Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sifu

08.02.2022
08.11.2022
28.03.2023
78
35 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V nespecifikovaném čínském městě útočí skupina pěti bojovníků na školu bojových umění, vraždíc všechny její studenty. Vůdce skupiny a zároveň bývalý student této školy Yang pak konfrontuje tamního sifu, který mu zdatně vzdoruje, ale při souboji také umírá. Yang pak také nachází mistrovo dítě a nařizuje jednomu z kumpánů zabít i jej. Dítě je ale oživeno pomocí magického talismanu, který má tu omezující vlastnost, že po každém použití jeho uživatel stárne ve stále zrychlenějším tempu. Osm let po útoku na školu je z dítěte mladý a schopný bojovník, jenž se celou tu dobu trénuje a připravuje s jediným cílem - pomstít se Yangovi i všem jeho podřízeným.

Sifu je tradiční 3D beat 'em up bojovou hrou a zároveň holdem vzdaným klasické čínské kinematografii. Disponuje hlubokým a náročným bojovým systémem, který si žádá velice precizní manévrování a vybudování svalové paměti, podobně jako kompetitivní arkádové bojovky. Kolem tohoto principu je hra vystavena i strukturou - nabízí pouhých 5 misí, avšak cílem je procházet jimi opakovaně a skrz výslednou repetici se pomalu a postupně učit mechaniky hry, zapamatovávat si comba nepřátel, apod. Tomuto systému slouží i systém umírání, kdy po každé jednotlivé smrti Vaše postava zestárne, přičemž s rostoucím věkem Vám bude klesat zdraví, ale za to se bude zesilovat síla úderů, a dosažený věk se nijak mezi misemi neresetuje. Bude tedy třeba si každou úroveň natrénovat natolik, aby se do té závěrečné hráč dostal co možná nejmladší a zajistil si tak více opakovatelných pokusů.

Hra také obsahuje odemykání dovedností, přičemž každou takovou schopnost Vaše postava umí jen dočasně, konkrétně tedy do další smrti. Dovednosti si lze odemknout trvale až za honosné množství zkušenostních bodů, jejichž zisk se zásadně odvíjí od kvality hraní.


Poslední diskuzní příspěvek

Včera jsem to hrál 3 hodiny a dnes mám na palci pěkný mozol. Celkem hard hra, to i to DS mi přijde jednodušší :D

a můžu potvrdit, že jen zběsile mačkat tlačítka nestačí, ačkoliv svým způsobem jo, protože to zuřivě mačkat je potřeba, ale zároveň je třeba vědět kdy a co...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Vosk natřít, vosk setřít. Opakování je matka moudrosti, milý kide. A otcem svalové paměti, bez které si v Sifu vrzneš možná tak hoďku, to si kuř. 

Sifu je malou, kompaktní hříčkou, kterou lze bez většího spěchání zchromstnout za takové 2 hoďky a půl. Anebo v tom taky, podobně jako já, můžete utopit bezmála 15 hodin a nedostat se ani do poslední mise. Jsem holt již stárnoucí lama, která satanužel s některými nároky už jaxitaxi nestíhá. A nároky, které klade Sifu, jsem upřímně asi prostě ještě ani nezažil.

Hra mě původně zlákala svou stylizací a těmi svébytnými odkazy na všemožné velikány východního kina. Nezajímal jsem se, kdo hru vytvořil, ani co o ní vlastně vývojáři říkají. A čekal jsem, že to bude vesměs snadné a plynulé potlučeníčko na jeden dva večery. Nemalý byl tedy můj überšok, když jsem po první odehrané hodince zestárl u prvního bosse o dvacet let a pocítil takové to protivné šimrání na patě, kdy člověk chce prokopnout monitor, ale hopsahejsa do Brandejsa, toto šimrání pořád naprosto válcovala jakási nepřekonatelná touha překážku přece jen překonat, a tím hlavně překonat sám sebe. A tato touha stále přetrvává, stále s rostoucí sílou.

Třebaže je hra velmi pohledná a hýbe se uhlazeně, a třebaže systém smrti může evokovat roguelike elementy, v nitru hra není absolutně ničím moderní. Naopak, je to naprosto stará škola, jedna z nejstarších, jaké za poslední roky pamatuju. Reálný feeling ze hry bych přirovnal výhradně k pocení u automatu v Lemarku kdysi v devadesátkách, přestože Sifu naštěstí nemusím po každém gejmouvru krmit desetikačkami. Opravdu, jestli jste nikdy nic podobného nezažili, nebo alespoň nejste ten typ hráče, který ocení nutnost si hru osvojit i čistě manuálně a to zcela bez kompromisů, Sifu Vás nemá čím oslnit. Ale to nevadí, protože Sifu ví přesně, čím chce bejt, a pro koho. Je to malá a kompaktní hříčka o pěti krátkých a kompaktních misích, není tu co sbírat, co objevovat, z čeho si příběhově sedat na zádel. Je tu jen ten vosk. A je naprosto znamenitý.

Pro: Nejkrystaličtější příklad otřepané fráze "easy to learn, hard to master", jaký jsem dost možná kdy hrál; luxusní audiovizuál; mechanicky veskrze vymazlené

Proti: Často hodně debilní kamera; byť je hra většinově striktně férová, nejednou umí extrémně frustrovat ve chvílích, kdy si člověk nemůže být jistej, jestli právě zažil bug nebo jen další fíčurku

+27
  • PS5 90
Nový druh bolesti a nová obdoba sebemrskačství. To byli mé první pocity, když jsem rozehrál tuto hru. Nemyslím to špatně, že by bylo něco v nepořádku s touto hrou, ale tahle hra nikomu nic neodpustí. Mám za sebou spousty her souls typu, i roguelike/lite, ale tohle bylo a je něco úplně nového. Nejvíce mi tato hra připomíná, začátky v Sekiro: Shadows Die Twice a stejně jako v sekirovi, tak i Sifu mi snad jednou i půjde, ale zatím je to bolest.

Teď ke hře samotné. Ve hře se ujmete role mladého bojovníka kun-fu a budete sledovat jeho cestu za pomstou. Příběh jako takový je zde odvyprávěn vcelku rychle, žádný moc dlouhý prolog nečekejte. Hra vás v prologu seznámí se základními mechanikami hry a pak už to nechá čistě ve vašich rukách. Ve hře vám pak nikdo nic neodpustí a sebemenší chybička je tvrdě potrestána. A i když se u hry člověk hodně "navzteká" a má chuť ovladač prohodit televizí, tak povětšinou si za to může sám. Tím se dostávám k tomu nejzásadnějšímu mechanice souboje. Sifu má jeden z nejkomplexnějších soubojových systému, co jsem kdy mohl vidět a vyzkoušet si. Na rozhodnutí, kdy použít parry, kdy úhyb a kdy dodge máte ani né vteřinu (použil jsem dodge a úhyb záměrně, jelikož ve hře máte vyloženě odskočení od nepřítel "dodge" a úhyb, kdy stojíte na místě a uhýbáte pomocí páčky přicházejícím útokům, s tím že skoro každému útoku se uhýbá jinam). Sifu pracuje se systémem stárnutí, když vaše postava zemře může se oživit, ale zestárne a to o tolik kolikrát předtím zemřela, ale dá se to i ovlivnit, vždy když porazíte minibosse, speciálního nepřítele nebo bosse váš počet smrtí se sníží (pro vysvětlení: začínáte jako 20 letý bojovník, když poprvé zemře bude mu 21 let = 1 smrt, když zemře podruhé bude mu 23 let = 2 smrti, kdy potřetí bude mu 26 let = 3 smrti, porazíte minibosse vaše smrti se sníží o 1, takže až zemřete znovu nebude vám 30 = 4 smrti, ale 29 = 3 smrti). S tím souvisí síla a životy vašeho bojovníka, čím starší je tím je silnější, ale má miň životů. Tyto aspekty se změní vždy po 10 letech a to ve 30, 40, 50.... avšak váš bojovník není nesmrtelný limit je 70 let, jakmile tohoto věku dosáhne tak máte poslední život a pak umíráte a začínáte level od znovu. Levelů je celkem 5 a na konci každého čeká boss, který prověří všechny vaše schopnosti. Máte k dispozici i strom schopností, kde si za utržené body můžete odemknout nové pohyby.

Tak něco na závěr. Jedná se o kvalitní hru, která nikomu nic neodpustí. Určitě to není hra pro každého. Ale kdo hledá výzvu a nebaví ho dnešní lehké hry tak směle do toho. Když jsem konečně hru dohrál a to i s tajným koncem, měl jsem chuť se do hry pustit znovu a nejspíš to i udělám, jelikož hra je opravdu výzva a pokoření je opravdu uspokojivé. Jen škoda, že vývojáři přidají nižší obtížnosti chápu, že pro někoho je to moc obtížné, ale o to tu především jde a myslím si, že tím trochu ztratí kouzlo.

Pro: grafika, komplexní soubojový systém

Proti: někdy vaše postava neudělá to co chcete a to je v této hře fatální

+23
  • PC 70
Herní výzva zde na webu a hra zadarmo na Epicu mě dostaly až k samotné hře s názvem Sifu. Jinak bych se asi ani neměl šanci k podobnému zážitku dostat. A byla by to obrovská škoda. Sifu je totiž pojem z kantonštiny, který znamená mocného mistra. A také je to hra od francouzského studia, která svojí atmosférou připomíná nejlepší kung-fu akčňáky let dnes už minulých. V kombinaci v ucelený zážitek si ale můžete být jisti, že zde čas nepromarníte, když tuto indie hříčku okusíte. Naopak.

Sifu je hodně originální kousek. A to i přesto, že se ve svém jádru jedná o naprosto klasickou rubačku z rubaček nejklasičtější. V mnoha ohledech jsem se tu cítil jako ve filmu. Střihově a kamerově trošku jako v Kill Bill. Houževnatostí a zběsilostí jako v Ong-Bak. No a prostředím jak v čemkoliv s Brucem Leem, který pro ránu nikdy nešel daleko. Příběhově ale nečekejte žádnou parádu. Prostě jste kluk, kterému povraždili rodinu a tak se tradičně vydal na cestu pomsty formou fackující ruky, která přináší bolest. A především smrt.

Ano, příběhově to opravdu není žádné veledílo. Video sekvence byste tu spočítali na stopkách končících pod čtyři minut. Ta originalita zde pramení ale v něčem jiném. Vlivem magických schopností, které asi nemá ani smysl popisovat, protože je to úplně jedno, tu na Vaší cestě vykoupení Vaší rodiny pracujete s jednou proměnou – a to, že když umřete, tak se znovu narodíte, akorát o rok starší. Ta podstata je trošku složitější, ale popisovat to nemá smysl, kór, když to tady odborněji v komentářích popsali již jiní. Každopádně s každým dalším rokem získáváte na síle, ale přicházíte o určité schopnosti. V každém věku je ten boj tedy trošku jiný. A ano, ten boj, to je to, co je na této hře to nejoriginálnější a zasluhuje si absolutorium.

Už v úvodu hry, kdy jsem se zhostil tutorialu, abych se hlavní postavu naučil ovládat v boji, jsem hodně rychle pochopil, že tady to bude o trpělivosti. Hráč totiž využívá vytříbenou kung-fu techniku boje a obrany, která pracuje s přesným používáním vhodných tlačítek na klávesnici. A když mluvím o přesnosti, tak tu mluvím o PŘESNOSTI, kdy každá o setinu vteřiny pozdě zmáčknutá klávesa způsobí bolest, popřípadě smrt, a tudíž posun v životě o jeden rychlý rok života dál. Ta bojová technika je ale vlastně to, co je na této hře fascinující. Učí to trpělivosti, což je podstata boje samotného. Učí to pokoře nemačkat zběsile všechno naráz. A hlavně to tu dle různých obtížnostní může způsobit nejedno nervové zhroucení, které si může přivodit každý, koho hra Sifu trošku pohltí. A to pohlcení je hrozně jednoduché.

Hra se totiž odehrává v pěti různých misí. Ty nejsou dlouhé a jsou zakončené vždy nějakým ultra high master bossem. Cesta k nim se klene cestou trnitou plnou rozličných nepřátel, které kosíte a tím kupíte na hromádku, která nebere konce. Jelikož se ale průběžně učíte stále nových technik a máte možnost mise opakovat, bude Vás to nutit být lepší, rychlejší, preciznější a bude Vás to i po několikerých opakování stále bavit. Finále pak je jasné, ale to ve výsledku není důležité. Důležitá je ta cesta a ta ve hře Sifu baví i na několikeré opakování.

Sifu tak je opravdu povedenou hříčkou. Vizuálně vlastně minimalistická, ale přesto atmosférická a velice pohledná na hráčovo oko. Zároveň učící trpělivosti, preciznosti, pečlivosti v soubojovém systému více, než v kdejaké jiné hře. A je vlastně úplně jedno, že tu herní mechanismy jsou na úkor příběhu. Při hraní se budete bavit a rádi si mise budete opakovat, protože opakování není jen matka moudrosti, ale i lepší učitel. A to je přesně to, co říká východní filozofie. Jen to v tomto případě řekla počítačová hra a řekla to více než pohledně.
+17
  • PC 70
Dlouho jsem čekal na bojovku s trochu realisticky zpracovaným čínským bojovým umění a dlouho jsem chtěl vyzkoušet nějakou soulovku. Sifu mě tak zaujal na první dobrou. Bohužel se opět ukázalo, že jenom nadšení nestačí a podobně jako u bojovek jsem prostě levej jak turecká šavle. Svůj cíl dohrát na střední jsem po hodinách postupně snížil na cíl nezemřít v první úrovni až k tomu si prostě jenom odemknout natrvalo všechny dovednosti. Naštěstí do hry po vydání vydali lehčí obtížnost, takže jsem aspoň dohrál a viděl základní konec. 

Ve hře vás čeká pět misí/prostředí vždy zakončené bossfightem. Příběh je vyloženě spartánský, prostě cesta za pomstou.  Nenáročná grafika má díky stylizaci své kouzlo. Fanoušky imerze potěší i kantonský či mandarínský dabing. Prostředí je chytře rozvrženo s pár zkratkami, zkratkou se vyhnete souboji ale i obvykle ztratíte možnost si vzít nějaký ten bonus u svatyně.

Vše je vlastně podmíněno boji a dá se říci, že bojům s bossy. Ostatní protivníci vás mají jenom pozdržet a pošramotit. Občas vás bohužel hra vypeče, buď nepočítáním zásahu na schodech nebo vám kamera zamíří do zdi.  Boj samotný je však opravdu komplexní a moc zábavný. Nezáleží asi ani tak na nějakých velkých kombech, spíš jde o správné načasování a užití těch základních. Také se mi moc líbilo, že techniky hodně vycházejí ze skutečnosti a boj tak vypadá realisticky.

Nejzajímavějším prvkem je asi stárnutí hlavní postavy. Jakmile ve hře zemřete, neznamená to konec. Můžete navázat kde jste skončili, ale zestárnete, přičemž když umíráte opakovaně tak se zrychluje i stárnutí. Postava stárne nejen vizuálně, ale také některé dočasné dovednosti můžete získat jen do nějakého věku a celkově se vám věkem snižuje zdraví a zvyšuje útok.

Hra se mi líbila a až trochu pomine frustrace z její obtížnosti tak se k ní rád vrátím:)

Pro: komplexní, zábavný a v rámci možností realistický boj, stylizované a promyšlené prostředí

Proti: slabý příběh, občas kamera, frustrace pro neumětely

+14
  • PC 75
Herní výzva 2025 -  Byl jednou jeden život   

Tohle byl tak intenzivní zážitek, že mám solidní mozol na svém palci pravé ruky. Obecně nedoporučuji hrát soulsovku a do toho si střihnout Sifu, pak se vám může stát, že budete v neustálém nervu a u svého oblíbeného koníčku si tolik neodpočinete.

Sifu je velmi dobrá hra a jak zde několik komentářů již vzpomínalo, dost to připomíná doby, kdy jsme vyházeli všechny drobáky našich rodičů do automatů během pár desítek minut. Ještě to zkusím, teď se určitě dostanu dál a ještě jeden pokus a ještě jeden a… No, v Sifu je to dost podobné. Člověk se musí hru hodně dobře naučit, jinak bude trpět a pravděpodobně bude trpět i potom. Když už si totiž přijdete, že jste hru konečně prokoukli, tak přijde něco, jako finální boss a všechno můžete zahodit do koše.

Já se přiznám bez mučení, k finální bossovi jsem se dostal po vypětí všech svých sil na střední obtížnost. Po pár pokusech (a asi 15 odehraných hodinách celkem) jsem si řekl, že ta výzva mi za to nestojí a úplný konec zbaběle dohraji na nižší obtížnost. Bohužel skok v obtížnosti je opravdu enormní a pak byl finální boss zívačka. Kdybych hru nehnal do výzvy (a nebyl asi tak 2 měsíce pozadu), tak bych mu dal ještě pár desítek pokusů. Co mě hodně nebaví u her (a přiznám se, je to moje jistá netrpělivost) je neustálé procházení té stejné lokace dokola, jen abych dostal naklepáno od bosse. Navíc ta část před ním chce také jisté soustředění a čas, takže když pak člověk dostane naprášeno, tak se z motivace stává frustrace a pak nasr… To jen tak pro hráče, aby si představili, co vás ve hře může čekat.

Souboje jsou jednak o nějakém učení se pohybů jednotlivých protivníků, což časem dostanete do krve. Horší částí může být to, že záleží i na vaší rychlosti, zde může nastat i jistá frustrace. Hodně se mi líbil systém, kdy po každé smrti ztrácíte část ze svého života. Dle všeho byste měli být i o něco silnější, ale upřímně, zase takový rozdíl jsem v tom neviděl, protože ve finále je mnohem důležitější se naučit konkrétní pohyby a jestli uberete milimetr nebo milimetr a půl, už není to nejzásadnější.

Vlastně suverénně nejdůležitější je se naučit uhýbat a vykrývat. V podstatě by se dalo vyhrát jen na uhýbání a následném speciálním útoku (rada – bosse fakt řešte vyhýbáním se útokům a počkáním si, až mu vyčerpáte staminu, párkrát si i bouchněte). Což mi vlastně takhle zpětně přijde škoda, že bojová hra je v těch těžších částech víc založená na obraně než chytrém útoku.

Hra má moc fajn vizuál, prostředí sedí taky pěkně k tématu i žánru. Příběh je klasická cesta za pomstou (dá se vůbec v bojovce vymyslet něco jiného?), nicméně není všechno tak jasné, jak se na první pohled může zdát, doporučuji si dočítat i flavor texty. Postavy nedostávají nějaký hlubší prostor, takže je spíš berte jako kulisu, ale co si budeme, o příběh a postavy v tomto typu her nejde.

Možná bych uvítal ještě větší variabilitu nepřátel. Na můj vkus je tu přespříliš opakování toho samého, protože v samém jádru je hra hodně krátká, takže bude záležet jen na vašem skillu. Hru nedoporučuji hráčům, kteří mají rádi nějaký levelový nebo příběhový progress ve hrách a nechtějí příliš opakovat dokola pořád to samé. Naopak hráči, kteří miluji hru ovládnout a dostat si její mechaniky absolutně pod kůži, ti si budou pravděpodobně mlaskat. Jednou za čas si rád takovou hru dám, ale o to je to utrpení větší, protože je to právě jednou za čas…

Pro: vizuál, nápad se stárnutím, soubojový systém

Proti: málo progressu za hodně času, příběh, postavy

+14