Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Jsou hry, které se berou strašně vážně, jsou ale také hry, které si naopak ze všeho dělají srandu (vyloženou prdel). Takové se ne vždy povedou, často totiž vtip do nich vkládaný působí nuceně, rádoby zábavně a v konečném důsledku vyznívá spíše trapně a nezábavně. Theme Hospital není tímto příkladem. V době, kdy jsem hru poprvé hrál, nezaznamenal jsem v tomto ranku originálnější titul. Už bylo simulováno kde co, i nemocnice, ale tak, jak je to ztvárněno zde, rozhodně ne.

První co zaujme je přehledné a user friendly uživatelské prostředí. Vždy máte přehled co, kde a jak se musí udělat (přechod mezi levely je udělán pomocí deskové hry). Po stránce grafické si myslím, že také není moc co vytýkat - většina věcí, personálu či pacientů je dobře naanimována a detailně vykreslena. Co je však v této hře nad grafikou je zvuková složka, bez které by to klidně mohla být poloviční hra - typický rozhlas, vyvolávající kam se má dostavit ten či onen doktor, zavírání/otevírání dveří, polknutí léku nebo prasknutí nafouklé hlavy. Ano i tato nemoc je ve hře ztvárněna a podána roztomile poťouchlým způsobem (tak jako dlouhý jazyk, neviditelnost a spousta dalších vtipných onemocnění). Pěkně jsou vymyšleny i přístroje, díky kterým nebohé pacienty stižené těmito vzácnými chorobami léčíte. K tomu je možné zařizovat chodby, WC, kanceláře nebo čekárny.

Pro každou místnost je důležitý kvalitní personál, který disponuje svými “dny“ - ten je možné vykopnout a najmout nový nebo souhlasit s případnými požadavky (zvláště v pokročilejších kolech je zaměstnanecká politika vyloženým oříškem). Během 12 levelů je nutné plnit předem dané úkoly a kvóty tak, aby jste si zajistili další postup (jednou je to finanční strop, jindy zase počet vyléčeným pacientů nebo společenský kredit), v každém případě je to celé někdy tak hektické, že vám z toho půjde hlava kolem.

Za sebe můžu hru s klidným svědomím doporučit. Všem, bez rozdílu vyznání žánrů nebo věku.

Pro: nemoci, presonál, přístroje, zvuk, hudba, všeobecně mile podané

Proti: ke konci dá zabrat

+42
  • PC 80
Dovolte mi trochu nostalgický komentář. K téhle hře jsem se dostal už v dobách vydání = v ČR doba temna, co se pc týče. O vlastním pc se mi ani nesnilo a tak jsem slintal bratranci přes rameno a hltal všechny ty Stonekeepy a GTAčka a Herose a Diabla. A Theme Hospital.

Moje milovaná sestřenka mi vysvětlila základní princip hry, přeložila mi několik položek a řekla "hraj si". A já si hrál. Bylo mi deset let, možná jedenáct.

____________________

Uběhlo patnáct let. Mezitím jsem se snažil Theme Hospital hrát, ale z pálenky hra nefungovala a program stažený z netu běhal beze zvuku. A pak jsem jednou brouzdal v práci po netu a najel na GOG. A tam to bylo. Doslova jsem výskl radostí, naštěstí jsem tam byl sám.

Ano, mé hodnocení ovlivňuje nostalgie. Velkou měrou. TH je totiž neskutečně stereotypní záležitost, která zejména ve finálních misí nutí hráče skutečně přemýšlet a zběsile se snažit ukočírovat neukočírovatelné. Ale dá se. A je to výzva. Což se o dnešních hrách říct nedá.

Ale i objektivě je TH povedená hra. Má spád, logiku, humor (ale ne trapný, takový ten "milý") a hratelnost. Narazil jsem na pár bugů, jeden téměř fatální, ale to se prostě stává.

A také potěší fakt, že jsem se za posledních 15 let docela zlepšil v angličtině :) Hlášky recepční o tom, v jaké ordinace chybí doktor, jsou velice nápomocné.

Pro: absence "tycoon" v názvu; nestárnoucí 2D detailní grafika; humor; hratelnost

Proti: přecejen je to hra z minulého století, takže obtížnost je vyšší než jsme zvyklí; časově náročné

+39
  • PC 85
Theme Hospital jsem si mlhavě pamatoval jako zábavnou hru z mládí, kdy jsem ještě neuměl moc anglicky, a tudíž jsem se pravděpodobně ani moc daleko nedostal. Letos jsem se k ní rozhodl vrátit a zjistit, jak moc zestárla. Chvíli jsem experimentoval s CorsixTH, ale jelikož má od základu znovu napsanou herní logiku, rozhodl jsem se pro originál a pustil si TH v Dosboxu. Sice tam není oddalování a pár dalších vychytávek, ale technicky je původní hra stále až překvapivě dobře hratelná.

První vás do uší praští nezapomenutelná hudba (pokud si tedy správně nastavíte MIDI zvuk). Chytlavé melodie, které mi až do konce života okamžitě připomenou právě Theme Hospital. Pořád jsou stejně dobré, jako kdysi. Grafika je pohledná a roztomilá, a ačkoliv je kostičkovaná, tak mě hodně překvapilo, jak dobře se na ni dodnes dívá.

Ačkoliv jsem si pamatoval, že tam je plno vtipných nemocí, typu nafouknutá hlava, dlouhý jazyk nebo neviditelnost, tak jsem vůbec netušil, kolik tam je černého humoru. Hned v úvodní animaci vám ukáží, jak pacienti jsou jen chodící pokladničky, a že je potřeba je co nejvíc zkásnout, než půjdou pod nůž na sál. A když se operace nepovede, no co, přijde další. V tomto duchu je ve hře množství na první pohled ne úplně zřejmých herních mechanik, které dokáží hodně pobavit. Například si můžete nastavit, jak moc chcete vodit pacienty po dodatečných vyšetřeních, i když už diagnózu znáte, abyste je víc oškubali. Nebo v čekárnách postavíte spoustu radiátorů a pořádně je rozhicujete, až se budou pacienti potit. A doprostřed čekárny pak postavíte automat s vychlazenými nápoji, za pouhých 20$ za kus, ať se ti simulanti plácnou přes kapsu... Tato část humoru mi tehdy v devadesátkách naprosto unikla.

Díky tomu, že se dá hra výrazně zpomalit i zrychlit, tak si i uprostřed manažerského shonu můžete užít sledování mumraje lidiček a vtipných animací. Trochu škoda mi přišla, že ty vyloženě vtipné jsou jen u pár přístrojů, a u zbytku je jen něco takového standardního. Hádám, že za to může technologie doby, kdy se s různorodostí animací nemohli příliš rozšoupnout. Když zrovna nesledujete jednotlivé pacienty, tak jde o hru typu "všechno hoří", tzn. stále řešíte problémy. Díky tomu, že jsem sketa, a spustil si hru na lehkou obtížnost, tak jsem neměl problémy s morálkou zaměstnanců. Ale i tak se vám neustále někde tvoří fronty, kupí odpadky, rozbíjí stroje (nedejbože po zásahu zemětřesením), běhají krysy, vypukají epidemie, atd.

Hru jsem si velice užil, TH je výborně vytvořený mix. Došel jsem ovšem pouze do půlky kampaně, pak už mi jednotlivé mise začaly připadat příliš stejné (jenom s více a více problémy, a občasnou novou místností/nemocí). První půlhodinku jsem vždy strávil v nejpomalejší rychlosti hry, a pečlivě rozvrhoval místnosti nemocnice, aby pracovala efektivně. Pak jsem ji otevřel pro veřejnost, začali se hrnout návštěvníci, a řešil jsem a optimalizoval jsem, až do dosáhnutí cílové pásky. Je to super zábava, ale časem se to začne hodně opakovat. Autoři sice na ozvláštnění zakomponovali do hry bonusovou úroveň se střílením krys, ale ta mě bavila přesně jednou :-)

Celkově tedy mohu Theme Hospital i v moderní době s klidným srdcem všem doporučit. Stále je to skvělá hra, a není se co divit, že se ve své době stala legendou. Pořád je krásně hratelná. Pokud někdo ocení mírná technická zlepšení (a nepotřebuje plně autentický zážitek), tak nechť sáhne po CorsixTH; a pokud by někdo radši plně moderní variantu, tak tu je Two Point Hospital (ke kterému bych se také rád časem dostal).

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez
+38
  • PC 85
Vývojáři z Bullfrog Productions mají na svědomí kolem dvou desítek titulů, z nichž se převážná většina řadí do žánru strategií. Tím vůbec nejznámějším a nejpozoruhodnějším není Dungeon Keeper ani jeho pokračování, ale budovatelská strategie z nemocničního prostředí Theme Hospital s nezapomenutelným soundtrackem.

No řekněte sami, kde jinde můžete léčit golfové kameny operací, mimozemskou DNA jejím pozměněním nebo mou oblíbenou obří hlavu jejím propíchnutím a následným nafouknutím do správné velikosti. O něco podobného se pokouší klony, jako je Hospital Tycoon nebo Hospital Manager, ale nadějně vypadá snad jen Two Point Hospital.

Když jsem kdysi dávno hrál Theme Hospital poprvé, moc jsem hře nerozuměl a ordinace, záchody, lavičky a vůbec vše, co se dá koupit, jsem umisťoval naprosto chaoticky. Někde se nedalo ani projít a pacienti museli chodit do budovy druhými dveřmi. Po čase se mi však dostalo budování nemocnice do krve a plnil jsem jeden level za druhým.

Ředitel nemocnice je opravdu nezávidění hodná pozice, kterou bych v reálu nikdy vykonávat nechtěl. Neustále mi chodily faxy, které oznamovaly pokroky ve výzkumu, který V.I.P. mou nemocnici navštíví nebo jestli náhodou nepřijmu akutní případy. Do toho byla na denním pořádku blicí epidemie nebo pobíhající myši.

Můj postup se zarazil v době, kdy se dostavilo zemětřesení. Pár úrovní jsem s ním ještě splnil, ale bylo čím dál častější, začaly se ve velkém rozbíjet přístroje, a tak jsem moc nestíhal. Před pár lety jsem hru zkusil znovu rozehrát a skončil o něco dále, ale na konec jsem se přesto nedostal. Snad se mi to jednou podaří.

Pro: všudypřítomný humor, choroby, přístroje, blicí epidemie, soundtrack

Proti: pozdější levely značně obtížné

+31
  • PC 75
Jedna z her mých dětských let, kterou jsem nikdy nedohrála. Jako malá jsem byla ráda, že jsem se vůbec dostala přes první mise, protože obtížnost prudce roste a ke konci už je to opravdu výzva i pro dospělého, zkušeného hráče.

Ale v jádru prakticky děláte pořád to samé: vhodně rozestavíte místnosti, najmete personál, přihodíte lavičky, automaty a topení a pak už jen čekáte až splníte požadované podmínky mise. Do toho vám přibývají další nemoci a způsoby jejich léčení, přilétají helikoptéry s naléhavými pacienty, chodí neustálé stížnosti, že je v budově buď moc horko nebo moc zima, zazobaní pantátové hodnotí vaši nemocnici, odoláváte zemětřesení a epidemiím, vybuchují přístroje, honíte doktory, kteří jen tak pobíhají po chodbách sem a tam, střílíte myši, občas se vám někdo zblázní nebo všichni pacienti najednou začnou hromadně zvracet. A nebo se to všechno stane najednou.

Pro: humor, hratelnost, grafika

Proti: monotónnost

+28
  • PC 80
Theme Hospital jsem rozehrál a dohrál v rámci kategorie "Zapomenutý kousek" Herní výzvy 2017 a rád bych podotknul, že se nejedná pouze o zapomenutý kousek, ale i o nejlepší budovatelskou strategii z nemocničního prostředí, která dosud nebyla překonána (i když to vývojáři občas více či méně úspěšně zkouší) a o jednu z nejlepších her legendárního a dnes již bohužel zrušeného studia Bullfrog (Fuck You Electronic Arts!).

Hra má třináct úrovní (což je tak akorát), přičemž první tři slouží v podstatě jako tutoriál, ve kterém se seznámíte se základy výstavby a řízení nemocnice. V každé úrovni se obtížnost nepatrně zvýší společně se zálůdností tvaru a velikostí budov nemocničního komplexu. Kromě toho se k záludnostem přidávají ještě zemětřesení, epidemie, urgentní příjmy, návštěvy celebrit či ministra zdravotnictví... Úspěšné zvládnutí těchto situací může velmi pomoci financím a pověsti nemocnice a naopak.

Hra má příjemnou grafiku a hudbu, ale to co ji vyneslo do Síně slávy PC her je efektivní a vtipné zpracování poměrně jednoduchého nápadu - řízení nemocnice. Na záčátku hry máte jednu budovu, kterou je třeba zařídit k libosti nejen vaší, ale i pacientů a doktorů. Doktoři vyžadují velké místnosti s okýnky, zatímco pacienti dostatek WC, laviček a nápojových automatů. Svoji roli hraje i čistota a teplo, takže je třeba nešetřit na radiátorech. :-)

Ale zpět k zařizování nemocnice. Místností je 23 a jsou rozděleny do čtyřech kategorií: Diagnostika, Léčbny, Kliniky a Příslušenství. Jak už názvy napovídají, v Diagnistice (Scanner, Rentgen, Kardiologie...) se provádí vyšetření pacientů a určení diagnózy. Jakmile je správně určena diagnóza pacienta, přicházejí na řadu Léčebny (Lékárna, Psychiatrie...) a Kliniky (Úrazové, Dekontaminační...). Do Příslušenství spadají WC, Výzkumná laboratoř, Odpočinková a Školící místnost.

Když už máte nemocnici zařízenou, je potřeba najmout i (pokud možno kvalitní) personál. Toho jsou taktéž čtyři typy: doktoři, sestry, údržbáři a recepční. Na délce a kvalitě jejich praxe záleží rychlost chůze, určení správné diagnózy a celková úspěšnost léčby. Občas přicházejí s ultimátem na zvýšení platu nebo odchod. :-)

Po návštěvě nemocnice je pacient v lepším případě vyléčen a po zaplacení odchází domů. V tom hoším případě odchází naštvaně bez léčby domů nebo umírá. Smrt (stejně jako ostatní aspekty hry) je pojata vtipně. Podle toho, jak kdo v životě hřešil, se duše pacientů odebírájí jako andělíčci do nebe, případně se rozevře země a smrtka je nažene do pekla.

Smrti však mnohdy předcházejí nemoci a těch je kolem 35 a i u nich se nasmějete. Například "Nafouknutá hlava", kterou je třeba propíchnout, poštělovat a znovu nafouknout. "Nadměrná chlupatost" se léčí pořádnou dávkou elektrošoků, "Zlomené srdce" je třeba vyoperovat a slepit... Psychiatři pak mají plné ruce práce, aby pacienty zbavili "Infekčního smíchu" (Ano! Smích je skutečně nakažlivý!), iluze, že jsou Elvis či televizní hvězdy...

Prostě, pokud jste chtěli někdy zjistit, jaké to je řídit nemocnici a ještě se u toho královsky pobavit, neváhejte a sáhněte na GoG či Originu po Theme Hospital. Chybu určitě neuděláte.

Pro: Humorná a efektivně zpracovaná budovatelská strategie, grafika, hudba, zvuky...

Proti: Možná občasná monotónnost.

+27
  • PC 95
Hospital, hra ve které si naplno vyzkoušíte provoz nemocnice. Hra ve které můžete odstřelovat myši a hra kde lze s velkou jednoduchostí usmrcovat pacienty.

Pokus č. 1
Ze začátku, kdy jsem této hře celkově moc nerozuměl, jsem měl velké potíže s tímto provozem. Tehdy jsem netušil jak dokupovat další vybavení, netušil jak efektivně lokalizovat místnosti, či vybírat správný personál. Vznikaly tak docela vtipné situace, kdy velká řada pacientů čekala ve frontě na jediný záchod, umístěn v jedné velké místnosti, někteří pak rovnou vylučovali na zem.

Dále jsem přijímal nalehavé případy, na které jsem neměl vybavení, které jsem buďto nevyzkoumal, popřípadě mi vybuchlo protože jsem je neudržoval. Z toho důvodu u mě byla smrtka na denním pořádku. Jednou se jí u mně tak moc zalíbilo, že ani nechtěla odejít. Proto jsem ji musel obestavět radiátory a lavičkami, aby tam nepadali další lidé (aspoň jsem reagoval na požadavek zvýšení teploty a počtu míst k sezení).

Poslední ukázka mého jednání, byla manipulace s personálem. Vzpomínám si, že jednou jsem se konečně zmohl na operační sál. Hurá - dva chirurgove začali operovat, jsem frajer. Mezitím mi přišla žádost o zvýšení platu. Jakmile jsem uviděl tu částku, doktor ihned letěl až později jsem zjistil, že to byl chirurg. Co bylo nejhorší - to tělo nešlo odstranit ze stolu.

Pokus č. 2 - o dost starší, hra celá v češtině
Na druhý pokus se mi vedlo už o mnoho lépe a hru jsem nakonec dokončil. Užil jsem si nevázanost a vtipnost, se kterou je tu nemocniční tématika nastíněna. Tato hra nemá koho urazit a jako strategie je to pěkný zažitek. Vylepšování nemocnice stejně jako personálu, skýtá docela slušné množství možností. Ke konci se už naskýtá docela solidní obtížnost a tempo je dost zběsilé, i tak je to dobrý požitek.
+26
  • PC 95
Theme Hospital, ač už má požehnaný věk, je hra, která mě dokáže pohltit i v současnosti. Detailně propracované a zábavné grafické zpracování dotváří humornou atmosféru celé hry: kromě typických problémů, před které je kápo nemocnice stavěn (umístění recepcí, vyšetřoven, pokojů, místností pro personál či toalet, ale i nákup laviček, topení, automatů na pití a dalšího vybavení a samozřejmě i zaměstnání lékařů, sester, údržbářů a školení těch méně zkušených), musí řešit i léčbu kuriózních nemocí - neviditelnosti, nafouknutých hlav, Elvisova syndromu nebo mimozemského řetězce DNA. Množství specializovaných stanovišť nás nutí kupovat další a další budovy, na což je třeba získat peníze - ze správné léčby, řešení nouzových situací, dotacemi od ministerstva... teď k tomu ještě přidejte přírodní katastrofy a obtížnost narůstající ve dvanácti úrovních a vyjde vám hra, kterou nesmíte minout.
+23
  • PC 90
(Pozn. ke hře jsem se (znovu) dostal v rámci Herní výzvy 2022 a v podstatě celá moje recenze je jeden velký spoiler, pokud se tedy dá 25 let stará hra spoilit.) 

Chtěli byste mít vlastní nemocnici? Že ne? Ale co kdyby vám nic nehrozilo a ještě jste si u toho mohli užít nějakou tu legraci? To už zní lépe, že? Tak vemte místo, řekneme si, o čem tato práce vlastně je. Nebojte, na pozici ředitele nepotřebujete lékařské vzdělání. Vaším hlavním cílem bude výdělečnost nemocnice. Nesmějte se, je to možné. Víte co? Pojďte, pustíme si instruktážní video a pak se do toho můžete hned pustit...

V intru jste svědky toho, jak je doktor volán z odpočinkové místnosti k urgentnímu případu, projde kolem v čekárně nad bebíčkem naříkajícího Hornet Reapera (nevinný to odkaz na Dungeon Keeper – další hru od Bullfrogu), dostane se k operačnímu stolu, na kterém leží plně při vědomí zděšený pacient, nastartuje motorovou pilu, ale blikající světlo napoví, že je čas oběda, nebo pacient nemá dost peněz, nebo něco v tom smyslu, tak nebohého pacienta pošle odpadní dírou pryč. Dostáváme se do menu, které má podobu výukové „rolety“ s lebkou, na kterou ukazuje ukazovátkem vyučující doktor a šup, už jsme na hracím plánu, na němž je znázorněn a řada po sobě následujících misí.

V každé misi na začátku dostanete nějaký počáteční obnos a budovu či budovy, do kterých začnete projektovat svou nemocnici vhodným umisťováním jednotlivých ordinací. Následuje najímání personálu (doktor, sestra, údržbář, recepční), který ne vždy disponuje vhodnou kvalifikací. Každá osoba z personálu dostává plat (občas chtějí přidat) a disponuje určitou úrovní schopností. Doktoři mají dvě roviny, dle kterých budete rozhodovat, zda je najmout a kam je umístit. Kvalifikace (student, doktor, profesor) se zvyšuje praxí a studiem. Specializaci (bez specializace, psychiatr, vědec, chirurg) buď již mají, nebo se ji mohou naučit od profesora s danou specializací ve výukové místnosti. Výjimeční doktoři mohou mít třeba všechny tři specializace najednou, čemuž však bude odpovídat jejich plat. Platí, že pouze doktor s vhodnou specializací dokáže „obsluhovat“ specializovaná pracoviště. Pokud se o své zaměstnance nebudete dostatečně starat (zvyšovat jim plat dle jejich kvalifikace a schopností, mít dostatek zaměstnanců, aby se nepřepracovali, dostatečně velkou a dobře zařízenou odpočinkovou místnost, prostorná pracoviště doplněná o „nepovinné“ předměty – typicky kytka, koš, hasičák, topení, případně jiné extra vybavení), mohou se naštvat a prostě odejít.

Místnosti jsou rozděleny do čtyř kategorií – diagnostické, operační, rehabilitační a ostatní. Některé místnosti mohou sloužit k většímu počtu různých účelů. Psychiatrie například slouží jak pro diagnostiku, tak pro léčení psychických onemocnění (například syndrom Elvise). Lůžkové oddělení zase slouží pro diagnostiku a „rehabilitaci“, čímž se rozumí např. příprava před chirurgickým zákrokem. Na začátku každé mise máte k dispozici pouze několik základních oddělení, přičemž další se vám zpřístupňují výzkumem. Bývá klíčové investovat nemalé prostředky do výzkumného oddělení, kde se zkoumají nové, neznámé nemoci, možnosti jejich léčení, nové léky, nová oddělení, zdokonalují se již vymyšlené léky a zařízení, zefektivňuje léčba nebo zkoumají nová zařízení do jednotlivých pracovišť.

V medicíně není nic stoprocentní a tak budou vaši doktoři často (zejména před „objevením“ nové nemoci a při nedostatku diagnostických zařízení) tápat a třeba jen odhadovat o jakouže nemoc se to jedná a co by ji mohlo vyléčit. V takovém případě se obrátí na vás a zeptají se, co mají s pacientem dělat – nechat ho čekat, dokud nebudou dostupné nové diagnostické metody, zkusit použít odhadnutou léčbu, poslat ho domů, poslat ho do výzkumné laboratoře rozpitvat...

Obdobných rozhodnutí činíte během hry nespočet s různým významem – od banalit typu „Pošleme tohoto pacienta na výzkumné pracoviště do pitvacího stroje, abychom podstatně zvýšili progress výzkumu té podivné nemoci, kterou trpí? Třeba na to nikdo nepřijde.“ nebo „Pozveme VIP návštěvu z ministerstva zdravotnictví do naší zblité, zaneřáděné nemocnice, kde se všichni klepou zimou, protože jsme snížili výhřevnost topení, abychom ušetřili? Třeba se mu u nás bude líbit a vyplatí nám nějakou prémii.“ (tak určitě), nebo „Zveřejníme počínající epidemii šířící se naší nemocnicí, přičemž budeme muset zaplatit za pomoc ministerstva a za vakcínu a okamžité naočkování všech pacientů v naší nemocnici, nebo to budeme tutlat a zkusíme to vyléčit na vlastní pěst a riskovat mnohem vyšší pokutu, když se nákaza dostane ven?“, přes rozhodnutí „Kolik procent práce nastavit do každého z pěti oblastí výzkumu?“, nebo „Půjčit si u banky nebo chvíli počkat, jestli se přeci jen nepřehoupneme z mínusu, abychom mohli dokoupit tu sedačku na chodbu, kde si nemají pacienti kam sednout, takže blijí kolem sebe?“, až po ta důležitá rozhodnutí typu „Přidat tomu doktorovi 100 dolarů týdně, vrazit mu jednorázovou prémii, což ho na chvíli uklidní nebo ho prostě vyhodit, protože je už moc drahý?“ nebo „Jakým procentem nastavit tomuto údržbáři opravy přístrojů oproti zalévání květin a mytí podlahy?“ nebo „Koupit nový stroj na propichování hlav, když se z něj už kouří a všem údržbářům jsem nastavil, že mají zalévat kytky místo aby ho šli opravit, nebo ještě chvíli počkat, třeba to stihnou, než vybouchne, zabije právě ošetřovaného pacienta (doktoři jsou naštěstí nesmrtelní... aspoň myslím) a učiní místnost dále neupotřebitelnou?“

Vaším úkolem v každé misi je dosáhnout určitého obnosu na kontě a určité míry spokojenosti s poskytováním vašich služeb. V pokročilejších misích se přidávají přísnější cíle, jako maximální možný počet úmrtí v nemocnici, určité minimální procento na koláči vyléčených pacientů v porovnání s konkurencí (ano, v každé misi jsou až tři konkurenční nemocnice přetahující se s vámi o pacienty, ocenění, atp., přičemž můžete vidět pouze jejich statistiky), apod.

Pacienti nebývají nějak obzvlášť trpěliví a ti šťastnější při delším čekání odejdou, ti méně šťastní, pokud je nestihnete vyléčit včas, mohou zemřít. To platí zejména o „haváriích“, které se stanou jednou za čas a je vám nabídnuto, zda je vaše nemocnice přijme či nikoliv. Pokud ano, přiletí vrtulník s určitým počtem pacientů se shodnou nemocí a časovým limitem na jejich vyléčení. Naštěstí je u nich nemoc již jistá a i léky, které u vás mají např. 80% účinnost na ně fungují stoprocentně, ale jakmile dojde časový limit, ti, kteří nejsou vyléčeni padnou a zemřou. V takovém případě se z nich stane andílek, který odletí, nebo se objeví smrtka s kosou a „sejme“ je do objevivší se pekelné díry. „Pozitivní“ je, že pacienti platí za vše – jedna základní diagnostika – cink – na první diagnostické pracoviště – cink – další diagnostika – cink – další diagnostické pracoviště – cink – atd., takže vám nějaké peníze nechá, i když ho nevyléčíte. Samozřejmě je také nutné při takovém přístupu vytíženější pracoviště postavit vícekrát a vhodně distribuovat personál, aby se vám nemocnice nezadrhla. Časté neléčení pacientů má za následek razantní pokles spokojenosti (pověsti) a ve výsledku globální úbytek pacientů, což má za následek úbytek peněz, odchod personálu a v lepším případě odvolání z pozice ředitele (např. při častých úmrtích pacientů můžete být také zatčeni).

Hra je celá více méně vtipná a nejlépe si ji užijete s některým z dostupných amatérských českých překladů. Samotné nemoci, jejich popis a popis jejich léčby vykouzlí úsměv na tváři snad skoro každému. Věřte, že nemoc nafouknutá hlava způsobená olizováním víček od jogurtů vyléčená propíchnutím hlavy, odtrhnutím přebytečné části a dofouknutím zbytku hustilkou je jedna z normálnějších nemocí.

Jelikož se jedná o starší hru (rok 1997), je samozřejmostí jednak spousta dalších detailů a herních mechanismů, které zde ani popisovat nebudu (… anebo aspoň namátkou odstřelování krys, zemětřesení v pokročilejších misích, mimozemšťani, vybavení odpočinkových místností pro doktory, tlačení na záchodech), ale jednak také zvyšující se obtížnost, kdy poslední levely, pokud nemáte flexibilní strategii a nerozumíte fungování všech mechanismů hry, mohou být zhovadile obtížné a až frustrující.

Po dohrání je vám vypočtena celková „vybojovaná renta“, což jsou v podstatě body pro poměřování s kamarády, kteří také hru dohráli – pokud takové máte. Mé závěrečné score ("vybojovaná" penze) byla 1.726.070 a vůbec netuším, jestli je to hodně nebo málo.

Kdybych to měl nějak shrnout, jednoduše řečeno se jedná o budovatelsko-ekonomickou strategii zabalenou do vtipného, roztomilého kabátku. A je sakra zábavná do doby, než vás extrémně naštve.

Pro: Ve své době originální, vtipná, na hratelnosti založená hra s množstvím potěšujících detailů. Krysy.

Proti: Stará hra a s tím spojené technické vady při spuštění na novém počítači.

+22
  • PC 100
Hra môjho detstva! Vždy som ju hrával večer predtým ako v televízií išiel seriál Pohotovosť, takže som šiel z jedného nemocničného šialenstva do druhého!
Hra bola skvelá, grafika nádherná, nápad úžasný. Na to, že hra vyšla v roku 1997 potešilo aj to, že ste si ju mohli prepnúť do 320x240 rozlíšenia a v pokoji hrať aj na slabšom stroj (486). Hre sa nedá vytknúť nič, akurát tak to, že sa nedočkala pokračovania.
Sem-tam sa stretnem s názorom, že hra bola zložitá - no mne sa oveľa oveľa zložitejšia a náročnejšia zdal taký Transport Tycoon.
Akurát by som upravil minimálne požiadavky na:
486 DX2/66Mhz, 8MB ram, 20MB voľného miesta na disku, a SVGA grafika aspoň s 1MB. Mimochodom, neviem či viete ale v jednom čísle časopisu skóre (1. apríl) si spravila redakcia srandu, že bude mať pokračovanie - Theme Cemetery.

Pro: zvuk, hudba, grafika, zábava,

Proti: nič

+16
  • PC 80
Nad kategorií "Herní kutil" do letošní výzvy jsem přemýšlel nejdéle. Nakonec jsem se rozhodl pro kultovní hru, ve které si stavíte svou vlastní nemocnici.

Může to znít jako docela nudnáí záležitost. Jenže to byste ve hře neměli možnost léčit neviditelnost, nafouklou hlavu a podboné podivnosti.

V každém levelu máte zadaný určitý úkol, a vaším úkolem je jednoduše řečeno postavit nemocnici v dané oblasti. Nic složitého, hra ale postupně přitvrzuje. Stejně se časem nejspíše stereotyp dostaví, i tak ale mohu hru z konce devadesátek jedině doporučit.

Pro: Zábavné nemoci, mechaniky

Proti: Repetetivnost

+16 +17 −1
  • PC 90
Lepší simulátor vybavování nemocnice neexistuje. Theme Hospital simuloval všechno naprosto dokonale v přehledné a stylové grafice. A opět se ptám, kde je pořádný remake? 90%
+13 +14 −1
  • PC 80
Tak už mám svojí nemocnici postavenou a už mi přichází pacient a inkasuju za něj tučný prachy . Ale proč mi sakra doktor fláká u kulečníku a televize? Co mi tu odhazujete odpadky a bliete po nemocnici, kdo to má po vás uklízet? No jo uklízeč zalívá kytky a opravuje přístoje a nestíhá musím najmout druhého. Už mu píchli hlavu a nafoukli mu jí do správné velikosti, tohle mě pobaví. Ženský dají vypít lék a už není neviditelná. V téhle nemocnici se léčí skutečně zvláštní nemoci. Co tu dělá ten chlápek s kosou? To mi jen nestihli vyléčit pacienta a ten se odebral k pánu. No jo je srašný nával lidí a dokoři to nestihají. Musím koupit novou budovu.

Theme Hospital je velmi vtipná hra, která ani po tolika letech neomrzí. Vést vlastní nemocnici a to ještě s dobrým humorem.

Pro: Skvělá strategie s prazvláštími nemocemi

+8 +12 −4