Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Flashback v muzeu krása. Zatím tedy nevidím důvod proč bych měl jít pod 90 jako u jedničky. Užívám si to.
@Terry.Cooper (07.05.2025 08:06): Zjednodušeně šlo o to, že já bych na hře nic neměnil a vezu se s ní na společné ideologické vlně, ty ne. Máš s jejím vyzněním komplikace a příběh bys - ideologicky a veden svým pocitem - měnil, a to zrovna způsobem, který by se ideologicky příčil mně i tvůrcům. Žádný problém a může být. Nechalo se to zaznít a ve zbytku se nimralo, proč tomu tak je. Já jsem spokojen, že je hra taková, jaká je. Psát na tohle téma dál je přeříkávání vět vespod.

Poznámka o hratelnosti nebyla námitkou proti tvým pocitům. Mě hratelnost také nadchla a dává mi smysl, jak setsakra těžké je vyhnout se dodatečnému násilí, ale zároveň k tomu jsou možnosti i důvody - lidé mají jména, někdy klábosí o civilních záležitostech a psi jsou k útoku nedobrovolně vycvičení.
@Bellerofontes (06.05.2025 22:00): Já se pořád snažím pochopit o co ti teda přesně jde, ale pořád nějak nechápu:-).

Jde ti o to, že hodnocení je založené na kritériích každého člověka co hodnotí..To je přece za mě ale úplně v pořádku, každý má nějaká svá kritéria co se mu líbí, co se mu nelíbí a následně se pak rozhoduje podle vlastní výchovy, vlastních životních zkušeností, podle vlastního vkusu a založení a já nevím co všechno. Vždyť tak se i formují a liší pohledy lidí, vzniká ta subjektivita..O tom jsem psal i já.. Co na tom má být přesně divného? Nebo kam tím míříš?


Jinak škoda, že sis z té mé předchozí reakce (u které jsem se fakt snažil, aby byla vystižená co nejlépe) vzal jen to ohledně zvířat (čekal jsem, že se spíš zeptáš, proč mám dojem, že zápletka hry je vystavěná na pouhé surovosti a šokování:-) ).

Pro mě to zkrátka není o tom, že si mám někde zjišťovat, že hra dává možnost i zvířata nezabíjet. Ať mi to dá dostatečně vědět hlavně ta hra samotná. Stal se opak, nevím o tom nic, akorát tam ležím v trávě a najednou proti mně nasranej běžící pes a já skoro tuhej se sejvem buh ví ze kdy. Tak co v ten moment jinýho dělat?..A pak je v druhé půlce ještě přátelsky aportuji:-)...

Ne ne. Tohle je za mě zkrátka primárně to, kam ta hra chce záměrně mířit. Morální otázky a pochyby. Vytváří si pro ně půdu na každém kroku.
@Terry.Cooper (06.05.2025 01:01): Poslední věc na tohle téma, pak dám pokoj, slibuji: Když jsem mluvil o pozici, z jaké se hodnotící vztahuje k tomu, co se ve hře děje a hodnotí, myslel jsem tím ideový a hodnotový základ, který je v každém hodnocení. Odtud se bere kritérium. Žádné hodnocení se bez jakýchkoli dalších vlivů a příkras neobejde. V tom to vězí.

Když budeš svědkem nějakého činu, který vyhodnotíš za špatný, nemístný, že se dotyčný měl zachovat jinak, taky můžeš tvrdit, že jsi "nezaujatý", že vycházíš výhradně z činu jako takového. Jenže odněkud se to zdání "špatnosti" bere, bez čeho by se pocity tohoto typu neobjevily. Vliv a odkaz ke kritériu, záměrně či nezáměrně, tam je. To samé se tu odehrálo z hlediska hodnocení hry. Mluvil jsi o preferování jiného konce a nezvládnuté práci a dal k dispozici tolik informací, z kterých již šlo usuzovat na tenhle ideový podklad.

Okolo toho se následně točily mé odpovědi, proto jsem si dovolil vypustit, že "rozpor je především ideologický". Není to o lepším či horším názoru. Ale pryč od toho. Moje příspěvky, jejichž obsah bych pouze přeformulovával, jsou níže.

Hratelnost je vymazlená a skvělé, jak může být brutální, nebo se násilí vcelku úspěšně vyhýbat. Některými lokacemi jsem prošel úplně nepovšimnut, v jiných - když např. zjizvenci popravili zajatce - rozpoutal peklo na zemi. A ten design, kdy tvůrci měli v zadání, že celou hru musí být možné dokončit bez zabití jediného psa, s výjimkou sebeobrany v akváriu!
@Bellerofontes (05.05.2025 22:00): Tuhle odpověď beru. Já vím, že mé kritérium není špatné:-). Také i vím, že ani tvé není (byť mu sám bohužel také nerozumím) stejně jako i těch ostatních. V závěru je to totiž pokaždé "jen" subjektivní pohled, který kdyby byl pokaždé dokonale interpretován a tak i pochopen - paradoxně nikdy to nebude hloupost. Hloupost a ego by naopak bylo předem někoho pro názor škatulkovat.


Odpověď tedy na tvou otázku, odkud primárně hodnotím. Primárně hodnotím ze hry samotné. Z pocitu dohrání hry, u které jsem oznámení a preview nijak neprožíval, absolutně nevěděl o kontroverzi kolem ní, pouze si matně vybavoval, že jsem kdysi dohrál jedničku. Takže zkrátka hráč zcela ničím předem, ani z backgroundu o hře nepolíben, tj. žádný overthinking, čistý jako lilie:-). Názor tak vychází zcela jen a jen ze hry samotné, bez jakýchkoli dalších vlivů a příkras:

Pro mě ta hra nepředstavuje primárně filmové sekvence, ale především taky gameplay. Gameplay, kde se drtivou většinu času dívám na pro mě extrémně nesympatický obličej zoufalé a zlobou naplněné lesby, se kterou po většinu času páchám krvavou a surovou řezničinu ať už na lidech nebo zvířatech, v podstatě depresivním prostředí.

Samo o sobě je už tohle za mě velkým unikátem, kontroverzí a nebál bych se říct i revolucí mezi hrami. Tahle hra, pro mě zcela přepisuje dějiny v tom, že vlastně nevadí hrát za naprosto nesympatický, zničený a depresivní charakter postavy, pokud mě s ním ztotožňuje pochopení, které hra tak kontroverzně a prvoplánovitě vyvolá především na základě surovosti a záměrného šokování. Načež ho pak ale zase elegantně "zamete" provokativní (zprvu) hrou, přímo za onen "záporný" charakter a strůjkyni celého dění. Abby, která Joelovi nedala - sebemenší šanci, naději, shovívavost a totálně ho surově zmasakrovala. A zase..Nakonec "fandím" vlastně víc jí a to v dalších nekončících sledech morálních otázek, které tahle hra naprosto záměrně a bravurně vyvolává. V rámci už té hl. zápletky celé hry, která je za mě vystavěná na pouhé surovosti a tvrdosti, sám sebe tak předpřipravuji na pravděpodobném zakončení v podobném duchu, které ale zároveň ten mrak morálních otázek, na které si budu muset odpovídat sám, vyvolá také (tak, jak to pro mě převedla i kdysi svým koncem jednička).

Za mě se tohle ale nestalo..A s čím mám právě problém, tak stačilo vlastně strašně málo, aby k tomu došlo. A opravdu nejde nutně o smrt Ellie nebo Abby nebo obou. Klidně to celé mohlo skončit jen videem, kdy Ellie bojuje s Abby a nakonec jí nechá být..A já bych byl v ten moment spokojený. Tohle video samo o sobě totiž vyvolává tolik otázek k přemýšlení - PROČ - to asi udělala. Vyvolává právě tu další kontroverzi (v jakém duchu jedou oba LoU) k morálním otázkám:

- zda-li najednou přišla k odpuštění, ale na druhou stranu proč takto náhle během boje?
- Nebo si uvědomila, že zabitím Abby by přišla o svůj pravý smysl života? Ale co Dina. Skutečně by se po čase mohla "najednou" rozhodnout jí opustit, jen pro dokonání pomsty?
- Nebo jí nezabila ze samotné lítosti jak Abby dopadla? nebo ze strachu co by bylo pak?


X otázek, x morálních spekulací. Bohužel ale ne..Bohužel to hned na to musela rozbít scéna další a poslední, která veškeré doznění polemik ihned zabíjí a konkrétní důvod rovnou sděluje. A otevírá prostor pouze k polemice, jestli je to správný konec nebo není (ostatně i viz naše diskuse) - ale tohle záměr autora už podle mého nebyl:-)..
@Terry.Cooper (05.05.2025 19:35): Tvé kritérium není špatné a netřeba se pozadím vývoje dovzdělávat. Je to čistě optional. Shrnul jsem odlišnost našich přístupů. I ten korejský hráč, který se daleko nedostal a pod návalem emocí poničil disky, se může zařídit ad libitum. Nikomu jeho pocity neberu.

Spíše příležitostně - u chutě přepisovat - celý princip hodnocení otáčím, kdy se místo souzení hry obracím k tomu, co to dílo vyvolává a odkud se to bere. K tomu už je nutné místo arbitra opustit. Umožňuje to nahlédnout, z jakých pozic se vztahuju k tomu, co se ve hře děje. Někdo by i řekl, že umění právě tohle dokáže přiblížit, že je jakýmsi zrcadlem - to já zas asi ne, je to na mě přespříliš poetické.
@Bellerofontes (05.05.2025 15:00): Bellerofontesi, chlape:-)...A proč máš vlastně ty ten pocit, že z toho co si teď sám napsal, je mé kritérium hodnocení špatně?

Proč se má člověk dle tebe dovzdělávat backgroundem díla, pro to, aby měl pro hodnocení díla "správnější" názor?:-) tohle mi jaksi uniká.
@Terry.Cooper (05.05.2025 11:34): Můj druhý odstavec nebyl o tom, že bych se tě ptal; je to něco, na co se můžeš zeptat sebe, aby sis sám vyjasnil svůj pohled. Názor na hru a pocity svědčí o kritériu, kterého se hodnotící drží. Dává vědět, ve jménu čeho se kritizuje. Což nemyslím arogantně, já se sebe také ptám. Ač tedy já nelpěl jen na pocitech, zdržel se úsudku o zvládnuté nebo nezvládnuté práci a vydal se dovzdělat.

Jako dostatečné gesto od tebe pro mě je už zdůrazňování "temného", obdobně tvá nelibost, když od něj má hra údajně v závěru odbočovat. A přitom mluvíme o hře, která až "vmanipulovává" do empatie, kde se cestuje kvůli pomoci a ochraně jiných lidí, aby se zpochybnilo vymáhání spravedlnosti pro naše milované. Zajímalo by mě nějaké další videoherní - a možná to netřeba omezovat na toto médium - postapo, které tak dbá na "pozitivní" emoce. V němž se přechází mezi momenty nostalgie po starém světě a uvědoměním, že je pryč. Oproti jiným, kde se pouze bojuje o přežití, je tak hra nadesignovaná. Když si z ní však hráč odnáší zkušenost dokonalé simulace "běsnění a příšerností" a chtěl by v závěru další zabíjení, může se z toho něco vyvodit o jeho pohledu. O tom, odkud hodnotí a dostavují se jeho emoce.
@Bellerofontes (05.05.2025 06:00): "Udělal jsi krok zpátky", ale přitom jsme teď opět jinde.

Ptáš se proč nalézám unikum v nesympatickém kontroverzním celkovém dějství. Znovu odpovídám - protože je to to, co jsem celkově i hrál, to, co tuhle hru od zbytku jiných her odlišuje a to, co mi předalo především nějaký dojem a emoci, kterou mi pak hra, s pocitem zbytečně násilné otočky v konci narušila.

Píšeš mi tu v OBECNÉ rovině o nějaké kultuře, ke které se já přimlouvám. Nechápu proč - bavím se konkrétně o této hře:-). A vzhledem k této hře a unikátnosti s jakou boří zažité principy ostatních her, je mi i vážně nějaká obecná ideologie s prominutím naprosto ukradená.

Umění beru od slova uměti.. A to je to co dokážu ocenit, ať už je kultura toho nebo ideologie jaká chce, protože zkrátka nevidím svět černobíle.

Až podobných her v nesympatické kultuře bude nad únosnou mez, pobavme se znovu - ale reálně se to vážně neděje.


" Zastřelit Lev Ellie po smrti Abby, nešlo by to číst jinak, než že i na něj čeká kulka - od Diny nebo kohosi jiného"

Ano..Ale jen do dalšího dílu, když by jí třeba nedostal.
@Terry.Cooper (03.05.2025 21:10): Kultura tohoto typu ti možná sympatická není, ale přimlouváš - záměrně či nezáměrně - se za ni. The Last of Us Part II - záměrně či nezáměrně - vystupuje proti ní; takřka s jistotou ovšem záměrně, vzhledem k odvaze a úzkostlivýmu smyslu pro detail, s nimiž nakládá a obchází zažité tropy. Z hraní jsem měl dojem absurdní promyšlenosti, nakouknutí za oponu to potvrdilo.

Takže rozpor je především ideologický. V tomhle směru je na místě se zeptat, odkud se berou tvoje pocity. Proč tam vidíš "hrubý smyk" na samotném konci, nesprávný poměr obou složek a pracovní nezvládnutí a unikum nalézáš v nesympatickém kontroverzním celkovém dějství. Vzhledem k odvolání se na "přísloví staré 2500 let" a chuti hru přepsat způsobem, který vyhovuje tradiční představě, že "krev z rukou nesmyješ", tvoje nespokojenost - pardon - vychází z přístupu k problému.

Pocity naděje a deprese skutečně subjektivní jsou, proto jsem na nich nebazíroval a udělal krok zpátky. Subjektivní však nejsou příběhová schémata a modely, které se v dílech reiterují. Hypotetický příklad: Zastřelit Lev Ellie po smrti Abby, nešlo by to číst jinak, než že i na něj čeká kulka - od Diny nebo kohosi jiného. A je pravda úplně druhotné, jestli to vyvolá pocity naděje nebo deprese. Ve mně subjektivně to depresi nevyvolává, ani původní konec od Druckmanna (Lev a Abby umírají, Ellie je mučena na farmě kýmsi, komu po cestě zabila blízké), z něhož je mj. patrné, že se "odlehčoval" nejenom závěr. Vývojáři samozřejmě měli nějaký nástřel, který pak rozvažovali a pozměňovali - je to i přístupně zdokumentované.
@BUMTARATA (03.05.2025 23:50): Nevím no. Autor těhle řádků asi nehrál Last of Us 2. Relativita je totiž někdy pěkná sviňa..:-)

Kdyby totiž Lev odpráskl Ellie, lze přece také interpretovat, že hra končí s nadějí.. A co na tom, že nejde už o naději pro Ellie:-). Koneckonců..Slavnej Joel by přece mohl taky vyprávět, že:-D. A koukni..projevilo se jeho brutální skapání nakonec nějak v hodnocení samotné hry? já bych řekl, že vlastně ani ne.
@Terry.Cooper (03.05.2025 21:10): Každý umělecký dílo, který je destruktivní, má-li bejt hodnotný, musí nakonec v nějaký formě vyjádřit naději, kdyby tak neučinilo, bylo by buď nedořečený, nebo nihilistický. Destrukce je prostředek, ne cíl.
@Bellerofontes (03.05.2025 03:00)

Vidíš no. Já to beru kriticky směrem k samotné hře než ke kultuře. Když v něčem hra exceluje a předkládá to v dané formě naprosto bezkonkurenčně prakticky celou dobu hraní, tak pak mě najednou ten pro mě "hrubým smykem" otočený směr na samotném konci, nutí k otázkám - zda-li to všichni vývojáři takto chtěli při vývoji už od samotného začátku (což pak správnými poměry obou složek pracovně ale nezvládli) anebo zde došlo k nenadálému rozhodnutí vedení, že morálně a hodnotou, musí být ten konec zkrátka jiný. Já bych se při zkušenostech autorů reálně klonil spíš k tomu druhému.

Další možností tohoto rozhodnutí ale za mě klidně může být i prostý fakt, že Ellie prostě chtějí i do případného dalšího dílu.

V každém případě - enormně si mi na hře líbí právě ta naprostá a neomylně zvládlá okázalost, v jakém duchu to celou dobu je, kontroverze a díky tomu i naprostá bezkonkurenčnost mezi jinými podobnými hrami. V tom považuji LoU 2 za geniální a právě i proto mě tam rozčiluje, ta "násilná" snaha to vyznívání na konci hry měnit.

I když tedy souhlasím s tím, že kultura tohoto typu rozhodně sympatická není, pořád je to pro mě o tom, že LoU 2 se stává unikátem v naprosto nesympatickém kontroverzním celkovém dějství, které je v paradoxu ale natolik bravurně zvládlé, že bych beze zbytku špatnou kulturu konkrétně tomuto titulu odpustil.

Jde zkrátka o kvalitativně naprosto ojedinělý unikát ve svém "oboru":-)
 

Každopádně tvůj pohled chápu. To už je ta subjektivita:-). Já jsem LoU2 načal po dohrání GoW Ragnaroku a nového Alana Wake 2 a říkal jsem si..ach ne, další pochmurně stavěný titul, proč zase další taková hra.. Proč sakra najali scénáristy, který chtějí udělat opět vážný thriller. Kde jsou ty více barevné, odlehčené a funny single-player hry, bez téhle vážné a realistické výpravnosti.

Přešlo mě to ale hodně rychle:-).. Nejdřív jsem ani nestačil čumět jak je ten LoU2 v té předávané emoci velkolepě zmáklej a nakonec jsem za existenci LoU2 ještě strašně rád.

Jj. Paradox.
@Terry.Cooper (02.05.2025 22:08): Má to méně co dělat s emocemi a více s hodnotami.

Není mi sympatická kultura, která trvá na oné hranici, po jejímž překročení už není cesty zpět. Implikuje to trest smrti a předčasný pohřbívání, o kterém je řeč. Není to nic nového. Jsem rád za příběh v jeho současné podobě, ať je tam deprese a naděje v jakémkoliv poměru.

Poslední vzpomínka na Joela je pro mě bolestivější - a pro Ellie pravděpodobně taky - než libovolný násilí, k němuž předtím ve hře dojde, protože odhaluje, že Ellie chtěla s Joelem před jeho smrtí vylepšit pošramocený vztah, což už se jí nikdy nepovede. Příznačně se tam mísí spousta pocitů, jako v celý hře.
@Bellerofontes (02.05.2025 19:00):

"proč by se měla, byť sklony k suicidálnímu jednání by tam byly, Ellie zabíjet či nechávat umřít. Píšeš, že by sis skoro myslel, že postrádala motiv života. Ellie měla po celou dobu pro co žít, připravilo ji o to trauma, potřeba msty, duševní poranění, ať už to pojmenujeme jakkoliv. Stále před sebou měla návrat na farmu." 

To je asi právě to subjektivní, co tobě tolik nepřijde ale mně prostě ano. Já to vidím pohledem hráče a pohledem té emoce, kterou mi hra v 99% celou dobu předávala - naprostá deprese, zloba, surovost, zmatení, stres, slepota, chaos, pomsta. Naděje o které ty píšeš, se ve hře promítla pro mě tak v 1%. Naprostý zlomeček, který mi ve finále zcela zanikl v tom celkovém vyznění hry. A proto pro mě, je pak ten nárazový konec jakože "končíme v naději", vlastně nemístný a naivní.

Takže můj pohled není o FORMĚ sdělení té "naděje", ale o aplikované MÍŘE toho sdělení. Bylo to zkrátka příliš málo na to, aby to dostatečně VYVÁŽILO tu naprosto dokonalou simulaci běsnění a příšerností, co ta holka musela prožít po celou dobu hry a já to jako hráč prožíval s ní.

Takže ano. Hře vyčítám závěr ukončený "v naději". Ta deprese byla prostě tak dobrá, vrchovatá a bezkonkurenční, že v ní měli jet podle mého až do konce, zrušit to závěrečné video s Joelem - a bylo by to celé pro mne uvěřitelnější. A pokud ne, tak se znovu zopakuji:-) - pak by těch "nadějných" pasáží muselo být ve hře reálně mnohem mnohem více, než je, aby pak u mne mohlo dojít k té katarzi v poselství naděje, jakou autoři tedy chtěli předat.


(jinak nic to samozřejmě ale nemění na tom, že ta hra je jinak naprosto skvělá a za sebe bych hodnotil 90%. Nerad bych, aby to tu přestřelováním v diskusi nad těmi pouhými -10% dolů, zcela zaniklo:-) ).
@Terry.Cooper (02.05.2025 05:53): O tom "odklizení" doslova nemluví tvůrci, to je moje shrnutí, jen aby nedošlo k nedorozumění.

Pokládám si otázku, proč by se měla, byť sklony k suicidálnímu jednání by tam byly, Ellie zabíjet či nechávat umřít. Píšeš, že by sis skoro myslel, že postrádala motiv života. Ellie měla po celou dobu pro co žít, připravilo ji o to trauma, potřeba msty, duševní poranění, ať už to pojmenujeme jakkoliv. Stále před sebou měla návrat na farmu.

Kruh kolem téhle depresivity by se neuzavřel smrtí Abby a Ellie, svět je tam plný lidí, kteří se dennodenně dopouštějí zvěrstev (odstrašujícím příkladem nechť je skupina ze Santa Barbary). Abych byl konkrétnější s těmi scenáristy: Neil Druckmann spatřuje naději v zanechání kytary a odchodu Ellie z farmy, pryč od všech "spouštěčů", v možnosti začít znovu. Halley Gross zase v malé holce, kterou pomáhal formovat Joel, jež někde uvnitř třeba přežila. Může se jednoho dne objevit. Joel svou světlou stránku nalezl skrze Ellie, u ní to může být podobné (stále slova Halley Gross).

Zmiňuješ se o naivním vyznění a zároveň jakoby vyčítáš, že se ti hru nedaří zařadit k budování jednoho nebo druhého. Zřejmě bude nuancovaná natolik, aby nezapadla do jednoznačného sdělení, že pomsta je zlá a vyžaduje odpuštění (protože žádné výčitky ani pokání v plném světle skutečně nevidíme), nebo že naopak musí být jakože potrestána a všichni jí poskvrnění si zaslouží zemřít (završení, jímž má mstě být učiněno zadost). Povšimni si, jak konečný tažení vede k tomu, že Ellie rozmetá otrokářský ring a Abby vlastně zachrání. Je to mnohem rafinovanější.
@Bellerofontes (02.05.2025 02:15): Určitě na to má x lidí svůj vlastní názor, stejně jako i samotní tvůrci, to je přece naprosto v pořádku.

Já píšu ale o něčem jiném, konkrétně o celkovém pocitu ze samotné hry (ať už to tvůrce určitě zamýšlel jakkoliv). Z poslední scény na mě zkrátka pravděpodobností dýchlo nejvíce veleznámé přísloví „Pomstou, odplatou nebo hněvem nemohou být křivdy odčiněny.“ ..(přísloví staré 2500 let)

Detaily a rozbory na diskusních forech ani od samotných tvůrců jsem nestudoval (a ve vší úctě, určitě ani nebudu:-) ), pokud to ale celé vysvětlují prostým, jak píšeš:  "prodělání traumatu nebo těžkých životních zkoušek, který brání "normálnímu životu", přeci neznamená, že takového člověka odklidíme" pak se stejně tak mohu ptát já, proč tedy ve hře "odklidili" řadu postav pro mnohem malichernější důvody.. Naopak je v reálu posttraumatický syndrom docela síla, nemluvě o tom, když by ho ještě prodělala teprve náctiletá holka - takže "odklizení" by rozhodně dávalo smysl.

A tak se znovu vracím k tomu co jsem psal. Pro mě je Last of Us 2 jeden z nejvýraznějších titulů všech dob, právě kvůli té výjimečně předané emoci - naprosté deprese. Doslova dokonalý simulátor cizího neštěstí, zloby, zoufalství, pomatení a i 99% času hledání pomsty, během které samozřejmě zařvou desítky jiných.

ALE - z toho jen 1% tvoří ta pozitivní katarze. Já říkám katarze v přísloví, že „pomstou, odplatou nebo hněvem nemohou být křivdy odčiněny", ty píšeš podle tvůrců: "prodělání traumatu nebo těžkých životních zkoušek, který brání "normálnímu životu", přeci neznamená, že takového člověka odklidíme." Ale stále mi tam chybí to pečlivější budování jednoho nebo druhého, které tvůrce chtěl ve finále sdělit:-).
@Terry.Cooper (02.05.2025 00:34): Pokud by tě nezajímalo, co k tomu v této diskuzi od nás zaznělo v předchozích dnech, ve hře je možné k filmovým sekvencím zapnout komentář tvůrců. Oba scenáristé, kteří se v interpretaci scén občas rozchází, tam přímo na tvoje připomínky odpovídají.

Je tedy docela vtipné, že o oblíbeném odpuštění a smíření mám pocit nikdo nemluví. Halley Gross dokonce říká, že Abby je pro Ellie mrtvá, že už ví, jaký je pocit ji zabít, a těch pár sekund ji za to nestojí (což jsem tam viděl i já, když jsem v úterý psal, že Ellie Abby zabije, ačkoliv jenom "symbolicky", když skončí bez sil pod hladinou). Původně měl nejdříve zemřít Lev - nejspíše ještě v Seattlu - a Abby později na pláži, Ellie by pak o prsty přišla až na farmě. Nicméně chtěli vše ukončit nadějí.

Já bych jim dal v tomhle za pravdu - prodělání traumatu nebo těžkých životních zkoušek, který brání "normálnímu životu", přeci neznamená, že takového člověka odklidíme. Tohle je zrovna něco, co Joel pověděl v závěru první hry Ellie - nějaký důvod dýchat, i když se vše zdá ztracené, se vždycky najde.
 

@BUMTARATA (02.05.2025 01:40):  Jasně, vycházím hlavně z toho, co se dá vyčíst z vyprávění, ne z vypravěčovy intence nebo psychologie postav - ve hře chování lidí řídí iracionálno a v každém jejich rozhodnutí je možné se zeširoka rýpat, takže to ani nedělám. Proto jsem to nazýval zrádné a ironické - postavy se v tomhle příběhu prostě nemůžou jenom tak pohnout a jít dále - všechno musí nejprve lehnout popelem.
@Bellerofontes (30.04.2025 21:30): Nerozporuju symbolickou rovinu. Právě že se pohybuju čistě na úrovni postav a jen proto, že nějakej děj předchází jinýmu, tak to ještě nutně nemusí implikovat kauzalitu. Vizuální klíče (sny, flashbacky) mi prozrazujou, že nastoupily správnou cestu. Abby je na konci už „zahojená“, Ellie to teprve čeká. Opravdu si nemyslím, že musíš ublížit, aby ses mohl zahojit, ani si nemyslím, že to je to, co se jim stalo, a už vůbec, že to snad ta hra chce říct, kór takhle ultimativně, byť posloupnost událostí k tomu může svádět. V žádným případě ti ale taky nechci brát tvý (imho přípustný) čtení. 

@Terry.Cooper (02.05.2025 00:34): O odpuštění tu myslim úplně tak nejde.
Dnes čerstvě dohráno a když jsem tu četl poslední komenty, neodpustim si taky jednu myšlenku.

Chápu, že finální message celé hry je pro hráče zjednodušeně taková, že pomsta není cesta, ale cestou je odpuštění a smíření. Alespoň tak jsem to pochopil z té poslední scény. Nicméně..

Nebýt té poslední scény s Joelem, skoro bych si myslel, že Ellie nechala Abby odplout hlavně z vlastního uvědomění si, že její život by zkrátka postrádal smysl, kdyby Abby nebyla - jednoduše by jí chyběl motiv jejího života (tedy zabití Abby).

A musim se přiznat, že tohle vyústění by mi zapadalo a sedělo ke hře vlastně mnohem lépe vzhledem k faktu, jakou sám hráč musí podstoupit těžkou depresi během celého hraní, během celé téhle drastické a zničující honby za zabitím Abby, honby která by REÁLNĚ z člověka i naprostou trosku udělala, trosku pro normální život - zcela nepoužitelnou.

Zkrátka ta katarze v tom, že message je vlastně odpuštění a smíření, mi absolutně zaniká v tom reálném vyznívání celé hry a připadá mi tudíž i dost naivní.. Buď se tedy budování tomuto poselství mělo věnovat ve hře mnohem více času a péče nebo se s tím jednoduše nemazat: Allie by zabila Abby a nakonec samu sebe odpráskla taky..Anebo ještě syrověji - po zabití Abby by vložila gunu do rukou Lva a nechala se odprásknout přímo od něj.

Tím by se kruh kolem téhle depresivity uzavřel, podle mého, v mnohem logičtější formě:-).

Co říkáte vy?
@BUMTARATA (30.04.2025 16:17): To je vlastně důvod, proč jsem to nakousl. Přistoupit na to je hrozně nepříjemné, ale vyprávění to činí nevyhnutelné. Joel taky "musel" zabít, aby Ellie mohla žít.

Záměr Ellie sice byl připravit Abby o život, nicméně, jak to tak bývá, oklikou osudu zabila lidi okolo ní. Rozpaky a zmatení, když ji najde na pláži - zuboženou k nepoznání a pečující o dítě, zatímco odplata náležela statné a agresivní ženě -, jsou evidentní. Přála si, aby nikdo nezabil Abby před ní, aby mohla realizovat svoji představu, a tohle je její deziluze. V nadsázce je to jako v těch příbězích o džinovi, který nabízí splnění nejtajnějšího přání, přičemž to nejhorší, co se může stát, je jeho vyplnění. Tím jsem myslel, že "Ellie to do konce dotáhla".

Žádná reflexe a zpětné přehodnocení toho, co kdo udělal. Vyprávění obě kompletně zničí, aby je vzápětí nechalo povstat z popela - chtějí ublížit druhému, zahubí sebe. Není sporu, že Lev zastaví Abby a záblesk Joela Ellie. Ovšem nezbytnost posledního souboje, přestože má podobu zoufalého dovolání se pomsty vstříc její očividné nesmyslnosti, tkví v tom, že Ellie přijde o prsty a specifickou vazbu k Joelovi, stejně jako Abby "musela" přijít o všechny, kteří ji drželi v Seattlu. Obě dvě se s tím, co jim v minulosti bylo blízké, co bylo argumentem pro i proti pomstě, rozejdou, ale ne z pohnutek rozumu nebo osvícením. Pouto je tak jako tak nenávratně narušeno násilím.
@Bellerofontes (30.04.2025 03:30): Takhle bych ten závěr vůbec neinterpretoval.

Pomsta, o kterou obě dvě usilují, je právě o tom připravit toho druhýho o holý život, ne mu ho zpackat. Nezbývá-li tedy Abby nic jinýho (ve skutečnosti zbývá – Lev) než ten, pak je tu pro Ellie stéle co vzít. To, co Ellie zastaví, tak v mých očích nemůže bejt skutečnost, že už není co vzít (je), ale právě ono procitnutí, který v případě Abby je demonstrováno snem, v případě Ellie flashbackem. Záblesk na Joela, který Ellie kmitne myslí, ji zastaví obdobně, jako Lev předtím zastavil běsnící Abby v divadle.

Prostředí, ve kterým se Abby od smrti otce pohybuje, je militantní a konstantně dehumanizující (a tedy vytvářející) svýho nepřítele. Hlasy rozumu – jako ten Owenův – překrývá hluk a vřava. Nemohu tak přistoupit na myšlenku, jakkoliv poetickou, že Abby MUSELA zabít, aby MOHLA žít.
@BUMTARATA (29.04.2025 23:25): Odvážil bych se tvrdit, že tohle je uvědomění a poučení, který může mít či nabýt hráč, ale ne postavy.

Už v první hře by se dalo říct, že vidina, v níž Ellie skončí v lepším případě jako laboratorní krysa, byla znát hodně dopředu. Přesto Joel musel celou anabázi absolvovat, aby se jeho vztah s Ellie utužil. Bez toho, včetně vyhrocené záchrany jejího života, by to nešlo.

V druhé hře je to velmi podobné. A souvisí s tím i to, že Ellie to do konce dotáhla. Myslím, že závěr na pláži je jasně vykreslený tak, že Abby zabíjet postrádá veškerý smysl - jak se charakterově změnila, nakonec Abby nepřipomíná ani vizuálně. Ellie ji už o všechno připravila, kromě holého života. Zabíjet by ji bylo zhola zbytečné. Celý ten souboj s ní má narativní logiku: nenaplnitelný ideál pomsty - záblesk Joela hrajícího na kytaru - ukouslé prsty, s nimiž na kytaru hrála Ellie - konec Ellie, jak ji známe.

Kdyby to bylo tak, že by Abby byla v prostředí, které v ní potřebu msty podněcuje, pak bych s tebou souhlasil. Jenže je to naopak, vydupala si ji vzdor svému okolí, které se ji spíše pokoušelo rozptýlit. A stejně jako po pomstě ožijí její city vůči Owenovi (kdyby vztah mezi nimi nebyl touhou po pomstě narušen, nezačala by jeho aféra s Mel), zrovna tak Lev a Yara se stávají impulsem ve zcela konkrétní životní situaci, kdy už není zaslepená pomstou.
@Bellerofontes (29.04.2025 02:00): Hm…

Vidím to tak, že obě dvě dcery jsou v této věci determinovány svými otci. Teprve když pochopí, že to, co dělají – mstí se, není to, co by si otcové přáli, osvobodí se. Ellie to stihne ještě předtím, než skutek dokoná, Abby žel až poté.

Je samozřejmě otázkou, jestli by obsese sžírala Abby donekonečna, konec konců se zdálo, že by byla bývala donekonečna sžírala i Ellie, přesto se tak nestalo. Nemyslím si tak, že Abby zachránila vykonaná msta, ale teprve až lítost, nejsilnější cit, která jí otevřela oči.
@BUMTARATA (02.01.2021 17:32): Zpátky pár let do minulosti k tvému příspěvku…

Zrádné a ironické je, že pomsta všechno změnila. Že Abby pomstě obětovala několik let svého života a ta se nakonec minula účinkem, v tom máš svým způsobem pravdu, ale kdyby tohle minutí účinkem nezakusila, nedostala by se z toho. Teprve po něm se v životě posunula dál. V nádherné scéně objevování akvária je vidět, jak posedlá tou vidinou, která ji nutí přehlížet a nakonec i přijít o blízké a vůbec všechno kolem, byla. Teprve po smrti Joela, kdy nahlédne prázdnotu, kterou pomsta přinesla, se na život okolo sebe hlouběji napojí.

Ellie není téhle tragické cesty ušetřena. Abby zabije, ačkoliv jenom "symbolicky", když skončí bez sil pod hladinou. Nicméně ona deziluze je velmi podobná - Ellie najde Abby ve stavu, která již té Abby, na které chtěla vykonat mstu, neodpovídá. Už je to někdo jiný. Abby, která zabila Joela a zasloužila si trest, zemřela se svými přáteli v Seattlu za času vrcholící války. Z toho důvodu souboj na konci mezi Ellie a Abby čpí frustrací a zoufalstvím. A stejně jako stará Abby i Ellie o vše přichází - o přátele, lásku a domov, konečně i prsty, kterými hrála na kytaru od Joela.
 

Téma obou her ve finále spočívá ve starém paradoxu, že cíl neleží na konci cesty, ale cesta sama je cíl.
Já dělal plížení v druhé polovině tak třetinu herní doby, protože zpracování těch bojů je imerzivní.
Po Abby přijde další kratší kapitole za Ellie a tam doporučuju se na plížení vykašlat a užít si plně boje
@Longin (22.04.2025 10:36): Jo, to byl ten boss v tom podzemí, zřejmě předposlední ve hře. Po něm přišel ještě jeden, více pohyblivý a o to zákeřnější. A jestli jsem to dobře pochopil, tenhle druhý doprovázel toho prvního a boj s tím prvním výrazně znepříjemňoval. Toho prvního jsem sundat dlouho nemohl, ale pak jsem naběhl do nějakého zapadlého koutu, kde se zčistajasna objevila munice do brokovnice, která mě zachránila. Toho druhého jsem také nemohl dát, ale spíš to bylo tím, jak mě vysílil ten první, protože druhý den jsem ho dal napoprvé. :-) No podle YT mám před sebou necelé 2 hod., ale vzhledem k mému častému plížení a taktizování to vidím minimálně na dvojnásobek. :-D
@Chuck (21.04.2025 19:23): Mám tam 28h a hrál jsem to na těžkou. Jestli myslíš toho bosse, tak máš určitě před sebou ještě nějaký obsah a poslední menší kapitolu za Ellie.
Nevím...3-6h? :D
@TombSpirit (20.04.2025 14:25): 64GB by byl dost overkill. Doslova na všechno kromě TLOU2 stačilo i těch 16. Ale jasně, nepoužívám 3D Studio Max s Photoshopem a Chromem se stopadesáti záložkama zároveň :)
@Paul (20.04.2025 13:14): Já radši stabilní systém než stabilní hodnotu. :-) Ale pokud to fakt někdo z iracionálního důvodu potřebuje, tak bych dal aspoň cryrnasobek fyzické RAM. (I tak to není ideální, nějaká apka si může z jakéhokoliv důvodu naalokovat tunu RAM, i když reálně využije míň a pak ti spadne.)

EDIT: Narážel jsem na to, že většinou to upravují ti, co tomu nerozumí. Pagefile není / nemá být univerzální náhrada za malou RAM.
@Garret (20.04.2025 12:02): jen jsem reportoval jak se u mě hra chovala, neměřil jsem kolik žere, ale při vyšším nastavení je stabilní

@TombSpirit (20.04.2025 13:03): zrovna pagefile není žádná raketová věda. Mě to "let windows manage" irituje, moje OCD má raději stabilní hodnotu než aby se mi furt měnilo množství místa na disku :)
@Paul (03.04.2025 20:24): více jak 32GB RAM určitě nepotřebuje, zatím jsem neviděl vyšší využití RAM než 18. co si tak pamatuju, v jedničce jsem se dostal max. na 24 a to se vsadím, že byl otevřený browser s hromadou oken.

jinak mi teda trvalo 15 minut nastavit ovládání pro "toggle slow movement", ta překombinovanost nastavení je tady fakt na palici. vymyslet simulaci kříže z gamepadu na kolečko myši nahoru dolů 1 a 3 + čísla 2 a 4, to jim muselo zabrat více času, než to nechat jednoduše na číslech 1-4.
tak dohráno...dobrý ale jednička byla lepší, protože nebyla tolik woke ( :D )
EDIT: ty crashe jsou v dalsich kapitolach castejsi, přišel jsem na to, že to způsobují volumetrické efekty, tak jsem je snížil na minimum a je to ok.

každopádně jsem asi v polovině hry a hraju za tu mužatku a přijde mi, že příběh je takovej slabší. :D
Kdyby jste někdo narazil na opakovaný crash v nějaké oblasti, tak pomůže přepnout na Window mode a tuto oblast v tomto módu jí projít.
Nejenom mě se to stalo v Birthday gift kapitole.
Na margo tej obtiažnosti: dvojka je naozaj o niečo ťažšia než jednotka (na normal), ale nie nejako dramaticky. Hlavne je to o tom, že tvorcovia trochu redšie rozmiestnili muníciu či zásoby (v jednotke ich bol aj na normal dostatok, až mi to miestami trochu vadilo :)), takže hráč musí využiť aj svoj um a stealth. :) Čo mi prišlo fajn. Tiež si to plánujem niekedy zahrať ešte raz na ťažšej obtiažnosti.
@Cobot (03.04.2025 20:43): Nevlastní synátor to hrál na těžkou obtížnost a prý celkem nedostatek munice, zvlášť když tam naběhne tlupa starých a hlavně nových protivníků, takže stealth byl nutností. Já to začal na Normal (třetí ze šesti), tak uvidím, jak to budu vnímat já.

@Longin (03.04.2025 20:52): Mně to zabralo asi půl minuty, tak bych se toho nebál.

@Paul (03.04.2025 20:24): Tak RAM je zrovna něčím, čeho mám u obou PC celkem nadbytek. ;⁠-⁠) Každopádně díky za info, to se určitě hodí!
Pár technických poznámek
- hra vyžaduje víc jak 32GB RAM při kompilování shaderů (mám 16 a 16 jako virtual memory, a hra spadla, po zvýšení virtual na 32 bez problému)
- doporučuju snížit na minimum motion blur, film grain, chromatic abberation a hlavně upscale sharpening (zvlášť pokud používáte DLDSR), obraz ohromně prokoukne
- jinak to vypadá celkem nenáročně a během začátku jsem nenarazil na problém

Než se do toho pustím, tak si dám i ten remaster jedničky, ale těším se.
@Longin (03.04.2025 11:20): Co jsem tak slyšel, tak je to těžší než jednička, ale zas tam líp má fungovat stealth, bez jehož použití by to prý bylo skoro nehratelné kvůli četnosti munice. No, mám se asi na co těšit. :-)
@Longin (01.04.2025 22:07): Myslím, že bych se mezi ně počítat mohl. ;-) Akorát teď mám rozehrané dva kousky, které evidentně budu muset kvůli tomuhle odložit, jelikož mi to asi nedá, abych si to pošetřil na později. :-)
@Marcusss (14.12.2024 08:22): Po těch vypíčenejch reakcích na dvojku nepřekvapí. Ale v takový jsme teď žel situaci, Intergalactic, Veilguard, Ghost of Yotei, teď dokonce i Witcher. Myslim, že uděláme nejlíp, když to sem nebudem nosit aspoň my, když už to sem čas od času přinesou jiní.

Anyway…

Cast vypadá zatím hooodně zajímavě:
Tati Gabrielle (filmový Uncharted, televizní The Last of Us)
Kumail Nanjiani (Silicon Valley, The Big Sick, Eternals)
Tony Dalton omg (Lalo Salamanca z Better Call Saul)
Stephen A. Chang (voice actor Jesseho z The Last of Us)
(nejspíš) Ashley Scott (voice actor Marii z The Last of Us)
Halley Gross?! (co-writer The Last of Us Part II a prevděpodobně i tohohle)

Co mě ale zaujalo a vlastně furt nevim, co i o tom myslet, možná mě to i trošičku mrzí, že tentokrát ND používaj herce i jako face modely. Vždycky mě bavilo, když se herci vraceli v jiných podobách.

Jinak si to má brát hodně inspirace, což je tak nějak patrný, z Akiry a Kovboje Bebopa.
@Zoltan (14.12.2024 12:25): Ty procenta jsou podle všeho dost vycucané. Downvoty jsou většinou odvozované od lidí co používají ten downvote addon, co extrapoluje z dat uživatelů.
Zjednodušeně, kdyby ten addon měli 3 lidi a dva z nich tomu dali mínusko, tak by to vzalo 50k upvotů a řeklo "aha, tak downvotů je 100k".
Ale jo i tak je to zjevně downvotované.
@Marcusss (14.12.2024 08:22): Wow, to je ještě smutnější než jsem čekal. O to víc mě mrzí, že na podobné žvásty narážím i tady.

Každopádně, vypadá to dobře. To 80's a 90's retro už začíná být sice trochu ohrané a souhlasím s Fritem, taky bych asi ocenil nějaký originálnější setting, ale z toho co jsem zatím viděl, to vypadá i tak dobře. Těšing.
Ten trailer je super a musím říct, že čím dál tím víc nesnáším současné komentující publikum.

Komentáře pod trailerem jsou vyložěně deprimující.
@Strady (13.12.2024 08:57): Hrála Nadine ve filmovým Uncharted, bude hrát Noru v druhý sezóně TLoU. Jinak je to míšenka, matka napůl Korejka (protože její matka Korejka, její otec Afroameričan), otec Afroameričan. Takže vlastně z 1/4 Korejka, z 3/4 Afroameričanka. :))
Aspoň že konečně oznámili TLOUP2 na PC. Rozhodně lákavější než ta nová ajpina (samozřejmě, jen soudím na základě toho traileru, samotná hra snad bude zajímavější)
@Fritol (13.12.2024 08:46): Mě se na opak líbil takový typický Soňácký. Nevíte jestli je hlavní propagandistka nějaká herečka? Někoho mi připomíná ale nám ti Asiati připadají všichni stejní :D "Býlá Rasa" :D
Woke protože borka nemá vlasy? Achjo… přejmenujem onkologii na wokologii.

Každopádně na mě to působí trochu… bezduše? Takové docela generické sci-fi. Od ND s prakticky neomezeným budgetem bych čekal něco víc osobitějšího.

Ale jako furt je to ND, takže se těším, bude to dobré určitě. A je super, že dělají novou IP.