Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

< >
Zero Punctuation to té hře pořádně nandal :D
https://www.escapistmagazine.com/v2/the- ... ii-zero-punctuation/

Things that don't make a character deep or compelling:
1. Getting hurt a lot
2. Being sad
3. Doing morally questionable things
4. Being a member of a minority

No dost mě překvapuje že je tady zatím taková poměrně nekritická reakce na tuhle hru, podobné ohlasy bych čekal na Neogaf a ne na PC-centrickém fóru :D

Tahle hra se snaží dělat opravdu všechno aby se její hráč cítil mizerně. To není samo o sobě problém, protože Silent Hill poskytl přesně takový zážitek, ale ten to dělal rozumněji a nebyl zcela tak emocionálně manipulativní.

Hlavní problém ve hře není ani ten příběh samotný, ale ten způsob jak je vyprávěn a některé zvraty tam byly opravdu laciné, Joelovu smrt ani nebudu komentovat. Místy mi připadalo, že ten scénář dělal Shaymalan a Rian Johnson, protože se jenom pořád snaží subvertovat očekávání a antagonizovat diváka. A jak jsem předtím říkal, zombíci nejsou skoro nikde a jenom jsou v pozadí v tomhle grindhouse revenge pornu.

Technicky to je aspoň na dobré úrovni a gameplay vypadá slušně, i když je téměř stejný jako v původní hře. Mě úpřimně tyhle third person stealth akce nikdy moc ale nebavily. Aspoň to je ale méně monotonní než Uncharted kde jen střílíte z krytí a děláte snadný platforming. Celé to na mně ale působí bezduše, a ne jako hra, kterou někdo dělal z lásky k médiu.

Tomuhle podle mne může dát více než 90% jen někdo, kdo nehrál moc her nebo neviděl moc filmů. Není to moc originální a na to, že je tam tolik scén tak by moc dobře hra nefungovala jen jako film. Pokud tohle má být příklad her jako umění, tak si radši zahraji Super Maria :D
Já bych tomu z toho co jsem viděl dal jako Angry Joe nejvíce 6/10.
@marwel (03.07.2020 07:48): Hlavně ta její linka je neskutečně badass, takže musí být těžký si ji nezamilovat. Přesto se najdou tací, kteří ji budou nenávidět jen proto, jak vypadá. Přijde mi to jako škoda.

@Bursoft (03.07.2020 08:56): Vtipný, že to říkáš, protože ona ho opravdu měla v té scéně obejmout, ale Ashley Johnson přišlo, že by se tak Ellie nezachovala, že to bylo too much, too soon, a přesvědčila je. Na mě ta scéna zapůsobila silně teda i tak a přijde mi, že takto i lépe koresponduje s tématem celý hry. Abby jí totiž nevzala jen Joela, ale i možnost mu odpustit.
@marwel (03.07.2020 07:48): Asi nejen recenzenti se u RDR2 nechali opít rohlíkem, když i tady je na druhém místě hned za Witcherem. A nebo...nebo...prostě lidem tolik nevadilo to co tobě a oceňovali pozitiva (geniální immersion, perfektně napsaný a vyprofilovaný všechny postavy gangu, brilantní zachycení a atmosféra starýho západu..) víc než ty. Stane se.
@marwel (03.07.2020 07:48): A pak taky každý přikládá různým věcem různý váhy. Takže „objektivně“ se třeba shodneme, že ta hra dělá to či to „špatně“, ale pro tebe to bude mnohem větší problém než pro mě, například. Takže se nám pak rozejde hodnocení. Pokud není recenzent „matematik“, který si ohodnotí každý aspekt zvlášť a pak vypočítá průměr, tak hodnocení většinou odráží celkový dojem, na kterém se některé neduhy nemusí podepsat tak silně, aby oslabily výsledných 10/10, obzvlášť když ta hra je v jiných ohledech „bezprecedentní“.
@marwel (03.07.2020 07:48): No vidíš a pro mě je RDR2 desítková hra a určitě jsem to hodnotil emocemi. Já prostě zase nechápu, proč si někdo stěžuje na skriptovanost, když ty skripty potom dělají tu atmosféru v konkrétních událostech. Nikde není napsaný, že když mám open world, tak automaticky musím mít tisíc možností, jak vše plnit.

A už jsem to tu psal, ale konec RDR2 ve mě zarezonoval mnohem víc, než TLOU2 a přitom je to straight forward story. Stačilo jenom dobře zvolit "audioflashbacky?" a dobrou hudbu. A určitě je to daný tím, že Ellie je chladná jak šutr, kdyby v poslední scéně Joela objala, tak si myslím, že hromada lidí by to obrečela, včetně mě.
@marwel (03.07.2020 07:48): V recenzích jde taky o čistě subjektivní názor a pocity. Ten text musí akorát odargumentovat to hodnocení na kterém tolik nezáleží, je-li odargumentováno dobře.
@BUMTARATA (02.07.2020 21:48): No muzes to vzit tak, ze chapu, ze kdyz nekoho hra zasahne, tak ji da deset, jen nechapu, cim muze RDR2 nekoho tak vyrazne zasahnout. :P Ale ok, je naprosto v pohode flaknout hre 10 na databazi her, kde jde ciste o subjektivni nazory a pocity. Jenze takhle desitkovat v recenzich uz tak uplne koser neni. Jak jsem rekl, v pripade TLOU2 chapu, ta hra v podstate krom kontroverzniho pribehu a scenare prakticky nema negativnich stranek (mozna jen zdlouhavost nekterych casti a nektere prilis velke lokace), hratelnost je na to cim hra je spickova. RDR2 ale negativnich stranek ma pomerne dost, takze mi prijde, ze tam se proste nechali recenzenti jak se rika opit rohlikem. Proste jim tam vyvojari nadelili spoustu zbytecnosti a recenzenti pak uz nemohli jinak nez hodnotit tim debilnim sluvkem "bezprecedentni". :) Ano, bezprecedentni RDR2 urcite je, otazka je do jake miry je to klad.

Jinak zpet k TLOU2. Hodne se mi libilo, jak Naughty Dog zvladli tu vymenu postav. Ze je dobre vic jak tretina hry za Abby je jedina vec, ktere jsem se z tech leaku nevyhnul, protoze to tu nejaky dobrak v diskusi vytrousil bez spoiler alertu. Obaval jsem se toho, ale vyvojari na to sli chytre, Ellie mi v zaveru sve casti vylozene znechutili a Abby vam dali do rukou ve flashbacku, ktery pusobi neskutecne kontrastne vzhledem k pocinani Ellie. Abby jsem si v podstate oblibil hned behem nekolika minut, podobne jako v jednicce Ellie. Nebo Sarah, kdyz uz jsme u toho.
@Tolister (03.07.2020 00:31): +1 A já si teda autorské vize taky nesmírně cením, protože takhle silná autorská vize a ještě takhle heavy a deep je alespoň na poli AAA her velmi ojedinělá. A je to minimálně risk v tom, že taková hra nemusí sednout každému, což se děje i tady. A přijde mi, že většina lidí hru hodnotí spíše emocema, než prakticky. A právě tohle imo o něčem svědčí...
@BUMTARATA (02.07.2020 21:48): S posledním odstavcem plně souhlasím. To mám jak s filmama, když se tě to nějak dotkne, je to jenom dobře. Už tak si myslím, že umělecké dílo tím, z určitého pohledu, splní svůj účel. Zbytečně se nechat strhávat tím, že to či ono tam nebylo dokonalé, je pro mě ztráta času. Proč být tak zbytečně praktický u mého osobního dojmu nad uměleckým dílem.

A celkově si myslím, že hate, anebo očekávání, to se odvíjí všechno od toho, jací ti lidi jsou. Jak hodně si to berou osobně. Jestli jsou schopni spíš pojmenovávat či analyzovat, anebo se jen nechají vést nějakou svojí emocí. Celkově akceptovat to co mám před sebou, a nechtít to podle toho, jak sem chtěl já, nebo jak sem si to představoval, je cesta ke spokojenosti. Autorská vize je autorská vize. Ta prostě může jít nekonečno různými způsoby.
@marwel (02.07.2020 21:09): Jestli narážíš na mě, tak pokud si dobře pamatuji, vyjadřoval jsem se v tom smyslu, že spoilování dobrou hru nezkazí, protože dobrá hra musí být dobrá, i když znáš všechny zvraty, apod. Byť tady ta nevědomost zadělala na velmi silný zážitek.

Věř mi, že ze scénáře jsem měl největší obavy, zmiňoval jsem to tu, protože mi přišlo, že nikde jinde se to pokazit nemůže, resp. že v ostatních aspektech to dostojí kvalitám studia a dostanu více méně to, na co jsem od nich zvyklý, plus něco navíc. Ale se scénářem je to vždy ošemetné, ten tě někdy shodí ze židle a někdy se s ním nepotkáš, a toho jsem se bál, protože s prvním dílem jsem se potkal až napodruhé, byť se mi to napoprvé hodně líbilo, necvaklo to, jestli mi rozumíš. Tady to sedlo na první dobrou a ještě mnohonásobně předčilo má očekávání.

A s tím souvisí i hodnocení. Když tě hra zasáhne, tak houby záleží na tom, jestli je blbej management zbraní, třeba jako v RDR2, takže 10/10 jakbysmet, není na tom přeci nic k nechápání.
Tak je proste potreba respektovat, ze kazdy ocekava od pribehu neco jineho. Nekdo proste chce, aby se toho na obrazovce hodne delo, cele to berou vice face value a zda je tam nejaka vice ci mene skryta pointa je uz tolik nezajima. Jini zase hledaji hloubku v pribehu i presto, ze samotny dej je nezajimavy a nudny. Pointa je pro ne nad dejem jako takovym. Ostatne nekdo to tady, pomerne komicky abych rekl pravdu, prohlasil jeste pred vydanim. Jeden z tech dvou hlavnich nadsencu, ze to neni o pribehu jako takovem, ale co nam hra rekne o nas samotnych. Ten dotycny uz ke hre pristupoval od zacatku s timhle mindsetem, takze ho vlastne dej hry zklamat nemohl, byt sebehorsi.

Kazdopadne pribeh se promita do vsech hodnoceni. Chces bohaty dej, nedostal jsi ho a hodnotis 7. Dej samotny te nezajima, ale pointa te nadchla, das 10. Nikdo uz neresi hratelnost. To je ale pomerne typicke. Hry, ktere si odnasi absolutni hodnoceni si ho vetsinou odnesou za aspekty, ktere nejsou ciste herniho razu. Nerikam, ze je to v pripade TLOU2 spatne, pribeh a jeho vnimani je dulezitou soucasti her, proto treba chapu ty desitky u TLOU2, byt pro me to desitkova hra neni. Naopak ale treba u Red Dead Redemption 2 desitky nechapu, protoze tam je nadseni vyvolane vecmi, ktere me osobne prijdou z herniho hlediska nezajimave, smysl pro detail ve vecech, ktere proste nedelaji RDR2 lepsi HROU, pricemz se tam prehlizi to, ze vas hra neustale vodi za rucicku, skripty jsou obcas dost "nasilne", survival prvky vypadaji sice cool ale jsou zbytecne, hratelnost je jen mirny nadprumer a pribeh je rockstarovsky spatny a spatne vypraveny (k te pointe pribehu vede extremne dlouha cesta). Celkove to vypada, ze jedina hra, ktera u me ma papirove potencial desitkove hry je Witcher 3. RPG hry maji potencial si zaslouzit desitky skutecne ciste jen za herni prvky.

TLOU2 hodnotim kladne predevsim za hratelnost, ktera je vicemene stejna jako v jednicce. Za atmosferu a, vetsinou, za scenar. Pribeh je dejove slaby, ale jinak pocitove docela silny. A pak ze z hovna bic neupletes. :)

Zklamany jsem castecne ze scenare, z postav a jejich vzajemne interakce. Napriklad tam neni zadna chemie mezi Dinou a Ellie. Treba prvni flashback za Ellie ani zdaleka scenaristicky a pocitove nedosahuje kvalit jednicky a uz vubec ne DLC Left Behind na ktery se snazi svym pojetim navazat. Bud uz je v te dobe ten vztah mezi Ellie a Joelem dost dobity a nebo je to proste jen spatne napsane. Tezko rict. A Ellie proste pusobi celou dobu chladne, bez emoci. Dokazu si docela zive predstavit, jak rikali Ashley aby do sveho hlasu nedala sebemensi emoci a v tom musim rict udelala naprosto fenomenalni praci. Vubec nic jsem z Ellie necitil. Ale ocekavam, ze mi to zde nekdo vyvrati s tim, ze to je zamer, ze uvnitr ni to vre a ona se snazi sebevic to ponechat uvnitr. Muze byt, co ja vim, jak to zamysleli.

Rozhodne je to zazitek na ktery jen tak nezapomenu, byt na pribeh celkove ano. A bylo to tak heavy, ze uz si to asi nikdy znovu nezahraju.
@Fritol (02.07.2020 14:05): A že těch point je tam hned několik!

Ale jinak bych byl optimističtější. Jako se rozmohla Quality TV, rozmůže se i Quality Gaming. Publikum dospívá a začínají tu vznikat platformy, které, když se udrží, budou těžit z předplatného, podobně jako HBO, Netflix, Amazon. To jim umožní tvořit vlastní obsah a více riskovat a to i v segmentu AAA her. Viz PlayStation. Řekl bych, že právě díky té tolik proklínané exkluzivitě, může být TLoU2 tak odvážnou hrou. Samozřejmě ji mohli točit deset let dokola, jako to dělá třeba Ubisoft, ale místo toho nám tu krávu podřízli přímo před očima. Mohou si to dovolit.
@montana (02.07.2020 12:38): Tak v minulosti už pár vydavatelů AAA prachy do trochu příběhově komplexnějších nebo provokativních záležitostí nacpalo, ale neděje se to často. Nicméně si myslím, že se nic v tomhle směru výrazně nezmění, protože jak tak pročítám diskuze na fb (JRC, Indian...), tak velká část hráčů v tom prostě nic víc než prostou střílečku s příběhem o pomstě nevidí, popřípadě nechápou pointu. Což jen svědčí o tom, že jistota zisku je stále jen "primitivní" zábava stojící na gameplayi. Další problém však taky bude nedostatek lidí, co jsou schopni napsat a herně navrhnout něco takového...
@BUMTARATA (02.07.2020 12:15): Přesně jak říkáš. Všechny tyhle diskuze a řešení příběhu/vyprávění, ať už jsou mimo nebo ne, jen dokazují jak unikátní záležitost TLOU2 v herním světě je. Fakt se těším jestli i někdo mimo Sony bude mít koule cpát AAA prachy do takových projektů nebo furt dokola budem zachraňovat galaxie a řešit tři rozmazaný textury :)
@kuler91 (02.07.2020 11:14): Tohle nucený vypichování podružností, který jsou teda i tak často úplně mimo, jen potvrzuje, jak je ta hra jinak promyšlená. Jen přeci na tom dělaly stovky lidí, který roky diskutovaly každý její aspekt horem spodem. Přijde mi vtipný, že si teď někdo myslí, že je nachytá na základních věcech. Plus jako kdyby zapomínali, že je to žánrově blockbuster, ne simulace reálnýho života. Ale dopřejme jim to. Alespoň mají nějakou radost, když už si hraní nemohli užít tak jako my.
Podle mého skromného názoru chtěli tvůrci hrou mimo jiné probudit dav a vyvolat nějakou diskuzi, což se jim, jak si prohlížím toto vlákno, vcelku podařilo.

Podle obsahu by se hra měla jmenovat The Last of Us (Killing Each Other)
@pajmič (02.07.2020 00:41): Abby nevypada jako kulturista, toho jak vypada lze u nekoho, kdo proste ma od prirody dano docilit bez prehnaneho "prezirani se" nebo nejakych protejnovych lektvaru.

Krom toho mi prijde cela ta apokalypsa v tlou dost slaba. Jak tu bylo zmineno, lide se meni velmi rychle, to by melo byt mozne kontrolovat a nikdy tak nedocilit opravdove apokalypsy. Krom toho by me docela zajimalo, jak je na tom zbytek sveta, zda tam vubec neco podobneho maji. Preci jen nakazeneho letadlem pres ocean tak rychle nedopravis, takze jedine, ze by si nejaky prirodomil vzal s sebou domu nejakou hezkou houbicku.

Co se tyce pribehu, tak a nej lze nahlizet dvojim zpusobem. Na dej jako takovy a na nejaky vetsi smysl, tema a jeho zpracovani a hloubka. Dej je slaby, ve hre se doho moc nestane, to je ale pomerne typicke pro akcni zanr, at uz ve hre, filmu nebo knihach. Zato ale ty pocity, ktere vyvolava jsou docela silne. Pro me je to pribeh o smyslu zivota a lidskosti. Hlavni pointa je v tom, za hrac kouka a ceka, zda Ellie do konce hry najde v sobe alespon maly zlomek lidskosti nebo zda je jeji promena v monstrum na urovni prumerneho nakazebeho uplna. :) Libil se mi ten zaver. Snaha dokoncit od zacatku nesmyslnou misi vede k zachrane hlavniho cile. :)
@SimonEndt (01.07.2020 21:46): Desítky let po apokalypse a ty lidi mají víc žrádla, než většina lidí v reálu :D
Ale museli si nějak uměle vyhonit důvod k tomu, aby Abbyzilla vypadala jako erudovaný kulturista ne? Posilka, tuny žrádla, pecka, logika šla na vandr :)
@Fritol (01.07.2020 09:20): Já netvrdím, že to tam není. V Jacksonu ukázaly pár krav a v Seattlu mají více druhů dobytka a pár řad rostlin. Co mně osobně jde proti srsti je to, že v jedničce lidi jsou rádi za plechovku prošlých broskví a tady jsou komunity po stovkách a jídlo zdá se moc extra neřeší.

Bursoft to shrnul hezky. To, co v jedničce za mě osobně fungovalo a dávalo smysl, tak ve dvojce se mi zcela vytrácí. A jak tu někdo psal, jednička je o přátelství, dvojka o nenávisti. Může to kdokoliv rozporovat, ale tohle je prostě můj pocit, mě ten příběh zklamal.
@Charllize (01.07.2020 09:48): [neexistující příspěvek]: Vaše potřeba nesmyslně reagovat na věci, o kterých tu nikdo nic nenapsal v diskuzi o hře, kterou jste nehráli, je fascinující.

@Bursoft (01.07.2020 10:18): Kdyby udělali (nebo kdokoli jiný) hru ze soudní síně, tak by to bylo také zajímavé (jakože fakt bych si rád něco takovýho zahrál, nemyslím to ironicky).
@Bursoft (01.07.2020 10:18): Samozřejmě i zde můžeš vzít spravedlnost do vlastních rukou. Chtěl jsem jen říct, že v tom jejich světě to na mě působí uvěřitelněji, pravděpodobněji. Především jsem ale chtěl poukázat na to, co ten který fikční svět může znamenat pro vyprávění, jak může změnit vyznění některých věcí a tak.

S tou tvojí zápletkou by byl problém v tom, že pokousaní se přeměňují v tomto světě velmi rychle, během několika hodin, spóry mají ještě rychlejší účinek.

Ale rozumím ti. Každopádně já jsem za tyto „malé“ příběhy rád a fikční svět jako „kulisa“, jak jsi napsal, mi osobně nepřijde nijak na škodu.
Jsem někde za půlkou s nahranými 25 hodinami a zatím předvedli zajímavý styl vyprávění. K příběhu se ještě nechci vyjadřovat.
Některé lokace jsou možná až zbytečně zdlouhavé, ale jinak mají prostředí zpracované perfektně. Místy jsem tam viděl Uncharted 4. :D

@orromis (01.07.2020 09:40): Ano, protože chlapi se chodili navzájem střílet, proto na někoho muselo zbýt obdělávání půdy a další práce, kterou předtím dělali ti muži. Někdo to prostě dělat musel.
@BUMTARATA (01.07.2020 10:08): Tak ale tady se dostáváme do roviny, že spravedlnost můžeš i v našem světě vzít do vlastních ruk a vydat se na svoji revenge cestu, soudy a podobný věci bych vůbec neřešil, všehovšudy toto je poměrně tuctová premisa hromady amerických filmů. Stejně jako válka v tobě probudí pudy, který by v "normálním" stavu zůstaly někde hluboko.

Už jsem to psal, ale zopakuji:
Osobně by se mi víc líbilo něco jako Joel byl somehow pokousán, Ellie somehow zjistí, že lze pořád vyrobit lék (ať už opravdu z toho zemře nebo ne) a i když ji Joel hrozně zklamal, pořád je to nejlepší člověk, kterýho potkala a vydá se znovu do hnusu a špíny hledat pro něj pomoc, přitom umírají jiní její přátelé (a hráč bude konfrontovanej se skutečností, že kvůli záchraně sice hrdiny, ale zároveň vraha (páč Joel taky není žádný nevińátko) umírají všichni okolo). Do toho jede vedle linka s Abby a její revenge story, která se naopak vydá zabít Joela do Jacksonu. Potom se může řešit, že celá Ellie cesta byla zbytečná, protože Abby Joela zabila dřív, než se vrátila (ona nebo někdo s lékem) anebo Abby na poslední chvíli zjistí, že pokousanej skoro mrtvej Joel už nestojí za zabití atd atd atd, těch možností by mohla být hromada. Nicméně pořád jsou to možnosti spojený s tímto konkrétním světem.


Ale tak asi bych to uzavřel s tím, že každej má od té story trošku jiný očekávání a vy máte to štěstí, že se vám to líbilo..
@Bursoft (01.07.2020 09:49): Možná úplně nerozumím, jak bys chtěl, aby ten svět byl lépe využit. Mně přijde, že tam plní tu roli, kterou má, že zdůrazňuje určitý lidský vlastnosti, který by v našem světě nemusely tak jasně vyplout na povrch. Plus představuje společnost, ve které by se podobné věci mohly řešit podobným způsobem. Protože právě ve světě bez soudů musíš vymáhat spravedlnost ty sám. Třeba jsem četl názory (GameSpot), že Ellie nikam neměla jezdit, že to měla „zpracovat“ a žít „dobrý“ život v Jacksonu. To mi třeba přijde úplně absurdní. Ten svět ti umožňuje, myslím si, vydat se za pomstou a necítit se u toho nějak nepatřičně. Nebo alespoň na mě to tak fungovalo…

Ale jestli to myslíš tak, že by se tam neměly odehrávat osobní příběhy, jen ty „velké“, záchrana lidstva a tak, tak velmi nesouhlasím. Naopak. Fikční světy jsou samy o sobě dobrodružstvím. I kdyby neměly plnit žádný jiný účel (třeba jako ty, co jsem nastínil výše), tak to stačí. Já CHCI bojovat s bloaterem! :)


@SimonEndt (01.07.2020 09:13): Emancipace není nějaké podružné téma, je jádrem spravedlnosti.
@Fritol (01.07.2020 08:48): Asi nepochopeno, ale to je jedno. Mám zajímavej svět, kterej v jedničce dával smysl. A všechny tady ty "walking dead" situace tam prostě byly mimoděk, nebyly důležitý pro pointu. Byl to příběh dvou lidí, kteří se plahočí tím zpustošeným světem za cílem, aby ten svět změnili. A ve dvojce nic, svět je kulisa, mám tam komunity přesně ve stylu walking dead a jediný, co řeším jsou jejich osobní spory. To MNĚ přijde prostě škoda, nic víc.

@BUMTARATA (01.07.2020 08:54): O vakcíně se tam mluví jen ve spojitosti sporu mezi Ellie a Joelem. Já rozumím, že prostě Ellie je "prázdná" protože její život mohl něco znamenat a přitom jen přežívá ve světě a nemůže s tím nic dělat. Otázka je, proč je ústředním motivem ve fantasy/scifi světě osobní problém několika lidí. To je jak kdybych v Pánu prstenů řešil 10 hodin, jak se Sam snaží dostat Růži do kalhotek, ale stydí se. Nebo v Blade Runnerovi řešil milostnej trojúhelník tří random postav..
@Bursoft (01.07.2020 08:28): Na hloupý příběh o další záchraně světa díky bohu Naughty Dog hodil bobek už v jedničce. Last of Us by nefungovalo kdyby svět byl vybudovaný jinak (tzn.: nebyla to nějaká forma apokalypsy)

@SimonEndt (01.07.2020 09:13): "Za 2. světové války lidi neřešili věci typu odlišných genderových skupin, veganství, feminismus apod."

Za prvý to je úplně bizarní názor dehonestující hnutí za sociální spravedlnost jako druhořadé (válčení fakt není přednější), za druhý to ani není pravda. Například "The entry of women into occupations which were regarded as highly skilled and as male preserves, for example as drivers of fire engines, trains and trams and in the engineering, metal and shipbuilding industries, renewed debates about equal pay." - The impact of WWII on women's work

Většinou platí, že když se stane nějaká kritická událost postihující celý svět, tak se některé nerovnosti srovnávají (případně jsou výrazněji vidět), protože hloupé ideologie jdou stranou. Je to vidět i na koronavirové krizi, kde se ukázalo, jak závislá je společnost na málo placené ženské práci v oblasti péče (zdravotní sestry, pečovatelky, ...).

@Fritol (01.07.2020 09:20): +1
@SimonEndt (01.07.2020 09:13): wut? Jak nerespektuje? Všechny tři komunity co jsou ve hře více ukázány přece spolupracují, starají se o sebe a pěstují si vlastní úrodu a starají se o hospodářská zvířata. Že bojují mezi sebou je pak dle mě zcela realistický scénář. Si nedával pozor mi přijde

Tady se úplně nabízí legendární otázka "A hráls to vůbec?" :)
@Fritol (01.07.2020 08:48): To je spekulace. Kdyby přišla celosvětová pandemie o šíři jako zombie apokalypsa, tak by přestala fungovat produkce a dovoz jídla, benzínu a baterií, techniky, přestala by téct pitná voda, nefungoval by odpad atd. Pokud by lidi nezačali zas pěstovat ručně potraviny a čerpat vodu z podzemí, tak by na trvanlivých potravinách přežili jen pár měsíců.
Tohle za mě dvojka absolutně vůbec nerespektuje, ať už co se týče individuálních postav tak celých komunit. Jinak jsem slyšel docela zajímavý názor. Za 2. světové války lidi neřešili věci typu odlišných genderových skupin, veganství, feminismus apod., nebyl na to prostě čas v době o přežití. Neříkám, že to jsou špatné věci, jen mi to nesedí do celkového kontextu celé hry.
O rozhodování jednotlivých postav ani nemluvě.
@Bursoft (01.07.2020 08:42): Tak to lze snad říct o každém univerzálním lidském příběhu ve fantasy světě, no ne? Že by se mohl odehrávat jinde… Mohl, ale byl by to trochu jiný příběh. Kdyby se to stalo v našem světě, tak si pro Abby a spol. přijede policie a Ellie bude chodit pět let po soudech. Každopádně oni ten svět úplně nezahodili. O vakcíně je přeci pořád řeč, jestli ti jde o tohle. Umím si představit, že bude ústředním tématem další části.
@Fritol (01.07.2020 08:32): Náš svět nevymřel na pandemii a lidi se mezi sebou navzájem tupě nevraždí :)

Já už jsem svoje dojmy a nápady psal jednou, tak se nebudu opakovat, ale přijde mi škoda ten svět úplně zahodit a udělat z něj jenom kulisy. Protože ten příběh jak je v TLOU2 se mohl odehrát kdykoliv a kdekoliv jinde a nic by se nezměnilo.
@Bursoft (01.07.2020 08:28): Svět se topí ve sračkách, ale postavy nemají na práci nic důležitějšího, než se mstít jedna druhé.

Tyjo... co mi to jen připomíná... jo, náš svět. Takže ne, divné mi to nepřijde.
Jen pro zajímavost nikomu nepřijde divný nebo mu nevadí, že ten vybudovaný svět nemá ve hře žádnou roli a smysl? Prostě jsme v jedničce zavrhli vakcínu, tak se z toho stal jen další Walking dead, kde se skupiny lidí snaží v nějakým post apo světě zabíjet jiný skupiny lidi? Mně toto vždycky přijde jako hrozná škoda. Svět se topí ve sračkách, ale postavy nemají na práci nic důležitějšího, než se mstít jedna druhé..
@stepankoby1 (01.07.2020 00:10): Tak asi nejsem normální člověk, ale mně někdo zabít někoho blízkého, tak mi "prosté" zastřelení pak stačit nebude a budu si toho člověka chtít "vychutnat".

A PTSD Ellie... Nemohli ti ofc ukázat celý její život s Dinou, ale myslim, že z té krátké části bylo patrné, že to problém byl u ní celou dobu. Pak ji Tommy jen podnítil k tomu, aby znovu konala.

Co se otrokářů týče, tak v každém příběhu, ať už herním, filmovém nebo knižním, se věci dějí jen proto, aby něco bylo tak či onak jindy. O tom jaksi smyšlené příběhy jsou. A rozvádět to mohli no, ale v tom případě by byla hra na dalších 10 hodin a to už by bylo fakt moc. A hlavně by to nemělo co dělat s celkovou pointou příběhu a v podstatě by se jednalo jen o zbytečný patos. Rozvést to mohou třeba ve třetím díle...


Prostě se neshodnem no, co už. :)
@Fritol (30.06.2020 15:02): Tak tohle zase nechápu já. :D Přišlo mi to jako extrémní manipulace s publikem. Za Ellie zabíjíš psy, teď si je hladíš a hraješ s nimi aport. Za Ellie jsi de facto maniak posedlý pomstou, za Abby lidumil, který byl možná jednou trochu naštvaný na vraha svého otce (do čehož mi ale brutálně nesedí ubití Joela golfovou holí. kdyby ho zastřelila, ok, beru, ale ubití druhého člověka golfovou holí do krve a bezvědomí prostě nenapadne normálního člověka, a to přesně se z ní snaží dělat). Za Ellie hraješ nesedící openworld s monotónními zbraněmi, za Abby dostaneš krásnou dvouhlavňovku a probíháš klasickými koridory ve stylu jedničky. Je to prostě moc nevyrovnané na jednu stranu, a černobílému stylu vyprávění, o které se pokoušeli a které všude jinde vychvaluju (postavy s chybami, kterých si jsou vědomi a snaží se zlepšovat, mám nejradši), to prostě ani trochu nesedlo. Taky nechápu vynášení do nebes toho konce, jak už jsem tu psal. Kdyby ve hře ty tři finální hodiny nebyly, co se změní? :D Neuvidíme lesbické manželství, které působí nuceně, narozdíl od zbytku romance Ellie a Diny, kterou jsem jinak měl rád. Neuvidíme PTSD Ellie, které působí náhle a nevěřil jsem tomu (že by se celé dva roky nic nedělo a teď najednou přijde úplně náhodný flashback, kvůli kterému prostě musí zabít Abby? to je extrémně neuvěřitelné). Neuvidíme ten debilní subplot s otrokáři, který existuje jenom, aby Abby byla v zajetí pro finální souboj, a nejde se u něj ani trochu do hloubky. No a hlavně neuvidíme ten stupidní finální souboj a odpuštění, které věci vrací do stavu, v němž byly před třemi hodinami. Mělo to skončit v divadle, a to tak, že jsme předtím hráli střídavě za Ellie a Abby. Jo a flashbacků mělo být setsakramenstky méně. Toť můj názor.

EDIT: Dokoukal jsem video od Critical Drinkera. A vystihl to docela dobře. Sice nesouhlasím se vším, ale že to má výborné kreativní nápady, avšak otřesné provedení a vynucený scénář, to rozhodně.
Ta hra je po všech stránkách daleko lepší než jednička ... Absolutně nechápu hate ? A už vůbec nechápu, jak někdo může o příběhu tvrdit, že je to béčko, případně že je to sračka. Tohle se nakonec povedlo ještě víc, než jsem doufal.
Kdyz Frita tvrdi ze to bylo dobry, tak na tom neco bude, on ma pro tyhle veci cit ! Takze na tu hru koukam uz jen pres prsty jedne ruky, a ne pres obe :)

ja bych nechal na zacatku at Abby misto Joela zabije Ellie (tim by se mu pomstila mozna i vic) a pak verim ze by to Joel v te bitce na konci dotahl do konce a Abby by uz z te vody nevylezla :) A na MT by to melo od hracu 9
@Fritol (30.06.2020 15:52): Jo, to kritizuje hodně lidí. Já si myslím, že se tam musela vydat, aby to prostě nějak vyřešila, byla totiž úplně v prdeli, tyhle věci, traumata, rozumem (obzvlášť bez pomoci) asi úplně nepřekonáš. V tomhle je to přeci trochu jako Hellblade, prostě ty věci musíš dokončit, abys mohl jít dál. Nakonec ale teda zjistila, že ten konec spočívá v něčem jiným. Stejně jako si Abby podle mě uvědomila, že zabití Joela nic nevyřešilo, zlý sny se furt vracely, a tak se chtěla vykoupit tím, že pomohla Yaře a Levovi (úžasná postava), Lev ji pak na oplátku zachránil před úplným pádem do propasti, když jí „rozmluvil“ zabití Diny. Od té doby byla Abby „volná“.

Takže bych to neměl Ellie úplně za zlý, já spíš cítil smutek, když se rozhodla jít. Ale rozumím ti. Plus jsem teda měl celou dobu sevřenej žaludek z toho, jestli neumře. Btw, když se po divadle objevíš na farmě, tak jsem si říkal, že je mrtvá a farma je jen sen. :D
@BUMTARATA (30.06.2020 15:46): Já netvrdím, že jí nerozumím nebo že ji nevnímám ve výsledku pozitivně. Jen v momentě, kdy byla s Dinou už na farmě a rozhodla se v tom zase pokračovat, se mi nehorázně zhnusila, protože dle mě toho bylo už dost.

Té obsesi plně rozumím, jen dle mě měla procitnout v momentě, kdy ji Abby podruhé (!!!) nechala naživu. Samozřejmě pro gradaci a plné vyznění příběhu to musela udělat, ale chápeš, jak to myslím. :) Abby se prostě ve výsledku jevila jako ta rozumnější.

Samozřejmě když na konci seděla v moři a následně se snažila hrát na kytaru a byl tam záběr na ten její obličej plný výčitek, tak jí všechno odpouštím a rozhodně ji vnímám pozitivně. To bez debat. Jinak souboj v divadle jsem opakoval několikrát, protože jsem se bál, že ji zabiju, tak jsme přestal hrát a doufal jsem, že mě toho hra nějak ušetří. :D

A jak říkáš v posledním odstavci. Naprostý souhlas.


Jinak hraní je to nejhorší, co hry kdy potkalo. :D
@Fritol (30.06.2020 15:02): Chceš osekat z her hraní, ty rouhači?!

To říká hodně lidí, že se jim Ellie na konci hnusila. Dokážeš rozvést proč přesně? Protože já jí strašně moc rozuměl, té obsesi, těm traumatům, vnímám ji stále pozitivně, udělala mnoho chyb, ale neměla zlé úmysly, pro to mám velké pochopení, stejně tak to mám s Abby, měly důvody, přesto mi spadl balvan ze srdce, když ji nechala jít. Byl jsem strašně rád, že to dokázala. A nakonec jsem byl i strašně rád, že to celý přežila, protože na její smrt bych v jistý chvíle vsadil svoje boty.

Ze všeho nejhorší pro mě ale byla bitka v divadle, že nás nutili ji zabíjet, u toho jsem trpěl jako u žádný jiný hry předtím.

Obecně je to nevídaně komplexní pojednání na téma pomsty, spravedlnosti, obsese, odpuštění, resp. neschopnosti odpustit, empatie a lásky, která nás nutí dělat šílený věci. V rámci žánru bezprecedentní
.
@JohnCZ (30.06.2020 15:28): Jop, že jsou hry pro vyprávění příběhů lepší médium než filmy nebo knihy jsem tvrdil už u Hellblade. No a vida, 3 roky trvalo, než to někdo zase využil. Já teda plně chápu, že budget na takovou hru musel být úplně šílený a v nějakém větším množství to není úplně udržitelné ani pro ty největší vydavatele, ale tak nikdo po nich nechce aby ty hry byly na 30h+. Ať klidně jsou na 10-15h a šlo by to dělat mnohem víc takhle. Viz to zmíněné Hellblade nebo Plague Tale, u kterého teda příběhově mohli ještě přitlačit.

Jinak ještě musím vyzdvihnout vzpomínku v muzeu. Scéna v modulu byla to nejkrásnější z celé hry. :)
@Fritol (30.06.2020 15:02): Souhlas. Z toho závěrečného flashbacku a následné závěrečné pointy u finální scény s kytarou jsem byl dojebaný na několik dní dopředu. O to víc mě mrzí, že tu symboliku okolo kytary a co pro Ellie znamenala každý asi nepobere (usuzuju i z těch hejtů na "otevřený" a "neuspokojivý" konec).

Už mnohokrát jsem říkal, že hry jako příběhové médium mají neskutečný potenciál daleko za hranice filmové a dost možná i seriálové tvorby a že mi příběh i při současných technických možnostech přijde mnohdy dost podceňovaný. A TLoU II je jeden z mála titulů, který dokazuje, že to možné je. Vlastně by stačilo jen doladit flow celé hry a neměl bych snad výraznějších výtek.
Tak jsem to včera taky dorazil konečně, chvíli jsem si říkal, jestli psát komentář, ale roste to tu jak houby po dešti, tak asi nemá smysl to tu plevelit dalším. Mám k tomu spoustu výhrad, takových dobrých 25 hodin hraní jsem byl přesvědčený, že nepujdu s hodnocením nad 90, protože mě ta natahovanost a řídkost vyprávění začínala trochu nudit už, ovšem ten závěr byl teda jízda... Já teda hlavně hledím, jak je to vyprávěním úplně jinde, než všechno ostatní, co jsem doposud hrál. Ten twist s Abby mě zpočátku docela naštval, protože jsem ji ofc měl za záporačku a prostě jsem za ni hrát nechtěl, o to víc se teda klaním tvůrcům, že z ní nakonec udělali mou oblíbenou postavu. A co víc, Ellie se mi začala hnusit. Především pak při scéně na pláži, kdy si odnesla batoh do člunu, tak jsem seděl zaražený na pohovce a jen tišel doufal, že si do něj nasedne a odpluje do řiti a ona prostě ne... to jsem byl nehorázně nasraný. A ta symbolika s kytarou na konci mě teda dostala do děsné deprese... No prostě si nevybavuju hru, kterou bych takhle příběhově prožíval, a která by takovým způsobem hleděla na morální stránku a snažila se hráčům něco předat (a to rovnou ve více směrech), takže tomu odpouštím cokoliv. Tohle předčilo i mé milované LiS. Fakt moc jim ten úspěch přeju a doufám, že takhle příběhově orientovaných her začne vznikat víc. I když ony by možná vznikaly, akorát kvalitních scénáristů moc nebude...

Fakt nádhera. Tohle je všechno, co od her chci. Příště to ještě osekat na zbytečném gameplayi a bude to dokonalé.
@JohnCZ (komentář): Chtěl jsem k tomu také psát komentář, ale teď už není potřeba. Krásně shrnuto. Mám z toho podobné pocity, ač mě finále ještě čeká tedy.
Takže to mám za sebou. A ani trochu mě to nebavilo. Můj zážitek byl po celou dobu hraní na bodu mrazu, a kdybych měl hodnotit za sebe, střílím hodnocení pekelně nízko. Hlavně protože mě podobně jako u jedničky vůbec nebavil monotónní gameplay tentokrát natahovaný tak, aby hra měla 25 hodin, a to převážně částečným openworldem (hlavně Seattle day 1 za Ellie). Tohle rozhodnutí prostě nepochopím, když už jedničce někteří kritici gameplay části vytýkali. Mně každopádně připadaly nesnesitelné. Chápu, skvělá grafika, rozumím, rozmanité, krásné lokace, vím, výborný technický stav a skvělé ovládání. To se upírat nedá. Ale jak to mám sakra brát v potaz, když při nekonečném prohledávání lokací a milionu identických střílecích částí zavírám víčka? Nemůžu hře upírat ani skvělé příběhové momenty (úvodní dvě hodiny, Joel a Ellie v muzeu, možná i pár chvilek v komunitě, ve které je Abby), ale způsob, jakým jsou poskládané, mi stejně znemožňoval si je užít (flashback ve flashbacku ve flashbacku, to jako vážně?). Opravdu nechápu, proč prostě nešlo všechno poskládat chronologicky za sebe. Moment s Joelem by vyzněl mnohem lépe, protože byste skutečně znali motivaci Abby. Že by tam nebyl šok? Osobně jsem věděl, co se stane, v momentu, kdy odhalil své jméno a všichni házeli nenávistné pohledy. Takže ne, opravdu by mi to nevadilo. Místo toho si obrovská většina hráčů Abby v tomto momentu zprotiví a druhá půlka hry za ni je spíš otravuje. Nabízí se mi přirovnání k prvnímu sestřihu Star Wars předtím, než se nůžek chopila Marcia Lucas a upravila je do podoby, kterou známe. No, i kdybych měl alespoň nějaké pozitivní dojmy, úmorná finální dvouhodinovka, která je vlastně i extrémně směšná (Abby nechá Ellie jít podruhé, je zajata otrokáři, Ellie nechá Abby jít, což ty dvě hodiny dělá zbytečnými), je úspěšně rozmělní. Hodnocení nechám na padesátce, protože, jak už jsem zmiňoval, nemůžu té hře upřít vysokou technickou úroveň. Za sebe jsem ale od třetí hodiny byl pořád víc a víc zklamaný. Vysoká hodnocení nejsem schopný pochopit.

Krátká verze bez spoilerů: Při gameplayi jsem usínal, příběh mě neustále víc štval tím, jak otřesně je poskládaný, a konec je příšerně natahovaný. 50 nakonec dávám jen z uznání technické dokonalosti a některých potenciálně skvělých částí. Znovu už bych do toho ale nikdy nešel a třetí díl ani náhodou nechci.
@BUMTARATA (26.06.2020 11:12): To je určitě zajímavý nápad to jo. Jen jestli nám jako hráčům to hraní na začátku za Abby, nemělo navodit pocit, že je to postava, která by určitě nebyla schopná něčeho takového, jako zabít Joela.
@BUMTARATA (26.06.2020 11:12): Mě to překvapilo hodně, ale já si jí ani nevybavoval z trailerů (nesledoval jsem tolik to haló kolem hry, hlavně kvůli tomu aby se ke mě nedostaly spoilery). Že za ní budu hrát delší dobu mi došlo vlastně až když se to stalo, takže na mě to fungovalo dokonale.
Nepřijde vám, co jste to hráli (nebo znáte leaky nebo jste v poslední třetině), že ten switch na Abby by působil mnohem intenzivněji, kdybychom za ni nehráli na začátku hry, nebo ještě lépe, kdybychom vůbec nevěděli, že se má ve hře objevit? Přijde mi, že se připravili o silný wow moment, protože asi každýho napadlo (když už ne na základě traileru z roku 2017), že když za ni hrajeme na začátku, tak za ni budeme hrát i později. Vlastně mi to přijde jako promarněná příležitost shodit hráče ze sedla. Ale co jsem tak pochopil, tak to některý stejně překvapilo… Ale asi mě to trochu mrzí.
Vavra se v novem levelu pustil do TLOU2, ovsem ponekud oklikou a nezucastnene, ale par hellboy postrehu tam ma :) Treba ze ony progresivni temata u vetsiny dnesnich progresivnich novinaru znamenaji 30% hodnoceni nahoru.
@Marles (25.06.2020 21:38):. Svůj názor jsem prezentoval, ozvalii se lidi, někdo souhlasil, někdo ne, tak to chodí. Někdy to, co napíšu, nenapíšu moc taktně, ale to už jsem prostě já, tu reacki jsem si zasloužil. Následně jsem se snažil v dalších 6 příspěvcích vše objasnit a myslím, že to není tak složité pochopit, ale jistě, chytni se výhradně toho prvního a blbýho, co jsem napsal a aplikuj to na poslední větu, kterou jsem napsal mimo kontext. Ty další příspěvky jsem si napsal jen tak pro srandu králikům.
@pajmič (25.06.2020 20:43): Takže si to skúsme zhrnúť. Hru si doposiaľ nehral, neskôr zhliadol video na internete a a od úplného začiatku sa v diskusii navážaš do pozitívnych názorov. Údajne to nie je tým, že ti prekáža samotná hra, ale ľudia, ktorým sa páči a nevedia si svoj pozitívny názor odôvodniť. Pretože ty aj bez toho, aby si mal s ňou osobnú skúsenosť presne vieš, ako sa ti bude páčiť a tým pádom si podľa svojich slov dokonale nezaujatá osoba. Dokonca si si aj presne napísal, aký typ komentára, či diskusného príspevku tu chceš vidieť, čo presne v ňom chceš mať napísané, vrátane toho, že hra nie je perfektná, ale danej osobe skrátka sadla.

Ja v tvojich príspevkoch nevidím žiadnu nezaujatosť (v okamihu ako si k niečomu vytváraš podobný vzťah vopred, si zaujatý - či už pozitívne, alebo negatívne), iba iracionálne protirečenia si. Ak očakávaš, že niekto to skritizuje tak aby to tebe vyhovovalo, aby si si na základe cudzieho názoru, potvrdil svoj osobný, hovorí sa tomu "confirmation bias". Tak chceš teda počuť pozitívny názor s 95-100% ktorý hru súčasne skritizuje (čo však asi nespraví nikto s podobným hodnotením), alebo kritickejší, no stále pozitívny rozbor? Pretože jeden, čo to spĺňa, už v komentároch máš a napriek tomu nie si spokojný. Rozhodni sa.
Ještě z opačného soudku bych rád zmínil Jabův komentář na Mass Effect 1/Mass Effect 2. Kde oběma dílům dal 70. V komentářích to skvěle odůvodnil a férově zkritizoval, takže ikdyž jsou ty hry mé srdcovky a obecně dobře hodnocené, vůbec mě to nijak nepohoršilo, ba naopak. Všechno je to o tom, jak svůj názor, obzvláště v dnešní době prezentuješ :)
Tohle je asi první videohra v historii, která dostane lidi na terapii ještě předtím, než si ji zahrajou. Naughty Dog se povedlo něco, co nemá obdoby.
@M.a.t.t. (25.06.2020 20:11): @Všivák (25.06.2020 20:16): Tak já se vám to tedy pokusím příkladně vysvětlit jako malým klučinům. Ok?

Takže, jsem někdo, komu se líbala tahle hra. Zdá se mi super, líbí je mi art design, líbí se mi jak se to hraje, líbí se mi jak je to příběhově podané. Takže, nejdřív příklad, který se mi nelíbí styl jakým je to napsaný. Budu krátce parafrázovat zdejší komentáře.

"Tahle hra je úplně nejlepší hra všech dob, zasluhuje si Nobelovu cenu, ti, kdo mají výtky nechápou, jak je hra dospělá"

Nicřikající, omezený, prázdný fráze, sen PR honimíra v kravatě.

Ted opačný příklad, který jsem tu doposud neviděl.

"Pokud se vám na původní hře líbilo špičkové zpracování, gameplay, nebudete zklamáni, jedná se o precizní řemeslnou práci. na druhou stranu příběhové a tématicky se od prvního dílu dost liší a rozhodně se nebude zamlouvat každému. Nové postavy mi nepřirostli k srdci tolik jako původní osazenstvo a jisté zásadní chvíle příběhu mohli být zvládnuty jinak a lépe. Ale i tak za sebe mohu říci, že jsem si temnější a krvavější anabázi hlavního protagonisty užil jako nic jiného v tomto roce, herecké výkony jsou stále vynikající, produkční hodnoty jsou fenomenální a i když jsem nebyl spokojen s jistými scenáristickými rozhodnutími a jednáním postav, byly tyto nedostatky kompenzovány onou vizuální, filmovou kvalitou. Hra mě dokázala vtáhnout a já si ji i přes její nedostatky nekompromisně užíval. Pro ty, kteří očekávají uspokojující rozuzlení příběhu vynikajícího prvního dílu mohou být zklamáni a naprosto chápu onu kontroverzi kolem této hry. Pokud ale odpustíte nelogičnosti a over the top násilí, myslím, že se budete královsky bavit. Já si užíval emoce, herecké výkony, atmosféru a vizuál tak, jak jsem si doposud užíval jen u málo her. Tlou není ani zdaleka perfektní hra, mě ale sedla jako prdel na hrnec a doufám, že do potenciálního třetího dílu vezmou NG kritiku v potaz a udělají lepší hru, která se bude zamlouvat i fannoučkům prvního dílu." 95%

Už si rozumíme? Nikoliv hra, ale lidi kolem mě serou. Nevím jak jinak bych ti to měl ještě napsat, Matte.