Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ringo (09.08.2017 22:23): "RPG jsou přece od toho, abys trénoval postavy. Aby měl tréning smysl, tak sjou před tebe kladeny překážky, které prostěš neprojdeš, dokud nenatrénuješ. "

Čéče, to som snáď ešte konzervatívnejší než tunajší kmeti, hoci na staré dungeony som nikdy ani nesiahol a môj cRPG život počína s druhou Baldurovou bránou, ale furt asi čerpám ideál zo stolného predobrazu, keď pre mňa to znamená predovšetkým ten role play a pre mňa za mňa by som si celé levelovanie pokojne odpustil.

A úprimne, pokiaľ z niečoho obviňujem všetky možné pády počítačových RPGčiek, tak je to z toho zažratého fetišu v levelovaní, keď to sa stalo so žánrom synonymným a z celej RP pointy sa stal akurát taký príjemný bonus.
@Bodkin (09.08.2017 22:12): Dobrá, tak o čem se potom bavíme, že chceš bezpracně projet RPG, přečíst si bez zdržovaček rozhovory a dostat se k fiální animaci? RPG jsou přece od toho, abys trénoval postavy. Aby měl tréning smysl, tak sjou před tebe kladeny překážky, které prostěš neprojdeš, dokud nenatrénuješ. Pokud chci hrát čistě příběh, dám si adventuru. Pokud chci složité souboje nad rámec RPG hry, tedy taktickou hru, u které si ulámu závity nad tím, jak tu bitvu budu chtít logicky utaktizovat, pustím si Battle Isle 2. Hra, kde schází grind nabídne dvě varianty. Buďto bude souboj tak jako tak lehký, abys jej uhrál na jakémkoliv levelu a nebo bude tak tuhý, že hra bude po tobě chtít x pokusů a omylů, než najdeš tu správnou kombinaci kouzel, lektvarů a rozestavení, že ten souboj třeba dáš. Od RPG hry očekávám, že mi nabídne možnost dopracovat - zdůrazňuji dopracovat - se k tolika expům, aby postavy získaly tolik levelů, že fight dají. Samořejmě boss fighty vždy zůstanou na nějaké úrovni obtížnosti, aby ses zapotil, ale abys je dal, pokud jsi natrénovaný, pokud nejsi, tak bys měl správně pohořet, protože bosse nemůže dát jkdejaké béčko. A tvá taktická inteligence by měla být platná do té míry, že víš, co které postavě dát za účelný příkaz. Vše ostatní by měla simulovat hra, včetně inteligence kouzelníka, který buď sešle na draka jiskry, pokud je to béčko na levelu 4 a nebo pořádný fireball, pokud je to ostřílený trénovaný mág na levelu 15. Hrát si na to, že svou inteligencí přečůráš hru s učněm mi přijde, že to potírá vše, čím by měl RPG žánr být.
@Jab (09.08.2017 22:15): co se rozcilujes..ses snad mladez ? generator vytacek, no, neco na tom bude, ale to je tim ze me enbavi vypisovat vsechny souvislosti, pac me psani spis stve. Pisu jak prase a proste to neni moje hoby. Na tom dojela i moje anabaze se psanim recenzi a tak podobne. Neco napisu ale jsem linej to rozvadet do detailu, pak me nejakej stoura jako ty nachyta na svestkach pac jsem to nenapsal poradne a pruser je na svete. Eh..sorry
@Charllize (09.08.2017 22:12): Jo, bylo potřeba něco fakt ohromně dedukovat. Je mi u zadku, co za slovo si použil. Imho text mluví zcela jasně a ty ses o "lenosti mládeže" vyjadřoval. Že si k tomu nepoužil slovo, protože nepatří do tvé slavní zásoby, je fakt úplně jedno.

Do úst ti tedy vkládám velké kulové. Ale to je vlastně jedno, co ti píši. Si jak generátor náhodných vytáček. :)
@Ringo (09.08.2017 21:53): To bych si naznačit netroufal, AD&D nemám rád, takže bych si netroufl udávat IE hry jako vrchol všeho RPGčstva.

Já si naopak myslím, že hra náročná na hlavu/přemýšlení je mýtus, pokud se nejedná vyloženě o puzzle/logické hry.

A pixelhunting na mě netahej, to je podobně kvalitní gameplay složka jako grind nebo quicktime eventy s instakillem.
Namaxování statistik je u Wiz 7 něco jako když hraješ nějakou hru na co nejvíce bodů, taky to k dohrání není potřeba, ale ty to chceš. Navíc zábavou bylo točit povolání a získávat tak postupně schopnosti několika povolání najednou, To je prostě ta hravost, která se jaksi vytratila, vystřídalo je bezproblémové zkonzumování hry jako film, bez zdržovaček, bez překážek. Zajímalo by mě, jakým skillem hráčským tady někteří operují? Schopnost vydržet 30 pokusů a omylů, než se povede nějakého bosse udolat? A pokud se někdo baví o kotoulovo zručnostním skillu, tak to se na mě nezlobte, ale RPg pro mě vždycky byly hry o rozvážnosti, ne o tom zvládat arkádové sekvence, proto hraji RPG a ne arkády.
Ad ta lenost miléniových hráčů není můj výrok, to na mě neházejte, napsal to někdo jiný, ale po pravdě, souhlasím s ním ;-) Taky už nevím, kdo to prohodil.
@Richmond (09.08.2017 19:09): Jestli nepřátelé vidět jdou či nikoliv je úplně jedno, ve Wiz tě napadne nepviditelný nepřítel naprosto stejně jako v japonských jRPG, nevidíš ho a najednou blik, je tu. Co se týče četnosti soubojů, tak frekvenci útoků jsem největší snad zažil v Breath of Fire na SNESu a právě Wizardry na PC. FF v tomhle jsou docela v pohodě, navíc tam jsou lektvary, které četnost útoků velmi omezují. Pak jsou třeba Wild Arms, kde se jim můžeš přímo vyhýábat. Každopádně jestli nepřítel vidět jde nebo nikoliv je naprosto podružné, hraješ spoustu her na PC, kde vidět nejsou a taky ti to neva.
@Bodkin (09.08.2017 15:42): Grindování právě není to, že se hra hraje sama, ale musíš si to odpracovat. U her, kde grindování není jsem teda nikdy hlavu o moc více nezapojil, kde? V Baldursech? To dovol, abych se zasmál. Čumět, jak se ty souboje bojují samy a semo tamo použít láhvičku, když někomu docházely životy, případně překecat kouzelníka příkazy chůze, aby neobcházel celý dungeon jako pitomec? Jediné, kde jsem použil hlavu, respektive překecával postavy,aby šly opravdu přesně tam, kde jsem potřeboval, byl finální souboj. Asi jsi nepochopil, co jsem měl na mysli, že se něco hraje samo. Samozřejmě mohu projít hru jako adventuru, ale to mě nebaví, raději si postavy potrénuji a podívám se, co se dokáží naučit. Vy si hledejte třeba pixel huntingem někde tajemný meč, který je klíčem k tomu, abyste se posunuli do další obrazovky a udolali klíčového bosse :-)
@Jab (09.08.2017 21:00): SWTOR jsem nehrál, takže nemám osobní zkušenost. Zmínkou o realitě mám na mysli primárně poznat hranice a možnosti hráče - například v kontextu single player her tohle (v dnešní době určitě) moc nehrozí. V MMO (kde to díky širší nabídce aktivit je možné) jsou běžné situace, kdy prostě hráč narazí na zeď (až už jde o pvp nebo pve) tvořenou z části vlastními schopnostmi a z části úsilím, které je ochotný hře věnovat/obětovat.
Díky za rady, k Wizardry 7 - krokovací dungeony nejsou můj šálek čaje, MMX jsem odložil asi po 20 hodinách., LoG mě nebavil vůbec.. Ta hra na steamu vypadá dobře, nicméně 36 euro se mi zdá dost :) Rozhodl jsem se pro Chrono trigger, jestli mě to bude bavit, tak dám šanci i FF 7.
@Jab (09.08.2017 21:00): tak evidentne te to moc nebavilo, takze co chces ohranicovat kdyz uz jsi dopredu proti?

malej priklad. V AoC jsou raidy pro 24 lidi, u T2,T3, T4 bossu je bezvyhradne nutny aby kazdej z tech 24 lidi presne vedel co dela, mel vybaveni, nauceny vschny skilly co kterej dela a na 100% vedel co ma v kterou chvili udelat. ta parta lidi se to uci treba pul roku nez ten boss padne. Musi tam bejt poradek, vsichni musej na slovo poslouchat raid leadera, celej ten proces je jako kdyz montujes poslepu hodinky dokud se to perfektne nenaucis..a cely, od zacatku do konce to je zabava. A pak clovek slysi jak nekdo breci ze musi nekde zabit 20 mobu aby udelal level..bleh.
@7c (09.08.2017 20:22): Můžeš mi tu realitu tedy ohraničit nějak střebas na tom SWTORu, který jsem hrál? Páč ten má dobré class stories a zbytek hry je kvalitou asi tak 3x horší. Zejména ono "grindování" kvůli gearu. Výhoda je leda v té multiplayerové složce, kdy je to s partou fajn lidí a team speakem docela zábava. Která se ale také časem ohraje.
@mazar1234 (09.08.2017 20:32): pri tom trenovani muzes delat desitky dalsich veci co ti hra nabizi, ucit se novy postupy, taktiky, vylepsit si vybaveni, plnit nejaky ukoly co mas v deniky, hrat minihry a desitky dalsich veci. vsechno ti pak u tpoho bosse muze pomoct..jezismarja to ty hry hrajete dva dny ze vzdycky vytrhnete z kontextu to nejhorsi a delate jako by to byla cela hra?

A k tem MMO, mimochodem to byl vybornej priklad. Kolikrat v nejakym MMO cekate treba rok nez se dostanete k nejakymu vybaveni aby jste mohli na nejakyho bosse a to co tomu predchazi je jen slabej odvar nejakyho farmeni mobu pred bossem na par hodin a pritom to je komplexni a vymakana zabava ktera ma hlavu a patu.
@mazar1234 (09.08.2017 20:32): Nevím, proč je nutné hned vytahovat vulgarismy jako "achievement" - měl jsem za to, že se pohybujeme na slušném diskusním fóru :( A jaký má cokoliv smysl - tak, do důsledků, hrát W7 nemá smysl - lepší je myslím naučit se háčkovat nebo vyrábět proutěné koše.
@SilentWolf (09.08.2017 20:19): Hry vyzadujou cas. Pak uz zalezi jak je konkretni hra udelana a vystavena. U DS je potreba oboji, cas i sikovnost. U komplexniho MMO potrebujes vsechno, cas na grind, cas na uceni se taktik, cas na farmeni vybaveni, cas na to aby ses naucil konkretni instanci nebo bosse. Zahraj si treba Age of Conan na vyssi urovni, jak ti navrhuje 7c, pak te ty reci o casu a skillu prejdou. Chapes ze se tyhle tvoje pozadavky daji kombinovat, ze muze jit o cas i o skill, nebo ne? A ne ja zadnou invenci v tom ze vsichni hraci zabiji bosse na stejnem levelu, s podobnym vybavenim a stejnou taktikou (kterou si precetli na internetu protoze to tak delal kazdej) nevidim.

@Tulareanus (09.08.2017 20:31): bez z temahle citankovejma nesmyslama nekam, nemas pravdu ani nahodou.



@mazar1234 (09.08.2017 20:32): tak takova hra co zminujes na konci je idiocie, a o tech ja nemluvim.
@7c (09.08.2017 20:22): "Grind ve W7 byl namaxovat všechna povolání pro všechny postavy v družině." - otázka znie aký to má zmysel, keď to vôbec nijako neúvisí s dohraním hry do konca.
Ako keby to malo achievment tak povedzme, že v úvodzovkách "chápem".

@Charllize (09.08.2017 20:09): Beriem to asi trošku ináč ako ty, resp. ja to chápem ako situáciu, kde rozumný hráč príde do toho bossfightu a ak rozmýšľa a nejako strategicky rozmiestni postavy, nakliká im rozumne skilly/ability tak ten Bossfight prejde.
Nemusí mu to prejsť na prvý pokus, vlastne by bolo divné keby mu to prešlo na prvý pokus bez rekognoskácie terénu.

Naopak prídem tam nejaký Džony low-IQ a vykríkne, "na Bělehrááád" a skape. Tak strávi ďalších 50 hodín grindovaním, aby mohol prísť k bossovi a vykríknuť "na Bělehráád" a neskapať, úžasný gamedizajn, fakt úžasný.
Grind v skratke nie je nič ako nezvládnutý dizajn, ktorý nevie hráčovi odprezentovať získavanie potrebných skúseností alebo predmetov inou, nerepetítnou cestou.
@SilentWolf (09.08.2017 20:26): Netuším jak konzolové hry, ale Dark Souls (které jsou skvělá a atmosférická hra) rozhodně nepatří mezí obtížné záležitosti (mnohem těžší jsou dle mě - v podobném stylu - DMoMM (na nejtěžší) nebo Severance). Witcher 3 je z hlediska obtížnosti čistě rekreační záležitost, která se nemůže rovnat ani Dark Souls (a jde i o jiný žánr).
@mazar1234 (09.08.2017 19:58): Grind ve W7 byl namaxovat všechna povolání pro všechny postavy v družině. Obzvlášť pokud jsi měl nějaké Faerie a Lizardmany (otravné minimální statistiky). Kdo netrávil hodiny farmingem Godzylli, tak vlastně W7 ani nehrál XD Nějaké Gorrors byli už jen plivnutí na hladinu grindovacího oceánu .-)

@SilentWolf (09.08.2017 20:19): "Skill" už není po hráči v mainstreamu nějakých pár let vůbec vyžadovaný, takže tahle řečnická otázka je vcelku zbytečná .-)

Jinak tyhle diskuse typu "co je grind" a "co je skill" jsou v kontextu DH na úrovni diskusí dětí ve školce, kdo má silnějšího tatínka. Zahrajte si nějaké MMO na vyšší úrovni, celkem to otevře oči realitě (nebo alespoň nastaví nějaké meze vnímání reality).
@mazar1234 (09.08.2017 19:58): Príklad - prechádzam nejakú mapu, postupne normálnym hraním prídem k nejakému bodu, ktorý je umelo prepálený a nedá sa prejsť aj keby som sa rozkrájal na 1000 kúskov.
Ak ale zaseriem následovne 50 hodín grindovaniu/levelovaniu/vylepšovaniu tak týmto bodom prejdem, to je zlé.

No vidis a tohle ja jako zlo nevidim. Proste na to nemas a musis trenovat, pro me to je uplne prirozenej princip. Nezvednes 100kg cinku takze musis trenovat aby jsi ji zvednul. Jenze dnska lidi by chteli ty cinky zvedat ale nic pro to neudelat . To co popisujes je pohodova prochazka hrou, vsechno je pripravene aby az pan hrac dorazi na misto s bossem nebyl nahodou frustrovany ze to nejde. kazdy hrac to pak ma stejne, kazdy ma stejne zazitky, to me moc nebavi. Proste..vsichni dorazily k bossovi XY na lvl 16, vsichni ho na lvl 16 zabily a sli dal, protoze hra nema zadnou odchylku a po hraci nic moc nevyzaduje. daleko zajimavejsi je kdyz hrac dorazi k bossovi XY a nemuze ho dat, pak trenuje, zabije ho na lv 22 a snejakym vybavenim co pri tom treningu ziskal, a dalsi hrac bosse porazi na lvl 32 protoze mu nepadnul mec u toho grindu a tomu hraci pred nim jo.
@Richmond (09.08.2017 19:09): Ja to ako Grind neberiem, resp. za GRIND považujem skôr vedomé/hráčom s plným svedomím a vedomím vykonávané grindovanie :-D

Ako definujúco právnicky to grindovanie je, ale neberiem to tak, resp. grindovanie beriem ako vedomú činnosť, ktorú hráč robí preto, že chce a navyše mu to hra aj umožňuje, čo zďaleka každá hra neumožňuje a to aj v prípade, že by hráč chcel.

Ak berieme definíciu (z právnickeho hľadiska) grindu ako "opakované vykonávanie toho čo už v minulosti bolo vykonané" tak je to grind nanútený hrou, ale ja to chápem tak, že ty tadiaľ neprechádzaš preto aby si grindoval, ale proste tadiaľ potrebuješ prejsť a keď ti nepadne žiadny boj tak nebudeš loadovať aby ti boj padol.

Za mňa je GRIND dobrovoľné rozhodnutie hráča, pokiaľ ovšem nejaká hra vyslovene nasilu núti hráča grindovať, tak je to zlý gamedizajn.

Príklad - prechádzam nejakú mapu, postupne normálnym hraním prídem k nejakému bodu, ktorý je umelo prepálený a nedá sa prejsť aj keby som sa rozkrájal na 1000 kúskov.
Ak ale zaseriem následovne 50 hodín grindovaniu/levelovaniu/vylepšovaniu tak týmto bodom prejdem, to je zlé.

Ja osobne Grind nechápem ako negatívnu/bullshit vec ak je to dobrovoľná featúra hry a nie nutná podmienka existencie.

Napr. nikdy som hranie Wizardry 7 nebral akože grindujem, proste som išiel z bodu A do bodu B a padali tam náhodné súboje, ale nikdy som sa nemotal niekde preto aby som naschvál absolvoval nejaké súboje. Skrátka som neustále postupoval hrou dopredu, to osobne neberiem ako grind, hoci smečka skurvených právnikov by to ako grind asi zadefinovala.
@Charllize (09.08.2017 17:15): Rád bych si někdy nějaké JRPG zkusil, ale právě tyhle "přepadávačky" mě odrazují. Co bys jako zkušený znalec doporučil pro JRPG-nooba jako jsem já ? Chrono trigger ? Earthbound ? Suikoden ? FF 6-8 ? Nebo něco jiného, novějšího ? Persona 5, hm ? Nemám ale konzoli, takže spíš něco staršího co se dá rozjet na emulátoru..
@Richmond (09.08.2017 17:04): Takže jediný rozdíl mezi tím byl v tom, že tam vidět šli a tam ne? V jednom z nich jsi mohl vyčistit level (a pak ho restartovat pro další levelování) a v tom jdruhém to nešlo vyčistit?