Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Anna

Anna: Extended Edition

16.07.2012
23.09.2014
31.03.2015
54
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Anna je mysteriózní adventura od italských Dreampainters, která se z větší části odehrává v malebném vysokohorském údolí italského D'Ayas. Klíčovou roli zde bude hrát starý mlýn, kde se před nedávnem stal zločin. Příběh vypráví o ženě a jejích dětech, které zavraždil žárlivý dřevorubec. Tato vražda po sobě zanechala několik duší, které se potulují krajinou a páchají neplechu. A na vás je tuto záhadu vyřešit.

K vyřešení bude nutné řešit puzzly a hledat stopy. Základní nerozšířená verze hry nabízí 3 různé konce, přitom v každém odlišném procházení hrou narazíte na jiné stopy, puzzly a lokace. Herní doba jednoho způsobu dohrání má být okolo tří hodin. Herní lokace byla vymodelována podle skutečné předlohy reálného místa a scénáristé vsadili především na strašidelnou atmosféru tajemného domu a opuštěného údolí.

V roce 2013 byla vydána rozšířená edice Extended Edition, která nabízí oproti původní verzi řadu zásadních vylepšení. Ta se týkají nejen zjednodušení uživatelského ovládání a interakce s herními mechanismy, ale zejména v rozšíření hry samotné. Nově hra nabízí 8 alternativních konců, jejichž zdolání záleží čistě na vůli a motivaci hráče. Oproti původní verzi jsou přidány prvky, které mají za cíl uvést hráče hlouběji do děje a usnadnit mu tak pochopení zdejší minulosti a zároveň jsou základním podkladem pro řešení puzzlů. Rozšířená edice nabízí vylepšenou grafiku, přidané některé lokace a více situací, kdy dochází ke zjevení či projevům nadpřirozených jevů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Ach, jak já miluju indie hry. Anna od začátku vypadá působivě a hned vás, v dobrém slova smyslu, "zakleje" jakousi zvláštní melancholickou atmosférou. Hra má totiž perfektní soundtrack, který jí posouvá minimálně o příčku v hodnocení výš, a totéž se dá říct o vizuálním zpracování. Je zde totiž doslova vidět, jak si s každým koutem místnosti někdo pohrál a s láskou tam položil všechny ty smítka prachu, šišky a staré plechovky. Bohužel, tohle se celkem výrazně projevuje na optimalizaci, tudíž i můj relativně výkonný notebook měl s Annou občas co dělat. Vůbec ona ta technická stránka není úplně dotažená. Ne, že bych si chtěl moc stěžovat, nic, co by mě vyloženě naštvalo jsem zde nezaznamenal, ale je vidět, že se autoři mají dost co učit (a že já mám jako nevývojař co říkat, že).

Vem to ale čert. Jak říkám, Anna má skvělou atmosféru, je do detailu vypiplaná a všechno to hezky vypadá a zní. Zakopla však hned o dva hlavní kameny úrazu. Jedním, tím menším z nich, je příběh, jenž se mi zdál vyprávěný spíš jen tak mimochodem a jestliže měl nějaký hlubší smysl, pak jsem onoho smyslu nenašel víc, než co by se za nehet vlezlo. Jakýsi muž zabil svoji ženu kvůli jakési... soše... která je ve skutečnosti bohyně? :-O

No a ten druhý, podstatně větší kámen úrazu je smysluplnost veškerého vašeho konání ve hře. Dle autorů hra nabízí tuším 4 až 6 hodiny hraní pro nováčka a circa 2 hodiny pro ty z nás, kdo už ví, co dělat. Nicméně nebýt návodu v některých částech, Anna by mi nejspíš vnutila přinejmenším 120 hodin "zábavy" a já bych ještě za dva roky někde v rohu sbíral jehličí. Můžu s naprosto klidným svědomím říct, že NAPROSTÁ většina hádanek absolutně pozbývá jakékoliv logiky. Respektive hra by mi pravděpodobně dokázala vysvětlit, proč dělám to či ono, jenže z mého pohledu, jakožto nezasvěceného smrtelníka, to všechno vypadalo jako příběh jako opilé Alenky v Říši divů. Přeju hodně štěstí všem, kteří se Annu zarputile pokusí dohrát bez nahlédnutí do návodu.

Takže tak. Neříkám to poprvé - Anna krásně vypadá i zní, má perfektní atmosféru a idea příběhu, který se celý odehrává v jednom domě, je moc pěkná, nicméně Italové z Dreampainters to celé jaksi zmotali a místo melancholicky-snové jízdy předložili milovníkům adventur dost důvodů, proč bít hlavou o zeď. Být Anna spíše příběhová procházka typu Dear Esther nebo kdyby věci do sebe alespoň trochu zapadaly, pak by to byl dozajista pěkný zážitek. V tomto případě se ale veškerý požitek nuluje oněmi zmíněnými strastmi.

Pro: výborná atmosféra; detailní grafika; vhodně vybraná hudba

Proti: pochybný příběh; nesmyslnost hádanek; optimalizace

+15
  • PC 80
Herní výzva 2017, č.7 - No fujtajbl!

Hrána "Extended edition"

I když je Anna momentálně na 81. místě ve "100 nejhůře hodnocených her na databázi", vůbec nelituju toho, že jsem si ji zahrál.
Hra mě očarovala hned od samého začátku, kdy se objevíte u staré dřevěné pily uprostřed krásné prosluněné krajiny a do toho začne hrát nádherný soundtrack. Postupem času atmosféra houstne a vy se pomalu a jistě dozvídáte strašlivou pravdu o tom, co na tomhle místě děláte a co se tam vůbec stalo. A nebo taky ne... hra má totiž několik možných konců, které ovlivníte svým pátráním, řešením puzzlů a všímavostí.
I když se v průběhu hry pořád dokola vracíte do stejných lokací, téměř pokaždé se tam něco změní a překvapí vás (párkrát jsem se hezky lekl :-) ).
Co mě ovšem hodně otravovalo byl fakt, že když jsem skočil do inventáře, nemohl jsem už pohybovat kamerou, takže abych použil nějaký předmět, musel jsem znovu inventář vypnout, najet kamerou na určité místo a znovu inventář aktivovat. Pro někoho by taky mohlo být mínus, že se musíte nejdříve zaregistrovat na stránky hry, aby vás to vůbec pustilo hrát.
Celkově jsem si hru užil. Ano, má své mouchy. Ano, mohla být lepší. Ale vzhledem k místnímu hodnocení jsem čekal spíše odpad, místo toho jsem byl velice mile překvapen.

Pro: soundtrack, atmosféra, příběh

Proti: inventář, někdy nelogické puzzly

+12
  • PC 65
Dlouho jsem nevěděl, jaký postoj ke hře zaujmout, protože její pro a proti pořádně zamíchaly mým postojem, který se navíc během hraní několikrát změnil. Opět se ukázaly staré dobré pocity, kdy moment pohodového hraní střídá chvílemi pocit nadšení a chvílemi vztek. Vztek nad nesčetným časem stráveným při řešení puzzlů, aby, pokud už nějaký vyřeším, se objevil další a ještě komplikovanější.

Stručně řešeno je Anna explorativní hra, kdy hráč prochází okolí a prostory starého mlýnu, kde kdysi došlo k několikanásobné vraždě. Venku je krásně, svítí sluníčko a hučí potůček, uvnitř se tají tíseň, šero a dozvuky čehosi hrůzného, co se tu kdysi odehrálo. Hráč prochází jednotlivými prostory, překonává puzzly a poodkrývá historii toho, co se tu vlastně odehrálo. Zhruba tak by se dala Anna stručně popsat.

Přiznám se, že mi trvalo opravdu hodně času a stálo mě hodně sebepřekonání, abych hru mnohdy nevypnul a nerozhodl se s ní rozloučit. Co mě možná přimělo jí aktivně dohrát, byla vlastně kombinace několika prvků: nádherné a do každičkého detailu propracované prostředí, precizní práce se světlem a obrovská pozornost ke grafickým detailům. K tomu na míru šitý soundtrack, který se neoposlouchá a naopak, s přibývajícími motivy neztrácí na originalitě.

Celá hra se rozkládá na několika menších prostorech, což na jednu stranu se může zdát jako nevýhoda, ale v mém případě o to více potěšila preciznost a grafické detaily, kterých si možno všimnout na věcech, kde by je člověk prakticky ani nehledal. Pokud jde o puzzly, celá hra je jimi téměř protkaná skrz naskrz a člověk si od nich nevydechne. To by nemuselo být na škodu, kdyby některé puzzly nebyly totálně nelogické a jejich dosažení nebylo dosaženo prakticky náhodně. Měl jsem to štěstí, že jsem hrál Annu ve verzi Extended edition, která se od základní v mnohém liší a tudíž jsou tu určité "legální" hinty (prostřednictvím knih, poznámek, dopisů...), co a jak zhruba, by se mělo udělat. Bez těchto věcí je základní verze hry z mého pohledu prakticky nehratelná, protože vyžaduje od hráče takřka nesmyslné úkoly, které jen tak asi někoho těžko napadnou.

Povedlo se mi většinu hry dohrát bez návodu nebo jiných zdrojů rad, protože jsem se zapřísáhnul, že zkusím překonat tu zdánlivě nehratelnou věc, aniž bych měl před sebou postup nebo okoukával, co a jak mám udělat. To se mi vcelku a poměrně dlouhou dobu dařilo, ale ke konci jsem měl už těžce nabouranou motivaci neustálým a nekonečným blouděním okolo a hledáním toho, co jsem kde opomněl.

I přestože mě to stálo kýbl nervů, nakonec jsem se přiklonil k tomu, že nelituju toho, že jsem Anně věnoval nemalý čas. Splnil jsem většinu Steam achievementů i těch několik "ingame miniachievementů", zdolal jsem 5 různých zakončení z celkových osmi a celková pokořenost podle výsledků zůstala na čísle 86%

Přesto všechno, celkový dojem ze hry zůstává rozpačitý. Zahřála mě však na duši stránka paranormálních jevů a několik překvapivých momentů, kdy mě hra nečekaně leč příjemně vyděsila. Co hodnotím spíše kriticky je skutečnost, že hra je prakticky celá postavena na puzzlech a pokud nemá člověk náladu se jimi zabývat, nemá smysl hru vůbec hrát.

Pro: Propracované prostředí, atmosféra, hudba, zvuky

Proti: Puzzly, nelogičnost některých z nich sráží hratelnost na bod mrazu

+11
  • PC 60
Herní výzva 2017 - 7. "No fujtajbl!"

Tak to nakonec nebyla taková hrůza, jak jsem čekala. Respektive, kdysi jsem zkoušela bezplatný prototyp a dlouho to vypadalo, že se hra ani nikam jinam neposune. Po několika letech jsem však zaregistrovala vydání Anny jako plnohodnotné hry na Steamu a údajná technická stránka hry i prvotní špatné ohlasy mě od hry odradily. Až do nedávna by mě nenapadlo, že si ji někdy zahraju.

Na tohle je Herní výzva fajn, člověk si vyzkouší i něco, co by za normálních okolností odkládat do aleluja. A musím uznat, že mě hra i celkem bavila. Hlavně zkoušet nové postupy a dostávat se dál. Sice jsem dosáhla jen dvou konců, ale údajně by jich mělo být k dispozici až osm. No, třeba se jednou ke hře ještě vrátím.

Hru bych definovala jako tísnivější interaktivní adventuru z pohledu vlastních očí zasazenou do menších uzavřených lokací. O to je atmosféra hutnější a prostředí detailnější. Grafika je taky úcházející, co však naopak začíná drhnout je optimalizace a hádanky. Ty po pár minutách začaly postrádat smysl a jejich řešení začalo nabírat na otravnosti. Nehrát to na streamu a nebavit se u toho s diváky, tak nejspíš hru skončím daleko dřív a nesnažím se ji dohrát na druhý konec.

Pro: Atmosféra, individuální herní doba, OST, vícero konců, ze začátku poutavá zápletka

Proti: Hádanky postrádající smysl, možné zádrhely, optimalizace

+11
  • PC 40
Rád pokouším hry. Jestli jsou dobré nebo špatné dle recenzí, na to moc nehledím. Anna je třeba jeden z těch příkladů, kterému jsem chtěl dát šanci. Vím, že se objevila ve Score, dlouho jsem odolával, ale jakmile přišel jeden pošmourně unavený večer po práci, neváhal jsem a hru s různým očekáváním spustil.

Hned v prvních momentech mě překvapilo prostředí, ve kterém se hra odehrává. Polorozpadlý mlýn někde v alpách. Určitě něco, co může a dokonce i umí vybudovat patřičně děsivou atmosféru. Hra mi nedala nic zadarmo, příběh mi vyprávěla v lyrických textech. Takže jsem se jal objevovat okolí. Za mnou zurčel potok, předemnou se povalovalo čerstvě spadané listí. Odkud ale? Nikde žádný strom, jen jeden - mrtvý.

Hra je po vzoru takové legendární Amnesia celá ve 3D. Přiznám se, že u těchto her se mi často stává, že buď mě snadno nadchnou a nebo mě ještě snadněji otráví. Vše je odvislé od prostředí, které se ve hře objeví. Jakmile jsem ale vstoupil do mlýna, logika šla totálně stranou. V mlýně se začnou dít nejen nadpřirozené věci, ale i příběh je Vám vyprávěn spíš minimalisticky, než abyste logicky hledali správný postup hrou. Pro mě je ale většinou právě ten příběh tou podstatou, která táhne podobné hry. Pokud nevím, co se ve hře děje, jak můžu vědět, jak mám postupovat?

Postup hrou je pak opravdu všechno, jen ne logický. Hra neobsahuje hodně místností, kde se děj odehrává. Nicméně jakmile něco provedete, prostředí se může výrazně změnit. Toho tvůrci zřejmě hojně využívali, aby navýšili množství obsahu a celkově hru něčím ozvláštnili a oživili. Blbý na tom všem ale je, že já vlastně nevím, co se v té chatě vůbec děje. Jako jasně, je tam nějaké nadpřirozeno. Ale jaké?

Hudební podkres by byl dobrý, kdyby se spouštěl v takovou chvíli, v jakou by bylo příhodno a nebyl to náhodný hudební výkřik do tmy. Při načítání mapy z místnosti do místnosti mi u kolonky "loading" tradičně zaječel nějakej mužskej hlas a já si říkal proč. Samozřejmě pokaždé jsem se málem posral, ale na atmosféru hry to vliv úplně nemělo.

Přiznám se, že bez návodu bych hru nedal. Nicméně zajímavé na hře jsou různé konce. Osobně k nepochopení té mytologie jsem ale usoudil, že rozdíly v tom nejkratším a nejdelším konci úplně nejsou. Jasně, hra by Vám toho měla říct víc, ale reálně Vám i tak neřekne skoro nic. Nejzajímavější momenty hry jsou pak hlavně nalezené knihy, ve kterých se toho dozvíte logicky nejvíc, ale navíc asi i to jediné, co Vám hra je schopná sdělit.

Anna chce pracovat s atmosférou. Tu určitě nějakou má, abych tedy nebyl úplně tak kritický. Třeba ta ponurost je tu z těch stěn cítit na míle daleko. No a jak říkám výše, byly tu momenty, u kterých jsem měl na krajíčku, abych si nestřík do textilu. Ty momenty byly hlavně ze hry a hlavně v momentech, kdy se na místě, kde předtím nic nebylo, něco nebo někdo (no spíš něco) objeví. Hudba, pravda, není špatná, ale přijde mi, že často hraje v nevhodnou chvíli. Nejhorší na psychiku pak bylo, když mi už asi půl hodiny místo hudby v pozadí někdo neustále pořvával. To jsem měl co dělat, aby to nesejmulo i mě. Celkově vzato je to ale počin, který za to hraní popravdě úplně nestojí. Hororovou atmosféru mám rád, ale musí mít nějaké opodstatnění. Tady to spíš působilo, jako když se tvůrci zhulili nějakým italským hašem a pak do hry valili nápady hlava nehlava, bez logiky, bez nápadu, bez skrupulí. Prostě jen tak ledabyle, aby ve hře něco bylo. No a jestli je to dobře nebo špatně, o tom asi ani netřeba polemizovat.

Občas jsem litoval momentu, že jsem vstoupil do chaty a po prvním ohlédnutí se neotočil a nešel zase do prdele. Hra by skončila, já bych měl pokoj a ve výsledku bych se dozvěděl jen o chlup míň o tom místě, než jsem se skutečně dozvěděl :-) Jo, přijít a odejít je totiž jeden z konců hry...:-D

Pro: Atmosféra je nejsilnější, a jediná dobrá, stránka hry.

Proti: Zbytek je jako když pejsek a kočička vařili dort a prdli do něj všechno, co jim padlo pod ruku.

+10