Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • XboxX/S 80
Tahle hra je druhou od Frictional Games do které jsem se pustil. SOMA jsem dohrál minulý týden, byl jsem nadšený a protože i Rebirth končil v game passu na xboxu, tak jsem hru musel dokončit asi za čtyři dny. Normálně bych si to dávkoval postupněji, takhle jsem strávil většinu víkendu s jednou hrou a trošku jsem se do toho hlavně ze začátku nutil, ale nakonec to dopadlo stejně jako u Somy výborně.

Se Somou má Rebirth opravdu velké množství společných bodů a jedním z mála záporných je pomalý rozjezd, kdy jsem byl po hodině dvou hraní přesvědčený, že SOMA je nepřekonatelná laťka a třetí díl série Amnesia se jí nemůže vůbec rovnat. Ale i tady se postupně hra dostává do stále větších a větších obrátek a graduje až k závěru a to je přístup, na který nejsem zvyklý a těším se pokud to tak bude i u poslední Amnesia: The Bunker , kterou si určitě po nějaké pauze taky dám.

Největším tahákem hry je opět příběh, z kterého pouze prozradím, že se hra odehrává v Alžírsku v roce 1937, kdy ve zdejší poušti spadne letadlo s expedicí, které se účastní i naše hlavní hrdinka Tasi. Z pádu letadla a co se dělo potom si nic nepamatuje, zjišťuje, že je těhotná a vydá se do pouště hledat manžela a ostatní členy výpravy. Příběh je opět vyprávěn pomocí zápisků nejen členů této expedice a jednu klíčovou část vyprávění se dozvídáme během flashbacků během loading screenů. Zápisků je tady výrazně víc než v Somě a ke konci už sem je spíš narychlo proletěl než že bych je pečlivě četl.

Hra se neodehrává pouze v poušti, ale narazíme i na skvělou pasáž ve vojenské pevnosti, nějaký čas strávíme i v jeskyních a hlavně ve druhé půlce hry se velká část hry odehrává v mimozemském světě, kde žije civilizace Gate Builders, kteří si prodlužují život mučením lidí. Takže oproti Somě, kde bylo pouze mořské dno a podmořská výzkumná základna je to docela pokrok.

Důležitým prvkem asi mělo být, že když se Tasi pohybovala ve tmě, tak se jí zvyšoval strach (později se ho naučila trochu snižovat), a tak se pomocí sirek a olejové lampy snažíme pohybovat co nejčastěji v osvětleném prostředí, ale naprosto nelogické mi přišlo, že sice zapálíme lampu na stole nebo svíčku, ale nemůžeme ji uchopit a chvíli si pomocí ní osvětlovat prostředí, když doslova všechny ostatní věci, které na nic nepotřebujeme můžeme vzít a házet s nimi (židle, knihy, nádoby apod.)

Hádanky a puzzly se mi zdály náročnější a rozmanitější než v Somě, kde se pouze většinou otevírali dveře a hledali kódy v počítačích. Tím, že jsem spěchal na dohrání, tak jsem byl trochu netrpělivý a asi třikrát použil nápovědu z youtube. Ale celkově hádanky byly velmi zábavné. Co naopak opět zábavné nebylo, byla setkání s monstry, která nešla nijak zabít, ale jenom se jim snažíme vyhnout. I autoři možná vědí, že to je určitá slabina a hra nabízí i nějaký adventurní mód bez monster. K technické stránce není moc co říct, grafika je dostačující, zvuky vynikající. Při vydání hru údajně trápily velmi dlouhé načítací časy, to už jsem teď na o generaci novější konzoli nepociťoval.

Švédští vývojáři tedy laťku nastavenou v Somě udrželi, hru hodnotím stejně opět 80 % a těším se na jejich další hry.

Pro: příběh, hádanky

Proti: setkání s monstry

+9
  • XOne 80
Netrvalo to dlouho a na řadu k dohrání přišla další hororovka z edice Amnesie, tentokrát s titulem Znovuzrození / Rebirth. Předchozí dva díly byly každý jiný, nicméně v žánru určitě nadprůměrné, a já byl zvědavý, jestli se povede po několikaleté odmlce od Machine For Pigs zvednout laťku, což po dohrání musím potvrdit.

Tentokrát je hlavní postavou dáma jménem Tasi Trianon se kterou jsem se seznámil po pádu letadla kdesi v Alžírské poušti a v nastálé amnézii jsme se společně vydali po stopách zbytku osazenstva expedice z rozpáleného pouštního pekáče do chladu a temnot tamních jeskyní, které ukrývají cosi tajemného a smrtícího.

Ve srovnání s díly předchozími je vidět velký posun v grafice lokací, posun jsem viděl i ve stylu vyprávění a postavení celého příběhu, které mi z těch dosavadních tří hlavních dílů přišel nejlepší. Kvituju návrat k lucernám a sirkám pro zapalování svíček a nástěnných loučí, či pochodní, tentokrát lze jednou zápalkou zapálit i několik naráz, pokud si pospíšíte - nicméně do inventáře se vejde jen 10 kousků. Povedené a řekl bych i složitější byly některé z hlavolamových překážek, čekalo na mě spoustu deníkových zápisků a nebylo vhledem k délce hry "přepříšerováno" a já si tak mohl v klidu vychutnat prostředí dané lokace a nebo v klidu přelouskat vzkazy a indicie. Nejvíc se mi ale líbilo střídání lokací, spousta se toho událo i v exteriérech a jen se nebloudilo v temných uličkách.

Výtek je málo přesto ke konci už těch podobně temných lokacích bylo až moc,, trochu to zavánělo nastavovanou vatou a přešlapováním na místě a fňukání těhule ke konci bylo až otravné, ale jinak spokojenost a budu se těšit na The Bunker - 80 %
+7
  • PC 70
Nejprve šoupli borce do temnýho hradu a spáchali menší žánrovou revoluci, pak šoupli jiného borce pod vodu a ledabyle přitom zprostředkovali tu dost možná nejvytříbenější filozofickoexistenční krizi, jaká se jakékoliv hře kdy v jakémkoliv hráči mohla podařit vzbudit, nu a pak...pak šoupli pro změnu borku - a rovnou zbouchnutnou - do sluncem zalitého matriarchátu, a souběžně přitom zandali průřez jejich dvěma předchozími majstrštyky, povedeně kombinujíc to nejlepší z obého, ovšem bez sebemenší ambice opět aspoň trochu inovovat, ať už herně či narativně. Avšak jako veleambiciózní tuto tůru Frikšoňáci rozhodně prezentují, né že ne.

Znovuzrozená Amnýža je hra o jisté francouzské těhuli, která havaruje v Alžýrské poušti. Aby dostála svému jménu, naše hrdinka na svůj jiný stav zprvu velmi vtipně a poměrně nesmyslně zapomíná. Pak ovšem logicky dělá vše pro to, aby se prioritně vyhýbala tý ožehavý žlutý kouli na nebi, a tak trajdá po všelijakých temných, vlhkých jeskyňkách. A jakož dá rozum u hry, která je o těhotenství a prolejzání těsných prostůrků, využívá hra až absurdně liberálně všemožné yonické symboliky, primárně skrz svých petstotisíc děr a slují ve tvaru stydkých pysků, leckteré z nichž dokonce i krvácejí. Nedávný Scorn měl taky poměrně daleko k subtilnosti, ale oproti tomuto to byl regulérní Lynch.

A když je řeč o tak tíživých, ve hrách nikterak výrazně probádaných tématech, jako ztráta dítěte či brutální podmanění Afriky, trocha subtilnosti a patosu by rozhodně nebyla na škodu. A nechápejte mě zle, von tu ten příběh naprosto suverénně hraje první housle a je bez debat tím nejlepším na celé záležitosti, hlavně v náběhu do finiše, kdy se hra intenzivněji opře do svých nadpřirozených prvků, dokonce i zdárně sekunduje svým umem pohltit i dobré knížce. Jenže pak je konec a a zůstává pachuť nevyrovnaného zážitku, za nímž se snad musela střídat jedna svědomá vize za druhou s až dětinsky nervozní nejistotou, jak tuto storku opravdu podat a odvyprávět. Místo toho, aby to kulervoucně vyobrazilo možné paralely mezi traumatem nad ztrátou potomka a inherentním zlem koloniální expanze, to tak nějak neupřímně doluje trauma z perspektivy kolonizátorky...a pak Vám to předhodí k vyřešení průměrnou fyzikální hádanku.

Protože ano, je to pořád Frictional's Amnesia, takže je tu hodně chození a žádné bojování, až příliš rychle vyčerpané zdroje světla, a samo sebou hádanky, které většinově působí především jako nepřetržitá rekalibrace myšky. Ale mě tato hratelnostní smyčka zaplaťsatan stále baví a nad tou jejich fyzikalitou interakcí se světem pořád lze pohoňkat, navíc až na výjimky jsou zdejší puzzles poměrně kreativní a zábavné samy o sobě. Co už je méně zábavné jest skutečnost, že mamča na pohodu u sebe může nést potenciálně i tři plné 2l petky oleje do olejovky, ale víc jak deset zápalek by už bylo moc. A že má strach, a její strach má metr, a tento metr se chová přinejlepším hrubě nekonzistentně a nespolehlivě, přinejhorším vyloženě rozbitě. A že to má obludy, která mamču loví, ale umřít nelze (okej, toto má lore opodstatnění, ale stejně mě to sralo, protožé...), ale stejně to při vydání nemělo režim bez oblud. A pak ten režim dodatečně přidali. A autorská vize je kaj???

To mě na tom asi žere nejvíc. Bavil jsem se dobře a příběh to má dobrej. Ale hned na začátku Vám to autofelačně řekne, ať to nehrajete s cílem vyhrát, ale ať se především do příběhu co nejvíc ponoříte. A pak Vám to v tom ponoření samo aktivně imrvére brání, a pak se to ještě zhola zprošťuje toho velkohubého sebevědomí, s jakým Vám to prclo onu hlášku na mandle, aby to místo toho ustoupilo jisté kategorii hráčů. Což samo o sobě asi není vyloženě špatná věc, ale co si budem, jestli synci frikšonáčtí chtěli ozaj nadevše hlavně předeslat ten příběh a ten zbytek byl natolik druhořadý, že s odstupem nabídli možnost to prostě vypnout, tak proč...proč vůbec dělat hru? 

A aktuálně chystané pokračování už má i střelné zbraně a crafting a už teď se těším, jak v tom marně budu tu kdysi tak zbožňovanou Amnýžku ještě hledat. Předsudky samo smrdí, ale holt v ty švédy momentálně kdovíjakou důvěru nemám. Překvapen můžu být jen příjemně.

Pro: Příběh; audiovizuál; atmosféra; základní hratelnostní smyčka

Proti: Částečně podání příběhu; jisté dílčí prvky hratelnosti; totální absence striktní autorské vize nad rámec příběhu, ie. vlastně to nemusela být hra a někdo z tvůrců by za to možná byl i rád

+21
  • PC 65
Jako horor to funguje hlavně a řekl by že i pouze ze začátku. Nevíte co od nepřátel čekat ani kdy přijdou, ti často jen tak probíhají kolem zatímco se snažíte řešit jednoduché hlavolamy a drží vás na kraji křesla v očekávání ostrého střetu. Hra je skvěle ozvučená a atmosféru by šlo krájet. Docela průser na moderní horor ale je, že jsou tu jen dva druhy standardních nepřátel a toho druhého potkáte až někde v poslední třetině. Když mi došlo, že tady jiní nepřátelé nejsou, dost se to podepsalo na atmosféře. A aby toho zklamání nebylo málo, nepřátelé jsou z drtivé většiny naskriptovaní. Nestane se, že by vás náhodně honili po mapě, což podle mě maskuje primitivní AI. Hororové prvky to podráží, protože většinou víte, že jste v bezpečí. Hra vám dá celkem znatelně najevo kdy máte utíkat a nevím jestli jsou ta monstra strašně pomalá nebo jestli je hlavní hrdinka vrcholová atletka.

I tak jsem neměl problém si hru užívat, jenže někde v druhé půlce se z toho stává méně horor a více stealth adventura s prvky hororu, přičemž za mě Amnesia v tomto směru dobře nefunguje. Stealth prvky jsou maximálně archaické a ne v dobrém smyslu, jako adventura to je příliš jednoduché. Na stealth pak tlačí druhý typ nepřátel. Ti se pohybují dle předem definovaných šablon, dělají randál takže o nich vždy víte, a vaším úkolem je projít místností tak, aby vás neviděli. Necítil jsem tady už vůbec žádnou atmosféru, plížení mě vyloženě nebavilo a musel jsem se hodně nutit dojít ke konci. 

Oproti předchozím dílům je hra konstruovaná tak, aby umožnila střídání různých prostředí, což je za mě dobře. Myslím si však, že z toho nedostali takový potenciál jaký mohli, zvlášť když tady mají zajímavou mechaniku portálů a i tak je hra zcela lineární. Chtělo to více druhů nepřátel s trochu zajímavou AI a méně skriptů, chtělo to raději méně lokací které by byly rozsáhlejší a méně lineární, a po kterých by se mohli nepřátelé volně pohybovat. Chtělo to i důmyslnější a rozsáhlejší hlavolamy a více adventurních prvků jako hledání předmětů atd. 

Grafika je podprůměrná, hlavně textury jsou v některých místech velmi bídné. Za celou hru jsem se nesetkal s bugy nebo pády, ale myslím si že limitovat v dnešní době hry na 60FPS je docela bizár. 
Od prvního dílu uběhla dlouhá doba, nicméně tato hra se v mnoha směrech zasekla někde v půlce. V dnešní době bych čekal důmyslnější mechanismy, propracovanější prostředí a větší variabilitu nepřátel. Ve výsledku tak vzpomínám v dobrém jen na první polovinu hry, dobré vyprávění příběhu a na vynikající zvuk.
+13 +15 −2
  • PC 80
Hush now, lullaby,
close your eyes for sleep is coming…

No, nic se nemění, stále zůstávám v hate-loving vztahu s celou, nyní trilogii, Amensia:) Ono tomu vždy tak něco chybí. V tomto případě je například hra velmi suchá. Nezaměňujme prosím s „nudná“. To zas ne. Amnesia: Rebirth mě velmi bavila, ale celé její prostředí mi připadalo zkrátka takové nevýrazné. To je třeba opak Amnesia: Machine for Pigs. To bylo naopak velmi zajímavé a v dobrém smyslu bizardní, ale zase byl neskutečně nudný. Tak nudný, že jsem ho ani nedohrál, což se v případě Rebirth nestalo a já dojel do konce s velkou chutí. Přesto mi to vlastně neustále připadalo, jako by se hra rozjížděla. Jiní recenzenti mluví o příliš velkém množství flashbacků, ale to by mi nevadilo. Já měl spíše pocit, že se neustále mění prostředí a to hře celkově nesvědčilo. Jsem rád, že jsme konečně měli možnost nahlédnout do druhého světa a jeho velmi brutální kultury. To pomohlo širšímu universu, ale lokální zážitek jedné hry tím trpěl.

Nicméně, na Amnesia: Rebirth je myslím krásně vidět vývoj horrových her v posledním desetiletí. Dominantní začínají být horrové walking simulátory zaměřené na emoce, a Rebirth připomíná mnohem víc tento žánr než horrovou adventuru z vlastního pohledu. Také je zde větší zaměření na postavu než na hráče. První dva díly Amnesia využili celou mechaniku ztráty paměti tak, aby se hráč stal postavou. Daniel, Mandus a vlastně i Justine jsme byli my, protože jejich staré já zmizelo a bylo nahrazeno námi. V případě Rebirth však Tasi ani zdaleka neztratila sama sebe, protože zapomněla jen velmi úzkou část svého života (konkrétně pár dní po pádu letadla), ne na zážitky, které jí definovali jako osobu.  Více než na kontaktu hráče s prostředním hra sází na utkání Tasi s tím, co je zapomenuto. To může u některých probudit frustraci, protože Amnesia najednou není o nás.

Ačkoliv si to autoři možná ani neuvědomili, tak pojetím hry tak trochu šlápli do vosího hnízda, protože komu se hra nakonec bude líbit? Ano, je to taková ošemetná otázka, ale feministickým kruhům se nebude líbit, že hlavní hrdinka se točí kolem mateřství, macho hráčům, že musí snášet fňukání kvůli děcku, a nemusíme si hrát, že jedna z těch skupin je lepší. Amnesia: Rebirth je tak nakonec hra pro, ve skutečnosti velmi úzkou, skupinu hráčů kteří vážně chtějí zkoušet různé zážitky a ne jen fňukat. Tento problém tu krásně ukázal GodOfTheStick který stále do svého komentáře nepřidal spoilery, a za to je pro něj připravené speciální místo v peklíčku.

Hra nabízí dva módy, přičemž zpětně si říkám, že kdybych hrál ten adventurní bez příšer, tak by se asi nic nestalo a byl bych jen méně frustrovaný, ačkoliv bych přišel o pár achievementů. Příšerky jsou v této hře mnohem víc navíc, takový otravný hmyz, kolem kterého musíte občas proklouzávat. Pokud tedy nejdete po achievementech, klidně jděte lehčí obtížnost. Hlavní mechanikou je zde spíše ztráta příčetnosti, která je tentokrát velmi rychlá a z příběhového hlediska moc hezky udělaná. Ačkoli ve hře můžete najít pár lahviček laudana, je to spíše červený sleď, a skutečná mechanika získávání příčetnosti je komunikace s vaším děťátkem, která vás v jistých situacích může uklidnit.

Autorům konečně došlo, že sirka může zapálit více než jednu svíčku, a tak nyní hoří v reálném čase a co stihnete zapálit, to stihnete. V jistých částech hry mohou také úplně nahradit lucernu, která ve hře tradičně je, ale tentokrát má více okrajové využití, protože oleje je vlastně dost málo a získáte jí později.

Na závěr chci zmínit naprosto vynikající optimalizaci s nízkými nároky, takže hra jela prakticky celou dobu na krásných 60 fps bez jakýkoliv dropů, což se dneska jen tak nevidí. Cena za to však je horší grafická kvalita, což může vadit některých zmlsaným jazýčkům. Já byl však spokojený. Což už je horší je fakt, že hra nemá New Game+. Asi jsem v tomto ohledu začal být až moc optimistický a očekával, že to začne být standart, ale bohužel. Také zajímavá maličkost – moc jsem nepochopil systém sbírání dokumentů. Vy vezmete papír, přečtete ho, uloží se vám, udělá se animace jako byste si ho vzali k sobě, ale on na tom místě pak zůstane ležet. Je to detail, ano, ale fakt to nechápu. Pokud se vám uloží, nebylo by lepší, aby ze světa zmizel a vy jste věděli, že jste ho vzali? Zkrátka divné.

Tak či tak, Amnesia: Rebirth mě celkově bavilo. Ono možná kdyby to nebyla Amnesia ale něco více random, bavilo by mě o něco víc, což může být problém hlavně u skalních fanoušků. Nejvíce si hru užijí ti, kteří rádi expanded universe of Amnesia, protože na tom hra staví určitě nejvíc

“This game should not be played to win. Instead, immerse yourself in this world and story. Fear and darkness are your enemies.”
+14 +15 −1
  • PC 40
Po omylu s prasaty se Amnesia vrátila zpátky k vývojářům z Frictional Games s očekáváním, že kvalitou naváží na první a zatím nejlepší díl celé série. Nestalo se. Amnesia: Rebirth je ještě větší průser než ten čínskej paskvil. Na první pohled je sice vše při starém, ale deset let je dlouhá doba. Co fungovalo kdysi, nefunguje dnes a s nulovou invencí se hra v záplavě podobných šuntů snadno ztratí.

Hratelnost se nese v tradicích žánru a ničím nepřekvapí. Prozkoumávání neznámého prostředí, chůze většinou v tunelu a pár hádanek k tomu. Jejich řešení však nepředstavuje žádnou výzvu, závity se netočí, obtížnost je nízká.

Po lokacích je opět rozházeno plno zbytečných krámů, které je možné vzít do ruky a dle libosti se s nimi podrbat třeba na řiti, ale ty nejdůležitější - svíčky/ lucerny/pochodně - sebrat nelze. Hlavní náplní hry tak je neustálé hledání sirek a rozsvěcování okolních prostor. Aby byl vopruz dokonalý, tak sirek lze mít v inventáři pouze deset, přestože je jinak poloprázdný. Nad stupiditou této mechaniky v roce 2020 stále nevěřícně kroutím hlavou.

Nejzábavnější částí hry tak pro mě byly honičky s bubáky v tmavých chodbách podzemní laboratoře. Nejde sice o nic převratného, ale vypadali dost nechutně, a když jsem se k nim zezadu připlížil, tak jsem cítil pěkný smrad.

Na příběhu si dali autoři záležet a tlačí ho po celou dobu do popředí. Příliš mnoho příběhových flashbacků, skriptů a zápisků povalujících se všude kolem je však spíše ke škodě. Zvlášť když se jedná o ubrečenou slátaninu s těhotnou pipkou v hlavní roli, která spolehlivě ničí jakoukoli atmosféru. Místo ponoření se do survival hororu jsem tak byl nucen pasivně sledovat nejapný pokus o psycho thriller, který byl vyloženě směšný.

Trendem dnešní doby je působit na city a snaha vyvolat co největší emoce, ale co je moc, to je moč. Když jí hodinu před koncem praskla voda, tak už byly její nekonečné slinty o děťátku a fňukání na každém kroku k nevydržení. Při závěrečném zúčtování jsem ji proto nechal s radostí chcípnout a vychutnal si špatný konec. Beztak jsou špatné všechny.
+8 +13 −5
  • PC 90
SOMA nebyl náhodný výstřel do tmy. Frictional Games se skutečně posunuli. Jejich cílem už není vystrašit člověka na kost a potěšit vřeštící streamery. Ne, oni teď chtějí vyprávět v první řadě kvalitní příběhy. A já nemůžu být šťastnější.

Tihle tvůrci si totiž rozhodně nevybírají jednoduché příběhy. Ústřední motiv nové Amnesie je opět těžký a dospělý. Není to hlavně příběh o tajemném orbu a utíkání před příšerou (ačkoliv to je tu taky). Naopak je to především lidský příběh o rodině a ztrátě, se kterým je možné se ztotožnit.

Příběh je tu hnací motor. Všechny střety s monstry jsou podřízené jemu, ne naopak. Kdo se chce hlavně bát, toho může čekat zklamání (především první hodinou). Já jsem si ale užil každou servírovanou minutu. Od první chvíle hra sype jednu záhadu za druhou, a odkrývá je jen pozvolna pomocí dialogů, cutscén, ale především všudypřítomných písemných záznamů a svědectví. Textu je na někoho možná až příliš, já ale každý nalezený materiál vítal s nadšením a vesele si skládal v hlavě mozaiku událostí. A potěšilo mě, že jsem mnohdy mohl v klidu odhalovat příběh a ve všech zákoutích hledat zajímavé informace bez toho, abych se přitom musel potýkat s monstry.

Příšery tu jsou a střety s nimi bývají velmi intenzivní, přesně jak by člověk čekal. Ale všechny střety jsou dost jasně ohraničené a hra vždy hráči sdělí, když nebezpečí pomine a můžete si přestat hlídat záda. Díky tomu není hráč pořád v tenzi, přikrčený a snažící se co nejdřív opustit oblast, ale má spoustu času vychutnávat herní svět.

Tedy ne že by hra nebyla strašidelná, on jen ten strach a neklid plyne především z atmosféry, prostředí a příběhových odhalení. Což je pro mě osobně mnohem lepší forma strachu, než prvoplánové lekačky. Bez přehánění prohlašuji, že Rebirth je nejlepší herní následovník díla nesmrtelného H. P. Lovecraft, se kterým jsem měl zatím tu čest. Člověk se tu často cítí neuvěřitelné malý a nicotný tváří v tvář nepochopitelným hrůzám, cizím neznámým světům a děsivé nelidské architektuře. Přesně jako v díle pana Howarda. Frictional Games nikdy inspiraci Lovecraftem netajili (vždyť jejich herní engine se podle něj jmenuje), ale nikdy se k němu nepřiblížili tak moc, jako až teď.

Není ale vše ideální. Logické hádanky by mohly být mnohdy lepší, s větším zaměřením na fyziku. Ze začátku hry je několik opravdu skvostných rébusů (hlavně puzzle s výtahem), ke kterým se zbytek hry už bohužel kvalitou nepřiblíží. V jedné nebo dvou částech jsem měl pocit, že tvůrci zbytečně hru natahují. Do cesty k cíli narychlo hodí nějakou okliku přes příšeru/příšery, které ale nikam neposunou příběh. A 3 možné konce hry podle mě až zbytečně ředí zážitek z velkého finále. Jeden silný propracovaný kanonický konec, nad kterým mohu potom u titulků bloumat, by byl lepší, než ty tři, které si samozřejmě zkusím všechny a potom si mám vybrat, co na mě zapůsobilo víc.

Nová Amnesia sice nepřekoná geniální SOMA (to se možná už nepovede nikomu), i tak je to ale jedna z nejlepších hororových her současnosti právě díky tomu, jakým způsobem vzbuzuje strach.

Pro: příběh, atmosféra, grafika, téma, inspirace H. P. Lovecraftem, přístup ke strachu

Proti: občas tempo, tři konce hry

+24
  • PC 85
Bylo nebylo, psal se rok 2006 a já právě do svého kompu instaloval hororovou věc s prostým názvem Penumbra. Toho času jsem ještě nevěděl, že bude hra rozdělena do tří částí, sic konec první epizody byl velmi otevřený. Hra mě na svou dobu uchvátila v první řadě českým překladem a dabingem protože jsem tou dobou zrovna dobře neovládal angličtinu. Další věcí, která mě dostala, byla parádní atmosféra a slušně napsaný příběh. Hustou novinkou bylo ovládání, které Frictional používají vlastně dodnes. Rok se s rokem sešel, já prošel celou trilogii a kalendář ukazoval rok 2010 - tedy čas první Amnézie. Když jsem se poprvé probudil v opuštěném hradě a odehrál prvních pár hodin, rychle jsem pochopil, že Penumbra byla jen předehra. Vylepšilo se tady všechno. Ozvučení, grafika, ovládání ale především zmizela nutnost bojovat a místo toho se člověk musel schovávat. Byl to pro mě titul, který mě chytl tak moc, že ho defakto hraji dodnes. Okusil jsem mnoho modifikací a těšil se na každou novou. Modlil jsem se však, abych dostal další díl - no a částečně se tak stalo. Jednalo se o levoboček Machine for Pigs (2013) který si střihli jiní vývojáři a podle toho to dopadlo. Neměl kvality původního studia ale za hřích stál, každopádně na opakované hraní to moc nebylo. Tajně jsem tedy doufal, že regulérní dvojka teprve přijde. Inu, nepřišla. Místo toho Frictional vypustil do světa Somu jež se stala po první Amnésii mou druhou nejoblíbenější hrou tohoto studia. Příběh byl opět prvotřídní, obrovsky se zlepšila grafika, doladilo ovládání a vylepšil se už tak dobrý zvuk. Na delší dobu jsem měl tedy vystaráno. No a nedávno, když už jsem se téměř vzdal naděje tak najednou internety hlásí, že jako nová Amnésie, že jako od Frictional a že jako fakt ta dvojka jo a taky že za pár dní má vyjít. Nečekal jsem ani minutu a po vydání hru umístil do své Steam knihovny a pustil se do hraní.

V první řadě bych rád všechny fanoušky upozornil, že titul opět doznal zlepšení ve všech směrech a navíc opravdu propojil příběh s první hrou a nejen s ní. Tentokrát se vžijete do role Tasi Trianon která se svou výpravou čítající mnoho lidí spadne v letadle někde uprostřed Alžírska a je jen na vás dostat ji z rozpálené pouště do bezpečí první temné a chladné jeskyně. Místo křesadel zde máte zápalky jež hojně využíváte k zapalování například uhasnutých svíček. Když sirku zapálíte a rozběhnete se, velmi rychle zhasne. Pakliže děláte rychlé pohyby tak zhasne taktéž rychleji. Moje taktika vždy byla obejít momentální perimetr, zjistit kde se co dá zapálit a následně jsem provedl akci. Nedoporučuji při pátrání po zdrojích možného zapálení plýtvat sirky, lepší malou chvilku běhat po tmě a zjistit co a jak. Ke slovu se samozřejmě dostane i stará dobrá lucerna do které lejete olej po litrech ale dlouho svítit nedokáže. Hra je opět plná textu a musím uznat, že klasicky výborného. Jsou zde tuny zápisků jež si díky fanouškovské a velmi dobře udělané češtině užijete a budete hledat každý kousek papíru co se namane.

Přiznám se, že první hodina na mě nepůsobila příliš dobře ale čím dál jsem se v příběhu dostával, tím více mě to bralo. Jestliže budete mít problém začátek překlenout, doporučím vytrvat, bude se to zlepšovat. Atmosféra bude houstnout a dostanete se do velmi horkých chvilek kdy vám ze zad potečou čůrky potu a hra vás nenechá klidně dvě hodiny v kuse vydechnout. Budete se prodírat různorodým prostředím, řešit hádanky a zjišťovat víc a víc o tom co se kolem vás děje. A věřte mi, že budete chtít vědět každý detail.

Technická stránka titulu je na počítači velmi dobrá, jen mi vadil momentální lock na 60fps. Doporučuji hru nahrát pokud možno na SSD disk a udělit loadingům maximální možnou rychlost. Zvuková stránka mi přišla o fous slabší jak v první Amnésii ale místy ji zase hravě překonala, správné slovo bude tedy takové, že je nevyvážená. Za celou dobu hraní jež se šplhá od 7 do 10ti hodin (záleží na vaši šikovnosti s hádankami či vaši chuti prozkoumávat okolí) jsem nenarazil na jediný bug a mohl jsem si tak v klidu užit klidné hraní a všechny konce - ano, není zde jen jeden a ano budete velmi tápat jaký zvolit (nicméně díky checkpointu lze zkoušet na pohodu různé varianty).

Abych to shrnul. První díl prostě pokořit nejde, nepodařilo se to moderské scéně a nepodaří se to nikdy ani vývojářům ale o to vlastně ani tolik nejde. Je to prostě rozšíření světa a vylepšení všeho co šlo, čekat od toho světový fenomén je zbytečné. Důležité je, že mě osobně borci z Frictional ještě žádným titulem nezklamali. Vždycky dostanu něco, na co nezapomenu a co mě pobaví, vystraší a na konci donutí k přemýšlení. Dostal jsem vskutku druhou Amnésii se vším všudy. Alžírská poušť na mě sice působila slabším dojmem jako potemnělý hrad ale jakmile jsem se dostal do jiného prostředí jež hra hojně střídá hned jsem upadl do lepší nálady. Na venkovní eskapády mne ale neužilo. Celou dobu hraní jsem přemýšlel nad tím jak bych vlastně druhý díl udělal a s čím bych se vytasil - nikdy by mě však nenapadlo to, s čím přišel Frictional. Pro mnohé to bude nepochopené, odhozené a odsouzené ale pevně věřím, že tvrdé jádro to přijme s vděkem a užije si každou minutu. Rozepsal bych se víc, ale to už bych mohl něco vyzvonit. Dodám snad jen, že v hlavním menu na mě svítila položka "MODIFIKACE" a nemůžu se dočkat, až po jejím rozkliknutí objevím nové a propracované kusy od milující komunity pro kterou je tato hra stvořena. Bavilo mě to, nedostal jsem sice co jsem čekal, ale dostal jsem opět kvalitně napsaný a plnohodnotný zážitek, který mi místy orosil čelo a dal vzpomenout na sladké chvíle léta páně 2010.

Pro: Atmosféra, detaily, příběh, texty, cena, délka hry

Proti: Sluncem zalitá místa a občas asi i zasazení - představoval jsem si to klasicky temnější, místy slabší textury

+29