Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Wasteland 2

  • PC 85
Hodnocení se týká Director's Cut verze.

Wasteland 2 je velmi solidní tahové postapo RPG, které sice není druhý příchod Falloutu, ale hlavně díky své velmi zábavné taktické části mě zabavilo víc než dostatečně.

Hlavní příběh je velmi prostý a v podstatě akorát slouží k tomu, abyste měli motivaci podívat se do jednotlivých lokací, což je znatelné hlavně v druhé polovině. Celou první polovinu hledáte, odkud pochází tajemné rádiové signály a když nakonec jejich zdroj najdete pomocí tří rádiových převaděčů, jste posláni do nové lokace... kde je vaším cílem umístit další dva rádiové převaděče, abyste se spojili s vaší Citadelou. Až to uděláte, tak Citadele vyřídíte, že jeden z těch signálů představuje pro Rangery nebezpečí a jste posláni na místo jeho zdroje postarat se o něj, ale když tam přijdete, zjistíte, že mezitím stihli zaútočit na Citadelu, což plánovali celou hru. Takže ve výsledku váš tým a Rangeři za celou hru nedokázali vůbec nic a vašim nepřátelům se povedlo, co chtěli. Naštěstí příběhy jednotlivých lokací jsou daleko poutavější a nápaditější, jako třeba konflikt mezi prostitutkami z Hollywoodu a kněžími z God's Militia, Mannerites žijící podle knihy správné etikety nebo železnice, kde mezi sebou bojují dva kmeny "indiánů" o zlatý kolejní šroub. Asi je poznat, že hra se nebere úplně vážně a je ještě trochu ulítlejší než Fallout série, takže pokud hledáte temné postapo, tak ruce pryč. Dialogy jsou dobře napsané, ale jelikož se každého NPC můžete zeptat na cokoliv, tak se repliky často opakují a občas jsem se přistihl, že jsem je prostě proklikával. Skvělé je, že každý trochu větší quest a většina menších má víc způsobů, jak je vyřešit, takže prostor pro roleplaying rozhodně hra dává.

První Wasteland jsem nikdy nehrál, ale čtu CRPG Addictův blog, kde o Wastelandu psal, takže jsem si během hraní všímal, že hra je plná narážek na původní Wasteland, například můžete najít všechny výchozí členy party z Wasteland 1 nebo v jedné lokaci byl jako hlavní záporák kluk z prvního Wastelandu, kterému tehdy před patnácti lety zabili Rangeři psa a postřelili i jeho a teď se jim mstí. To mě poměrně překvapilo, nečekal jsem, že vývojáři půjdou až do takových detailů, které většina hráčů Wasteland 2 bude ignorovat, ale oceňuju, že šli za svým a udělali hru pro fanoušky, která nemusí být úplně přístupná širšímu publiku.

Co se týče RPG části, tak mě poněkud zklamalo, že CLASSIC systém (místní náhražka SPECIAL) je dost nevyvážený a pro všechny čtyři postavy (váš tým má nakonec až sedm postav, ze kterých si čtyři vytvoříte a další tři se k vám postupně přidají) jsem nakonec zvolil velmi podobné buildy - nikdy nepotřebujete víc než 1 bod v Luck, nepotřebujete víc než 1 bod v Charisma (kromě jedné postavy, která bude sloužit jako velitel týmu), nepotřebujete víc než 4 body v Strength - sice nemůžete nosit těžkou zbroj, ale ta je paradoxně ve všem horší než lehká, protože ta vás nezpomaluje a můžete si k ní vzít nejlepší perk ve hře (Tinkerer). Naopak je nesmysl dávat míň než 8 bodů do Speed, která vám dává všechno, co budete potřebovat v soubojích (Combat Initiative, rychlost pohybu a akční body) a u skoro všech postav chcete 8 bodů v Intelligence, abyste měli dost skill pointů.

Stejně tak nevyvážené jsou zbraňové skilly - Assault Rifles mají ze všech největší poškození, největší armor penetration, můžou střílet dávkou a po Sniper Rifles mají největší dosah. Ostatní typy zbraní (kromě Sniper Rifles) jsou jen chudí příbuzní - Energy Weapons sice teoreticky mají 2.5x poškození proti nepřátelům s vodivou zbrojí... což ale ve výsledku znamená, že proti vodivé zbroji mají o něco menší poškození než AR a proti ostatním nepřátelům můžete rovnou házet šutry a vyjde to nastejno. O jiných typech zbraní je škoda mluvit, měl jsem dva členy týmu s brokovnicí a ke konci hry byli téměř k ničemu, všechno tahal můj sniper a tři rangeři s Assault Rifles. Se zbraněmi na blízko jsem příliš neexperimentoval, používal jsem akorát jednoho bonusového člena party (Chisela), který měl Blunt Weapons a podle něj usuzuju, že kdybyste si udělali vlastního rangera s Blunt Weapons a pořádnými staty, bude relativně efektivní, ale Chisel měl bohužel tak špatně rozložené staty, že než na něj v boji přišla řada, tak už měl můj sniper za sebou dva tahy. Na druhou stranu, co se týče nebojových skillů, potěšilo mě, že všechny (kromě Barter, protože ve hře je peněz hromada) byly užitečné a snad úplně všechny jsem použil při řešení questů (i na Animal Whisperer a Toaster Repair přišla řada).

Nejzábavnější (a hlavní) částí hry jsou tahové souboje, které se trochu podobají XCOM: Enemy Unknown, včetně modrých a oranžových hranic pro pohyb, ale jsou o něco komplikovanější. Můžete mířit na jednotlivé části těla (hlava, hruď, ruce, nohy), což na nepřátele aplikuje různé debuffy, víc záleží na úhlu, ze kterého na nepřátele míříte a cover je ještě důležitější, než v XCOMu. Asi záleží na tom, jak moc máte rádi tahovky, ale pro mě byly souboje dostatečně variabilní na to, aby nenudily, s výjimkou náhodných soubojů při pohybu na mapě, které jsou na jedno brdo (na každé mapě jsou asi tři různé "arény", které se točí furt dokola), ale naštěstí s dostatečně vysokým skillem Outdoorsman jdou přeskočit.

Ohledně technické stránky jsem neměl žádné velké problémy, verze Director's Cut je po stránce bugů a problému s interfacem už dost vychytaná, až na to, že Unity 5 má stále problém s vykreslováním stínů, po nějaké době dojde k memory leaku a celá hra začne blikat. inXile tvrdili, že to v posledním patchi opravili, ale mě se to stávalo pravidelně, takže jsem nakonec stíny prostě musel vypnout. Hra je také na to, jak vypadá, poměrně dost hardwarově náročná, jako víceméně všechny 3D hry na Unity, takže doufám, že v příští hře inXile od Unity upustí.

Celkově je Wasteland 2 kvalitní RPG se zábavnými souboji, slabším příběhem, ale zajímavými lokacemi a postavami a trochu obstarožním grafickým zpracováním. Pokud jste s těmito vadami na kráse smíření, můžu hru jen doporučit.

Pro: souboje, questy, rozmanité postavy a oblasti

Proti: slabší grafika, hardwarová náročnost, nevyváženost RPG systému

+16