Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jen další vzrostlá mandelinka na té krásné bramborové nati života.

Komentáře

Dying Light 2: Stay Human

  • PS5 80
Dohrál jsem všechny vedlejší mise. Všechny. Grafika zažila určitě posun včetně ovladatelnosti. Reálnost podtrhuje i možnost se unavit při šplhání atd. Nicméně ten příběh, ať je sebevíc propracovanější a dialogy interaktivnější a dle odpovědích větví pokračování příběhu, tak navzdory tomu všemu musím říct, že jednička byla o poznání epičtější. Možná to byl první zážitek se světem v Harranu. Možná to byly určité emoce, které tu úplně nejsou. Určitě chybí láska jak v jedničce. Je tu jedna postelová scéna, ale je úplně prázdná. Nijaká. Není to rozhodně The Witcher. Možná mi je jen nesympatická Lawan. Možná jsou to rebelové, kteří jsou tak stejní, až to působí jak banda jednovaječných dvojčat, kteří vždy chrání radioaktivní bahno. Why? Nobody knows. Vedlejší mise jsou leckdy zajímavější viz ta postelová žena a někdy by těm musim bylo lépe, kdyby je nikdo nenalezl. Hra má opět vynikající soundtrack.

Běháte. Hře nejde upřít ta nabušená akce, kde se POŘÁD něco někde děje. A běháte. Šplháte. Běháte. Skáčete. Hodně běháte. Neznám lepší hru na Parkour a Zombie v jednom. Vlastně po nepřekonatelné sérii The Last of Us je to svým akčním způsobem nejlepší zombie hra. Jo a běháte.

Pro: Grafika, ovladatelnost, parkour, zombie

Proti: Příběhu místy chybí emoce a pokulhává tak za jedničkou.

+9

Way of the Hunter

  • PS5 85
Tahle hra rozhodně není pro každého a chce to Elden ring level trpělivosti. Zvěř je třeba buď náhodou potkat, nebo je stopovat rychleji než postupují oni, ale zároveň ne tak rychle, aby Vás slyšeli, a zároveň je uvidět dřív, než uvidí oni Vás. To znamená, že po hodině stopování Vám na 95 % stejně utečou. Nakonec se stanete mistři poslechu, kam zvěř utíká, a mistři odhadu tohoto místa, kde pak při troše štěstí něco ulovíte. Případně zraníte zvíře, které pak díky krvavým stopám snadno naleznete.

Hra se snaží skrz mise ukázat potřebnost lovu a i problematické navazující obory, jako je třeba preparátorství - vycpávání zvěře, ale i naopak hra poukazuje na bezohledné a neetické lovce. Určitě je třeba pochválit grafiku a audio (kromě hmyzu, který vydává zvuk kamínky, kterými mlátí o sebe). Nicméně je tu nepřeberné množství glitchů, ale hlavně jste tu fakt sami. Ve hře potkáte jen hlas skrz telefon a pár vzkazů na stole. Tíživá samota je umocněná tím, že většinou se musíte přepravit na nějaké místo autem nebo častěji během, v posedu se nevyspíte, takže pokud už lezete na posed, tak většinou zvěř máte vyplašenou, nebo tam doslova můžete čekat hodiny reálného času a nic nepotkat. Děkuji moc.

Pro: Neuvěřitelná grafika, zajímavá zkušenost, vysvětlení etického lovu

Proti: Glitche, samota, vyplenění trpělivosti

+11

Sniper Elite 5

  • PC 70
Jako milovník stealth módu uznávám výhodu dohrát tu hru v tomto režimu, nicméně udělat randál a stoupnout si za dveře a pak zabíjet po desítkách vojáky v boji zblízka, co projdou dveřmi, je trochu nepromyšlené. Ta grafika grimas, tváří, postav a celkově ten design pokulhává, když si uvědomíme, že je rok 2022. Děj máme vcelku jednoduchý, akorát padnoucí na elitního snipera. Rentgenová animace po chvíli spíš otravuje a znevýhodňuje při potřebě zabíjet víc vojáků po sobě. Hru jsem dohrál doslova během pár večerů, což mě trochu zamrzelo, ocenil bych delší příběhovou linii.

Pro: Sniper hra, těch nikdy není dost

Proti: Grafika není úplně roku 2022, krátký příběh

+5

Elden Ring

  • PC 95
Třpytivý, zároveň místy noir, úchvatný svět, kde vše září a vyzařuje elfí energií a absolutně vše Vás chce zabít. Vše Vás taky dokáže zabít buď na jeden, nebo tři seky. Vy zabijete vše tak na 5-100 seků. To se samozřejmě mění postupem hry, kdy sílíte, nabíráte energii, schopnosti a inteligenci. Učíte se neskutečná kouzla a triky s mečem. Časem se tím vším prosekáte a stanete se dragon-slayer, nebo třeba Elden lordem vládnoucím po boku úchvatné Ranni. Nebo se vydáte cestou víry s Corhynem. Open world trochu bere za své, když tak či tak tu je jakási linearita. Nicméně velkolepost a úchvatnost prostranství a měst s jejich katakombami nemluvě už ani o dungeonech je tak malebně propracovaná, že to vydá na hodně hodin.

Dohrál jsem snad každičký kout Lands Between za 150 hodin a byl jsem absolutně strhnutý tou jednoduchostí, ale zároveň příjemnou propracovaností. Musím vytknout ty glitche, těch bugů byla fakt tuna. Většinou mě zabilo, že postava nereagovala tak, jak by měla a místo obrany jen tak skočila, nebo začala pít něco, co neměla. Ale,přiznávám se, někdy jsem bug využil k tomu, abych zabil hodně těžce zabitelné monstrum.

Pro: Rozsáhlost prostranství, blyštivost a noir atmosféra, japonská disciplinovanost u překonávání překážek

Proti: Glitche, nejasné úkoly rozhodující o konci hry...

+17

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Dodnes mi hraje v hlavě: rytyt-tytyt-tuduu. Tohle je přímo kultovní záležitost. Tato hra tomuto žánru položila základní kameny a ukázala světu trochu více Corleonovského světa Maria Puza. Brilantní příběhová linie, která vtáhne do hry, s fascinujícími zvraty a opepřená všemi potřebnými emocemi, od lásky, přes ambice až po pomstu. Všechno je tak realistické a nevyhrocené, překvapující a svým způsobem nadčasový kousek z kraje milénia.

Líbí se mi i to ponaučení, jak to vypadá, když někoho vtáhne svět psychopatů ležící za hranicemi zákonů, přežvýká a doslov vyplivne na chodník. Tahle hra je jízda, v které se nestaví a jede na plný plyn. A ta provázanost s koncem Mafia I na kdesi v průběhu hry Mafia II je tak famózní, že jsem v ten moment v Mafia II o mnoho let později cítil tak hořkou rozpolcenost sebe sama (skoro jak při souboji dvou slečen v Last of us II), že až tehdy mi došlo, že jsem tu Mafia I jen nedohrál, ale fakt prožil.

Pro: Design města, brilantní příběh, jednotlivé charaktery, ty auta!

+24

Red Dead Redemption 2

  • PS4 100
Dohrát tento nářez mě vyloženě bolel. Už v podstatě před koncem první části mi krvácelo srdce. Kdo by chtěl opustit svět, kde je možné snad ÚPLNĚ VŠECHNO? Kam se hrabe GTA. Tady ti koně dokonce kadí! Morbidní vložka: Člověk může vykrvácet po střelené ráně, jde ho sledovat podle krvavé stopy a pak i po pár dnech vidět, jak se tělo rozkládá. Příběh netřeba popisovat, to je absolutní špica hodna zfilmování, veškerá tématika, od lásky, věrnosti, zrady, ztráty všeho, lesk a bída divokého západu a touha po svobodě. Všechno nebo nic. Pomáhat a být milován, nebo zabíjet a být nenáviděn. Ulovit si zvířata a nechat si udělat fajnové oblečení a ochočit si divoké koně. Tahle hra je prostě tak sakramentsky správná a zatím nedostižná.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost, jde tu dělat fakt všechno, neskutečná práce s detaily

+11 +13 −2

Throne of Darkness

  • PC 75
Tohle byla taková vzpomínka na dětství, chtěl jsem dokončit hru, abych viděl konec. Děj se odehrává v Japonsku, takže ta stylizace, filosofie hry, způsob boje a architektura nejen budov, ale i parků, je prostě uchvacující. Banda sedmi samurajů se krvavými jatkami prosekává skrze ovládany svět zlem a zabíjí různé warlordy, příšery z upside down world a posluhovači Dark Lorda Zanshina. Mimochodem Zanshin znamená stav vědomí, uvolněné bdělosti. Doslovný překlad zanshinu je „zbývající mysl“. To je moc zajímavé. Když si člověk uvědomí, že hra končí tím, že se porazí "final boss", který z posledního dechu ale přemění těch 7 samurajů na zlé samuraje, kteří zase jdou a prosekávají se světěm opět k počátku, aby opět ovládli tyto samuraje duch dobra v meditativní svatyni. Každý, kdo se vyžívá ve sběru různých předmětů a tunningování hlavních postav, si tu přijde na své.

Pro: Taková ta klasika z úplněho počátku 21. století. Japonská stylizace. Zanshin myšlenka.

+4 +5 −1

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
Geralt mi pomohl nacítit se do každého monstra a pochopit jeho pohnutky a příčiny chování. Když jdu někdy tmou, necítím strach, cítím pochopení. Je to zvláštní pocit, kterého jsem dosáhl díky Witcher 3, předchozí dva díly byly úžasné, ale trojka je fascinující propracovaný openworld s linií příběhu navazující na Sapkowského knihy o Zaklínači. Tahle hra je něco víc než jen Zaklínač. Je to empatická sonda do života Zaklínače a psychologie fungování tamního světa. Politika tu je řešená na můj vkus tak akorát (narozdíl od té slátaniny od Netflixu v druhé řadě). I to fascinující vtáhnutí do morální otázky, zdali pomoc monstru, nebo lidem. Ta volba příběhu. To, že pokud si mám vybrat mezi větším a menším zlem. Tak si raději nevyberu vůbec.

Pro: Příběh, grafika, openworld,

+6 +8 −2

Dying Light

  • PC 95
Z téhle hry si odnáším závrať. Vertigo. Všechno to lezení na stožáry a po budovách, kde člověk žije příběhem v zombie světě, mi pumpovalo adrenalin do žil. Ta grafika je hodně povedená v těch detailech toho fičení větru a tlumenějších zvuků z města tam dole. Možná jsem moc ovlivněný svým strachem z výšek. Ale tohle prostě sedlo. Zombie povedení, ne jako v Days gone, kde to byla spíše jakási masa holohlavých identických zombie-klonů. Možná bych příběh trochu zmixoval nějakou romancí, abych si pohrál víc s emocemi. Nicméně tohle byl nářez. Parkour vložka je v zombie světě logickým vyústěním a perfektně tu sedí. Akce nekulhá, příběh jede a kreativita se cení.

Pro: Strach z výšek je tu famózně umocněn na druhou. Zombie jsou perfektní. Parkour.

Proti: Někdy ty přeskoky jsou nedomyšlené a poměrně nesmyslně spadne hráč tím, že přeskočí záchytný objekt.

+7

The Last of Us Part II

  • PS5 100
Tohle pokračování je ještě hlubinnější než jednička, dostaneme se na samo jádro pocitů. Hraje se tu za obě strany naráz, s každou ze stran si provážete city, takže hra naučí, že svět není černobílý ani v tomto pochmurném světě, kde buď přežijete, nebo ne. Asi nejlepší hra z prostředí zombie.

Pro: Příběh, hratelnost, změny postav, grafika

+14 +16 −2

The Last of Us

  • PS4 100
Postapokalyptický svět plný zombies, co víc si člověk může přát? Herní zážitek na úrovni lepšího filmu s oscarovým příběhem. Hra lze hrát v podstatě komplet ve stealth mode, což dodává atmosféře tu správnou temnotu a skleslost.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost

+5 +8 −3

Detroit: Become Human

  • PS5 90
Jako vždy pomalejší rozjezd, kde rozhodnutím v podstatě neměníte nic, pouze "sledujete" rozvíjející film, ale než se stačíte rozkoukat, tak hra nabere obrátky a rozhodování, které si myslíte, že někam vede, se komplikuje a zesložiťuje a hra donutí člověka zamýšlet se nad důsledky rozhodnutí a nést si následky.

Pro: Grafika, nepredikovatelnost

Proti: Omezená hratelnost

+4 +5 −1

Resident Evil Village

  • PC 75
První část hry, kdy se pomalu rozkrývá příběh a postupuje se skrz podivnou vesnici, je radost objevovat. Nicméně jak se dostáváme k hradu, tak hra nabývá spíše groteskních rozměrů spolu s úhlavními nepřáteli, kteří vypadají jak z Karlíkovy továrny na čokoládu.

Pro: Grafika

Proti: Příšery jsou jednotvárné a napadají v opakujících se vzorcích

+1 +5 −4

Days Gone

  • PC 80
Miluji tyhle zombie apokalypsy. Sice tu zombie vypadají jako z filmu I am legend, oceňuji spíš Walking Dead verzi, ale to je asi otázkou vkusu. Mise dávají smysl a jsou hezky seskládány do celkového příběhu, který se odvíjí trochu beznadějně a bezcílně, nicméně (spoiler!) po nalezení ztracené manželky vše dostane nový rozměr optimismu, v kterém se tak trochu ten konec hry utopí.

Pro: Zombie svět!

Proti: Místy grafika

+5 +6 −1

Someday You'll Return

  • PC 95
Tak tohle mnou projelo neskutečně. Do teď se z toho vzpamatovávám. Famózní rozbor psychologie jednoho absolutně průměrného muže, který nebyl nejideálnějším otcem a který se snaží se nějak vyrovnat (SPOILER) se ztrátou své dcery po svém. Hlavolamy střídá napětí a strach a to střídá zase akce v plném proudu. Ale pomalé rozuzlení osobnosti a vzpomínek, v ní ukrytých, bylo neopakovatelným zážitkem.

Pro: Příběh, reálnost použitého světa a fungování mapy

Proti: Ty příšerky nebyly moc strach nahánějící.

+7 +9 −2

Hellblade: Senua's Sacrifice

  • PC 85
Nádherná sonda do hlubin schizofrenní poruchy osobnosti uprostřed vikingských dob a mytologických příběhu severu.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: Omezené možnosti linearity příběhu

+4 +7 −3