Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Anna

56
22 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
16.07.2012 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.dreampainterssoft.com/anna/
Anna je mysteriózní adventura od italských Dreampainters, která se z větší části odehrává v malebném vysokohorském údolí italského D'Ayas. Klíčovou roli zde bude hrát starý mlýn, kde se před nedávnem stal zločin. Příběh vypráví o ženě a jejích dětech, které zavraždil žárlivý dřevorubec. Tato vražda po sobě zanechala několik duší, které se potulují krajinou a páchají neplechu. A na vás je tuto záhadu vyřešit.

K vyřešení bude nutné řešit puzzly a hledat stopy. Základní nerozšířená verze hry nabízí 3 různé konce, přitom v každém odlišném procházení hrou narazíte na jiné stopy, puzzly a lokace. Herní doba jednoho způsobu dohrání má být okolo tří hodin. Herní lokace byla vymodelována podle skutečné předlohy reálného místa a scénáristé vsadili především na strašidelnou atmosféru tajemného domu a opuštěného údolí.

V roce 2013 byla vydána rozšířená edice Extended Edition, která nabízí oproti původní verzi řadu zásadních vylepšení. Ta se týkají nejen zjednodušení uživatelského ovládání a interakce s herními mechanismy, ale zejména v rozšíření hry samotné. Nově hra nabízí 8 alternativních konců, jejichž zdolání záleží čistě na vůli a motivaci hráče. Oproti původní verzi jsou přidány prvky, které mají za cíl uvést hráče hlouběji do děje a usnadnit mu tak pochopení zdejší minulosti a zároveň jsou základním podkladem pro řešení puzzlů. Rozšířená edice nabízí vylepšenou grafiku, přidané některé lokace a více situací, kdy dochází ke zjevení či projevům nadpřirozených jevů.


Poslední diskuzní příspěvek

mythragon (komentář): No hlavně, aby z té poslední stovky nevypadla :-). Mám jí tak nějak v záloze taky na sedmičku, když už byla na tom Score DVD.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Ach, jak já miluju indie hry. Anna od začátku vypadá působivě a hned vás, v dobrém slova smyslu, "zakleje" jakousi zvláštní melancholickou atmosférou. Hra má totiž perfektní soundtrack, který jí posouvá minimálně o příčku v hodnocení výš, a totéž se dá říct o vizuálním zpracování. Je zde totiž doslova vidět, jak si s každým koutem místnosti někdo pohrál a s láskou tam položil všechny ty smítka prachu, šišky a staré plechovky. Bohužel, tohle se celkem výrazně projevuje na optimalizaci, tudíž i můj relativně výkonný notebook měl s Annou občas co dělat. Vůbec ona ta technická stránka není úplně dotažená. Ne, že bych si chtěl moc stěžovat, nic, co by mě vyloženě naštvalo jsem zde nezaznamenal, ale je vidět, že se autoři mají dost co učit (a že já mám jako nevývojař co říkat, že).

Vem to ale čert. Jak říkám, Anna má skvělou atmosféru, je do detailu vypiplaná a všechno to hezky vypadá a zní. Zakopla však hned o dva hlavní kameny úrazu. Jedním, tím menším z nich, je příběh, jenž se mi zdál vyprávěný spíš jen tak mimochodem a jestliže měl nějaký hlubší smysl, pak jsem onoho smyslu nenašel víc, než co by se za nehet vlezlo. Jakýsi muž zabil svoji ženu kvůli jakési... soše... která je ve skutečnosti bohyně? :-O

No a ten druhý, podstatně větší kámen úrazu je smysluplnost veškerého vašeho konání ve hře. Dle autorů hra nabízí tuším 4 až 6 hodiny hraní pro nováčka a circa 2 hodiny pro ty z nás, kdo už ví, co dělat. Nicméně nebýt návodu v některých částech, Anna by mi nejspíš vnutila přinejmenším 120 hodin "zábavy" a já bych ještě za dva roky někde v rohu sbíral jehličí. Můžu s naprosto klidným svědomím říct, že NAPROSTÁ většina hádanek absolutně pozbývá jakékoliv logiky. Respektive hra by mi pravděpodobně dokázala vysvětlit, proč dělám to či ono, jenže z mého pohledu, jakožto nezasvěceného smrtelníka, to všechno vypadalo jako příběh jako opilé Alenky v Říši divů. Přeju hodně štěstí všem, kteří se Annu zarputile pokusí dohrát bez nahlédnutí do návodu.

Takže tak. Neříkám to poprvé - Anna krásně vypadá i zní, má perfektní atmosféru a idea příběhu, který se celý odehrává v jednom domě, je moc pěkná, nicméně Italové z Dreampainters to celé jaksi zmotali a místo melancholicky-snové jízdy předložili milovníkům adventur dost důvodů, proč bít hlavou o zeď. Být Anna spíše příběhová procházka typu Dear Esther nebo kdyby věci do sebe alespoň trochu zapadaly, pak by to byl dozajista pěkný zážitek. V tomto případě se ale veškerý požitek nuluje oněmi zmíněnými strastmi.

Pro: výborná atmosféra; detailní grafika; vhodně vybraná hudba

Proti: pochybný příběh; nesmyslnost hádanek; optimalizace

+14+14 / 0
  • PC 60
"Malíři snů" nám tedy naservírovali zajímavý žvanec. Něco takového jsem ještě jaktěživ nepozřel...

Není nad to, když si může člověk na chvíli odpočinout od frenetických stříleček a honění vteřinek na závodní dráze a může se ponořit do světa, který nabízí pomalý, gradující, intenzivní zážitek plný nečekaných momentů a zajímavých dějových kliček. Anna taková je. Pomalá adventura, která není nudná a dokáže skutečně strhnout. Jakby také ne, když je příběh dostatečně tajemný a stopy, které postupně odhalujete, prozrazují vždy jen nepatrný kousek příběhu.

To vše je doplněné zajímavým vizuálním zpracováním a hudbou, která jakoby od začátku říkala "Je v tom víc, než si myslíš". Od první chvíle, kdy člověku zní v uších brnkání na kytaru a poslouchá zurčení potůčku, je cítit, že "tady něco smrdí". Sluníčko, ptáčci, pobublávající vodička. A ani ne za půl hodiny hry se najednou hráč skutečně ocitá ve světě úplně odlišném, plném zla, zloby a pomsty. Vše je tmavé, ozývají se divné zvuky, dřevo praská a dějí se nadpřirozené věci. Tím, jak se interiér mlýna postupně mění, proměňuje se i hráčovo vnímání a atmosféra strachu houstne. Takovouhle atmosféru jen tak někdo neumí a musím před tvůrci smeknout.

Proč tedy nedávám vyšší hodnocení? Je to prosté. Řešení puzzlů je totiž totálně nelogické a ovládání inventáře je jedno z nejhorších, co jsem v adventuře kdy viděl. A to bohužel nemůžu jen tak přehlédnout.

Jestli si chcete hru užít, doporučuji hrát s návodem. Zabere to tak dvě hodiny, o nic nepřijdete a možná si ji užijete i víc, než kdybyste se jí protrápili. Bude to pak spíš interaktivní film.

Jak jsem pochopil příběh: Muž (postava, za kterou hraju) v minulosti zavraždil sekerou svou ženu a dvě děti. Důvodem pro tento hrůzný čin bylo to, že mu žena rozbila sochu, která znázorňovala nějakou nadlidskou bytost, již hluboce miloval a socha byla jeho jediné spojení s ní. Nyní se vrací na místo činu a postupně si vzpomíná na to, co se tam stalo.

Pro: Atmosféra uvnitř mlýna, postupné odhalování příběhu, grafika a hudba

Proti: Nelogická řešení hádanek, příšerný inventář

+11+11 / 0
  • PC 65
Dlouho jsem nevěděl, jaký postoj ke hře zaujmout, protože její pro a proti pořádně zamíchaly mým postojem, který se navíc během hraní několikrát změnil. Opět se ukázaly staré dobré pocity, kdy moment pohodového hraní střídá chvílemi pocit nadšení a chvílemi vztek. Vztek nad nesčetným časem stráveným při řešení puzzlů, aby, pokud už nějaký vyřeším, se objevil další a ještě komplikovanější.

Stručně řešeno je Anna explorativní hra, kdy hráč prochází okolí a prostory starého mlýnu, kde kdysi došlo k několikanásobné vraždě. Venku je krásně, svítí sluníčko a hučí potůček, uvnitř se tají tíseň, šero a dozvuky čehosi hrůzného, co se tu kdysi odehrálo. Hráč prochází jednotlivými prostory, překonává puzzly a poodkrývá historii toho, co se tu vlastně odehrálo. Zhruba tak by se dala Anna stručně popsat.

Přiznám se, že mi trvalo opravdu hodně času a stálo mě hodně sebepřekonání, abych hru mnohdy nevypnul a nerozhodl se s ní rozloučit. Co mě možná přimělo jí aktivně dohrát, byla vlastně kombinace několika prvků: nádherné a do každičkého detailu propracované prostředí, precizní práce se světlem a obrovská pozornost ke grafickým detailům. K tomu na míru šitý soundtrack, který se neoposlouchá a naopak, s přibývajícími motivy neztrácí na originalitě.

Celá hra se rozkládá na několika menších prostorech, což na jednu stranu se může zdát jako nevýhoda, ale v mém případě o to více potěšila preciznost a grafické detaily, kterých si možno všimnout na věcech, kde by je člověk prakticky ani nehledal. Pokud jde o puzzly, celá hra je jimi téměř protkaná skrz naskrz a člověk si od nich nevydechne. To by nemuselo být na škodu, kdyby některé puzzly nebyly totálně nelogické a jejich dosažení nebylo dosaženo prakticky náhodně. Měl jsem to štěstí, že jsem hrál Annu ve verzi Extended edition, která se od základní v mnohém liší a tudíž jsou tu určité "legální" hinty (prostřednictvím knih, poznámek, dopisů...), co a jak zhruba, by se mělo udělat. Bez těchto věcí je základní verze hry z mého pohledu prakticky nehratelná, protože vyžaduje od hráče takřka nesmyslné úkoly, které jen tak asi někoho těžko napadnou.

Povedlo se mi většinu hry dohrát bez návodu nebo jiných zdrojů rad, protože jsem se zapřísáhnul, že zkusím překonat tu zdánlivě nehratelnou věc, aniž bych měl před sebou postup nebo okoukával, co a jak mám udělat. To se mi vcelku a poměrně dlouhou dobu dařilo, ale ke konci jsem měl už těžce nabouranou motivaci neustálým a nekonečným blouděním okolo a hledáním toho, co jsem kde opomněl.

I přestože mě to stálo kýbl nervů, nakonec jsem se přiklonil k tomu, že nelituju toho, že jsem Anně věnoval nemalý čas. Splnil jsem většinu Steam achievementů i těch několik "ingame miniachievementů", zdolal jsem 5 různých zakončení z celkových osmi a celková pokořenost podle výsledků zůstala na čísle 86%

Přesto všechno, celkový dojem ze hry zůstává rozpačitý. Zahřála mě však na duši stránka paranormálních jevů a několik překvapivých momentů, kdy mě hra nečekaně leč příjemně vyděsila. Co hodnotím spíše kriticky je skutečnost, že hra je prakticky celá postavena na puzzlech a pokud nemá člověk náladu se jimi zabývat, nemá smysl hru vůbec hrát.

Pro: Propracované prostředí, atmosféra, hudba, zvuky

Proti: Puzzly, nelogičnost některých z nich sráží hratelnost na bod mrazu

+11+11 / 0
  • PC 80
Herní výzva 2017, č.7 - No fujtajbl!

Hrána "Extended edition"

I když je Anna momentálně na 81. místě ve "100 nejhůře hodnocených her na databázi", vůbec nelituju toho, že jsem si ji zahrál.
Hra mě očarovala hned od samého začátku, kdy se objevíte u staré dřevěné pily uprostřed krásné prosluněné krajiny a do toho začne hrát nádherný soundtrack. Postupem času atmosféra houstne a vy se pomalu a jistě dozvídáte strašlivou pravdu o tom, co na tomhle místě děláte a co se tam vůbec stalo. A nebo taky ne... hra má totiž několik možných konců, které ovlivníte svým pátráním, řešením puzzlů a všímavostí.
I když se v průběhu hry pořád dokola vracíte do stejných lokací, téměř pokaždé se tam něco změní a překvapí vás (párkrát jsem se hezky lekl :-) ).
Co mě ovšem hodně otravovalo byl fakt, že když jsem skočil do inventáře, nemohl jsem už pohybovat kamerou, takže abych použil nějaký předmět, musel jsem znovu inventář vypnout, najet kamerou na určité místo a znovu inventář aktivovat. Pro někoho by taky mohlo být mínus, že se musíte nejdříve zaregistrovat na stránky hry, aby vás to vůbec pustilo hrát.
Celkově jsem si hru užil. Ano, má své mouchy. Ano, mohla být lepší. Ale vzhledem k místnímu hodnocení jsem čekal spíše odpad, místo toho jsem byl velice mile překvapen.

Pro: soundtrack, atmosféra, příběh

Proti: inventář, někdy nelogické puzzly

+11+11 / 0
  • PC 75
I still recall the ecstasy of the sun piercing through the trees...

V případě Anny si dovolím hodnotit, abych tak řekl, po částech.

Zaprvé, úvodní herní část... geniální! 95%. Už při prvních tónech teskné melodie a prvních titulcích (viz výše) mi naskočila husí kůže. Nacházíme se se před malebným polorozpadlým mlýnem, kde se ve vzduchu mísí nostalgie, hořkost, smutek, touha po poznání pravdy a zároveň jakési zlověstné ticho před bouří.

Jenže... poté co vstoupíme do prokletého mlýna z kterého už do konce hry nevylezeme, achich ouvej... travička zelená, to je moje potěšení. No, chcete-li travičku, zahrajte si raději FIFA , se atmosféra diametrálně mění a výsledkem je hororová duchařina plná symbolů a lekaček (některé jsou dosti povedené).

Zde hodnocení podstatně ubírám, neb to jednoduše není můj šálek čaje. Kromě toho, jak už psali jiní, naprosto mi unikala logika všech rébusů, takže jsem se snížil ke hraní podle návodu. Ale abych nebyl nespravedlivý. hra je zpracovaná kvalitně, na zajímavosti ji přidává i vícero možných vyústění (dnes již stále běžnější prvek).

Shrnul bych to takto, příběhem a atmosférou mě hra opravdu nadchla. Je to lidsky tragické až dojemné, překvapivě tíživé, na druhé straně též příjemně melancholické. A to vše je podáno relativně nevtíravým způsobem. Jen ta herní stránka mě příliš neoslovila.

Co se týče mé interpretace příběhu, nestudoval jsem jednotlivé symboly natolik, abych si dokázal udělat jasnou představu, nicméně to chápu asi tak: hlavní protagonista se zamiluje do dívky, Anny, která je ovšem vtělení jakési lesní bohyně. Provádí ovšem temné rituály a vesničané ji zavraždí, protože ji považují za čarodějnici. Díky rituálům, které Anna prováděla, je po smrti uvězněna mezi dvěma světy a nedosáhne pokoje. Hlavní hrdina se po letech vrací s palčivou touhou najít svoji milou. Nakonec se od ní buď dokáže oprostit a anebo se zblázní a je také navždy uvěznen. Ale jak říkám, to je jen moje pracovní verze, která mi přišla nejvíce poetická. :P Rád si poslechnu jiný názor :)

jak je mým zvykem, opět musím vychválit soundtrack, který poslouchám doteď, více než rok po dohrání.

Jaký je tedy můj finální verdikt? Mohl bych jednoduše ohodnotit jednotlivé aspekty a části hry a výsledná procenta pak pěkně zprůměrovat, ale protože si s matičkou matematikou příliš netykám, hodnotím, rovněž jak je mým zvykem, intuitivně, dle celkového dojmu...

I hoped I had forgotten you forever and ever... Anna, my love.

Já díky výše zmíněným pozitivům nezapomněl, a to o něčem svědčí.

Pro: Povedená atmosféra, příběh otevřený mnoha interpretacím, soundtrack

Proti: (pro mě) nelogické hádanky

+8+8 / 0