Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

428: Shibuya Scramble

428: Fūsa Sareta Shibuya de

Chunsoft •  Abstraction Games (PC, PS4)
04.12.2008
03.09.2009
17.09.2009
04.09.2018
95
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

428: Shibuya Scramble je vizuální román, zasazený do čtvrti Šibuja v Tokyu. V ulicích se střetávají detektiv, novinář, bývalý vedoucí gangu, hlavní výzkumný pracovník ve výrobě léčiv a pracovník na částečný úvazek navlečen v kostýmu kočky. V hratelnosti kombinující text, fotografie a hrané záběry se hráč ocitá v kolotoči událostí, které jsou stále nečekanější a vyústí až v ohrožení samotného města.

Osudy postav se vzájemně proplétají a nevinné rozhodnutí jedné může mít katastrofální následky na jinou. Hráč musí odhalit, jak jsou propleteny a používat systém JUMP, kterým se naviguje mezi příběhy, protože ty se pro všech pět postav odehrávají paralelně.

V Japonsku vyšla 428 už v roce 2008 na Nintendo Wii a dočkala se i portů na PlayStation 3 a PlayStation Portable, ale na západě se objevila až na PC a PlayStation 4 deset let od vydání původní japonské verze. Hra nabízí přes 50 různých konců.


Poslední diskuzní příspěvek

@pajmič (27.03.2020 22:51): Dabing je v Japonsku (relativně) levný, stejně jako standardně zruční kreslíři, ale zorganizovat něco jako 428 v Šibuje, a to s profesionálním VFX doprovodem a výbornými herci, to levné nebylo. Já určitě vynaložených prostředků nelituji, a také je to jedna z mála her (vedle Shenmue, Danganronpy, Zero Escape) za kterou jsem utratil více než bych chtěl.

From it’s 40/40 score on Famitsu to the insane budget and quirky visuals this game has to offer, there’s something that’s excited me and intrigued me about 428 for years, and now it’s finally out in the west thanks to some miracle by Spike Chunsoft. After waiting for so long, I’m sure you’re wondering if it was worth the wait for me, and if it’s worth picking up: my answer, is YES - 428 is one of my favorite visual novels I’ve played in years, and my favorite game of 2018 so far.

The photographic approach used in Machi and 428 presents other logistical challenges, too, including legal hurdles. “Technically you’re not allowed to shoot in Shibuya,” Nakamura says. “You kind of have to go in under the assumption that you’re going to get arrested.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS4 100
No co o 428 napsat ? Je toho až moc, takže se pokusím to extrémně zkrátit. Jedná se o Vizuální Novelu kde místo kreslených postaviček máte vyfocené herce, něco jako komiksy z Bravíčka :D Nenechte se ale vizuálem zmást, jedná se o jednu z nejlépe napsaných VN na trhu. Jedná se totiž o mix psychologické thrilleru, detektivky a bláznivé komedie, vždy je, ale všeho tak akorát a vy se budete jak nahlas smát, ale i v napětí sledovat jak to celé dopadne. Co navíc Shibuyu obzlášťnuje je hra za vícero postav, mezi kterými v přehledném time chartu můžete přepínat a díky tomu i řešit puzzly, které se většinou týkají toho že si zablokujete cestu u jedné postavy a musíte přeskočit k jiné a tam si odemknout cestu k té další apod. Občas je to frustrující, ale příjemně to obzvláštní hratelnost.

Herci každopádně byli vybráni na jedničku a soundtrack je taky neskutečně vydařený, takže pokud hledáte kvalitní čtivo, tak u Shibuyi ho dostanete, je to zkrátka Hidden Gem, který možná do kapsy strká i mnou milované Ace Attorney :D

Pro: Scénář, postavy, soundtrack,délka

Proti: Občas nutnost některé části si přehrát znova a nlezení přeskoku do další linky

+15
  • PC 90
428: Shibuya Scramble je úspěšnou a hráči oceňovanou vizuální novelou, která staví na originalitě (jak formální, tak i obsahové), možnostech (časté volby a nespočet zakončení) a zvláště na dobře napsaném příběhu, který elegantně přechází mezi dramatickou zápletkou a humorným podáním. Tyto, a mnohé další, kvality dělají ze 428 ideální volbu pro ty, kteří od žánru vizuální novely očekávají kvalitní texty i dostatečné množství interaktivity.

Titul původně z roku 2008 se dočkal své mezinárodní (anglické) verze až o deset let později, ale jako artefakt z minulosti Shibuya Scramble nepůsobí. Svižná hratelnost a esteticky zajímavé zpracování jsou stále aktuální, a působí v rámci žánru moderně. Zvláště zpracování, které se sestává z mnoha a mnoha fotografií (a občas i videa) se povedlo. Podobně jako u předchůdce, na západě prakticky neznámého titulu Machi pro Segu Saturn, hráč většinu času tráví čtením dlouhých popisů, monologů a dialogů u doplňující fotky děje. A s pravidelnou přesností rozhoduje, co postava (postavy) udělá (udělají). Na pozadí obrovského stromu možností, který monitoruje jednotlivé minuty, hodiny dne D, v tomto případě 28. dubna, se toho děje opravdu dostatek. Pro představu, pro potřeby díla Spike Chunsoft bylo použito více jak 120 000 fotografií. Rozsah možností je až impozantní, a je to směr, který dokáže v rámci žánru zaujmout. I proto renomované médium Famitsu ohodnotilo 428: Shibuya Scramble absolutním číslem, tedy 40/40.

Příběh nás zavádí do tolik známé části Tokia, Šibuji, ovšem tentokrát v roli vícero charakterů. Detektiv Kano, mladý ekolog a aktivista Achi, virolog Osawa, roztržitý žurnalista Minoru a neznámá Tama, ti všichni, ačkoliv jejich den začíná úplně jinak, nečekaně spojí své síly a zabrání velké katastrofě. Tedy, pokud se hráč dostane přes desítky (87) špatných konců a zvládne nástrahy časových smyček a eventualit „co by kdyby“. Právě na hrátkách s časem Shibuya Scramble staví, a pokud se něco nepovede v jedné příběhové lince, obvykle jde o důsledek špatného rozhodnutí v jiné. Provázanost je prakticky vzato geniální, a jde o důvod, proč je právě 428 tak ceněné. Ke konci hry je ovšem někdy obtížnost nastavena až příliš vysoko, a hledání správného momentu v čase (který změnit) může být až kontraproduktivní vzhledem ke koherenci příběhových částí. Zvláště, když se otázky stupňují a jako v každé správné detektivce se začínáte propracovávat k finálnímu zúčtování (kdo za to může, jaký byl motiv).

Bohužel, poměrně náročná hratelnost a absence anime tropů, a naopak kvalitní příběh a tíživá témata dělají z 428 umělecky hodnotné dílo, ovšem komerčně neúspěšné. To je také důvod, proč původně zamýšlené pokračování nevyšlo a podobně laděné vizuální novely se budou objevovat na trhu méně a méně. Pokud vůbec. A je to škoda, protože královský žánr vizuálních novel dokáže, pokud je dobře zpracovaný, zprostředkovat unikátní zážitky na pomezí knih, videoher a mangy. A 428 to naplno dokazuje, společně například se sérii Zero Escape nebo Umineko.

A zde nějaké momentky (určité riziko spoilerů).

Pro: zpracování, příběh, humor, charaktery, hudba, délka

Proti: občas obtížné

+14