Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

428: Shibuya Scramble

428: Fūsa Sareta Shibuya de

Chunsoft •  Abstraction Games (PC, PS4)
04.12.2008
03.09.2009
17.09.2009
03.11.2011
04.09.2018
kompatibilní
93
4 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

428: Shibuya Scramble je vizuální román, zasazený do čtvrti Šibuja v Tokyu. V ulicích se střetávají detektiv, novinář, bývalý vedoucí gangu, hlavní výzkumný pracovník ve výrobě léčiv a pracovník na částečný úvazek navlečen v kostýmu kočky. V hratelnosti kombinující text, fotografie a hrané záběry se hráč ocitá v kolotoči událostí, které jsou stále nečekanější a vyústí až v ohrožení samotného města.

Osudy postav se vzájemně proplétají a nevinné rozhodnutí jedné může mít katastrofální následky na jinou. Hráč musí odhalit, jak jsou propleteny a používat systém JUMP, kterým se naviguje mezi příběhy, protože ty se pro všech pět postav odehrávají paralelně.

V Japonsku vyšla 428 už v roce 2008 na Nintendo Wii a dočkala se i portů na PlayStation 3 a PlayStation Portable, ale na západě se objevila až na PC a PlayStation 4 deset let od vydání původní japonské verze. Hra nabízí přes 50 různých konců.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS4 100
No co o 428 napsat ? Je toho až moc, takže se pokusím to extrémně zkrátit. Jedná se o Vizuální Novelu kde místo kreslených postaviček máte vyfocené herce, něco jako komiksy z Bravíčka :D Nenechte se ale vizuálem zmást, jedná se o jednu z nejlépe napsaných VN na trhu. Jedná se totiž o mix psychologické thrilleru, detektivky a bláznivé komedie, vždy je, ale všeho tak akorát a vy se budete jak nahlas smát, ale i v napětí sledovat jak to celé dopadne. Co navíc Shibuyu obzlášťnuje je hra za vícero postav, mezi kterými v přehledném time chartu můžete přepínat a díky tomu i řešit puzzly, které se většinou týkají toho že si zablokujete cestu u jedné postavy a musíte přeskočit k jiné a tam si odemknout cestu k té další apod. Občas je to frustrující, ale příjemně to obzvláštní hratelnost.

Herci každopádně byli vybráni na jedničku a soundtrack je taky neskutečně vydařený, takže pokud hledáte kvalitní čtivo, tak u Shibuyi ho dostanete, je to zkrátka Hidden Gem, který možná do kapsy strká i mnou milované Ace Attorney :D

Pro: Scénář, postavy, soundtrack,délka

Proti: Občas nutnost některé části si přehrát znova a nlezení přeskoku do další linky

+15
  • PC 90
428: Shibuya Scramble je úspěšnou a hráči oceňovanou vizuální novelou, která staví na originalitě (jak formální, tak i obsahové), možnostech (časté volby a nespočet zakončení) a zvláště na dobře napsaném příběhu, který elegantně přechází mezi dramatickou zápletkou a humorným podáním. Tyto, a mnohé další, kvality dělají ze 428 ideální volbu pro ty, kteří od žánru vizuální novely očekávají kvalitní texty i dostatečné množství interaktivity.

Titul původně z roku 2008 se dočkal své mezinárodní (anglické) verze až o deset let později, ale jako artefakt z minulosti Shibuya Scramble nepůsobí. Svižná hratelnost a esteticky zajímavé zpracování jsou stále aktuální, a působí v rámci žánru moderně. Zvláště zpracování, které se sestává z mnoha a mnoha fotografií (a občas i videa) se povedlo. Podobně jako u předchůdce, na západě prakticky neznámého titulu Machi pro Segu Saturn, hráč většinu času tráví čtením dlouhých popisů, monologů a dialogů u doplňující fotky děje. A s pravidelnou přesností rozhoduje, co postava (postavy) udělá (udělají). Na pozadí obrovského stromu možností, který monitoruje jednotlivé minuty, hodiny dne D, v tomto případě 28. dubna, se toho děje opravdu dostatek. Pro představu, pro potřeby díla Spike Chunsoft bylo použito více jak 120 000 fotografií. Rozsah možností je až impozantní, a je to směr, který dokáže v rámci žánru zaujmout. I proto renomované médium Famitsu ohodnotilo 428: Shibuya Scramble absolutním číslem, tedy 40/40.

Příběh nás zavádí do tolik známé části Tokia, Šibuji, ovšem tentokrát v roli vícero charakterů. Detektiv Kano, mladý ekolog a aktivista Achi, virolog Osawa, roztržitý žurnalista Minoru a neznámá Tama, ti všichni, ačkoliv jejich den začíná úplně jinak, nečekaně spojí své síly a zabrání velké katastrofě. Tedy, pokud se hráč dostane přes desítky (87) špatných konců a zvládne nástrahy časových smyček a eventualit „co by kdyby“. Právě na hrátkách s časem Shibuya Scramble staví, a pokud se něco nepovede v jedné příběhové lince, obvykle jde o důsledek špatného rozhodnutí v jiné. Provázanost je prakticky vzato geniální, a jde o důvod, proč je právě 428 tak ceněné. Ke konci hry je ovšem někdy obtížnost nastavena až příliš vysoko, a hledání správného momentu v čase (který změnit) může být až kontraproduktivní vzhledem ke koherenci příběhových částí. Zvláště, když se otázky stupňují a jako v každé správné detektivce se začínáte propracovávat k finálnímu zúčtování (kdo za to může, jaký byl motiv).

Bohužel, poměrně náročná hratelnost a absence anime tropů, a naopak kvalitní příběh a tíživá témata dělají z 428 umělecky hodnotné dílo, ovšem komerčně neúspěšné. To je také důvod, proč původně zamýšlené pokračování nevyšlo a podobně laděné vizuální novely se budou objevovat na trhu méně a méně. Pokud vůbec. A je to škoda, protože královský žánr vizuálních novel dokáže, pokud je dobře zpracovaný, zprostředkovat unikátní zážitky na pomezí knih, videoher a mangy. A 428 to naplno dokazuje, společně například se sérii Zero Escape nebo Umineko.

A zde nějaké momentky (určité riziko spoilerů).

Pro: zpracování, příběh, humor, charaktery, hudba, délka

Proti: občas obtížné

+15