Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Shoggot (02.08.2017 12:04): Mělo se to vrátit ty doby, takový byl plán... Sigil jsme udělali tak, že jsme prosadili MCZeta do vedení baldursgate.cz a pak udělali revoluci. Na DH jsme nasadili tuhle kukačku už asi deset let zpátky a furt nic. Asi je nějakej porouchanej. :( Tyhle technický věci řešil drake127. Já byl na Sigilu adminem jen na mletí pantem a bušení do klávesnice. :(
@Phoenix (02.08.2017 12:14): Trochu OT, ale dalsim prikladom trollingu pri cislach je zakon velkych cisiel pri RNG. Napr. v Toee komunite sa kedysi viedli debaty o tom, ci RNG je spravne implementovane, pretoze hracom casto padal miss namiesto hit. Myslim, ze Temple+ ludia aj chceli RNG skontrolovat. Paranoii tiez napomaha fakt, ze Toee je zabugovane ako prasa :/

Tim Cain mal o tom aj nejaky workshop na reboot konferencii, kde mal vypichnute game design body pre RPGcka a medzi nimi mal aj:
Mistake #4 - Misunderstanding Randomness: Here Tim lays out his frustration with the sorts of people who can't believe they could miss a 95% chance-to-hit attack three times in a row. His conclusion is that when people talk about "randomness", they often mean selecting a token rather than rolling a dice (ie, events can't repeat themselves).

Alebo dalsim trollingom by mohli byt random energy debaty v crawl stone soup atd... celkovo RNG je troll.
@Phoenix (02.08.2017 12:14): Plošinovky ok, tam je soutěživot mezi hráči, sbírání bodů atd Dokonce pochopím i 3d střílečku, kde hrají hráči proti sobě, dokonce nedávno jsem konečně docenil Dark Forces, najednou jsem měl prostě chuť na nějakou akcičku ze Star Wars....nicméně jsem nikdy nepochopil, proč někteří adorují více hry na zručnost oproti těm tahovým. Nechápu to hlavně u strategií, co je kouzelného na klikačce v RTS hrách. Není lepší si v poklidu na každém místě fronty vše naplánovat, rozdat příkazy a pak spustit tah? To je fakt lepší v realtimu rozdávat příkazy na jedné straně fronty, zatímco nevíte, co se dějena té druhé, protože nemůžete být všude? Co se týče RPG, tam chápu, že se vždy bude prolínat akce s taktikou. Takže docela pochopím ty Obliviony, že tam souboje budou řežba, ale pořád tam nemám pocit, že se opravdu budu muset naučit máchat tou sekerou v reálu. Ale RPG, kde mám skákat postavičkou jako v plošinovce, dělat kotouly, dokonce ovlátat otáčení hlavou zvlášť a chůzi zvlášť, to mi přijde tak trochu jako špatný vtip. Nejsem chobotnice a na placce, kterou představuje obrazovka, opravdu nemám potřebu být dobrý v otáčení hlavou na jednu stranu a chůzi na opačnou a do toho seky mečem, obrana štítem. Nikdy to nemůže fungovat na 100%, protože to vyžaduje po člověku zvládnout koordinaci dvěma rukama toho, co člověk ovládá sám o sobě zvlášt danou částí těla. Takže jednoduše obecně, nikdy jsem nepovažoval a nebudu považovat za lepší hry, které jsou na rychloklik nebo zběsilé mačkání ovládače. Jsou to spíše oddychovky na vypnutí mozku, samozřejmě neupírám inteligentním lidem, že po náročné vědecké práci rádi takhle vypnou a jdou večer smažit třeba Diablo :-)
@Charllize (02.08.2017 12:09): Řekl bych, že hry založené na složitých pravidlech můžou hráče trolit stejně dobře jako ty reflexní. Reflexní Tě vytrolí tím, že jsi příliš pomalý a čísla tím, že jsi příliš hloupý (bez studia složitých pravidel Tě bude třeba pořád dokola porážet protivník, který využije nějakou skulinku v pravidlech či cokoli podobného).

V čem bych ale určitě viděl rozdíl je reakce na takový trolling, u šikovnostního trollingu bývá těch rozmlácených gamepadů podstatně více :-)
@Bodkin (02.08.2017 11:32): Jo, dungeony aneb glorified Karel na steroidech! :)

Btw solidní debata se tu rozproudila. Ten kdo jí začal si zaslouží pochvalu. Mmt kouknu se, kdo to byl... Aha, já! :)

@Phoenix (02.08.2017 11:46): Hlavně i na ty dungeony jsme měli návody v Excalibru atp. Dnes je naivní se domnívat, že by při delším zákysu hráč vše neřešil s pomocí strýčka googla.

Ten "Skill" a la Dark Soul ale vychází z fps onlajnovek atp. Moc nevím, kdo první přišel s tím, že byl nutný v dungeonech. Najde se asi pár výjimek (kouzlení v Arx Fatalis...), ale z většiny opravdu nějaké reflexy dungeony nevyžadovaly.
@Phoenix (02.08.2017 11:46): Určitě, ale obecně mi jde u her o zážitek z příběhu, atmosféry nebo schopnosti přejít nějaké překážky (puzzle, hledání lepších předmětů atd.) a vidím to i jako pro žánr RPG a adventur vhodnější systém, než ten založený na hráčových reflexech (arkády, FPSky, bojovky...). Tedy mi přijde poměrně logické řazení výše her, které nabízí to první zvláště u hardcore kobkařů nebo adventuristů.

Reflexivní hry jsou pro mě spíše sport, snaha překonat čísla, snaha být nejlepší, naopak hry prosté tohoto prvku jako šachy, deskové hry...
@Drolin (02.08.2017 11:39): I u reflexivních her může podle mého platit, že je někdo příliš pomalý na to, aby nějakou pasáž prošel. Stejně jako u jiných her může platit že někdo je málo inteligentní na to, aby nějakou pasáž prošel. Případně jsou nároky na jedno či druhé tak vysoké, že dotyčnému případný tréning nestojí za to.

Inteligence, stejně jako rychlost reflexů, se dá zlepšit pouze do určité míry (byť asi neexistuje zase tolik her, které by díky brutální obtížnosti, ať už inteligenční či relexivní, oddělily zrno od plev v poměru 1:999).
@orromis (02.08.2017 10:58): Hrám se podle mého stalo totéž co filmům nebo hudbě. Když se člověk podívá na film z padesátých let, tak se jedná o "kopie" divadelních her (např. dlouhé záběry na obličeje herců, tito tak hrají zejména obličejem), kdežto dnes převládá trend rychlého klipového střihu a herci toho v porovnání s padesátými lety tolik obličejem nehrají (samozřejmě existují výjimky v obou obdobích, ale jde nám o celkový trend). Je to pochopitelný důsledek toho, na jaké publikum byly filmy zaměřeny před padesáti lety a na jaké jsou filmy zaměřeny dnes. Publikum je daleko početnější a z logiky věci není možné na něj klást takové nároky, jako když to byla zábava "pro pár vyvolených" (mainstreem padesátých let byl na pozornost sakra náročnější než mainstreem dnes). Což pochopitelně neznamená, že dnes nevznikají artové filmy jako ve stylu padesátých let (jenomže v padesátých letech byly takové filmy onen mainstreem). Ani to neznamená, že všechny dnešní filmy jsou horší než filmy staré desítky let, jen jsou (zpravidla) jiné.

O hrách platí totéž. RPG před dvaceti třiceti lety byly často postaveny na stolních pravidlech, např. AD&D (či u starších rovnou D&D) pravidlech, uživatelé byli nerdi, kteří měli pravidla (nijak jednoduchá) většinou v malíčku (protože krom CRPG často hráli ta stolní RPG). Ke kolika procentům her je dnes nutné číst manuál čítající desítky stránek a ke kolika to bylo v případě neznalosti pravidel nutné před oněmi dvaceti až třiceti lety? Na druhou stranu to neznamená, že dnes nevycházejí hry, které by nekladly na hráče poměrně vysoké nároky (Dark Souls série je jeden příklad, ovšem nikoli jediný), jen je jich logicky menší procento než dříve, což je dáno změnou struktury konzumentů.

DS se rozhodně nehraje samo, ale jak psal Richmond, proti dvacet let starým RPG klade daleko větší důraz na reflexy hráče (tím samozřejmě nechci říci, že by vůbec nezáleželo na buildu), což nemusí sedět každému. Není to pochopitelně a priori dobře nebo špatně (a také je třeba počítat s tím, že čím je člověk starší, tím se mu zpravidla podobné hry hrají hůře, což může u nás herních vetchých kmetů také hrát určitou roli :-) ).

Naproti tomu ono zastaralé RPG kladlo důraz na pochopení pravidel a onen výpočet (s nějakou dávkou štěstí) je až třešnička na dortu poté, co člověk zcela pronikl do jejích tajů (jeden příklad za všechny - THAC0 :-) ). Jeden z problémů, který mám s moderními RPG (a hraji je rád, ne že ne) je ten, že u STR vidím popisek "Increase life amount", ale já bych chtěl něco jako Life = (3*STR + 10) * c, where c is coef based on class in table T1.
@Ringo (02.08.2017 10:46): To se fakt nedá tyvole...

"kolikrát se to vesměs hraje za tebe, ty jen buď zručný na gamepadu v několika akčních scénkách"

Fakt mi chceš říct, že třeba DS hraje samo za tebe oproti zastaralýmu 90s RPGčku, kde zmáčkneš tlačítko a hra za tebe vypočítá z 20 statistik že si missnul s 90% šancí na hit? Hry zaměřené na mechanický skill hráče nejsou horší než hry s taktickými combat systémy.

Prostě fňukat nad tím, že se svět mění a posouvá a že nejsi schopný se otevřít novým věcem je fakt trapný. Ne, dřív to nebylo lepší než teď a teď to není lepší než dřív, je to jiné.
@Charllize (02.08.2017 10:40): Já taky nesrovnávám, baví, nebaví. to je celé. Z nových her se prostě vytratila hravost, zkonzumuj, kolikrát se to vesměs hraje za tebe, ty jen buď zručný na gamepadu v několika akčních scénkách. Takový obecný trend. Raději vyštráchám hru z 90. let, kterou jsem ještě nehrál, než bych se pídil po nových hrách z dneška.
@Ringo (02.08.2017 10:29): ja beru kazdou hru jako samostatne dilo a moc nesrovnavam. Kazda hra je v necem odlisna a srovnavanim bych moc daleko nedosel. To ze nekde neco bylo neznamena ze to nemuze byt dobre. A na neco noveho je urcite vetsi sance u tech her novych.
@Charllize (02.08.2017 10:22): Nové nápady právě postrádám. Některé nové hry jsem hrál, protože jakž takž bavily, třeba poslední (nebo teď už asi předposlední) Nobunagas Ambition, Romance of the Three Kingdoms 11 bych dokonce asi označil i za nej díl v ceé sérii díky možnosti tahové bitvy rozjet přes celou mapu najednou a nedělit to na jednotlivé bitvičky. Ale jsou to stále spíše hry se starými nápady jen v nové grafice, která někdy umí překvapit detaily, ale stejně jaksi nedám asi nikdy dopustit na kreslenou grafiku. Já vlastně už tou PS2 to beru, že hraji modernu, v které mi lecos vadí. I když už je to 10 let staré.
@Jab (02.08.2017 10:06): Možná je to tím, že já se celkově neumím vyžívat v atmosféře hrobů, mrtvých, nemrtvých, ordelech, feťáckých doupatech, i kdyby to mělo být třeba z vtipu, tak je to typ humoru, kterému se asi moc nezasměji. Takže mě obecně nebaví. Vím, že i Fallouta jsem přestal hrát , když jsem se dostal do Rena. Mě prostě nějaké questy pro feťáky a šlapky plnit nebavilo. Takže je to asi o celkové atmosféře, která mě nebere. Mě se třeba líbil Dark Sun, který byl teda pekelně temný, ale šo o to tu zemi z té temnoty dostata to mě bavilo. Ne se v té temnotě vyžívat a smát se jí. Je to asi o tom, komu co sedne.
@Ringo (02.08.2017 09:13): jde mit rad oboji. Stare i nove. Nejde ani tak o lepsi grafiku jako spis o nove hry. Nove napady, systemy, pribehy, technologie. Stare hry se uz nikam neposunuji a me nebavi poznavat neco desetkrat dokola. Bylo to super ale uz to znam. Samo jde se v tom nimrat a poznavat nejmensi detaily ale to me prijde jako ztrata casu. Samo to je individualni, kazdy jsme nejakym.

Final Fantasy mam rad vsechny, ale holt u ff12 jsem stravil nejvic casu napric vsemi tremi verzemi co existuji. Jen snad ff9 mi moc nesedla.
@Ringo (02.08.2017 09:58): Path of Exile znám jen z doslechu. D2 + LoD je super mlátička. A bez prvotřídního naplňování skillů se člověk na obtížnost Hell neobejde (od tuším 1.10 jsou tam synergie skillů, poslední patch je 1.12 nebo 1.13?). Ale o tom už nechci moc povídat, neb jsem dohrál jen nightmare.

PST má těch bodů více. Rozdělení města dle ideologií, bordel duševních rozkoší (to je fakt roztomilej nápad), galerie vzpomínek, války krve mezi démony, kde mají své koně i ta či ona strana andělů, souboj "jednoho lidu" v podobě githezerai a githyianky. V Sigilu se to pak vše míchá, jen bohové mají zakázaný vstup.
@Jab (02.08.2017 09:56): Hloupé ne, jenom mi nepřišlo až tak jako dechberoucí, že bych se z toho skládal. jinak Diablo, v tom jsem byl s Davem za jedno, Diablovky považuji za ryzí stupid :-D Ale taky jsem jeden čas strávil u Path of Exile a dokonce jsem ho jednou dojel a překvapivě mě to bavio, ne teda ta rubárna, ale ty kruhy se skillama :-)
@Ringo (02.08.2017 09:50): Každý tam měl svou inkvizici. Já na dungeony, ty IE hry, dave diablo a delosombres... Ten bojoval hlavně s realitou a sám se sebou. :)

CEON pak dělal super návod k druhému Icewind Dale. Tuším na Sigilu také je.

Imho třebas téma, zda můžeš být zodpovědný za činy, které si nepamatuješ (neb je provedla minulá "inkarnace") není rozhodně hloupé. Ale to už bychom recyklovali diskuzi tam, což při tvrdohlavosti nás obou nemá smysl. Budeš se o kvalitách hry muset přesvědčit sám. Podobně jako já u Albionu. :)
@Jab (02.08.2017 09:45): Njn, s odstupem času, kdy mám někdy chuť si zahrát třeba "blbinu", kterou bych kdysi nehrál, jsem si Planescape stejně koupil na GoGu (časákovou verzi jsem kdysi hodně dávno věnoval (tuším CEONovi). Ale zatím jsem k jeho znovuhraní s tím, že bych to i dohrál, nedokopal, narážím na stejný problém, jaký jsem s hrou měl kdysi. Mně to z prominutím vždycky přišlo jako normální infinity tuctovka, akorát více ukecaná a adorovat tuhle hru až za hrob mi vždycky přišlo jako kapánek pozéřina obdivovat mrtvolnou atmosféru. Něco jako, že to je pro ty inteligentnější lidi :-)
@Jab (02.08.2017 01:41): Co to je Sigil, vůbec netuším, nějaký diskusní server? Tam jsem teda nebyl. Já jsem to prošel tak nějak aktivně hlavně přes MAGEO, pak RPGhry.cz, pak se to nějak roztříštilo a neměl jsem čas sledovat diskuse na x stránkách, zakotvil jsem tak nějak více na oldgames.sk. Kdybych měl být všude kde se co šustne o hrách, tak nedělám nic jiného než projíždím diskuse na 30 stránkách :-) Škoda, že to není tak nějak jednotné jako kdysi, kdy člověk věděl, že když vleze na rpghry.cz, tak tam budou všichni, které tak nějak obecně zná :-) Takhle se tříští diskuse, potkávám tu lidi z oldgames.sk a když napíšu na oldgames něco, nemám už potřebu psát třeba na databaze-her.cz a naopak. K tomu tady jsou krásné stránky věnující se jen Might&Magicům, kde je ale taky obecná diskuse o všem, kde by člověk mohl trávit hodiny a hodiny klábosením :-)
@Charllize (01.08.2017 23:46): k té FF12 - nejzábavnější díl FF? Opravdu? Mě přišel nejnudnější teda. Souboje byly naprosto strašné, mám tu hru ve sbírce jen proto, že má v názvu FF a jednou jí možna dohraji a to jen proto, že má v názvu FF, bude to ale z donucení. Nej FF je prostě sedmička, pak šestka. Ale pokud u tebe vítězí grafika nad zábavou.... respektive moderní grafika nad zábavou, protože FF6 má grafiku nádhernou. Ale to by musel u lidí odpadnout předsudek, že to je staré a proto to nemůže být dobré.
@Charllize (01.08.2017 23:46): Kalkulačce je přehnaný výrok. Já se právě ke starým hrám vracím, protože z nich cítím, že jsou to hry. z toho, co vychází dnes, semo tamo se snažím zkoušet a hrát si na to, že mě to baví, ale nebaví, těžce to nudí, prostě tomu něco chybí a tak zase opráším emulátor DOSu, Amigy, SNESu, Playstationu1 a zase se královsky bavím u nějaké staré hry. Bavily kdysi, není důvod, proč by neměly bavit dnes jen proto, že jsou staré a hrát staré hry přece není in. Radši nebudu in a budu se bavit než abych byl in a nudil se. Jo, her je hodně, život krátký a kdyby se u her dalo říct, že se posouvají kupředu.... v čem? Z otevřených světů se staly koridory, tohle v 90. bylo považováno za propadáky, dnes je to skoro samozřejmost. A proč? Protože olem musí být textury s grafikou odpovídající pomalu tomu, co vidím, když kouknu z okna. To mám jako obdivovat? Kdysi to někdo aspoň nakreslil a dal tomu umělecký nádech, každá hra vpadala nějak jinak a měla specifické znaky. Dnes je to tak generické a vše podobné jako vejce vejci. Jsem rád, že jsem nikdy nepropadl pozlátku a programům na měření výkonu 3D grafiky :-)
@Jab (02.08.2017 01:41): A na Sigilu jsem aktivně nikdy nebyl, ovšem mám načtené diskuze a obvykle zajímavé tipy na hry obvykle od sevencreatura nebo různé listy her co si zahrát atd. (to mě vždy bavilo). Mimo jiné, na DH jsem se dostal asi když si ji na Sigilu zmínil. A také pamatuji, zlaté časy komunitních webů her jako BG, Gothic, MaM... Score a Level forum, oldgames.sk, vyhledávání zapomenutých her na abadonware stránkách aneb učení se rusky a španělsky abych získal nějaké nesehnatelné kousky. Objevení Emuparadise a nový svět jRPG... těšení se na Score/Level (svého času i Doupě). Nebo privární tracker underground-gamer, který mi asi nejvíce rozšířil obzory u videoher. Dnes už je to ale vše pryč.

To celé kouzlo se vytratilo. Dříve jsem roky čekal na (znovu)vydání BG1 (aby se pak na gameexpresu objevila za 899 - radost), dnes si koupím 30 her na Steam za podobnou cenu (ale nezahraji si asi skoro žádnou). Nicméně i tak mi přijde, že vychází celá řada velmi dobrých her jako je právě Dark Souls nebo tuny adventur, které zažívají po 00s oprávěnou renesanci.

Ale nyní, když mám více času, bych zase rád oprášil retrohraní, aneb čeká mě ještě spousta adventur a RPGéček.
@Jab (02.08.2017 01:41): Zajímavý náhled do historie, ačkoliv jsem herní dědek a tu "zlatou éru" hraní jsem sám propařil, tohle internetový socializování mě tehdy totálně minulo. Si teď připadám jako bažant. :)
@ad142 (01.08.2017 21:35): Nj. Pro dobrotu... ;) Btw zase některé si mohl potkat i jinde, třebas na těch rpghrách, páč drolin byl určitě tam, ale ze Sigilu si jej nevybavuji. To ani Ringa. Richmond si nejsem jist. Mick byl, ale spíše měl ten svůj blog a tuším občas psal i na nějaké netové herní magazíny. 90210 byl také více tam (rpghry) než na Sigilu. Některé recenze na rpghrách ale byly fajn. Od uvedených i dalších. Obecně jsou zde ale imho lepší (byť nazvané komentáře). Opět od uvedených i dalších. Třebas z dříve mi neznámých čtu rád tvoje a Vurhorovy komenty.

Jeden kluk na rpghry psal hodně dobré recenze a tady tuším není. Nick si teď nevybavím. Dave (admin RPGher) by sem také mohl napsat, neb rád hrál i nová RPG. Zpětně bych se s ním rád potkal v diskuzi k Dragon Age. Neb tahle hra se mu třebas líbila a naopak já k ní byl citelně kritičtější.

Btw na Sigilu psali i k RPG hodně dobré recenze Ajantis, yenn a Sadako (tam dříve ještě jako Vampiria). Nebo pak z brahmíny příchozí Saruman a Daemon. Ty jsou samozřejmě i tady a píší dál. Z brahmíny je i Hamster původně, který by sem měl psát více, neb píše dobře. :P Vlasák tam měl skvělé ty Průlety sférami. Věčná škoda, že s Kiskim/Valiantem nedotáhli ten mod k BG 2. Kiski ale vydal alespoň vlastní - Tower of Deception - který je hodně fajn. Jako mod s vlastní animačkou, to už je třeba ocenit. :) Ale CeBrka už tady máme aktivního. Když se tu zase objevil, tak jsem si říkal, zda dorazí RPG babča Erina. :)

Pár lidí už z toho Sigilu sem nepřešlo. Škoda je třebas ještě Raze (Razfallow), bývalého admina. Projeli jsme spolu vícekrát mulťáky několika IE her. Nejvíc toho oddřel na Sigilu MCZ, který tu samozřejmě je. Drak (drake127) bohužel ne, ale alespoň udržuje Sigil naživu. To byl takový drsný pravičácký kapitalista. Do všeobecné diskuze by tu byl dobrý. :) Bodkin, javor (taky původně z madbrahmíny), Adieu, Alien, Elessar/flowerpot, 7c tu jsou. Škoda, že nepřešla Caesare. Super, že z fóra o Gothic sérii dorazil na DH Shoggot. Ještě tam byl hodně fajn Charly. Tuším z diskuzí na Level.cz dorazil pipboy a Tulareanus (lastjedi měl nick?). Ach vzpomínky....

DH každopádně úspěšně propojila lidi, které ani Sigil ne. Což je super, byť třebas politické názory drolina jsem znát nemusel, páč komenty píše jinak pěkné a diskuze na rpghrách s ním byla fajn. Každopádně revoluce na tehdejším baldursgate.cz a vznik Sigilu mě bavily extrémně. Tenkráte se povedlo vecpat odkaz na naše forum na všechny konkurenční IE české fanstránky (cermi, bg.goo.cz, bg.ic.cz atp.), takže se poprvé spojila komunita IE her. No nic, jdu raději spát. ;)
@Charllize (01.08.2017 23:46): Kvalitný herný systém zostáva kvalitný stále, aj po rokoch. Smutné je skôr to, keď sa veterán "adaptuje" a "přehlíží", hrá moderné plytké srance a cíti sa pri tom hrozne moderný a pokrokový. Chesus..
@Ringo (01.08.2017 21:52): nejvetsi prusvih co muze hrace ktery zacinal hrat na kalkulacce postihnout je kdyz zahnije nekde v devadesatych letech. Neber me zle, ja ty stary hry mam taky rad, ale uz na ne, az na par vyjimek, jen vzpominam. Vzdy po urcitem case udelam velkou tlustou caru za urcitym obdobim, a uz se tam nevracim, takhle jsem uz vyskrtnul DOS, PS1 a Amigu. Uzil jsem si tehle her dost a uz je proste hrat nebudu. her je moc a zivot je kratkej a me by proste bylo lito stravit ten zbytek nekde v dobe kdy vsechno zacinalo, citim potrebu se posunovat kupredu. Vlastne jsem uz vyskrtnul i PS2, konzoli jsme prodal a spsi vzhlizim k remasterum mych oblibenych her, jako treba FF 12 s kterou mi na PS4 udelali velkou radost, dle meho asi nejzabavnejsi FF z cele serie:)
Hry se zdebilnujou. meni se, stoji na jinych pravidlech, ale porad se da najit hodne her ktery mi za to stoji a nerekl bych ze jich je malo, mozna je k tomu zapotrebi se nejak adaptovat a neco prehlizet, ale v neposledni rade jde o zabavu a me i ty novy hry porad zabavny prijdou.
Nevím, jestli je to o nostalgii nebo ne. Samozřejmě z mého pohledu jsem zažil ty nejlepší pařanské léta, bavily hry, herní časopisy, do nichž psaly legendy jako Andrew, Ice, zažil jsem rozkvět kreslené VGA grafiky. Takžeš z mého pohledu je dnešní doba uspěchaná, grafika již nerozpoznatelná ve snaze kopírovat realitu a z her se tak vlastně vytratila ta hravost. Dungeon byl kdysi o přemýšlení, rozvážných krocích, prohledání každé stěny, souboj se odvíjel v intervalech, kdy člověk mohl ovládat 4 - 6 postav a klikal na ikony mečů, knih s kouzly a rozestupy mezi jednotlivými tahy byly třeba 8s jak pro hráče, tak pro nepřítele, případně to bylo kompletně tahové, takže bylo opět možno rozmýšlet. Kolem toho roku 1997 a dále začaly převažovat tzv. akční RPG, ne, že by nebyly dříve, ale klasický rozvážný krokovací či tahový dungeon se z PC zcela vytratil. Hráč, který začal hrát RPG proto, že mohl cvičit postavu a její levely simulovaly vše od inteligence, síly až po zručnost. Dnes je dána ta zručnost do prstů a rokou hráče přímo. Takže kdysi fighter bojoval dle toho, jaké měl statistiky a radost hráče byla v navyšování těchto statistik., Dnes, viz Dark Souls, bojuje postava ve hře podle toho, jak rychle umí hráč ovládat gamepad a zvládne na něm koordinaci pohybu hlavy a těla. Tohle je tak spíše na VR helmu než na gamepad a o tom to je. Dneska je borec, kdo to rychle ukliká a stihne pokusy a omyly najít správnou taktiku. Dříve to bylo o zkoumání, řešení hádanek, cvičení postav, aby, když se střetnou se silným soupeřem, uspěly. Ne hráčovy ruce, ale postavy v té hře, od toho je to hra. Dneska jsou popravdě nové hry pro mě naprosto nezajímavé, nepřitažlivé, nehraji je, vyjímkou budiž konzole, ale tam, abych nekřivdil jen PC, došlo příchodem PS2 k podobnému úpadku, takže se soustřeďuji na handheldy a remaky starých SNESovek. Na konzolívých hrách po roce 2000í mě tam baví jen tak trochu retro záležitosti jako je Dragon Quest 8, ale třeba FF 10 mi svou koridorovitostí přijde jako totální krok zpět oproti FF 4, 5, 6, 7, 8, 9. Tady si troufám pak říci, že vlastně vůbec nejde o nostalgii, protože k jRPG na SNESu z první poloviny 90. let jsem se dostal po roce 2000 a stejně tak k jRPG na PS1. Tam mě nostalgicky tedy nemá co poutat, přes to jsem si vždycky raději dal SNESovku oproti PS2 hře, když jsem je neměl ještě vesměs všechny dohrané. Teď se snažím protrápit PS2 hrami a semo tamo narazím na opravdu zábavnou věc, jako právě Dragon Quest 8, Wild Arms 4 či Xenosaga série, ale u titulů, které by měly být opravdu TOP jako je FF10 a FF12 jsem nevěřícně kroutil hlavou, kam hry i na těch konzolích dospěly. Chápu pohled mladých hráčů, že hrají, co je dnes k dispozici a přijde jim to jako normál, já jsem zažil kapku něco jiného, když jsem byl mladší a řeklnu to asi dost blbě, nechci, aby to znělo nadneseně nebo že chci účelově brát novodobým hráčům iluze, ale je mi vlastně novodobých hráčů trochu asi líto a píšu to strašně nerad, protože sám nesnáším, když mi někdo o věci, která se nelíbí mně, tvrdí pak, že je mu mě líto, že nedokáži pochopit, jak je to skvělé :-) Nicméně podle mě novodobí hráči prostě přišli o tu gold éru, kdy se hry dělaly pro hráče. Dnes je to neskutečně molochovitý průmysl a každá hra je ne sběratelský kousek, ale kusovka na jedno použití, dojet a hrr na další. Proto se hráči nepídí už po krabicových verzích a stačí jim STEAM klíče. A z herních časáků už není to zábavné čtení o paření redakce nějaké hry, kterou pak v dopisech čtenářů rozeberou společně s hráči, ale jsou to fakticky už jen nudné katalogy.
@90210 (01.08.2017 21:07): To bol len taký príklad...:) Zase som nemohol menovať celé pozostalé osadenstvo Sigilu, aby nebol nikto urazený... Môžem to teda poopraviť v zmysle ako:
"... akési živé legendy a vaše názory sú pre mňa veľmi smerodatné (napríklad 90210... atď). "...:)
@ad142 (01.08.2017 20:06): Ooo, to si hodný. Já věděl, že se to plkání na netu jednou vyplatí! :)

Občas aj po roce 2000 něco super vyšlo (KotOR, NWN 2, VtM: Bloodlines, Witcher 3), ale ta frekvence je dost nízká a kolikrát několik let nic. Teď se těším v příštích letech opravdu jen na dvě hry. Vampyra a Cyberpunk 2077. A to je dost trudné. Snad se ten Vampyr povede. Uvidíme už na podzim. Cyberpunk tak o rok později.

Dobrá zpráva pro všechny... Ten Albion zkusím dohrát. A na rozdíl od toho Ishara 2 (kterého jsem dohrál pár let zpět) zkusím napsat i koment. Těšíte se? :)
@Richmond (01.08.2017 19:12): ja myslim ze hra musi bavit dotycneho co ji hraje, to jestli je dobra je uz zase namet na dohadovani o nesmrtelnosti chrousta.

Ohledne dungeonu a pribehu, zapomina se tady na japonsky dungeony, ktery pribehem to prolezani kobek zasobuji celkem vydatne. Kuprikladu takove SMT Strange Journey a obecne cela serie SMT. Ne vzdycky je to klasicky DRPG ale vzasade ten princip je dost podobnej. Treba Lucifers Call umoznuje prepnuti do FPS pohledu a pak to je s mensima odchylkama normalni dungeon. A vsechny tyhle hry maji propracovane a bohate pribehy.
Ja iste vašu diskusiu nerozseknem, ani nechcem, len sa pokúsim o pohľad z pozície hráča, ktorý ešte pred dvoma rokmi nevedel o nejakom žánri dungeon crawler, ani o nejakom "hibernujúcom" Sigile, a preto nie som zaťažený ani nejakou nostalgiou ani vašimi vzájomnými "sigilovskými vťahmi". Zaujímavá je pre mňa Jabova veta : "Více mě ale oslovila generace RPG, která přišla s jejich pomalým koncem. A jsou lepší. Úpadek přišel u mě tedy jen později. Po roce 2000. :) " .... No, až po roku 2000 som sa ja narodil, takže to vyzerá, ako by úpadok RPG začal mojim narodením....:) ale... fakt má Jab pravdu že si každý z vás razí svoje zažité predstavy a monológy, pretože napríkald predsudky viacerých z vás voči sérii Dark Souls sú nepochopiteľné. Som presvedčený z viacerých pohľadov je táto série takmer zjavením a už teraz má zaslúžený kultový status. A obsahuje doslova esenciu toho najlepšieho zo starých dungeon crawlerov, hoci to na prvý pohľad iste pre mnohých z vás nevyzerá ( vidíte len kotúlanie, alebo neustálu akciu). Pozor, nie je to prvý prípad, čo niečo klame telom...:) Proste ste v niektorých názoroch priveľmi zakonzervovaní...:)

Len preto som do toho zaujímavého "off-topicu" teraz vstúpil, nie kvôli konfrontácii. Pre mňa ste viacerí z vás už akési živé legendy a vaše názory sú pre mňa veľmi smerodatné (mick, richmond, ringo, Jab... atď).
Podrobne som čítal nedávno aj vaše prastaré diskusie na Sigile, takže asi viem, o čom je reč. To len aby ste vedeli, že vaše "monológy" nejdú do prázdna virtuálneho priestoru, ale zanechávajú akúsi stopu...:)
@Richmond (01.08.2017 18:37): Samostatné diskuze k RPG, adventurám... toho se zde hádám nedočkáme. Nicméně aspon se čas od času pod nějakou hrou začne docela zajímavá diskuze pokrývající více než jen titul samotný.

Nejhorší je ale, že se zde člověk nemůže pobavit o hrách jako Xenogears, Fate nebo Okami, pokud jde o mimo pc vydané věci.

@90210 (01.08.2017 18:49): Přesně. Tohle chce více zatlačit, přeci jen sekce Sport byla zaveden (během chvíle) po dlouhých debatách s Ugrou o PL (které jiné nezajímaly :).
Hlavně se nám rozpadla trošku diskuze, že každý přijde s nějakým novým moudrem a nereaguje na ostatní. Si teď víceméně vyměňujeme monology. :)
@Richmond (01.08.2017 18:45): Akoze nechapu, ze nebyt dungeonu, tak nemaju co hrat? Ale pokial ma skleroza neklame, tak to tu uz historicky vystihol myslim valcik. A stale nepochopili? :)

Nie vazne, kluci. Nepripada vam tato debata smiesna? Pretoze, mne ano, i ked neviem presne povedat preco :) Len jednoducho... Neni to v konecnom dosledku jedno? Ked je hra dobra, je dobra... bez ohladu na pohlavie, rasovu prislusnost, narodnost alebo rodove urcenie. RPG postupne do seba absorbovali mnohe ine herne typy. Pretoze je to pre nich prirodzene. A okrem toho, pocitacove RPG su len tienom toho praveho PnP roleplay, teda pokial clovek narazi na toho spravneho DM. :)