Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Pathologic

Pathologic Classic HD, Mor: Utopia

71
45 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
akce > 1st person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
09.06.2005 PC
Vývojáři:
Ice-Pick Lodge
Oficiální stránky:
http://www.pathologic-game.com/
Nestáva sa často, aby sa budgetová hra vybrala umeleckým smerom. Toto je jeden z mála príkladov, že sa to naozaj dá.

Ocitáme sa kdesi vo fiktívnom utopickom malomeste uprostred nehostinnej ruskej stepi. Hráč sa zmocní osudu jednej z troch diametrálne odlišných postáv a bude riadiť jej kroky počas dvanástich dní v tomto mestečku. Hlavným problémom je prežiť, nielen nákazu, ktorá mení mesto na čosi riadne patologické, ale aj skutočnosť, že toto Bohom zabudnuté miesto sa vymyká všetkému čo poznáme, ako keby životné a prírodné princípy nefungovali. Rôzne filozofické myšlienky a silný vplyv magického realizmu nedajú spať každému, kto túži zažiť niečo čo sa odlišuje od dnešného mainstreamu dovtedy, kým tých 12 dní neprežije, ak ich teda prežije a možno vám hra nedá spať ani potom...


Poslední diskuzní příspěvek

dik za pomoc...skusal som ist cez tie registre, nepomohlo. nic, hladam dalej, v krajnom pripade idem zasa od zaciatku :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Více her jako je Pathologic. Je to jedna z těch, které vás vyrvou z vaší elektronické komfortní zóny. Možná více, než jakákoli jiná. Pod ohavnou slupkou se nachází výzvy, které jsou často vyčerpávající, podivné a pozoruhodně komplexní. Žánrově by se snad dala zařadit pod survival-horror, ale na rozdíl od ostatních her tohoto žánru zde nebojujete proti následkům či přímým nohsledům nějakého zla. Nejsou zde ani lekačky. Pathologic pracuje se zlem a strachem mnohem pomaleji a rafinovaněji.
Narozdíl od jiných survival hororů se prostředí kolem vás do záhuby teprve řítí. A to postupně a vy to budete sledovat a bude to tvořit mantinely i svobody vašeho rozhodování a interakce s okolím. Je zde zcela objektivní zlo, mor. Celá hra se točí kolem přežívání ve městě zasaženém morem. To, že ve hře je přítomno zcela objektivní zlo ale neznamená, že je taky přítomno zcela objektivní dobro. Nebojujete s morem samotným, který je spíš hybatelem událostí a zkázy, která visí nad městem, ale se všemi jeho psychickými a sociálními dopady na obyvatele města.
Postupná zkáza se totiž projeví nejen ve městě samotném, ale i v chování obyvatel, včetně důležitých aktérů, se kterými musíte být v interakci, abyste přežili. I vy totiž musíte jíst, spát, vyhýbat se moru. A jídlo si musíte sehnat, buď za peníze, nebo směnným obchodem. Ale ekonomika se horší/mění každý den a můžete být dohnáni dokonce k páchaní zločinů, abyste přežili. I důležitá NPC mohou zemřít, a to i následkem vašeho rozhodování.

To vše vytváří dokonalou atmosféru neustálého strachu a tlaku, který je ve hrách něčím nevídaným. Nebezpečí je latentní a je všude, svět se mění a vy na to musíte reagovat a on reaguje a reflektuje vás a vaše jednání. Aspoň zdánlivě. Hudba, surrealistická architektura, podivuhodné zvyky a zvláštní lore tomu jen pomáhají. Vztahy mezi postavami ve městě vás nejednou donutí přemýšlet, co vlastně děláte a proč. A to v tom dobrém slova smyslu.

I narace má svých pár much, ale ty nejsou podstatné. Horší je to s technickým zpracováním. Katastrofální. Mě osobně hra nespadla tuším, ale grafika je otřesná, zvuky jsou žalostné. Soubojový systém je triviální a blbý, umělá demence tomu rozhodně nepomáhá. Některé prvky jako je třeba deník nebo poznámky objevíte spíše čistou náhodou.

Pathologic má řadu chyb, ale téměř všechny z nich jsou v technickém zpracování nebo nedostatku prostředků. Snad nelze říct, že by pramenily z málo kreativity, snahy nebo ambic. Každý herní prvek má své chyby, ale Pathologic je vede někam úplně jinam než ostatní hry a pokud překousnete ošklivý povrch hry, zatnete zuby a dostanete se do ní, odmění vás jednou z nejlepších atmosfér a příběhů v hrách vůbec.
Naprosto jedinečný zážitek.

Pro: hudba, příběh, narace, postavy, atmosféra, hardcore ekonomika, originalita

Proti: souboje, technická stránka

+23 +26 −3
  • PC 80
Pathologic je pro mne jednou z nejvýraznějších her, které v posledních letech vznikly, a to je nejlepší vlastnost, jakou hra může mít. Je na něm silně znát nízký rozpočet a původ ze země, která není západnímu publiku příliš blízká, čehož pochopitelným důsledkem je, že si jej oblíbí poměrně úzká skupina hráčů. Graficky se zjevně zpozdil o několik let, dohled je chabý, zakrytý mlhou, a budovy mají jen několik předobrazů, všechno to (snad až na dohled, který by opravdu mohl být lepší) na druhé straně napomáhá kouzlu, kterým Pathologic oplývá.

Budu-li se na něj dívat jako na hru - soubor mechanismů, naleznu velké množství věcí, které jsou buď přímo špatně, nebo by alespoň mohly být udělány lépe. Přiléhavější pro něj je označení „zážitek“ (jak výstižně poznamenal v diskusi Last_Jedi) či přímo „mystická zkušenost“. Pathologic je místo, malá komuna uprostřed stepi, kterou mohu putovat dál, až se i obrysy posledních budov zanoří do mlhy a kolem mne nezbude nic než pustá krajina, která nevede nikam. Obyvatelé sice mluví o jakémsi „městě“, a to do děje, zdá se, i mírně ingeruje, ale je zjevně tak vzdálené – geograficky i duchovně -, že si nejsem jistý, jestli si všichni nevymýšlí nebo nevěří stejné lži.

Pathologic je místo prostoupené čímsi, čemu by se dalo říkat náboženství; pro cizince, kterým je hráč, a do jisté míry i herní charakter, je ovšem značně neproniknutelné. Opírá se o podivné tradice, obskurní rituály, komplikovanou hierarchii postav, v jejichž intrikách je hráč zapleten, a od začátku do konce jsem se cítil jako zeměměříč dorazivší do podzámčí. Vtírá se však otázka, jestli alespoň někdo z místních plně >rozumí< tomu, co se zde děje; mystické zkušenosti nakonec přece nevzcházejí z ratia.

Hlavním rysem tohoto místa je ovšem pohyb, možná lépe řečeno umírání. Komunita je stižena morem, jehož příčina je neznámá a který postihuje nejen lidi, ale i budovy a vlastně město a jeho ducha jako celek. Čas reálně ubíhá a vždy o půlnoci se podstatným způsobem promění okolnosti: v divadle se odehraje další part bizarní hry; mor zachvátí další čtvrt; zemře některá z významných osobností; prudce vzrostou ceny, takže se další den musím přehrabávat v popelnicích, jelikož nemám co jíst, a doufám, že dožiji dalšího dne, kdy snad ceny opět poklesnou. Lze se vtělit do jedné ze tří postav, které mají vlastní společenský status a ten se výrazně promítá do jejich možností. Různí lidé k vám chovají různou míru náklonnosti, těšíte se určitým privilegiím (jako např. možnost vyřezávat lidem orgány) nebo jste naopak stiženi permanentním poklesem reputace odrážejícím nedůvěru komunity. Pokaždé se tak dostáváte do dosti odlišných situací a nabízí se vám jiné úkoly, i když ten hlavní rys – časté přemisťování z jednoho místa do druhého – je společný všem. Zatímco v kůži jedné z postav jen zaslechnete o jakési události, v kůži druhé už se jí aktivně účastníte a můžete ovlivnit její výsledek. V žádné ovšem nemáte dostatečný přehled, vždy jste omezeni svou malou rolí ve společeství a neustávajícím pohybu všeho okolo.

Mnoho závažných věcí se děje bez mého přičinění, ale několikrát denně jsem postaven před rozhodnutí, které může potenciálně změnit chod věcí budoucích. Co je však nejasné, jsou jeho následky, a to před rozhodnutím i po něm. Neustále se mi honí hlavou, co by se asi stalo, kdybych se předevčírem rozhodl jinak, nebo kdybych se nacházel právě na tom místě, kde se údajně stalo něco významného: mohl jsem to ovlivnit, nemohl...? Hráč v Pathologic skutečně není pánem situace, domnívám se dokonce, že by se hra dohrála bez jakéhokoli hráčova přičinění, jen by se pravděpodobně nedozvěděl jak. Svět prostě jde dál a ubohý mravenec se snaží usměrnit jeho chod: ve hrách vyloženě nezvyklý pocit, k jehož ocenění a přemítání nad ním jsou jako dělané dlouhé přesuny depresivně vyhlížejícím prostředím.

Proto jsem byl velmi zvědav na druhé hraní, tentokrát za dívku stepi. Pokusit se lépe proniknout do zdejšího světa, porozumět povaze nákazy město sužující, a v neposlední řadě vyzkoušet, nakolik je děj hry závislý na hráčových zásazích (ubohou metodou save/load jsem si za tímto účelem zážitek pochopitelně ničit odmítl). Při prvním hraní je velmi těžké, ne-li nemožné, určit, nakolik jsou vnitřní mechanismy reakcí na hráčovy činy propracované, a jak je výsledek tedy „hluboký“; hodnocení jsem tak předpokládal mezi 70 % až 100 %. Momentálně jsem přibližně ve třech čtvrtinách druhého hraní a má přání se spíš nenaplnila; i když se stále zdráhám hodnotit bezvýhradně, nemalá část hry je mi dosud utajena. Na nemálo událostí hra opravdu reaguje a je např. možné ovlivňovat postup nákazy městem, zásadní dějové momenty jsou však zřejmě neměnné a v případě vašich neočekávaných rozhodnutí působí nezřídka nelogicky. Asi se není čemu divit, v opačné případě by byl vývoj příliš komplikovaný, ale při prvním hraní jsem přece jen doufal ve víc.

Pro: krásné a netradiční psychedelické dílo; hudba; nádherné obrazy v interiérech domů

Proti: pro někoho: krásné a netradiční psychedelické dílo; nereaguje na hráčovy činy tak živě, jak se nejprve zdá; nízká viditelnost; technické problémy

+20 +21 −1
  • PC 100
Odvažná designová rozhodnutí: Vypravění příběhu tak, že posluchač se musí snažit. Mytologie bez tradičních fantasy nebo scifi prvků. Závislost na čase. Snaha najít v FPS jiný herní mechanismus než "zabij nepřítele".

Nevzpomínám si, že bych v nějaké hře prodal svoji nejlepší zbraň (blbou pistoli, jedinou střelnou), proto abych se mohl najíst.
+18 +19 −1
  • PC 60
Přiznám že příběh a atmosféra můžou být poutavé, hra je originální a má své kouzlo, tím to ovšem pomalu hasne.

Rozhovory jsou mnohdy tak nějak mimo logiku a zmatené, možnost odpovědi je často jen jedna a naprosto špatná, kterou by jste si za žádných okolností vybrat nechtěli. Jedna z postav (EVA) mi říkala že toto městečko skoro nezná zločin a obyvatelé žijí v míru, ale jakmile vyjdete v noci ven, všichni se řežou a hází po sobě kudly které vás usmrtí na jednu ránu. Střelba je efektní na asi 7 metrů. Po této vzdálenosti kulka asi záhadně zmizí.

PLOTY!!! To jsou snad největší zlo... Potřebujete se dostat k baráku. Otřesným tempem se k němu došouráte a zjistíte že má vchod na jiné straně, musíte obejít nekonečný plot který vás zavede klidně několik set metrů od onoho domu aby jste zjistili že je tam plot další a musíte to obejít z jiné strany.

Momentálně jsem v druhém dni... Eva mi řekne že potřebuji vyhledat jistého muže a něco mu oznámit.... Vyhledám ho a v konverzační tabulce mám možnosti: ,,Nebudu rušit." a ,,Přijdu jindy." A samozřejmě jiné dějové vodítko zde není. Takže mrtvý bod.

Jelikož všichni hodnotíte převážně kladně, nejspíš jsem příliš kritický ale na druhou stranu nechápu jak můžete tyto nedostatky přehlížet...

Pro: atmosféra, originalita, příběh, mytologie

Proti: nesmyslné ploty, neviditelné zdi, nevyvážený hlad, zranění

+16
  • PC 80
Z mnoha hľadísk výnimočná hra, možno už len preto, lebo síce nenápadne, ale rozhodne vytŕča z poličky menom budget. Evidentná inšpirácia magickým realizmom, rôzne fantasmagorické výjavy, filozofické myšlienky a život v tejto ruskej utopií prehlbovali môj herný zážitok. Hru som po nainštalovaní hrával každý deň vo svojom voľnom čase, kým som ju neprešiel. A toto sa mi v týchto novších tituloch stáva naozaj málokedy (predtým možno tak v KOTOR II). Jasne, hra rozhodne nie je ľahko stráviteľná a občas naozaj vyžaduje plnú hráčovu pozornosť a nedá sa tak považovať za priveľmi oddychovú záležitosť, ale predsalen oddychoviek máme kopec a takýchto titulov rozhodne málo.
Samotný herný systém mi nevadil, človek si po čase (Tak ako vždy) zvykne, čo ma však po čase ubíjalo bolo tempo hry. Tá vas totiž veľmi rada posiela z jedného konca mesta na druhý, čo by sa dalo prežiť, keby nebola chôdza pomalšia než o barlách a hra mala iný hudobný doprovod, pretože s výnimkou titulnej melódie bol najpríšernejší a najotravnejší aký som v pc hre zažil. No, ale aby som sa vrátil k veci, to pomalé tempo hry mi mnohokrát zabilo atmosféru, totiž poslali ma v nejakej zaujímavej úlohe/udalosti (povedzme až napínavej) na určitú lokáciu a vďaka tomuto slimáčiemu tempu som prepadol do určitej apatie, až kým som neprišiel na to miesto. Je to škoda, pretože hra má atmosféry na rozdávanie, chýba jej však určitý priateľskejší prístup k hráčovi a tak v nej asi dlhšie vydržia len tí, ktorím ide o ten veľmi špecifický zážitok Pathologicu

Pro: atmosféra, celé poňatie príbehu a stvárnenia, príbeh, umelecké a filozofické prvky, tri rôzne postavy, dôraz na nevšednosť zážitku

Proti: veľmi pomalé tempo súvisiace s ubíjajúcou pomalou chôdzou, príšerná hudba, tak trochu ťažké prenikanie do podstaty hry

+14