bordel v nakaženém městě a při tom všem odhalují, co se zde stalo za zrůdnosti. Co musím v této oblasti pochválit, jsou perfektně napsané příběhové linky, i když občas škobrtají, na poměry fanouškové hry se jedná o hodně solidní výkon a některé zvraty byly opravdu výborné, navíc příběhová linka se Samuelem trpícím halucinacemi byla výborným nápadem, kdy člověk neví, jestli je zombie naproti skutečný nebo jen zrozený v hlavě Samuela. Tak či onak na tom zas tak nesejde, ublížit může v obou případech, jen jde o to vybrat vhodnou zbraň. Stejně tak příběhové kampaně za ostatní byly velice zajímavé, za některé těžší, za některé jednodušší, ale za všechny poutavé. Do toho ještě souboje s bossy a nepřáteli, které byly veskrze zajímavé. Možná jen ten závěrečný bossfight mohl být rozmanitější nebo kratší, neboť oběhnout asi 30 koleček kolem auta s nepřetržitým střílením do výbušnin a brokovnicí do nepřátel už bylo po čase dosti nudné a frustrující, zvláště pak s nízkým zdravím znamenajícím každým zásahem blížící se návrat k nejbližšímu checkpointu.
I k checkpointům mám výtku, většinou byly umístěné rozumně a dostatečně od sebe vzdálené, ale umísťovat je před nepřekliknutelnou cutscénu mi přišlo také značně frustrující, kor když ten úsek člověk musí opakovat třeba pětkrát.
Někomu dokonce vadí i krkolomné ovládání, s tím jsem problém jako fanoušek původních Residentů zas tak neměl, vyjma nabíjení zásobníků a zbraní skrze inventář, což mi přišlo zbytečně zdržující. I ten inventář by zasloužil rozšíření, ke konci hry už jsem nevěděl, co vyhodit, abych si mohl vzít další náboje nebo další lékarničku a nepřišel tak o něco důležitého z inventáře. Nakonec to stejně vždy odskákaly, mnou nepoužívané, vylepšováky poškození a obranyschopnosti.

Technický stav jako takový je na vynikající úrovni, krom problémů se zvukem v cutscénách a občasným zasekáváním nepřátel jsem se s jinými problémy nepotýkal. Hra běžela plynule, textury fungovaly, umělá inteligence byla taková, jakou by hráč nejspíš očekával, a celkový stav hry opravdu hodně slušný.

Na poměry původně fanouškovského remaku se jedná o obdivuhodné dílo, které je poctou starým survival hororům v dobách, kdy ještě byly často nepřekonatelnou výzvou, i když i Daymare 1998 potkaly jisté ústupky současné době, a ten pravý Hardcore skrývá pod pokličkou nejtěžší obtížnosti, tak se nejedná o hru pro každého. Navíc si vývojáři zaslouží neskutečný obdiv za to, jak rychle dokázali celou hru předělat do této podoby poté, co se dozvěděli, že musí svůj remake zrušit, protože vznikal remake oficiální. A teď jestli dovolíte, jdu vyhlížet druhý díl.

Pro: Na poměry fanouškovského remaku: Grafika, ozvučení, příběh, lokace, nepřátelé, pocta starým survival hororům, schopnost vytvořit úplně jinou hru z původního remaku, technický stav, zbraně, ovládání

Proti: Inventář, umělá inteligence, zasekávání nepřátel, závěrečný bossfight, problémy se zvukem v cutscénách

+8