Zdecimované město po povodni má svou uhrančivou atmosféru a všudypřítomná zkáza nabízí solidní postapo kulisy. Hlavní hrdina se propadá do šílenství a jeho podlité rudé oči naznačují, že mu ty noční směny moc neprospívají. Nebo má fakt děsivé noční můry.
Jakožto bývalý námořník (a vojenský potápěč) se ve skafandru vrhá do hlubin na krátké výlety po mořském dni, aby se v lineárních koridorech vyhýbal bublinkám a občas vyharpunoval nějakou dotěrnou rybku s chapadýlky. Ve čvachtajícím otevřeném Oakmontu si zase hraje s mapou a neustále hledá souřadnice dalšího místa k vyšetřování nebo destinace pro jeden z mnoha vedlejších úkolů. Kromě nočních můr, vidin a náchylnosti na mentální kolaps, má hrdina i nadpřirozené schopnosti, co mu pomáhají provádět detektivní činnost.
Zamořené oblasti ve městě mají nekonečně se spawnující příšery a jsou spojené většinou s nějakým vedlejším úkolem. V rámci hlavního příběhu není jejich návštěva povinná, ale soubojům se zmutovanými monstry se ani tak nejde úplně vyhnout. Naštěstí se v popelnicích spawnuje i harampádí, pro krafting munice, výbušnin a lékárniček. Vyrábění věcí za pochodu, z nesmyslných surovin, je tady docela běžná kratochvíle.
Autoři sice město otevřeli k volnému prozkoumávání, ale pohyb po něm je zmatečný. V zatopených částech je potřeba všudypřítomný motorový člun, se kterým často není vidět na cestu (tma, mlha) a občas jsem se s ním dokázal i solidně zašprajcovat. Všudypřítomný je i pocit dežaví z interiérů, které se opakují v různých variacích nebo jsou rovnou kompletně zkopírované. Řešení úkolů skáče po mapě sem tam a je znát, že ani samotní autoři nepočítali s tím, že by někdo nevyužíval "rychlé cestování". I průchod otevřeným světem má mít nějakou posloupnost, ale tady se na to nehraje.
Kvůli neosvojeným detektivním praktikám se mi podařilo zakysnout hned na začátku, pak už to ale (na nejnižší obtížnost) šlo relativně hladce. Hra příliš nevede za ručičku a na vyšších dvou obtížnostech dokonce ani neposkytuje nápovědy pro další postup, takže je určena jen pro ty největší šerloky - např. máte text a musí vás napadnout si zajít do kartotéky policie vyhledat adresu podezřelého. A nad tím vyhledáváním je taky potřeba se trochu zamyslet. Takže hodně štěstí.
Volby v příběhu nemají vliv na zakončení a příklon k jedné nebo druhé postavě byl často výběrem mezi dvěma zly nebo mezi pomstou a přirozenou spravedlností. O třech různých koncích se rozhoduje až v samotném finále, což pro mě bylo mírným zklamáním. Přesto mě příběhovno, inspirované Lovecraftem, neskutečně chytlo a to vlastně nejsem žádný fanda. Nebo jsem?
Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: 35hod
Remastered verze:
První hodinu jsem odehrál ještě v původní verzi (PS5) poměrně nedávno a poté plynule navázal Remastered verzí. Sépiově rozpitý obraz nahradily textury s vyšším rozlišením a ostrostí, Unreal Engine vylepšil hlavně nasvětlení a zvýšený byl i počet objektů (např. nábytek v místech, které předtím byly prázdné). Autoři údajně zapracovali i na chování NPC ve městě, zkrátili nahrávací časy nebo lépe vybalancovali souboje. V některých místech mi ale přišla hra až příliš tmavá, hlavně při přejezdech na člunu. Cutscény zůstaly prakticky stejné. Celkově fajn update, hlavně pro majitele původní hry, kteří ho mají zdarma.
Pro: Atmosféru to navodit umí; za ručičku to nechytá a tak ona detektivní složka funguje vskutku dobře; mít to normální oddělené menší úrovně bez soubojů a třeba s originálním hororovým námětem, mohlo to bejt fajn
Proti: Absolutně nechápu ten game design - jako survival horror absolutně nefunkční, jako Lovecraftovka naprosto tuctové, jako open world k smrti nudné