Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Among the Sleep

65
47 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
29.05.2014 PC
08.12.2015 PS4
03.06.2016 XOne
29.05.2019 Switch
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.krillbite.com/ats/
Norští vývojáři z Krillbite Studio se titulem "Among the Sleep" vydali trochu atypickým směrem, než běžná produkce hororových počinů. Do popředí příběhu vynesli dvouleté batole, stále se vyvíjející po fyzické i psychické stránce, kde má stále navrch divoká představivost nad realitou.

Jako malé dítko vyrůstáme v milující rodině, která nám dává skvělé zázemí. Co víc si přát. Jednoho večera nás mamka opět uspává ukolébavkou. Zprvu se zdá, že vše proběhne tak, jak má. Pak ale přichází zlom v podobě podivných zvuků. Pociťujeme přítomnost něčeho zlovolného a temného. Následující násilné vyhnání z postýlky vnímáme jako předzvěst něčeho horšího. V domě ani živáčka, rodiče k nenalezení. Jedinou osobou obývající residenci jsme nyní my. Vyjukaní se vydáváme na menší průzkum, jenž by poodkryl, co je příčinou stupňovaného napětí a děsu.

Nečekejte akční pasáže, ty si vzaly dovolenou. Prostor dostaly převážně prvky explorativní, hádankové a adventurní. Bezbranný capart se horko těžko aktivně ubrání, proto jsou úkryt a útěk jedinými možnostmi přežití. Pro atmosféru zvolili tvůrci perspektivu očí hlavního hrdiny, a dva rozdílné typy pohybu - batolení se po čtyřech a chůzi po dvou -, a každý představuje jistou strategickou výhodu. Jakožto dítko máte samozřejmě drobnou indispozici, a to v tělesné výšce, ke zdolávání překážek bude tedy potřeba využívat okolní prostředí či předměty.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Hra mě příjemně překvapila. Byla sice poněkud kratšího rozsahu než jsem čekal, zábavnost a hratelnost však byla více než slušná, tvůrcům se navíc názorně a dostatečně sugestivně podařilo odvykládat příběh bez zbytečného natahování.

Vyznění hry taky nebylo vůbec k zahození. Among the Sleep by mohlo velice dobře sloužit jako příklad toho, jak některé myšlenky hra dokáže podat mnohem věrohodněji než např. film. Díky interaktivitě a kvalitnímu zpracování (ovládání je občas úmyslně roztomile neohrabané, něco jako v Miasmata) se do role malého vystrašeného caparta vžijete rychle a při závěrečných titulcích budete chápavě pokyvovat hlavou. tuším, že podobné téma se kdysi objevilo v jednom krátkém edukativním videu, kde se dítěti jevili alkoholičtí rodiče jako příšery

Pro: Povedený úvod, propracované ovládání, vyznění hry

Proti: kratší rozsah

+20(21-1)
  • PC 65
Tato hra se velmi těžko hodnotí. Na jednu stranu je velmi originální a má skvělou atmosféru, nemluvě o dokonalé pointě na konci. Na druhou stranu se nejedná ani tak o hru, jako spíš o interaktivní film, kde pořád jenom chodíte a chodíte a zase jenom chodíte a do toho občas posunete židli nebo otevřete dveře. Po čase se prostě dostaví stereotyp a hra je tak bohužel na některých místech až nudná. Co se hororové stránky týče, tam nemám co vytknout. Opravdu jsem netušila, že jsem až takový strašpytel.

Pro: atmosféra, pointa, originalita, strašidelnost

Proti: stereotyp, délka

+18
  • PC 60
Among the Sleep je velice zajímavý svým námětem a možnost zahrát si za malé batole a prožívat svět jeho očima mě velmi lákal. Škoda, že námět není úplně využit a osobně jsem od hry očekával o něco vyspělejší průběh a originálnější dopointování. Ještě před začátkem hraní jsem při diskuzi s Jack_Darkem žertoval, že ti údajní bubáci na obalu hry určitě budou rodiče - alkoholici. No, vlastně jsem se vůbec nemýlil a osobně jsem doufal v o něco rafinovanější scénář, který mě dokáže překvapit. A to se nestalo.

Po stránce hratelnosti je to vesměs klasický walking simulator s troškou interakce. Hráč postupně prochází fantaskní místa pocházející z hlavy malého prcka. V tomhle případě bych spíše ocenil méně vymyšleného prostředí a více reality. Hra v tomhle tak trochu kopíruje klasické hororové adventury, ale přitom by se mohla mnohem více zaměřit na psychologickou rovinu vyprávění. No, naštěstí tam hráče po většinu času alespoň nic nenahání. Bubák tam sice je, občas je potřeba před ním utéct, ale hra díky bohům po většinu času staví na atmosféře. Ta je fajnová, dětsky trochu infantilní, ale pořád dostatečně temná. A jsem rád, že se tvůrci mírnili s jump scares.

Vizuálně Among the Sleep vypadá dobře, ale že je to hra menšího budgetu, je vidět především na animacích postav. I samo děcko je takové nemotorné (a ne v tom správném slova smyslu) a neustále se o něco zasekává. Kolizní systém by potřeboval určitě poladit. Alespoň, aby mě hra neodpalovala kamsi mimo textury, když vlezu tam, kam nemám.

Among the Sleep rozhodně není špatná hra. Na prvotinu je to naopak velice slušný počin, který na ty dvě hodinky (i s DLC) určitě zabaví. Ovšem není to ani kdovíjaká pecka, která by mě posadila na zadek. Depresivní nádech to sice má, ale působilo to na mě poněkud nedotaženě.

Pro: námět, mírně depresivní atmosféra, prostředí, je to tak akorát dlouhé

Proti: nevyužitý potenciál, neoriginální a velmi předvídatelná pointa, kolizní systém

+12
  • PC 55
Dokážu si představit, že si norští autoři Among the Sleep při příležitosti vymýšlení nové hry sedli do kruhu a položili si otázku: "Kdo je nejzranitelnějším protagonistou v horrorové hře?" Odpovědi se mohou různit, někdo mohl nadhodit poloslepé štěně, někdo nepohyblivou bramboru, která nejenže s hrůzami noci nemůže bojovat, ale nemůže dělat vůbec nic, jenže aby se hráč s hlavní postavou mohl alespoň jakž takž ztotožnit a netrpěl bezbranností objektu bez vlastního vědomí, v úvahu muselo připadat ze všeho nejvíce dítě. Dvouletý smrkáč už umí tak trochu chodit, něco žvatlá, vládne živou představivostí a má trošku potuchu o okolním světě - cokoliv menšího by bylo kapku extrémní, cokoliv většího už by nebylo ono.

A je pravda, že jsem si při příležitosti této krátké hříčky hezky připomněl dětství, kdy škvíra pod postelí bylo regulérní místo pro konspirace, věci běžné denní potřeby mohly představovat hrůzu nahánějící artefakty a cokoliv, co mělo strop, mohl být dům. Takže když protagonista hry od Krillbites vstoupí do skříně a skoro se tam ztratí, není to zase tak přitažené za vlasy. Among the Sleep zajímavě vykresluje vnímání světa někým, kdo světu dospělých vůbec nerozumí, konkrétně děs, který může plynout z alkoholismu matky, byť je otázkou, zda to dvouleté děti opravdu prožívají tak silně.

Je to vlastně taková Amnesia s dítětem v hlavní roli. Ten nejdůležitější rozdíl spočívá snad jen v tom, že Among the Sleep je nesrovnatelně kratší a vlastně o dost méně adrenalinový zážitek. Prostředí dětského pokoje, jakkoliv může být surrealisticky pokroucené, si zkrátka při největší snaze nezadá s neproniknutelnou temnotou hradu Brennenburgu. Na druhou stranu hrůzy, na které tu dvouletý protagonista narazí, by znervóznily i dospělého člověka, což je však pochopitelné. Nebýt metafor, byla by tahle hra nejspíš docela nezáživná.

Je to dobrý pokus o to přijít s něčím neotřelým, a to musím chtě nechtě ocenit. Ale jestli o něco velkého přijedete, když se Among the Sleep vyhnete? To asi ne.

Pro: originální protagonista, surrealistické prostředí, dobrá optimalizace

Proti: krátké, hratelnost odvozená od Amnesie bez inovace

+10
  • PC 70
Among the Sleep by se dal nazvat procházecím simulátorem z pohledu malého dítěte. Synopse, kdy vidíte život z pohledu batolete, které nechápavě hledí na svět okolo sebe v kombinaci s utvářením různých abstraktních představ, pomyslných duchů a strašáků se mi líbila.

Spíše než klasická hra je to takové interaktivní dílo, které přeci jen nabízí jiné herní pojetí, než řada obdobných procházecích her (stále se jedná o procházecí simulátor, přestože v tomto případě na něj nazíráme jinou optikou). Hra je ve stručnosti o tom, že se vydáváte na cestu za svým plyšákem, který vám jedné bouřlivé noci zmizel z postele, zatímco kdosi nebo cosi narušilo váš spánek a vyklopilo vás z postele uprostřed deštivé noci. Vy se tak vydáváte na průzkum potemnělým domem a dáváte dohromady střípky toho, co se tu vlastně děje.

Hra tedy staví hráče do pozice prozkoumávání a kombinuje vnímání reality ruku v ruce s abstraktními představami, které se spíše než v realitě odehrávají ve vaši dětské představivosti. Celé je to taková výprava za neznámem, která vám pomalu servíruje jakési uvědomění, že ve vaší rodině není něco úplně v pořádku. Nevidíte to přímo, alespoň tedy ne zpočátku, ale formou různých strachů a výjevů, čímž se před vámi postupně otevírá příběh, na jehož závěru je jakési uvědomění, co přesně tu vlastně je špatně.

Samotný herní zážitek působí trochu rozporuplně. Myšlenka hry a její zpracování na mě působila vcelku sympaticky, stejně jako váš plyšový průvodce se svými komentáři. Provedení je docela originální a až na drobné bugy jsem nezaznamenal nějaké problémy. Nicméně, přesto všechno je vlastní herní zážitek trochu rozporuplný. Je tu něco, co té hře chybí, během hraní i přes měnící se vizuální stránku lokací převažuje dojem, že tu je prostě něco špatně nebo tu něco chybí. Hra se mi líbila v úvodu a pak herní prožitek postupně opadával, což trochu (ale ne o moc) spravil závěr. Hra to není špatná, ale vzhledem k jejímu potenciálu a nápadu bych si dovedl představit trochu větší hloubku a větší nápaditost. Pokud herní náplň tvoří jenom převážně přímočarý pohyb z jednoho místa na druhé, pak je to trochu škoda. O to více, že ten nápad se mi líbil i včetně té bubácké atmosféry, která působila sice lehce infantilně, ale přesto neurazila.

Pro: Nápad, provedení, atmosféra, mluvící medvídek :)

Proti: viz. komentář.

+10