Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

trapny Gabriel Kinght nebo Post Mortem sou proti Poslovi o nicem aspon kdyz porovnam pribeh a atmosferu. Herni mechanismsmy me nezajimaji nebot to me se ke hre se jednou vrati opravdu nepomuze
Co je to proboha za posedlost s označováním za špičku žánru/tvorby? :D Nejen tady, ale i na čsfd to vidím v jednom kuse. Prostě to označte za podle svého názoru kvalitní hru, vypište důvody, proč si to myslíte, a případně prodiskutujte. Není důvod se navzájem srážet věkem, nebo počtem odehraných her.
Not this shit again... alebo zas je Posel Smrti jednou z najlepších adventúr na svete a všetkých čias... hoci si to myslí len časť populácie Česka a Slovenska, ktorým bolo cca 15+ v čase vydania... Tento localpatriotizmus bývalého komunistického bloku je už naozaj smutný. O to, že pre spomienkovú nostalgiu človek zahodí akúkoľvek racionalitu a fakty. Či už dohľadateľné dnes alebo z tej doby.

@účet smazán (08.03.2022 11:13): "Nikdy jsem hru nehrál v angličtině, takže netuším, jak zní, ale určitě se to originálu blížit nebude." Hodnotením niečoho, čo človek nehral/nezažil v praxi, si sa sám argumentačne diskvalifikoval. Nehovoriac o tom, že okrem bývalého komunistického bloku a Francúzska si iné štáty naozaj nepotrpia na lokálny dabing vo svojom jazyku, pretože vedia anglicky (aj anglicky hovorené filmy v mnohých týchto krajinách bývajú len s titulkami).

Používať úzku osobnú skúsenosť zo svojho gympla ako niečo, čo by malo platiť všeobecne je tiež silné faux pas.

Ja úplne chápem ak niekoho Posel Smrti bavil a má tu hrú rád, ja som sa pri nej tiež zabavil kedysi, hoci viem, že v súčasnosti by som ju už hodnotil prísnejšie. Ale robiť si z toho falošný kult, a slepo odmietať chyby (napr. aj takmer neexistujúci marketing v zahraničí), ktoré tá hra a jej vydanie mala, to zaváňa veľmi smutno sebakompenzáciou...

Inak mi príde smiešne, to prirovnanie ku Gabrielovi Knightovi (ktoré je pritiahnuté za vlasy, lebo Gabriel Knight nebol ani prvá detektívka a ani prvá paranormálna hra alebo jediná a štýl deja (čiastočne odľahčený) bol veľmi iný.
Pripomína mi to, ako keď ľudia, ktorí nepočúvajú klasickú a počujú burácajúci orchester automaticky povedia "to znie ako Beethoven!!"
A taktiež si myslím, že ak by v dobe svojho vydania Posel Smrti išiel marketingovo na Gabriela Knighta, tak by mal práveže väčšiu šancu uspieť, pretože by bol (hoci nesprávne) prirovnávaný k niečomu, čo západný trh poznal. Takto to bola len jedna z mnohých "2,5D" adventúr s nič nehovoriacim názvom Black Mirror, ktorých bol v tej dobe trh plný.

@jones1240 (08.03.2022 12:44): Napríklad na našom gympli v 2003 už sme vedeli celkom ok anglicky, aby sme si vedeli aj tie anglické detektívky zahrať! :D Ale nebudem teda robiť zo zážitkov z môjho gympla pseudofakty. :D
@účet smazán (08.03.2022 11:13):  

Nejprve děkuji za vypočítání mého věku v době vydání Posla Smrti tato informace mi změnila život : ) Já nevím, jestli víš, jak funguje internet a že je v dnešní době možnost si vyhledat všechny relevantní informace. Což znamená, že jsem tu dobu nemusel jako pařan zažít, ale zpětně si to mohu zjistit, což já udělal. Sám mám nahráno opravdu nespočet adventur jak ty staré dosové FMV i novější indie tituly. Takže s klidným srdcem ti mohu říct, že detektivních v tu dobu byla spousta to, ale že se sem nedostali, je věc druhá.

Já tu dokonce i psal, že důvod, proč je to populární, byl ten, že to právě díky dostupnosti a neznalosti angličtiny byla první adventura pro hodně lidí. Jinak tvá věta " v době vydání Posla smrti by se dobré detektivní adventury daly spočítat na prstech jedné ruky " je totální bullshit. V česku ano to i uznám, že tu jich bylo málo, ale v zahraničí už nespočet Clock Tower Silent Hill Laura Bow GK série Mystery of the Druids Alone in the Dark. Bylo jich mraky jen všechny názvy teď nevyškrábu a nechci svůj čas věnovat naprosto neprofitující diskuzi.

Na závěr jen sdělím, že to, že se o našich hrách psalo automaticky neznamená, že byli kvalitní. Hodně těch, které zmiňoval Adostísek, byli v recenzích přijímány dosti průměrně kromě třeba Flashopintu ten zazářil. To i věřím, že v recenzích o Poslovi zmínili GK, jenže co čekat byla to hra bez ambic za málo peněz a ve srovnání s konkurencí v americe s dost slabým a okoukaným příběhem. Ten zvrat prostě nebyl nic nového. Takže tak hele ty jsi jdi do herního důchodu, protože my pětiletí smradi z roku 2003 se ve hrách stejně nevyznáme. Dej si Posla k tomu zelíčko s masíčkem zapij to plzničkou a bude dobře : )
A jéje tady někdo šlápl do vosiho hnízda. Pohanit českou hru. Pivo, hokej, knedlo vepřo a jedeem :D
To, že sa na Slovensko, či do Česka v tej dobe nedostávalo veľa zahraničných hier nijak nevylučuje fakt, že detektívnych a mysterióznych adventúr existovalo vo svete mnoho. Posel smrti tam určite nepohorel preto, že išlo o "zlú" kopírku Gabriela Knighta (aj keď to niekto v recenzii spomenúť určite mohol), no pre nich bol skrátka iba ďalšou v zásade vcelku obyčajnou adventúrou, ktorej sa toho vyčítalo relatívne dosť - od pomalého tempa, nie vždy presvedčivého scenára, frustrujúcich hádaniek, či istej zastaralosti. Môžeme o tom, samozrejme, polemizovať a nesúhlasiť, osobne však nevidím žiadnu spojitosť medzi jeho údajnými kvalitami a tým, aký poprask spôsobil svojho času v našich končinách. Posel smrti u nás uspel hlavne preto, že bol snáď prvou profesionálnejšie spracovanou adventúrou, ktorá disponovala vážnejším tónom (a nie, DreamLand: Final Solution neberiem za profesionálne dielo). No a to, že mnohí domáci hráči čo ho považujú za najlepšiu adventúru vôbec, alebo jednu z najlepších, nemajú toľko nahraného v danom žánri sa mi snáď ani nechce diskutovať. Nevravím, že to platí u každého.

A inak, české hry ako celok nikdy nepatrili medzi svetovú špičku. Existovalo akurát niekoľko výnimiek, ktoré zanechali v zahraničí výraznejšiu stopu ako Mafia, či  Operation Flashpoint. Maximálne sa teda môžeme baviť o európskej špičke, ale väčšina domácich hier nebola nijak zvlášť zaujímavá z pohľadu zahraničných hráčov (no a hry typu Polda pre zmenu cielili výlučne na české publikum).
@jones1240 (08.03.2022 08:50):  Sorry jako, ale vůbec nevíš, o čem píšeš. V době vydání Posla smrti byly český hry díky Mafii, Flashpointu, Vietcongu a Hidden & Dangerous, který všechny vyšly v dost krátkým časovým rozpětí, minimálně v Evropě dost v kurzu a věř tomu nebo ne, ale ambiciózní český hry se díky tomu tenkrát vyhlížely i v zahraničních herních časopisech.

Mimochodem, začni konečně používat interpunkci. Tvoje příspěvky se kvůli tomu dost blbě čtou.
Píšeš z pozice někoho, komu v době vydání Posla smrti bylo pět let a vůbec nemohl vnímat, co vydání této hry v naší zemi způsobilo. Mně v té době bylo dvacet a měl jsem za sebou už čtrnáct let intenzivního paření, takže jsem to vnímal naplno. Najednou tuhle adventuru hráli i lidi, kteří se o ně do té doby zajímali jen minimálně.

Píšeš sice, že detektivních a mysteriózních adventur jsou tisíce. Nevím, kde jsi na tomto čísle byl, ale v době vydání Posla smrti byly ještě dost vzácné a já si velice dobře pamatuju, že u nás na gymplu byl za celé devadesátky k sehnání snad jen Sam & Max, který měl ale strašně těžkou angličtinu a v podstatě nikdo z mých spoluhráčů a kamarádů ho kvůli tomu nehrál, a Under a Killing Moon. Gabriel Knight se našemu gymplu nějak vyhnul, na Under a Killing Moon jsme měli slabé kompy a Polda není detektivka. A žádnou další detektivní adventuru, která by se k nám v nějaké větší míře dostala, si z doby před vydáním Posla smrti vážně nevybavuju. Takže za tím, že Posel smrti byl v době svého vydání první detektivkou, kterou většina hráčů kdy hrála, si stojím jako za málo čím, co jsem tu kdy napsal.

A za tím, že v zahraničí pohořel kvůli tomu, že byl považován za špatný klon Gabriela Knighta si stojím taky, protože stačí si najít dobové recenze v angličtině a uvidíš, že v dobré polovině z nich se jméno Gabriel Knight objeví, protože v době vydání Posla smrti by se dobré detektivní adventury daly spočítat na prstech jedné ruky.

Tvůj příspěvek je psán zkrátka z dnešního pohledu a ne z pohledu člověka, který to všechno zažil.
[neexistující komentář]: Hele, nechci tu tady působit jako adventurní buržoust apod. Ale k tomu co jsi tu napsal se musím vyjádřit.

1) Podle mě Posel Smrti, aspoň pro větší hráče rozhodně nebyl první detektivkou co hrály. Spíš to je u nás populární jelikož se české hry jako Polda, dostanou i k lidem co buď adventury všeobecně nehrají a nebo nejsou velcí hráči. Jednoduše naše česká ješitnost a masturbace u všeho co má znak že bylo vyrobené v česku mluví za vše. V tom vidím první věc, tím ale neshazuji kvality Posla, ale spíš je silně nadhodnocen díky tomu že pro hromady lidí je to skoro jediná adventura spolu s Poldou a Syberií.

2) Důvod proč v zahraničí Posel Smrti neuspěl není tím že by ho viděli jako něco co se snaží přiblížit ke Gabrielovi, jim spíš bylo něco jako Posel Smrti totálně u prdele. Hlavně když vezmeme v potaz že tam měli a mají k dispozici tisíce detektivních a mystery adventur. V tomhle rybníčku jednoduše Posel Smrti zapadl, nemělo to nějakou reklamní masáž, nebylo to pro ně od známého studia. Max kde to docenili jsou němci a země poblíž nás, přeci jen v německu milují adventury. Výsledek, ale je že důvod neúspěchu v americe je ten že si toho nikdo nevšiml a zároveň by to tam i šeredně zapadlo. Přeci jen s konkurencí tam je to jen další "odvar něčeho co znají". Zase i ber že v americe se i lehčeji dostávají k japonské tvorbě a více se o ní zajímají, což v japonsku už taky udělali hromadu variací alá Posel Smrti.

Doporučuji si zkusit i další detektivní adventury jako i třeba The Lost Crown.
@adam.kulhanek (12.10.2021 12:30): No, ony ty dřevní doby bez internetu jsou jako vojna.. Každej na to rád vzpomíná, ale nikdo už by se tam vrátit nechtěl. Jako uznávám, že to mělo svoje v kouzlo v

1) člověk ty adventury hrál tak dlouho a tak dlouho to zkoušel, až na to prostě přišel. Nebylo kam se podívat, času bylo dost a pak byla větší radost, když na to přišel, to zase jo. Ale pak už se začaly na CDčkách Levelu a Score objevovat programy jako Wincheater, Scorpion Cheater apod. (pro neznalé.. Byly to takový offlinový databáze s návodama, cheatama a různýma tipama a trikama do her).

2) člověk hrál, co bylo a co se k němu dostalo. Nepamatuju situace, kdy bych v sobotu ráno sedl k PC, prokřupal si prsty, podíval se na svoji Steam knihovnu a neřekl si: Tak co si dneska zahraju.:-D

Jak říkám, jistý kouzlo to mělo, ale lepší to nebylo. Ale když tak nad tím přemýšlím, jistá sekce Návody a Cheaty mi chybí i tady na databázi. Kor po tom, co umřela Abeceda her, by to tady mohlo být super..
@Brasikona (12.10.2021 15:50): 21 - to je tak sladký... Nejradši bych tě obejmul. :-D Už ani nepamatuju, kdy mi bylo takhle málo. To víš, já už jsem starej dědek - já už něco pamatuji. V profilu mám ostatně svoje první časopisy.
@Brasikona (12.10.2021 15:50): Kecám, je mi 21...

Nicméně já měla bohužel před prvním hraním Posla zmáklého z longplaye, takže jsem kromě příběhu znala i interakce a nic mě nepřekvapilo... Tedy, nemám ráda ten hlavolam se šachovnicí :)) To mě zpětné samozřejmě mrzí, že jsem si tu hru nemohla pořádně užít ani během prvního hraní. Ale což, pořád ji tak každé dva roky opakuju, i když nevím proč, a znám ji zpaměti :D
@Malignus (12.10.2021 15:40): Á, zákys kútik si pamätám, ale tiež uprednosťňujem dnešné okamžité hľadania na nete, je to pohodlnejšie.

No občas ma to vytŕha z imersie a vtedy oceňujem hinty zabudované priamo v hre, napr. v adventúrach.
@Malignus (12.10.2021 15:40): Teď jsem zjistila, že něco takového existuje... Tak aby bylo jasno: Je mi dvacet a za dobu mého dětství se doma (ne mou zásluhou) objevily jen dvě vydání herního časopisu... A obojí byl Level a dodnes nevím, proč to táta kupoval. A on prý už též neví :D
@Brasikona (12.10.2021 11:02): Díky, trochu jsem se inspiroval u dřívějšího komentáře od veselého králíčka. :)
Každopádně mě ty doby bez internetu ani tak moc nechybí. Jsem rád, že je mnohem rychlejší přístup k informacím. Ale je pravdou, že jich je někdy možná až moc, hlavně těch nevyžádaných.

@veselykralicek (12.10.2021 00:35): Já jsem naštěstí po zkušenosti z první smrti dost ukládal, takže jsem měl save těsně před zprovozněním výtahu.
Kritické místo asi ne, ale jak už jsem psal v komentáři, tak získat v sanatoriu klíčem od lékařské skříně lze jen metodou pokus omyl a ani po tom mi nedochází logický význam tohoto kroku. Což je jinak v dost logické adventury docela problém..
Jiné takové kritické místo tam už opravdu není, nebo jsem na něj nikdy nenarazila a nikdo jiný jej asi též neobjevil. Nicméně ty smrti mi nevadí. Nebo tedy... Kdybych neukládala a nevěděla, že tam jsou, byla bych asi hodně nasraná, ale bylo by to ponaučení – jednak ukládat, ale hlavně i přemýšlet nad tím, že kolem je ta kletba a asi není úplně fajn hrabat na vše :D
(Třeba v Nibiru mě smrti štvaly, ale tam to bylo trochu více nedomyšlené.)
@BINGMAN (10.08.2021 15:10): Tady si dovolím nesouhlasit. Pokud jsem udělal něco špatně, tak to klidně může vést k předčasnému špatnému konci a tedy i případné smrti postavy. Pokud mi hra následně umožní návrat před poslední špatné rozhodnutí, případně na nějaký rozumný checkpoint, tak si myslím, že je to úplně v pohodě.

Samozřejmě taky záleží na tom, co je to za hru. Old school hry se s hráčem holt moc nemažou. Ale to už asi odbočuji od tématu. :)
@Jab (10.08.2021 14:30): JJ, přesně tak jsem to myslel tím "slepým místem", ze kterého není úniku. O žádném jiném takovém v této hře nevím a taky si myslím, že je to chybou v návrhu.

Každopádně i ta smrt (snad nevadí, že to nedám do spoileru) může slušně naštvat. A mě konkrétně při prvním průchodu hrou naštvala, protože jsem hru moc často neukládal a musel jsem opakovat zhruba hodinu hry. Podle mě smrt bez možnosti rychlého návratu do daného místa nedává u adventur tohoto typu hratelnostně moc smysl.
@adam.kulhanek (10.08.2021 13:21): JJ. Ale tohle je jediné místo, kde tě naopak chybný save může donutit hrát od znovu. Páč přes tu branku se i tak dostaneš. Jen tě nahoře pak sežere vlk, na kterého už nemáš ten druhý náboj.

V tom případě je to za mě ale pak chyba konceptu hry. Takových situací má být více nebo nemá být žádná.
Bylo u Posla více takových zásekových míst? Já si vzpomínám jen na tohle.
@stepankoby1 (10.08.2021 09:52): Aha, tak to já jich využívám třeba pět :) To mám naučený z Commandos, kde bych s jednou pozicí daleko nedošel :)

@Pluto (10.08.2021 12:07): Mě spíš štvou hry, kde jsou jen chceckpointy. Nebo myslíš omezený počet uložení? To je hrozná prasárna. Takhle měla třeba řešenou obtížnost Korea: Forgotten Conflict, kde bylo asi jen pět nebo deset možných uložení na misi, což jsem vypotřeboval asi za čtvrt hodiny :) Musel jsem to tak hrát na nižší obtížnost, kdy zas hra nebyla moc velkou výzvou.
@veselykralicek (10.08.2021 07:08): Návod ti je ale k ničemu, když se do něj podíváš až po prvním výstřelu, kterým mineš :) Základ je často ukládat. Na to už v dnešní době checkpointů není skoro nikdo zvyklý. Já, pokud to hra umožňuje, ukládám opravdu často.
Shánění sejvu je divný. To úplně kazí zážitek ze hry. To už mi přijde lepší se podívat do návodu (teda pokud to není technická chyba hry).

Jinak u Posla mi to ani nevadilo hrát od začátku. Ta je áje tak dobrá, že jsem si to užil i tak..
To je klasika, ale mě už to překvapit nemohlo, bohužel :D
A taky je klasika shánění sejvu po hlavolamu se zvěrokruhem, hehe, ale já ho umím :D
@stepankoby1 (09.08.2021 13:03): Jako neznat tenhle zásek, když dělám lets play, je velký nedostatek teda :) Mě se to nestalo nikdy, protože v adventurách vždy nejdřív všechno pořádně prozkoumám a až pak používám nalezené předměty.
Já věděl, že určitě nebudu jediný, kdo si přemazal save ve druhé kapitole krátce před vlkem tak, že mi nezbyly náboje, a pak jsem musel stahovat sejvy z netu. :D FlyGun totéž.
Včera jsem se vzbudila ve dvě v noci s myšlenkou, že je opět čas zopakovat Posla... No, to nebude náhoda, asi bych měla, heh. A tentokrát napíšu i komentář!
Naposledy jsem takhle tápal u hry, když vyšla Syberia 3, protože jsem začal hrát v den vydání a na netu nic nebylo. Každopádně super historka s tím horoskopem :)